in in de lt s gospel (LËÏDSCH DAGBLAD Lady Day: „fusie" van Bessie en Louis dag 18 mei 1963 Jl zijn Sonny Rollins en I* John Coltrane de ,.hel- .tenoren'' van de dag. niet (tenor) saxofoon, nu het 1 ttst bejubelde en na de piano [drukst bespeelde instru ct in de jazz. geeft de toon in deze Afro-Amerikaanse nek. Ook niet de piano, ko lder solo-instrumenten. En tnmin de trompet, zelfs al üdt een grootmeester als Armstrong of Miles Da- haar vast. \Vant laten we ons vooral blind staren op wat op dit dik in tel is. De avantgar- he jazz waarvan Rollins. iane. Coleman en Nelson exponenten zijn. moge voor van jongeren ..het einde'' met zingen is het begon- i! Nog steeds stoelt de jazz .„jwens op het eenvoudigste Jur.tr van alU *-Lkingsmiddelende stem. fazz zonder saxofoon, ja zelfs Ier piano is denkbaar. De A het jazz-alfabet werd dan ]{B niet aangeslagen op het r of getokkeld op de banjo, nar voortgebracht door de Ui enselijke stem. Wanneer? Moeilijke vraag. Ergens tussen 19 en 1900. In .welk jaar pre es, zal in geen eeuwen achter- iald kunnen worden. wel bekend is dat er al vele ren gezongen blues bestonden, lordat er zoiets groeide als de New üeans jazz. Men neemt trouwens in, dat de instrumentale jazz is I (staan uit de begeleiding van ,ngers. Slaven In 1619. een berucht jaar. werden ferste slaven verhandeld: veer- tn Kongolezen werden verkocht Amerikaanse kolonisten. De nj en het ritme van hun vader en id vormden de enige ..duurzame [J j»ge" die deze ongelukkigen kon- •imeenemen. En het was kostbare jage. Want voor de duizenden deze veertien volgden en hun laten vormden zingen en dansen urenlang de enige troost in hun lendig bestaan. De slaven zongen dus en dansten, m trommen hadden zij moeten hterlaten in Afrika, maar in merika maakten zij nieuwe van elsvel en bamboe Lang bleef het ritme en de zang j li de negers puur Afrikaans, wr geleidelijk aan sleet die zui- rheid weg. slopen invloeden van t blanke Amerika binnen. Heel perend is bij voorbeeld, dat zij j n het eind van de negentiende 1 uw. de blanken imiterend, or- stjes gingen vormen met heel imitieve instrumenten, zoals ban- van ronde kaaskistjes, bassen tonnetjes en waslijnen, kam- i in vloeipapier gewikkeld enz. geluid dat een dergelijk instru- entarium voortbracht, moet niet drukwekkend zijn geweest, maar zingen maakte veel goed Blue Festival Shakey Jake, een van de sterren van het Folkblues Festival. S ,jln de loop van bijna drie eeuwen Afrikaanse zang en rit- :n tot wat men jazz noemt. Het dus logisch, dat men niet kan ■jjggen: op dit of dat ene moment lid de- negermuziek op Afrikaans zijn en kon men spreken van iiz. Het enige dat men weet is dit: een gegeven moment was er Maar de voorgeschiedenis van tie muziek is even lang als duister, 'as met de (gezongen) blues, in de ïeede helft van de negentiende raw. komt er enig licht in de duis- mis. De blues zijn niet alleen de oudst *icende jazzvorm, ze zijn ook het mdament waarop in de loop van nkele tientallen jaren een immens ebouw is opgetrokken: de jazz in 1 zijn verscheidenheid. De moder- jazz-idiomen kan men beschou wen als de bovenste verdiepingen, lementen van de blues vindt men lan ook in elk goed jazzstuk terug. Ja, jazz is met zingen begonnen. Gten belangrijker „instrument" in gehele jazz dan de menselijke Hem. Daarom doet het zo merk aardig aan, dat tegenwoordig vele tfhebbers, vooral de verstokte mo- (De Ste dernisten, juist de