SZOND jongeman 1 2 3 4 SAMSON redenen waarom u Samson-shag uit het plastic pak moet roken! Westerse inspanning op militair-technisch gebied noodzakelijk Ds. P. J. Mackaay sprak over zijn reis naar West-Afrika srdenkings- iieenkomst D Uil M N.V. R.K. en hervormde jongeren in Lisse hielden gesprek COMPLEET de koning van de shag edel-pittig-zacht |['at betekent Christus voor ons en hoe komt hij tot ons? Rede van Stikker in Den Haag Hervormde ivijkavonden in Katwijk aan Zee Grote mogelijkheden voor de zendingsarbeiders Beperking bevoegdheid van Romeinse curie IETERSKERK ile kant en klaar pvries-maaltijden y'L D>. de winter door ZELF UITZOEKEN Leesbibl. .Record' Ligtvoet dohyfral HERENHUIS P enige wollen smyrn; ;3fg| vloerkleden PHILIPS PHILICORDA DEMONSTRATIE W. BARNINC FAKTURI5TE PIENTER MEISJE LEIDSCH DAGBLAD VRIJDAG 15 NOVEMBER 1963 «derdagavond heeft te Lisse het »esprek plaats gehad tussen u Jn Herv. Jongeren, waarbij l^n Van der Beek en ds. Kooi- ovfr eenzelfde onderwerp een jing hebben gehouden, waarna fccussiegroepen het gesprokene iidfld werd en antwoord werd jen op een drietal vragen, welke bet voeren van een oecumenisch fdt van groot belang zyn. Het «n hoogstaande avond waarin itijivolle wijze kennis werd ge in van eikaars standpunt, bt van deze avond is ongetwy- jeu, dat van beide zijden be- Jvrerd na dit eerste gesprek de tkken voort te zetten. Voor deze i avond was het onderwerp: betekent Christus voor ons en bomt hü tot ons?" De vicaris herv. gemeente, kand. Schilder, deze avond de leiding gehad, pelaan Van der Beek begon met. vreugde uit te spreken over dit onderwerp komend stelde pèiaan de vraag: Hoe komt lus tot ons? Hoe oefent Hij leerkjklieid over ons uit? Als ierover nadenken, dan bemer- vij dat onze wegen scheiden. 5 geen reden om geërgerd uit r te gaan, maar om ons nog verbonden te weten in ons naar deze verlossing. Wij jn elkaar vragen te stellen [lie verhouding die er bestaat in i van openbaring: Schrift en Voorts: redt het geloof in j alléén of zyn daarbij onze van belang? Is alleen het van onze Heer voldoende 5 ls de betekenis van het vieren ^H.-Mis. het offer des Heren? I bekend dat wij katholieken i vervangen door het èn èn. Hervormde visie istra hierna het woord sprak allereerst zijn p uit over de ontmoeting op Wanneer men zich ge- I voelt om rekenschap te geven geloof voel je je gedrongen Ispreken over het centrale of rilijke van je geloof, over lijk een levenskwestie voor fop de manier van Luther: a ik, ik kan niet anders. Het j voor, aldus ds. Kooistra, christen, van welke kerk k lid is, als de kern van zijn j de persoon van Christus |De gehele bijbelse boodschap j> neer: Jezus is de Chris- ir de vraag moet gesteld wor- it betekent Christus voor ons, en mij? Ds. Kooistra legde jenis af over zyn eigen le en vertelde wat i zyn leven betekent. HU aan de tUd van student hi) met allerlei stromin- I contact kwam. De twyfel is de orthodoxe visie op la wel juist? Moeten wij Hem |s de ideale mens, die het ra- 1 der volkomen naasten liefde stelt en daarom in conflict kwam met de uitwendige wettische godsdienst van de Schriftgeleerden en priesters van zyn dagen. Ds. Kooistra stelde al spoedig gevoeld en ontdekt te hebben, dat deze eenzU- dige menselyke visie op de persoon van Christus te kort doet aan het goddelUk geheimenis, dat Hij de openbaring is van Gods liefde. HU moet ook onze verlosser zUn. En hoe komt Christus tot ons? HU spreekt regelrecht in de bUbel tot ons. Hoe hoog ik de sacramenten ook waardeer, ik geloof niet, dat de twee sacramenten van Doop en Avond maal my méér van Jezus zeggen dan de bUbel. De bybel is het voor naamste genademiddel. Het sacra ment is slechts de bevestiging van het Woord en Gods beloften. In de eredienst zie ik dan ook dit als het centrale moment, dat de bUbel voor ons opengaat in schriftlezing en prediking. Het sacrament kan de prediking niet vervangen doch alleen maar ondersteunen en bevestigen, als de prediking werkelUke Christus prediking is. BUbel, prediking en sa crament wil Christus gebruiken om tot ons te komen. Maar daarvoor is onmisbaar de werking van de H.