Overrompelende
sterke bezetting
Falstaff
sin
Fameuze bas Corena
in de titelrol
Polo-pull
Krevmbore:
kunst
kaleiöoscQQp
Echt Delfts blauw"
alleen uit Delft
SKODA'63 tssÈSÈ
PSi
F
MENUHIN opent een
school voor vioolspel
ij®
GROOTSE HULDIGING VAN
ACTEUR JOHAN BOSKAMP
Uirj schakel
over op
ITALIANEN HERDACHTEN VERDI
wÊm
v
Eis van „Zenith" afgewezen
Erik de Vries
naar Amerika
Internationaal Studenten
eenakter - Festival
Afscheid Hans Kaart
Alleen voor uitzonderlijk
muzikaal begaafde kinderen
Gulfpride
2500 keer „Potasch
Opgericht 1 maart 1860
Vrijdag 21 juni 1963
Derde blad no. 30987
IN dit Verdi-jaar immers de grote en geniale Italiaanse
opera-componist werd 150 jaar geleden op 10 oktober 1813 te
Roncola geboren heeft een opvoering van het laatste meester
werk van een 80-jarige, zijn „commedia lyrica" Falstaff alle zin.
Hetgeen dan ook gisteravond in het Gebouw v. K .en W. te
pen Haag geschiedde, in het kader van het Holland Festival, dat
khans in duizelingwekkende opvolging manifestatie op manifesta
tie biedt. Wanneer men alles zou willen „bijbenenzou men wer
kelijk een duizendpoot moeten zijn.
i Eenmaal had Verdi als humorist" een catastrofaal fiasco geleden,
vat was in 18^0 met zijn ,,Un giorno di regno". Maar hóe zou hij zich
jrt dit opzicht briljant revancheren met deze Falstaff, waarvan de pre-
Lière op 9 februari 1898 in het.„Teatro all Scala" te Milaan werd gegeven.
dere bijzondere wijze, waarbij de
glanzende stemmen van Mirello Freni
(Nanetta» en Fenton (Luigi Alva)
wel de grootste aandacht opeisten.
Zo'n voorstelling als deze maakt
duidelijk, op welk een hoog peil de
operacultuur in Italië nog steeds staat
en met welk een brille men daar weet
te zingen, zodat een ieder in de ban
geslagen wordt van zoveel tempera
ment en vuur, geëxposeerd door ta
lenten van de hoogste orde, zich met
geloofwaardige overtuigingskracht op
het toneel bewegend ondanks alle
..vieux jeu!" onder de daadkrach
tige soms te chargerende regie van
Giuseppe CrivellL
De sfeervolle, kleurige accenten en
smaakvolle décors en kostuums, ter
beschikking gesteld door het Theater
Massimo te Palermo, waarvoor Fran
co Zifrelli verantwoordelijk was. wa
ren een visueel genot, hetgeen in niet
geringe mate de opzichzelf al emi
nente indrukken, die de soms te
zwaar aangezette zang maakte, ver
sterkte.
Een gelukkig prachtig bezet K. en
W. gebouw heeft na afloop en ook
telkenmale tussendoor uitbundig
hulde betuigd voor de superieure pres
taties, waarvan in het algemeen de
Nederlandse operakrachten nog héél
veel kunnen opsteken
katoen in open weave
5 kleuren QQ
Ook grote sortering
polo-pulls met lange mouw
HAARLEMMERSTRAAT 143 - LEIDEN
(Van onze Haagse correspondent)
Is het Delfts Blauw, dat in Delft vervaardigd wordt, alleen het échte
Delftse blauw? Deze vraag, die aan de orde is gekomen in een civiel proces
tussen de plateelbakkerij en pijpenfabriek „Zenith" te Gouda en de N.V.
Kon. Delftse Aardewerkfabriek „De Porceleyne Fles" te Delft, is gisteren
in hoger beroep door het Haagse Gerechtshof bevestigend beantwoord.
Voor de Delftse onderneming de
enige fabriek in Delft die dit aarde
werk maakt in een vanouds bestaan
de onderneming heeft deze term
echter de betekenis van een afkomst-
aanduiding behouden en zij mag
daar ook aanspraak op maken. Het
Hof vernietigde dan ook het vonnis
van de rechtbank en wees de vorde
ring van „Zenith" af onder veroor
deling van het Goudse bedrijf in de
kosten van de procedure.
