r r r r rr r rrr tt rt Daarom BPI super Mix benzine Kies de soort die bij Uw auto hoort Verkenningen in liet Babel der Afrikaanse acculturatie Cliff Richard in een verrukkelijke show ...I Sombere Aznavour in „Schiet op de pianist" Films van deze week in Leiden Afschuwelijk lot van Cuba's gevangenen Oratie prof. dr. Holleman OnpersoonIijke oondocht GERO-CASSETTE „Arsenicum en oude kant" Opgericht 1 maart 1860 Zaterdag 25 mei 1963 Tweede blad no. 30965 De Interamenkaan.se Commissie voor de rechten van de mens" heeft bij de raad van de Organisatie van Amerikaanse Staten een rapport in gediend over de behandeling van de politieke gevangenen op Cuba. Het is opgesteld aan de hand van verklaringen van Cubanen, die het eiland zijn ontvlucht. Duizenden mensen, aldiw, het rap port, leven zonder uitzicht op berech ting onder afschuwelijke omstandig heden in de overbevolkte gevange nissen van het eiland. De grootste, de Presidio Modelo", zodanig van springstof voorzien dat zij in geval van een invasie of een opstand tegen het regime onmiddellijk kan worden opgeblazen. Oude kastelen, vestingen en zelfs woonhuizen zijn als gevan genis ingericht. De gevangenen verblijven In on verlichte cellen, waarin elk spoor van hygiëne ontbreekt. Zij krijgen te wei nig eten en drinken en staan voort durend aan lichamelijke en geeste lijke kwelling bloot. In de vrouwen gevangenissen is de toestand niet beter. In Guanajay worden vrouwe lijke gevangenen door perverse be waaksters als slavinnen gebruikt. Gistermiddag aanvaardde prof. dr. J. F. Holleman het ambt van gewoon hoogleraar te Leiden in de sociologie en cultuurkunde van Afrika met een inaugurele oratie over ..Verkenningen in het Babel der acculturatie" Prof. Holleman is een zoon van de vroegere Leidse hoogleraar prof. dr. F. D. Holleman. Ongelijke stuwkrachten Pro/, dr. F. Holleman (l.) wordt gefeliciteerd door mr. P. Idcnburg. (Foto L.D./Holvast) Luxor Sinds Cliff Richard en kele jaren geleden een wat komeet achtige verschijning in de wereld van de lichte muze maakte, heeft hij oen ware rage bij de tieners ont ketend. die tot op dit moment voortduurt. Zijn ontwapenend, kin derlijk-eerlijk gezicht en zijn zoet stemgeluid blijken het in deze niet bepaald romantische tijd uitstekend te cioen. Over zijn eerste film „The Young Ones" waren wij niet erg enthousiast. Het was een «al te) honingzoet produkt waar Cliff ie vaak in het middelpunt kwam te staan om van een film in de juiste betekenis van het woord te kunnen spreken. Maar Cliff heeft zich werkelijk uitstekend gerevancheerd van dat zwakke begin in een verrukkelijke show. „Summer Holiday", het ver haal van enige jongens «onder wie held Cliff) die met een Londense bus een toer door Europa maken, onder weg drie allercharmantste hoewel wat hinnikende meisjes ..opduiken" en met hen naar Athene trekken. Onderweg worden zy opgescheept met een veertienjarige verstekeling, die als Jongen is verkleed. Hoewel elke centimeter van haar figuur duidelijk zegt dat men hier beslist niet met een jongen te doen heeft, houdt de gehele groep inclusief ..batchelor boy" Cliff er haar een hele tjjd toch voor. Uiteraard is Cliff in Athene geheel en al genezen van zyn wat star vrfjgezellenstand- punt. Het dolste toneeltje ls zonder twijfel de scène in Joegoslavië, waar Cliff een dorpsschone een Jcegosla- vlsch woord in de oor fluistert waar van hij hoopt dat het „brood" bete kent Maar het blijkt iets anders in in te houden, waarna hij in een aller vreemdste situatie verzeild raakt.... De