Circus Krone ZOEKLICHT CONCOURS „staatje in staat bij Berlijnse muur LANGS DE MUUR )orj> met eigen brandweer elektr. fabriek en school Voor Mendez maakt 5 of 500 meter hoogte geen verschil •dag 15 juni 1963 Pagina 1 Er tras eens een arme kermisknecht Transport door Nederland kost kwart miljoen V var. de „Muur", waar aan de wes telijke kant de kruisen, al dan niet met bloemen gesierd, zijn opgericht voor hen, die hun gang naar de vrijheid met de dood moesten be kopen. Voor ons een eerste con frontatie met het „vrije" Berlijn anno 1963. Mevr. Sembach, die ons vertelde, dat zij buiten de circussfeer niet meer kan leven „mijn bed In de salonwagen zou ik niet voor het duurste bed In het Berlijnse Hilton- hotel willen ruilen" heeft haar vader indertijd (zij was toen vijf tien jaar) gesmeekt om, bij het ontbreken van een opvolger In de mannelijke lijn. de onderneming niet te sluiten of In andere handen te doen overgaan. Alles, zo beloofde zij haar vader, zal ik doen om een goede circus directrice te worden. Welnu zij is het geworden en dan met een spe ciale voorliefde voor haar olifan- tengroep. welke zij nu reeds dertig jaar presenteert. Dit in tegenstel ling met haar man, die een zwak (Van één onzer redacteuren) IER WAS EENS een arme kermisknecht, die zijn Ie hart op het circus had gezet. Dat was in 1870 Carl ie. Van zijn schamele spaarcentjes kocht hij een menagerie, mede hij de grondslag legde voor de circusdynastie der le's, waarvan zijn kleindochter Frieda Sembach—Krone en met haar man) thans de waardige representante is. anks tegenslagen in de eerste wereldoorlog werd het i circusgebouw te München door bommen verwoest is ie Krone's goed gegaan. In München staat sinds kort weer nieuw circusgebouw, van waaruit ieder jaar met circa 400 sen en een even groot aantal dieren, wordt gestart voor de te's door Europa. In de nok van het circus springt Mendez met een grote boog over zijn partner. Trieste aanblik op niemandsland Sinds de oprichting van ie Muur op 13 augustus 1961 is een bezoek aan Berlijn een trieste erva ring. Aan de ene kant doffe berusting in een on ontkoombaar lot achter een muur, welke elke uit weg verspert. Aan de an dere zijde een pathetische strijdvaardigheid, die erop uit is de wereld aan het lot van West-Berlijn te binden. Tijdens ons bezoek aan het vrije Berlijn hebben wij op uitnodiging van het „Informationszentrum Berlin" de stad in vele richtingen doorkruist. Hoewel onze waarne ming uiteraard een opper vlakkige moet zijn de stad heeft een oppervlakte gelijk aan die van de pro vincie Utrecht kregen wij toch wel de indruk, dat men met de herbouw reeds ver gevorderd is. Daarvoor zijn dan ook sinds het einde van de tweede wereldoorlog in de westelijke sectoren al meer dan 200.000 huizen en tal van industrieën gebouwd. West-Berlijn de Kur- fiirstendamm met zijn ge zellige terrasjes is daarvan een sprekend voorbeeld bouwt, werkt en leeft. Een drukkende beklemming viel echter op ons toen ivij voor het eerst werden ge confronteerd met de Muur en wij op korte afstand oog in oog stonden met de zwaar bewapende Vopo's, die vanuit hun betonnen huisjes onafgebroken het gebeuren langs de Muur met grote kijkers gade slaan. Over hun hoofden heen keken wij in „Nie mandsland". Dertig tot veertig kilometer reden wij langs de Muur en overal trof ons hetzelfde trieste beeld. Dichtgemet selde huizen met prikkel draad op de daken, en daarachter een trooste loze, verlaten onbewoonde vlakte. Wij werden er stil vanDe stemmen stok ten, fluisterend werd er gesproken. Schril contrast met het levende, iveste- lijke