Een beweeglijke Bob de Lange j in Turners „Tot elke prijs Na drie dagen strijd einde muziekconcours Goed jazz-concert met Donald Byrd in Leiden j Rumoer kunst om gestolen portret van Goya kAleiöOSCQQP Friese Nij Libben won het piekgetal SPOT MET STATUSSYMBOLEN Ba nale klein-burgerlijkheid buitengewoon groot gespeeld Zal het vernietigd worden ier korpsen op beroepsvlak Journalisten worden te laag gewaardeerd" .Opgericht 1 maart 1860 Maandag 18 november 1963 Derde blad no. 31114 Verstandig de familie voordoen, blijven voor an deren geheim: de „status" gaat im mers vóór alles. STATUSSYMBOOL": hét modewoord van deze tijd! Een auto b.v. Piet heeft er een, Jan moet er dus ook een hebben. Ofeen huis. Liefst een „vrij" huis.. Dat staat goed. Het schijnt allemaal met „stand" in verband te staan. Nu ja: we weten allen, dat men elkaar in deze welvaartsstaat in zekere kringen met argusogen bekijkt, vooral in de kringen, die Jiogerop" willen. Hierop is het stuk Semi-detached" („Tot elke prijs") van David Turner gebaseerd. Het beleefde zaterdagavond zijn remière by de Haagsche Comedie in _e Kon. Schouwburg, nadat men er wieden jaar in het Saville Theatre tonden al mee heeft kunnen kennis naken. Laurence Olivier speelde toen le hoofdrol, in de Nederlandse ver- oning vertolkt door Bob de Lange (vertaling Max Nord). Hij is Fred lidway, de man die „tot elke prijs" nhoog wil. Met diens levensbe- houwing wordt heerlijk de spot ge- reren in de satire, waarin de perso- ages getekend zijn als personifica- van hedendaagse typen. Fred Midway, die zijn wetenschap t encyclopedieën betrekt, is er nog Weliswaar woont hij als verzeke- ngsinspecteur al in een „half vrij- aande villa", de „helemaal vrij ende" zal wel niet meer zo lang jzich laten wachten. 'lot élke prüs! Fred Midway, handig zakenman als H is, ziet er niet tegen op daarvoor t nodige offers te brengen, zelfs van i eigen dochters en zoon. De sta- staat bij hem vooraan. Zijn kinderen b.v. hebben zo hun lefdesproblemen met de nodige onverwachte" gevolgen waarin e buitenwereld tot geen prijs be- ren mag worden. Het motto van en ge in een overigens nogal banaal klein-burgerlijk gegeven, dat een bit tere nasmaak heeft en waarin méér gesproken wordt dan de inhoud recht vaardigt, op het lijf geschreven. Als hij er niet was, zou dit stuk vermoe delijk zakken als een baksteen. Zy het, dat ook zijn in ontwikkeling ver achtergebleven vrouw Hilda (Geor gette Hagedoom). die alles wat haar man doet prachtig vindt, ook danig bijdraagt tot een hartelijk lach. Alle netelige perikelen, die zich ln De problemen worden opgelost, te gemakkelijk evenwel om er onvoor waardelijk in te kunnen geloven en té materialistisch-cynisch ook. om door de wrangheid ervan, volle be vrediging te kunnen schenken. Maar de „vrolijkerds" komen toch wel aan hun trekken, vooral omdat Fred Mid way er als „statushobby" het onder werp „oude lokomotieven" op na houdt en daarmee voor de nodige af leiding zorgt. Andere medespelenden in dit vlot te geheel zijn, onder de levendige re gie van de na enige jaren weer bij de „Haagsche Comedie" teruggekeerde Pim Dikkers, Trins Snijders, Paula Petri, Manfred de Graaf, Bas ten Ba tenburg. Guido de Moor, Annie Leen- ders en in een kleine, doch suggestie ve rol de bejaarde Jan van Ees. die zich nog altijd best op het podium kan laten gelden. Wij kunnen niet zeggen, dat „Tot elke prijs" naar ons gevoel een door slaand succes is: daarvoor heeft het te weinig te zeggen en komen de dia logen te veel op hetzelfde neer. Maar wanneer men nog eens na de „Maxibulen" genieten wil van het perfecte spel van Bob de Lange, die zo'n goede neus heeft oni haast onontwarbare complicaties tot een wat wrange oplossing te brengen, kan ook by „Tot elke prijs" goed te recht! H. De Griekse raad voor Oud- j