;f fjfc,jgL
VERDI
op 80-jarige leeftijd
r Inderdaad een ..meesterwerk",
waarvan vandaag-de-dag de levens-
kracht nog steeds onstuitbaar is en
waarmee een keur van Italiaanse so
listen, met medewerking van het
fconcergebouworkest en het Ned. Ka-
toerkoor een doorslaand succes be-
haalde.
Men vraagt zich bij dit alles af, hoe
Mfcet Verdi mogelijk is geweest op zó
poge leeftijd nog zó blijmoedig te
Schrijven.
Tegen zijn uitgever Ricordi zei hij:
,Hoe kan een mens op mijn leeftijd
toch nog een taak stellen? De dood
ran immers iedere dag op de drem
pel verschijnen".
En toch kwam er zó iets blijmoedigs
Hn geestigs daarbij in de beknopt-
^ïeid zó geniaal geschreven voor de
als niemand ook maar bij bena-
,ng had kunnen of durven ver-
ïhten!
Falstaff, op het libretto van Arrigo
»ïto naar Shakespeare's „De vrolijke
►uwtjes van Windsor", maakte dus
1893 zijn debuut op de planken en
deze figuur beleefde sindsdien over de
ganse wereld op triomf.
Het verhaal van de dikke ridder en
rün avonturen met de vrouwen oefent
nog steeds een fascinerende invloed
uit. De eenvoud van Verdi's muziek
tekent tegelijkertijd zijn volstrekt ge
rijpt en beheerst kunstenaarschap,
waarin de vloeiende parlandostijl,
welke het ganse werk typeert, de
brede dramatische zanglijnen van
vroegere opera's heeft verdrongen,
zodat slechts bij tijd en wijle gedu
rende enkele grote rustpauzes de
bloeiende lyrische cantilenen van
weleer opbloeien, bijv. in de duetten
van Nanetta en Fenton. het liefdes
lied van Fenton en het elfenlied van
Nanetta. De polyfone schrijfwijze
vindt voorts kunstzinnige climaxen in
de grote ensembles en vóór alles in de
fantastische slotfuga.
De partituur wijst daarnaast een
groot aantal tot dan toe onbekende
en hoogst originele instrumentale
vondsten aan. waarmee Verdi tevens
zijn ongebreideld machtig levens
werk bekroonde.
Met bewonderenswaardige energie
leidde de hoogbejaarde, maar ook
hoogstbegaafde meester persoonlijk
nog het instuderen van deze bijzon
der veeleisende opera, waarmee onder
directie van Edoardo Masscheroni en
met Maurel in de titelrol voor een
uitgelezen publiek aanvankelijk
«lechts in hoofdzaak een ..succes
d'estlme" behaald werd, omdat er
voor deze „nieuwe" stijl nog geen vol
ledig begrip, laat staan enthousiasme
bestond.
Verdi had intussen het gegeven be-
baDdeld met de bezonken wijsheid
vap de bejaarde, die hetgeen zich in
het leven afspeelt met sereen begrip
tegemoet treedt, onder het motto:
«Alles is scherts op deze wereld".
Die titelrol was ditmaal, onder de
van een ware Verdigeest doordrongen
leiding van Carlo Maria Giulini toe
vertrouwd aan de fameuze bas Fer
nando Corena.
Geweldig is zijn de zaal volkomen
vullende zware 6tem, geweldig ook
*Un figuur.
de overrompelend meeslepende en
levendige opvoering, waarin iedere
zangeres of zanger als uitverkoren
leek van haar (zijn) rol. Verbazing
wekkend is. naast de prachtige zang,
kennis te nemen van het soepele ge
mak. waarmee deze Italianen acte
ren. In vergelijking tot vroeger jaren,
is in dit opzicht een enorme vooruit
gang geboekt.
Het werd een opvoering van groots
formaat en in sterke bezetting met
geestdrift gevolgd door 't auditorium,
dat speciaal voor de komische Corena,
die anderzijds toch ook een „grand-
seigneur" moest blijven, gul met open
doekjes was.
Naast hem onderscheidden eigen
lijk alle anderen zich op een of an-
In een jubileumbrochure en een
folder, zowel in het Nederlands als
in het Engels verschenen, heeft de
Delftse fabriek o.m. gesteld dat het
„échte Delfts blauw" alleen maar uit
Delft komt en dat dergelijke aarde-
werkprodukten, die in andere plaat
sen zijn vervaardigd, „over het alge
meen minderwaardige imitaties" zyn.