stadsdeel, waar in de avonduren de verlichting feestelijk brandt. Een dode en levende stad op de grens van twee werel denHoe lang nog? De Westberlijner durft er ons geen antwoord op te gevenHij leeft alleen maar in de hoop Kosten 12.000 per dag Voor zo'n tournee Nederland is nu juist aan de beurt moet Frieda iedere dag op circa 12.000 aan onkosten rekenen, waaronder begrepen de aankoop van plm. 1/50 koeien, die mens en dier in de 120 Nederlandse dagen zullen ver slindenVoor het transport men zal 23 steden, waaronder ook Leiden bezoeken moet nog eens een kwart miljoen gulden bij de Nederlandse Spoonvegen worden neergeteld. Niet minder dan drie extra treinen, met een gezamenlijke lengte van 800 meter, zijn voor deze volksverhuizing" Frieda SembachKrone pre senteert haar olifantengroep. Een kapitaal van rond vijftig duizend gulden staat op en dicht tegen elkaar noodzakelijk. Zie hier in enkele regels het sprookje van circus Krone", dat als alle andere sprookjes begon met er was eens. Tijdens een bezoek, dat wij on langs aan West-Berlijn brachten, is dit sprookje ook voor ons levende realiteit geworden. Wij troffen mevr. Sembach een dynamische figuur, waarom alles draait te midden van de wereld, waar zij is geboren en opgegroeid: het circus aan de Oktober Festplatz, niet ver Liefhebber van turnen Vallen is ook een techniek Gene Mendez (29 jaar en vrij gezel) vormt met zijn partner Seitz beslist het topnummer van het circus. Wat bezielde deze Portugees om dit beroep te kie zen en in iedere voorstelling op twaalf meter hoogte op een draad te balanceren. Zonder ba lanceerstok en zonder net? Wij hebben het hem gevraagd. „Ik ben", zo vertelde hij ons, van huis uit geen artiest. Ik teas zes jaar oud toen ik met mijn ouders in New York kwam. Mijn vader heeft daar een meu- belhandel en mijn moeder een modezaak. Het was de bedoeling, dat ik in zaken zou gaan. Ik was echter een liefhebber van tur nen en had daarmede zo'n suc ces, dat ik steeds meer werd ge vraagd om met acrobatiekde- monstraties aan het rek sport evenementen op te luisteren. Tot 1953 deed ik dat als ama teur, maar ik werd bezeten van dit werk, dat ik steeds perfecter wilde doen en werd daarbij steeds vermeteler. Ik was hele maal in de ban van een soort spel waarin ik, gedreven door mijn ambitie, als overwinnaar de top wilde bereiken. Hieruit is deze draadloperij ontstaan. Het maakt voor mij niets meer uit of ik op vijf meter of op 500 me ter hoogte over het draad loop. Het werk is hetzelfde. De men sen denken dat ik gek ben, om dat ik bij één enkele misstap doodval of op zijn minst levens lang invalide wordt. Maar als ik val, grijp ik onmiddellijk de draad. Dat is een bijzondere techniek, welke ik in iedere voorstelling eenmaal beoefen als training. Ik kan niet, zoals vele andere artiesten, zomaar aan 't werk gaan. Ik moet me tevoren mentaal voorbereiden. Dan moet ik alleen zijn of desnoods met mijn partner, die wel met een balanceerstok loopt, maar die een ongelofelijk moeilijke taak heeft als ik op de draad over hem heen spring. Een net? Ik zal nooit met een net werken. Wie dat doet gaat erop vertrouwen en is geestelijk niet in staat een balansnummer tot in de perfectie uit te voeren Mendez, die officieel Giner Emilio Mendez Ortega heet, is een bescheiden mens, die een te ruggetrokken leven leidt. Hij is een man van vaste gewoonten. Iedere dag om acht uur opstaan, een licht ontbijt, om tien uur voor een korte training naar het circus, om twaalf uur koffie, om twee uur een lichte maaltijd, dan een optreden in de matinee, om zes uur koffie, daarna op nieuw