mevrouw Gallas-Dortland De Engelsen zeggen „shift" 4 WAAROM MOEDERDAG OP ZONDAG Op bezoek bij: Haring nagerecht niet brood (W)ETENS WAARD II GALA Zaterdag 11 mei 1963 Pagina 4 Leiderdorp, letterlijk onder de rook van Leiden liggend en in sommige opzichten bezig vrijwel een buitenwijk van Lei den te worden of nee dat doet te veel denken aan an nexatie laat ik liever zeg gen: een voorstad heeft toch nog veel bewaard van de char me van het dorp. Vanuit de grote verkeers stroom van de Hoge Rijndijk linksafbuigend, wordt de grens tussen stad en platteland nog steeds gemarkeerd door de op haalbrug waarachter direct de dorpskerk zichtbaar wordt. In de Hoofdstraat ziet men met een al het grote viaduct liggen, waarachter de moderne woonwijk ligt, compleet met winkelcentrum en torenflat. Maar in dat eerste stukje roept die Hoofdstraat toch het oude Rijndorp: enkele heel nog heel sterk herinneringen op aan oude huizen tussen de nieuwe win kelpanden, het voormalige weeshuis met de bekende gevelsteen en daar recht tegenover het burgemeesters huis, apart gelegen in een grote tuin. Een ouderwets huis met langs de hoeken van die kartelranden van gele steen in de muren gemet seld; en vriendelijke flagstone paadjes, eigenlijk te romantisch voor de stijd van het huis, leidt naar de voordeur. Even later sta ik in de vestibule maar daar zwaait de tochtdeur al open en mevrouw H. W. Gallas-Dortland, voorafge gaan door een prachtige jonge Aire- daleterrier, nodigt mij binnen. Een rijzige, blonde vrouw, met vrolijke ogen en een warme stem. ,£erst maar een kopje kof fie?" vraagt ze. Ter verhoging van de gezelligheid is er een kommetje slagroom hij, een verleiding, waaraan ik geen weerstand vermag te bieden. „Gisteren heb ik nog een gedeel te van de ziekendag hier in de Hervormde Gemeente meege maakt moet u roeten, en daar kreeg iedereen ook zulke heer lijke slagroom. Dus daar willen we vandaag niet voor onder- dqen". En zo zaten we via de slagroom meteen al midden in ons interview. Want uiteraard vroeg ik nu in hoe verre mevrouw Gallas bij die dag betrokken was geweest. „Wel, ik heb een paar mensen gereden en ik zou er 's middags een poosje heen gaan, maar achteraf heb ik ge vraagd of ik niet bij de maaltijd mocht komen, 's Middags zouden er n.l. dia's worden vertoond en dan zie je in 't donker immers nauwe lijks iemand. Wat is er dan voor gelegenheid voor contact? Zo ben ik dus al om half twaalf gegaan en heb ik mee geholpen koffie en soep te serveren en op te ruimen, er is dan zoveel te doen. dat is veel leu ker: ik heb nu met heel wat men sen even kunnen praten". Harteivens Het is er mevrouw Gallas dus om begonnen, om- als ze ergens quali- tate qua aanwezig is, altijd werke lijk méé te doen en werkelijk de mensen persoonlijk te ontmoeten in de gegeven situatie. „Ik geloof namelijk dat dit de enige manier is om de mensen te le ren kennen. Het is niet voldoende als je er alleen maar even bent „om van je belangstelling blijk te geven", zoals dat dan heet. Echte belang stelling zoekt naar een levende vorm. Ik kan het trouwens alleen maar op deze manier; dat zit nu eenmaal in je, ik kan er niet ergens als een soort ornament, puur offi cieel, bij zitten," zei ze. Ik hoefde nauwelijks meer te vra gen of mevrouw Gallas zich thuis voelt in Leiderdorp en in haar func tie. Iemand die zo tegenover haar taak staat vervult die met hart en ziel. Weet u, sommige mensen ko men op de een oj andere manier op het idee om te solliciteren naar een burgemeestersplaats, oj het komt door onvoorziene omstandigheden op hun weg. Mijn man had al heel jong het ideaal om burgemeester te wor den. Het is eigenlijk de vervul ling van een hartewens, dat wij hier zijn. We hebben er samen vanaf onze verlovingstijd min of meer naar toe geleefd". „En wat was het dan. dat u bel den zo aantrok in deze positie?" „Dat kan ik samenvatten in een paar woorden: het levende contact met mensen, met allerlei mensen in allerlei situaties. Mijn man heeft dat contact ook op ander terrein; hij is