Jubileumconcert van j,De Leydsche Flesch' LEXINGTON Niet te sociale kunst kalei öoscqqp i Ovatie voor violiste l Heimy Ravesteyn AEG Italianen in Goldoni wereldmerk In de Zuiderkerk: ie voor ei Het sprookje van iedere dag Tijdens Holland Festival Paula Wessely a ls Stella„ met Wiener Burgtheater C.S. IJivaarschinvt Mr. Klaasesz houdt late receptie 'gericht 1 maart 1860 Donderdag 9 mei 1963 Zesde blad no. 30951 Ie beroemde .Leidsche Flesch" is een in 1745 te dateren Leidse ding van de Leidenaar Musschenbroek, die hier hoogleraar |d. Het jaar 1745 is gelijk gemeld ook dat van de uitgave I Handel's Concerto grosso op. 6 no. 4 in a. Nu de jubilerende reniging van Wis-, Natuur- en Sterrekunde ,.De Leidsche :h", die 450 studenten als lid omvat en met een meerdaags res het 8ste lustrum viert besloot om het feestelijke samen met een symfonisch concert te openen, lag Handel s concerto een historische binding voor het grijpen. npathiek was de inval om het £S Conservatorium Orkest" van i Stotijn uit te nodigen. Studen- nviteren zo studenten en tussen fonde, mechanica, electriciteit en muziek anderzijds be- immers vele wetenschappelijke Bes. Of een orkest ook vergelijk- |kan zijn met een batterij „Leyd- Flesschen" wagen we niet te Ze werken beide met plus en In Mozart's favoriete cn lieftallige Vioolconcert in A voegden zich daar twee hoorns en twee hobo's bij. Sym pathiek was het wederom om de solo te gunnen aan een Leidse dochter: Henny Ravesteyn, die we na de pau ze als concertmeestcres terugzagen. Als begeleidend apparaat bleek het orkest bijzonder aantrekkelijk door de fijne, ranke spitse lichtheid en de noblesse van de toon. en hebben beide een conductor j stotijn vond hier ook een ideale en een evenwicht tussen la- afweging van de klankendosering, jn en ontladingen. F kwaliteit van een huidig Neder- k conservatorium-orkest staat in (stevig plus-teken, al is zo'n or- aan wisseling onderhevig, waar bet in een barok-werk (verwend toe op dit punt zijn door plei- kn van model-reproducties) het lt zal voldoen. In de delen 1 en 2 de materiële gebondenheid nog Jverhand. In het Largo kwam al r klankcultuur en dynamische stelling vrij en in het slot- o ook de „mededeling", die mu- fenslotte altijd behoort te zijn. •ispelijk werk leverde het con- o (2 violen en cello), it was strijkorkest met klave- jel als continuo. Advertentie zodat de eerder bescheiden, maar rustige, karakterbewarende voor dracht van de solo-violiste nergens in het gedrang kon komen. Dit spel, reeds aanzienlijk geactiveerd, zal groeien en meer brille veroveren, maar wij hopen dat dan de charme rende vrouwelijke eenvoud en de in tieme waarden van nu behouden zul len blijven. Hierna de z.g. Oudnederlandse Dansen, in de bewerking van Julius Röntgen, waarbij het orkest een llin- ke uitbreiding te zien gaf door de be zetting van hout- en koperblazers naast slagwerk en een harp. Vraag is of deze „Nederlandse" dansen niet beter „Bourgondische" dansen zou den heten. Hoe ook. we hoorden een losgespeeld ensemble, waarin het blazers, en paukenaandeel, inclusief piccolo, een ware verrassing bleek. De „Suite da Sonar no. 3" van de Rotterdammer Jan van Dijk (die aanwezig was) herbergt een verza meling goeddeels boeiende klank stukken, die met een temperament volle, bedreven vakkundigheid zijn geconstrueerd. De klankbeelden zijn stilistisch gevarieerd: klassiek-ver- trouwd cn geïnspireerd-geleid door het idioom van oude dansvormen, zo wel als pikanter gekruid en abstrac ter verschraald volgens nieuwere procédc's. Een intelligent instrumen- tator! Als concertfinale het meer ver breide „Ricercare" van Hendrik An- driessen, een edel-gevoelige en medi tatieve compositie, puur van geest. De diversiteit van goed gevonden thema's, te vermeerderen met het b.a.c.h.