- Geest. Het is de H.-Geest die het ge loof in ons werkt. WU kunnen niet over Christus beschikken. De H.- Geest moet onze oren. ogen en hart openen voor het geheim van Chris tus werk. De H.-Geest verbindt, ons door het geloof regelrecht met Chris tus, al mogen wij niet vergeten, dat de H.-Geest daartoe uitdrukkelyk de door Christus zelf geboden heilsmid delen in Woord en Sacrament ge bruikt. Het wonder dat Christus tot ons komt ei-varen wU. als de H.- Geest Jezus' woorden levend maakt voor ons hart, zodat wU niet meer los kimmen komen van Hem. Dan belyden wU, dat Christus niet slechts de zaligmaker is, maar ook mUn za ligmaker! Na het gesprokene door ds. Kooi stra vormden zich vier discussiegroe pen welke groepen na de pauze hun visie gaven over het gesprokene, waarbij kapelaan Van der Beek en ds. Kooistra toelichting gaven. Tenslotte gaan alle vragen terug op deze ene vraag: Hoe is de ver houding tussen God en mens? Hoe komt het heil, dat God ons heeft toegezegd, tot ons? Het beantwoor den van deze vraag werkt door in alle genoemde kwesties. Hoe verhoudt zich het goddelUke en menselUk in Christus? Als Christus een sterfelUke gestalte aanneemt en dan als mens terugkomt in de goddelUke heerlyk- heid, dan heeft het mensehjke, zUn mensheid, een verandering onder gaan. Dit is het centrale heilsgebeu ren. Eerst deelt HU in ons ver vreemd zUn van God en het door breken van die heerlUkheid in zUn mensheid is van invloed op alle ver losten. HU is de eerstgeborene onder vele broeders en HU is daardoor de leidsman ten leven. door zyn mystiek lichaam zei de ka pelaan. WU treden daartoe binnen door de doop. WU zyn in Hem. We vormen daardoor een lidmaat van de kerk. dat teken dat vol van genade is. „Zo bouwt zich het lichaam van Christus op, tot wU allen geraken tot de eenheid in het geloof en de ken nis van Gods Zoon tot de volmaakte man. tot de gehele omvang van de volheid van Christus". Zoals de H.- Geest aan de mensheid van Christus het goddelijk leven meedeelt, zo werkt hU in zUn mystiek lichaam. Daarin en daardoor komt Hij. Zo komt ZUn genade niet rechtstreeks tot ons, los van tekenen die wU sa cramenten noemen, maar één er mee. Hoe komt Christus tot ons? Hier toe gebruikt HU zUn mensheid, zUn mystiek lichaam (de kerk» als in strument. Zijn kerk, de af zonder ly- ke sacramenten zUn een zichtbare aanwUzing van de genade. Daartoe is Hy onder ons. Zich tot allen wendend zei kape laan Van der Beek tenslotte: al me nen wij, dat Gods weg naar ons ver schillend Is, wU dringen aan op de eenheid die er tevens is. Meer dan anders weten we ons byeen omdat we geloven in Christus, omdat we elk op eigen wfo'ze ons overgeven aan de verlossing die Hy heeft gebracht. In Cliina straffer communestelsel Het orgaan van de Chinese com munistische partU, het „Volksdag blad van Peking schryft dat de Chi nese boeren in de zogenoemde volks communes hun nevenwerkzaamheden meer in collectief verband moeten verrichten dan uit te zUn op indivi duele bUverdiensten. Het blad meent dat dit laatste „de spontane groei van het kapitalisme" in de hand werkt. De Chinese boeren voorzien voor een belangryk deel in hun levens onderhoud door te vissen en allerlei soorten huisviyt, zoals