ZOMERS ITALIË biedt muziekfestivals grote PARTIJSTANDEN VAN BONNARD jOjOOi Kom er ACHT-er Spoleto en Florence in cle belangstelling uinsen voor jongeren DOET IJ ZONDAG OOK MEE? m. s mjL MMJêTM mJÊ, J 31||' mmjmrm. m mm y m m i PREMIERES AAN LOPENDE BAND H O' „La Celastina Kom er ACHT-er ill IJ Jaterdag 11 mei 1963 Pagina 3 chotte" met muziek van Minkus ver re van fraai) en de choreografie van Petipa, herzien door Victor Gsosky en Rotislav Zakharof. In Londen is het een groot succes geworden; het internationale en zeer verfijnde publiek van Spoleto zal waarschijnlijk dat succes bevestigen. Ook van dat ballet zijn vijf opvoerin gen voorzien. ..Ballet Rambert" komt nog met een tweede programma, be staande uit vier balletten. Drie daar van zijn van de jonge choreograaf uitvoerenden zijn het sextet Luca Marenzio. het koor van Pamplona in Spanje. Choreografie: Rhoda Levine en Carlo Mazaonl. Enkele toneelstukken in het En gels worden in het derde theater, een soort circustent, voor het voetlicht gebracht. Verder is er natuurlek het gebruikelijke openluchtconcert van gewijde muziek. Ditmaal is de keuze gevallen op Handels "Messiah". De dirigent is als steeds Thomas Schip pers. waarschijnlijk de enige dirigent Norman Morrice (er is een wereld- ter wereld die tussen zijn 25ste en (Van onze correspondent in Rome) ET moge dan zo af en toe nog wat fris zijn, in Italië is de lente bezig plaats te maken voor de zomer. De grote toeris- festival duurt van 20 juni 15 juli. De openingsavond, op 20 juni, steeds een gebeurtenis voor de Romeinse Florentijnse prinsessen, maar ook voor de petroleumkoningen van Texas, die in hun eigen vliegtuig naar ,.de middeleeuwen" vliegen, waar het oude Umbrische stadje première bij: ..De reizigers", op mu ziek van Salzedo). het vierde is één der bekendste werken van Antony Tudor. „Gala performance" op Pro- tot kofjews „Symphonie Classique". Gospel Time zijn 30ste jaar in alle grote theaters van Amerika. Italië. Duitsland en de Sowjet-Uunie heeft gedirigeerd. De gebruikelijke „cocktailconcerten", dat zijn kamerconcerten iedere middag van twaalf tot half twee. komen het overrijke programma aanvullen en dragen er niet weinig toe bij dat Spo leto gedurende enkele weken tot een idu paradijs wordt voor alle muzieklief- Verleden Jaar bracht Menotll de (Jrtbeys Natuurlijk een enigszins door hem ontdekte groep negerxan- duur paradjjs want ook al woont en s»? r\.sPolrto- eet men er vr« goedkoop, de toegangs Black Nativity tot een »o overwel- pruzen tot de theaters zijn. als steens digend succes maakte, dat de groep iuilé, heel hoog. op de eerste rang nog steeds In Europa van stad tot Mldfn mlnd,r dan f50... Maar de naar stad reist. Dit jaar komt er een i>cdcktailconcerten". waarin beroemd- in thuis hoort, brenqt een wel andere groep, naar het neet nog uit- heden uit de heje wereld optreden, heel bekend werk: Verdt's ..Tra- ïfMeïïer^C." Mr& d"e £e "rtben een vast tarief van 300 lire. viata". Maar we zijn in het reldpremiere van "Gospel Time", dat ongeveer f 1.70. men gaat zitten onverschillig waar talstroom is op komst en in alle steden wordt gewerkt aan ver- Verdi-jaar en natuurlijk is een SïdSjlflta^thÏÏtS r makehjkheden om de mensen een paar dagen langer vast te „Traviata" in Spoleto wel iets een andeïe wereldpremière en wel MflgglO tlOretltUlO houden. Dat is natuurlijk overal in Europa zo en het zou on- anders dan in Milaan of Rome. var? d,e opera "The coach wlth s,x doenlijk zijn de