-motief van de houtblazers, leidt niet tot een conflict-situatie voor deze thema's en mede daardoor blijft de grondstemming wat te veel domineren. De Zuiderkerk was aardig bezet met hoogleraren, studenten en verdere belangstellenden. Natuurlijk ontbra ken aan begin en einde de toespra ken niet: welkom, kroniek van „De Flech", dankwoorden, bloemen. Voor Henny Ravesteyn zjjn er ware ova ties geweest. V. „Musique Barbare" van Karei Appel We hebben de grammofoonplaat „Musique Barbare" van Karei Appel I (33 toeren), met inderdaad fraaie bijlage (prachtige foto's van Ed. van der Elsken) gehoord en er valt eigenlijk geen woord over vuil te maken. Zij is uitgegeven bij de Uit geverij N.V. Het Wereldvenster, wel ke waarschijnlijk speculeert op de ..stunt", want de wereld van nu is een wereld van „stunts", zonder welke zij blijkbaar niet leven kan.. Om voor dergelijke prutsklanken, welke met „kunst" niets te maken hebben nog f. 42.50 te moeten beta len, is eigenlijk een schande. Alleen de snob zal die belachelijke som er wellicht vóór over hebben „uit de interessanterigheid". De „muziek" bestaat uit een ein deloze opeenvolging van gesis, geklop, gehamer en geplof. waartussendoor dan af en toe Appel in een soort van afgrijselijk dialect de luisteraar zijn .1 do not paint, I hit" of het „So the creative man stands in desolate selfexpression in the world and he stands alone" toeschreeuwt. Wij geloven niet aan deze zelf expressie, die zuiver op sensatie is afgestemd. Van componeren heeft Appel geen grein verstand en we noemen het nog brutaal ook om zich te begeven op een terrein dat beslist het zijne niet is. Met „barbarisme" heeft dit alles niets te maken. Het zinneloos gedoe begint na enkele minuten al te vervelen en het gaat Composities voor beiaard Mechelen De Koninklijke Beiaardschool te Mechelen organiseert een interna tionale compositiewedstrijd 1963 voor beiaard. De werken hiervoor moeten voor 5 juni worden ingezonden aan het adres: Beiaardschool te Meche len compositiewedstryd. Tevens zal er een wedstrijd voor beiaardiers worden gehouden, waar voor inschrijving eveneens voor 5 Juni dient plaats te vinden by ge noemde beiaardschool. Inlichtingen kunnen worden ver kregen bijBureel„Het schip", Fred de Merodestraat 63, Mechelen (Bel gië). tel. 14792. zo ongeveer een half uur achter el kaar door. zonder een enkele verras sing. zonder iets dat van waarach tige creativiteit getuigt. En zo iemand noemt zich ..a creative man"Het was voor ons werkelijk een opluch ting toen dit irriterende geheel voor bij was. Wat kan een half uur lang duren", dachten wij na afloop. En nu maar zien, dat deze plaat met opvallende omslag als „blikvanger" aan de man gebracht wordt. Dat zal wel lukken j óók, waarschijnlijk heel sterk in I Amerika, waar de „stunt" in het bjj- j zonder hoogtij viert. En er véél aan verdienen! H odieree keest - teedleesee Initiatief van twee Amsterdammers (Van onze kunstredactie) De expositie „Nul" in het Stedelijk Museum te Amsterdam, die destijds grote belangstelling en naast bewondering ook afkeer wek te. heeft een opvolger gekregen in een kleine tentoonstelling in de nieuwste galerie .van de hoofdstad. Deze „Galerie Amstel 47" is te vinden in'n kleine kelder waar niet zeer veel. maar wel veel opmerkelijks bijeen is gebracht. Er is werk van de Nederlandse Zeroysten Armando, jan Hendrikse en Her man de Vries en ruim 20 buitenlandse collega's. Thuis bij U de beste koelkast uit de grootste fabriek voor electrische huishoudelijke toestellen in Europa KOELKASTEN Een schitterende serie waaruit U kunt kiezen: van 120 liter tot 280 liter inhoud. Van f348.