IEUW ROTTERDAMS TONEEL
RENGT MODERNE STUKKEN
Onvermoeide Simon C.
Jansen in Pieterskerk
Verbluf f end virtuoos
speelse waarden"
kunst
kalei ÖOSQ29P
BURCHT- EN KASTEELHOTELS
SIEREN WEST-DUITSLAND
Filmfestival Venetië
komt nu op toeren
N.
Drie premieres
\)k Julius Caesar,FausC
HeyermansSchakels'
m
„Te gast op liet kasteel
5 AUGUSTUS
ƒ54.188,75
NU
AL IN DE POT
VOOR DE EXTRA PRIJS
iB
BVIan beroofd
in Nijmegen
Middeleeuwse romantiek en
modern comfort liund lil hond ridderuitrustingen, antieke mtu-
Hoofdbrekens voor critici
Overvol program in strijd om
De Leeuw van Sint-Marcus
LEIDSCH DAGBLAD WOENSDAG 14 AUGUSTUS IMS
(Van onze kunstredactie)
It Nieuwe Rotterdams Toneel dat thans druk met de repetities
1 is. zet dit jaar het nieuwe toneelseizoen in met drie premières,
eptember in de Rotterdamse Schouwburg steeds een week
voor het voetlicht worden gebracht.
eerste opvoering op 13 septem
ipfi een blijspel: ..La bonne plan-
■VI van Michel André. onder
CARO VAN EYCK
van Michêl André, onder regie I (met 11 mannen
tichard Flink en in de vertaling IT Tjr
knty Westerling. Op 20 septem- Lutz. Guus Verstraete, Frans Koks-
aan0igt in een kleine bezetting de |l9onl' Lanting. Aart Staartjes,
iie ..Rattle of a simple man Winifred &>sboom en Simone Roos-
d van een simpele man) van kens- Britse comedie wordt ge
es Dyer onder regie van Elise ^acht door Enny Meunier. Rob de
- uridc or, T Altlc TJnrü Ha anmn *,eaii
door Henk van Dyk, die ook de muzi
kale leiding heeft gehad bij de op
voering van „Irma la douce". Aan de
musical is de naam verbonden van
Seth Gaaikema. die het stuk vertaal
de.
Het Nieuw Rotterdams Toneel zal
dit Jaar voorts verschillende televisie-
uitzendingen verzorgen. Directeur
Rob de Vries verklaarde tydens een
persconferentie in dit verband dat
een betere samenwerking tussen de
televisie en het Nederlands Toneel
in studie bij het departement van O..
K. en W. een dringende noodzaak
is.
„Gun ons tijd
Uit gesprekken werd duidelijk
dat het gezelschap zich al aardig
thuis begint te gevoelen in Rotter
dam, waar de meeste acteurs zich pas
vorig Jaar vestigden ..Maar men
moet ons de tyd gunnen", zei Rob de
Vries". „Een geheel nieuwe opzet was
na Arnhem niet mogelijk. Wij moeten
ons nog oriënteren op de stad. het
publiek en de verlangens. Een goede
basis wordt pas bereikt in 1965". Het
contact met het publiek wordt voor-
Bergmans theater
speelt wekelijks
zeven stukken
Met de benoeming van Ingmar
Bergman tot directeur is voor de 175 I
jaar oude koninkiyke schouwburg j
van Stockholm een nieuw tijdperk
begonnen.
„Wij zullen onze werkzaamheden
geleidelijk uitbreiden en in vyf jaar
tyd hopen wy een vyf tig produkties
op het repertoire te hebben," zei
Bergman op een persconferentie ter
gelegenheid van de opening van het 1
seizoen van het gezelschap dat de
schouwburg bespeelt. „Wy zijn voor
nemens zeven verschillende stukken
per week op de twee tonelen van de
schouwburg op te voeren, wy zullen
van de schouwburg een repertoire
theater van werkelyk internationaal
formaat maken.
