ZOEKLICHT oE John Braine kier Jag 6 april 19G3 GROEIDE IN 123 JAAR TOT DE DERDE DIERENTUIN TER WERELD ,Eciic Sociëteit' RECEPTIE IS OP 2 MEI, M A A R FEES T E LIJ K H E D E N DUREN GEHELE ZOMER 4.90 WOORD VAN BEZINNING (LEIDSCH DAGBLAD EEN HUMANIST EN HET LIJDEN Nederlands anno 1963 Pagina 1 Kermismenagerie vormde basis t Als de natuur meewerkt zal de Amsterdamse dierentuin Artis maand één grote kleurenpracht zijn. Ruim 100.000 bloem bollen wachten in de grond om straks luister bij te zetten aan ^et jubileum. Want Artis wordt op 1 mei 125 jaar. Er w alle reden om feest te vieren. Ondanks alle ups en downs, die exploitatie heeft gekend, ondanks alle moderne vormen van amuse en ontspanning is Artis een van de drukst bezochte attracties van land (800.000 bezoekers per jaar). In de loop van zijn bestaan heeft bovendien een uitstekende faam verworven. De Amsterdamse merentuin wordt in vakkringen tot de tien beste dierenparken ter Ïtréld gerekend. Wat het aantal diersoorten betreft wordt Artis slechts ertroffen door de dierentuinen van West-Berlijn en Londen. Het iguarium van Artis is op één na het best gesorteerde ter wereld, En dat alles danken Amsterdam en Nederland aan het initiatief, dat boekhandelaar, een commissionair en een horlogemaker 125 jaar eleden namen. ilj In het Jaar 1838 kochten deze rle lieden, resp. de heren G. F. festerman, J. W. H. Werleman en J. Wijsmuller de buitenplaats iddenhof" in de Plantage Mid- •nlaan, de buitenwijk met zijn uitspanningen en kroegjes, die 'to lange tijd bij de vertierzoeken- ji# Amsterdammers in trek is ge- fceest. Over de buitenplaats zegt het Archief „Een buitenverblijf met eene warande, die in onbekrompen j weelde aangelegd en onderhou- den, met ruime lanen, eene vy- (2 ver, kostbaar geboomte, eene oranjerie en schoone dreven prijkte". De gevolgen van de aankoop kwa- ;n de Amsterdammers onder de ;n in een bekendmaking, die als ;t luidde: „Natura Artis Magistra on der dezen titel wordt thans opge- rigt eene sociëteit, welker hoofd- J doel zijn zal het bevorderen van de kennis der natuurlijke historie. De verzameling zal bestaan uit eene collectie uitheemsche voge- I len en viervoetige dieren, zowel I levende als opgezet, aan welke laatsten eene aanzienlijke uitge breidheid zal worden verschaft, door, te zijner tijd, er aan toe te voegen het kabinet van natuur lijke historie, thans nog geplaatst in de stadsherberg". De verzameling van de stadsher berg was een collectie opgezette die ren van Reindert Draak. In dat zelfde Jaar 1838 werd de collectie draak geëxposeerd in een naast de „Middenhof" gebouwd zaaltje. Maar ex-boekhandelaar Wester man wilde ook levende dieren. En deze verkreeg hij in een groot aan tal in één koop, toen hy in con tact kwam met Cornelis Van Aken, de bekende menageriehouder, die met zijn dieren de kermissen van Nederland, België en Duitsland be reisde. Westerman kreeg de hele menagerie inclusief tenten, hokken jenz. voor 30.900 gulden, in die tijd een kapitaal bedrag. Het gemeentebestuur bleek niet bijster enthousiast. Toen Artis ver gunning vroeg om verblijven te bouwen voor „verscheurende" die ren werd deze verleend onder deze merkwaardige voorwaarde: „Mits de buitenwanden van de zelve van harden metselsteen, dik een mop, worden opgetrokken, geheel blind, zonder ramen, deur noch luchtgaten naar bulten en dat de dakbedekking of het ge heel® afdak van ijzer moet zijn te zamen gesteld". Met ander# woorden: de dieren zouden In een ontoegankelijk, luchtdicht