programma's op te geven van alle festivals, die inside" (De koets met zes reizigers) inside' -n m 1 tl o tekst van n,iss Krdman naar de be [dc Europese zomers aantrekkelijk moeten maken. Italië heeft er JJCler (1(111 (AllldS f kende roman van James Joyce. "Fin daarvan zijn van zo aroot internationaal tn, nigans Wake", muziek van de Japan tientallen. Maar twee daarvan zijn van zo groot internationaal belang, dat wij er beslist aandacht aan moeten wijden. De hoofdrol zal worden vertolkt door een volkomen onbekende zange res. van wie wij alleen weten, dat zij ..Festival der twee werelden" te heeI »on8 ls' 'n Livorno geboren werd ci Tj ij. en. naar ons wordt verzekerd opoleto. riet zal dit jaar zijn zelfs de vermaarde Callas overtreft, zesde editie beleven en het pro- Di? ..Traviata". onder regie van Lu- se componist Teiji Ito. chino Visconti, zal in het Het tweede grote festival is de "Maggio Florentino", met een veel oudere traditie en zonder de origina liteit, die aan Spoleto een eigen beko ring geeft. Ook in Florence begint men natuurlijk met een opera van Steeds in het kleine theater wacht Verdi en wel „Un ballo in maschera". ons nog een andere wereldpremière, dat op 10 mei 's avonds in het Tea- ditmaal van een opera in één bedrijf, tro Comunale (Stadsschouwburg) het „De moeder" van S. Hollingsworth. muziekfestijn opent. Wie de dirigent Dat programma wordt aangevuld is en wie er zingen vermeldt het doordat het veel Eén der jongste festivals van biedt Europa, maar waarschijnlijk ook minder bekende of totaal ver- voor het Westeuropese continent: het meest boeiende, is het door geten werken en zoveel kansen Rambert", het oudste ballet- CTgsTgMcr^ryaTN von tp rr rr o 1 nramma ie k". A*. cnino visconu, zal in net „Teatro met een langvergeten, maar zeer ka- y eer neei Dijzonaer, nuovo", dat dit jaar juist een eeuw rakteristiek werk uit de Venetiaanse kan men tijdens de „maggio" reke 16de eeuw. "La barca di Venezia per nen op de allerbeste Padova" iDe schuit van Venetië naar over Italië beschikt. programma niet. Maar in Florence n tijdens de „maggi de allerbeste krachten waar- Het „Ballo in maschera" wordt premières oud is. vijfmaal worden herhaald. Op 21 juni in hetzelfde theater een pre- Padua) van Adriani Banchieri. Alsof herhaald op eondagmiddag 13 meb Giancarlo Menplti gestichte biedt aan jeugdig talen,. Het nere theater "Alla Pergola" een be- ntelbare moeders worden mor gen nu eens écht in 't zon netje gezet! Ze verdienen het. Ze ploeteren maar, ze wassen maar, ze strijken maar, ze koken maar en 't lijkt wel alsof er nooit een eind aan haar dagtaak komt. De mannen hebben daarmee ver geleken met hun dagelijkse por tie van acht uur een gezapig leventje, al klagen ze steen en been, dat hun leven zo zwaar en zo druk is. Wie echter de moeders in de weer ziet, met de baby'tjes en de grotere kinderen, weet wel beter en moet om dat geweeklaag een beetje lachen. De moeders krijgen, ondanks de gelijkstelling van man en vrouw, het zwaarste deel te dragen van alle 365 dagen, die een jaar telt. Nu moet U 't ook weer niet zö somber zien, dat er voor de moeders geen ogenblik res pijt ls. De vaders stropen als 't er op 4an komt de hemdsmouwen soms heus ook op, om te zorgen dat 't met al die vieze pannen en borden weer in 't reine komt en ze zijn ook niet te lamlendig om er zo af en toe met de boodschappentas op uit te gaan en netjes op 't papiertje af te lezen, wat moeder voor 't da gelijkse menu heeft opgeschreven. Maar