Bergman verklaarde, dat aan het
bestaande ensemble van 60 acteurs
en actrices minstens 20 spelers toe- het seizoen was Simon C. Jansen van de Westerkerk in Amster-
gevoegd zullen gorden om de verwe- dam. Een optreden in deze veste van deze ex-diriqent van „Con
zrnlnking van het nieuwe repertoire I - - - 3
mogelijk te maken. Dit jaar zullen 24
nieuwe produkties in de koninklijke
schouwburg uitgevoerd worden.
op een onfeilbare cadans ook in
de majestueuze derde fuga, die meer
glans en klankbasis kreeg toebe
dacht, nog onzwaar.
111
De samenwerking tussen K. en O. en Kerkvoogdij lijkt een ge
lukkige te worden. De „loop" naar de Pieterskerk-zomerorgel-
concerten neemt toe, ondanks de omstandigheid dat hier geen
.concerten met concessies" aan de orde zijn. De derde bespeler van
Amore" zal velen tot genoegen zijn geweest.
wyien Cornells dfc Wolf en Simon
Jansen na hem zyn beide organist
geweest van de Eusebiuskerk in Arn
hem. Het behoeft niet alleen piëteit
voor een voorganger te zyn geweest,
die de vertolker bewoog om De Wolf's
Psalm 33 uit te kiezen. Het koraal
thema moge traditioneel geharmoni
seerd zyn opgezet, de variaties ver
tellen, behalve van fantasie, van
sterke vormkracht. Het koraal knjgt.
er steeds het volle pond in en dit
maakte een monumentale afbouw
a.h.w. onvermijdeiyk.
Ook in artistieke zin is dit optre
den daadwerkeiyk tot een waar ge
noegen uitgegroeid. Twee hoofdken
merken beheersten deze orgelvoor-
dracht: een verbluffende virtuositeit
Dit gold voor Sweelinck (Mein jun- i
ge, Lrbenl Cornellsde Wolf (Psalm e?ngMChaïëldewtót'lM van de nog
Als totaal-speelman kon Simon
Jansen zich presenteren in de aan-
331. Gmtnebin (Psalm 19) en Men- „vende bejaard, Henrl Oagnebln.
i J „.a.delssohn voor zoveel de koraaivana- ppn niwiwpllnv nn de Nederlandse
al ook graocht door lezingen en voor- dracht: een verbluffende virtuositeit ties in zfjn 6de Sonate betreft. Het r^ram^asr): evarlL.leszUn^Mr
drachten, voorlichting op de scholen en een bijzondere voorliefde voor de teste stemmingsstuk. dat dexe sonate rfi..iïVe„ „„,ïl tlv.
een taak, waarmee na het Tertrek speelse waarden in de orgelliteratuur besluit met de aanduiding ..finale" kan omgaan met de ÏÏelnë
voet-jes" in de hoogste luchtlagen
.- I van de orgelsferen, waar zelfs tim
midden nog kan gelden, dat zij de bres van koebelletjes niet profaan
beginnoten van het koraal als thema 7yn a]s speelgoeddingen. „De rech-
van Hans Tiemeyer in het byzonder Simon Jansen stelt helderheid van heeft met het koraal niets meer uit j
te staan, terwijl voor de fuga in het
Piet van der Meulen is belast. Hy
ook zal het „Jeugdfestival 1964" voor
bereiden.
structuur verre boven loden monu
mentaliteit, waarvan Bach's tripel
fuga in Es (zonder Praeludium) tot
goed bewys strekte. Ook Mendels- I verwerkt,
sohn's 6de Sonate miste de nog zo
veel voorkomende dikke instrumen- I Sweelinck's thema, dat nagenoeg
ongewijzigd als een soort cantus fir-
mus door de compositie gaat. heeft
tegen, dat het te eenvormig klinkt
Het spelen met „speelse waarden": door de viervoudige herhaling van de
welke muziekvorm kan daartoe een beginwending. De essentie ligt dan
tatie.
ten des Heren zyn begeerlyker dan
fyn goud. zoeter dan honig", zegt
Psalm 19. Hoe wonderfijn heeft de
Zwitser Gagnebin dit in klanken
vertaald!
ryker oefenveld bieden dan het the
ma-met-variaties? Vier van de zes
programma-afdelingen bleken dan
ook aan de variatie-kunst gewüd.
ook niet in het lied, maar in de con-
trapuntische beelden, die daar tegen
aan worden gesoeeld En dat in een
vernuftiee verscheidenheid.
