Talentenjacht dunt gelederen uit van jonge technici Blakey en Clarke op een plaal Donna maakte spijkerbroek populair Amerika „ronselt" Europese specialisten Jeugdfestival Velp KRIS-KRAS TE PAS EN TE ONPAS Politiek JAZZ op Lp., e.p. en single re Zaterdag 20 Juli 1963 Zorg dat je een technische bolleboos wordt. Dan hoef1 je je geen zorgen te maken, of je er wel of niet bij komt. Kom je niet, dan halen ze je wel. Zo is de situatie op het ogenblik in Europa, waar een ontstel- fa lend groot aantal jonge, begaafde technici wordt ..geronseld" door Amerikaanse talentenjagers. In Oostenrijk worden jonge we- w. tenschappelijke hulpkrachten, dus vi docenten, assistenten en bibliothe carissen. zo slecht betaald dat zij niet aan trouwen kunnen denken en ook de noodzakelijke boeken niet kunnen aanschaffen. Wanneer deze mensen een goed artikel in een vakblad publiceren, krijgen ze vaak een aanbod om aan een buiten landse universiteit te komen wer ken tegen een veel beter salaris. Daarom emigreren de meesten. Het resultaat is dat er bijvoor beeld aan de Weense universiteit, een van de grootste en oudste van Europa, een schreeuwend gebrek aan hoogleraren is. Op één facul teit zijn 3200 studenten ingeschre ven, maar er staan hun slechts ze ven gewone hoogleraren ter be- o schikking. Dezelfde faculteit in het veel kleinere Marburg telt hoog- i stens 1500 studenten, maar daar beschikt men over veertien gewone hoogleraren. En dat terwijl het aantal studenten vooral ook door ial toeloop uit het Nabije Oosten) steeds toeneemt. Voor de meeste 11 hoofd-colleges wordt op het ogen blik dan ook televisie ingeschakeld, zodat zij in twee of drie zalen tege lijkertijd kunnen worden gevolgd, mb ilai De meeste wetenschapsmensen worden „weggekocht" door de Ver enigde Staten. De Britten maken zich ook al ernstig bezorgd, want jonge technologen en andere we tenschapsmensen gaan naar Ame rika waar zij veel meer kunnen ver dienen en waar ze veel sneller pro motie kunnen maken. Niet minder dan een kwart van Engelands beste technische topfi guren, zo stelde men daar veront rust vast, gaat naar Noord-Amerika en ongeveer tien procent blijft er voorgoed. afgelopen vijf jaar zijn gemiddeld ro; tij In de jaarlijks gemiddeld 661 afgestu deerde Britse technici naar de VS 1^1 geëmigreerd. Maar men maakt zich minder bezorgd om de aantallen dan om de kwaliteit. Het kost het land 100.000 gulden om een top- technicus op te leiden. Vandaar dat er stemmen opgaan om studen ten te verplichten zich te verbin den een aantal jaren in Engeland te werken. Vroeger was het de gewoonte van vele afgestudeerden om in Duits land hun kennis te vervolmaken, maar nu is het vooruitstrevende Amerika de grote trekpleister. Vaak zijn de laboratoria en de technische apparatuur er beter en dat trekt natuurlijk ook veel technici aan. Amerika heeft zoveel succes met het weglokken van technici uit an dere landen, dat tegenwoordig der tig procent van alle Amerikaanse Nobel-prijswinnaars van buiten landse afkomst is Maar Engeland probeert iets terug te doen. Men is er in geslaagd een niet onaanzienlijk aantal Britse wetenschappelijke emigranten uit Amerika terug te lokken, want voor een Brit blijft „good old England" natuurlijk altijd een sweet home. Oostenrijkse universiteiten pro beren ook het tekort aan hooglera ren op te heffen door buitenlanders aan te trekken, maar daar misluk ken de onderhandelingen meestal, want er zijn geen passende wonin gen beschikbaar. Nee, dan West-Duitsland, dat pakt de zaken rücksichtlos aan: het Nationale Bureau voor de Arbeids- uitwisseling