'n Hoed die geld uitspaart HOERA, WIJ HEBBEN EEN LOGE DRAAGBARE MODE maak 'n vla-flip! UIT en THUIS Er is wol èn wol AUBERGINES, van smaak en geur Utv man zal er mee in z ii schik zijn J overpeinzing W) ET E NSW AARD Het stoven van groot v lees Zaterdag 31 augustus 1963 Pagina 3 V Het wordt weer tijd voor een extra deken op bed. Een lekker loarme wollen deken. En als we dan toch in de stad zijn, kij ken we meteen even naar een trui voor Frits. Zuiver wol na. tuurlijk, dat staat ook in de boord. Maar weten we dan ook wat voor tool we hebben gekocht? Want er zijn verschillende soorten zuiver trol" en het kwaliteitsverschil is zo groot dat het de moeite loont er in het vervolg op te letten. Er is n.l. een hemelsbreed verschil tussen textiel van „zuiver-wol-van-het-schaap" en zuiver-wól-afkomstig-van-wol- len-vodden(al dan niet ge dragen vodden), in beide ge vallen wordt gesproken va» zuiver wol" maar u begrijpt dat de eerste soort verre de voorkeur verdient. Aanduidingen als pura lana", pure wool" en ons Nederland se „zuiver wol" zijn dus vaak een beetje misleidend. Er i-9 sinds enige tijd dan ook het streven merkbaar om tot een andere naamgeving te komen. Voor artikelenge maakt van werkelijk nieuwe wol komt de naam scheerwol in zwang. Let u er maar eens op: bij sommige merkartikelen dekens o.a. leest U op het etiket jsuiver scheerwol" Onder „scheerwol" verstaat de vakwereld al sinds jaar en dag geschoren wol van gezonde, le vende schapen. Italiaanse wolprodukten bij voorbeeld, worden meestal ge maakt van de inferieure her- wonnen wol en zijn daarom vaak goedkoper dan de Neder landse, die i'an scheerwol wor den gefabriceerd. We realiseren ons het kivali- teitsverschil niet als we in de winkel de aanduiding „pura lana" zien. Maar in het ge bruik merken we dat verschil heel goed. Deze herwonnen Italiaanse wol mist namelijk in vrij hoge mate enkele elementaire eigen schappen, die „nieuwe" wol wel heeft, zoals elasticiteit, ve zellengte. sterkte en zachtheid. De kleding van inferieure wol is veel minder vormhoudend door de geringere elasticiteit. Er kunnen lelijke plooien ko men bij de knieën, ellebogen en zitvlak, die moeilijk te ver wijderen zijn en de kleding al gauw een gedragen uiterlijk geven. Het lijkt ons helemaal geen kioaad idee om, als u van plan bent een goed en duurzaam wollen stuk te kopen, eens uw licht op te steken bij deskundig winkelpersoneel en u te laten inlichten over kwaliteitsver schillen. Na het slechte weer van de laatste weken is de gedachte aan de herfst niet zo ver meer Chambert (Parijs) brengt als nieuwtje Zorino's uit de goede oude tijd in lengte afgezet met bruine jersey. VC Dat i OMS hebben wij een logé. iets bijzonders, want mensen die buiten wonen kunnen er op rekenen, dat zij des zomers plotseling in de herinnering van kennissen of magen opduiken, waarna die kennissen of magen opeens een onweerstaanbare lust krijgen „de familie in dat mooie dorp op te zoeken. Gastvrijheid is een deugd en wij zijn dol op deugden, dus hebben wij van tijd tot tijd een logé tot grote vreugde van de kinderschaar. Een logé is geen mens, het is een instelling. Elke logé arriveert met een tas, waarin zich a. toiletartike len, b. een nachthemd, c. een doos chocola bevinden. Die tas wordt door het kroost dus met eerbied en hoop verwelkomd. Hoe groot zal de doos zijn en hoe lang zal het duren eer hij te voorschijn komt? Soms krijg je de indruk dat de lieverdjes in stilte weddenschappen afsluiten of geraffineerde plannen ontwer pen om elk voor zich het grootste part in de wacht te slepen. Nauwelijks is de logé geinstalleerd en zit achter een kop thee, vastbesloten eens grondig „bij te praten" of het kroost komt geest driftig binnenvallen. Mams, daar is de ijsman. Mogen we een Ijsje.