Het werk moet in eerste aanleg
voor klavecimbel zijn bestemd. Dit
heeft de concertgever ook hoorbaar
gemaakt door z'n orgel hier en daar
een ruisend carilloneren te ontlok
ken. Men hoorde ook figuurwerk dat. v;nfj.r
via Sweelinck s beroemde Duitse
leerlingen, na meer dan een eeuw
regelrecht z'n weg naar de grote I
Bach heeft kunnen vinden.
Onvermoeid sloot Simon Jansen het
programma af met Bach's Toccata et
Fuga in d, ongemeen gaaf. transpa
rant. soepel en welbespraakt weerge
geven. En in het gedurfd snelle tem
po kreeg nog de kleinste notenwaarde
lichtruimte om zich heen. Een lof
spraak zonder pathos en grootspraak
op het oneeëvenaarde van Bach's
kunstenaarschap als bouwer en als
V.
lans (vertaling Alfred Pleiter)
t 27 september „Les parachutis-
de vroegere secretaris van
e Jean Cau, welk stuk ver-
g. g Max Nord geregisseerd
geise- door Rob de Vries.
J bonne planque" wordt gespeeld
Praa,zeven acteurs en actrices: Luc
gen,
Advertentie
een
Intt
sën.
>Ef
Iploi
n?
s U
ianc
3«*
Vries en Louis Borel; de enige vrou-
welyke hoofdrol met 11 mannen in
„Les parachutistes" zal worden ver
tolkt door Caro van Eyck.
Hoogtepunten in het nieuwe sei
zoen worden de opvoeringen van
„Julius Caesar" in het kader van
de Shakespeare-herdenking pre
mière 8 november met Johan
Schmitz als Brutus en van „Scha
kels" van Herman Heyermans ter ge
legenheid van de herdenking van de
grote Nederlandse toneelschryver. De
regie van „Julius Caesar" is in han
den van Richard Flink.
Andere stukken van het repertoire:
„Ein besserer Herr'" van Walter
Hasenclever en onder regie onder van
Luc Lutz première in december
„Faust I" van Goethe (in de hoofdrol
Johan Schmitz) onder regie van Ri-
chard Flink, „Bolomba" van Dimitri
Frenkel Frank, „La mama" van An
dré Roussin, „Die Gesichte der Si
mone Machard" van Bertolt Brecht,
„Graaf Oederland" van Max Frisch
en „Les paravents" van Jean Genet.
Verder zullen in het komende seizoen
veelvuldiger dan vorig jaar stukken
worden opgevoerd in de reeks van de
zgn „Kleine Zaal-produkties". Al met
al een omvangryk programma van
I meer dan 450 uitvoeringen, waarvan j
I 150 in Rotterdam.
Succes voor
„Kiss me Kale?"
Grote verwachtingen heeft het
Nieuw Rotterdams Toneel vooral ook
vande musical „Kiss me Kale", die
op Nieuwjaarsdag in prèmiere gaat.