vocale jazz een ondergeschikte plaats toewijzen. Hoe volslagen willekeurig en on gemotiveerd deze onderschatting van de gezongen jazz is, werd on langs door Twen aangetoond. De redactie van dit Duitse jongeren blad kreeg een grandioos idee. Met veel tam-tam organiseerde zij een American Folkblues Festival, waar voor een aantal bekende en minder bekende Amerikaanse vertolkers van de primitieve blues naar Duits land werden gehaald. Onder hen waren zangers die nog nooit een stap buiten de Verenigde Staten hadden gezet, zoals Shakey Jake, die vijf jaar geleden nog als ka toenplukker in het zuiden van de States werkte. Het festival, een primeur voor Europa, werd een enorm succes. Duizenden jongeren kwamen luis teren. En zij applaudisseerden har der dan zij ooit voor Coltrane en Rollins hadden gedaan. Vooral een man als Shakey Jake wist niet wat hem overkwam. De platenmaatschappij Bruns wick nam de gelegenheid waar. Ze ven zangers liet zij naar de stu dio's komen: Memphis Slim die fij ne duetjes zong met Willie Dixon, de veteraan Sonny Terry, de hyp notiserende John Lee Hooker. Sha key Jake. Brownie McGhee en T- Bone Walker. Resultaat: een lang speelplaat met een dozijn heerlijke nummers, primitief en vaak toch niet zonder raffinement, kortom: een festival-in-een-notedop. T-BONE WALKER DAKOTA STATOS Renaissance De blues zijn In tegenstelling tot andere jazzvormen als b.v. de ragtime nooit ouderwets gewor den. En zij worden nog steeds ge zongen, niet door een tiental negers dat al te zeer aan het verleden is gebonden, maar door tallozen sinds Big Bill Broonzy de stoot gaf tot de grote renaissance van de folkblues. De bekendste van Broonzy's vele ..volgelingen" is Josh White, een zanger in de oude traditie maar met een eigen stijl. Zonder een ver nieuwer te zijn heeft White toch de primitiviteit die kenmerkend is voor de blues van de oudere garde 'Son ny Terry!) achter zich gelaten. Zijn voordracht is even onopge smukt als verzorgd. Pye Records heeft van White een interessante plaat uitgebracht met tien merendeels bekende nummers, waaronder „Empty Bed Blues", een van de grandioze successen van de legendarische Bessie Smith, wie een dankbaar nageslacht de bijnaam BESPROKEN PLATEN De op deze pagina besproken pla ten zijn: Dakota Sta ton: .Round Midnight .Capitol T 1597 - lp..; American Folk Blues Festival Brunswick 009 012 - l.p.); Josh White: Empty Bed Blues .Pye GGL 0160 - l.p.); Billie Holiday: The Golden YearsI (CBS. BPG 62037 - l.p.); Billie Holidav: Ladvlove (United Artists 69013 - l.p.); The Staple Singers: Hammer and Nails (Riverside RLP 3501 - Lp.>; The Jubilee Four: Lookin' Up .Re prise EPRR 5606 - e.p.t; Billie Holiday: Lady Day (Verve EPv 5148 e.p.) Dinah Washington: Blues (Mer cury 126 030 MCE - e.p.); Count Basie en Sarah Vaughan .Roulette EPR 1529 - e.p Black Nativity (Stateside HSE 2003 - e.p); Alex Bradford: Too close to heaven .London RE-U 1357 - e.p); Ella Fitzgerald: Bill Bailey (.Verve W 20.110 - single.1 Morgen is het op de dag af een jaar geleden, dat Jouw We reld met een nieuwsrubriek kwam die zich nog steeds in een gezonde belangstelling mag ver heugen: „Jazz op l.p., e.p. en single". In het afgelopen jaar is niet slechts gebleken dat men dit brok voor- en inlichting op prijs stelde, maar dat men zelfs aan jazzplaten alleen niet genoeg had. De jongeren wilden jazz ook "live" horen. Met dit doel 1 werd in Leiden en in Leiderdorp een