weven en bor duren, te beoefenen. Dit gebeurt vooral in de winter als er weinig 1 andbouwwerk is. Diplomatieke waarnemers in Pe king zijn van oordeel, dat de nieuwe maatregelen een onderdeel vormt van een algemeen streien om het communestelsel straffer toe te pas sen. In de jaren 1959-1961 was de politiek ten aanzien van de commu nes verzocht als gevolg van de slech te oogsten. De straffere politiek zou vorig jaar september zun vastge steld door het centrale partycomité. Voor het evenwicht tussen Oost en technologische voorsprong weet te West zonder te zware belasting van de economie zUn twee zaken van het grootste belang, aldus verklaarde mr. D. U. Stikker, secretaris-generaal van de NAVO, gisteren in een rede in Den Haag voor de Vereniging ter be oefening van de krygswetenschap. Die twee zaken zfjn een Westerse in spanning op militair-technologisch gebied en heroriëntering van de NA- VO-strategie. Mr. Stikker ontkende allerminst de waarde van streven naar ontspanning, maar daarby mo gen we onze waakzaamheid niet ver liezen. Oorlogen en gewapende oonflicten zullen, als voortzetting van de poli tiek met andere middelen biyven be staan, maar de heer Stikker geloofde niet, dat alle thans denkbare soorten van oorlogen zich zullen voordoen. Een volledige nucleaire oorlog zal niet bruikbaar zUn als een middel ter voortzetting van de politiek, tenzij een der beide party en een belangryke De wykkerkeraad van de hervorm de gemeente „Overduin" in Katwijk aan Zee kan met genoegen terugzien op een goed bezochte wijkavond. die werd gehouden in het zaaltje aan het Abeelpleln. Na een inleidend woord door de wykpredikant ds. Jac. de Vos, sprak de zendingssecretaris ds. P. J. Mackaay over zijn reis naar West- Afrika. HU merkte op, dat het eerste con tact tussen Europa en dat werelddeel werd gelegd door de Portugezen, die op hun route naar Indië toevallig ook Afrika aandeden. Dat is nu reeds 500 jaar geleden. Dit contact had voor de bevolking van Afrika vreselijke gevol gen. Grote groepen Afrikanen werden als slaaf vervoerd naar Amerika. In 1806 maakte de Engelse regering daaraan een einde. Dit was een ge lukkig besluit. Na de afschaffing van de slavernij vertrokken de eerste zendelingen naar Afrika. Door de enorme uitgestrekt- Onder ons leeft Christus voort heid van dit land zyn er gebieden waar de zending nog maar pas enkele jaren werkzaam is. Ds Mackaay ging nader in op de grote verdeeldheid in het Evangeli sche kamp met betrekking tot de zen- dingsarbeid. De uit Europa en Ame rika uitgezonden zendelingen trach ten ieder op zijn wijze uitdrukking te geven aan de kerk waartoe men be hoorde. Voor de Afrikaan betekent dit in de praktyk een labirint waarin hij geen uitweg meer vindt! Hoopvol is evenwel het proces van de drie grootste kerken van Nigeria om tot eenheid te komen. De voorbereiding tot deze eenheid heeft zeker kans van slagen. De predikant was van mening dat binnen enkele jaren een kerkher- eniging tot stand zal komen. Bij de jonge kerken van Afrika valt onmiddeliyk op dat haar leden nog veel contact hebben met het heidens verleden. Naar Afrikaanse en ook Aziatische opvatting is het christen dom de religie voor de blanke. Dat de islam vele ohristenen meer toespreekt dan het christendom vindt zUn diep ste oorzaak in de wyze. waarop het evangelie door de vele brengers hier van is vergeesteiykt en geïndividua liseerd. Men liet de Afrikaan in de kou staan als het erom ging zijn leven te herordenen. In heel Afrika wonen honderdmiljoen moslims en veertig- miljoen christenen. Dat is samen zes tig procent van de totale Afrikaanse bevolking! Van de nog 80 miljoen Afrikaanse heidenen