hok moeten verblijven. In feite was de vergunning gewei gerd, maar toen Van Aken met zijn „wlldebeestenspul" in Amsterdam wa« aangekomen en voorlopig on derdak kreeg in de Oranje Nassau- kazerne, werd uit overleg tussen het gemeentebestuur en de heer Westerman een voor heide partijen aanvaardbare oplossing voor de bouw van hokken geboren. Rijke lijd De menagerie-Van Aken bleek een goede basis voor een dierentuin. Zij bevatte een voor die tijd grote collectie apen, onder andere een orang-oetan, mangabey. kroonaap, rhesusaap, lampongaap, Java-aap, diverse soorten bavianen, kapucijn slingeraap en oeistiti, er waren roofdieren als een leeuw, tijger, panter, poema, jaqifar, beer, ijsbeer, hyena, wolf en vele andere dieren als een olifant, zebra, gnoe. lama's en een kangoeroe en tenslotte vele vogels en reptielen. De exploitatie van de dierentuin was niet bijster lonend, maar aan de giften van gefortuneerde Am sterdammers is het te danken ge weest, dat men steeds méér grond en steeds meer gebouwen kon aan- buiten Amsterdam woonden, kon den tegen het betalen van entree binnen. Voor de Amsterdammers, die geen lid waren, was er in de maand september gelegenheid Ar tis te bezoeken. I)eze traditie is gedeeltelijk ge handhaafd. Nog steeds heeft men leden, die gratis binnen mogen. Daarnaast is de goedkope septem bermaand gebleven. Sinds enkele jaren geldt het goedkopere tarief in deze maand ook voor niet-Amstcr- dammers. kopen. In 1877 kwam de laatste uit breiding tot stand, namelijk een terrein met buitenhuisjes en kroegjes, waar later het aquarium zou verrijzen. Een verlies was het vertrek van Reindert Draak, die na onenigheid ook zijn opgezette die ren meenam. Na een luttel aantal jaren was men hier weer overheen en had Westerman weer een enor me schat aan opgezet dierenmate- riaal tot zijn beschikking. Wester man, die in 1851 voor zijn vele we tenschappelijke arbeid door de uni versiteit van Giessen tot doctor werd gepromoveerd, is tot zijn dood op 9 mei 1890 directeur geweest. In dierentuinkringen werd hy „Vader Westerman" genoemd. In binnen- en buitenland had hij een uitste kende naam. De kroon op zijn werk is de opening van het aquarium in 1882 geweest. De tijd van Westerman was de periode, waarin het meeste tot stand is gekomen. Het was ook de rijkste tyd. Trefpunt Artis was In de vorige eeuw niet voor Iedereen toegankelijk. Men diende lid te worden om de tuin te mogen betreden. Alleen zij, die Tegen het eind ran de vorige eeuw kwam het reptielhuis tot stand. Deze en andere dieren verblijven konden worden ge financierd uit het geld dat via een obligatielening werd ver- kregen. (Foto Artis) O, romantische oude tyd. Artis, zo leert het archief, werd in de vorige eeuw door zakenlieden als een tref punt beschouwd. Men had immers tyd over en dan was er in de die rentuin altyd wel iets te beleven. Er Waren concerten, die van 1850 af alleen zomers, maar later ook 's winters werden gegeven en het restaurant groeide uit tot het cul turele centrum van de hoofdstad, waar allerlei lezingen en cursussen werden gehouden. Maar na Westermans dood ging het snel bergafwaarts met Artis. In 1895 moest een hypothecaire obli gatielening worden uitgegeven om de dierentuin voor zijn ondergang te behoeden. Overigens was diezelf de lening er oorzaak van, dat men in de jaren dertig aan de rand van een faillissement kwam te staan. De lening stelde de opvolger van dr. Westerman, de zoöloog dr. C. Herbert In staat tal van vernieu wingen in de