KRISTALLNACHT Tl ft-Ci-izENs/ prelude op verdelging van Joden in Europa AND GEN' Moord van riyn: werd voot Cöbbels het startschot Vannacht 25 jaar geleden: m M - ïmMÈ Het begon met een briefkaart rericht 1 maart 1860 Zaterdag 9 november 1963 Derde blad no. 31107 LPERS i P l'JN Joodse jongen in Parijs, zeventien jaar, krijgt een briefkaartje van zijn vader. Hij leest wat zijn oude vader schrijft uit een ver niemandsland ergens aan de Poolse grens en hij hóórt de noodkreet: „Herschel, wij zijn verjaagd. Hitier heeft ons uit Duits land weggejaagd. Alles wat we bezaten is ons afgeno men. Help ons". Het is 31 oktober 1938. SCHEL Grynzpan, herinnert iemand b nog zijn naam? In november van rkwam hij op de voorpagina's van alle kranten ter wereld. Een wereld en daar al was wakker geschud nazikabaai van een rijk, dat zich Ie" noemde, het „duizendjarige. wat Herschel Grynzpan wilde: de it van de wereld voor de Joden in In zijn eigen kleine, angstige we- ist hij niet anders te doen dan die ektelling te wekken door het plegen van ^K)rd. Aandacht kréég de jodenjongen r#h de meeste aandacht van Hitler in an en zijn wanhoopsdaad, de moord Duitse gezantschapssecretaris, staan begin van een ongekend satanische vernietiging in Duitse concentratie- In één ervan sterft hij zelf, twee kón zijn ouders niet helpen. Hij ;edoken, toen al, in het Parijs van ij zijn oom en tante, nadat hij als (Vluchteling geen gehoor ;even aan het bevel van autoriteiten het verlaten. Alles had hij tobeerd. Had hij niet een jeschreven aan president velt en om toelating van zijn familie in Ameri agd? Spaargeld legde akersleerling allang voor de reis naar de »ijd. Het was het plan van iopige die toch nog id. %t briefkaartje had het geen 81 meer. Herschel piekerde iea zolderkamer precies een a ng. Een week, waarin hij ij rtje van zijn vader de I pper Sendel Grynzpan, las g, is. En de kranten, die in richtenstijl het nieuws ga- de Poolse Joden in Duits- lizenden waren op een en over de Poolse grens, gedreven. Onder deze dui- eden ook Sendel Grynzpan n vrouw honger en kou. Zij ran het Reich nog tien m ogen houden. |D jaar lang had vader Sen- 1 enen gemaakt in Duits- ói j was een Pool. Maar op ri werd hem door de Pool la ing gezegd, dat hij geen er was. Zijn geboorteland paspoorten van alle in het nj id levende Joden ongeldig l Hitier greep deze maat- ,n i om zich van 20.000 Pool- i, staatlozen nu, als onge- Teemdelingen te ontdoen. s twintigduizend. Nazi- I begon met de aanvanke- d' rgezette telling van depor- el rs. De Joodse verschoppe- erden keurig geadminis- n weggevoerd. Hpt wordt eerste massavervoer van lens en. Een voorspel van, Ring in georganiseerde ansporten in de grauwe ja- tioigden onder de massare- een aantal bezeten topna- ifhele leiding: AdoH Hitier. Wvember 1938, 25 jaar ge- 9 i loopt de tengere Herschel door de vroege herfst- «M Parijs. Het is hall Ép de Rue Faubourg St. M&aat hij een wapenwinkel koopt een revolver. Uit «Iver flitsen op de Duitse de twee kogels. Zij tref- i W vom Rath, de tweede ge- tpsraad. Tevergeefs stuurt ijn eigen lijfartsen naar de rige Duitser, die is opgeno- de universiteitskliniek van ise hoofdstad. Vom Rath pan maakt het de politie Blijk „Ik heb de Joden writ ten" zegt hij kalm. ,,Ik iele wereld laten weten wat er nu in Duitsland gebeurt"* Her- schels rol in de geschiedenis, die hij in de goede richting wilde stu ren, was met zijn moord dan ook niet uitgespeeld. Maar de historie bepaalt haar koers zélf. Meer dan deze moord