zullen te zUner tyd moeten kiezen tussen christen dom en islam. Sinds 1930 _s de mos limbevolking van Afrika toegenomen van 25 tot 45 pet. Maar Christus is ondanks alle verschillen die er zyn begonnen om ook in WestAfrika zijn kerk te bou wen. Is hij ook zo niet begonnen in West-Europa met de germaanse hei denen? Al deze zendingsarbeiders in West-Afrika werkzaam hebben ons gebed nodig en ons daadwerkelijk medeleven. Na de pauze werd door ds. Mackaay een serie dia's vertoond die hU tydens zijn reis in Noord-Nigeria maakte. Een ei*van, de moskee van Zaria gaf een Juist beeld hoe het er op de we- keiykse gebedsdag (vrijdag) aan toe gaat. Tot slot werd nog een verloting gehouden. krijgen. Ook Rusland schynt de me ning te zijn toegedaan, dat de atoom oorlog niet als bruikbaar middel kan beschouwd worden voor het bereiken van politieke doeleinden. Over het conflict Rusland-China zei de heer Stikker, dat ook andere dan zuiver dogmatische verschillen in het geding zyn. Behalve door rasverschil len wordt de tegenstelling verscherpt door het feit, dat Rusland een we reldmacht is met kernwapens en ruimte-technologie. Voor Peking is een goede ideologische harmonie met Moskou thans van minder betekenis dan de economische en militaire hulp. die het gehoopt had te ver- krUgén. i Over de politiek van Moskou zei mr. Stikker, dat de schynbare ver mindering van de spanning met het j Westen niet meer is dan een veran dering van tactiek, al bestaat de mo- I gelijkheid, dat deze eerste verande ring verstrekkende gevolgen heeft, misschien zelfs meer dan nu in de j bedoeling van Moskou ligt. I Mr. Stikker wees nog op de moei lijkheden van de Russen bij hun po gingen de nieuwe denkbeelden over de beslissende aard van de moderne wapens en het belang van een ver rassingsaanval in te passen in de klassieke communistische theorie. Om uit dit dilemma te geraken komen ze tot oplossingen die totaal verschillend zyn van die van de vreedzame sa menleving. Daarom gelooft mr. Stik ker dat de Russen tegenwoordig trachten een beslissende militair- technologische voorsprong te verkrij gen, waardoor ze in staat zouden zyn op elk gewenst niveau een gewapende macht te gebruiken voor hun poli tieke doeleinden zonder daarby zelf onaanvaardbare verliezen te riskeren. Het Italiaanse persbureau „Ansa" meent te weten, dat aan de vier mode rators dagelijkse leiders van het Vaticaanse concilie door tien kardi nalen en meer dan driehonderd bisschoppen ondertekend verzoekschrift Is gezonden, waarin wordt aangedrongen op beperking van de bevoegdheden van de Romeinse curie, het centrale bestuursapparaat van de R.-K. Kerk. Dit verzoekschrift, waarvan kardi naal Silva Henriquez, aartsbisschop van Santiago in Chili, een der initia tief-nemers zou zyn, zou aan Paus Paulus aangeboden moeten worden. Er zou ook in gevraagd worden om uitbreiding van de macht der bis schoppen, nauwere samenwerking tussen de prelaten van de verschil lende Vaticaanse congregaties (de- Noord-West In de Oranjezaal van het Jeugd huis hield de w-ykgemeente Noord- West een wjjkavond. Na een kort welkomstwoord van de wykpredikant ds. P. Moerenhout ver telde de heer P. Smit van .jEffatha" het een en ander over het dove kind. ZUn lezing lichtte hy toe met dia's en de geluidsband. Na de pauze werd nog een verloting gehouden. Zuid-West In het wijkgebouw naast de Oude Kerk hield de wykgemeente Zuid- West een wUkavond. Ds Pol vertelde over de Morgenlandzending. Dit is een interkerkelijke organi satie, die werkt in het nabUe oosten, vooral in de Libanon en Syrië. In Beiroet de hoofdstad van Libanon, is zelfs een opleidingscentrum gevestigd om Jonge mensen uit die landen