IN DE KERK Gouden tijd voor de gitaar ONDERWIJS Meeste briefschrijvers: Cleidsch dagblad tegen JAZZ op l.p., e.p. en single v o o n IfRIS-KRAS TE PAS EN TE ONPAS Lterdag 6 april 1963 De stand is zes tegen twee. Zes briefschrijvers hebben zich onomwonden tegen jazz in de kerk verklaard. Omdat de jeugd ..dan alleen maar zou komen voor die jazz of uit nieuwsgierigheid", schrijft een onderwijzer. Een Leidse mevrouw vindt, dat de gezangen en psalmen verre te prefereren zijn boven jazz. En een briefschrijver uit Katwijk denkt er net zo over. Een lezer uit Noordwijk doet jazz met alle andere modernismen-in-de-kerk in de ban. Twee jonge jazzliefhebbers uit Leiden en Oegstgeest keuren het idee om andere redenen af. De voorstanders van jazz in de kerk zijn in minderheid gebleven: slechts twee meisjes uit Oegstgeest en Leiden juichen het idee toe, maar dan ook van harte. Op de koop top Mtfn bescheiden mening is. dat het niet juist zou zijn in de Leidse ker ken jazz te laten spelen. De jeugd zou komen, daar is geen twijfel aan. maar zy zou alleen maar ko men voor die Jazzmuziek of uit nieuwsgierigheid De rest van de dienst zou zij „op de koop toe ne men Hiermee zouden de predikan ten in wezen niets bereiken. Inte gendeel. de jongens en meisies zou den denken: hield hij maar eens op met praten, want we zyn voor de Jazz gekomen. Ikzelf ben allerminst een jazz liefhebber. ik hoor liever Mczart en Beethoven, maar ik meen er wel zoveel van te weten dat jazz in de eerste plaats amusementsmuziek is Doch wy komen niet in de kerk om ons te amuseren. Het gaat om de preek! Dan maar liever wat min der jongeren in de kerk. maar jon geren die kunnen luisteren! Een onderwijzer Leiden S.v.p. niet Alstublieft geen jazz in de kerk. Die muziek hoort toch niet in een Godshuis thuis. WU hebben zulke prachtige gezangen en psalmen, dat we daar zeker genoeg aan heb ben. Ik hoop dat velen met mij er zo over denken. Mevr. J. Aalbersberg-Van Arnhem Leiden. Niet ..echt' De jeugd voelt cr niet veel meer voor om haar boterham zelfs al is het een royaal be legde boterham onder de grond te verdienen. Dat is een Europees verschijnsel. De Franse mijnbouw kampt met gebrek aan jonge arbeidskrachten, de Westduitse eveneens, en de Ne derlandse Staatsmijnen staan er niet veel beter voor. De laatste twee jaar zijn de aanmeldingen voor leerling-mijnwerker in Limburg sterk be neden de verwachtingen gebleven. Pas de eerste maanden van het nieuwe jaar is het aanbod weer toegenomen, al komt men nog steeds ..enkele honderden" leerling-mijnwerkers tekort. Als oorzaken van deze geringe belangstelling noemde m$n ons de vergrote werkgelegen heid en keuzemogelijkheid en voorts de vrees dat de steenkool als energiebron door het aard gas zal worden verdrongen. Die vrees vindt men bij de Staatsmijnen overdreven: zelfs bij een intensief gebruik van aardgas zal er voor de kompels altijd werk blijven. Nog grotere zorgen heeft de Westduitse mijnbouw: alleen al in het Ruhrgebied komt men tienduizend leerlingen tekort! Ik ben ervan overtuigd, dat er niet veel lezers zullen zijn die van zichzelf kunnen zeggen dat zij ..echte jazzliefhebbers" zijn, dat zy met dezelfde overgave naar jazz luisteren als waarmee naar klassie ke muziek moet worden geluisterd. Och ja. er zyn een hoop jongeren en ook wel ouderen die het aardig en leuk vinden, maar er zijn er maar een paar die echt van jazz houden. En ik geloof niet. dat deze echte jazz-liefhebbers. onder wie ook de jazzmusici, voorstanders zijn van jazz in de kerk. omdat de mu sicus zich niet helemaal vrijuit kan geven, daar hy gebonden is door de kerksfeer. Ook de swing, een van de kenmerkende eigenschappen van de jazzmuziek, verdwjjnt. Er zal beslist ook niet te hard mogen wor den gespeeld. Hieruit