Een
plaats vlak onder de
top
is goed genoeg voor
MILLY
SCOTT
HAAR MAN HELPT HAAR
THUIS EN BIJ ZAKEN
Muziek om '63 mee uit te luiden..
iaat
raat
Zaterdag 14 december 1963
Er schijnt een kentering te komei
in de vaak bekritiseerde smaak val
de teenager. De plotselinge populal
riteit van Trini Lopez zou daar eel
teken van zijn. Want Lopez schod
niet met zijn schouders, zwaait niJ
met zijn heupen en rolt niet ovJ
het podium. Hij schreeuwt niet, ga
niet en kreunt niet. Trini Lom
zingt. Hij zingt op ongekunsteld
wijze melodieuze liedjes, waan
de meeste al jaren meegaan,
ondanks is hij sinds „If I had
hammer" een van de grote favai
ten van de jeugd. Nadat al diver
singles en een langspeelplaat
o.a. het hamerlied en „Americ^
van hem zijn uitgebracht, het
Trini nu al een tweede LP i
maakt: „More Trini Lopez at PJ'sj
Leuke, ongecompliceerde
staat er op. o.a. de liedjes Heart
my heart, Go into the mountaiJ
Walk right in en Lonesome travt|
ler (Reprise).
Alice Babs. naar onze smaak
beste Zweedste pop-zangeres. h<
een heel fijn plaatje gemaakt
aan de ene kant een knappe ..Jai
fuga", een op Bach geïnspu
nummer van Roland Kirk, en
de andere kant ,.St. Louis Bli
Twist" 'Brunswick).
Haar landgenote Siv Malmk'
vraagt de aandacht voor haar pi
tige ..1999". oorspronkelijke
„Tel Aviv", en Crazy Boy 'Me
nomei. Uit het noorden komt
„Der dritte Mann" en ..Bona:
van gitarist Jorgen Ingmann, b
kend eeworden als de begeleid
van zijn vrouw in het Euro vist
succes ,X>anse vise" (Metronome)
De thuishaven dus voor de don
kere zangeres, die daarna aan een
internationale carrière is gaan
werken. Ze maakte nog wel een
U-l>'
-
AVRO-tournee met Cees de Lange,
maar voor het overgrote deel heeft
ze in de daarop volgende jaren
over de grenzen gewerkt. In clubs
in Oostenrijk. Duitsland. Engeland,
Noorwegen. Zweden. Casablanca en
op andere plaatsen. Ze maakte een
tournee door Amerika. Ze maakte
een tocht mee met de Willem Ruys.
In het buitenland was ze beken
der dan in Nederland.
„Eigenlijk is het hier pas
goed begonnen in juli van dit jaar.
Op de 16de hadden we de show
„Licht en schaduw" op de televisie.
Meteen de volgende dag regende
het aanbiedingen. Zo is het altijd.
ALs Je een televisie-uitzending hebt
gehad moet je zorgen de volgende
dag thuis te zijn. want dan rinkelt
de telefoon herhaaldelijk. Het had
dus vroeger kunnen gebeuren. Na
Knokke in 1962. Maar toen had ik
nog een contract in Zweden. Mijn
man en mijn zoontje waren daar
trouwens gebleven. Ik kan zo
terugkomen in Zweden, maar ik
heb er nu geen tyd meer voor De
VARA gaat een tv-showtje met mij
maken, zo in de geest van de uit
zending. die destijds om Brigitte
Bardot was geweven.
Dezer dagen maken wy een
filmpje voor de onafhankelijk
heidsdag van Kenia met o.a. Ma-
rius Monkau, Max Woiski jr. en
enkele andere gekleurde artiesten.
Met Kerstmis zing ik voor Radio
Veronica spirituals met de Dutch
Swing College Band Op nieuw
jaarsdag sta ik hier in Amsterdam
met Harry Belafonte Misschien ga
ik binnenkort met Roel Balten met
de Karei Doorman naar Suriname.
Eindelijk dus toch naar de West.