.Zenith" voelde zich door deze pu-
blikatie benadeeld en maakte een ci
viel proces tegen de Delftse fabriek
aanhangig.
Geëist werd dat „De Porceleyne
Fles" dergelijke publikaties niet zal
herhalen.
De Haagse rechtbank was van oor
deel. dat „Delfts blauw" als een
soort-naam moet worderf beschouwd
en niet als een herkomstaanduiding.
„Het gaat hier om niet al te ernstig
te nemen aanprijzingen", aldus de
rechtbank, die de publikaties van het
Delftse bedrijf dan ook misleidend
acht. De eis werd dan ook toegewe
zen.
In hoger beroep bleek het Hof an
ders over deze zaak te denken. Het
zag in deze publikaties geen onrecht-
matige daad jegens de Goudse fa-
j briek, mede omdat het bedrijf te
i Gouda niet met name is genoemd,
j Afgezien van enige zelfoverschat-
ting, zo overwoog het Hof, is „Delfts
blauw" toch ook wel een herkomst-
I aanduiding. Mogelijk is deze term
voor velen tot een soortnaam afge
zwakt en als zodanig mag deze aan
duiding dan ook wel gebruikt wor
den door elders gevestigde fabrieken.
Voor studie van de
educatieve televisie
De Nederlandse televisieregisseur
Erik de Vries zal op uitnodiging van
de Amerikaanse regering 1 augustus
naar de V.S. vertrekken om deel te
nemen aan een internationale studie
bijeenkomst inzake communicatie
middelen aan de Brandeis universi
ty in Waltham, Massachusetts
De bijeenkomst zal worden bijge
woond door 25 deelnemers uit even
zoveel landen en heeft vooral ten
doel inzicht te geven in de talloze as
pecten van de educatieve televisie.
De deelnemers stuk voor stuk
vooraanstaande tv-deskundigen
zullen gedurende zes weken van on
derzoek en discussie samenwerken
Ionder leiding van specialisten van
;de Brandeis University, welke instel
ling bekend staat als een van de be
langrijkste wetenschappelijke centra
op het gebied van de massacommu-
nicatie.
Vervolgens zullen de deelnemers
individueel en naar eigen keuze
zich gedurende zes weken op de
hoogte kunnen stellen van de prak-
tijk van de educatieve tv in de ge
hele Verenigde Staten, en de toepas
sing en invloed op alle onderwas-
niveaus.
Erik de Vries zal, als waarnemend
directeur van de I.K.O.R. televisie
tevens in de gelegenheid gesteld wor-
|den studie te maken van de kerke-
I lijke aspecten van de Amerikaanse
televisie.
Initiatief Ned. Studenten Raad
(Van onze Amsterdamse correspondent)
De Ned. Studenten Raad zal van 27 juni tot en met S juli in Amsterdam
en Delft gelijk kort gemeld ■- een internationaal studenten eenakter
Festival organiseren, dat bedoeld is om jaarlijks te worden herhaald.
Met dit Festival hoopt de N.S.R. de culturele contacten tussen Neder
landse en buitenlandse studenten uit te breiden. Overwogen is een alge
meen cultureel Festival, waarbij dans, muziek en toneel zouden worden
beoefend, te organiseren, doch bij nader inzien leek dit vooralsnog te
hoog gegrepen. Om geen doublure te krijgen van het .Europees Studen
ten Toneel Festival dat jaarlijks i» Erlangen (W.-D.) wordt gehouden, is
besloten zich tot eenakters te bepalen.
Aan het eerste eenakter Festival
wordt van buitenlandse zyde deelge
nomen door gezelschappen uit Enge
land, Wales. Finland. Italië en Joe-
go-Slavie. Voorts zijn vijf Nederland
se groepen uitgenodigd. De groepen-
verdeling zal naar men hoopt het
contact tussen buitenlandse en Ne
derlandse deelnemers bevorderen.
De Nederlandse groepen zijn uitge
nodigd op grond van de beoordelin
gen tijdens het nationale eenakter
Festival dat in Wageningen is gehou
den.