De hoofdrollen zün toegewezen aan
Lia Dorana en Rob de Vries. Donald
gy'ARATYFUS IN
IMLITAIR KAMP
DEN HELDER
oarige week vrijdag heeft zich in
n Hnilitaire kamp Deybel nabU Den
n. Ier een ziekte gemanifesteerd die
paratyfus bleek te zyn. Negen
la i ren twee van de luchtmacht Jones is aangetrokken als gastspeler.
zeven van de luchtdoelartillerie ..Kiss me Kate", met muziek van Cole
,de landmacht lyden aan die Porter, komt onder regie van Leo-
e bte. De patiënten maken het goed. „ard Steckel. De décors worden ver-
t pc inspectie van de militaire ge- ZOrgd door de Zwitser Fritz Butz. De
(kundige dienst heeft de lucht-
dbllhtvoorlichtingsdienst laten weten
;ten alle in het kamp verblyvende
Ko<tairen zyn onderzocht. Verder is
naïispectie van de Volksgezondheid
G* de ziektegevallen ingelicht. Wel-
le oorzaak van het uitbreken der
is, is nog niet bekend.
riloeder voor ogen
/aai
i^van dochtertje
sLj overreden
ji Garijp (Friesland) is gister-
IiPjnd de 49-jarige mevrouw P. Id-
li—Brandsma voor de ogen van
12-jarige dochtertje door een
xuitrijdende vrachtwagen over-
Zy was op slag dood.
rTeTevr. Idsardi stond met haar
rietafiets achter de vrachtauto met
dochter op de duo toen het on-
gebeurde. Het meisje sprong
Ijds van de brommer en bleef on-
rd.
touw Idsardi was ingehaald
i«jr de vrachtwagen; kort daarna
deze rechts af en bleef staan.
Idsardi stopte achter de la ad-
van de vrachtwagen. De chauf-
heeft, voor hy achteruit reed.
naar achteren gekeken. Hy heeft
?r mevr. Idsardi niet opgemerkt.
it zy pal achter de vrachtwagen
ohd.
16. 0
„Door 3 Duitsers.'
t
eten onze Arnhemse correspondent)
JSen eenzame wandelaar is glster-
fcht by het Groene Balkon aan de
aal te Nijmegen door drie mannen
bUgevallen, met een mes gestoken in
uil rechterbovenarm en de hand op
laat geworpen en beroofd. Hy
fir*kte by dit gevecht zyn porte-
le kwüt inhoudende 800 gulden,
paspoort en enkele papieren. Het
oort is inmiddels in de Snyders-
t teruggevonden. Volgens de ge
erde spraken de drie mannen
Een van hen droeg een leren
.jjat en een hoed
3
combo van zes musici wordt geleid
„Studio" brengt
'Babel' van Wolkers
Ook Heijermans'
,,De wijxe kater"
i Het tableau de la troupe van de
j toneelgroep „Studio" voor het
seizoen 1963/64 (het 10e speel
seizoen) onder artistieke leiding
van Kees van lersel, is als volgt
samengesteld: Marlies van Alc-
maer, Cocki Boonstra, Els Bouw
man, Andrea Domburg, Nell Kop
pen, Elsje Scherjon. Dore Smit,
Liesbeth Struppert, Ingeborg Uijt
den Boogaard. Albert Abspoel,
Joop Admiraal, Wim van den
Brink, Ad van Gessel. Jules Ha
mel, Jaap Hoogstra, Jack Hom,
Herman Lutgerink, Ad Noyons,
Peter Oosthoek. Erik Plooyer,
Edwin Prins. Peter van Rooij,
Henk van Ulsen, Bram van der
Vlugt, Henk Voges en Frans
Vorstman.
Dr. Eline Verkade is drama
turge van het gezelschap en Pe
ter Oosthoek de vaste regisseur.
Vijf premières
Op het speelplan voor de eer
ste helft van het seizoen staan
als nieuwe stukken: „Alles ivas
zwart in de zon" (regie Bram
vander Vlugt) van Maurice Cla-
vel, „Babel" van Jan Wolkers (re
gie Albert Abspoel Jomme.
pomme, pomme" van Jacques
Audiberti (regie Kees van lersel),
„Pas op dat je geen woord zegt
van Dimitri Frenkel Frank (regie
Peter Oosthoek) en „De wijze ka
ter" van Herman Heijermans (re
gie Kees van lersel), en van het
oud repertoire: Jeugdproces
„Harten twee", .Harten drie".