- tot f995.-. Compressorkoeiing. Veilige magnetische deursluiting. Ruim vriesvak. Automatische ontdooiinrichting. Doordachte indeling. Vraag het de vakman... AMSTERDAM 'met de producten AEG, Telefunken-en Osram Wereldvermaard inds mensenheugenis (Van onze kunstredactie) Het toneelprogramma van het Holland Festival is uitgebreid met een aantal voorstellingen door het Teatro Stabile della citta di Genova, het permanente toneelgezelschap van Genua, dat zich naar de vermaarde Italiaanse actrice Eleonora Duse heeft ge noemd. De Genuezen komen naar ons land met een komedie van Carlo Goldoni, 'I due gemelli Veneziani' (de Venetiaanse tweelingen). Luigi Squarzina, een van Italië's meest prominente regisseurs, heeft er bij de enscenering van meet af aan rekening mee gehouden, dat het stuk ook een niet-Italiaans publiek moet kunnen aanspreken. „Panorama van de nieuwe tenden sen" is de titel van deze expositie die tot 25» mei te bezichtigen is. Men kan hier vol bewondering of hoofd schuddend zien hoe een stuk prikkel draad op een zwart vlak is gebonden, welke composities met doodgewone kurken zijn te maken en welke effec ten er met spiegelglas zijn te be reiken. De „Galerie Amstel 47" wordt beheerd door het compagnonschap De hoofdrol in „I due gemelli Ve neziani" wordt vertolkt door de be kende Alberto Lionello. Naast hem treden nog 14 andere acteurs en ac trices in het stuk op. De voorstellingen worden op 11 en 13 juli in Den Haag en op 12 en 14 juli in Amsterdam gegeven. De mu ziek is van Giancerlo Chiamarello. Vroege Goethe Inmiddels is ook bekend geworden met welk stuk het „Wiener Burgthea ter" ditmaal in het H.F. zal optreden. Na een reeks typisch Weense opvoe ringen van Hofmannsthal. Bahr en Schnitzler. komt het eerste theater van Oostenrijk ditmaal met een klas siek werk uit het Duitse repertoire: Goethes „Stella", dat uit de vroegste scheppingsperiode van de grote dich ter dateert en nog alle kenmerken van de „Sturm und Drang" vertoont. Dit „Spiel für Liebende" is volgens de oorspronkelijke „libertijnse versie geregisseerd door Rudolf Steinböck. die voor décors, kostuums en muziek de assistentie had van Lois Egg. Erni Kniepert en Paul Angerer. De bezet ting is dezelfde, die ook de première, enkele weken geleden in het Weense Akademie-theater, tot een groot suc ces maakte. Paula Wessely (die hier twee Jaar geleden optrad in Schnitz- lers „Anatol"), Aglaja Schmid en Walther Reyer spelen de hoofdrollen. „Stella" wordt op 2 en 7 juli opge voerd in de Haagse Koninklijke Schouwburg. „George Daiulin" De reeds eerder aangekondigde voorstellingen van Molières „George Dandin" door het Theatre de la cité uit Villeurbanne, een voorstad van Lyon. vinden o.a. plaats op 19 en 22 juni in Den Haag en Amsterdam (23 en 24 juni). De muziek is van Claude Lochy. De voornaamste rollen worden EXPOSITIE GRAFISCH WERK VAN GOYA Spaanse ambassadeur in Ne- id. de Hertog van Baena heeft •middag in Tilburg in het dhuis" een expositie geopend grafisch werk van de Spaanse astenaar Goya, die wordt gehou- in het kader van de zevende, umviering van het studenten pas „St.