tuin aan te brengen. Er kwamen een nieuw vogelhuis, een apenhuis, een reptielenhuis, een berenhuls en een magazyn, terwijl de oude paardenstal werd verbouwd tot olifantenverblyf. Dr. Kerbert overleed ln 1927 en werd opgevolgd door dr. A. L. J. Sunier, die het geld van een nieu we lening meekreeg. maar die prompt met grote moeilykheden werd geconfronteerd. De crisisjaren veroorzaakten het grootste diepte punt. dat Artis ooit heeft gekend Het geld was op en de obligatiehou ders namen tenslotte geen genoegen meer met het steeds npnieuw uit stellen van de betaling van rente en aflossing. Maar in 1939 kon met een schone lei worden begonnen. De provincie De hoofdingang van Artis met daarachter de laan met pa pegaaien is 125 jaar onveran derd gebleven. (Foto Artis) Noord-Holland kocht gronden, ge bouwen en verzamelingen voor een bedrag van f 1.131.000, waarmee de obligatiehouders tevreden waren en dank zij een actie van het Artis Reddingscomité kon met modernise ring worden begonnen. Kort voor dr. Sunier in 1953 met pensioen ging tekende hy de overeenkomsten met de gemeente Amsterdam, waardoor restauraties en nieuw bouw van dat moment af door de gemeente zouden worden verricht. De huidige directeur, dr. E. F. Ja- cobi, heeft sindsdien veel vernieu wingen kunnen uitvoeren en hy heeft nog vele plannen in petto. Eerste tele faun Een van de hoogtepunten in de geschiedenis van Artis is de aanleg van een telefoonverbinding tussen het kantoor en het magazyn ge weest. Deze door de International Bell Company geleverde prestatie was de eerste telefoonlijn in Ne derland! De Amsterdamse notabe len kwamen zich vermaken met het spelletje elkaar hier op te bellen Dat was in 1880 en dr. Westermai reageerde toen met: „De proever hebben iedereen verrast, die hel voorregt had ze by te wonen". Een ander hoogtepunt was d» komst van een paartje nylpaardei in 1860, dat voor f 12.600 was aan gekocht, zij het dan op afbetaling. Het bleek nodig een special: spoorlyn aan te leggen van het station naar Artis om de kolossen per rail te vervoeren. Er werd zelfs een speciale wagon voor de dieren gebouwd. In 1839 was er reeds een olifant. Maar tien Jaar later was dit nog uit de menagerie-Van Aken stam mend dier *o onhandelbaar gewor den, dat het moest worden doodge schoten. Het verslag in een tijd schrift komt wat overdreven voor. Er stond: Dat de anders zachtaardige olifant in de diergaar de te Amsterdam, in een aanval van woede, eeuwenheugende hoo rnen had ontworteld, waarom de politie drie stukken veldgeschut en een detachement jagers te voet deed oprukken, die twintig kanon- en tweehonderd geweerkogels af vuurden eer de kolos bezweek". Het oudste dier in het huidige Artis is een wyfje snoekbekkaiman. dat in 1919 van het Circus Hagen beek werd overgenomen. Een an der oudje is een pantsermeerval van 35 jaar. Merkwaardig is, dat er ook nog drie dieren van de vroegere Haagse dierentuin zyn. Een ervan is de thans ongeveer 33 jaar oude oli fant Betsy, die nu al 20 jaar in Artis woont. Hetzelfde geldt voor de bruine beren Suze en Lientje, die in 1941 in Den Haag zyn gebo ren. Festiviteiten De festiviteiten ter gelegenheid van het 125-jarig bestaan zullen voor een groot deel het gehele zo merseizoen duren. Van 21 tot en met 25 april wordt het internatio nale dierentuin-dierenartsencon gres in Artis gehouden. Op 2 mei is er een receptie en de opening van het nieuwe nachtdierenverblijf, dat de naam „Wereld der duisternis" zal krijgen. Voorts zullen er open