b.v. bestuurslid van het Car negie Heldenfonds en van de Mar- thastichting. Speciaal de Kinderbe scherming heeft namelijk zijn be langstelling. En zo proberen we, ieder op onze eigen manier vorm te geven aan hetzelfde verlangen, van uit dezelfde persoonlijke instelling. Ik doe het op de manier die waar schijnlijk specifiek vrouwelijk is: helemaal in de persoonlijke sfeer. En nu kom je wel heel veel in aan raking met mensen, die in prettige omstandigheden verkeren, die een feest vieren, in gezinnen waarin een baby geboren is, in verenigingen, die hun bijeenkomsten hebben, maar er, zijn er ook zoveel, die een groot verdriet te dragen hebben en con tact met hén betekent: je afvragen ..hoe kan ik hier werkelijk helpen, hoe kan ik echt iets voor ze doen? en dan ben ik" zegt mevrouw Gal las, „altijd maar weer zo dankbaar voor mijn gezondheid en voor alles waardoor ik in de gelegenheid ben. dat ik dit allemaal kan en mag doen. ,U<iar is moeder Mijn kinderen hebben nu ook juist de leeftijd dat ik niet al te zeer aan huis ben gebonden; wij hebben namelijk een jongen van 11 en een meisje van 9 jaar. Natuurlijk als zè om vier uur uit school komen en ik ben er. dan hoor ik „Ha, daar is moeder!", dat is fijn en dat moet ook zo veel mogelijk. Maar de kinderen kunnen toch al heel veel zelf en je hoeft niet meer op te passen dat ze niet van de trap tuimelen en zo. Ik kan er dus vrij veel op uit en gelukkig is Leiderdorp nog net klein genoeg dat het te overzien is en dat het nog niet no dig is je te beperken tot het offi ciële en representatieve. Het werd me hoe langer hoe dui delijker dat dit laatste mevrouw Gallas ook geen bevrediging zou schenken. Zij is iemand die hele maal is ingesteld op de ontmoeting van mens tot mens, waarbij zij zichzelf ook spontaan en eerlijk geeft zoals zij is. „Maar er zijn toch ook wel din gen op meer organisatorisch gebied, die u aanpakt", veronderstelde ik. ,,Ja zeker! Ik ben b.v. bezig met pogingen om een oppas dienst te starten. Het is alle maal nog in een beginstadium, maar er komt al enige tekening in; er is al een aantal ..oppas sers" beschikbaar en er zijn ook deelnemende gezinnen. En dan: de sleuteltjesactie voor ..Open het Dorp" heb ik met veel plezier en met veel succes mag ik wel zeggen, ge daan. Ook van Pro Juventute- kalenders heb ik een aardig aantal aan de man gebracht. Eigenlijk allemaal dingen, die in de lijn van eeen UVV- afdeling zouden liggen. Die is hier nooit goed van de grond gekomen. Laten we daarom eerst maar eens van alles sa men gaan doen ,dan is er een kans. dat uit die activiteiten en vooral uit de gemeenschap, die daardoor wordt gevormd, weer een UW bestuur a.h.w. op bloeit. Want dat gemeenschapsvor- mende. dat is eigenlijk het be langrijkste van iedere vorm van bij elkaar komen. Dat heb ik ook zo gemerkt bij de cursus zelfbescherming, die hier aan huis gehouden is". stel de dingen liefst precies, zoals 3 zijn. de belangrijke en de kleir..; ^t, -n 1 mavvnlllir OQ11Q C albL aliw' mht 1 Mevrouw H. W. GALLAS DORT LAND burgemeestersvrouw van Leiderdorp. Londen, mei 1963 We kunnen het gewoon een rechte jurk noemen, maar daar mee zetten we de puntjes niet op de i. De rechte jurk, die we op het oog hebben en die dit seizoen zo populair is, is een speciaal soort rechte jurk: geen ligne sac, geen hemd, geen ka mizool (niemand praat meer over die modellen van enkele jaren geleden), maar een soort afstammeling daarvan. De En gelsen noemen hem "shift". D« Shift ls een rechte jurk zonder taillenaad, meestal zonder ceintuur, zonder of met korte mouwen en met een rechte rok die glad om de heu pen en ruim om de taille valt, hoe wel hij niet geheel ongetailleerd is. De shift komt het best tot zijn recht op een goed figuurtje, want al zit er dan geen wespentaille in, hjj camoufleert niets. Linnenweefsels, die deze zomer zeer in trek zyn, zijn heel geschikt materiaal voor de shift. Ook katoe nen en zijden weefsels kunnen wor den gebruikt (dunne zijdjes worden bij voorkeur gevoerd), maar de mooiste grondstof