een weinig eten, optreden in de avondvoorstelling, om elf uur een stevig maal en om half een naar bed. Dag in, dag uit. Mendez rookt weinig en ge bruikt zelden alcohol. LET OP DE WAARSCHU WINGSBORDEN Deze wijzen u met zonder - Ga nocit ver in zee Al kunt u nog zo goed zwemmen de zeestromingen zijn Daar stonden zij dan. af gelopen woensdag, ach tereenvolgens zeven en twintig verschillende koren uit de omstreken van Leiden, op het podium van de Ge hoorzaal. Het was concours- 's Morgens om even over half elf rinkelde het belletje van de Jury en na enkele ruime pauzes half twaalf in de avond was de laatete beoor deling uitgebracht. Tegen een dergelijk zangers concours kunnen vele bezwaren en afkeuringen worden geuit. Zouden daarom zoveel koren alle Leidse koren ook, want uit onze stad was geen enkele in schrijver! niet meedoen? Laat ik, in het kader van Woord van Bezinning, één be lemmering om deel te nemen aan een concours mogen be spreken. Mij dunkt, er zijn koren en koorleden, die zich beperken tot de eigen kring. Er is wekelijks een repetitie. De uitvoeringen van het koor zijn gelegenheden om eens naar buiten te treden. Maar verder contact wordt niet gezocht. Men „voelt" er ook niet voor. Waarom zou je zang door anderen beoordeeld moeten worden? Bovendien, is ons koor wel zo goed? Daarom verschij nen deze niet op een concours. Uit innerlijke aanleg. Dit punt nu zou ik hier wat ruimer willen toepassen. Allereerst op onszelf. Mis schien behoort U ook tot de mensen, die niet zoveel waarde hechten aan contact met ande- reden op mogelijk gevaar] veel sterkerdanu. WOORD VAN BEZINNING ren. U hebt een druk bezet le ven. U eigen gezin, uw werk vraagt reeds meer tijd dan be schikbaar is. Hoe zou U dan nog gelegenheid kunnen vinden al lerlei mensen, liijeenkomsten of activiteiten aandacht te geven? Het is vaak zo oppervlakkig. Even praten met die, een ogen blik kennis nemen van dat. Het is U alles te vluchtig. Het lijkt mij bijzonder prij zenswaardig wanneer U serieus bent. ook in Uw contact met anderen. Niettemin, U loopt ge- vaar niet alleen anderen, die U In hun kring te vaak moeten missen, maar ook Uzelf tekort te doen. Op het concours werd terecht gezegd: „U komt niet om een prijs te behalen; het voornaam ste is, dat U anderen hoort zin gen. van elkaar leert en Uw winst doet met de kritiek van de jury". fLEIPSCH DAGBLAD „staatje ln de staat" vormt. De grote circustent 5000 plaatsen is het middelpunt, waaromheen zich de tientallen wagens met roof dieren, de stallen voor de paarden, de kleed wagens voor de artiesten, de bassins voor de zeeleeuwen groe peren. Maar er is meer: een sme derij. zadelmakerij, timmermans werkplaats en een onderkomen voor de kostuumnaaisters. Alles, maar dan ook alles, heeft men bij Krone in eigen hand. Wie wil en het zijn er velen kan ook volledig in de kost gaan. Voor één mark per dag de directie legt er 4 mark op toe ontvangt men vanuit de keukenwagen, met een diepvries ruimte uitgerust, alle maaltijden. Deze service gaat zelfs zover, dat men ook tijdens het reizen en trek ken van de ene naar de andere plaats, „zyn natje en droogje" krijgt. Men heeft ook een eigen licht en krachtinstallatie, terwijl dag en nacht vyf brandweerauto's 25 man personeel gereed staan om bij het eerste alarm uit te rukken. „Juf" staat voor <le klas Ook aan het onderwijs Is ge dacht. Katharina Litzinger een Zuidslavisch-Duitse onderwijzeres heeft om zo te zeggen interna tionale bevoegdheid. In haar wa- genschool geeft zy aan elf leerlin gen vyf nationaliteiten les in rekenen, taal en schrijven. Boven dien wordt