Joegoslavische Ambassade in Londen is over dat stukje film. dat natuurlijk niet werkelijkheidsgetrouw was. heel boos geweest. ..Summer Holiday", waarin Cliff natuurlijk zingt maar niet te vaak. is een kostelijke film; een van de weinige tienerfilms die ook voor wat ouderen best t® --'■teren zijn. Prof. Holleman behandelde in zijn oratie verschillende acculturatiever- schijnselen in zuidelijk en zuid-cen traal Afrika, processen die zich af spelen onder Invloed van de Westerse contaoten met de autochtone cultu ren. Hij stelde, dat bij deze processen een botsing tussen begrippen-com plexen van zeer ongelijke stuwkracht optreedt. Dit heeft tot gevolg dat het acculturatieproces zich overwegend in één richting beweegt, namelijk dat het ingevoerd-Westerse en dynamisch veel sterkere wel in aanzienlijke mate op het autochtone en meer statis tische levenspatroon heeft ingewerkt, maar er van een beïnvloeding in omgekeerde richting tot dusver wei nig sprake is geweest. Spreker gaf van deze beïnvloeding voorbeelden op religieus en socio-eco- nomisch vlak in welke laatste be schouwingen hij in het bijzonder de functie en de invloeden van de bruidsschat betrok. Prof. Holleman besloot zijn oratie met de gebruikelijke toespraken waarna hij recipieerde in de ont vangstzaal van de Academie. 'wcy s [iiinn] mil Lezers schrijven... Eerbied op begraafplaats! Dat een puzzelrit plezierig en leer zaam kan zijn daar stem ik direct mee in. Ik kan er persoonlijk van ge nieten als ik de jongelui, gewapend met een vragenlijst overal zien zoe ken om het juiste antwoord te vin den. Maar dat dit ook tot ergernis van anderen kan leiden, moge uit het volgende voorbeeld blijken. Een meis jesschool uit Leiden «naam onbe kend) moest bij de ruïne van War mond er achter zien te komen wie deze kerk ln vroegere eeuwen ver woest had. Om dit te ontdekken kwa men de leerlingen op de begraaf plaats zoeken en hebben de koster heel wat werk bezorgd door alles te vertrappen. Toen de man het genoeg vond en hen niet meer toeliet, zijn zij over de muur geklommen en ston den midden in de violen, die zo prach tig bloeiden. Hij heeft hen op hun onjuiste houding gewezen en weer over de muur gejaagd en werd toen uitgescholden. Tot donker heeft de koster werk gehad om alles weer op te knappen, omdat er 's zondags ve len een bezoek brengen by het graf van hen, die hun dierbaar waren. Dat was toch niet nodig geweest! Hebben deze meisjes niet geleerd wat eerbied op een begraafplaats is? Hopende dat de leiding van deze puzzelrit of enige van de deelneem- iters dit lezen en een excuus aan de koster sturen die bij de begraafplaats woont. Hij wil echt een ieder van dienst zijn, maar voor deze daad kon hy geen waardering hebben. Met dank voor de plaatsing A. ROEST-SCHRIER Manuscript van Tsjaikowsky Ben professor van het conservato rium van Tiflis heeft een tot dus ver onbekend authentiek manuscript van de beroemde Russische compo nist Tsjaikowsky ontdekt. Dit docu ment bevat de muziek van het lied „De gouden wolk sliep", met daar onder Tsjaikowsky's handtekening en de datum b juli 1887. van f40.