volgt, dat de echte jazz liefhebber niet naar een kerk zal gaan om jazz te horen En degene De gitaar beleeft een gouden tijd. Niet alle en in de amuse mentsmuziek .waar een buitensporig groot aantal gitaarcombo s elkaar het leven zuur maakt, maar ook in de jazz. Tot voor een jaar of twintig was de gitaar een vrij zeldzame verschijning in de jazz, maar geleidelijk aan heeft zij in de ..big bands" en de grotere combo's de banjo verdrongen, terwijl in combo's van drie, vier man de gitaar (zowel melodie- als ritme-instrument: dus dubbel profijt) veelal de plaats van de drums is gaan innemen. Maar nog meer als begeleidingsinstrument heeft de gitaar als solo-instrument een grote vlucht genomen. Zij kan thans bogen op een groot aantal specialisten in alle stijlen. Drie van hen zijn vandaag in onze jazzrubriek vertegenwoordigd: Charlie Byrd. Django Reinhardt en de jonge Nederlander Hans van Leeuwen. Charlie Byrd. Latin Impressions Riverside RLP 427 l.p J. The duck. Amor flamengo Azul tiple Cancion di Ar- gentinia Carnaval Hom mage a Villa Lobos Bogota Mexican songs no. 2 en 1 Samba de uma nota so Ga- lopera Wals. Slechts enkele van de Indrukken die Charlie Byrd op zyn reis r.aar Zuid-Amertkaheeft opgedaan, heeft hy tot jazz „verwerkt". Dat Is niet zó verwonderlijk. We heb ben al eerder geschreven <naar aanleiding van zfjn albums ..Guitar artistry" en „Blues sonata"), dat Byrd in de eerste plaats gitarist ls en dan pas jazzmusicus. ?.ljn nieuwste langspeelplaat vormt wel het. duidelijkste bewijs van deze stelling. Vier van de twaalf nummers kan men jazz noemen. Dat zijn „Azul tiple". „Bogota" en twee voortref felijke jazz samba's 'The duck" en .Bamba de uma nota so", beter be kend als „One note samba". Voor de rest ls Byrds muzikale reisverslag zo Latijns als het maar kan zijn. Men krijgt zelfs de indruk. dat Byrd heeft gestreefd naar een scort documentaire, want maar liefst zes nummers speelt hij zonder zijn vas te begeleiding (slaggitaar, drums en bas), die wellicht het puur Latijnse karakter van de Zuidamerikaanse volksliedjes en composities had kunnen vertroebelen. Met begelei ding speelt Byrd alleen de vier bo vengenoemde Jazznummers, „Car naval" (uit de film )rfeu Ncgro) en zijn eigen compositie „Homma ge a Villa Lobos". Voor de discofielen die alleen maar in jazz zijn geïnteresseerd, moge dit alles wellicht teleurstel lend zijn; degene wiens muzikale blik wat ruimer is en die vooral de gitaar een goed hart toedraagt, zal opnieuw genieten van Charlie Byrds artistry". Behalve Brazilië, dè bakermat van de bossa nova, zijn Venezuela, Argentinië. Mexico. Columbië en Paraguay in Latin Impressions" vertegenwoordigd Uit Zuid-Amerika bracht Byrd ook een tiple mee. een tiensnarig tok- keiinstrument waarvan de klant zoals hij in ..Azul Tiple" en „Bogo ta" laat horen het midden houdt tussen die van een mandoline en van een klavecimbel. Django Reinhardt, Stéphane Grappelly, e.a. Hot Club de France (Decca DJE 4005 e.p.). Sweet Georgia broivti My sweet H.C.Q. strut Three little words In de Jazz Collector Classics, de e.p.-serie van Decca met oudere jazz, Ls ook een plaatje verschenen van het kwintet van de „Hot Club de France", dat in de jaren voor de oorlog grote triomfen vierde. Het bekendste lid van de „Otkluup" was de legendarische meestergitarist Django Reinhardt. die op 16 mei 1953 te Fontalnebleau stierf. Doch een minstens even groot aandeel in die zich jazzliefhebber noemt maar het in wezen niet is, zal de eerste paar keer wel gaan, maar dan ook niet meer. Wél als men b.v. de Jum ping Jewels in een kerk zet, dan blijft men wel komen, maar ik hoop dat d i t nooit nodig zal zijn. Ik vraag me eigenlijk af. waarom er d.m.v. moderne muziek mensen (en in het bijzonder jongeren» naar de kerk