Albert Schweitzer, LUPINEN voor de tuin ZOEKLICHT Kom er ACHT-er de kluizenaar van Lambarene reeds vijftig jaar in de rimboe John Braine 4.90 Hij lieeft in Holland zijn eigen jeugdige fans Kom er ACHT-er EEN OP DE BOEKENMARKT TWEEZIJDIG VERKLAARBAAR Deze maand wat het een halve eeuw geleden dat len- deling. med.cus, filosoof, theoloog, musicus en Bach- kenner Albert Schweitzer (geboren in 1875) voor het eerst naar Lambarene ging. Hij gaf zijn toekomst ln Europa op om in Franstalig Afrika zyn levenswerk te be ginnen. Nu, vyftig jaar later, on dervindt hy, naast erken ning. in toenemende mate ook kritiek. Maar in Neder land sloten jonge mensen zich aaneen in een Albert Schweitzer Jeugdclub, die op eigen niveau en ln eigen mi lieu de geest van Schweitzer wil doorgeven. Zaterdag 30 maart 1963 Pagina 2 avonden gehouden voor deze men sen. Maar er ls meer, daarom zetten we ons ook in voor andere acties bv. de actie 10 x 10 en de campagne voor het 8chweitzerdorp in Frankrijk". En: „We kunnen ons niet losma ken van de verontrusting over de tijd waarin we leven en waarin we dienen te vechten met Albert Schweitzer om de schending van de eerbied voor het leven tegen te gaan en de waarde van de mens te erkennen". In '35. op zyn zestigste verjaar dag. werd van Schweitzer gezegd: „HU ia de raadsman en vertrou wensman van negers en een hou vast van het christeiyke Europa". Nu Mina dertig jaar later, als hy vUf decennia heeft doorgebracht in Franstalig Afrika, is hü. behalve vereerde pionier uit een periode, die voorbijging, voor velen ook een om streden figuur. Maar Nederlandse jonge mensen hangen „zUn" tegel in hun slaap kamer en geven van hun zakgeld of aanvangssalaris iets voor zijn werk. En op hun contactavonden spre ken ze over of lezen ze uit het werk van de man. die zijn pastorie ruilde voor een oerwoud-kliniek De oude man en zijn kliniek in de bossen blijft Jonge mensen bezighouden. zy begrijpen niet veel van de toenemende kritiek op deze Fransman, die het altijd weer anders doet. Elzasser van ge boorte (1875) gaat hij de Franse kerk dienen als dominee. In 1902 theologie-professor, daarnaast mu sicus en Bach-kenner van naam. als dertigjarige ingeschreven in de medische faculteit na zUn ontslag name als leider van het seminarie in Straatsburg. In 1912 promoveert hy. zijn dissertatie „De psychiatri sche beoordeling van Jezus". Dan gaat hy naar Lambarene. als mis sionair dokter waar hij een zieken huis bouwt, dat hy nu nog leidt. Soms breekt hy zyn werk af. om in Europa verder te studeren, geld te verdienen met zyn orgelconcerten en lezingen en op te komen voor wat hy als de gouden regel van ware menaelykheid ziet: Eerbied voor het leven. Maar sinds hy. een halve eeuw geleden, voor het eerst de boot naar Afrika nam. veranderde er wat. Twee wereldoorlogen lieten hun sporen na ln de zielen van miljoe nen in vyf werelddelen, een over leefd kolonialisme maakte plaats voor een ontwakend nationalisme en een onweerstaanbare drang tot onafhankeiykheid ln het zwarte Nu is het de goede tyd om allerlei vaste of overblijvende planten te poten of te ver planten. Vooral lupinen zyn byzonder mooi voor borderbe planting. Er zyn tegenwoordig allerlei soorten en kleuren. Als men iets byzonders wenst, moet men de Russell-hybriden bestel len; daar komen zeer mooie tin ten in voor. Deze kan men ook voortkweken door middel van zaaien en ook dan krijgt men prachtige kleuren. Het is nu nog een beetje te vroeg om