luchtconcerten worden gegeven, waarmee men gedurende dit jubi leumjaar de oude traditie wil doen herleven. Interessant kunnen de wedstrij den worden voor de beeldende kun stenaars. schilders. tekenaars, beeldhouwers en grafici, maar ook fotografen en cineasten kunnen hieraan meedoen. Het dier dient hierby uiteraard tot onderwerp. De bekroonde werken zullen worden tentoongesteld op een grote exposi tie, die op 4 juli in het Zoologisch Museum zal worden geopend. Voor de kinderen van alle lagere scholen in Amsterdam staat in de loop van het komende seizoen een gratis klassebezoek aan Artis op het programma. Advertentie leven aan de top Een jongeman uit een armelijk milieu klimt op tot groot zaken man Maar het succes het leven aan de top blijkt vol schrijnende kanten Het hart van Joe Lampton strijdt verbeten om wat geluk en warmte En ..ge slaagd als hij is. blijft hij de zoeker de grote hunkeraar Een indringend geschreven tijds beeld door de angry young man John Brame U zult dit ontroe rend mooie boek zonder onder breking uitlezen! Nu bij Uw boek handels v P een bijeenkomst van stu denten zei een humanist onlangs, dat hij de grote plaats van het lijden in de evan- gelieën ergerlyk vond. Hij ge bruikte 't woord pervers. Zeker, het valt niet te ontkennen dat het lyden in het leven van de mensen een rol speelt, maar hij vond het lijdensverhaal van de evangelisten een overspannen geschiedenis. Het was merk waardig om deze reactie te ho ren van een niet kerkelijke man. een psychiater, die niet onbekend is met leed van mensen. Op deze wijze zullen wel velen in onze tijd reageren op het lijdensevan gelie. Wij moeten om te beginnen zeggen dat deze spreker gelijk had met zijn bewering dat het in gelovige herinnering wat het evangelie ons vertelt over de laatste dagen in het leven van Christus. Hij trok Jeruzalem binnen. „Gezegend hij die komt in de naam van Jaweh", riep het volk de dichter van psalm 118 na. Maar er gebeurde an dere dingen dan men meende te kunnen verwachten. De wisse laars en handelaars worden van het tempelplein verdreven. En dan gaan de gebeurtenissen snel EEN ii'iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii OP DE BOEKENMARKT Albert Camus. „De niyte van Sisyfus". (Vertaling) De Bezige Bij. Amsterdam 1962 De Franse schrijver Albert Ca mus werd in 1913 in Noord-Afrika geboren. Hij heeft wijsbegeerte ge studeerd. verschillende baantjes waargenomen en veel gereisd. Hij is journalist geweest, heeft tijdens de oorlog in het verzet gewerkt en was na de bevrijding hoofdredac teur van het dagblad .Combat" In 1960 is hy bij een auto-ongeluk om het leven gekomen. Van zijn werk zijn „Le Mythe de Sisyphe". „l'Etranger" en „La Peste" het meest onder de algemene aandacht gekomen. Het is een goed ding. dat zyn myte van Sisyfus. verschenen in 1942. in het Nederlands is vertaald, want een groot deel van de meder- ne literatuur heeft direct of indi rect de invloed ondergaan van deze filosofie van het absurde. Filosofie van het absurde is geen juiste term in verband met dit boek Ca mus heeft in zijn korte inleiding tot dit essay nadrukkelijk gezegd, dat hij het begrip „absurd" alleen als uit gangspunt heeft genomen. Wat hy dus heeft getracht weer te geven is de staat, het gevoel van de absurdi teit van het menselijke bestaan. „Ik kan op het standpunt waar het toe leidt niet vooruitlopen, zegt hij. waaruit dus duidelijk te lezen valt dat men dit essay niet moet zien als een beschouwing met een conclusie, maar als