beeft de sluwe Göbbels niet nodig, die hun kert naar de aanleiding, om het volk van Hitlers Grootduitse Rijk wat begrip bij te brengen van wat hij maar had genoemd de „oplos sing van het jodenvraagstuk". Grynzpan geeft hem onverwacht die aanleiding zo maar cadeau. Op de dag dat Vom Rath be zwijkt, herdenkt Hitier samen met fascistenpioniers in München de mislukte staatsgreep van 1923. Een bode brengt hem het doodsbericht uit Parijs tijdens een gemeenschap pelijke maaltijd in het raadhuis. De Führer neigt naar Göbbels, die naast hem zit. Nooit heeft iemand precies geweten wat er tussen deze twee werd gefluisterd. Maar de gebeurtenissen in de nacht daarop, bekend geworden als de „Kristall- nacht", laten geen twijfel. In dit fluisterend dialoog wordt het von nis voor dat moment, en de jaren die nog kwamen, geveld Vijf jaar lang was het venijn te gen de Joden er al bij het Duit se volk ingedruppeld en er was maar weinig voor nodig om de fa natieke woede te laten losbreken. Dat weinige moest tot de verbeel ding spreken en dat deed de dood van Vom Rath, de „jodenstreek" zeker. DE Kristannacht de nacht van 9 op 10 november 1938, klokslag half drie, vijfentwintig jaar geleden. Boven heel Duitsland wordt de hemel verlicht door 179 brandende synagogen. Kinderen in Stettin, Essen, Dtisseldorf, Korv stanz, Berlijn, München, Kassei, Krefeld, Offenberg, Eberswalde schrikken wakker van rinkelende ruitscherven uit Joodse winkels, die tierende zwart- en bruinhem- den vernielen en plunderen. Schrijf bureaus, schrijfmachines, confectie- kleding. bontmantels, juwelen wor den op straat gesmeten. Dertigdui zend Joden worden van hun bed gelicht en naar Dachau, Buchen- wald eti Sachsenhausen overge bracht, zonder enig bezit. Vele Jo den zijn er, die de tergende verne deringen niet willen ondergaan; zij deinzen terug voor de onzekere toe komst en plegen zelfmoord. Maatregelen die allang waren voorbereid, o.a. in de z.g. Neuren- berger wetten, worden nu van kracht. Zo worden de Joodse art sen, die tot dusverre nog hun prak tijk konden uitoefenen, niet meer daartoe bevoegd en daarmee in fei te uk hun ambt gestoten. Er komt een regeling voor het dragen van voornamen door Joden: dat mogen slechts namen zijn die als „ty pisch Joods" worden beschouwd. Joden die geen Joodse voornamen hebben moeten die nu aannemen. De Duitsers zullen wel zeggen wélke namen: Israël voor Joden. Sara voor Jodinnen. Alles wordt scrupuleus geregeld- gründlich. Ook komt er een verordening voor de bestemming van alle eigen dom van Joden. Het Duitse voca bulaire wordt uitgebreid met een werkwoord, dat „stelen" en „ro-: ven" moet verdoezelen: Ariseren. Er verschijnt een decreet, waar bij het Jodenbezit wordt „geari- seerd", of wel. verbeurd ver klaard. De vergoeding van de aan Joodse zaken m de Krist afin acht 1 aangebrachte schade moet door de verzekeringsmaatschappijen wor den uitbetaald aan het Rijk. Nog grover: de Joden moeten zelf één miljard mark aan de Führer beta len, nota bene voor het herstel van de schade, die aan henzelf door de nazi's is toegebracht. Göbbels formuleert het zo, ais hij na de rage van Kristallnacht het tijdstip acht aangebroken aar de vernielingen een einde te ma ken en de politie, die opdrachl had gekregen niet in te grijpen tij dens deze strikt en feilloos georga niseerde gruwelnacht, de nazi-ge moederen moet sussen: ER bestaat thans geen mogelijk heid meer door acties tegen zaken of ondernemingen de Joden te treffen, acties die overigens voortvloeiden