met het oog op het zwervende bestaan van de circus- bevolking ook iets aan aardrijks kunde gedaan. Zelf spreekt Katha rina vier talen. Begin juli strijkt dit circusdorp neer op het Leidse Schuttersveld om daar onder het motto „Krone- parade", waarvoor de bouwstenen worden aangedragen door de klas sieke circuskunst, de paardendres- suur, te laten zien tot welke pres taties, die voor een deel vallen in het showelement, men in staat is. voor paarden heeft en dit o.a. uit kan leven in zijn Lippizaners, Ara bieren en Friezen. Voor dochter Christel is de appel niet ver van de „vaderlijke boom" gevallen: zy rijdt een voorname hogeschool op een Lippizanerhengst en brengt ook in ons land de Friese hengst in de piste. Alles in eigen hand Met het echtpaar Krone dwaal den wij langs „hun dorp", dat met zijn eigen wetten en moraal een VEILIG ZWEMMEN IN ZEE TIPS VOOR BADGASTEN EEN OP DE BOEKENMARKT Cees Nooteboom. „De Ridder is gestorven". Querido. Am sterdam 1963. De intrige, of zo men wil, het principe van de nieuwe roman van Cees Nooteboom is gebaseerd op de weerkaatsing in het oneindige. Een schrijver schrijft een roman over een schryver, die gestorven is. De eerste schrijver sterft ook en heeft Cees Nooteboom opgedragen zyn boek af te maken. Ter verduidelij king geeft hij het beeld van de Droste busjes met verpleegstercacao; een verpleegster met in haar hand een busje waarop een verpleegster met in haar hand, enz., enz. Dit nu is bepaald een 'weinig origineel beeld. De Droste-verpleegster is se dert haar verschijning op de cacao- markt uitentreure beschreven. Ditzelfde principe, echter oor spronkelijker gezien en uitgewerkt, kunnen wij eveneens vinden in „Clean-Shaven" van H. Marsman. „Voor mij uit, schuin oplopend, in de richting van plus-oneindig. wor den de scheerwinkel, de barbier en ik n 1 maal weerkaatst. Achter mij eyen zo, schuin afzakkend in de richting van min-oneindig". Ook bij Marsman is deze eindeloze weer kaatsende reeks een weg naar de dood. Het verschil is dat Marsman over deze kleine vondst een tirade schrijft en Nooteboom een lange, zeer omslachtige roman. Maar goed. Wij hebben dus een „ik", die reist naar een eiland op de Spaanse kust teneinde het boek af te maken van een zekere André Steenkamp. Ja, een eiland op de Spaanse kust Alle schrijvers en heel toeristisch Europa trekken tegenwoordig naar Spanje. Ik vind dat een auteur, die zichzelf respec teert niet meer met dit milieu aan kan komen. Geldt dit ook niet voor de om gang met anderen, in het dage- lyks leven? U doet anderen, aoor een kort bezoek, een buur praatje, een telefoontje, een groot genoegen. Omgekeerd ge raakt U door deze omgang, dit dagelijks „concours" niet in een gevaarlijk isolement. In de tweede plaats moest ik naar aanleiding van het zan gersconcours van afgelopen week denken aan de verhouding tus sen grote groepen: overtuigin gen, kerken, godsdiensten, vol ken. Komt ook in deze grote groe pen niet heel pijnlijk de trek om op zichzelf georienteerd te zijn, tot uiting? De berichten over de kwestie negers en blanken, de moeizame politieke ontwikke ling, de voorzichtigheid in oecu menische toenadering! Houdt men zich hierbij niet teveel schuil, binnen eigen kring, zich insluitend in een onvruchtbaar isolement? Laten we niet alleen goede hoop hebben want die mogen wij inderdaad hebben maar ook persoonlijk en als groep contact zoeken, naar elkaar luisteren, kritiek van elkaar ver dragen, in de overtuiging: het gaat niet om mij, om onze groep, om een prys, de winst van num mer één te zyn, het gaat om allen tegelijk en om allen sa