heidkunde heeft als zijn me- j ning te kennen gegeven, dat f I men het beeld Hermes van f Praxiteles uit de 4de eeuw j i voor Christus niet naar het I 4 buitenland moet zenden. Het j t beeld dat in het museum van f t Olympia staat, ivordt be- schouwd als één van de kost- j baarste Griekse kunstschat- ten. Onlangs werd de moge- t lijkheid geopperd om het in t 1877 teruggevonden beeld t naar de wereldtentoonstel- ling van New York te sturen Jean Paul Sartre Volkszangweek te Groningen teneinde In de Harmonie in Groningen is gisteravond de landelijke Volkszang- week van de Ned. Vereniging voor de Volkszang in het kader van de na tionale herdenking 18131963 of ficieel besloten. Vele koren, orkesten en harmoniekorpsen verleenden hun medewerking. De opbrengst komt ten bate van de actie Dousadj. Prof. dr. P. J. Bouman de voorzitter van het algemeen werkcomité „natio nale Herdenking 1813—1963" zei o.m. dat de belangstelling voor muziek een van de kostbare eigenschappen van ons volk is. De voorzitter van de Ned. Ver. voor de Volkszang, Hilvaren- beek's burgemeester de heer J. P. M. Meuwese had voor drie Groningers een verrassing. Hij bood namelijk aan j Groningens burgemeester, de heer J. Tuin. aan het ere-lid van de afdeling Groningen van de Ned. Ver. voor de Volkszang en voorts dé heer R. W. Kuiper en prof. Bouman een gTam- mofoonplaat aan die speciaal ter ge legenheid van deze volkszangweek I was vervaardigd. 111 Praag De Franse toneelschrijver en fi losoof Jean Paul Sartre bevindt zich op het ogenblik in gezelschap van Simone de Beauvoir in Praag voor de Tsjechische première van zijn stuk „De gevangenen van Al- tona". Sartre, die een uitnodiging heeft ontvangen van het Tsje chisch schrijversverbond zal te vens verscheidene lezingen hou den. In zijn eerste lezing voor studenten van de Charles-universiteit zette hij I zijn denkbeelden uiteen over het vreedzaam naast elkaar bestaan van Oost en West. Sartre verklaarde, dat coëxistentie geenszins een verzoening op het terrein van de cultuur in houdt. „Begrip tussen culturen kan men slechts kweken via strijd, die de wil om te winnen van de twee be trokken partijen vooronderstelt", al dus Sartre. (Van onze Londense correspondent) Op 21 augustus werd Goya's portret van de Hertog van Wel lington uit de Londense National Gallery gestolen. Het is een klein paneel dat de dief waarschijnlijk onder de arm. in een papier ge wikkeld. heeft meegenomen. Het museum had dit onschatbare werk voor 140.000 pond sterling (1.4 miljoen gulden) voor het Engelse volk aangekocht. Na de diefstal ontving de National Gal lery het dreigement dat er stroken van het paneel zouden worden afgehaald, tenzij er 140.000 pond zou worden overgemaakt aan het Comité van honderd". Aangenomen mag worden dat dit comité voor eenzijdige nucleaire ont wapening. dat toen nog onder lei ding stond van de Britse filosoof Bertrand Russell, niets met de ont vreemding en het dreigement had te maken. Waarschijnlijk was de diefstal het werk van een vervaar lijke gek. Dreigement Nadat maandag jl. de directeur van de National Gallery via de tele- zijn vrouw luidt: „géén handalen, dénk om de buren!" Maar al die problemen worden met zoet lijntje of als 't móet, csichtlos" uit de weg geruimd. Zo'n beweegiyke rol is Bob de Lan 'rof. Henk Badings weer terug uil Australië Na vier maanden gastcolleges hebben gegeven aan de mu iekfaculteit van de Universiteit Adelaide in Australië is de Mnponist van moderne en elek- ■onische muziek, Henk Badings :rdagmiddag met zijn echtge- :e op Schiphol teruggekeerd. .Ik onderwees aan de universi- iten orkestreren. contrapunt, toestiek en harmonie", aldus de Badings, die tegenwoordig de ofessorale titel voert, omdat hij i Stuttgart al enige tijd een gast- ofessoraat vervult en trouwens ook leeropdracht