één van een kwar tje. Nog voor Je tijd hebt gehad te antwoorden zegt de logé: O, willen Jullie een Ijsje? en trekt de porte monnee. Hetgeen trouwens van begin al aan de bedoeling van de uitgekook te kindertjes was. Gnuivend likken zij aan het ijsje en wisselen een blik van verstandhouding, 't Gaat pri- ma. 4 Een uurtje later geeft de logé de wens te kennen het dorp en de om geving te bekijken. Blijf Jl) maar rustig aan Je werk Thea. zegt zij dan. Ik vind het wel. Prompt werpen de zoons zich op als gids. WU zullen u de leuke paadjes wijzen en de oude kerk en wij we ten zulke aardige plekjes heeft u een fototoestel bij u? Vol verwachting gaat de logé met dè jongens op stap. Zij voe ren haar langs lanen en boom gaarden, langs bosjejs en het riviertje en eindigen onveran derlijk bij de frietenkraam op het pleintje. Hier maakt Henk het grootste deel van zijn zakgeld zoek, zegt Adriaan veelbetekenend. Poeh, jij komt zeker ook, kaatst Henk terug. De logé voelt wat er van haar verivacht wordt, baant zich blo zend een weg door de verzamel de jongelui en bestelt twee zak jes patat. Mét! roept Henk haastig, want aan zoiets denkt de logé natuur lijk niet. De frietenman glim lacht, hij kent zijn vaste klan ten. 't Is nu niet ver meer naar huis en de zoons komen geestdriftig smikkelend binnenstappen, de mayonaise nog aan de kin. Ze hebben patat gehad, krijst Marian Jaloers, wat kan de logé an- ders doen dan haar ook een paar dubbeltjes in de handen te stop pen om zo'n zakje te halen? De zaken gaan nog altijd goed. 's Avonds doen wij een spelletje. Wij zijn goed voorzien van op windende en ingewikkelde spelle- tjes die veel geld gekost hebben maar een maximum aan pret ople veren. De logé wordt ingewijd in de spelregels en dan gaan wij van start. Als wij om half tien willen ophouden, met rode hoofden en op gewonden polsen, protesteert Ma rian heftig. Je had beloofd dat ik wat langer mocht opblijven, omdat tante er is. Maar je bént al twee uur over tijd, zeg ik hulpeloos. De zoons grijnzen hooghartig want voor hun begrippen is half tien niet laat. Marian smeekt en bidt en de logé valt haar bij. Dus spelen wij nog een poosje door. Tenslotte sleep ik haar (Ma rian bedoel ik) met geweld naar boven en wring haar onder de de kens. De loge vindt het nu ook lang zamerhand welletjes. De zoons ver gezellen haar naar de logeerkamer, werpen nieuwsgierige blikken in haar tas en nemen hartroerend af scheid voor de nacht.. Eindelyk wordt het rustig Om half twee klinkt er gestom mel en een verwarde uitroep. Ik spring het bed uit en snel het por taal op. Is de logé ziek geworden? Neen. de logé is zich half dood geschrokken van een poesje dat kwam onderzoeken welke vreem de snoeshaan daar in het bed lag. Omdat het een lief poesje is. begon het luid te spinnen en kopjes te gevenhetgeen een afgrijselijke nachtmerrie ten ge volge had. Poes wordt verwij derd en in de keuken gesloten. De rust keert weer. af. Gazons vol dorre bladeren en rillerig weer ondanks het welwillende zonnetje af en toe. Met al die wollen vestjes van de laatste tijd vers in het ge heugen zult u ook wel bijzonder veel zin hébben iets nieuws aan te schaffen voor het najaar. Een jurkje, een rokje of blouse, een jumper. De kans is echter groot dat u iets „voor op straat" wilt. dat ..toont" meer. Het wordt dan vaak een nieuwe mantel, een tailleurtje of een ensemble en dat maakt in prijs nogal verschil. Als u de komende zes maanden met uw „oude" straat- kleding moet doen. kunt u het best een nieuwe hoedje bovenaan uw boodschappenlijstje zetten. Dat is goedkoper