utt de gerechtvaar digde en begrijpelijke verontwaar diging van het Duitse volk over de laffe Joodse sluipmoord. Het bezit van de getroffen Joden gaat in de kortst mogelijke tijd In Duitse han den over. Wie zich dus vanaf mi tegen dergelijke bedrijven richt, schaadt slechts het vermogen var het Duitse volk", aldus de propa- gandaminlster. Deze kroniek van de Krietall nacht is kort en niet volledig. Ei zou een lijst volgen van nazi-daden, die in de volgende zeven jaren in een veelvoud over het grootste deel van Europa zouden worden begaan. Wij Nederlanders zijn er zelf ge tuige van geweest en velen hel ller>rhrl Orynrp.in wordt kort na r.ljn moor*! op Vom Kiitli Krarrrstrrrri rn >oor hot verhoor naar eon politiebureau in l'arti» gebracht. Hij mankt het de politie gemakkelijk. (midden). 0 Kén van de 179 -Joodse bedehuizen, die de nar.i'n in de Kristallnacht in brand staken de synagoge in de I'rin» Itegenten- st ra-re in KerlUn. «Ie brandweer binst in de daarop volgende morgen het nasmenlende vuur, toen (.öbhel* vond. dat er genoeg was „gewroken", lie hakenkruis* laggen han gen weer in de windlove herfstochtend. ree hl v bov em 0 Vergeefs protest klonk '•uiten nari-IIuitsland. Jo den in Londen riepen de l-.iigeKen op tot het onder tekenen van een petitie gericht tol de regering van (iroot-Rrittannië. die aandrong op het openstel len van Palestina, het hui dige Israël, voor de ver volgde Joden. I>e foto toont ecrn hord in de T^>nden*e "Uk East End met de op roep: „Borger*. Joden en niet—Joden, protesteert te gen de pogroms en de bar baarse aanslagen op de Jo den in Duitsland. Rieht n tot nw vertegenwoordiger in het Parlement", (link* boven). t Krietall nacht, de nacht van de gebroken ruiten... Foto: Enkele van de doi- enden vensters van Jood se winkels en bedreven, die in de nacht van 9 op 10 novemheT 1938 door tieren de nazi's werden inge gooid: die van eesi Joodse drukkerij in Berlijn. Inven taris werd vernield o( ge rooid. (onder). slachtoffer. Er ls al veel geschre ven, na de oorlog, over dit leed maar woorden zijn ontoereikend. En ztj die ondervonden zwijgen... De sombere herinnering aan de Kristallnacht behoeven wij niet op te roepen om nog eens te pogen het leed te peilen. Met deze herin nering willen wij zeggen: TOEN begon het. Toen, al vóór de oorlog die ook ons land met de „arische" normen confronteerde. Kijken wij terug naar die novem bernacht in 1938 dan hebben wij nu enig besef, ondersteund dooi duur betaalde lessen uit de bezet tingstijd. Was dit besef er vóór de oorlog? Het was er wel. het begon te groeien, maar het was er bij tallozen niet of zeer onvoldoende. Na de Kristallnacht hadden tallo zen wel de vredesroes uitgeslapen na de tijdelijke verdoving van het hypocriete akkoord van München, dat enkele weken daarvoor werd getekend. IN' sommige landen vonden be togingen plaats tegen de Jo- denprogrom voor Duitse ambassa des. Argwaan en vrees namen toe. Felle waarschuwingen klonken te gen het nazidom, o.a. van de Ame rikaanse president Roosevelt en de toenmalige Canadese minister van defensie Ian Mackenzie. In de pers klonk verontwaardiging door, maar zij werd voor een groot deel lauw en minder attent op het nazidom als een gevaarlijke volksziekte, na dat de actualiteit van het eerste nieuwe over de moord van de Jongen Grynzpan en de Kristallnacht eraf was. Wat zou er GEDAAN zyn, als wij toen wisten, wat de wereld wacht te? Wal denkt, wat doet de Bonds republiek nu. een kwarteeuw na de Kristallnacht? Men kan en mag in West-Duiteland niet aan een triest jubileum voorbijgaan. De Evangeli sche kerk van Lippe organiseert met ingang van heden een speciale week ter herinnering van de pogrom, die toen in de nacht van die datum, de Kristallnacht. 