heeft aan de uni- Iteit van Utrecht. „Er bestaat in ië gezonde honger voor mu- Sommigen van mijn studenten ïen wel van plaatsen, die 600 van Adelaide verwijderd waren, been m mijn colleges te volgen, heb vele van mijn eigen werken hen ingestudeerd en intussen je werkt aan nieuwe compo tes' Ter ere van zün afscheid werd in delaide een Badings-festival gehou- waarop drie concerten ten werden gebracht van compo- van prof. Badings, kamer- en (ktronische muziek. Gelijktydig de Australische radio een ora> n van hem uit. !e Op het Australië-Festival, dat vol- jaar maart gehoudei wordt, zal aantal werken van onze landge- t op het programma staan, o.a. dubbelconcert en een Piano- Wrintet. Tussen zijn colleges door vond de Badings in Adelaide tijd voor schrijven van een stuk voor de herdenking van de juist Franse moderne com- «ist, Poulenc. Hij gaf het de titel toying friends". Voorts compo- eerde hij een sonate voor twee vio- en een ouverture, speciaal be id voor de opening volgend jaar de nieuwe Stadsschouwburg te todhoven Conferentie Netl. Letteren besloten Drs. Bogaardt over „Kunst en volk'''' De burgemeester van RUswUk (Z- H.)> drs. A. Th. Bogaerdt, heeft daar vanmiddag een tentoonstelling van schilderijen en tekeningen van leden van de Nederlandse Kunstkring ge opend. Hij wees op de noodzaak van een verbetering van de betrekkin ken tussen kunst en volk. hetgeen hy van groot belang achtte voor de ontwikkeling van de maatschappij tot een ten volle menseiyke levens gemeenschap. Hy merkte hierbij op. dat het verliezen van de ontvanke lijkheid voor de kunst in het alge meen steeds de degeneratie van een cultuur heeft voorspeld en begeleid. Naast het werk van de Stichting Openbaar Kunstbezit met 100.000 abonnees achtte de burgemeester nodig de mensen ervan te overtuigen dat kunst niet alleen in een museum behoort te worden opgeborgen, maar zich moet bevinden waar de mensen wonen en werken. De kunstenaar moet weer het ge voel krijgen dat hij voor mensen werkt en niet voor de abstracte eeu wigheid van een roem, waarvan hy tudens zyn leven nauweiyks enig be- wüs krijgt te zien. In een gezonde maatschappij moet de vraag naar kunst van de mensen uitgaan en niet het byna uitsluitende voorwerp van bemoeienis zijn van de overheid. Drs. Bogaerdt pleitte ervoor de mensen zelf by de kunst te betrek ken. Hy hoopte dat die voorlichting en opvoeding in de naaste toekomst met kracht ter hand zullen worden genomen. De Nederlandse kunstkring kan daartoe stellig een middel zyn, aldus burgemeester Bogaardt. Tentoonstelling „Oranje Boven" Ter gelegenheid van de viering van het 150-jarig bestaan van het Ko ninkrijk wordt van vrijdag 29 novem ber 1963 tot en met 19 januari 1964 in het Haagse Gemeentemuseum aan de Stadhouderslaan 41. een tentoon stelling gehouden onder de titel: ..Oranje Boven". Deze expositie be staat uit twee delen, nJ. ..Den Haag- Scheveningen 1813" en het „Neder landse muziekleven rondom 1813". De ene tentoonstelling draagt een alge meen historisch karakter, de andere legt het accent op het muziekleven uit die tijd. De Haagse burgemeester, mr. H. A. M. T. Kolfschoten zal de tentoonstelling „Oranje Boven" don derdagavond, 28 november te 20.15 uur openen. Congres volksdansen Op een congres dat de Stichting I Ned. Volksdansraad zaterdagmiddag in het gebouw van het ministerie van O K cn W in Den Haag heeft gehou den, heeft dr. G. L. Liman, rector van het Reformatorisch College I Blaucapel te Utrecht een school waar „gevolksdanst" wordt, een inleiding gehouden over volksdansen op de middelbare school. visie een beroep op de dief had ge daan het paneel terug te bezorgen, werd een mysterieuze ongetekende brief ontvangen, waarin staat: „Ge achte heer. de Goya is nog steeds zoals hy was toen hy uit het mu seum verdween." Maar