Gelukkige dagen". „Een geboren
leugenaaren de „Ingebeelde
1 zieke".
Dwangarbeid voor
Madeleine Sherwood
tlsche aansluitingV in Bacivs Praëiü- I T* aotrlce Madeleine Sherwood uit
dium et Fuea in c leek bij de be- New *ork Citv js 101 maanden
speler (of wie weet zyn registrant' dwangarbeid veroordeeld voor haar
nog wat onwennigheid tegenover het aande*1 ln c™ vryheidsmars van
orgel te bestaan Het Praeludium voorstanders van rassengeiykheid.
Sweelinck—Bacli geeft dan ook
I meestal een uitstekende programma-
bracht niet de denkbare verfyning
in het precisiewerk, de Fuga niet die
dwingende magische greep op de
toetsen, die de ingesloten poëzie en
fantasie onweerstaanbaar vry maken.
Maar welke verrukkeiyke lenige
vertolkingen hoorde men daarna van
drie verschillende bewerkingen van
het koraal „Aliein Gott in der Höh
waarvan het tweestemmige eerstge-
plaatste tot Bach's geniale toppun
ten behoort en het laatste dat iets
langgerekt is. van verwantschap ge
tuigde met Sweelinck's procédé's. In
alle drie vond Jansen een uitmun
tende stemmenverhouding.
Van Bach's Fuga in Es werd ver
volgens een meesteriyke interpretatie w
gegeven, licht en luchtig voortyiend Wood niet berecht zouden 'wowien!
BUm Sherwood heeft onmiddeliyk
hoger beroep tegen het vonnis aan
getekend en is tegen betaling van
een borgsom van 1.000 dollar op vrije
voeten gebleven.
Op 19 mei werd zy met elf anderen
by Atalla in Alabama gearresteerd.
De groep, die de weg volgde die de
postbesteller William L. Moore ge
gaan was die op 23 maart bij
Atalla werd doodgeschoten werd
beschuldigd van verstoring der open
bare orde.
Rechter Cyril L. Smith zei, dat de
andere leden van de groep, die te
zamen met miss Sherwood gearres
teerd werden, in afwachting van het
definitieve vonnis tegen miss Sher-
Hierboven het bijna 1000 ja
ren oude slot ..Laueenstein". De
- 1*1 IQast vertoeft kier temidden van
beien en oude schilderijen, terwijl
Via een fraaie weg komt de automobilist op de top van de heuvel
waar dan het door klimop begroeide kasteel staat, omgeven door
prachtige oude bomen. Over een stenen brug bereikt men de bin
nenplaats. waar de vroegere paardestallen thans als garages
dienst doen.
In het portaal, waar middeleeuwse wapens de bezoekers toe-
schitteren. in de enorme ontvangsthal. in de lange gangen met de
schilderijen van allerlei adellijke persnen. worden de bezekers in
een sfeer van lang vervlogen tijden gebracht. In de slaapkamers
staat prachtig antiek meubilair, een grote eikehouten, gebeeldhouw
de kast. grote leren stoelen met ongemakkelijk hoge leuningen, een
eeuwenoude dekenkist en het geweldige hemelbed, waar men
slechts met behulp van een klein trapje in kan stappen. Het diner
gebruikt men in de balzaal voor de schouw met het brandende
houtvuren, kof ie en likeuren worden in de salon geserveerd, onder
het grimmig toezicht van een in ridderkledij gestoken heer. die als
schilderij de wand siert.
een ontmoeting met het kasteel-
spook". de „vrouw in het wit"
niet tot de onmogelijkheden be
hoort
ken en de uiterst voorkomende bedie
ning, die hem werkelyk het gevoel
geven „te gast op het kasteel" te
zyn.
Deze romantische hotels verheu
gen zich dan ook in een steeds
groeiende belangstelling. Een enkele
maal komt het voor, dat een bezoe
ker de poort van het kasteel gesloten
vindt, omdat de kasteelheer 'n fami
liefeest geeft en dus de hotelkamers
voor zijn eigen gasten nodig heeft.