een verbeelde toestand. De dood van Albert Camus heeft de auteur waarschynlijk belet te ko men tot dat standpunt, waar van hij nadrukkelijk zegt het niet bereikt te hebben. Toch kan men zijn gedachtengang wel tot het bij- na-einde construeren uit zyn beide romans, deze myte en uit „l'Hom- me révolté". (1951). Het is Jammer, dat er geen Ne derlands equivalent is voor het woord absurd. Ongerijmd komt er misschien nog het dichtste bij: on gerijmd ten opzichte '-an de iede. Wij zullen ons dus moeten schikken in het overnemen van de woorden absurd en absurditeit in de beteke nis. die er in dit verband, kortweg gezegd in de existentiefilosofie, aan gegeven is. Hierbij vallen de bete kenissen, ongerijmd, tegenstrijdig en onmogelyk vrijwel samen. „De absurditeit komt voort uit een vergelijking", zegt Camus. Een vergelyking waarbij het element „absurd* 'in geen van de beide ver geleken elementen voorkomt. Het absurde, zo zegt hij. ligt niet in de mens en ook niet in de wereld, maar in hun gemeenschappelij ke en gelijktijdige aanwezigheid. Eenvoudig gezegd komt zijn pro bleem hier op neer: is de mens leerd stond onmiddellijk een student op en zei; u vergeet het laatste hoofdstuk van de evan- gelieen. Dat was juist. Het laat ste woord is niet het lijden, het kruis. Het slothoofdstuk dat de evangelisten schreven gaat over de opstanding. Het lijden is op genomen in het Heil. Wie anders leest, leest niet wat er staat. Vanuit dit slot zyn de voor gaande hoofdstukken geschre ven. Het unieke van het christe lijk geloof is dat het Heil het lijden niet uitsluit maar insluit. Andere religies gaan hier een andere weg. Het lijden is in het evangelie en in het geloof van de kerk niet pervers, niet afwij kend van de rechte weg. „Zelfs al ga ik door een dal van diepe duisternis ik vrees geen kwaad, iijden van Christus een groie roi speelt in het getuigenis van de evangelisten. Het verhaal van Jezus' laatste dagen in Jeru zalem beslaat bijna de helft van het hele evangelie. Maar is dit verhaal pervers? Dit woord betekent: afwijken de van de rechte weg, volgens het woordenboek. Het hangt er nu verder van af wat men als de rechte weg wil zien en welk naslagwerk men hanteert. Het verklarend handwoordenboek der Nederlandse taal, of dat andere boek. dat door de kerk wordt genoemd het Woord van God0 Wij zullen het laatste volgen Morgen is het de laatste zon dag van de lijdenstyd veer tig dagen van Aswoensdag tot de morgen van de opstanding In deze periode beleeft de kerk Het sanhedrin houdt voortdu rend beraad. Op woensdag vindt in het hogepriesterlijk paleis een bespreking plaats tussen de kerkelijke leiders en de senato ren. Judas wordt als hand langer ingeschakeld. En dan loopt er een rechte weg langs de zaal van het laatste avondmaal en de Hof van Gethsémane naar de eenzaamheid van het kruis. Het proces wordt gevoerd Hij komt voor de Romeinse stadhouder. Hy wordt gehoond, gegeseld, gekruisigd. „Zie de mens", zegt Pilatus. maar men luistert niet naar hem. de weg van het lijden wordt door deze humane uitspraak niet omge bogen. Toen de humanist zijn bezwa ren tegen het lijdenskarakter van het evangelie had geformu- want GU zyt by mij". Het lijden is opgenomen in de weg van het Heil. Dat kunnen wij nooit ge heel begrijpen. Maar het geldt voor hem. die gelooft dat Zijn dood ons tot het leven bevrijdt. Het beginkoor van de Matthaus Passion zegt het zo «vertaling Jan Engelman» O Lam. Gij zyt onschuldig Aan 't hout des kruises geslagen Altyd waart