moeten worden gelokt. Als men behoefte heeft om het Woord van God te horen, dan gaat nlen toch wel naar de kerk en dan gaat men alleen daarvoor en niet omdat er een jazzcombo speelt. NICO Hollander(22) Oegstgeest. En cabaret dan Jazz in de kerk? Ja! Maar dan in een negerkerk. En zelfs in dat geval jazz in de vorm van gospel songs en spirituals. Maar alsjeblieft geen moderne jazz in onze kerken Om de reden, dat zij daar niet thuishoort. De gospelsong in de negerkerk is historisch gegroeid, evengoed als de psalm bij ons. Jonge negergelovi gen die van moderne jazz houden, zullen er niet aan denken hun tra ditionele liturgie in die zin te wij zigen, Waarom wy dan wel? Om dat veel jongeren van moderne jazz houden? Wel. ze kunnen thuis pla ten draaien of naar de grote con certen gaan die geregeld in Amster dam en Den Haag worden gegeven. Er zijn ook veel mensen die van cabaret houden. Is dat misschien een reden om kerkdiensten in ca- baretvorm te gaan brengen? In onze kerken is de muziek nu eenmaal by zaak. Laat ze dat biy- ven. F.' H. K. L. (25) Leiden. Surrogaat Past, jazzmuziek in de kerk? Vol komen. heren. Het past precies, maar dan in de (mondaine) moderne sfeer in een bakstenen ge bouw, waarvan men zegt dat het een kerk is. In een moderne kerk met een moderne synode, moderne dominees, moderne studentenpredi kanten. een moderne liturgie, een modern gebed en een modern lied past de jazzmuziek volkomen. Maar al die modernismen zijn maar surrogaat! Jazz past in een kerk waarvan de echte bijbel (Statenvertaling) zegt: „Valsche profeten, doe het ge tier van uw liederen van voor Mijn aangezicht weg". W. Beukers Noordwyk Quo Vadis Waar gaan we heen! Noch de dominees noch de Jonge mensen hebben op de vraag „wel of geen jazz in de kerk" het ant woord gegeven, hetwelk men ver wachtte. Het gaat hier toch om geesteiyke belangen' Want spreekt men over kerkelijk leven, dan gaat het om ons geestelyk welzyn. Spreekt men over jazz. dan gaat het om wereldse vermakeiykheden. Kerk en wereld staan lynrecht te genover elkaar, die zyn niet te ver enigen. Waar gaan we heen als er jazz in de kerk wordt gespeeld? Jazzmuziek is werelds. Daarom huivert een christen van Jazz in de kerk. want jazz houdt geen gees- teiyke strekking in En als onze dominees er meer en meer over gaan denken om jazz in de kerk in te voeren, wat is er dan straks van onze kinderen te verwachten? De dominees moeten immers het goede voorbeeld geven. Zyn de psalmen taai of saai of verouderd Zeer zeker voor hem wie het geestelyk leven niet deelachtig ls. Voor de gelovige is de psalm een springader des levens. Plet van Dyk. Katwyk aan Zee. HANS VAN LEEUWEN het succes had Stéphane Grappelly. een van de eerste hotviolisten, wiens spel bekende musici als Hel- muth Zacharias en Svend Asmus- sen als voorbeeld heeft gediend. Feitelyk was de „Hot Club" de eerste gitaarcombo (benalve Djan go en Stéphane waren er twee slaggitaristen en een bassist), maar geen enkele hedendaagse gitaar combo kan ook maar in de scha duw staan van het Franse kwintet, ook al zyn we weer by na dertig jaar verder. Ja. en wat dit laatste betreft, de muziek van de vyf Fransen klinkt nog merkwaardig modern, en dat geldt met name voor het verrukkelijke, sterk swin gende „Sweet Georgia brown". Trio Hans van Leeuwen (Phi lips 318.824 PF single). Irish tune The golden stri ker. Dit ls nou zo'n plaatje dat naar meer doet vragen. Voor ons om nog een andere reden dan alleen het feit dat het zulke aardige muziek is. Zes minuten (de speelduur van deze single) is nameiyk te kort om een tot in details gefundeerd oordeel te vellen over het spel van de Jonge gitarist, die vorig jaar op het Loos- drechtse Jazzconcours winnaar werd ln de afdeling moderne styi. Van Leeuwen heeft frisse