30 000 Duitse joden trof. Men zal er inderdaad „iets aan doen". In deze herdenkingsweek zal de nadruk vallen op de verbonden heid van protestanten, rooms kat holieken en joden. Op de eerste dag. 9 november, zal in Detmold op de plaats van de verdwenen synagoge een gedenkteken worden onthuld. De inscriptie is hetzelfde opschrift, dat eens boven de synagoge stond: „Heb ben wy allen niet één Vader?". Hoe denken de na-oorlogse Duit sers over de joden?. De vraag is moeilijk en voor de Duitzers pynlyk. Misschien is het beter een jood deze vraag te laten beantwoorden, de Is- ralëische schrijver M. Y Ben-ga- vriël. Hjj is de eerste Israëlische auteur, die na de oorlog naar Duits land kwam en er lezingen hield. Er is daar grote belangstelling voor zijn boeken en in een interview stelde het Hamburgse weekblad. „Die Zeit" de vraag, wat de oorzaak van dat enorme succes is. door Rien van Rijswijk Na enig aarzelen antwoordde Ben- gavriël: „Ik en mensen zoals ik val len in Duitsland zogezegd onder mo numentenzorg. Laat ik een anekdote aanhalen, die ik onlangs hoorde:Een auto haalt een andere auto in en raakt hem. De wagens stoppen, de bestuurder van de aangereden wa gen springt eruit en schreeuwt naar de ander: meneer, bent u een jood? Nee zegt, de ander zeer verbaasd. Waarop dc eerste uitschreeuwt: Kom er dan eens uit, jjj schoft! Begrüpt u?. De aangeredene was bereid zijn woede te onderdrukken om niet tot de antisemieten te worden gerekend. Want dat behoort op het ogenblik in de Bondsrepubliek niet tot de goe de toon. Iedere jood, die na Hitier naar Duitsland komt, Is namelijk zo iets als een Heine-monument. Men kan in Duitsland heel goed leven zonder Heine-monumenten en zelfs zonder Heine. Maar het behoort nu eenmaal tot het herstel het Heine- monument weer neer te zetten. En dan moet men het zelfs beter behan delen dan dat van de heren Goethe en Schiller. Meneer de Jood moet vooral niet op de gedachte komen, dat enfin, enz. Er komt altijd iets krampachtigs, iets onnatuurlijks voor de dag, als de Duitse gesprekspartner vooral als hij ouder is dan veertig hoort dat de ander een jood is. Een hoge Duitse politiefunctionaris heeft me dat zo uitgelegd: Een joodse zakken roller arresteren zelfs als hij op heter daad wordt betrapt, behoort tot de Duitse politie De één of andere krant zal dan meteen een antisemitische houding van de politie constateren". Volgens Ben-gavriël wordt op een jood in Duitsland thans net zo ge reageerd als op een lichamelijk ge- remde.een blinde bijvoorbeeld. De meeste mensen zullen, zo is het nu eenmaal, één of ander werkstuk van een blinde, al is het nog zo slecht gemaakt, veel welwillender beoorde len dan van een normaal mens, met eveneens gering artistiek gevoel. 7T L mag Ben-gavriëls opinie dan niet algemeen gelden, zijn woorden geven aan hoe on echt de huidige houding van de Duitsers over het algemeen tegenover de joden aandoet. De razende Germanen uit de Kristalnacht heeft Ben-gavriël echter niet teruggevonden. Hij kan zich afvragen waar zij nu wèl zijn. Of is er dan toch iets in Duitsland ten gunste aan het veranderen? Mét Ben- gavriël is het dan maar een handvol joden, die daarvan nog getuigen kunnen zijn

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1963 | | pagina 5