dat te doen; over het algemeen zaait men ln Junl-juli. In de volgende zomer heeft men dan ryk bloeiende planten, doch als men half april zaait en ze groeien goed door, kunnen ze ook deze nazomer nog bloeien. Dat kan men het beste in pot ten binnenshuis doen. Als de Jonge plantjes groot genoeg zyn kan men ze begin mei in de volle grond van de tuin poten. Zet ze op een onderlinge af stand van ongeveer vyftien centimeter en in de loop van de zomer kunnen ze dan op de voor hen bestemde plaats gepoot wor den. Lupinen groeien in vrywel elke grondsoort, doch het is wel raadzaam voor voldoende mest te zorgen. Spit wat oude mest onder; Indien de grond voldoen de voedsel bevat kan men ook gebruik maken van de bekende tuin- en gazonkorrelmest. Per vierkante meter heeft men on geveer dertig gram nodig en dan dient men in de loop van de zo mer nog enkele malen een lichte overbemesting te geven. Lupinen bloeien niet zo lang. Het is nuttig direct na de bloei de restanten weg te nemen. Men moet ze geen zaad laten vormen; ook niet met de ge dachte: straks zelfs zaaien en dan krijg ik ook al die mooie kleuren terug, want dat zal u niet gelukken. Als men de mooie tinten wenst te behouden, moet men voortkweken door middel van scheuren en dat zou men nu nog kunnen doen. Grote pol len neemt men uit de grond op en die kan men dan in flinke stukken verdelen; elk deel kan weer een goede plant opleveren Lupinen zyn volkomen winter hard en het is dus niet nodig ze tegen het invallen van de win ter af te dekken. G. Kr om dijk. YVONNE PETIT Wij willen helpen continent. Miste de dokter in het oerwoud de aansluiting aan de nieuwe tyd? Ja. zegt zyn kritiek, die hem steeds meer uittekent als de blanke weldoener, die zyn eigen faam overleefde maar die weigert (of niet ln staat is) de realiteit van vandaag onder ogen te zien en de consequenties ervan te trekken. Een buitenlandse journalist, zocht Schweitzer op in zyn „spreek kamer". „Hoe is het met de eerbied voor het leven? vroeg de 87-jarige zendingsdokter. Zyn bezoeker las hem de koppen uit zyn krant voor. Juist zei Schweitzer en sloot even vermoeid en niet zonder verdriet de ogen In zyn krant zou de Journa list later schryven: hy ls te oud ge worden Nederlandse fans. leden van de Jeugdclub die zyn naam kreeg, voe len zich onzeker onder die kritiek. Oprichtster Yvonne Petit zegt: De belangstelling voor dr Schweitzer wordt er door geschaad, ook onze Jeugdclub merkt dat. De aandacht wordt echt minder De Albert Schweitzer-jeugdclub wil jonge mensen tussen de twaalf en dertig byeenbrengen, die zich willen bezighouden met de figuur en het werk van de man. die nu 50 jaar in Afrika verbiyft. Dat ln na volging van byvoorbeeld Japan. Duitsland. Amerika en België, waar soortgeiyke clubs bestaan. Er zyn contacten met Frankryk waar het Albert Schweitzerdorp kwam. Maar als ik vraag of de Jeugdclub groeit, zegt Yvonne Pe tit: De aanhoudende kritiek is een van de oorzaken van teruggang. Er zUn nog meer redenen. De Albert Schweitzer Jeugdclub is in een im passe. Er is een onderling menings verschil met de Zaanse afdeling over de beste werkwyze. Dat moet eerst opgelost. Er is een verwyt dat we te weinig doen Yvonne Petit, opgeleid tot beeld houwster. maar sinds kort panto mimespeelster by Rob van Ryn meent: Onze club is op een diepte punt. Maar dat ls wel meer zo ge weest. We moeten doorgaan. Wat boeit deze jonge mensen in Albert. Schweitzer? Zelf zeggen ze: „Ons doel is eenvoudig