ideeën (getuige zyn eigen compositie ..Irish tune"), wil niet koste wat 't kost modern zyn en maakt niette min muziek van deze tyd. En wat de technische kant van zyn spel betreft: zyn styi is sterk ritmisch, hy heeft een directe aanslag en weet een opvallend fraaie klank aan zyn elektrische versterker te ontlokken. Volstaan we met deze „kanttekeningen" en wachten we op het volgende plaatje van Hans van Leeuwen De Gaulle moge een uitzon dering zijn, doch doorgaans heejt Frankrijk een president „die gekozen u-ordt voor ze ven jaar en elke drie jaar voor een derde deel ver nieuwbaar is. Het verschil tussen een koning en een president is. dat de koning zoon van zijn vader is en de president niet". „Een overweg is een hek dat de treinen belet de straat op te rijden". Erfelijkheid is wat ver klaart dat, als onze grootva der en onze vader geen kin deren hebben gehad, wij zon der nageslacht blijven." Wat betekent deze baarlijke nonsens? Een nieuwe stroming in de humor, die de Amerikaan se ...sick jokes" verdringt? Geenszins. Het zyn een paar voorbeeldjes die moeten illustre ren hoe het met de „feitenken nis" van de Franse scholieren is gesteld. Ze staan met tientallen andere in het boek „La foire aux Cancres" van Jean Charles, die hiermee een scherpe aanval op het ouderwetse onderwys in Frankryk doet. Een paar maanden geleden heeft De Volkskrant een artikel gewijd aan deze enorme verza meling van kolder uit opstellen van Franse leerlingen, die moet aantonen, met hoeveel onbe langrijke en onbegrepen feiten de hoofden van de scholieren worden volgestopt en hoe slecht zy deze stof leren beheersen. We laten nog wat voorbeelden vol gen. Geschiedenis Geen enkele historicus zal zo'n originele visie op de geschiede nis hebben als de Franse scho lier. Zo lezen we. dat in het ste nen tydperk onze voorvaderen „gekleed waren m arme dieren, zy leefden in taveernen, die broeinesten van de beschaving waren." De middeleeuwers hadden het ook niet makkeiyk. „Omdat er geen auto's waren, betaalden zy belasting op het zout en ook op de radio als zy een radiotoestel liadden, hetgeen zelden voor kwam. zo ellendig waren de ar me lieden er in die tijd aan toe." Enkel? eeuwen later werd Frankrijk opgeschrikt, doordat „verschillende duizenden protes tanten werden gedood door Sint- Bartholemeus. zy durfden zich niet te beklagen, uit vrees voor repressailles". „Hendrik IV werd bij een auto-ongeluk gedood door een gek. genaamd Cadillac. Deze laatste werd gevierendeeld door een quatre chevaux." „Richelieu liet de communis ten opsluiten in La Rochelle en zond de edelen naar het schavot om hen te intimideren. Boven dien, ten einde hen te beletten dat zij elkaar stomweg in een cluel zouden doden, liet hy hen onthoofden." Napoleon Napoleon staat goed aange schreven. „Hy was een groot sta- teeg. Tydens de veldtocht in Italië bleef hy vijf maanden op cie pot. Daarna begon hy de veldtocht in Egypte, in de loop waarvan hy de Hebreeuwen ach tervolgde over de Rode Zee „Napoleon verfoeide de En gelsen. wie hy verweet dat zy hem op Sint-Helena hadden la ten sterven. Hy vaardigde tecen hen het sentimentele stelsel uit „Napoleon stierf in de armen van Sint-Helena. Hy is begraven in de Invalides, waar hy ligt met het hoofd aan de ene en de voeten aan de andere kant." Bijbelkennis Fijn Ik heb met veel belangstelling uw artikel Jazz-ln-de-kerk gelezen. Ik was het er helemaal mee eens. Ik ga elke zondag naar de kerk. Myn vader wil dat graag, maar ik zou het ook wel doen qls hy het niet zei. Maar soms verveel ik me wel een beetje en dan denk ik dat als ze jazz zouden spelen dat wel an ders zou zyn. Als je er dan ook nog by mag zingen, zou het helemaal fyn zyn. Ik hou erg veel van Jazz en heb ook Jazzplaten. Ik zou ook wel naar een Jazzconcert willen, maar myn vader heeft dat liever nog niet. Wilt u myn naam niet ln de krant zetten? N. N. (meisje. 