Dit was onlangs het geval by kas
teel Kronberg in de Taunus, ter ge
legenheid van het huwelijk van
Prinses Christina met Prins Andreas
van Joegoslavië.
Menig toerist heeft reeds de wens
gehad eens als gast ln een kasteel
te vertoeven, dan wel zyn vakantie
in een middeleeuwse burcht door te
brengen. Dit was tot voor kort al
thans ln West-Duitsland niet
mogeiyk. De bezoeker moest zich met
een korte bezichtiging tevreden stel
len.
Thans zyn er in de Bondsre
publiek ongeveer 60 burchten en kas
telen waarin het hotelbedryf wordt
uitgeoefend en waar de gastronomie
hoogty viert.
Een groot deel van de kasteel-
bezittep heeft zich aangesloten bij
de „Tereinigung der Burg- und
SchlosshoteLs". Het devies van deze
vereniging „Te gast op het kasteel"
is in het Duitse toeristenverkeer al
een begrip geworden. Dc president
van de vereniging, graaf Hubertus
von Berlepsch was een der eersten,
die zün eeuwenoud, voorvaderlik
kasteel openstelde voor vrienden van
de „kastcelromantiek". Thans Is het
voor een ieder mogeiyk een weekeind
Velen der adeliyke of zelfs vor
stelijke kasteelheren zijn er slechts
na ryp beraad toe overgegaan
hun bezittingen, die zo rijk zün aan
historische herinneringen en kunst
zinnige schatten, als hotels in te
by de neef van de laatste Duitse I richten. De enorme onderhoudskos-
keizer door te brengen of de thee Ien van eeuwenoude gebouwen
te gebruiken by de schoonzuster van dwongen hen er echter toe dit be
de Britse Koningin. sluit te nemen.
m m Velen van hen hebben echter ln
de verzorging van hun gasten een
mooie en winstgevende taak gevon-
Dc Duitse burcht- en kasteelho- den en zy sturen hun zoons thans
(Van onze correspondent te Rome)
Met grote vertraging is de lijst bekendgemaakt der films, die
vertoond zullen worden tijdens het 24ste Venetiaanse Festival
dat officieel de naam draagt van internationale tentoonstelünq van
cinematographische kunst. Eerst was het de bedoeling, dat er niet
meer dan 14 films naar de „Gouden leeuw van Sint Marcus"
zouden meedingen. Het zijn er 19 geworden en bovendien komen
er nog 8 films m aanmerking voor de „premie voor een eerste
werk Dat betekent dus. dat de filmcritici, die het hele Festival
willen verslaan, in 14 dagen tenminste 27 films moéten zien
Voorts worden er nog vijf andere vertoond buiten mededinging.
d i?r ochtenduren de retrospectieve tentoonstelling
„Russische films uit de jaren 1920 tot 1939" en in de namiddaq-
uren 8 films van Buster Keaton. Een overvol programma zoals
men ziet!
Naar de Leeuw dingen mee Le freul
follet van L. Male (Fr.». Tussen he
mel en hel (Japan), Billy the Liar
<B. de leugenaar) van J. Schlesinger
(Engeland). Mare Matto (De ver
dwaasde zee» van Castellani (It.) Er
gebeurt nooit iets van J A. Bardem
Munoz (Spanje), Vstuplijenye (In
leiding) van I. Talankin (USSR)
Hud van M. Ritt (USA) De tot nu
toe genoemde films zyn officieel aan
gewezen voor de mededinging. Door de
directie van het Festival werden
voort uitgenodigd: De varen van
goud (Tsjecho-Slowakye) Muriel van
A. Resnats (Fr.) Gepeperde confetti
van J. Barratier (Fr.). De mens van
K. Shindo (Japan). Tom Jones van
T. Richardson (Engeland). The ser
vant. van J. Losey (Engeland). Mani
sulla citta (Handen grijpen naar de
stad) van F. Rosi (It.). Omicron. van
Ugo Gregorettl (It.), Het zwygen.
van K. Kutz (Polen). De beul. van
L. Berlanga (Spanje). De hoofdstraat
van I. Ozerov (USSR). The cool
world (De kille wereld van Clarke)
(USA).