jazzclub opgericht. De Leid- se Jazzclub pakte de zaken met een groot aan: Rita Reys en Pim Jacobs voor een uitverkochte Stadsgehoorzaal en onlangs nog, in samenwerking met K. en O., Boy's Big Band. het puikje van de Nederlandse jazz, in dezelfde zaal. En met al die successen in de rug werden in de Sleutelstad inmiddels nog éen paar jazzso- ciëteiten in het leven geroepen. Het was me dus het jazzjaartje wel. Vandaag jubileren we dus een beetje. Met een hele pagina over vocale jazz met „en passant" wat plaats besprekingen. Waar om persé vocale jazz? Omdat het toen, misschien niet hele maal toevallig, ook uitsluitend vocalisten waren (Billie Holi day, Jimmy Rushing, Ella Fitz gerald en Peggy Lee) die onze allereerste platenrubriek vul den. Daarom ook vandaag een apart artikel over Lady Day, die toen een ereplaats innam. Gospelsongs zijn ..in". Mis schien doet dit mode-woordje, gezien het karakter van de gospelsong, een beetje oneer biedig aan, maar kernachtiger kan de plotselinge populariteit van deze negerliederen niet „koningin van de blues" meegaf, en het ontroerende „Lord have mercy", door White met indrukwekkende oprechtheid vertolkt. Levendiger De blues zijn niet door de jaren heen onveranderd gebleven. Welis waar hebben zich voornamelijk op het platteland de primitieve folkblues tot op de dag van van daag gehandhaafd, in de steden on dergingen onder de druk van nieu we omstandigheden vorm én in houd van de blues belangrijke wij zigingen. Om enkele dingen te noe men: het tempo werd sneller, het karakter levendiger. Moderne blues zingt bij voorbeeld Dinah Washington, die meestal te zwaar tegen de amusementsmuziek aanleunt, maar van wie pas een gaaf e.p -tje is uitgebracht in de Mercury-serie „Blues-Gospel-Spiri- tual". Onder meer zingt zij TV is the thing", een blues van een bij zonder speels karakter. Maar ook van een nummer met meer diep gang zoals ..Trouble in mind" weet Dinah met haar fors getimbreerde stem iets bijzonders te maken. En ronduit een juweeltje vinden wij „Gambler's blues". Verscheidene jazzvoca listen wordt herhaaldelijk verweten, dat zij te commercieel zijn, teveel spe culeren op de publieke voorkeur voor de popsong. Maar de zangers moeten het vaak wel doen om den brode Af en toe maken zij echter om zich te revancheren een paar opnamen die er „uitknal- len". Dat geldt b.v. voor het Rou letteplaatje. dat Sarah Vaughan samen met het orkest van Count Basie heeft gemaakt. Basie swingt en Sarah zingt (met heerlijke scat- vocals in ..Perdido") dat het een lieve lust is. Imitaties De Duitse jazzcriticus Joachim Ernst Berendt heeft eens van Sa rah Vaughan gezegd, dat. als zij niet steeds weer met de commercië le muziek flirtte, zij haar collega Ella Fitzgerald zou overtroeven. En hiermee is dan tevens de naam ge vallen van de vrouw die meer dan wie ook de vocale jazz populair heeft gemaaktElla „First Lady of MARION WILLAMS Song' Fitzgerald. Een single van haar prijkt nu zelfs op de Ameri kaanse hitlijsten. Dat heeft zij te danken aan het aloude „Bill Baily". waarin zij rake imitaties weggeeft van Jimmy Durante. Delia Reese en Pearl Bailey 't is misschien geen pure jazz, maar wel knap stuntwerk. De blues leiden tot alles. Zelfs tot popsong. In Amerika bestaat een beter soort amusementsmuziek, dat geënt is op de blues en haar beste vertolkers huldigt in Sammy Davis jr., Jacky Paris. Pearl Bailev, June Christy. Carmen McRae en Dakota