en met een paar woorden gezegd. We willen die naaste, die het moeiiyker heeft dan wy zelf. helpen In Nederland zyn dat voornameiyk de zieken en be jaarden. Geregeld worden er leven aan de top Een Jongeman uit een armelijk milieu klimt op tot groot zaken man Maar het succes het leven aan de top. blijkt vol schrijnende kanten Het hart van Joe Lampton atrljdt verbeten om wat geluk en warmte En ge slaagd als hjj is blijft hij de zoeker de grote hunkeraar Een Indringend geschreven tljds- beeld door de angry young man John Braine U zult dit ontroe rend mooie boek zonder onder breking uitlezenl Nu bij Uw boek- bandelaar Lupinen in volle bloei. tyd zo gegaan. Het verschil zit hen! hierin, dat de leden van vorige ge neraties al heel vroeg leerden door schade en schande wys te worden en op eigen benen te staan, die al of niet krom waren. Nel Noordzil ls de exponente van haar genera tiegenoten. omdat zy een schryf ster is. zy weet dit alles, voelt het van ogenblik tot ogenblik en dat li haar noodlot en haar inspiratie Doch haar lot is een weerbaar lot Juist omdat zy schryverstaleni heeft. Een talent, dat groot ls en waarmee zy het barre leven te Uil kan gaan. Daarnaast, beter dnaronJ der, beschikt zy over heldere ken nis van de moderne psychologie en over intelligentie, t.wee eigenschap' en waarmee zy de wanhoop en dl aaf. kan rationaliseren en uitein< deiyk neutraliseren. De stryd on het geesteiyk bestaan in haar werl ligt tussen wetenschap en schryver schap en daardoor vindt men bt haar vele facetten. Men vindt ei sarcasme, kritiek, rancune, laat dunkendheld. spot. maar ook diep tederheid en een clowneske fanta sie. Nel Noordzy schryft zowel pro» als poëzie. Ik meen het niet. met Hella Haasse eens te moeten zyn, die ln haar inleiding tot de bunde, „Leven zonder Opperhuid" zegt „Ik geloof niet. dat men de poëzli en het proza van Nel Noordzy lol van elkaar moet beschouwen. Haar proza vervult de functie van poëzieJ haar verhalen zyn geen aluitendii composities, geen „andere werke- ïykheid" waartoe zy zelf een zeken afstand weet te bewaren, maar een onmiddeliyke reflex van haar eigen blootliggende zelf' In hoevemj poëzie onmiddeliyk reflex ls van het eigen blootliggende zelf. staat ml. te bezien tussen twee haakje». Poëzie noch proza zyn een onmid«| dellyke reflex. Het proces van het schryven is ingewikkelder. En wat die andere werkeiykheid betreft zou ik willen wyzen op Nel Noord- zy's korte verhalen uit „Om en Om" (Arbeiderspers. 1954) en zelfi op enkele in „Variaties op een Moederbinding" (Arbeiderspen 1958) Leven zonder Opperhuid wal het niet Stuiveling die hetzelfdi van de dichter Bloem gezegd heeft? Moet men dit opvatten als een be- wys van grote kwetsbaarheid of all doelend op „het proces van het vil len" om met Hella Haasse te spre ken? Ik zou by Nel Noordzy zowel tot de ene als tot de andere con clusie willen komen. Want haar overgrote kwetsbaarheid is evenzeer een element van haar werk alt haar wrede zelfonthulling. De taal, die Nel Noordzy in haar verzen spreekt, is de taal van dê patiënt op de divan van de psychia ter of van de gehypnotiseerde, maar het is de taal van een schryver ln die toestanden. Trekt men er die voornaamste component. dat schryverschap dus, af. dan is het de taal. die ieder mens in zich draagt en waarvoor die mens doodsbang ia Banger naarmate hy meer inzicht krijgt in het eigen zielsproces. Maar Nel Noordzy is een schryfster en zy ls dapper en daarom kan