en kan toch uw mantel van-het-vorige-jaar een ander ge zicht geven. Voordat u gaat winkelen zijn hier een paar van de nieuwste mo dellen uit Parijs, waarop u zich kunt inspireren. U ziet het: de moderne najaars- hoed bedekt bijna het gehele kap sel. de oren (half of heel) inbe grepen. Alleen het voorhoofd blijft vrij. De moderne hoed heeft geen consideratie voor het kapsel, behal ve dan een styiharig, simpel na- tuurkapsel, dat neer- inplaats van opgekamd is. Een „bouffante"-coif- fure staat hij niet toe. Zelfs geklede modellen zijn even al-bedekkend als de daagse, en als u bedenkt dat u derhalve, voor receptie, middag visite of formele cocktailpartij, een bezoek aan de kapper kunt uitspa ren, zullen ze hun geld zeker waard zijn. Onder de moderne grondstof fen neemt wollen tweed in alle mo gelijke soorten (zelfs tweedkant» een voorname plaats in. Bont wint het echter zo mogelyk van tweed. Veloursvilt volgt als favoriete klas- siekeling en wollen jersey zal voor al in de winterhoeden (meer dan de najaarsmodellen) een toonaan gevende rol spelen. De volgende ochtend, aan de ontbijttafel krijgt de logé van de kinderen uitgebreide adviezen. Als u onze poezen vis geeft, gaan zij veel van u houden en komen u niet meer storen. Of Juist wél, denk ik in stilte, maar ik zwijg want ik wil de logé geen schrik aanjagen. Nadien wordt niet slechts het kroost, maar ook de levende have verwend. De zaken gaan nog altijd uitstekend. Als na een paar veelbewogen da gen de logé vertrekt en wij bij de bushalte staan, zegt zij vriendelijk: Het was heel gezellig, Thea. Nog wel bedankt hoor. JÜ ook heel hartelijk bedankt, antwoord ik. Waarvoor? vraagt zij verwonderd. Toch niet voor dat doosje choco lade? Neen, denk ik beschaamd. Voor alles wat de kinderen je wis ten af te tappen Maar laten wy hopen dat ze nooit gaat uitrekenen wat de logeerpartij haar heeft ge kost. THEA BECKMAN W Een ensemble uit de wintercol lectie van Jacques Heim dat geheel met bont is afgezet. De laarsjes zijn van bijpassend ma teriaal, Een voorbeeld hiervan is een schoteltje waarin tonijn gecombi neerd met aubergine en dikke plak ken kaas een heel smakelijk geheel vormt. Tonijnschoteltje 1 blik tonijn in gelei, 1 aubergine. 2 grote uien. 4 aardappelen, peper, zout, 10 dikke plakjes kaas. 1 kopje melk, peterselie, bloem, boter, 2 to maten. Snijd de geschilde aubergine in blokjes, snipper de uien en fruit ze samen in wat boter (de aubergine eerst even door de bloem halen, an ders zuigt ze teveel boter op). Schil de aardappelen en schaaf ze in dunne schilfers Haal de tonijn uit het blikje. In stukjes uit elkaar Bestrijk een vuurvaste schotel met boter en leg een paar klontjes boter onderin. Leg op de bodem de aard- appelschilfers, bestrooid met peper en zout. hierop een laag gebakken uien met aubergine, hierop de to nijn en vervolgens de kaas Giet er de melk op (deze mag niet tot aan de kaasoppervlakte komen» Ver volgens op de kaas weer een laagje ui en aubergine, tonijn en tot slot de aardappelschijfjes. Sluit de schotel goed af met aluminiumfolie en bak het geheel ln een goed By de foto's: 1. Tweed en alles wat er in de verte op ïykt, is een van de favo riete grondstoffen voor de na j aars - hoed. Een zwart en witte fantasie tweed werd voor dit hoedje ge bruikt. Het is een model van Marie- Christiane dat zich alleen met een glad, omlaag gekamd kapsel ver staat. 2. Een apart. maar grappig dopje voor het Juiste profiel (en het Juiste figuur». Het stamt uit de hoedencollectie van Jacques Griffe, Biljardgroene taupé is er de grondstof van en als garnering dient een byoux van topazen en smaragden (Synthetische). 