Huidige Burgtheater 75 jaar geleden plechtig geopend kunst ijl kAleiÖOSCQQP ja graag. top i:m Ellen Vogel en Cammermans in Strindbergs' „Freule Julie" epaste conférence onwelkome inleiding Nog steeds als het eerstebeschouwd D 'mposaiite iiulnik Klassiek en modern Pronkstuk van Wenen veroverend licht en luchtig, 'S zacht en zuiver toet Q' Opgericht 1 maart 1860 Donderdag 17 oktober 1963 Derde blad no. 31087 Advertentie ii (Van onze correspondent in Wenen) E meeste toeristen die Wenen bezoeken vinden het Burg theater van de buitenkant gezien indrukwekkender dan de Opera, die echter iets ouder is. Op 14 oktober 1888 dus 75 jaar geleden werd het Burgtheater in de huidige vorrh en op de huidige plaats plechtig geopend. Doch lang voor deze datum en wel an 1741 af bezat Wenen reeds het ..Kaiserlich-Königliche Thea ter nachst der Burg". vast het Burgtheater, waar bij voor keur klassieke drama's en blijspelen worden opgevoerd. In dit opzicht komt het repertoire grotendeels over een met dat van de Comédie Fran ca ise, zodat men van deze schouw burg geen moderne experimentele stukken kan verwachten. Toch sluit de directie het moderne niet systema tisch uit, want :n de laatste jaren werden ook werken van de Oosten rijker Hochwalder en Zuckmayer (hü is Oostenrijks staatsburger ge worden) alsmede van Cocteau, Rat- tigan, Tennesee Williams. Anouilh Priestley enz. opgevoerd De beste acteurs van het ensemble zijn bui ten Oostenrijk cn voornamelijk in ons land bekend: Paula Wessely en haar man Attila Hörbiger. Robert Lindner, Meinrad. Balsre en Hans Moser. Zelfs in Duitsland beschouwt men het Burgtheater als de eerste, Duits- nationale en grootste schouwburg overigens geheel In otereenstem- mlng met Keizer Joseph II die hier voor de titel .Deutsches National- Theater'' vastlegde. De traditie is hier dan ook zo sterk dat de acteurs na de voorstelling nooit voor het gordijn mogen terschyncn om het publiek voor het applaus te danken. Ook dat had Keizer Joseph II voor geschreven die de mening was toe gedaan dat men meer aandacht aan het stuk moest besteden dan aan de spelers. Fant After Shave Lotion! Heerlijk! Tintelend fris! Veroverend fris. ten wèl- daad voor uw huid..., méér dan een gewone after shave. Uniek, door toe passing van ALLANTOINE, de nieuwe stof, die huidbeschadigingen ongekend snel doet herstellen. Fant After Shave Lotion ook ideaal als verfrissende lotion voor middag of avond. Voor desinfektie, vooral na het elektrisch scheren. En... zuinig in gebruik. uitsluitend bij de kapper verkrijgbaar after shave lotion Dat was dus het oude Burgtheater het lag op het Michae'-plein, on- ddellijk naast het keizerlijke pa- s, dat men de Burg noemde. In kader van de stadsvernieuwing uitbreiding moest deze oude ïouwburg worden afgebroken en plaats daarvan begon men met de duw van een grotere die tegenover et nieuwe stadhuis kwam te lig- n. Toen Keizer Frans Joseph deze euwe schouwburg in 1888 plechtig lende, werd de ouverture van Beet- iven ..Weihe des Hauses" uitge- erd. Nu 75 Jaar later weerklonk dens de jubileum-matinee even- ns deze ouverture, gevolgd door espraken van ae ministei van O.K. i W., dr. Drimmel, van de tegen- Dordige directeur Hasussermann en élène Thimig, de weduwe van Max einhardt. Van buiten gezien maakt deze ïouwburg een imposante indruk en blijkt inderdaad opzet te zyn 'eest. Tegenover het Burgthea- Tstond namelijk het nieuwe stad- i met zijn hoge neogotieke ge- die alles in de omgeving dreigde overheersen cn plat te drukken, er tegenover