— of f400. r. d. WATER, Haarlstraat 207 heeft het. De Gero-specialist. CASINO Het was het duo Fran cois Truffaut Raoul Coutard, dat in Parijs de camera's liet snorren, die „Tirez sur le pianiste" op de cel- luloidband vastlegden. Hen Truffaut, die met zijn „Les 400 coups" onweerlegbaar bewezen heeft een bezield filmer te kunnen zijn. En een Coutard, die als camera man internationale faam heeft ver worven. Fons Rademakers liet hem vorig jaar naar ons land overkomen voer de opnamen van „Als twee druppels water". En het heeft vast niet aan Coutard gelegen, dat deze Nederlandse produktie in het film festival in Cannes buiten de prijzen is gebleven. Er Is meer nodig dan alleen vak technische bekwaamheid voor het maken van artistiek verantwoorde film. Zo ook hier. Nergens kan Truffaut eigenlijk duidelijk maken, waarom hij ons wil laten kennismaken met die aan lager wal geraakte pianist (Charles Aznavour). Zeker, zijn ge schiedenis wordt ons verteld in scherp gesneden beelden en vele sfeervolle plaatjes, maar juist aan die sfeertekening is de duidelijkheid vaak ten onder gegaan. Bovendien slaagt Truffaut er maar nauwelijks in or ze belangstelling t e wekken voor zijn hoofdpersoon, van wie wij niet weten, waar hij vandaan komt en waar hij naar toe wil. Het l(jkt wel of hij nergens heen wil. Hij leeft niet, hij wordt geleefd. Charles Aznavour als de aan lager wal geraakte kunstenaar en Marie Dubois als de vrouw, die hem weer op weg wil helpen, in ..Tirez sur le pianiste". Alles laat hij gelaten over zich heen gaan. nooit neemt hy het initiatief. Eens was hij beroemd, maar toen hij hoorde, welke een zwaar offer zijn vrouw .Nicole Berger» voor deze be roemdheid heeftg ebracht. laat hy eerst haar en dan zijn kunst in de sleek. In een tweederangs kroegje slijt hij zijn dagen. De liefde of wat daarvoor moet doorg.aan. ondergaat hij passief. En in zijn apathie wordt hij gemakkelijk meegenomen in de verwikkelingen, die ontstaan door de misdadige praktijken van zijn fami lieleden. En juist deze worden nood lottig aan de vrouw (Marie Dubois) die wil trachten hem weer op zijn vroegere voetstuk te krijgen. Hij weet tenslotte niet beter te doen dan terug te keren naar het kroegje. Truffaut zou Truffaut niet zijn, wanneer hij niet de aandacht weet te vangen, maar die aandacht blijft ditmaal koel en onpersoonlijk. Het drama, dat hy vertelt, beroert het innerlijke niet. Het leed van de hoofdpersoon wordt niet het onze. het kan zelfs niet ontroeren. En daar kan een zielige Charles Aznavour in al zijn sombere gelatenheid ook al niets aan veranderen. Maciste in zijn volle kracht LIDO Het zijn waarlijk geen kleine prestaties, die Maciste levert in dit verhaal over zyn heldendaden in Memphis. Daar regeert een even mooie als wrede koningin, die zich van de troon heeft meester gemaakt en stad en land terroriseert. De mooiste meisjes worden weggesleept uit de dorpen om geofferd te worden aan de Vuurgod, heerser van de vul kaan. Maciste heeft ditmaal een boos aardige tegenstander in een verrader lijke Arabier, die zijn verblijf aan ko ningin Tenefis onthult. Wel doorstaat Maciste met grote inspanning een ge vaarlijke proef, die bijna hemzelf en een aantal van zijn vrienden het le ven kost. waardoor hij de vrijheid verdient, maar Tenefis weet hem door aanraking met haar toverstaf tot haar onderdanige dienaar te maken. Maciste krijgt echter hulp van twee vrouwen; zijn geliefde Antea, die erin slaagt het paleis binnen te dringen en hem zijn herinneringsvermogen terug schenkt, en een tovenares, die hem ook verder in het verhaal waar devolle diensten weet te bewijzen. Het drama spitst zich toe als de echte ko ning bijna in een val loopt en Antea, die tegenover de koningin toegeeft Maciste te hebben doen ontvluchten, met een afschuwelijke dood bedreigd wordt in de gloeiende armen van de Vuurgod. Dat alles tenslotte terecht komt i de verrader krijgt zijn ver diende loon en Maciste en Antea