Jpiefstuk in ussen 26 en Djakarta kost 700 gulden ZOEKLICHT OUDER WORDEN DE KUNST VAN KAMPEREN (I) Indonesische roepiah sell ijn t sterker dan wel wordt gedacht acht naar bijverdiensten 'rijzen sneller dan de lonen (leidsch dagblad WOORD VAN BEZINNING ^terdag 29 juni 1963 Pagina 1 tigste eeuw. Hoe de mensen, die by deze sectoren betrokken zijn. het hoofd boven water houden, is een raadsel, dat zij met voortdurende koorddanserij boven het ravijn van de ondergang moeten zien op te los sen. Hoe 's lands economie zelf uit het moeras geholpen kan worden, is al sinds lang een kopzorg van het Westen, dat het vijfde land ter we- (Van onze reisredacteur, W. L. Brugsma) De twee persoonsbiefstuk, de trots van hotel „Indonesia" in Ijakarta, kost 7825 roepiah. De ober die hem serveert verdient TOO roepiah. Hij iet dus vier maanden salaris voor uw neus en lt geeft een vreemd bijsmaakje aan die biefstuk. De correspondent, die na de biefstuk zijn perstelegram gaat tgbrengen. legt daar 3600 roepiah voor neer. een half jaar in- men van de telegrafist die het doorseint, want die heeft een isissalaris van 600 roepjah in de maand. Om het telegram snel- t door te krijgen, legt de correspondent er 400 roepiah fooi bij. rs twintig dagen salaris. De Indonesische hoogleraar, die er als chef-vertaler bij de merikaanse ambasade 13.000 roepiah in de maand bijverdient. Weert zijn vertalingen aan een Amerikaanse secretaresse, die 10.000 roepiah in de maand krijgt! Als hij na kantoortijd naar n- lis fietst, blaast zij hem een dot uitlaatgas van haar rode sport- agen in de neus. !f: Plattel mul leeft ongeveer als vroeger Dit zijn drie van de tienduizend beelden, die erop wijzen dat er >t de Indonesische economie iets tt helemaal in orde is. De sleutel de drie bovengenoemde raadsels t voornamelijk in de wisselkoers i de roepiah. Dat zijn er vier. officiële koers is negen cent, de ïfstuk kost dan zevenhonderd lden. De toeristenkoers is twee nt (heeft u al eens gezellig bief- gegeten voor 156 gulden?), ihrikt u maar niet: hotel „Indo- sia" heeft een eigen wisselkoers, roepiah kost zeventiende cent n dat betekent dat die biefstuk an maar vyfenvyftig gulden kost. lis u dat te duur is, koopt u roe- ahs op de zwarte markt: een der- cent per stuk, dan krijgt u hem or 26 gulden. Daarom eten Ame- taanse ambtenaren in hotel In- nesia biefstuk, want zij zyn de igen die hun dollars officieel voor vrye koers mogen inwisselen. De Amerikaanse begeerte om in !t buitenland bemind te zijn legt t voor de zoveelste keer af tegen evensterke Amerikaanse wens om n goed bestaan te leiden. Nu is één ding waar: de meesten in Indonesië honderd miljoen in fers talen niet naar tweepersoons efstukken. Zij eten rijst. De laag salarieerde overheidsdienaren, de lexist bijvoorbeeld, krijgen gesub- dieerde ryst van de regering gen acht roepiah per kilo. Dat ttekent, dat zij met hun gezin >ch nog meer dan de helft van hun inkomen uitgeven aan ryst- met-tevredenheid. Van de rest moe ten zy betalen: huur. schoolgeld, groenten, gedroogde vis, olie. dok ter, textiel. Hetgeen uitgesloten is. De gemiddelde Indonesische amb tenaar heeft dan ook meer last van neuroses dan van een teveel aan overhemden in de kast. De niet-ambtenaren. die gemak kelijk vier keer zoveel verdienen, moeten hun ryst kopen voor 55 roepiah, dat is zeven keer zo duur. Ook zy zien de prijzen voor de lo nen uit galopperen. Ook zij sloven zich uit in de jacht naar bijver diensten en hebben twee of drie banen tegelijk. Het Is onder deze omstandighe den niet verwonderlijk, dat