zy ko men tot een katharsis. tot een ge zuiverd bewustzyn. Daar legt zij in de laatste twee verzen in d^ze bundel getuigenis van af. Terecht noemt zy die „Leven zonder Oli fantshuid" d wz. waariyk leven binnen de eigen huid. niets meer en niets minder. Ik wacht met in tense belangstelling wat Nel Noord zy nu verder zal gaan doen. want zy is er nog niet als schryfster. CLARA EGGINK 1. speer steel korter; 2. armband zittende man; 3. knots tegen de muur anders; 4. meer verf gemorst over linker verfpot; 5. baard van schilder korter; 6. meer druipsteen recht; 7. stropdas korter; 8. jongetje heeft meer haar. (Van een speciale medewerker) Een week voordat hij. vijftig jaar terug, voor het eerst naar Lambarene ging. sprak ik met Yvonne Pietit, (19) donker, zeer expressief en met het gemakkelijke flair van de Amsterdamse teenager, over Albert Schweitzer. Zo begon het, zegt ze: een radiogesprekje voor AVRO's jeugdradio Mignon. Het ging over fanclubs en toen zei ik: waar om geen club voor iemand die werkelijk wat presteert. Schweitzer bijvoorbeeld? Er kwamen stapels brieven binnen uit heel het land van jonge mensen, die er ook zo over dachten. Post van studenten en winkeljuffrouwen, van hbs-ers en kantoormeisjes. Nee. zegt ze. ik noemde niet zo maar een naam. De Franse zendeling, die dokter en dominee, kunstenaar en filosoof is. boeide me. Ik was toen zestien, nu. drie jaar later, zie ik nog dui delijk wat het is te leven voor ..de ander'. tiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii Nel Noordzy. „Leven zonder Opperhuid". De Bezige By. Amsterdam 1962. Nel Noordzy is typisch een expo nente van het hedendaagse mens dom: altyd op zoek naar dat wat er niet is. Eenvoudiger gezegd kan men haar beschouwen als het re sultaat van de ethische pedagogiek van de laatste halve eeuw, ge naamd de eeuw van het kind. In deze periode heeft de mens de mond vol van begrip en liefde. De mens moet de mens ontzien, de ouder moet het kind in begrip en toegeef- lyke liefde grootbrengen. Men moet van het hart uit leven, zy die met deze theorieën opgevoed zyn. zyn er in gaan geloven als in een nieu we religie, een nieuwe ethiek. Tot zy tot. de ontdekking kwamen, dat het niet opging. Tot zy ontdekten, dat de liefde nog altyd met de mond beleden wordt en dat begrip niets helpt. Dat de maatschappij via de charitas nog steeds niets ver beterd is. Toen kwam ook nog de tweede wereldoorlog om het bloedi ge bewys te leveren van deze re sultaat loosheid en toen die achter de rug was. bleek sterker dan ooit. dat „leder voor zich" troef was. Er zyn er velen, die van die boom van die ethische kennis gegeten hebben en hebben moeten ontdekken dat zy bekocht waren. Dat deze be kochten daar vorige generaties de schuld van geven, is niet Juist, maar wel heel begrypeiyk. want dat is al- Kunt U de acht afwykingen in de beide bovenstaande tekeningen vinden? De juiste oplossing vindt U elders in dit Bijvoegsel. In de «tencU-brief, die haar ehib me stuurde, lees ik: „Er is immers zo ontzettend veel leed ln de re wereld". Zegt Yvonne: we hebben van alles gedaan. We be gonnen een tegelactie met de beel tenis van dr. Schweitzer, stuurden 4 vla het A.S.-comité geld naar Lam barene. kregen een brief van zyn secretaris met de toestemming zyn naam te gebruiken en probeerden Iets van zyn geest door te geven. Er zyn in verscheidene steden en •treken onderafdelingen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1963 | | pagina 8