ook deze brief bevatte een dreigement. „Wy zullen ons plan uitvoeren en het onvermydelyke zal, gebeuren in dien binnen een week geen schik king is bereikt Van de zijde der National Gallery wordt categorisch verklaard dat het museum een staatsinstelling is en dat daarom onder geen omstandig heden financiële onderëandelingen over de teruggave van gestolen ei gendom zullen worden aangeknoopt. Evenmin kan er sprake zyn van een aanbod om de dader of daders ongestraft te laten. Maar. zo werd te kennen gegeven, indien het schildery wordt terugge geven. en weer aan de muur in het museum hangt, dan zal het waar- schynlyk met het onderzoek naar de diefstal zo'n vaart niet meer lo pen Een „vloek" Daarbij woVdt echter dc waar schuwing gegeven dat eventuele schade welke het portret wordt toe oriental!, moet «orden onderworpen gebracht. een misdadig Tergnjp te De kringraad van dc Nederlandse Journalisten Kring heeft aan het slot van een zaterdagmiddag in Utrecht gehouden vergadering een motie aangenomen, waarin wordt ge steld, dat de positie en salariëring van de Nederlandse journalist nog steeds ernstig wordt ondergewaar deerd en derhalve aan een nieuwe manie Concordia, Treebeek 321,5, gr. F. harm. Hoogoven Harmonie Bever- wyk 321, gr. F. harm. Apollo Zaan dijk 329,5, gr. F. harm. Prinses Irene Huizen 288. Het concours van de Alg. Ned. Unie van Muziekverenigingen is zaterdag, de derde en laatste dag uitgestreden in de Stads gehoorzaal, en wel van 12 uur middag tot nabij 12 uur nacht met onderbreking van de eetpauze.. Alle 15 korpsen waren opgekomen, van welke 11 zich bevonden in de F-groep, die overeenkomt met de „superieure". Men kan vragen wat de zin is van 'n superieur klas sement in het muziek-amateurisme. O.i. moet hier het beroepsvlak geraakt worden, wat zeker werkelijkheid is geweest bij een viertal korpsen, voor welke we een groep K hadden willen creëren: de K. van Kunstklasse. Dir concours bewees in ieder geval, dat F. en F. beslist twee is. Vreemde besliss ismg De conferentie der Nederlandse «tieren, die het afgelopen weekein- haar 13de bueenkomst in het Ubenshuis in Antwerpen heeft be- •n *ten, heeft haar medewerking toc- qJ ftegd aan de verwezenlijking van to Algemene Raad voor de Neder- "ilse cultuur. De vorming van een togelqke raad, reeds bepleit door de Werentie op de vergadering in Den tog van het vorige jaar. werd for- voorgesteld door het 36e Ne- r «rlantls? congres, dat begin deze "Wnd in Antwerpen is gehouden. 1 De conferentie der Nederlandse I Etteren, die onder leiding stond van II f Belgische Minister van Staat J. *aypers en de Nederlandse hoogle- 1 tor dr. G. Stuiveling, besprak voorts to aantal vraagstukken betreffen- letterkunde, toneel t elevisie, biblio- ■'tok, uitgeverij en boekhandel. werd een aantal resoluties aan- ®otnen, waarin in het byzonder de e* todachr wordt gevestigd op de !0 todzakelijke uitwisseling tussen de tochillendo culturele media en de I* Jtoseljjkhp'd van een gemeenschap- lp tolk optreden buiten het Nederland- taalgebied conferentie sprak nogmaals de tos uit. dat de omzetbelasting op token wordt afgeschaft. Tenslotte werd besloten, dat der Dr. Laman meende dat het spelele ment in de school meer tot zyn recht moet kunnen komen. Te vaak is alles wat de school doet doortrokken van ernst door het bereiken van resultaten voorop te stellen. „Zou niet het volks dansen. dat zoals elke vorm van dan sen van nature spontaan ls en reeds in zyn eenvoudigste vormen vreugde kan schenken op de middelbare scholen een belangryke rol kunnen spelen?", zo vroeg spreker zich af. Het animeren tot volksdansen zal in onze scholen bewust moeten geschie den. Er is geen traditie. Zonder de stimulerende medewerking van de volwassenen komt het niet tot ont plooiing. De voorzitter van de Volks dansraad. de