er heel veel corruptie heerst. Het is onbe- grypelyk dat er niet nog veel méér corruptie is, dat er tienduizenden ambtenaren braaf hun plicht doen, dat er bij de PTT en bij de spoor wegen technici zyn, die een zes maal hoger salaris bij een buiten landse maatschappij afslaan, om dat „de post en de trein toch aan de gang gehouden moeten worden". Twee economieën Wie uit de inflatie de komende catastrofe van Indonesië's econo mie wil aflezen, moet toch enige voorzichtigheid betrachten. Want Indonesië heeft twee economieën: De 85 miljoen mensen op het plat teland leven niet veel beter of Dit is de kruiser Irian van de Russische Swerdlowsk-klasse. die meer geld heeft gekost dan de Indonesiërs (eigenlijk) kun nen en (vermoedelijk) zullen betalen. en palmolieproduktie dalen snel, de thee-produktle langzaam. Al zou de export-produktie sty- gen, dan nog is die stijging al ver hypothekeerd door Indonesiës gi gantische schuldenlast. Voor de mi litaire aankopen in de Sowjet-Unie moet Indonesië dit jaar 80 miljoen dollar aan rente en aflossing be talen. volgend jaar 90 miljoen en in 1965 honderd miljoen. De oplos sing daarvoor is die welke alleen een zeer grote debiteur zich kan permitteren: niet betalen. Vandaar dat maarschalk Malinowski zo nors naar de Balinese dansen keek. die hem als surrogaat-interest werden aangeboden Is de Indonesi sche economie alleen te gronde ge richt door de militaire uitgaven «70 procent van het budget in de afgelopen jaren) voor Irian Barat? Niet alleen: de economische fase van die strijd de gedwongen uit tocht der Nederlanders is ver moedelijk een zwaardere klap ge weest. Maar de Indonesiërs zeggen dat een structurele wyziging van hun economie toch nodig was. De neo-koloniale situatie politieke onafhankelijkheid maar economi sche afhankelykheid moest ver anderen. wilde het land zich ooit bevrijden uit de dwangpositie van leverancier van grondstoffen en ontvanger van industriële produk- ten. H anlioopsdaad Dat principe blyft Djakarta trouw door op het moment, dat de economische crisis haar hoogtepunt nadert ,de strijd aan tc binden met de wereldwyde macht van de grote oliemaatschappijen. Hetgeen moei lijk anders dan een daad van rade loosheid mag heten, want olie is de enige stabiele factor in de despera te uitvoer-situatie. Hoe wanhopig is de toestand nu? Ik citeer een overzicht: „Binnen zes maanden komt de ineenstorting Amerikaanse leningen zijn druppels op gloeiende plaat een enorm inefficiënt en corrupt staatsapparaat het dekkings percentage het laagste dat ooit werd bereikt de Indonesische eco nomie is niet eens meer langzaam maar wel zeker aan het verbloe den". Dat is nogal duidelyk. maar ik moet eraan toevoegen, dat dit ci taat uit een overzicht is. dat ik zelf zes jaar geleden geschreven heb. Experts hebben voor en na my in alle toonaarden hetzelfde gezegd. Maar Indonesië bestaat nog steeds. Het rijke land heeft blijkbaar toch nog meer weerstandskracht dan economen vermoeden. EEN OP DE BOEKENMARKT Hugo Claus. „Omtrent Deedee". De Bezige Bij. Amsterdam 1963. Dat Hugo Claus een uitermate vruchtbare schrijver is, weet men. Dat hy een auteur is met een groot talent, daaraan valt niet te twyfelen. Een overmaat van talent is een contradictio in adjecto; mo- gelyk kan men by hem van een overmaat aan inspiratie spreken. Ik weet niets van de man Claus af. behalve dan de enkele gege vens, die op flapteksten te lezen staan, maar ik neem aan dat hy een bezetene is. Een bezetene van schryven, maar vooral een bezetene van getuigen. Te zeggen dat hy meer wil