is crêpe (zijden of wollen), die de tailleloze japon de meeste gratie verleent. Evenwel op voorwaarde dat de draagster een onberispelijk figuur heeft en onder haar jurkje even onberispelijke lin gerie draagt, want de crêpe shift is wat dat betreft genadeloos. Het linker licht getailleerde mo del is van roze linnen, gebiesd met tabakskleurige stof die niet alleen armsgaten en halsopening garneert, maar ook de zijnaden van het rech te model (ontwerp Tiktiner). Een shift met allure is het gekle de model daarnaast. Een middag japon van gele crêpe, die aan de voorkant over een rok van hetzelf de materiaal openvalt, (model Pier re Billet). Shift nummer 3 is van bedrukte katoen en een echt strand- of va kantiejurkje, dat het ook heel goed doet in de tuin of op de boulevard. Het heeft bij wijze van uitzondering een ruim décolleté met smalle schouderbandjes en is van hals tot zoom doorgeknoopt. De imprimé is wit en zwart, het model is van het huis Tiktiner. J. V. Mevrouw Gallas vertelt over al deze dingen met groot enthousiasme en warmte en voortdurend zoekt ze naar de woorden die haar gedach ten zo zuiver mogelijk weergeven. Zei fkritiek „Mag ik ook nog eens vragen naar uw bijzondere liefhebberijen0 Ik heb indertijd iets gelezen over amateurtoneel, meen ik". „O, ja toneel!" Met een enigszins bedenkelijk gezicht gaat mevrouw Gallas hier op in. „Daar moet u zich niet al te veel van voorstellen hoor! Maar inderdaad, ik ben er in mijn schooljaren al mee bezig geweest en later op feestavonden van de tennisclub. Ik speelde dus zelf, maar latei- heb ik ook veel geholpen met de regie. Wat we voor stukken speelden? Meestal blijspelen. Een keer hebben we een éénacter van Cobard Noel gespeeld, maar dat was een vol maakte flop! 't Was gewoon te moeilijk, we hadden te hoog ge grepen!" Ik wist dat mevrouw Gallas vroe ger een poos verpleegster is geweest. „Heeft u daar goede herinneringen aan?" „Daar roert u een periode aan uit mijn leven waarover ik het minst tevreden ben. over mezelf dan wel te verstaan. Weet u. het was oorlog, het was ontzettend zwaar, de zus ters waren net zo ziek als de pa tiënten. Kortom, ik kon het nog niet aan; ik was te jong. Ik denk wel eens; nu ik ouder geworden ben zou ik er misschien meer van te recht hebben gebracht. Dan wordt je immers milder in je oordeel over anderen en krijg je meer zelfkritiek. Ik geloof namelijk dat je daar voortdurend op bedacht moet zijn: dat je je zelfkritiek bewaart. Ik weet bijvoorbeeld dat ik mezelf wel eens moet remmen, omdat ik de neiging heb, teveel te willen en al te spontaan te zijn". Ik herinnerde me dat die zelf kritiek me al door de telefoon tege moet kwam, toen ik de afspraak maakte". Toen vroeg u immers ook al hoelaat zullen we afspreken? „Ik waarschuw u alleen van te voren, mijn koffie is bepaald lekkerder dan mijn thee!", herinnerde ik haar. „Nu ja, dat ik ook echt zo en ik heden", zei mevrouw Gallas. Typisch trekje „En nu wilt u zeker ook nog hi bekende „typische trekje" hebben is mevrouw Gallas mij al voor. „ij»r handwerk erg graag". Een halfaf petit-point tasje ha me dit trouwens al doen vermot hrj den. Een echt priegelwerkje en da j 1 is nu juist waar mevrouw Gallen zich het meest door ontspant, was als kind al dol op priegelenfcet met eindeloos geduld kon ik een i [>ii de knoop geraakt kettinkje los peu teren. Geen tijd voor handwerken Och, als je iets werkelijk graag doe: dan vind je er altijd wel een ogen blikje voor". Zo iemand leek mevrouw Gal me ook echt: iemand die in drukke bezigheden van haar „ambt' plus haar gezin en haar huishou ding, toch de rust in zich zelf vind om geregeld een dergelijk hand werkte op te pakken, waarop je dai je hele aandacht moet concentreren En: om haar planten te ver zorgen! Er stonden een paa\ welvarende exemplaren te proiu ken in de kamers, een prachtig bonte ficus, waarvan de tuin man had gezegd: dat zijn last pakken mevrouw, dat lukt nooit", in de erker een vreemd soortige aaronskelk achtige plant, met enkele sterk geurende bloe men; maar