heer C. Ras. heeft mee gedeeld dat, het Prins Bemhardfonds financiële steun zal verlenen voor de uitgave door de raad van een eigen leidraad in volksdansen. De heer M. Nuis leraar muziek en gymnastiek sprak over .Muziek en beweging in en om de volksdansen". De ongeveer 100 deelnemers hebben naar aanleiding van deze inleidingen en de demonstraties gediscussieerd. IRINA BOTSJKOVA WINT YIOLISTENCONCOURS De jury-leden Laro, van Lijn schoten en Moerenhout vereerden het Friese „Nij Libben" uit Kou- dum van Piebe Bakker met 342.5 punten (op 360J, het piekgetal van het concours. Dit is de enige beslissing, die ons (en geraad pleegde terzake kundigen met onsJ bevreemdde. Overigens voor het jury-werk niets dan lof. Die Koudummers hebben ontegen- seggelyk een hecht gesloten spel ge presenteerd, maar ze beroerden ons niet. Het was daarvoor te ongediffe- rentiëerd. Daar kwam by, dat ze hun vrye werk (2de Rhapsody on Negro Spirituals van Eric Ball) als een stijl loos mengsel ondergingen. By de Purmerenders, Beverwijkers, Oostzaners, Westzaners, Zaandijker* gezamenlijk, korpsen die boven 300 p uitkwamen en die allen, zoals men ziet, Noordholland bevolken kon men nota nemen van een aanzienlyke techniek, van hun vrij constante zui verheid tot in vereenzaamde indivi duele trekjes toe. van hun fris weg blazen. van een dikwyls op halsbre kerij lykende voortvarendheid, van een soliede en sterk fysieke klankvor ming. die evenwel het uitdagend „krachtige" van Koudum niet haal den. Massief gein id Er was echter nog een korps, dat boven 300 uitsteeg en wel de Prot. Harmonie Concordia uit het Lim burgse Treebeek. Ook dit Concordia bewees te kunnen leveren wat in de gevaarlyke Stadszaal zo gemakkelijk uit de schalbekers wil: een groot en massief geluid. Maar de dirigent H. Savelkaul was tevens een van de wei nigen die (in het tweede deel van zijn keuzewerk) ook horen liet, dat nuanceren in deze zaal niet misstaat en dat men er met organisch aange brachte pianissimo's tot de uithoeken mee vullen kan. Daar zyn opvattin gen ons steeds die van een artiest het podium, die over zyn muzikale landschappen een regenboog met overlopende kleuren wist te spannen, zonder kleurenhardheid dus, en hy bracht ook een compositie, die als een oase werkte: Brahms Akadcmischc Festouverture. Maar als geheel was ook Kat aan de te lulde kant. De geniale Willem Teil ouverture van Rosini behoorde tot een dei- hoogtepunten. W. Steyn maakte dui- delyk, het psychologische effect op de toehoorders te kennen, dat van een muzikaal uitbuiten van de stilte en van de rusten kan uitgaan. Deze diri gent beschikte over prachtig hout en we horen nog fluit en hobo om beurten solo eikaars zinnen verder planten. Dit korps had standing, per- soonlykheid. schittering en f.nesse. De Hoogovens van dezelfde dirigent bewerkten eveneens wel, dat de zaal hing aan iedere noot die ze speelden, maar met Le Roi d"Ys van Lalo wa ren nu evenwel niet de spanningen van Rossini op te roepen. Tenslotte willen we wyzen op het viye werk van de Treebekers: de „Suite Paris" een echt dirigenten stuk van „Haydn-Wood", Neen. niet j van Joseph of Michael. Een Haidn. die kennelyk al „La Valse" van Ravel had ingezogen, voor wie de instru- menteerkunde met de intensiverende I wanne klankstygingen van Tsjai- kowski geen geheim waren en die daarboven zelfs ongeveer de serafij nenzang van Sanctus en In Paradi- sum van Fauré's Requiem laat zwe ven!! Een allermerkwaardigste suite, die uitloopt in een maskerade in Montmartre en met bepaald geschikt is voor kleine dilettantjes. Zo hebben we toch nog een viertal opwindend goede korpsen meegemaakt. De vrije werken in de F-sector, die we niet bespraken, waren geschreven door Ball, Boedyn, Boekei. Fletcher. Kalkman, Scassola, Scheffer, Wright, De verplichten door