En dan nog diverse radio-uitzen
dingen en natuurlijk mijn schnab
bels. Ik heb het erg druk".
En dat voor een artieste, die
zichzelf „ambitieus" noemt .Wat ze
nader omschryft met „alles, wat ik
doe. moet goed zUn". Een hele op
gave voor een zangeres, die ook
niet schroomt te zeggen, dat ze „al
les kan zingen". Van „Je hebt mijn
leven stuk gemaakt" tot „jazz in
de kerk".
„Om nog even op dat plaatje
terug te komen. Ik had nog nooit
Nederlands gezongen. Ik was er
echt bang voor. Bovendien zo sen
timenteel".
Het werd een commercieel suc
ces. Met als logische consequentie:
de aanbieding voor een tweede
plaatje in het Nederlands. En
prompt weer hetzelfde dilemma.
Milly vindt de haar toegezonden
tekst niet goed. De artiest in haar
verzet zich tegen zo'n tekst, die ze
zelf te veel „smartlap" vindt.
Maar de druk is zwaar. De argu
menten, die haar tegenzin moeten
overwinnen, zijn vele. Vooral
„klinkende" argumenten. Ze zullen
het wel winnen
KOOS POST
„Es war nicht so gemeint" i
„Warum lasst du mich so alleii
worden gezongen doorCharl I
Aznavour. We vragen ons af. wm
om dit kennelijk voor de Dull
markt bestemde plaatje in ons ltu
terecht is gekomen. Beide chanaq
zyn ook in de oorspronkeliJ
(Franse) versie hier verkrijgbl
en daaraan geven we toch bed
de voorkeur (Barclay).
Tot besluit twee kerstplaat}
Het ene is een epee waarop FrT
Sinatra Friends" U een „Mei
Christmas" wensen. Franks vric
den zijn in dit geval The McGoi
Sisters. The Hi-Lo's en Les Bsut
(Reprise). Het andere plaMJe
van ex-Selveira Mieke Bos, die
het duet met zichzelf en begele
door een mannenkoor twee liedj
zingt: „Kleine ezel" en het ong
compliceerde, maar aardig uitg
voerde ,X>e kleine trommelaa
(Artone).
Milly Scott is in werkelijk
heid kleiner dan ze op het tele
visie-scherm lijkt. Ze is de
dochter van Surinaamse ouders
maar heeft nog nooit een stap
op Westindische grond gezet.
Van huis uit heet ze Marion
Molly. Door haar huwelijk
werd ze mevrouw Hofman.
Maar het publiek kent haar
alleen onder de naam, die Toon
Hermans haar eens gaf.
Haar naam heeft eigenlijk pas
het laatste jaar meer bekend
heid verworven. Tien jaar zat zij
al in het vak, toen haar ster
snel steeg aan de Nederlandse
showhemel. Nu is ze avond aan
avond in touw. Radio en televi
sie doen herhaaldelijk een be
roep op haar. En ook op de pla-
tenmarkt vindt ze gretig aftrek.
Vooral sinds haar „Je hebt mijn
leven stuk gemaakt" is uitge
komen. Dat plaatje doet het erg
goed. Wat voor een deel te dan
ken is aan Radio Veronica, die
het bijna tot vervelens toe laat
horen.
„Het is haar eerste Nederlandse
plaatje. Niet gek. hè? We zijn er
erg gelukkig mee", lacht haar man.
die als haar manager de zakelijke
kant natuurlijk zeer zwaar laat
wegen. Milly Scott zelf is wat ge
reserveerder in haar enthousiasme.
De tekst kan haar nog niet beko
ren. Ze heeft zich laten overhalen
het liedje op te nemen, maar dat
heeft haar bezwaren niet kunnen
wegnemen. Ze is alleen blij, dat ze
nu heeft bewezen ook commercieel
te kunnen zingen.