Staton. De Capitol-maat- schappij vond de laatste wel een grote plaat waard. Begeleid door de band van Benny Carter zingt Da kota. die nu eens Sarah Vaughan en dan weer aan Dinah Washing ton doet denken, twaalf jazz-getin te nummers. En het is wel typerend dat in een mooi lied aLs ..Along about midnight" het met name het blues-element is dat dit nummer ver boven het „pop "-niveau uitheft. worden gekarakteriseerd. Ver klaarbaar is die populariteit overigens wel, want het is vooral sinds Black Nativity (reeks voorstellingen in ons land en een t.v.-uitzending dat er voor platen met gospel songs in Nederland een zeer willige markt bestaat. Black Nativity ging in december 1961 te New York als kerstspel in première en maakte daarna een ware triomftocht door de Verenig de Staten en de meeste Westeuro- pese landen. Vier nummers uit het eerste be drijf van het beroemde gospelpro gramma. „The Child is born", zijn nu vereeuwigd op een Stateside- e.p. Het plaatje is in zoverre com pleet. dat we alle medewerkenden aan Black Nativity te horen krij gen: The Star^ of Faith van Ma rion Williams, The Bradford Sin gers van Alex Bradford en de spi ritualzangeres Princess Stewart. Wie vier nummers echter niet ge noeg' vindt, kan beter even wach ten: binnenkort verschijnt er een nieuwe persing van de langspeel plaat Black Nativity. De uitmuntende gospel-groep van dominee Alex Bradford, die zelf een donkere, hese stem met een indrukwekkend volume heeft, kan men afzonderlijk beduisteren op een London-plaatje. getiteld ..Too close to heaven". Drie van de vier gospel- songs die er op staan, zijn door Bradford zelf gecomponeerd, en van die drie is het vooral de gepassio neerd vertolkte titelsong die tot ademloos toehoren dwingt. Gospelsongs zijn religieuze neger liederen. die gedeelten uit de Hei lige Schrift verhalen of alleen maar uitingen zijn van enthousiast vreug debetoon. De voornaamste gospel- solisten zijn al jarenlang drie vrou wen: Mahalia Jackson. Sister Ro- setta Tharpe en Mary Knight. Daarnaast bestaan er verscheidene goede gospel-groepen. waarvan wij zeker de merkwaardigste niet mo gen vergeten te noemen: The Staple Singers, die vorig jaar met ..Hammer and mails" een zeer op merkelijk platendebuut hebben ge maakt. The Staple Singers komen namelijk uit één familie. Roebuck Staples is de leider' van de groep. Cleotha en Mavis zijn z'n dochters en Purvis is zijn zoon. Van de vier Staples zijn het met name Roebuck en Mavis, die het gezinskwartet Uiternationale vermaardheid heb ben gegeven. ..Als je vandaag de dag jazz zingt en je bent een vrouw, dan zing je een beetje zoals Billie Holiday. Er is geen an dere manier om het te doen. Geen enkele jazzvocaliste heeft zich aan haar invloed kunnen onttrekken Dit schreef Ralph J. Glea- son een paar jaar geleden over Lady Day. Iemand heeft weieens geschreven, dat men de negerbevolking van de Verenigde Staten in kwartetten zou kunnen indelen: waar er ook vier bij elkaar zijn, daar is een kwartet. Zo'n kwartet, maar dan geperfectioneerd, is The Jubilee Four. Bill Johnson. Jimmy Adams, Ted Brooks en George McFadden, allen voormalige leden van The Jubilaires en het Golden Gate Quartet, vormen 'een ver fijnd. homogeen en zeer ritmisch ensemble, dat door middel van geraffineerde arrangementen overbekende spirituals als nieuw doet klinken. Het lijkt een beetje overdreven en en het is ook een beetje overdreven, maar er schuilt toch