Gij geduldig, Hebt smaad en schande gedragen Met onze boze daden, zyt Gij zo zwaar beladen; Erbarm U onzer, o Jezus I J A. Eekhof, Hervormd studentenpredikant, Leiden. zonder doel in de wereld en zo ja; waarom pleegt hy dan geen zelf moord? Dat Camus overtuigd is van de absurditeit van het menselijk be staan heeft hy gedemonstreerd in zijn roman „l'Etranger". Ik heb hier geen ruimte om de hele gang van zaken in het korte leven van Meursault, de hoofdpersoon, ui», de doeken te doen. Het komt hierop neer, dat Camus wil laten zien hoe en waar de absurde mens. in casu Meursault, in botsing komt met de orden en de zeden van de maat schappij Meer niet over de literai re waarden van de roman wil ik nu niet spreken. De volgende vraag waarom pleegt de absurde mens, de mens die er van overtuigd is een nutteloze en hopeloze arbeid te verrichte: zelfmoord, vindt een verklaring in de myte van Sisyfus. Sisyfus toch was de sterveling uit de Griekse mytologie, die door de goden ver oordeeld was een rotsblok tegen een berg op naar boven te rollen. Als hij deze zware taak verricht had, viel het blok als vanzelf weer om laag en Sisyfus kon van voren af aan beginnen. Camus. de analogie ziende tussen deze myiologische fi guur en de moderne absurde mens. zegt nu dat deze Sisyfus hem niet interesseert tijdens zijn arbeid, maar alleen in de adempauze, als hij alleen de berg afloopt om op nieuw te beginnen. Hij komt tot de conclusie, dat op dat ogenblik Sisyfus de vreugde moet kennen van het zich bewust worden van zijn lot, via deze bewustwording moet komen tot verachting van de goden, die hem straften en een vorm van geluk moet vinden in de dappere volvoering van zyn onmo gelijke taak. In de roman „La Peste" vindt men figuren Rieux de dokter, Tarrou, die de gezondheids dienst organiseert tijdens de epide mie in Oran die zich boven het noodlot opgericht hebben en die doen wat hen te doen staat in de overtuiging, dat hun daden tenmin ste geen negatieve daden zyn. Deze dappere houding wijst Camus aan als de positieve kant van wat an ders tot een volkomen afwyzing van het menselijk leven zou leiden. Men moet wel begrijpen dat wat ik hier neergeschreven heb. niet meer is dan een oppervlakkige ver wijzing naar het werk van een auteur, die als één der eersten de moderne mens zijn incarnatie en zyn myte gegeven heeft. CLARA EGGINK Wij willen naar de Een Man's Show De Een Man's Shoio van Toon. Er is alleen één grote „maar"; Wie past er op de zoon? O, geen bezwaar, toij weten raadf Een babysitter is niet kwaad. Wij zetten alles voor haar klaart Cake, dips, een pocket, (niet te zwaar). En brengt ze soms een boy friend mee, We vinden dat allang oké! We maken dan maar tea for two En hopen 't beste van 't gedoe. Kom mee naar boven, vlug verkleed, 't Is half past seven voor je 't weetl Natuurlijk Boy, een ander shirt, Kijk niet zo boos, dat 's zó gebeurdt Toe kijk eens lief, wat een gezicht. En maak meteen m'n choker dicht Kan ik die leuke Uvinset aan, Of zal ik in m'n cocktail gaan? Vind je m'n lipstick niet te rood? Geef even aan m'n petticoat! Ik neem compact, dat stuift niet door, Wat rouge nog, wat zie ik goort O sorry zeg, ik keek niet uit. Mijn nylon, o, net in mijn kuitf Wacht ik heb polish in m'n tas. Och, als dat spul er toch niet was1 Dat noemen ze: „non ladder" zeg Maak nou maar voort, we moeten weg! Wat zeg je, start de uagen niet? Dat lor is ook een stuk verdriet? Map

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1963 | | pagina 9