„Daar wilden ze vroeger niet
aan", zegt ze En die „ze" zyn dan
de grammof oonpla Lenmaatschap-
pijen, die haar tot voor kort zo'n
kans niet wilden geven
„Ja. nu komen ze met heel
aantrekkelijke contracten op de
proppen. Maar ik heb bedankt. Ik
blijf voorlopig bij degenen, die het
wel durfden. Ik heb gezegd, dat
ze over een jaartje nog maar eens
moeten opbellen. Ik heb tijd ge
noeg. Ik ben nog maar dertig. En
bovendien, ik streef niet naar de
hoogste top. Vlak eronder is voor
my goed genoeg. Dan kun je niet
zo hard vallen. Ik vind het al
angstig, zoals ik nu in de publici
teit ben gekomen."
Bescheiden
Haar man is het niet met haar
eens. Als manager vindt hy .dat ze
veel te bescheiden is.
„Nu Ja. manager Is eigenlijk
een te groot woord". voegt de ste
vige Jan Hofman «40» er aan toe
„Ik doe het nog te kort om my zo
te kunnen noemen Doordat Milly
vroeger in het buitenland vaak
lange contracten ln nachtclubs had
en wy ons zoontje en ik dan
al tyd meegingen, kwam er voor
my hier weinig van geregeld wer
ken. Dan weer het een. dan weer
het ander. Het laatst was ik foto-
te. barant Maar die baan heb ik
enkele maanden geleden opgege
ven. Het werd te druk voor Milly
Ze kon het niet meer alleen af
Nu help ik haar in alles, zowel in
het huishouden als in haar werk.
Alleen het zakeiyke gedeelte na-
tuuriyk. Van het muzikale blyf ik
af Ik zeg eeriyk of ik het leuk
vind of met daar houdt het mee
op .De rest laat ik liever aan Mil
ly. de dirigenten en de anderen
over. Die weten er alles van. Ik
niet".
Jan Hofman vindt het niet erg
mynheer Milly Scott" te zyn.
„Ach. ik heet wel Hofman,
maar ik voel my een beetje Scott
Ik ben erg trots op myn vrouw
En voor de toekomst ben ik niet
bang. Ik heb een paar stevige
handen en ik kan ze gebruiken
ook. als het moet. Maar misschien
kunnen we over een jaar of vyf
een zaak of zoiets beginnen. Daar
werken we eigenlyk naartoe.
Voorlopig heb ik het echter druk
genoeg met het regelen van Millv's
zaken. Ze staat erg in de belang
stelling op het moment.
We hebben zelfs al volop aan
vragen voor 19641965
We zitten in de kleine, smaakvol
ingerichte woonkamer van hun
huisje aan de Amsterdamse Hoofd
weg. Eigenlyk een tweekamer
woning. Maar Jan Hofman heeft
het halletje omgetoverd in een
eetkamertje. En toen zyn elfjarige
zoon Mike een eigen kamer moest
hebben, heeft hy de schuur opge
knapt en aangekleed. Een huistele
foon is de enige verbinding tussen
„hoofd- en bygebouw".
Het duurde even voor Milly Scott
by ons kwam zitten. Ze moest even
snel wat halen voor by de thee,
zich even snel verkleden, snel zich
opmaken en snel haar zoontje wat
eten geven. Alles snel en beweeg-
luk.
„Druk? Dat hoort er zo by.
Ik weet niet ^beter. Ik doe zelf
het huishouden. Slechts eenmaal
per week heb ik een werkster.
Maar ik zou die drukte, dat ge
jaagde niet meer willen missen",
bekent ze. als ze eindelijk rustig
zit.
Pianiste
Zo levendig als ze in haar doen
en laten is. zo is ze ook in het ge
sprek. Ze springt van de hak op de
tak. Jaartallen en gebeurtenissen
gooit ze achteloos op een grote
hoop. het aan de toehoorder over
MILLY SCOT
in een fleurig japonnetje.
Gereed om weg te gaan
latend ze in chronologische volg
orde te zetten.