heeft bekend gemaakt dat het door de regering in Bonn is gemachtigd om de uittocht van geleerden en begaafde experts naar landen overzee (lees: Amerika) te gen te gaan. De raad voor rationa lisatie van do Duitse economie had er namelijk voor gewaarschuwd, dat het tekort aan specialisten in Amerika tot gevolg zou hebben, dat Amerikaanse maatschappijen over gaan tot groots opgezette talenten jachten in Europa. Het Nationale Bureau moet nu aan alle arbeids overeenkomsten met het buitenland zijn fiat geven. Zelfs advertenties in de Duitse kranten moeten vooraf worden bekeken. Voor zover we weten zijn Jn Nederland nog geen maatrege len genomen. Het kan dus nog, heren technici, gauw een gram mofoonplaten-cursusje Ameri kaans in tien lessen en dan eenvoudig rijk worden Het Jeugdfestival te Velp zal in de week van 26 tot 31 augustus voor de vijfde maal worden gehouden. Dit jaar staat het festival een ontmoeting tussen de jonge mens en de kunstenaar in het teken van „de kunstenaar als mens en medemens". Anton van Duinkerken zal het festival openen met een pleidooi voor de kunst als „uiting van me demenselijkheid". Vele kunstenaars zullen naar Velp komen om hun scheppingen te tonen en met de meisjes en jongens daarover te pra ten en te discussiëren. Onder anderen komen: Toneel: Bernard Droog, Ben Groe- nier, Jan van Kasteren, Peter van der Linden, Ton Lutz, Jo- han de Meester, Hans Tiemeijer. Dolf Verspoor. Bram van der Vlugt, Albert Vogel en Erik Vos; Literatuur: Mischa de Vreede. Ad den Besten, Anton van Duinker ken, Karei Jonckheere, Huub Oosterhuis. Gabriël Smit, Johan van der Woude; Muziek: Dany Zonewa, Willem Hielkema. Hans Kox. Ton de Leeuw, Misja Mengelberg; Beeldende kunsten: Marius van Beek, E. Hack. Piet Siegers, E. Dukkers, S. Erb, Jan Miecnels, Jan Piet Kloos, L. A. Heyd eiber - ger, H. Meijers; Dans: Sonia Gaskell, Rudi van Dantzig. Robert Kaesen, Indra Kamadjojo; Film: Piet van der Ham, H. Wielek; Pantomime: Jan Bronk, Frits Vo gels. Behalve deze groepsgesprekken zijn er overdag talrijke manifesta ties. Bernard Droog geeft een openbare toneelles, Albert Vogel zijn vertolking „Van en over Cou perus", Dany Zonewa brengt, be geleid door Willem Hielkema. een zangrecital van Slavische volkslie deren, Indra Kamadjojo danst zijn oosterse danslegenden, H. Wielek leidt een staalkaart van korte films in en Piet van der Ham zal met een groep deelnemers zelf een film gaan maken iscenario schrijven rollen verdelen - opname - montage - vertoning). De beeldhouwer Marius van Beek Art Blakey et les Jazz Mes sengers plus Kenny Clarke au club St.-Germain, volume 3 (R.C.A. 430.045 - l.p.) Along came Manon Out of the past A night in Tunesia Ending with the theme. In 1959 maakten de Messengers, die na het vertrek van pianist Ho race Silver weinig successen van betekenis meer hadden geboekt, in Parijs een serie van drie platen die de grand prix van de Academie Charles Cros kreeg. Die onderschei ding. op zichzelf heus niet zo veel betekenend, was een van de symp tomen, dat voor de groep van drummer Blakey het tij- weer keer de En dat was hoofdzakelijk te danken aan tenorsaxofonist Benny Gclson, die zich in september 1958 bij de Messengers had gevoegd en m die tijd de muzikale koers voor het kwintet uitstippelde. Tientalle musici hebben in de loop der jaren deel uitgemaakt van de Jazz Messengèrs, maar de be zetting die zich op deze plaat pre senteert is wel een van de beste: Lee Morgan, trompet, Benny Gol- son, tenorsax. Bobby Timmons, pia no, Jimmy Merritt, bas, en Art Blakey. drums. De dominerende po sitie van Golson