moest dus de voor- nt van het Burgtheater een te- Dgewicht vormen en dit doel werd k bereikt door de ovale foyer en lange wandelgangen in de twee vleugels. )oor deze overdaad aan represen- ïe ontstónd er een tekort aan ïeelruimte, maar het stadsbeeld rd gered. De plannen voor deze ouwburg werden ontworpen door nper uit Hamburg, die de Ween- architect Hasenauer als mede- rker uitkoos. De verhouding tus- de 2 werd echter op den duur espannen dat Semper uit Wenen rok en Hasenauer het werk vol- lide. Het interieur viel echter te- omdat de zaal de vorm had van lier, waardoor voel toeschouwers gesprokene nauwelijks verston en vrijwel niets konden zien. arom werd dc zaal na de dood a Hasenauer radicaal omgebouwd kreeg de harmonische ovale vorm ook nu nog is bewaard, a de laatste dagen van de tweede reldoorlog en wel op 12 april 6 toen de Russen Wenen reeds Iden ingenomen trak er door lekende oorzaak eon brand uit vooral het interieur vernielde, lar de muren tn stalen binten had stand gehouden. Zodoende kon Het Burgtheater te Wenen. de schouwburg weer in de oorspron kelijke stijl worden gerestaureerd. Het was niet alleen de voordeligste methode, maar ook de vreedzaamste, omdat men alle discussies over oud of nieuw kon vermijdon. Bij het her stellen hield men zich aan de oude ontwerpen en daarom prijkt ook nu nog op de voorpui de inscriptie:..Ko ninklijk Keizerlijk Burgtheater". Het duurde lang, voordat de schouwburg in november 1955 heropend kon wor den te zamen met de Opera. Op deze 2 instellingen zijn de Oos tenrijkers buitengewoon trots en ze dwepen er mee, ofschoon men de be zoekers en stamgasten in twee dui- delijk van elkaar onderscheiden groepen kan indelen: de ene gaat regelmatig en bijna uitsluitend naar de Opera, de andere bezoekt stee- John Taras in ons land De choreograaf John Taras, ballet- meester van het New York City Bal let, is thans in Amsterdam, waar hy bij het Nationale Ballet een nieuwe zetting van George Balanchines „Concerto Barocco" monteert, op het concert voor twee violen van Joh. Seb. Bach. Tevens studeert hfj Balan chines' ballet „Pas de Dix" in op mu ziek van Alexander Glazonow. Choreograaf George Skibine is uit Parijs overgekomen om zijn balletten „Concerto" (muziek van André Juli- vet) en ..Annabel Lee" op muziek van Byron Schiffman. met de dansers van het Nationale Ballet in te studeren. Deze vier balletten zullen in de eerst komende maanden door het Natio nale Ballet worden uitgebracht. Vragen over collectie Van Tussenbroek Het Tweede Kamerlid de heer J. J. Voogd (P. v. d. A.) heeft de minis ter van O. K en W. schriftelijk ge vraagd of het waar is dat de poppen- verzameling van de overleden kun stenaar Harrv van Tussenbroek is vernietigd. Htf vraagt de minister, voor het geval dit niet zo mocht zijn, of deze bereid is om te bezien of van de züde van de Rijksoverheid stap pen kunnen worden ondernomen om de collectie te behouden, „uiteraard met eerbiediging van de strekking van de testamentaire wens van de overledene". De vermaarde poppencollectie van de in april overleden kunstenaar is volgens de executeur-testamentair de heer Flier uit Huizen, overeenkom stig diens laatste wil thans in alle stilte verbrand. NIEUWE BUNDEL VAN DE VER. VOOR DE VOLKSZANG De Nederlandse Vereniging voor de Volkszang zal, in samenwerking met zusterorganisaties in België, ter ge legenheid van de derde volkszang- week, die van 11 tot 16 november wordt gehouden, een nieuwe zang bundel uitgeven, welke vergezeld gaat van een