Boekei en Fül- ling. V. Erecertifieaat voor Phia Berghout Op het gisteren in Hilversum ge houden gitaarfestival van de Neder landse vereniging voor gitaristen „Constantyn Huygens' "is het „certi- ficat d'honneurvan de vereniging, een eerbetoon aan diegenen, die zich ln het afgelopen jaar bijzonder ver dienstelijk hebben gemaakt voor de gitaar uitgereikt aan de Stichting „Eduard van Beinum" in de persoon van mevrouw Phia Berghout, wegens het organiseren van de eerste inter nationale oontactweek voor gitaar en luitspelers op „Queeckhoven" te Breukelen. Ten gevolge van deze onderwaar- dering is, aldus de motie, het Neder landse dagbladwezen in een situatie geraakt, die de groei naar een steeds beter voorlichtingsniveau in hoge mate remt Het moderne inzicht in sociale verhoudingen meet. zo gaat j de rnot e verder, by de directies ver ondersteld worden. Verschillende af- I delingen hebben zich uitgesproken I voor een loonsverhoging van onge- 1 veer twintig procent. In die afdelin gen is de wens geuit, dat mocht aan dit verlangen niet worden voldaan de onderhandelingsdelegatie van de Ne derlandse Journalisten Federatie de onderhandelingen over de collectieve arbeidsovereenkomst zal onderbreken voor nader overleg. In oe motie schenkt de kringraad, nu de stryd voor een behoorlyke maatschappe- lyke waardering van de journalistiek in het stadium is gekomen, dat voor vele jaren beslissend zal zyn, eens gezind de onderhandeiingscommissie zyn volle vertrouwen. De kringraden van de Katholieke Nederlandse Journalisten Kring en de Protestants Christeiyke Journa listenkring, die ook ui Utrecht ver gaderden. namen eenzelfde stand punt in en algem. werd de noodzaak bepleit voor een herwaardering van de sociale positie van de Journalisten. Bij de onderhandelingsdelegatie, waarin de kringafgevaardigden hun volle vertrouwen uitspraken, werd sterk aangedrongen op het werken naar een zodanig resultaat, dat deze herwaardering in de nieuwe salaris sen tot uitdrukking zal komen boven de algemene trend waarover in de Stichting van de Arb. overeenstem ming is bereikt. genover de natie is. en een daad die een vloek zal betekenen op de toe komst van degenen die voor de dief stal verantwoordelyk zyn. Farmaceutica en volksgezondheid (Speciale berichtgeving) In het Instituut voor Antropobio- logie te Utrecht heeft het Verbond van Wetenschappeiyke Onderzoekers zaterdag een congres gehouden over „farmaceutica en volksgezondheid". In de ochtendbijeenkomst sprak prof. dr. H. Veldstra, directeur van het Biochemisch Laboratorium ta Leiden, over het onderwerp bioche mische bijdragen tot c*e ontwikke ling van een geneesmiddel. Dr. G. A. Overbeek van N.V. Or- ganon te Oss behandelde het onder werp „op zoek naar nieuwe genees middelen". Dr. F. A. Nelemans, privaat-do cent klinische farmacologie te Utrecht, behandelde het onderwerp „onderzoekingen van nieuwe genees middelen by de mens". De laatste spreker was dr. B. H, Rypkema, Imperial Chemical Indus tries te Rotterdam, over het onder werp ..de ontwikkeling van het ge- neesmiddelgebruik". l)e uilslagen De wisselbekers gingen: C fanf. naar Concordia, Bergschenhoek. C. harm, naar Excelsior Alkmaar. D. toeschenen, verplaatsen we hem zon- i fanf. naar Edams Fanf. Corps, D. der omwegen van F. naar K harm, naar Haags Harmonie Orkest, In dit korps ontbrak de voelbare E. fanf. naar Arb. Muziek Ver. Ilat- algemnee overspanning, het naar een ten, E. harm, naar Kunst na Arbeid overwinningsdoel gejaagd worden als Hoorn. De wisselvlaggen van de groep by een zware militaire oefening. De F. naar fanfare Nij Libben Koudum ware spanning op het concours. en naar harmanie Apollo Zaandyk. ondanks de praktischexclusiviteit van de F.groep is eigenlyk eerst j uitslagen van zaterdag 16 no- in de latere avonduren ontstaan vember