-Olof", dat een Spaans Ptje draagt. [In een rede besprak de ambassa- het bewogen leven en werken p de Spaanse meester, die hij in Pnstzinnig opzicht een revolutionair Pemde, die niet week voor de rea- feit zoals hij deze meende te zien. fe expositie blijft te zien tot 20 mei. Nederlandse inzending Biennale de la jeunesse De commissie belast met het sa menstellen van de Nederlandse in zending van beeldende kunst voor de „Biennale de la jeunesse" te Parijs, bestaande uit de heren Jan van Heel. D Dooijes, J. W. M. van Haaren, P. Killaars, H. M. van der Spoel en mej. G. J. A. ten Holte, heeft haar keuze keuze laten vallen op werk van de volgende kunstenaars: Schilderkunst: Kees van Bohemen, Peter Jansen, Jan Sierhuis, Ans Wor tel: grafiek: Robert Otte; beeld houwwerk: Arthur Spronken. Tevens ls een collectie samenge steld voor de afdeling „Livres sur l'art". De Biennale te Parijs zal wor den gehouden van 28 september tot 3 november 1963. Duitsers kopen veel op kunstveiling „Onbetaalbare prijzen" Zeker de helft van de op de tweede verkoopdag van de kunst veiling Mak van Waay te Amster dam verkochte schilderijen zijn naar Duitse handelaren gegaan. De heer Van Waay noemde de stemming van het publiek ook gisteren zeer willig", juist ook voor het kleinere genre werken, dat veel aan bod kwam. Het prijsniveau waarop de schilderijen van de hand gaan ligt echter zo hoog dat de Neder landse musea, waarvan ook ver tegenwoordigers in de zalen aan wezig zijn, er niet aan te pas kunnen komen. n Wel wordt er door de museum ver- gespeeld door Jacques DebaryDa- tegenwoordigers meegeboden, maar nielle Lebrun. Juha Dancourt, Claude halverwege moeten ze ermee staken Lochy en Gerard Guillaumat. omdat de bedragen weldra een voor van Willem de Ridder en Ruud Pereboom. welke laatste in het zelfde pand een boekhandel en antiquariaat drijft. In dit antiquariaat is in de vorm van tijdschriften en oude ten- toonstellingscatalogie tal van docu mentatie te vinden die een toelich ting kan zyn op hetgeen in de kelder is te zien. Zij spreken dan ook van een „Documentatie-Galerie". Daar ae financiële achtergrond wordt ge leverd door de boekhandel, verwach ten zij dat hun galerie meer levens kracht zal hebben dan de meeste van dergelijke gelegenheden, waar van er nogal eens een moet sluiten uit geldgebrek. „Er Ls bijzonder veel vraag naar literatuur over de moderne tenden sen In de kunst" aldus Ruud Pere boom. „Ik geloof dat er behoefte bestaat aan een combinatie als de onze, w\j A-J.BIok I Sc^eveninge» VjWv/WVV Cl GA R ETTE S AMERICA'S BEST TOBACCOS FROM AMERI C A'S BEST TOBACCOS COMPONIST VAN 83 GAAT OP TOURNEE De componist Rudolf Friml is uit New York vertrokken voor een tour nee door Europa. De 83-jarige com ponist van „Rose Marie" zal orkes ten dirigeren en pianospelen in Ber lijn, Sofia en Zwitserland. Zijn toer- nee wordt door het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken gesubsidieerd. zUn de eerste en enige documentatie- galeiie in Nederland. Voor zover mij bekend telt Parijs er drie en Düssel- dorf er een". De volgende expositie, die begin juni wordt geopend, zal worden verzorgd door de Haagse „dichtkunstenaar" Van der Bunt. Het buitenlandse toneelprogramma van het Holland Festival omvat ver der voorstellingen door het eeuwen oude Praagse pantomimegezelschap van het Theater Nazabradli onder leiding van Ladislav Fialka. Op 16. 17 en 19 juni wordt in Amsterdam opge treden en op 23 Juni in Den Haag. hun onbetaalbare hoogte bereiken Dit was b.v. gisteren het geval bij het veilen van een werk van Kees van Dongen, waarbij óoor een mu seumafgevaardigde tot f 6000.werd i geboden. Het werk werd uiteindelijk (voor f17.500 verkocht! Gisteren brachten volgens ingewij- Het Nederlandse aandeel in het to- [den goede prijzen op: een „Roei- neelprogramma van het Festival bc- [bootje op de rivier", een klein schil- staat, zoals bekend, uit de officiële derstukje van A. Schelfhout f 2000. toneelmanifestatie 1963, Heyermans' twee bloemstukken van Jan Sluyters „Uitkomst", Bert Schierbeeks „Een resp. f 1500 en f 1700, een „Besneeuwd groot dood dier" door dc toneelgroep