grammofoonplaat. Vooraanstaande volkslieddeskundi gen, musici en artiesten hebben aan de totstandkoming medegewerkt. De uitgave is mogelijk geworden met financiële medewerking van de gemengde commissie voor de uitvoe ring van het Belgisch Nederlands cultureel verdrag en twee grote Ne derlandse bedrijven. Advertentie Nieuwe aanwinsten „Het Nijenliuis" De kunstverzameling van de Han- nema—de Stuers Fundatie in het kasteel „Het Nyenhuis" bij Heino (O.), is door schenking van verschil lende kanten met een reeks aanwin sten verrijkt. Het z\jn o.a. een paneel, Venus en Mars in een landschap, door Cornells Cornelisz. van Haarlem in 1625 ge schilderd; een stilleven van druiven, perziken en kweeperen een z.g. „frutero" door de Spaanse schilder Luis Meiendes omstreeks 1760 ver vaardigd; een meisjesportret uit 1913 door Jan Sluyters, de beeltenis van een jonge Bitana door Leo Gestel in 1914 te Madrid geschilderd: een zelf portret door Charles Roelofsz. (1897 —1962»; een symbolische tekening „Katwijk" uit 1892 door Jan. Toorop, opgedragen aan Henriette van der Schalk; een vroeg schilderij uit 1942, gezicht op de daken van het Insti tuut voor de Tropen te Amsterdam door Karei Appel; twee gouaches door Lucebert uit 1961 en 1V>2: een tekening van Charlotte van Pallandt, voorstudie voor een beeld dat reeds in de collectie aanwezig is. benevens een bronzen kop „Tête de guerrier" in 1955 vervaardigd door de Franse beeldhouwster Germaine Richier (1904—1955). RO Grote belangstelling voor Jean Cocteau's begrafenis In het dorpje Millyla-Foret is gisteren het stoffelijk over schot van Jean Cocteau begra ven. Niet alleen het hele dorp. rotabelen, schoolkinderen, brand- weerlieden en politie waren op de been. maar ook zag men alle j prominente vertegenwoordigers van de Academie Fran^aise (o.m. René Clair, Jean Rostand, dominee Boegner, André Mau- rois), en van de kunst (o.m. Zizi Jeanmaire. Juliette Greco, Mar iene Dietrich. Roland Petit, Gil bert Becaud). Dinsdag was de kist. bedekt met de Franse vlag, overgebracht naar de grote zal van het stadhuis die tot rouwkamer was ingericht. Op de .ka tafalk lagen de degen, het kruis van Commandeur van het Legioen van Eer en andere versierselen van de overledene. Dc kerk voor de uitvaartdienst was te klein om alle belangstellenden te kunnen bevatten, zodat de plechtig heid per luidspreker werd uitgezon den. Er werden slechts vier korte redevoeringen gehouden: namens het gemeentebestuur dat dé naam van Cocteau zal geven aan een nieuw schoolcomplex, namens de Belgische Academie, waar Cocteau lid van was als opvolger van Colette, namens de Franse Academie en tenslotte uit naam van het m inisterie van Kun sten en letteren. De plechtigheid werd besloten met het „Onze Vader", ge meenschappelijk uitgesproken door dominee Boegner en de pastoor van het dorp Milly-La-For et. Première ballet ..Illusie" Conrad van de Weetering, die als solist bij het Nationale Ballet werk- zaam is, heeft het vorige jaar van het ministerie van O. K. en W. een opdracht tot het maken van een ballet ontvangen. Dit ballet, genaamd „Illusie" is in nauwe samenwerking tussen de choreograaf en de compo- I nist Jan Boerman, tot stand geko- I men en zal op 22 oktober, tijdens een voorstelling van het Nationale Ballet, in de Amsterdamse Stadsschouwburg In première gaan. De decors en kostuums zijn ontworpen door Jan Duyvetter. De hoofdrollen worden vertolkt door Conrad van de Weete ring en Ineke Huissen. Film „Wederzijds" vredespropaganda De film ..Wederzijds", die was