blijkt duidelijk; dc eerste plaatzijde wordt in be slag genomen door twee lyrische originals van deze musicus-compo nist, door het kwintet hecht en mannelijk vertolkt. De niet altijd even sterk geïnspireerde Lee Mor gan heeft echter bij deze opnamen kennelijk te dicht op de microfoon gestaan. Blakey drumt zeer inven tief en stimulerend en is bepaald minder lawaaiig dan we van hem gewend zijn. Op de keerzijde dient zich nog een drummer van superklasse aan: Kenny Clarke, welücht de grootste van alle percussionisten. Samen met de bongo-speler Gana M Bow neemt hij de hele plaatkant voor zyn rekening met slechts af en toe een vleugje Messengers. Voor wie Clarke niet kent, Ijkt dit misschien wat eentonig. Voor de uiterst mu zikale Clarke is het drumstel echter evenzeer melodie- als ritme-instru ment en met een oneindig raffine ment produceert hij een rijke va riatie aan ritmische figuren. Een LES MACCANN Coleman-achtige coda van de Mes sengers rondt deze „leergang voor drummers" af. Les McCann in New York (Fontana 688.110 ZL - l.p.) Twist chacha Faith, you're Chip monck A little 3/4 for God Co. Maxie's chan ges. Ook de jazz kent van die won derlijke scharrelaars, die het met handige stunts en goedgemikte pro paganda vaak verder schoppen dan capabeler collega's. Hoewel het spel van deze „soul"-pianist allesbehalve opzienbarend is, schijnt zijn aan hang vrij groot te zijn. Z'n tekor ten worden geïnterpreteerd als zelf opgelegde beperkingen, zijn simpel heid als oprechtheid. In werkelijk heid is McCann een pianist van het tweede plan, kundig weliswaar doch beslist niet geniaal. Niettemin staan op de plaat „Les McCann in New York" fijne siuk- ken muziek, waarvan we in het bij zonder „A little 3 4 for God en Co". smaakvol verbasterde gospelmelodietjes en springlevend! willen noemen. Maar dit is niet zozeer te danken aan McCann als wel aan hard-bop-tenorist Stanley Turrentine en de door Clifford Browm beïnvloede Blue Mitchell, een van de meest vooraanstaande moderne trompettisten. Verder horen we Frank Hames als tweede tenorist, de bassist Iler- bie Lewis en de drummer Rc|n Jef- Miles Davis All Star Quintet (Prestige MEP 233 - e.p.) Bitty Ditty Canges. Het is bepaald geen nieuw plaatje, maar dat maakt in dit ge- va! niet veel uit. Miles Davis is al tijd de moeite waard: met een com bo of een groot orkest, in een studio of ..live'in 1949 of vandaag. Hij behoort tot die musici die altijd ge ïnspireerd spelen, die wel hoogte punten kennen maar geen diepte punten. Het All Star Quintet waar mee hij deze opnamen maakte, be staat inderdaad uit jazz-sterren: vibrafonist Milt Jackson, pianist Ray Bryant, bassist Percy Heath en drummer Art Taylor. Boven het licht swingende Bitty Ditty geven wij de voorkeur aan het bespiege lende CJianges, een jazzjuweeltje gecomponeerd door Bryant, uit muntend door precisieus ensemble- werk en mooie solo's van Davis en Bryant. f ne zal vertellen van zijn reis naar Egypte en de beeldhouwer Piet Sie gers verwacht een groep in zijn atelier om verschillende beeldhouw - technieken toe te lichten. Sonia Gaskell komt met Rudi van Dantzi en Robert Kaesen het ontstaan van een ballet demonstreren. Het duo „Janine et Nico" zingt met bege leiding van blokfluit en guitaar „La chanson d'amour a travers les ages". Er zijn vier tentoonstellingen welke door de deelnemers worden bezocht. Eep, da^gvan is in Velp ingericht dóór de groep Start, een expositie van schilderijen, beeld houwwerken en grafieken van jon ge Nederlandse kunstenaars. Dan is er het bezoek aan de tentoonstel ling van Franse beeldhouwwerken „Van Rodin tot heden" in het ge meentemuseum te Arnhem. In het Huis der Provincie aldaar is de ex positie „Goede sier", een keur van moderne wandtapijten en sieraden, en tenslotte hebben architecten en tuinarchitecten van de Koninklijke Nederlandsche Heide Maatschappij een expositie ingericht met maquet tes, tekeningen, foto's e.d. betref fende de vormgeving van de re creatie. Chubby Checker, twist, en limbo specialist, treedt op 4 augustus in Nederland op. Hij zal twee voorstellingen geven in de Kur- zaal te Scheveningen. Zijn aan gekondigde optreden in het Am sterdamse RAI-gebouw gaat ech ter niet door. Pakistan zal geen jongeren meer naar Amerika laten gaan in het kader van de American Field Service. De Pakistaanse regering heeft dit bsluit niet toegelicht, maar naar verluidt ziet zij niet graag dat jonge Pakistani de Amerikaanse levenswijze en cul tuur overnemen. De jeugd wordt altijd ge brek aan politieke belangstel ling verweten. Maar wat ge beurt er als zij wel politieke interesse heeft en dat op de monstratieve wijze toont? Juist, dan wordt zij het sta dion uitgeknuppeld. En daar kunnen we vrede mee heb ben. Politiek is geen zaak voor jongeren. Voor ouderen trouwens evenmin, zou men denken als men ziet hoe moeilijk het voor onze parle mentariërs is uit het Haagse Doolhof te komen. Politiek is een zaak voor politici, varië rend in de leeftijd van Ken-> nedy tot Adenauer (Adenauer max. leeftijd met groei- coëfjiciënt). Nu is er niets moeilijker dan de jeugd op de juiste manier belangstelling voor de politiek bij te brengen. Dat heeft een Engelse minister onlangs ondervonden, die een meisje van een jaar of 20 voor defensiegeheimen pro beerde te interesseren. Kos ten noch moeite noch repu tatie iverden gespaard. Nu is de minister zijn baantje kwijt en heeft het meisje nog geen politiek onderscheidingsver mogen. Meer waardering kunnen we dan ook opbrengen voor het alleraardigste idee van onze grootste politieke partij om van de kabinetsformatie een gezelschapsspel te maken met als ham-vraag: wie wordt er premier? Zij die ge antwoord hadden: De Kort. De Quay of Zijlstra, krijgen nog een B-vraag. Zo blijft het voor iedereen interessant. De buitenlandse politiek kan ook boeiend zijn: dage lijks wordt er uit welingelich te bron vernomen, van be voegde zijde verklaard, een communiqué uitgegeven, een nota overhandigd, gerappor teerd en scherp geprotes- v teerd. Dreigt er een crisis, dan wordt er geconfereerd tot het overleg in een impas se is geraakt, waarna voor stellen worden ingediend, in studie genomen, geamen deerd en van de hand gewe zen. De jeugd heeft geen be langstelling voor politiek, dat is waar, hoogstens stemt zij Koekoek. En voor de teena gers wordt het pas de moeite waard, als Anneke Grönloh minister-presidente wordt, de Blue Diamonds met hun ser geants-ervaring op Defensie komen, Johnny Hallyday wordt uitgenodigd' voor een staatsbezoek en Radio-Vero- nica naar Hilversum verhuist. Maar er is geen partij die dat in haar program heeft staan. Verboden Sommige (buitenlandse) rege ringen lukt het steeds weer zich bij de jeugd impopulair te ma ken. De Zuidvietnamese regering bijvoorbeeld is daar heel ster* in. Zij heeft nu het zingen of spelen van de twist in alle open bare gelegenheden verboden, omdat „de twist een slechte in- vlded op de jeugd heeft". Al eer der heeft dit puriteinse bewind het zingen en spelen van smart lappen verboden, omdat deze droeve liederen „het moreel on dermijnen en zo het volk ver zwakken in zijn strijd tegen het communisme". Dansen is al maandenlang in