Als we het goed begrepen heb
ben is Milly Scott eigenlyk begon
nen als pianiste. Daar haar vader
als marineman in de oorlog het
leven had gelaten, kon ze vry ge-
makkelyk een studiebeurs krijgen
om haar talenten in die richting te
ontwikkelen. Terwyl ze nog op de
ulo zat .heeft ze een jaar lessen
gevolgd in het Conservatorium in
Amsterdam, maar haar lerares tak
te haar nog wel eens op de vin
gers (letterlijk) en daar had ze een
hekel aan. Derhalve gaf ze er de
brui aan. Ze heeft er nog spyt van.
Maar die lessen wierpen toch nog
vruchten af. want een mynheer,
die onder de naam Tipsy een duo
had gevormd met iemand, die zich
Topsy noemde, liet haar na het
vertrek van zyn partner diens
plaats innemen. Zo kwam ze al
heel jong terecht op het podium
van Carré.
„Mijn moeder zag echter in die
man meer een kidnapper dan een
artiest en daarom was het snel af
gelopen. Ik werd typiste op het
kantoor van een dagblad in Am
sterdam", vertelt Milly breeduit la
chend.
Bij Toon
Op een fuifje leerde ze haar
man kennen. Twee maanden na de
geboorte van haar zoon verdiende
ze haar eerste gage als zangeres
bij het. orkest van Aart Boender.
Ze had nog wat schnabbeltjes.
maar het begon eigenlyk pas goed.
toen ze in 1953 by Toon Hermans
een auditie maakte.
„Die, kon zo'n kopje wel ge
bruiken", zo drukt Jan Hofman
het uit en voor zestig gulden per
week werd het jonge zangeresje in
Ballot I opgenomen. Toon vond
Molly te mollig klinken en veran
derde haar naam in Milly Scott.
„Ik zong drie liedjes by
hem: Summertime. St.-Louis Blues
en I can give you anything, but
love. Dat was myn hele repertoire.
Daarop engageerde Sheherazade
mij voor zes maanden als jazzzan-
geres. Als ik er dan nog by wilde
dansen kon ik 125 gulden per week
krygen. Ik tekende, want by Toon
had ik geen contract. Die was erg
boos, want hy had my in zyn
tweede Ballot willen hebben. „Je
houdt het geen week uit", voorspel
de hy. Een beetje geiyk kreeg hy
wel. want al dacht ik, dat ik met
myn slavendans veel succes had.
de jongelui vonden de donkere zaal
daarby heel wat aantrekkelyker
dan mijn dans. Na een maand
werd ik afgevoerd naar de Cockpit.
Daar is het gelukt, wat in Shehe
razade niet ging. Ik kreeg bekend
heid. Ik kon myn repertoire uit
breiden en opbouwen. De Cockpit
is eigenlyk myn thuishaven gewor
den".
Internationaal
We naderen de dagen van bezinning:
Kerstmis en Oud en Nieuw. Feestelijke da
gen met niettemin een ernstige ondertoon,
welke uiteraard dissoneert met frivole mu
ziekjes. Daarom klinkt iets van die ernst
ook door in deze rubriek met platentips
voor hen, die hun overpeinzingen over deze
wereld en dit jaar muzikaal willen onder
steunen of onderbreken.
Niet alle amusementsmuziek
moet trouwens over de frivole kam
worden geschoren. Er is veel
.lichte' muziek die meer wil bie
den dan alleen verstrooiing. Dat
geldt voor de chansons van Jac
ques Brei, r an wie vu een lang
speelplaat iê uitgebracht met zijn
grote successen, w.o. La valse A
mille temps. Au printemps, Ne me
quitte pas. Les Flamandes en ook
het beste lied dat hij onzes inziens
ooit heeft gemaakt: L'ivrogne
iPhilipsDat geldt evenzeer voor
de meeste platen van Catharine
Sauvage, de hartstochtelijke ver
tolkster van het .klassieke" chan
son. Zij heeft niet alleen een
mooie, bijna donker getimbreerde
stem, maar ook een voordracht
welke componist en tekstdichter
alle recht doet wedervaren. En de
..Chansons de Louis Ar agon"zo
als haar nieuwste LP heet. zijn een
dergelijke toewijding waard. En
kele van de twaalf liedjes: Tu v en
reviendras pas, II n'y d pas d'a-
mour heureux, L'affiche rouge en
Blues (Philips).