men, want dat is de achtergrond van ons samen-mens-zijn, van onze samenleving, van ons con cours. Dr. P. L. SCHOONHEIM, Open Deur-Predikant, Hervormde Gemeente Leiden. Wat treft men aan op dat eiland, behalve de schrijver en zijn spook- collega? Het geijkte internationale gezelschap. Cyril Clarence, een oude, verlopen Engelsman biedt ge legenheid om de tekst met Engels te doorweven. Philip North, een Amerikaanse schrijver, Andrew Schramm, een schilder, voorts nog wat vage figuren zoals Nescafé Jack, Gordon, Alaska-Ben (het lijkt wel een Wild West-verhaal met een Franse vriendin en ter stoffering nog enige Spanjaarden, waaronder natuurlijk een Pepe. Wij kennen dergelijke comglomeratles al was het alleen maar door Nor- man Douglas' onsterfelijke „South Wind". Er komt een „fiesta". In taxi's („De taxi's van de Marne", fluis tert North en trekt met zijn tanden de kurk uit een cognac fles) rydt het gezelschap de binnenlanden in op zoek naar de grot van Astarte. Men trekt door een landschap ,,da* stinkt van de goden en de geschie denis". Laat ons de vrouw niet vergeten. André ontmoet zijn valstrik ia de vorm van iemand met een Hol landse naam (zag dat zij de zijne herkende) en met een „oud en vraatzuchtig gezicht". Naar bed na tuurlijk. Tenminste door dat voortdurende „terugdraaien van de dag naar het uur van de middag" weet men nooit precies waar men aan toe is. En met al dat drinken geen wonder dat André zich af vraagt: ..Hoe ontwijk ik haar en blijf ik bij haar". Gelukkig behoeft hij dat probleem niet op te lossen, want de oude Cyril heeft een hart aanval gekregen en laat André bij zich roepen. Als deze in aanwezig heid van de tranen met tuiten hui lende André het. tijdelijke vaarwel heeft gezegd de laatste terug naar Neder' en zal onderweg zorgen voor rvoer van de ge kiste Cyril r "ngeland. Op een Spaans vliegvei 1 iaat hij echter de kist netjes op het platform staan. In het laatste hoofdstuk ls „ik" weer de schrijver, die het boek van André Steenkamp afmaakt. Wij lezen nog dat de held „op Eline- Vere-achtige wijze" moet sterven. Nog een citaat van Couperus zelf en „hier ligt het kadaver van André Steenkamp". Inderdaad. Bas Roodnat. „ZR zijn an ders". De Bezige Bij. Am sterdam 1963. Het lijkt natuurlijk slim om, als Je vermoeden kunt dat Iemand je werk met dat van iemand anders zal gaan vergelijken, in een voor woord te vertellen dat die vergelij king niet opgaat. Zo beweert Bas Roodnat van tevoren dat zijn figu ren geen „underdogs" (zie Philip Toynbee. Underdogs. De Bezige Bij) zijn, omdat zij zich helemaal ndet „geschopt" voelen. Het is maar waar je de nadruk legt. zou ik zeggen. Daar u b v. Kees Donkerbruin, de alcoholist, die van zijn Siamezen zegt: „Zij zijn de enige door wie ik mtf nooit in de steek gelaten heb gevoeld". Dan is er Boy Brits, de neger, die het „fijn" vindt dat zijn kinderen blank zijn. Niet voor niks, zeg ik weer. Ook zou ik de gevoelens wel eens willen kennen van die arme weduw naar Kloeze. die zo nodig moet hertrouwen via de onsierlijke prak tijken van huwelijksmakelaars. En wat te zeggen van de heer Van maatschappij"? De gewezen NS. B.-er kunnen we in dit verband wel voorbijgaan, maar de heren Cees K. en X. zou ik ook wel eens nader willen horen. De hele aanpak van deze repor tages doet mij wat te optimistisch aan. Desondanks zijn de schetsen van Bas Roodnat hoogst lezens waard en zij zullen hun doel: „de z.g. normalen een beetje begrip tn hun pens te stampen", zeker be reiken. De illustraties zijn zwak. CLARA EGG INK,

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1963 | | pagina 7