Vlaams landschap" van de Belgische Studio, „Elckerlyc" door de Ned. Co- schilder Gustave de Smet f1100. medie in Delft en „De Perzen" door een Zeegezicht van J. H. Weissen De Nieuwe Comedie in het Amster- bruch f 2900 en een klein werkje van damse Carré. i A. Vollon f 3400. Advertentie i,*1'4 De Commissaris der Koningin ln de provincie Zuid-Holland, mr. J. Klaasesz, houdt op maandag 20 mei iu Kasteel „Oud-Wassenaar" te Wassenaar zijn nieuwjaarsreceptie. Dit deelde de Commissaris mee in de vergadering van Provinciale Staten. Hij voegde er aan toe: „Nu weten we. op welke datum St.-Jutte- mus valt". In Zuid-Holland ia het gebruik, dat de Commissaris der Koningin aan het begin van het jaar recipieert, om de burgemeesters en Statenleden gelegenheid te geven nieuwjaar te wensen. Dit jaar zou de receptie op maandag 3 januari gehouden zijn, maar het barre winterweer en de vele gladde, onbegaanbare wegen noopten mr. Klaasesz de ontvangst uit te stellen. Voldoende bloemen en planten voor Moederdag Er zullen dit jaar voldoende bloe men en planten voor Moederdag aan de markt komen voor in het alge meen redelijke prijzen. Dit heeft de voorzitter van de vereniging „De Nederlandse Bloemisterij", dr. A. J. Verhage, gisteren medegedeeld. Natuurlijk kan het weer in de komende dagen een wat verstorende invloed uitoefenen, maar met de mogelijkheid van redelijke prijzen kan zaterdag rekening worden ge houden. Dit geldt vooral voor bloe men, zoals tulpen, narcissen, anemo nen. irissen, en potplanten. De aan voer van anjers is niet zo groot ala vorig jaar, omdat na de strengt winter een grote snede anjers tege* lijk is geoogst. De produktie is daar na snel teruggelopen. De strenge winter is er ook da oorzaak van dat lathyrus nog niet in grote hoeveelheid aan de markt komt. De kwaliteit van de bloemen ls goed. aldus dr. Verhage, omdat da groei tengevolge van het kouda wee» zeer langzaam is verlopen. (Van onze Haagse correspondent) Versluiering van de kosten van de sociale voorzieningen kan slechts i - r worden gemotiveerd uit een maat- f„Jl schappijbeschouwing, waarbij men nationale vraagstuk beziet, het zal voor de Sociaal Economische Raad zaak zijn het nationale probleem te Plassenverordeiiing werd uitgebreid Diepe krater na kernexplosie Bij een ondergrondse proef met een de overheidstaak op het gebied van de welzijnsverzorging aanmerkelijk wil verruimen. De overheid zal daar toe alleen in staat zijn indien ge lijktijdig maatregelen worden getrof fen, die een ingrijpende herverdeling Ion nivellering van inkomens inhou den. Indien men deze zienswijze princi pieel van de hand wijst, valt niet in te zien welke argumenten nog voor een aanzienlijke verhoging van de staatsbijdragen kunnen worden ge leverd. Het jaarverslag 1962 van het Cen traal Sociaal Werkgevers-Verbond stelt met deze woorden zijn stand punt heel duidelijk. Het CSW-V is nogal beducht voor een al te sterke uitbreiding van de sociale maatrege len. „Verkiezingen hebben de neiging de sociale zorg schoksgewijs te ver groten". zei de voorzitter enigszins ironisch op een persconferentie in I Den Haag. „Hoe ver moet men gaan by het van tevoren bestemmen van een deel van het inkomen van werknemers?", zo luidde de vraag. Moet men ook niet iets overlaten aan het indivi duele Initiatief. ternationale verhoudingen, met name in EEG-verband. Een verdere druk van de premie op de Nederlandse be volking lijkt vrywel niet te verwe zenlijken. Bij een verdere uitbreiding van de sociale verzekering zal men moeten gaan afwegen, wat prioriteit heeft. De vergrijzing van de bevolking leidt automatisch tot verhoging van de bij- dragenheffing van de AOW. Wil men daar