aangekondigd als een film over het leven van Koningin Wilhel- mina was in werkelijkheid pro paganda voor het pacifisme. In de film ontbrak de geest van vaderlandsliefde. Dit zei gisteren dr. Paul S. Campbell uit Canada, die jarenlang een der naaste medewerkers is geweest van dr. Buchman, grondlegger van „Mo rele herbewapening", op een lunch voor 100 dames in Den Haag. De heer Campbell, die als arts ver bonden is geweest aan het Henry Ford hospitaal in Detroit, sprak over „nationaal karakter en gezondheid". Onder de aanwezigen waren de echtgenote van de Australische am bassadeur, een vertegenwoordigster van de Canadese ambassade, ver tegenwoordigers van vele vrouwen organisaties en de vrouwen van ver schillende industriëlen, onder wie mevrouw Lohmann en mevrouw Philips. Eerder had dr. Campbell aandacht gewfjd aan de in de toekomst te ver wachten technische ontwikkeling, met name de automatisering, en aan de bevolkingsexplosie en de recente ont wikkelingen op het gebied van de volksgezondheid. Dr. Campbell riep de aanwezige vrouwen op „het scheppen van een nieuwe bescha ving haar doel te maken" en daar voor alle mogelijkheden van geest, tong, pen, hart, geld en huis te ge bruiken. 't helpt en RED BANO 't is lekker - ROOSENDAAL I Snijdend Op Schiphol arriveerde giste- i het auteursechtpaar Lord en T Clanmoris met zijn dochter Iar/offe Bingham voor een kort toek aan ons land. Lord Clan- ris verwierf bekendheid als iryVer van detective-verhalen de naam Bingham, zijn Itoenofe heeft enkele toneel- tken op haar naam staan, ter- f de 20-jarige Charlotte be- p/iéicf verkreeg met haar biografie „Waar vind ik De Engelse gasten zullen vele plaatsen in ons land bezoeken en ook enige opnamen maken voor Nederlandse televisie-uitzendin gen. Het Genootschap Neder- land-Engeland zal tijdens het bezoek voor de schrijvende een ontvangst arrangeren in Den Haag. waarvoor een aantal jon gelui uit de eindexamenklassen van enige lycea, alsmede Leidse studenten zijn uitgenodigd. GECONCENTREERDE, beklemmende hoogspanning: dat is 't wat de 39-jarige August Strindberg in zijn „Freule Julie" (van 1888) in èèn bedrijf van anderhalf uur heeft willen uitbeel den: de samengebalde, indringende kracht ervan is nog altijd on verflauwd. Tenminste als men er de juiste figuren voor weet te vinden. Dat is in de uitvoering, welke „De Nederlandse Comedie" van dit stuk gisteravond als Haagse première in de Kon. Schouw burg gaf. helaas slechts zeer ten dele het geval geweest. Noch Ellen Vogel (Freule Julie), noch Paul Cammermans als de haar onterende huisknecht Jean, zijn naar ons gevoel de geijkte typen voor deze rollen, hetgeen niet wegneemt, dat zij blijk gaven van groot en intelligent acteertalent. Het betreft weer een van die wran- de karakterloze, liever gezegd „ka- ge Strindbergstukken, waarin het on- rakter-onvaste" mensen, ontkoombare noodlot, het pessimisme de haat tussen de sexen een alles- De onderlinge strijd tussen man en overheersende rol spelen. Ibsen vrouw in samenhang met die der so- noemt het een „naturalistische tra- clale klassen, het is een bitter gege- gedie". En het is een tragedie: door ven, maar een kolfje naar de hand en door, van bijzonder gecompliceer- van de neuroticus Strindberg! Daar is de dominerende, hoogmoe dige Freule Julie, mannelijk opge voed. met alle vreemde neigingen van dien: teugelloos-hartstochtelijk als zij is verleidt zij de huisknecht, maar ervaart tenslotte, dat hij haar over heerst. culminerend in de zelfmoord, I haar door Jean