haar grootste troth gold een paar overgehouden, nog e onaanzienlijke, maar veelbelo vende gloxijiia's. „Ik wordt altijd s ontzettend gehoond om het op- timisme waarmee ik dergelijke J experimenten ivaag, maar ik zej altijd: wacht maar! Al duurt hi twee jaar, doen zullen ze het!' Als u dus binnen kortere of lan-' gere tijd voor de ramen van het burgemeestershuis een paar fraai bloeiende gloxinia's ziet staan, dan weet u het: ze staan daar als sym bolen van de onverdroten zorg. de liefdevolle aandacht en het onver woestbare optimisme, die de ken merkende eigenschappen zijn van de bewoonster. Her mine G, PMHP^ In veel gezinnen blijft vaak brood over. Dat hoeft dan niet te worden weggegooid maar kan op allerlei manieren tot smakelijke zoete nage rechten worden verwerkt, zoals wentelteefjes en1 broodschoteltjes. Maar er zijn ook heerlijke en, voedzame hartige nagerechten waarin brood kanl worden verwerkt, b.v. ramequin, waarvan wij u het recept geven. Macaroni met raapstelen (4 pers.) Ramequin Reken per persoon: 2 k 3 sneetjes brood, 1 ei, '.2 dl wijn, Vi dl melk, 2 eetlepels geraspte kaas, Worcester sause, paprika, aroma, zout, thijm. Vet een vuurvaste schotel in. Ont doe de sneetjes brood van de korst jes, besmeer ze met boter en leg ze onderin de vuurvaste schotel. Splits het ei in wit en geel. Roer de dooier met de geraspte kaas, de kruiden en de wijn. Sla het eiwit stijf met iets zout en meng tot slot alles voorzichtig dooreen met de melk. Giet dit mengsel over de sneetjes brood in de vuurvaste schotel en geef de schotel in een matig hete oven in ongeveer 30 mi nuten een goudgele korst. Hamhoorntjes Bedek niet te dunne plakken ham met een mengsel van kleine dobbel steentjes kaas, klein gesneden vruchten uit blik en gehakte noten, aangemaakt met wat kwark of mon- chou. Dit mengsel kan enkele uren van te voren worden gemaakt. De ham oprollen tot hoorntjes, die ge garneerd worden met enkele noten. Mispano" heet dit moderne hoedje met ingebouwde zonnebril uit Parijs, dat sterk doet denken aan de hoofddeksels van de eerste automobilisten. Het is me nooit duidelijk gewor den waarom moederdag op een zondag moet vallen. Voor het kroost is het zo moeilijk. Want zondags zijn de winkels gesloten. De kinderen dienen hun inkopen bij de winkeliers, die moederdag heb ben ingesteld dus een dag eerder te doen. Maar waar blijven zij met die geweldige struik bloemen, met de slagroomtaart, met het fruitmandje? De bedoeling is. dat zij je daar mee verrassen. Maar als zij de taart in de koelkast zetten vindt moeder hem binnen het kwartier. Als zij de bloemen in een vaas wil len schikken moeten zij eerst die vaas komen lenen en openlijk wa ter tappen wég verrassing! Een fruitmand kunnen zij mee naar boven smokkelen en in hun kast verstoppen. Dan gaan de ap pels naar zeep smaken en de drui ven nemen de penetrante geur van voetbalschoenen aan Daarom heb ik altijd te doen met mijn kinderen, als ik zie hoeveel moeite ze zich moeten getroosten om me écht te verrassen. En dan de dag zelf. Je mag dit niet en dat niet. Je mag geen ont bijt klaarmaken, geen vaten was sen. geen plaatjes draaien. Dat al les wordt wel voor je gedaan. Je mag netjes aangekleed in een versierde stoel zitten en je laten verwennen, terwijl je vingers inte- verwennen, terwijl je vingers tinto- Omdat de kinders zich zo hebben uitgesloofd, hun spaarpot hebben omgekeerd en de gekste dingen hebben gekocht, moet je dankbaar en vriendelijk zijn. Uitvallen is er die dag niet bij. want elk standje wordt ontvangen met een blik van: Hoor dat nou. Een half uur geleden gaf ik haar een taart van zes gulden en nu moppert ze al weer. Ik dacht dat moeders zulke Engelen waren het stond gisteren nog in de krant. Maar de mijne Dus tracht je alles met gelijk moedige kalmte te dragen, ook al gaan je zenuwen aan rafels en de borden in diggelen. Je glimlacht, je luistert: Toe jon gens, niet kibbelen, en: Ach Ma rian. wil je alsjeblieft die kat niet zo plagen. Je wijst ze vriendelijk op het feit, dat zij