nu nog aan toevoegen de hef fing voor de zware geneeskundige ri sico's en een verhoging van de AOW- premie in verband met het optrekken van het bodempensioen tot een so ciaal minimum en mogelijk ook nog een heffing voor de arbeidsonge schiktheid van zelfstandigen, dan komt men al spoedig tot een „pre mie" van 25 procent. Het CSWV is niet tegen de AOW geweest. Integendeel. Hier werd een appèl gedaan op het solidariteitsge voel van het Nederlandse volk. Men moet echter de sociale verzekering niet te ver doorvoeren. Een conflict situatie zal onvermijdelijk blijken, zo zegt het Jaarverslag. Pseudo-Monfgomery (65) overleden De in Australië geboren acteuy Clifton James is gisteren op 65-ja rige leeftijd te Worthing in het Brits® graafschap Sussex overleden. Clifton James kreeg in 1944 de rol van zijn leven te vervullen! Hij verving toen namelijk bij een inspectie in Noord- Afrika maarschalk Montgomery, die zich op dat tijdstip bezig hield met de voorbereiding tot de geallieerde invasie in Normandië. Over zijn op treden als dubbelganger van de Britse opperbevelhebber heeft Clifton James later lezingen gehouden. De Provinciale StAten van Zuid- Holland hebben de werking van de waterstofbom, het vorig jaar juli in P .swnverordenü* voor /.uid. Nevada genomen, is een reusachtige ÏÏÏFÏÏ he,"belangd," dT^elt"! Prioriteit d."" C8WV SÜU>t Mn2lfn ontsiering en hei onbruikbaar makrn jSSïïdSSf ITlOriteil I van pensioenen van het watergebied voorkomen. een bezoek hebben gebracht aan het Het mag waar zijn. dat minister oStfeïcn M^ Si Het gebied, waarvoor de verorde- proefterrein in Nevada Veldkamp by zyn sociale zorg het - hoe ver' Wil Ifiing geldt, werd uitgebreid met ge- De ontploffingskracht van de bom Waardevast (men tot waardevastheid komen, dan bieden bij de Kagerplassen. de Nieuwkoopse Plassen, de Rotte bij Rotterdam en de Kromme Mijdrecht. Bij monde van de heer T. de Bruyn sprak de P. v. d. A.-fractie haar vol doening uit over de uitbreiding. zal de weg gevolgd moeten worden was geiyk aan die van 100.000 ton TNT. De bom die op een diepte van onderzoek naar de bodem moeten. I premies zullen dan ook niet vast ziïn" mnlw tf' J?™? aAn louwen moet latw Het maar zullen moeten varieren Op nyljoe.i ton aarde de lucht ging om een proef ter bevordering deze wyze zou men de bedrnfspen- in. De wanden van de krater zijn zo van het vreedzame gebruik van kern- isloenen iets meer waardevastheid kun steil, dat men de voertuigen, die voor energie. 1 maken. Men moet zich echter vele problemen voor ogen stellen. De be reidheid om voor de ouderen te of feren moet aanwezig zyn en dat be tekent. dat wel eens een loonsver hoging zal moeten worden uitgesteld. Daarby komt dan nog het grote pro bleem van de wisselende groep, die de premies moet opbrengen. Dat te kent zich met name heel duidelijk af, als men ziet, dat een zeer groot deel van de landbouwbevolking is overgegaan naar de industrie. Het bedrijf zal in dergelijke gevallen dus moeten offeren voor een grotere groep, dan die welke ze zelf vormt. Bedrij fspensloenen zullen slechts zeer zelden in staat zyn aan een vorm van waardevaste pensioenen toe te komen. Het omslagstelsel is daarbij niet mogelijk. Men zou de bedrijfspensioenfondsen moeten gaan „poolen". Maar als men dat doet, zit men alweer in hetzelfde vlak als bil verhoging van de AOW. Zouden de middelen gevonden wor- van het kapitaaldekkingsstelsel. De den by de overhST^t Xmen Jui brem.., -I- bU de publieke Sit brengt zich mee. dat men de stryd krygt of directe of Indirecte belastingen de bron moeten rormeq, waaruit men putten kaa

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1963 | | pagina 11