Zij komen uit Groningen, Utrecht,
Leiden, Den Haag en Delft. De Gro
ningse groep „Neemt ons zoals we
zijn" speelt „De heiligste woorden
i van ons leven" van de Pool Hlasco.
het Haags Studenten Toneel brengt
1 „De kale zangeres" van Eugene
I Ionesco, de Utrechtse Studenten-
Advertentie
OMDAT SKODA U VOOR STANDAARD-PRIJS COMPLETE LUXE BIEDT
een veilige keuze
i
Skoda Octavia geheel compleet - f 5250,- M
H. ENGLEBERT N.V. - DOBBEWEG - VOORSCHOTEN - TEL. (01717) 2010"
DEALERS:Autobedrijf V. A. REYS, Hoge Rijndijk 55, Zoeterwoude. tel
Automobielbedrijf L C. OTTO, Herenweg 21, Noordwijk
22381
tel 2820
Toneelvereniging heeft „Escurial
van Michel de Ghelderode uitgeko
zen, het Leidsch Universitair Toneel
Accoord komt met „De kaalkop luis
tert" van Lod. De Boer en de Delftse
Studenten Toneelvereniging .Kachel'
speelt „De foto" van Ramon Sender.
Te betreuren valt dat de Nederlandse
groepen zich niet hebben bepaald tot
eenakters van eigen bodem, temeer
waar de buitenlandse groepen wel
stukken van landgenoten hebben ge
kozen. Iedere groep speelt zijn een
akter in eigen taal hetgeen grote in
spanning van de toeschouwers vraagt
Het programmaboekje zal echter
een uitvoerig uittreksel van de in
houd van de stukken bevatten.
In totaal zullen 9 voorstellingen
worden gegeven. In ieder programma
komen 3 eenakters aan bod. Als plaat
sen van uitvoering zyn gekozen in
Amsterdam het Kriterion Theater en
De Brakke grond en in Delft de So
ciëteit Phoenix, de tent en de Elcer-
lvck-tribune. De Ned. Studenten
Raad hoopt, dat met name van de
zijde der middelbare scholen belang
stelling zal komen.
De voorstellingen zijn echter voor
iedereen toegankelijk.
Het stoffelijk overschot van de
dinsdag in Lugano plotseling over
leden operazanger-acteur Hans
Kaart zal maandag 24 juni worden
opgebaard in de tot chapelle ardente
ingerichte hal van de Stadsschouw
burg te Amsterdam. Van 12.30 tot
13.00 uur bestaat gelegenheid tot de-
I fileren. Te 14.00 uur volgt de teraar-
debestelling op de begraafplaats
I Zorgvlicd.
Advertentie
Op naar de top
van de Euromast
De beroemde violist, Yehudi Menuhin zal in september in Lon
den een internationale school voor het vioolspel openen.
Voor Menuhin betekent de oprichting van deze school
de vervulling van een ambitie die hij zijn hele leven
lang heeft gekoesterd. Menuhin is van mening dat het
potentieel van veelbelovende jeugdige violisten in West Europa
niet altijd ten volle wordt gerealiseerd.
Er begint zich nu een schaarste
aan eerste-klas instrumentalisten
voelbaar te maken en een aantal
eerste-rangs orkesten heeft moeilijk
heden om leden te vinden die aan
de verlangde eisen voldoen. „Dit", al
dus Yehudi Menuhin. zou over enkele
jaren tot een werkelijk te kort aan
virtuozen en eerste-klas violisten
kunnen leiden. Daarom is de „Yehu
di Menuhin school" opgericht. Een
commissie van vooraanstaande mu-
Advertentle
Daarbij is hij een acteur van groot
formaat, staande in het centrum van 1
ziekminnaars en musici, onder wie
Gina Bachauer en Sir Malcolm Sar
gent helpen Yehudi Menuhin by de
organisatie en administratie van de
school.
Kinderen van iedere nationaliteit,
die van buitengewone muzikale talen-
ten blijk geven (Menuhin heelt bij
voorkeur kinderen van 7 tot 11 jaar),
zullen voor plaatsing op de school in
aanmerking kunnen komen.
Deze kinderen, die of solo-vir
tuozen of eerste-klas orkestmusici
kunnen worden, zullen niet alleen de
best mogelijke opleiding voor de ont
wikkeling van hun talent ontvangen,
maar ook algemene vorming krijgen
in een muzikale omgeving
De school is een internaat en de
leerlingen zullen hun algemene op
leiding aan de dagschool van de Arts
Educational Trust in Londen ont
vangen. Zy zullen in het AET in
ternaat verblijven en daar hun mu
zikale vorming krijgen.
De internationale solist Alberto Lysc
zal Menuhin bystaan in het les ge
ven. De leraar van Hephzibah Me
nuhin. Marcel Gazelle, de Belgische
pianist, zal de piano afdeling leiden.