Zuid-Vietnam een verboden bezigheid. In Libanon zijn, evenals in di verse andere Arabische landen, de rock 'n roll en twist al gerui me tijd taboe. Nu overweegt de Libanese regering ook de tango en de rumba te verbieden. Deze Zuidamerikaanse dansen zouden evenmin genade kunnen vinden in de ogen van de minister van Binnenlandse Zaken, volgens yie „alleen volksdansen de ware vreugde schenkt". Vluchteling Bij het controlepunt Char lie aan de Muur tussen Oost en W est-Berlijn kwam even na middernacht een jonge man met een Italiaans pas poort aanlopen, die tegen de dienstdoende grenswachten zei: „Neem mij mee, wil je. Ik heb genoeg van het Westen". De Oostduitse grenswachter die zoiets niet voor de eerste keer meemaakte, antwoord de hierop: „Ga naar huis en naar je bed joh, morgen denk je er weer anders over." De Italiaanse „vluchteling" bleef echter aandringen en werd toen maar 't warme wachtlokaal binnengebracht. Daar vertelde hij dat hij een twintigjarige stu dent was, die asiel in Oost- Duitsland wilde hebben. De douanebeambte luisterde aan dachtig toe en verdween toen naar een luitenant van de wacht. De grenswachter zei tegen een verslaggever: „Wij krijgen er zo wel zes per week. Sommige zijn alleen maar dronken en anderen hebben schulden of hun meisje is in moeilijkheden. Er zijn er niet veel bij die werkelijk hier willen zijn. Deze laatste brengen wij voor een nacht in een jeugd- verblyf onder en morgen zul len we hem wel weer terugbren gen". De volgende ochtend kwam de' Italiaanse student inderdaad terug. Donna Douglas, een blonde ster van Amerika's populairste televisieshow, getiteld „The Be verly Hillbillies", heeft meer voor de vaalblauwe spijkerbroek gedaan dan wie ook. De spijkerbroek is het voor naamste onderdeel van Donna's kostuum als ze de rol speelt van Elly Mae, „dat heerlijke onbe dorven kind van het platteland." Nu moet gezegd, dat Donna de slanke heupen heeft die in een nauwsluitende pajitalon zo tot hun recht komen. Het is dan ook niet verwonderlijk, dat haar programma zoveel mannelijke kijkers trekt... De spijkerbroeken van Donna ze heeft er een zestal zijn niet speciaal gemaakt, maar ge kocht zoals alle andere. De ro van Elly Mae is voor haar ge knipt. Zij heeft het zuidelijke dialect dat erbij past. Zij was het al weer goeddeels verleerd, maar door een bliksemcursus had zij het dialect weer gauw onder de knie. Donna is van kindsbeen af met de spijkerbroek opgegroeid. Zij droeg hem bij het melken van de geiten van haar vader op diens boerderij bij Baton Rouge in Louisiana. ..Ik was een wilde bras", vertelt Donna. „Ik speelde voetbal en baseball met de jon gens. Voetbal was mijn favoriete sport, want ik was zo goed in de „tackle". Maar ik moest dat op geven toen ik ouder werd." Op de vraag of ze de jurken met tierelantijntjes niet mist die andere actrices zo graag tijdens haar werk dragen, antwoordde Donna: „Hemel, nee. Ik houd ervan om spijkerbroeken te dra gen. Daarom voel ik me van alle actrices in Hollywood het meest op m'n gemak". „Zwaarwichtige" mensen zijn óf ongelukkig óf onvolwassen. Tot deze conclusie zijn drie artsen in de VS gekomen na een psygisch enlichamelijk onderzoek van 1660 te dikke Amerikanen. In Ghana is een wet van kracht geworden, waarbij op het ver bouw van Indische hennep le venslang en op het roken van de daaruit gewonnen hasjiesj twin tig jaar gevangenisstraf wordt gesteld. De regering wil hiermee een eind trachten te maken aan „de geneigdheid van onze jeugd" om dit genotmiddel te roken.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1963 | | pagina 5