opgedrongen, wan- j neer deze in de heilloze situatie, waarin zij gekomen zijn geen andere i uitweg meer ziet, deels als gevolg van zijn diepe onderdanigheid tegen over zijn meester, de graaf. Wie zou snijdender zulk een lugu bere tragedie kunnen beschrijven en analyseren dan Strindberg? De ver houding tussen de man en de vrouw kan fataal zijn en deze auteur zou deze auteur niet zijn, als hij niet vlijmscherp dit ook sociologisch inte ressante gegeven ten tonele zou voe ren. Zware eisen Aan de spelers worden de aller zwaarste eisen gesteld. Ellen Vogel had de moeilijke op gave de „stapelgekke", ma- nzieke Julie uit te beelden: tweeslachtig is haar houding tegenover mannen, daartegenover Paul Cammermans als de serviele huisknecht, die echter na wat er voorgevallen is het mas-. ker bruusk afrukt en de vulgaire, or dinaire bruut wordt, waardoor Julie hem gaat haten. Het wordt dan ook een spel. eerst van liefde, dan van grondeloze haat. over en weer. na al het erotisch zwaar-geladene. Speciaal tot uitdrukking komend in de bittere en cynische dialogen, waarmee de twee hoofdpersonen el kaar diep verwonden. Ellen Vogel beantwoordde zeker niet ten volle aan het heerszuchtige karakter van deze vrouw. Zij kon niet haar man nelijke inslag volkomen waar maken en in haar uitzichtloze wanhoop kromp zij. nadat zij zich „vergooid" had, tot een zielig schuchter vogeltje ineen. Paul Cammermans, als de eerzuch tige. genadeloze bediende, trok meer malen het spel te zeer in het onna tuurlijke om volkomen te kunnen overtuigen, vooral ook omdat zijn uiterlijke verschijning nadelig, want lachwekkend werkte. Alleen Elisabeth Hoytink wist de figuur van Kristin, de keukenmeid, waarmee de huisknecht ook een ver-, houding heeft, aannemelijk te ma ken. Hoog tempo De vereiste hoogspanning werd ge lijk opgemerkt slechts gedeeltelijk gerealiseerd. Daartoe had de regis seur Fons Rademakers bekend van zijn films het blijkbaar vóór alles willen zoeken in een hoog tempo, zó hoog. dat b.v. Paul Cammermans in meerdere passages volkomen onver staanbaar werd, terwijl juist bij Strindberg ieder woord zijn betekenis moet krijgen. En vooral ook heefi Fons Rademakers de zwoele sfeer van de mWzomernacht, waarin de drama tische gebeurtenissen zich afspelen, onvoldoende tot expressie weten te brengen. Nee: Strindberg en hetgeen hij zeggen wil, is in deze voorstelling niet de volle waarde gegeven wat hem toekomt, hetgeen des te meer te be treuren is, omdat een stuk als dit nog brandend actueel is, wat voor het ge nie van deze schrijver pleit. Betreurenswaardig O Nog betreurenswaardiger was 't. dat vóór de pauze de acteur Allard van der Scheer een in het geheel niet in de sfeer passende, want op badi nerende toon uitgesproken totaal overbodige Inleiding tot het stuk (van Strindberg zelf) ten beste gaf, „verlucht" met niet ter zake doende eigen grapjes. Dat was zeker om er een „volledige" avond van te maken en het auditorium niet te vroeg de straat op te sturen. Ook omdat er koste wat 't kost een pauze moet zijn en er aan de buffetten wat verdiend wil worden Bovendiener zijn heus genoeg een- acters te vinden om er een avond als in een geval als dit geheel mee te vullen. 4 Nu stond iedereen, nog vóór men 't goed besefte tot elks verbazing al weer in de koffiekamer. Nee: ook in dit opzicht had Strind berg werkelijk beter lot verdiend. En in 's hemelsnaam by hem geen „grapjes" Dat vermoordt de stemming al by voorbaat! H.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1963 | | pagina 5