op te leiden tot predikant. Ve rschillende predikanten uit Nederland zyn hier aan verbonden als docent. Deze zen ding werkt ook reeds enige jaren in Noord-Af rika. Verder liet ds. Pol dia's zyn over zUn reis naar het Oosten. De leiding van deze avond berustte by de wyk predikant Ds A. Vink. partementen) en om instelling van een „raad" of „senaat" die de Paus bij het bestuur van de kerk terzyde zou moeten staan. Inmiddels is een bericht volgens hetwelk kardinaal Alfredo Ottaviani, de secretaris van de congregatie van het heilig officie die waakt over de zuiverheid van de leer, een ontslag aanvrage zou hebben overwogen om dat hy' in zijn controverse met kardi naal Frings van Keulen over de rol van de curie en het heilig officie geen steun van de Paus zou hebben gekre gen .van alle grond ontbloot ge noemd. Ook is tegnegesproken dat de Paus vorige week, naar aanleiding van bedoelde controverse, de kardi nalen Ottaviani. Antonluttl en Siri op hun verzoek ontvangen zou heb ben. Ook de garages in Rotterdam vragen contante betaling In navolging van hun collega's in Amsterdam en Den Haag gaan nu ook by de B. O. V. A. G. aangesloten automobielhandelaren en garagebe drijven in Rotterdam en omgeving betaling acontant vragen voor hun verkopen en diensten. Dat gebeurt per 1 december. Het zal dan niet meer mogelijk zijn onderdelen, ben zine. banden, olie en reparaties „op rekening" te verkrygen. Jieid van het 150-jarig bestaan van het op DINSDAG 19 NOV. as. 's avonds 8 uur in de SPREKER: J. V. Rypperda Wierdsma, Hoogleraar aan de R.U. te Leiden, iewerking de «linklijke Militaire Kapel, oJ.v. Lt. Kol. R. v. Yperen. an Blankenstein, orgel. sen a 50 ct. verkrygbaar by Firma Ben- d, fa. Servaas, Koornbrugsteeg. Rynl. I Kempenaerstraat, Oegstgeest, Bureau K. 'soen, Bureau Leidse Jeugd Actie Stadhuis ifteiyk) „De Lakenhal", Oude Singel en tl de kerk. NIEUW 18 november a.s. verkopen alleen wy wurkool - hutspot en boerenkool met vlees en worst. hikt voor U, dames- en herenstudenten en Hele bekers f 1.90 en halve bekers f 1.—. handel A. TH. v. d. VOORT TELEFOON 25001 met vitaminen uit grote sortering. Steeds op alle gebied de nieuwste uitgaven. Geen inschryfkosten. APOTHEKERSD1JK 35 LEIDEN Geopend van 9—6 uur. Kraaierstr.10 Tel. 22356 Leiden Gevraagd, liefst tegen 25 no vember a.s. voor de bananenpakkery, we gens dienstplicht van de te genwoordige. Aanmelden: Fa. H. Kukler en Zn., Roosevelt- straat 37 of Boommarkt 21. ,1 TE KOOP GEVRAAGD. goede stand, vrij te aan vaarden. Leiden, Oegst geest of omgeving. Brieven bureau van dit blad onder no. 25040. Te koop aangeboden: 10 VITAMINEN 12 MINERALEN NU: VOORDELIGE GEZINSFLACON met 200 dragee, 6.30 100 dragee» 3.65 door groothandel in model kamers gebruikt. Grote maten f 150.per stuk. Niet van nieuw te onderscheiden. Eventueel thuis te bezichtigen. Brieven onder nummer 25072 bureau van dit blad. Samson-shag in plastic blijft vers tot de laatste draad. Samson-shag in plastic droogt niet uit en korrelt niet. Samson-shag in plastic wordt niet scherp en bitter, maar blijft zacht en pittig. Samson-shag in plastic behoudt zijn kwaliteit bij vocht, vorst en hitte. Wegens enorm vucce* herhalen wij A.S. ZATERDAG ran IS—17 uur op beide uitvoeringen. Aflevering in volgorde ven bestelling. OUDE SINGEL 16 Voor ons kantoor zoeken wij eem van 1819 jaar, en een voor het bijhouden van ons verkoopkaartensysteem. Leeftijd 1617 jaar. Wij bieden een goed talarit en werk in een prettige omgeving. Telefonische of schriftelijke solli citaties te richten aan: Geversstraat 47A Oegstgeest - tel. 01710 - 5 22 3' l

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1963 | | pagina 19