Er zullen ook opleidingsmogelijkhe
den zijn voor andere instrumentalis
ten dan bespelers van snaarinstru
menten en pianisten.
De Moutherlant als
„enfant terrible"
(Van onze correspondent te Parys)
Ruim drie jaren zijn er overheeen
gegaan, alvorens de romancier en
dramaturg. Henry de Montherlant,
na zijn benoeming, gisteren eindelijk
officieel als lid van de Franse Acade
mie kon worden geinstalleerd.
Deze ongebruikelijk lange tijd Is
echter niet de enige afwijking ge
weest, die Henry de Montherlant zich
veroorloofde te maken op de niette
min heilige tradities van het strenge
protocol van dit college van Frank-
rijks officieel-onsterfelijke geesten.
Na onnoemelijk veel obstakels te
hebben opgeworpen, had De Mon
therlant zo ook nog tot het einde ge
weigerd de traditionele herdenkings
rede van zyn voorganger in het pu
bliek uit te spreken. De Montherlant
was alleen bereid zich tot zijn 39 col
lega's te richten en zo heeft „Mon
dain Parijs" het gisteren dus zonder
deze zo hoog gewaardeerde ceremo
nie moeten stellen. Ook ontving het
genootschap gisteren voor het eerst
in zijn langjarige geschiedenis een
nieuw lid, dat niet in de groene met
goud bestikte en kostbare uniform
was gestoken en dat zich evenmin
van een sabel had voorzien.
De Montherlant, die zich dus wel
heel veel moeite geeft om op zijn
oude dag zich als „enfant terrible" te
blijven onderscheiden, had voor zijn
rede tot titel gekozen: „De schrijver
in het oog van de dood" van zijn
oeuvre, een rede, vol steken onder
water, waarin hij zyn collega's ten
overvloede nog menige harde noot te
kraken gaf.
„Elckerlyc" weer
in Delft
Evenals vorige jaren wordt in het
kader van het Holland Festival in
Delft een reeks voorstellingen gege
ven van „Elckerlyc". Gisteravond
ging hiervan de première. De opvoe
ring geschiedde door de Ned. Kome
die onder regie van Johan de Mees
ter. De titelrol is weer in handen
van Han Bentz van den Berg.
De muur van de kortgeleden ge
restaureerde Waalse kerk, de voor
malige hofkapel van het Prinsenhof,
vormt het fraaie decor waartegen dit
stuk zich afspeelt. Aan de opvoering
wordt medegewerkt door enige koren
uit Delft. De muzikale supervisie be-
rust by Pierre van Houwe. De vol-
gende voorstellingen hebben plaats
op 21, 22, 27, 28 en 29 juni op de
I binnenplaats van het Prinsenhof.
n
In het Centraal Theater in Amsterdam is gisteravond de Am
sterdamse acteur Johan Boskamp gehuldigd na afloop van het blij
spel Potasch en Perlemoer met vakantie", omdat hij voor de
2500ste keer de rol van Aby Potasch speelde. De feestelijkheden
waren al voor de voorstelling begonnen toen hij van huis werd ge
haald door het studentendispuut Polydeukes. In een calèche, be
geleid door het Wierings trompetterkorps, werd hij naar het Cen
traal Theater gebracht.
Na afloop volgde de officiële hul
diging met hartelijke toespraken o.a.
van Jan Blaazer die de andere titel
rol in het stuk vervulde en één van
de acht zoons van Johan Boskamp
die zyn vader dan ook acht kussen
op de wang drukte. Er werden vele
geschenken aangeboden.
Voor de aanvang van het stuk
werd een ogenblik stilte betracht ter
nagedachtenis van de pas overleden
acteur Hans Kaart.
Toen Johan Boskamp aan het be
gin van de voorstelling opkwam
klonk trompetgeschal. Het publiek
bracht hem staande een ovatie.
Hierboven de jubilaris Joh
Boskamp met een hem aangebo
den indrukwekkende krans, met
links Willy Alberti en rechts
Boskamps huidige tegenspeler
Jan Blaazer (Perlemoer) tijdens
de huldiging.
Johan Boskamp dankte tenslotte
iedereen, die hem deze onvergetelijke
dag had bezorgd", en vestigde nog
speciaal de aandacht op de schrijver
van Potasch en Perlemoer met va
kantie. Johan Blaazer, de vader van
Jan Blaazer.