3. De Juiste hoed voor het juiste gezicht. Verbaast u niet wanneer u ontdekt dat een dergeiyk, een- De mooie dieppaarse aubergines of eiervruch- ten zijn uit het oogpunt van de voedingsleer be keken niet bijzonder belangrijk en ook de prijs is er meestal niet naar om ze vaak op tafel te brengen. Maar de geur en de smaak zijn heel fijn en daarom kan de aubergine de basis vor men van aparte gerechten, die onze maaltijden weer eens heel anders kunnen maken. warme oven. gedurende drie kwar tier. Neem het aluminiumfolie weg, leg er plakjes tomaat op. enkele klontjes boter en geef de schotel boven in een oven met veel boven- warmte ln 10 min. een heeriyk bruin croquant korstje. Aubergine a la Hollandaise Snijd de aubergines ln de lengte door en smoor ze in wat boter ge durende 10 min. in de koekepan Haal het vruchtvlees eruit, snyd het fUn en vermeng het met wat gebakken champignons, tomaat en ui. Vul de aubergines met dit mengsel, leg de helften in een be boterde vuurvaste schotel, bestrooi ze met geraspte kaas en gratineer de schotel in de oven. Voor het op doen garneren met plakjes tomaat. Spaanse rijst voudig, alomvattend hoedje van be perkte doorsnee u helemaal niet flatteert. Er zyn massa's vrouwen die er helemaal niet op haar best mee uitzien, hoe by zonder flatteus het ook voor vele anderen is. Lan- vin maakte dit geslaagde, klassiek- moderne model van groene taupé en als enige garnering werd een clip van metaal en Tlroolse stenen gebruikt. 4. Zelfs geklede hoeden bedek ken vaak het hele kapsel waar mee. elke keer dat ze worden ge dragen. een gang naar de kapper kan worden uitgespaard. Deze ge drapeerde fantasie-baret van Rose Valois is gemaakt van cerise fluweel en wordt gedragen met zulke by- komstigheden als nerts en een ryk collier van gekleurde stenen. Coco Chanel ontwierp dit draagbare pakje van veelkleurige tweed. De kleuren zijn roze. mauve en marine-blauw. De voering van het jasje en de blouse zijn marineblauw. Kook 200 gram rijst gaar ln 4 dl. water met zout. Fruit een klein- gesnipperde ui in wat boter, samen ■net twee klein-gesneden paprika's. 3ak op het laatst 200 gram klein gesneden ham even mee Vermeng dit met de gare rijst en roer tot slot fyngehakte peterselie erdoor. Presenteer de Spaanse rilst met ge raspte kaas. Groot vlees wordt in Nederland byna altijd gebraden. In andere Europese landen soals België en Oostenrijk behoort gestoofd rundvlees tot de nationale gerech ten. In België is het een Vlaamse specialiteit, ln Oostenryk strijden Salzburg en Wenen om de eer, waar de „Tafelspita" zo heet dit gestoofde vlees ontstaan is. Gestoofd vlees kan zeer gemak - keiyk opgewarmd worden. Daarom is de Oostenrijk*® „Tafelspitz" een gerecht dat veel op zondag wordt gegeten. Alles wat de huisvrouw die dag te doen heeft, is het vlees even opwarmen. Voor „Tafelspitz" neemt men niet te vet vlees van de achterzyde van het rund. Het vlees licht zouten en peperen en ln wat boter of vet aan alle kanten even dichtschroeien, om de vleessappen goed in het vlees te houden. Het vlees dan laten stoven ln een casserole, ln bouillon. Deze bouillon kan van runder- of kalfs- beenderen getrokken worden, voeg groenten- en kruidenbouquet toe. Het vlees mag vooral niet koken, doch moet stoven op een laag pitje, wel een uur of vier. Af en toe om draaien en bedruipen. Het Stoof nat kan gebonden als saus by het vlees gegeven worden. Byzonder lekker smaakt by dit vlees echter mierikswortelsaus (kunt u tegenwoordig kant en klaar kopen) of bieslooksaus, een Hol landse saus met veel groene krui den waaronder bieslook. De bouillon kunt u dan de vol gende dag geven, maar gezeefd, want de smaak van de groenten is geheel verdwenen. By het vlees