veel waars In Gleasons woorden. Biili« Holiday heeft in de kwarteeuw dat zij op het podium heeft gestaan, school ge maakt. Niettemin heeft zijzelf eens gezegd: „Mijn manier van zingen heb ik van Bessie Smith en Louis Armstrong geleerd. Ik wilde haar „feeling" en Louis' stijl hebben". Billie zei alles aan Bessie en Satchmo te danken te hebben, maar zij was al te bescheiden. Wel dege lijk heeft zij een eigen stijl ge creëerd. Zij wordt weieens de groot ste zangeres, naast Ella Fitzgerald, van de swing-periode genoemd. De term .swing" evenwel benadrukt te sterk eén facet, en nog niet eens het belangrijkste, van Lady Day's kunst. Swing is veel eerder identiek met Fitzgerald. Holiday was in een an dere betekenis groot. Billie was voor alles blues-zange res. Als geen ander, Bessie Smith uitgezonderd, heeft zij de jazzwereld geconfronteerd met het ware senti ment van de blues. André Francis heeft haar kunst beschreven als: verfijnd en ontroerend, intellectueel en ongewoon, een tikje erotisch en bitter-zoet. Al deze eigenschappen vindt men vooral terug in haar latere opna men (na 1945). In de opnamen bij \-oorbeeld die van haar werden ge maakt tijdens een concert in Duits land in 1954 en die heeft het label United Artists Jazz nu voor het eerst op de plaat heeft gezet. Oudere jazzliefhebbers herinneren het zich misschien wel: in Amerika werd be. weerd dat Lady Day haar beste tijd had gehad en toen ging zij een Europese tournee maken, concerten in Zweden, Duitsland. Neder land. Frankrijk en Zwitserland. Het Europese publiek reageerde zo vriendelijk en dankbaar, dat het Billie inspireerde tot piachtige pres taties. In Europa maaktoLady Day In zekere zin haar come-back. Dit is wel toevallig, als men weet dat de eerste werkelijke waardering voor de jonge Billie Holiday niet van Amerikaanse critici, maar van Europese recensenten kwam. En uitgerekend weer in Europa is de laatste tijd de belangstelling voor de vier jaar geleden gestorven zangeres sterk opgeleefd. Het uit drie langspeelplaten bestaande al bum „Billv Holidav The Golden Years" is door C.B.S. dus wel op BILLIE HOLIDAY zeer geschikt tijdstip in ons land gelanceerd. Behalve een groot aan tal belangrijke, in chronologische volgorde gerangschikte opnamen die Billie Holiday in ruim 25 Jaar heeft gemaakt, biedt deze unieke „trilo gie" een schat van gegevens (ach terop en in de hoes) over de muziek en de zangeres. De eerste van het drietal platen beslaat de periode van 1933 tot "37. Zestien nummers die bewijzen dat ook de jonge Billie alle aandacht waard is, waaronder twee (uit 1933 met het orkest van Benny Good man) die bij ons weten nog niet eerder op platen zijn uitgebracht. Waaronder ook een groots „Them there eyes" uit hetzelfde jaar met de trompetist Charlie Shavers, een hypergevoelig ..Did I remember" met de uitstekende klarinettist Artie Shaw, een tiental opnamen met het orkest van Teddy Wilson. „The Golden Years' 'is een album om te hebben. Maar een set van drie platen is kostbaar, zelfs één langspeelplaat kan te kostbaar zijn voor menige discofiel. Voor de jazz liefhebbers met een krappe beurs is er een allesbehalve schrale troost: er zijn van Billie Holiday ook uit- steekende e.p.'s in omloop', zoals het plaatje ..The unforgettable Lady Day" met onder meer „The man I love" en „I cried for you", die rond 1950 zijn opgenomen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1963 | | pagina 15