hun schoenen niet hebben gepoetst en de warme kraan lieten openstaan, zodat het kostbare hete water zinloos wegliep; je schudt gelaten het hoofd, wanneer zij zondagsavonds om acht uur nog aan hun huiswerk moeten begin nen, kortom: je wilde maar dat het weer middernacht was. Waarom mag moederdag niet op een maandag vallen? Dat zou veel leuker zijn. Dan kon het de héle dag verras singen regenen. Ontbijt op bed, zoonlief zet vast de was in het sop, het dochtertje veegt de trap. de andere zoon verschoont de katte- bak. Daarna gaan zij naar school en je kunt urenlang jezelf zijn en ver geten dat het moederdag is. Juist als je er helemaal niet meer aan denkt, komt het dochtertje thuis, met een prachtige bos bloemen in de armen: een échte verrassing. cYTlo&derlijke overpeinzing Gunst ja, dat is waar ook: 't is moederdag! Wat gezellig. Blij vlieg je naar de kast, vult een vaas met water en schikt de bloemen. Je knuffelt het kind en samen ga je genoeglijk lunchen. Om half twee trekt het dochtertje zingend naar school en wéér ben je alleen. Je stort Je op het werk, omgeven door bloemengeur en de middag vliegt om. Dan kraakt het grint: Henk komt thuis. Op zijn bagagedrager vervoert hij een prachtige fruit mand. Kersvers, zó uit de winkel. Dank je wel knul. De appels smaken niet naar zeep en de druiven niet naar voetbal schoenen. Adriaan arriveert een uur later. Hij heeft niets bij zich, maar gnif felt geheimzinnig. Nog vóór vader thuiskomt wordt er gebeld en de banketbakker drukt je een kistje in de handen dat nog geurt naar de oven. De taart! Knapperig, fris en verrukkelijk. En een honger dat wij juist heb ben! Maar daar is vader. Die kijkt ook al zo guitig, drinkt thee, hapt in een grote taartpunt en juist als je de tafel wilt gaan dekken zegt hij: Niet nodig, wij gaan in de stad eten. En ik heb voor ons allen kaartjes voor de bioscoop. Trekken jullie je jas maar aan. Ik ik heb gekookt, stamel je dan onthutst. Doe» er niet toe, dat eten wij 'morgen wel op. Allemaal klaar? Daar gaan wij clan. Ja. zo'n moederdag zou mij wel aanstaan en in elk geval beter be vallen dan de saaie tweede zondag in mei, met het gedwongen niets doen en het huichelachtige: O. jon gens. wat een verrassing, terwijl je al achttien uur tevoren wist waar mee zij te voorschijn zouden komen. Maar ja, met de wensen van de moeders kunnen ze op moeder - 300 gr. varkenslappen, zout, 40 gr. boter of margarine, kg (8 bosjes raapstelen, 1 grote ui, (I teentje knoflook 300 a 400 gr. ma caroni, spaghetti of mie. Het vlees zouten en in hete boter of margarine bruin en gaar bakken. Het vlees uit de pan halen en in dobbelsteentjes snijden. De ui (en knoflook) schoonmaken, kleinsnij- den en in het vet lichtbruin bakken. De macaroni of spaghetti met ruim kokend water en zout opzetten en in 10 minuten gaarkoken. Voor de mie de gebruiksaanwijzing op de verpakking volgen. De macaroni, spaghetti of mie in een vergiet of zeef overbrengen en afspoelen met koud water. De raapstelen van wor teltjes ontdoen, wassen en snijden. De groente weer wassen en opzet ten met aanhangend water en zout. De raapstelen omleggen wanneer ze even gekookt hebben en 5 minu ten koken. Ze moeten nog beslist groen zijn. De groenten afgieten «het vocht bewaren en in een soep of saus verwerken). De macaroni, spaghetti of mie. de raapstelen en het vlees bij de uien voegen en al les goed warmen, maar niet pappig laten worden. Desgewenst het ge recht afmaken met een weinig kooknat van de raapstelen en of sojasaus. dag natuurlijk geen rekening hou den. THEA BECKMAN. '63 PINK en '61 ROSE de kleuren van vandaag en morgen IN DE ALTIJD NIEUWE 3 GOUDEN HOUDER Is VAN VANDAAG... Steeds een nieuwe luxueuze hou der bij uw lipstick voor de prijs van iets-meer-dan de vulling! De nieuwe modekleuren zijn bepaald. Gala brengt u de lipstick van van daag en morgen: '63 Pink en '64 Rose... nieuw, vrouwelijk en be koorlijk... in een nieuwe gouden houder. OF LONDON

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1963 | | pagina 12