dat zijn toch in 't alge meen bijkomstige akkefietjes, die in het huishoudelijk geheel weinig zoden aan de dijk zetten. Moeder draagt per slot de verantwoorde lijkheid voor de gang van zaken en dat is een dagelijkse taak, die niet is mis te verstaan. Nu komt die Moederdag. U kunt zeggen, dat daar de „commercie" iets mee te ma ken heeft alwèèr een listige uit vinding om van alles en nog wat aan de man te brengen! maar per slot ligt er toch een hèèl sym pathieke gedachte aan ten grond slag: moeder eens te tonen hoe al haar goede en zware zorgen op prijs gesteld worden, met è.lle warmte waarover een mens be schikt. Vader en de kinderen stappen op die dag met 't allerbeste humeur uit bed en komen met de kleine verrassingen aandragen, welke ze móéder hebben toegedacht. Het hoeft waarachtig niet gewel dig te zijn, het moet een aardig heidje blijven. Als er lets in zit van: „Moeder, wat bèn je toch een schat, om altijd voor ons zo in de weer te zijn", dan is dat allang genoeg. Daarbij een fikse omhelzing, zo als deze kindertjes dat doen. nadat ze stormachtig op haar afgehold zijn. Moeder zal zo'n hartelijke be groeting misschien nog meer op prijs stellen dan 't mooiste cadeau. Een ferme zoen en de hele zaak is in orde! Doet U ook mee? FANTASIO. mm kend werk opgevoerd van Ernst Kre- nek: "Johnny spielt auf". Voor Italië is dit een première, maar de Oosten rijkse componist schreef dit werk reeds in 1926. Het zeer onvolledige programma vermeldt dit niet. maar wij menen dat voor deze "Johnny" zangers, koor en orkest uit Wenen overkomen. Op 18 en 21 mei wordt de voorstelling herhaald. Op zondag 26 mei. des avonds, gaat in de Stads schouwburg Moessorgsky's "Kovan- cina" in het Russisch Daartoe komt waarschijnlijk het vermaarde opera gezelschap uit Belgrado naar Floren ce. Deze opera wordt herhaald op 28 en 30 mei en nogmaals op 4 juni, steeds des avonds. Verdi wordt ge ëerd met nog een tweede opera. "I masnadieri" (De rovers), gebaseerd op het gelijknamige tonelstuk van Schiller. Dit is nu eens een weinig bekend werk van de grote meester. Het is na de Londense première van 1847. die allerminst een succes was. zelden meer opgevoerd. Door het publiek de gelegenheid te schenken kennis te nemen van dergelijke min der bekende werken, heeft een festi val tenslotte enige culturele zin. De „Masnadieri" wordt gegeven op 20. 26 en 28 mei. des avond, en op zon dagmiddag 23 Juni. Het programma vermeldt nog een wereldpremière op zaterdag 1 juni In het theater "La Pergola". Het gaat om "La Celestlna" van F. Testl. Fit niets blijkt of men hier met een ope ra of een toneelstuk te doen heeft. In de eerste helft der 17de eeuw leefde er een dichter Fulvio Testi, maar voor zover ons bekend heeft hij nooit een toneelstuk onder die naam ge schreven. "La Celestlna" ls de naam van een overbekend laat-middeleeuws Spaans stuk, waarvan de schrijver onbekend is. Het geldt als het beste toneelstuk dat ooit in de Spaanse taal werd geschreven. Op de avond van 13 juni krijgen we in het Frans in het theater La Pergola een stuk van Paul Claudel, "Partage de midi", dat op 14 juni wordt herhaald. Enkele concerten vullen het vrij rijke programma aan. Op maandag 20 mei. des avonds, zingt in "La Per gola" de vermaarde Amerikaanse alt Maureen Forrester. Op maandag 3 juni speelt in datzelfde theater net "America string orchestra" uit Phi ladelphia en op donderdag 6 juni kan men er de Russische violist Leonid Kogan horen. Op maandag 17 juni zal