De Fransen hebben overigens
niet het monopolie van goede amu
sementsmuziek. Een prettige on
derbreking van sombere bespiege
lingen kan voor velen ook ,,All
alone" van Frank Sinatra zijn. Be
geleid door het orkest van Gordon
Jenkins zingt The Voice elf gere
nommeerde slowsongs, waaronder
rijf van Irving Berlin, die hoofd
zakelijk over de liefde gaan Re
prise
Zo ver als tegenwoordig amuse
mentsmuziek en de zogeheten se
rieuze muziek uiteen liggen, zo
nauw grensden zij enkele eeuwen
geleden aan elkaar. Vele bekende
componisten uit de zeventiende
eeuw hebben meer dan eens
uiterst .lichte" werkjes gemaakt.
Beroemd zijn b.v. de divertimenti
van Mozart, verstrooiingsmuziek
niettemin in de letterlijke zin van
het woord. Iets dergelijks zijn ook
de vroeg-zeventiende-eeuwse sui
tes. Johann Hermann Schein com-
uoneerde in 1617 zijn speelse en
sierlijke ..Banchetto musicale
waaruit vu twee variatie-suites
(met dezelfde opbouw: pavane
gagliarde - - courante alle
mande tripla) op een epee zijn
vastgelegd. In de speelse uitvoe
ring door de Kammermusikkreis
Ferdinand Conrad komen de Ik
roetige intenties van Schein h
goed geïnterpreteerd tot ons oi
(Camerata).
Van zwaarder kaliber zijn
twee laat-zestiende-eeuwse a
pella werken van de Engelstn
William Byrd welke Vox op i
langspeelplaat heeft gezet:
prachtige vijfstemmige mis en
minder bekende vierstemmi
Men hoort de Société de la C
rale Bach de Montreal onder l
ding van George Little in
prachtig ruime opname in heldi
modulatie. De uitvoering op zit
zelf is zeer stijlvol: ingehouA
met wijding, geen bel canto! U
voor de fijnproevers.
Smaakvol divertissement vani
recentere datum biedt de LP J
tit pieces pour violon" met i
kleinodiën uit de vioolliteratn
welke alle door een meesterhai
worden gestreken. Henry Merci
vertolkt virtuoos twee caprices i
Paganini, de beroemde Jean Fa
nier is solist in vier re per tok
stukjes (o.a. van Mozart en
perin) van Kreisler. terwijl Salt
tore Accardo werkjes speelt u
Debussy. De FallaSarasate
Wieniasky (Vega).
Corsica, door Guy de Maupas
sant eens beschreven als ,.een
toild eiland, waar geen cultuur is,
geen nijverheid, geen kunst", be
zit desondanks een folklore waar
van zeker het muzikale chapiter
met over het hoofd mag worden
gezien. Ruim een dozijn Corsi-
caanse volksliedjes in typeren
de. gelukkig niet bijgeschaafde
vertolkingen is vastgelegd op de
25 cm LP „En Corse". Opvallend
w de ernst en melancholie, waar
van de meeste van deze liederen
getuigen. Hoewel dit „wilde"
eiland Frans gebied is, klinkt de
muziek bijzonder on-Frans. De
Italiaanse en Moorse invloeden zijn
sterker geweest, al heeft de Cor-
sicaan ze op geheel eigen wijze
verwerkt (Barclay).
Beierse volksmuziek in een wat
puurdere vorm dringt zelden tot
ons door. Meestal krijgen we een
dorpsfanfare of café-strijkje te ho
ren. De LP „Goldene Zitherklan-
ge" is echter een uitzondering. Al-
fons Bauer waagt zich niet, zoals
Anton Karas, aan schlagers. Hij
speelt op z'n citer Beierse wal
sen, polka's, Ladler en marsen,
smaakvol begeleid door zijn kwar
tet en een strijkorkest. Het klinkt
allemaal erg gemiitlich(Phi
lips).
CATHARINE SAUVAGE