dan een mens kan en hierby denk ik aan zyn vorige ro man „De Verwondering" ls ge- Dit woord verraadt welke sleutel Nederland in handen heeft voor het herstel van In- donedies produktie-apparaat. Er is zelfs geen Indonesisch woord voor. alleen een Indone sisch spelling: onderdiel. slechter dan vroeger, de waarde van het geld speelt in hun bestaan een betrekkelijk ondergeschikte rol. Op enkele overbevolkte gebieden in Oost-Java na. verbouwt men wat men eet en eet men wat men ver bouwt. Wat men over heeft ver koopt men om de bescheiden be hoeften. vooral textiel, te dekken. Als het transport-systeem niet vol ledig in elkaar zakt, kan deze zich zelf verzorgende plattelandsecono mie het nog lang uithouden. Het knelpunt in Indonesië ligt in zijn andere de moderne economie: de steden, de industrie, de handel, de communicatiemiddelen, de basis van de ontwikkeling van de twin- reld niet graag communistisch wil zien worden. En sinds kort ook een kopzorg van de Indonesische rege ring die nu de nationale eis tot terugkeer van Irian Barat is ver vuld zich voor de minder amu sante maar dringender taak van het economisch herstel ziet ge plaatst. Dalende uitvoer Het probleem is gigantisch. De niet-agrarische produktie is gezakt tot minder dan 25 procent van de capaciteit. De werkelijke waarde van de roepiah is in een half jaar met 25 procent gezakt. De goud- en deviezenvoorraad wordt geheim ge houden, maar men schat dat die nog slechts vier maanden minimale importbehoeften kan dekken. De geldcirculatie is het laatste jaar verdubbeld van 62 tot 125 miljard roepiah. De eigen bankbiljetten- drukkerij kan het niet meer by- benen, men besteedt aan deviezen om in Londen biljetten te laten drukken! Van de uitvoerprodukten blijft alleen olie op peil, de rubber- Duurste tent niet altijd de meest geschikte Als het gezin, na ryp beraad, tot de conclu.iie komt, dat er dit jaar maar eens voor het eerst gekam peerd moet worden, is de eerstvol gende vraag die opryst: „Wat voor type tent zullen we kopen?" By nadere informatie blijkt al gauw, dat er zoveel soorten tenten zyn, dat de keuze wel byzonder moeilyk wordt. Degenen, die dan naar een bona fide tentenverhuurder stappen, daar hun wensen vertellen en een tent huren, die voor hun gezin het meest geschikt is, doen heel vaak een verstandige daad. Een tent ko pen is niet eenvoudig en het kopen van de allerduurste en allermooiste ls meestal een fiasca Pas als men zeker weet, dat het kamperen bevalt, dient men in overleg met een meer ervaren kam peerder, eens rustig uit te zoeken welke tent het meest geschikt is. Eigelyk geldt hetzelfde voor het „slaapgerei", want velen, die een luchtbeld aanschaffen, bleken beter te slapen op een velletje schuim- plastic van twee centimeter dik. Zowel het slapen op een lucht bed als op een veldbed zonder een isolerende onderlaag is koud. Een deken, die aan alle kanten af hangend tot op de grond, over het veldbed wordt gelegd, zal de kou tegenhouden en een laagje schuim- plastic van slechts één cm dikte is voldoende om een luchtbed warm en comfortabel te maken. Vrywel een complete kampeeruitrusting kan gehuurd worden en dat kan een uitkomst zyn mits de aanstaan de kampeerder met zorg de ver huurder uitkiest en bovenal zorgt dat hy tydig de uitrusting reser veert voor zyn vakantieperiode. In de komende weken kunt u in dit Bijvoegsel een aantal wenken aantreffen, waarmede aspirant- kampeerders hun voordeel kunnen doen. HET ls een bijna afgesleten gezegde, dat de tijd. zo snel gaat. Voordat je het weet ben je oud. Dat is