rei zen gezamenlijk verder op zoek naar oorden, waar eerstgenoemde hulp kan verlenen), spreekt wel vanzelf. Maar voordat het zover is. speelt er zich nog heel wat af, waarbij de geweldige spierbundels van Maciste menig te genstander in het stof doen bijten. De liefhebbers komen ruimschoots aan hun trek: Maciste krijgt volop gelegenheid zjjn geweldige kracht te tonen. Zijn moeilijkheden zjjn legio, maar dankzij zijn enorme energie en hulp van goede vriendinnen en vrien den weet hij de overwinning te be halen. Bovendien wordt deze kleuren- j film op het brede doek vertoond 1 (Eastmancolor totalseopei. zodat er een suggestief beeld is ontstaan. miiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiijiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiimiiniu Jllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllillllllllllllllllllll 4 DOLZINNIGE THRILLER STUDIO Indertijd heeft het befaamde toneelstuk „Arsenicum en oude kant" in ons land langdurig enorme successen geoogst. Het is een van de meest dolzinnige thrillers, welke wij ooit zagen: dat lugubere verhaal van de twee oude tantetjes I Brewster, die als daad van barm hartigheid twaalf eenzame heertjes i met vlierbessenwijn vergiftigen en hen plechtig in de kelder begraven. In de verfilming van Frank Capra gaat het zo mogelijk nog Bestuur PSP Het bestuur van de PSP, afdeling Leiden, is na enkele mutaties als volgt samengesteld; drs. C. le Pair, voorzitter, R. N. R. Groen, secretaris, W. j. Meyers, penningmeester, A. J. Edens. R. A. H. Schipper en P. van Es, leden. Het secretariaat is gevestigd Lelie straat 55, Leiden. „De zwaardvechter van Siena". Romantisch TRIANON Een zekere Thomas (Stewart Granger) is de Eddy Con- stantine van de Late Middeleeuwen. Met onverwoestbare humor en een geweldige vechtlust slaat hy zich door de vele moeilykheden heen. Hoewel de vrouwenemancipatie nog niet tot stand was gebracht, staan er weer rUen dames gereed, om zich by toer beurt in de armen van de charmante held te storten. Het is allemaal tc zien in „De zwaardvechter van Siena". Het ver haal, voor de historische juistheid waarvan niemand kan instaan, speelt zich af in een Italiaanse stad, die door de Spanjaarden overheerst wordt. Na een aantal schermscènes. achtervolgingen, romantische inter mezzo's en tafereeltjes in martel kamers wordt een spectaculaire finale bereikt. Thomas, wiens sympathieën eerst niet helemaal duidelijk zijn, sluit zich aan bij de partisanen. Dit bete kent, dat hy in een wrede paarden wedren de belangrijkste Spaanse fa voriet moet verslaan. Hij slaagt hier gelukkig in. De regelrechte aanslag op het leven van de Spaanse gouverneur is het teken tot de algemene opstand. Het resultaat is, dat Thomas zijn ge liefde aan de borst mag drukken, maar helaas moet hij, zoals vele hel den, het strijdtoneel weer verlaten, om elders „het onrecht te bestrijden". Dracula Griezelig REX —De film Dracula is geba seerd op een eeuwenoud volksgeloof een vampier zou het kwaad, waaraan hij zelf ïydt, kunnen verbreiden door zyn slachtoffers (by voorkeur mooie meisjes) het bloed uit de halsslagader te zuigen. Hy kan slechts bestreden worden door middel van knoflook, daglicht of een kruis. De film, die al weer enkele jaren oud is. veroorzaakte by zijn premiere een enorme sensatie. Toeschouwers vielen flauw en drufden 's nachts niet meer onder hun bed te kijken. Dit lijkt ons wat overdreven. Ontdaan van alle valse sentimenten blijft er echter een boeiende rolprent over. goed verfilmd en zeer