in de Stadsschouwburg de pianist Emil Chilels optreden en op 19 juni in hetzelfde theater Robert Cassade- sus. Op zaterdag 22 juni wordt er symfonische muziek ten gehore ge bracht onder leiding van de dirigent Georg Szell Dit is in grote trekken het pro gramma van de 26ste "Maggio must- cale Florentino". Kunt U de acht afwijkingen in de beide bovenstaande tekeningen vinden? De juiste oplossing vindt U elders in dit Bijvoegsel. Onze dainrubriek Op 12 augustus 1916. terwijl de strijd aan het Westelijk front op z'n hevigst is, wordt er achter de linies druk gedamd. Op die datum haalt Bonnard te Lyon tegen Dequesrel een staaltje van forceer- kunst uit dat de moeite waard is en een doorbraak naar dam be werkstelligt. Men ziet die situatie in stand I. waarin wit het initiatief nam door 27—22, 31x22; op 12—17 komt nu 2823; op 1218, 4540! en 28—23, en tenslotte op 21—26, wit 28—23 (zw. 19x17). 30x10 (914), 10x19 (13x24), 43—39 (8—13), 48—43 (13—19, want op 3—8 gaat de schijf op 24 verloren in de aanval 3430, 4540, enz., enz». 33—28 (17—21), 28—23 (19-: 28), 32 X 23 24—19), 23—19 29X 40). 45x34 (3—9), 34—30, en zwart kan de situatie niet meer in han den houden. Deze partij bracht bij Bonnard de componeermachine aan de gang en, oorlog of geen oorlog, ontston den een prachtige serie partijstan den die demonstreren, hoezeer deze Franse meester de techniek be heerste. Een zijner mooiste staaltjes geven wij in het tweede diagram, een eenvoudige 9x9 die juist daar om zo fraai is en als klassiek voor beeld later Springer ea. inspireerde. Wit speelt 3429, dwingt tot 30 35, nu 32—28, 17—21 of 31—26, 18—22 of 26x17, 22x11, en nu de clou 25—20, 14x25 gedwongen!, 29—23. 10—14 of 23—18, 13x22 en 28x6!! Een prachtige afwikke ling. Lastiger is de stand onder III. Hier lokt wit met 31—27 de aanval door 11—17 uit, waarna de schijf op 27 verloren dreigt te gaan om dat 47—41 verhinderd is door de dam vla 15—20 en 6—11. De enige zet die uitkomst schijnt te geven is 2419, en dat doet zij ook omdat wit daarna steeds met 4741 kan verdedigen en zwart dus nu beslist moet doorzetten met 1722. Maar dan komt geestig 30—24!!, en met 24—20 maakt wit dam op veld 1, dank zij een geraffineerde toepas sing van de meerslagregelPrach tig is ook de manier waarop een schijf wordt gewonnen in het vierde diagram. Wit forceert de stelling met 37-31, dwingt tot 21—26, waar na 24—20, 20—14. 39—34, 29—24 steeds een schijf winst geeft. Bon nard bejioorde tot de sterkste spe lers ter wereld, vanaf 1912 tot aan zijn dood. enkele Jaren geleden. Op zijn oude dag werd hij nog tot tweemaal toe kampioen van Frank rijk. In zijn dagelijks leven was hij Prefect te Lyon, de stad waar hij zowat zijn hele leven heeft doorge bracht. 1. onderkant van gordijn. 2. knop van eerste paaltje kleiner. 3. kapsel pop voorgrond 4. hand tweede pop links. 5. vossepoot vrouw links. 6. pijpekrul pop op achtergrond. 7. paal rechts. 8. voet vrouw links. Vier standen van Marcel Bonnard. I. 1 3 8 4 6 9 9 ei o gg 6 Z 2. 3, 6/9 U/14, 16, 18, 19, 21, 24. 25. W.: 27. 28. 30/38, 41/43, 45, 48. Wit wint een schijf. n. 1 3 8 4 6 - o o o O Z.: 2, 10, 13/15, 17/19, 30. W.: 25, 31 34. 39. 45. 47. 50. Schijf winst. z.: 2. 3, 6, 7, 10/12, 15, 16, 18, 21. 25. W.: 23. 24, 29/32. 34, 38, 40, 47/49. Lokzet. IV. 3jü m m 'i 1JB "l"l Z 2/4, 6. 7, 9. 13. 15. 17, 18. 21,22. W.: 24 29. 30. 32. 33. 35/37, 39, 40. 43. 48. Schijf winst.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1963 | | pagina 11