Italië maakt o.i. met Mani sulla
citta een aardige kans om na Cannes
Berlijn en Moskou ook Venetië als
eerste filmland ter wereld te
Ter opluistering en buiten mede
dinging zyn de volgende films uitge
nodigd: Pour la suite du monde (Op
dat de wereld voortbesta) van Pierre
Perraulten Michel Brault (Canada),
zy die Frans spreken: Rose en Lan
dry van Jean Rouch en Jacques Gob-
dout (Canada). De stoel van R. Lea-
cock <USA), Le joll mai (De zoete
meimaand) van Chris Marker (Fr)
en De geheimen van Rome door Ce-
sare Zavattini (schryver van talloze
draaiboeken) gerealiseerd met een
groep jonge regisseurs. Italië.
Natuuriyk zijn er ook nog een der
tigtal documentaire films ter aan
vulling van de verschillende pro
gramma's. Het „voorfestival" met
wetenschappeiyke films en films be
stemd voor kinderen is reeds eind
Juli begonnen en duurt tot 22 aug.
De directeur van de „Tentoonstel
ling een nieuwe directeur, heeft ver
klaard dat het niet mogeiyk is een
festival te organiseren alleen reke
ning houdend met films van uitge
sproken kunstwaarde. Venetië heeft
dit doei steeds nagestreefd. Het Is een
ver- utopie gebleken. Bij het bepalen der
laten.. keuze heeft inen dus ook rekening
Voor de premie voor een eerste gehouden met andere factoren. Orl-
werk. dingen mee: La belle vie. «Het ginallteit van het onderwerp, ver-
mooie leventje van R Enrico 'Fr zorgde regie en dergeiyke. Daarmee
Tentativo sentimentale (een senti- i is dus de formule, waarmee het oud-
mentoel probeersel) van P. P Festa ste festival ter wereld begon, ter zyde
Campanile en M. Franciosa (Italië). geschoven, hrtzii voorlonir itnt
II demonio (De duivel) van B. Rondi
(Italië), Storie sullas sabbia (verha
tels beschikken ln het algemeen over
30 tot 40 bedden, de hotels liggen
vaak in een gebied, dat ryk is aan
natuurschoon. Door de combinatie
van oude romantiek en modern com
fort heeft de bezoeker niet het idee
ln een hotel te vertoeven, daarby
komt dan nog de uitstekende keu-
zelfs naar de hotelvakscholen om
daar het métier te leren. Men beweert
zelfs, dat er reeds kasteelheren zijn
die hun bedryf niet alleen op voor
beeldige wyze leiden, doch die er
tevens niet tegenop zien in de keu
ken de gerechten voor hun gasten
te bereiden.
0UHO9 MUUl.l I V CI I lil
len in het zand geschreven) van R.
Fellinl (niet de beroemde Fellini)
(Italië), In capo al mondo (Tot aan
het eind van de wereld) van T. Brass
(Italië), Een zondag in December, v.
J. Donner (Zweden). Een geschiede
nis uit Greenwich-village van J
O'connel (USA). De terrorist, van F
de Bosio (Italië). Zoals men ziet vyf
Italianen tegen drie nlet-Itallanen
geschoven, hetzü voorlopig (tot er
weer een nieuwe directeur komt) het
zij voorgoed. En voor het eerst is er
ook commerciële invloed, hetgeen o.a.
biykt nit de groep films, één resp.
Erankryk. Engeland. USA.
USSR. Spanje en Italië, die „officieel
werden aangewezen, d.w.z. door pro
ducers. Het vreemde besluit van des-
tijds om alleen landen die tenminste
per jaar 70 speelfilms uitbrengen,
naar de prijzen te doen meedingen is
gelukkig niet gehandhaafd.