op zich zelf niet zo verontrustend, als we dan ook maar ouder worden en niet op een niveau blijven leven dat niet bij onze leeftyd past. Er zyn helaas maar al te veel mensen, die nooit volwas sen worden. Zy blijven geheel steunen op hun ouders of op hun man, op hun vrouw. Ook tonen velen hun onvolwassenheid door als kinderen aandacht voor zich zelf te vragen, medelyden te hebben met zichzelf en weinig cf nooit aandacht aan anderen te geven. In de by bel vinden wy vele voorbeelden van mensen, die wel tot volwassenheid kwamen, Zyn hiermee niet twee belang- ryke factoren genoemd, die nodig zyn om volwassen te wor den. om ouder te worden, licha- melyk maar vooral ook geeste- ïyk? Enerzijds immers hebben we voor volwassenheid nodig niet uitsluitend aan onszelf te den ken Een kind plaatst zichzelf in het centrum. Een volwassene tracht als het goed ls de ander zoveel mogeiyk in het middel- De eerste regels van dit gebed zyn gericht op God. Gods Naam, dat betekent: God zelf, Gods Ryk, Gods Wil worden ruimte gegeven. Pas daarna volgen de menselyke belangen en wensen. Volwassenen biyven zelfs in de godsdienst of moet ik zeg gen: juist in de godsdienst vaak kinderen Zij hebben nog steeds niet geleerd om zichzelf tegenover God op de juiste plaats te stellen. Daardoor weten zy ook met zichzelf en met eigen moeilykheden geen raad. Want vertrouwen in onszelf ontstaat, hoe vreemd dit moge klinken, door zelf uit het centrum naar de rand gedreven te worden. Daar is het onbekende en ris kante. Zoals by Jozef toen hy naast anderen die ver ten ach ter bleven. Ik denk aan Jozef. Hy was een jongen, die door zijn vader werd voorgetrokken. Zou hy thuis gebleven zyn, hij was wellicht een onuitstaanbaar type geworden. Maar U weet, Jozef kwam op niet zachtzinnige wijze in een hard leven terecht nadat zijn broers hem naar Egypte hadden verkocht. Toen begon voor Jozef een snel ry- pingsproces. Van jongen in een beschermd milieu moest hij in een wereld van list en intrigues zichzelf zien te handhaven. Hy had geluk, zouden we kunnen zeggen. Hy had geloof, zegt de bijbel Hij vertrouwde op God en hierdoor vond hy ook ver trouwen in zichzelf. punt te plaatsen. Denk byvoor- beeld aan een gesprek. Als de gene die U aanspreekt als maar over zichzelf vertelt, eigen moei lykheden of Interesses breeduit meet. geeft dat een kinderlijke indruk. Van zieken of van oude mensen kunnen we dat verdra gen. maar van gezonde mensen, van mensen in de kracht van hun jaren, zoals dat heet, ver wachten we dat niet. God is volgene de bijbel de Ander. Wie tot Hem bidt mag wel komen met persoonhjke moeilijkheden of verlangens, maar de grondtoon van het ge bed moet niet op onszelf maar op God zijn afgestemd. Jezus heeft dat bijzonder duidelyk uit gesproken in het Onze Vader. niet meer naar huis kon gaan. Toch vond hy in dat verre, vreemde Egypte God en ook zichzelf terug. Ouder worden, vooral hoog bejaarden die alleen komen te staan ondervinden dit. betekent afstand doen. het vertrouwde prijs geven Maar laat dit niet alleen gezien worden als af braak. vergankeiykheid. Oud worden is anders worden. Wie God daarbij vindt, als de grote Ander, rijpt als mens. ook als gelovige. In deze diepere zin wens ik U toe, van welke leeftyd U ook bent, ouder te mogen worden. Dr. P L. SCHOONHEIM. Predikant Open Deur-werk Hervormde Gemeente Lelden. vaarlyk, aangezien men het kun nen van een medemens moeilyk kan peilen. Men kan ten hoogste zeggen, dat Claus in zyn vorige ro man meer heeft willen doen dan menselyk mogehjk schynt te zyn, waarby ik dan