luiden: gr. B. fanf. Volhar- Voordten was er voor vervoering ding Gorinchem 274.5. gr. D. Oefe maar btj uitzondering reden, in veel ring Baart Kunst. Brakel 255.5. gr. D. te lange werken zakte de lange adem Voorwaarts Waddlnxïeen 255.5. gr. E voortijdig we? en dat drukte extra biinn. Harmome SHV Rotterdam als dc composities onvoldoende langwekkend bleken. Het te Parijs gehouden vioolcon- j entie voortaan /.al optreden als cours van de Stichting Marguerite I J* Permanente organisatie met een Long-Jacques Thibaud is gewonnen ptaurscollege en permanent bu- door de Russische violiste Irina Botsjkova. Een oase tou. Met de heer C. Kat van Concordia uit Westzaan trad een dirigent op 288.5, gr. F. fanf. Eensgezindheid Worm er 270,5, gr. F fanf. Kunst na Arbeid Purmerend 319.5. gr. F fanf. Nij Libben Koudun 342.5, gr. F. fanf. Waterlands Fanfare Corps Amster dam 289.5, gr. F. fanf. Crescendo Westzaan 308,5, gr. F. fanf. West Fri- sia Twisk 283,5, gr. F Concordia, Op een nogal ongebruikelijk tijdstip, zondagmiddag namelijk, zijn in de Stadsgehoorzaal onge veer driehonderd jongeren getui ge geweest van een primeur voor Leiden: een concert door een be kende Amerikaanse jazzmusicus. Deze Amerikaan was de trom pettist Donald Byrd. sinds 8 no vember in ons land op tournee met het trio Pim Jacobs en de altsaxofonist Herman Schoon- derwalt. En om met de deur in huis te vallen: een indrukwek kende gebeurtenis is het niet ge worden. Het was een goed con cert, dat zeer zeker wel. maar van een Amerikaan met een re putatie als Byrd hadden we toch iets meer dan ..goede" muziek verwacht. Byrd heeft o.a. gewerkt by Art Blakey. John Coltrane en Max Roach. Zijn faam heeft hij vooral omstreeks 1956 verworven, toen hy dee] uitmaakte van de Jazz Messen gers. De laatste paar jaar heeft men echter weinig van heni gehoord. Hij heeft zich nameiy'k volledig op de muziekstudie geworpen, omdat hij i studieboeken over jazz wil gaan 1 schryven. Dit duidt er al op. dat Byrd in het musiceren zelf niet vol doende bevrediging meer vindt. Slechts af en toe verlaat hy Parijs, waar hij privé-lessen volgt, voor een korte tournee. Het Ls dan ook niet helemaal toe vallig, dat Byrd als musicus meer docerende dan creatie/e kwaliteiten aan de dag legt, dat zijn spel eerder intelligent dan geinspireerd is. Zyn muziek boeit door de doordachte op bouw en het gevoel voor detail, maar is zelden verrassend. Hij brengt niet meer dan een zeer vrijblijvende in teresse op voor „the new thing", zijn styl beweegt zich tussen swing en hard-bop en is soms ronduit reactio nair. Het duurde trouwens wel even. voordat Byrd zich voor honderd pro eent gaf. Het duurde, om heel pre- j eies te zijn, tot kort na de pauze, toen DONALD BYRD vol aandacht voor zijn spel (foto boven), maar ook vol aandacht als anderen spelen (foto rechts). (Foto L.D./Holvast) hij meende daadwerkeluk reclame te I moeten maken voor zijn nieuwste plaat en twee nummers speelde die daarop staan. Zijn f el-swingende „hard-hitting" soli werden navenant Byrd. Van het begeleidende trio moet beantwoord door saxofonist Schoon- *n het byzonder Ruud Jacob worden derwalt, wiens bijdragen misschien j niet zo knap en uitgewogen, maar i zeker wel zo indringend waren als die van dc Amerikaan. De Nederlanders nadden trouwens toch een belangrijk aandeel in het succes van gisteren, zy gaven blyk I zich in krap anderhalve week uit- l stekend te hebben ingespeeld op genoemd, wiens «;nk-le b&ssoll van byzondere klasse waren. Het concert werd gegeven onder auspiciën van de jazzclub The Beat. die mogeiyk in het voorjaar Jolinnv Griffin naar Leiden haalt En dat zou een gebeurtenis zyn. waarvoor men wel meer dan driehonderd be langstellenden mag verwachten F K.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1963 | | pagina 5