15) Leiden. Reuzefijn Met veel genoegen heb ik de ar tikelen over Jazz in de kerk gelezen Eeriyk gezegd keek ik er wel van op, dat dit onderwerp zo maar in de krant behandeld werd. Maar ik was er erg biy mee. Ik zit op een school en ben een De bijbelkennis van de Franse scholieren moet ook met al te hoog worden aangeslagen. .David versloeg de reus Col gate". „De drie wijzen brachten voor de Heilige Familie wierook, goud en een fles Mir (wasmiddel red.) mee." „Toen Christus verrees, ver scheen hy eerst aan vrouwen, opdat het nieuws spoediger be kend zou worden." Wat de pausen betreft, die „hebben altyd in Rome geresi deerd. zy waren vrygezel van vader op zoon. De eerste heette Romulus". En dan deze definitie: „Een martelaar is een hoop hout op het vuur met een man erboven op." Aardrijkskunde Ook van aardrykskunde weet de Franse scholier zyn weetje. In Engeland „zyn het klimaat en de wateren vochtig. Op de troon zit een koningin. Er zyn ook twee Kamers, de Kamer van de Lords en de Kamer van de Milords." „De stad Napels staat bekend om haar Napolitaanse liederen, die, zoals hun naam zegt, ge componeerd zyn ter ere van Na poleon." „In New York ls de klok ter\ uur achter vergeleken by Green wich. omdat Amerika pas veel later ls ontdekt." Van Nederland ls slechts be kend. dat „er van elke vier In woners èèn een koe is. De meest beoefende visvangst ls die op zu re haring." Biologie Van grote biologische kennis getuigt de volgende definitie. „Een kat is een dier. waarvan het lichaam omringd is door ha ren. Hy begint met een kop en eindigt met een staart. Als de kat kleintjes wil hebben, maakt hy die; hij wordt dan poee." Fasteur wordt geëerd als „de uitvinder van de pokken, de hondsdolheid en een heleboel andere ziekten. Hy is een wel doener van de mensheid. Hy heeft ook de microben uitgevon den. de muilkorf en de gepasteu riseerde melk." Typerend voor dit alles is de aan Karei de Stoute toe geschreven uitspraak, dat „het niet nodig is te onder nemen om te hopen". Lach maar gerust maar eigenlijk is het om te hui len liefhebster van Jazzmuziek. Maar Iemand die van Jazz houdt, hoeft nog geen voorstander te zyn van Jazz ln de kerk. Nu ben lk dat wel. en daarom vond lk het fyn dat er tweemaal een hele pagina aan ge spendeerd ls. By my in de klas (Leidse Hout ulo) waren de meningen nogal ver deeld en dat vond lk jammer. Zelf ben lk ervan overtuigd, dat, als het hier ln Leiden eens zou worden ge probeerd, het tenvolle zou slagen. De oudere mensen denken: laat de jeugd nu maar rustig Psalm 119 uitzingen en niet over iets anders babbelen. Maar „de jeugd" wil ook weieens iets dat ln haar eigen we reldje past. Het zou reuzenfyn zyn. zon Jazzdienst. Dan is het niet meer de sleur van naar de kerk gaan „omdat het nu eenmaal zo hoort". Het idee actief mee te doen en voldaan uit de kerk te komen geeft volgens my meer geestelyk voedsel. Anne Mieke Noest (16) Oegstgeest. Kennedy's kinderen en Chroeejt- sjows kleinkinderen zyn uitgeno digd deel te nemen aan de zesde internationale teken-, schilder en beeldhouwwedstryd voor kin deren. georganiseerd door onder - wijsautoriteiten in de Toscaanse badplaats Forte Dei Narmi Al eerder hebben minder bekende Russische en Amerikaanse kindr- ren aan deze wedstryden deelge nomen. De Amerikaanse fiscus heeft be slag gelegd op het huls van de be kende jazz-zangeres Sarah Vau- vhan te Enerlewood in New Jersey Zy is nameiyk ruim 19.000 dollar aan inkomstenbelasting over 1961 schuldig. Als Sarah niet gauw be taalt. zal het huls. dat 60.000 dol lar waard is, openbaar worden verkocht.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1963 | | pagina 11