de nadruk leg op „schynt". Deze opmerkingen gelden niet voor deze nieuwe roman „Omtrent Deedee". Dit boek heeft de strakke vorm van een legkaart en als men hem gelezen heeft, houdt men geen stukje over, by wyze van spreken. Dus heeft de auteur bereikt wat hy bereiken wilde. Wat hééft hy wil len bereiken, is de volgende vraag. Het antwoord daarop zal ik probe ren te benaderen, althans volgens myn inzicht. Mogelyk zyn er meer antwoorden. „Omtrent Deedee" kan men, ge heel aan de oppervlakte, beschou wen als een Vlaamse streekroman, want het behoort tot die groep wer ken van Claus, die een sociale In slag hebben, zoals „De Metsiers" en „Suiker" b.v. De intrige komt, kort gezegd, op het volgende neeri Er is een pastoor in een dorp. zyn huishoudster heeft Natalie Heylen. Deze laatste heeft twee broers, Al- bert en Antoine en een zuster Jeanne. Albert is getrouwd met Berta, aangeduid als Taatje, een al- coholiste. De zoon van dit paar heet Claude. Antoine is getrouwd met Lotte en Jeanne met de Ita liaan Glacomo. Eenmaal per jaar komt de familie byeen om hun moeder te gedenken, die ook reeds by de pastoor Deedee in huis woon de. Op de herinneringsdag, die Claus beschryft, is alleen de vrouw van Albert niet aanwezig. Wel is er een vreemde in het gezelschap, Tilly. Wat zich die dag in het huis van pastoor Deedee met de verzamelde Heylens om hem heen, afspeelt, is onbeschryfiyk. Behalve dan door Claus zelf. „De familie hield het meest/Van een sterk erotisch feest" had een motto voor dit boek kun nen zyn. Er wordt gezopen en ge vreten, gemorst, gekotst, geruzied. Natalie en Deedee verschynen onge veer naakt en als heidense afgods beelden toegetakeld. Er worden charades opgevoerd, die er niet om liegen .Iedereen raakt in een toe stand van bacchantisme. Op Gia- como na, de Italiaan, die zich, ge dreven door primitieve Jaloezie en een overmaat van zindelykheid. ge- distancieerd heeft van de verworde Vlamingen. Het helse van de hele voorstelling Is, dat al deze mensen van middelbare leeftyd zo weerzin wekkend leiyk zyn, van bulten zo wel als van binnen. Zelfs de Jeug dige Claude wordt getekend als een misgeboorte met bovendien een ge kwetste geest. Onder invloed van een niet genoemd middel speelt hy o.a. voor weerwolf. Het is alsof het huis bevolkt ls door menselyke pad den: vocht, vuil, siym. Wanneer men zich nu af gaat vragen, wat een schryver be zield heeft, die zich gedreven heeft gevoeld om zulk een tafereel te scheppen, dan raakt men met het zoeken naar een antwoord in de richting van dergelyke manifesta ties op de grens van mystiek en masochisme. Ik denk b.v. aan de melaatsen omhelzende heiligen, aan de flagellanten en de der- wischen, aan voorstellingen van Breugel, Jeroen Bosch, van Dau- mier. van Picasso ook. Want het is wel duidelyk dat het geenszins des schryvers doel is geweest gemiddel de gebeurtenissen in het Vlaamse land te beschryven noch ook om een aanval te plegen op een ge middelde pastoor. Dit zou boven dien niet kloppen met het slot van het boek; het gesprek van Claude met Giacomo, van Claude met Dee dee. Deedee's gebed en zelfkasty- ding en aan het eind de zelfmoord van Claude. Dit slot is de noodza- keiyke aswoensdag van dit helse karnaval. Het gaat hier om mens en religie. Het heeft geen zin ln verband met deze roman te gaan denken in termen van zedeiykheid of afschuw. Men kan dit boek aanvaarden of niet, naar verkiezing. Niemand is gedwongen iets te lezen, dat hem tegenstaat. CLARA EGGLNK

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1963 | | pagina 9