onderhoudend. Christopher Lee speelt de rol van graaf Dracula. een vampier, die zijn „bedrijf" al vijfhonderd jaar uit oefent. Omdat zijn bestrijders (onder wie Peter Cushing) zijn (welgebouw de) medewerkster voor de tweede keer en nu definitief, doden, door haar een wig èoor het hart te slaan, neemt wraak. Na nog verscheidene slacht offers te hebben gemaakt, gaat hij tenslotte ten onder Deze opnieuw verfilmde Dracula verschilt op vele punten van de oude, die nog stom en zwartwit was. Het verhaal is er echter niet minder span nend en griezelig door geworden. iiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMiimninfiniinimniniiiiinnmnniii luguberder toe dan op het toneel. De ene sensatie volgt op de andere, tot verbijstering van hun neef, die achter de waarheid van de snode misdaden der onnozele dametjes komt en alles in het werk stelt, om deze voor de politie verborgen te houden. Daar zijn nog twee gekken in de familie; de ene neef denkt „president Roose velt" te zijn, de ander is een mis dadiger van formaat, uiterlijk gelij kend op Boris Karloff, innerlijk minstens even onstellend wreed. Wat al verwarringen spelen zich af in deze kolderieke, evenwel als film wel wat lang uitgesponnen ge schiedenis. waarin niets nagelaten is om de sfeer zo spookachtig en sinis ter mogelijk voor ogen te stellen met iemand als Cary Grant in de hoofd rol: de enige „normale", die tenslotte gelukkig niet tot de familie Brewster blijkt te behoren en daarom onbe zwaard in het huwelijksbootje stap pen kan. Da* de lijken ln de kelder door de politie niet gevonden worden is wel een zwak punt ln een tijd, waarin haast geen „perfecte" misdaad meer gebeuren kan. Maar de aardigheid zou er misschien af zyn, als ze wél gevonden waren Intussen wordt er angstwekkend en met grote vaart gespeeld door de beide oude. kirrende en trippelende dametjes, die zich van geen kwaad bewust z(Jn en met neef .Roosevelt" tenslotte een veilig huis vinden in he* krankzinnigengesticht, wat zeker nodig ls: anders zouden nog véél meer heertjes goedbedoeld haar zie lige slachtoffers geworden zyn. Tot de angstwekkendheid dragen figuren als Raymond Massen (een huive ringwekkend op Boris Karloff ge lijkend personage) en Peter Lorre als dokter Einstein in hevige mate bii. En Priscilla Lane is het bekoor lijke meisje, dat eindelijk in de armen vallen mag van de man. die bijna door zijn „pseudo-broer" op afgrijseiyke wijze vermoord was. Enfin: wie griezelen wil en de zaken geen moment ernstig neemt, kan by deze opwindende film alles vinden, wat syn hart begeert! Ik houd het voortaan op Super Mix 50. Die Mix van 50% super en 50% gewoon is precies wat mijn motor eist. Ik ga toch weer terug op Super Mix 75. Mijn motor is dén pittiger en feller. Dat mag ik wel - met mijn manier tan rijden. Geen twee auto's, hoe gelijk van merk, type en bouwjaar ook, worden onder dezelfde omstandig heden gereden. Geen twee automobilisten hebben dezelfde rijstijl. Gevolg: elke motor ontwikkelt zich anders. Ook de uwe. Daarom ook voor u: 'motorzuiver' tanken bij een BP-pomp. Vijf verschillende soorten benzine om uw motor de meest geschikte voeding te geven. Probeer het zelf.. Na twee- of driemaal tanken bij een BP-pomp merkt u als tien- en tienduizenden andere automobilisten: Ja, nu presteert mijn motor precies wat ik wens. Dank zij de juiste 'individuele' voeding! Benzine? Kies zelf uit: BP benzine - BP Super Mix 25 BP Super Mix 50 - BP Super Mix 75- BP Super.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1963 | | pagina 3