passen gekookte of gebakken aardappelen. Als groen ten: spinazie. gemengde sla, boontjes, koolsoorten, bieten. ■naMmmiwiRHHHiiitimiiiiiiiiiiiiirTTTiii Het mag wel een wonder he ten dat we er niet stuk voor stuk als oogverblindende schoonheden bij lopen, gezien al het schoonheids-specialisme dat door ontelbare artikelen in weekbladen en anderszins over onze hoofden wordt uitgestort. Alle onderdelen van ons toilet worden uittentreure onder de loep genomen en met de regel maat van een klok wordt 't hele rijtje afgewerkt: haar, handen, slanke lijn, make-up enz. enz. Alles culminerend in de éne, al les overheersende, alles omvat tende vraag: „Hoe oh hoe, blij ven we jong?" Althansjeugdig. Daar is n.l. een nuance'tje ver schil tussen. Een achttienjarige blom is zonder meer jóng. Een vijftig jarige, die er als veertig uit ziet noemen we jeugdig. Een vijftig jarige echter, die hardnekkige pogingen doet om er als dertig uit te zien is een paskwil. ,J1iets maakt zo oud, als een té jeug dig toilet", was de wijsheid, die een oudere maar zeer gesoig neerde dame mij eens toever trouwde en ze had gelijk. Waarom ik me ineens ook in dit onuitputtelijke onderwerp stort? Ik kreeg het geheel aan schoonheidsverzorging gewijde zomernummer van een alleszins degelijk en serieus maandblad in handen, te weten het orgaan van een grote landelijke vrou wenorganisatie. De Hervormde Vrouwengroep CJVF en 't blad heet de Fakkel als U 't precies wilt weten. De redactie begeeft zich aldus op de paden van iedere willekeurige damesru briek, maar toch op een net even andere manier en in ieder geval zo, dat niet van achter iedere regel de grote angst voor het ouder worden te voorschijn springt. Alle, op zich zelf heus wel eens eerder gelezen raadgevin- ge, staan intussen in de beide volgende citaten: „Er is niets mooiers, dan uw eigen, strikt persoonlijke en slechts een maal voorkomende gezicht". En: maar ja een béétje oppoetsen staat wel leuk. Toen uw man u vroeg om met hem te trouwen was u een dór dig meisje. Heeft hij dan ook niet het recht om een ddrdige vrouw te hebben?" Het meest onthult de schrijf ster echter aan de aandachtige lezeres doordat zij als motto voor haar verhaal niets meer of minder dan een gedicht van Martinus Nijhoff koos. Het be kende vers „Impasse" óver de dichter die bij zijn vrouw in de keuken staat als zij bezig is kof fie te zetten. Hij wilde allang iets vragen, maar wist niet goed, wat, hoe en wanneer. Maar nu krijgt hij immers de kans en hij vraagt: „waarover wil je dat ik schrijf?" Nu is het merkwaardig dat dit gedicht in twee vormen voor komt. Het eerste eindigt met het antwoord van de vrouw. „Ik weet het niet". Een nogal mis moedig antwoord. Het roept het beeld op van een vrouw met slordig haar, een smoezelig schortje, oude pantoffels. Uiter lijke dingen, maar symbolen van het even mismoedig innerlijk. Van een vrouw die geen tijd en geen aandacht besteedt aan zich zelf, noch aan haar man. Maar zie, later is het slot van het ge dicht veranderd. En zij ant woordt, terwijl zij langzaam aan het drupp'lend water op de kof fie giet en de damp geur wordt: ,£en nieuw bruiloftsliedl" Nu zien we een andere her boren vrouw, van binnen, maar waarom ook niet van buiten? Ze is vast pas naar de kapper ge weest, heeft een vleugje lipstick, een vrolijk jurk en een keurige schoentjesl Het gedicht heet mijn twee vorm weliswaar nóg Impasse maar me dunkt-, de im passe is voorbijI Hermine O. «MMIIMHSMN I Plezierige vakantie-tip: maak 'n vla-flip 1 Doe 'n laagje limonade (of jam) ia 't glas, daarop vaniilevl* ca bovenop vat yoghurt heerlijk 1

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1963 | | pagina 9