Bouw zaagt de muren van zijn ÉliSt kamer vol W. Vijf jonge Leidse musici debuteren op de plaat ALLEEN VOOR MUSICI Jottye Alphenuar met ouderwetse hobby VOLGENDE WEEK: Reacties op jazz in de kerk KRIS-KRAS TE PAS EN TE ONPAS JAZZ op l.p., e.p. en single Sjoukje Dijkstra Roel Wiecsma Piet v. d. Pol Michel Kruin Eigenlijk heeft Bouw de Graaf een ouderwetse hobby. En daarmee bedoelen we niets on vriendelijks, alleen maar dit: nu de meeste jongeren hun vrije uren doorbrengen op de dansvloer, in een bioscoopzetel of voor het televisiescherm, maakt het zo n vooroorlogse indruk iemand ingespannen te zien figuurzagen. Een vroeger zeer alledaagse hobby is langzamerhand een vrij ongewone geworden, zeker op de manier waarop de vijf tienjarige Alphenaar hem be oefent. Niet af en toe om de tijd te verdrijven Bouw fi guur zaagt zodra hij maar even tijd heeft. Zijn fantasie heeft het behangselpapier in zijn slaapkamer verdonkeremaand: tientallen voetballers, wielren ners. schaatsers, politici en te- kenflim-figuurtjes zien (meest al grijnzend) op hem neer. als hij 's avonds in bed kruipt. Het begon een paar jaar ge leden. Op de v.g.l.o.-school ont dekte een van de leraren, dat Boudewijn Sanders, zoals Bouw gedoopt is. bijzonder veel aanleg had voor figuurzagen en daarbij een voorliefde voor karkaturen. Hij moedigde de jongen aan. die kort daarna een grote doos met figuurzaagmateriaal van zijn grootmoeder kreeg. ier uren Bouw bezig met met board en zaag. (LEIDSCH Intussen zaagt en tekent Bouw volop. En al die activiteit heeft, hem ook enige bekendheid bui ten de familiekring bezorgd. Hij heeft namelijk een paar keer met succes aan een hobby-expo sitie deelgenomen; dan was er een gedrang van jewelste bij zijn stand van mensen die er een hobby van maakten om de uit gezaagde figuurtjes te herken nen Als eerste middelbare school in Duitsland heeft het Bismarck- gymnasium in Hannover voor zijn scholieren een planetarium aan geschaft. Niet elke school zou het zich trouwens kunnen veroorlo ven. want het planetarium kostte bfjna dertigduizend gulden. Zweden krijgt een zeer bijzondere middelbare school. Dit najaar zal in Granna bij het Vattern-meer een internationaal college worden geopend, waar onderwijs wordt gegeven in de Engelse taal aan leerlingen van alle nationaliteiten door een internationale staf van leraren. Men begint met vijftig leerlingen, maar uiteindelijk zal er plaats 'en huisvesting» zijn voor driehonderd. Na de twee artikelen die we deze maand hebben gewijd aan ..jazz in de kerk blijkt het nodig een derde te publi ceren: nu geschreven door de lezers. Door lezers die op een briefkaart of in een brief hun mening over dit onderwerp stuurden. En voor wie van plan was ook nog te reageren: het adres is Red. Jouw Wereld. Witte Singel 1te Leiden. Tot maan dag kan het nog. .J V.l.n.r. staand: Herman Ligt- voet alias Tony Light en Aad Polanen. zittend Hans Nagt- zaam. Gijs Krans en Luc. v. d. Meer. Het eerste figuurtje dat Bouw maakte, was een Volendams meisje. En dit meiske beviel hem zo goed, dat hij sindsdien de fi guurzaag nauwelijks een dag .rust meer heeft gegund, tiental len, honderden figuurtjes volg den. En ze hangen niet alleen in zijn eigen kamer. Leo Horn kreeg er een van zichzelf toen hij in Alphen een lezing hield Naar de directeur van het Goud se lyceum stuurde Bouw, die wel van een grapje houdt, een af beelding van Sjoukje Dijkstra. Een houten Anton Geesink reis de zelfs helemaal naar Curasao. Ook doelman Piet Kraak kreeg een uitgezaagde karikatuur van zichzelf thuisgestuurd. ,,Maar die heeft nooit iets van zich la ten horen", zegt Bouw, die dat maar „zo zo" vindt. In elk figuurtje zit ongeveer vier werkuren. Bouw ontleent zijn modellen meestal aan teke ningen van Dick Bruynestein (t.v.-sportjournaall). Eerst te kent hij het model op hardboard na. waarna hij de omtrekken uitzaagt. Vervolgens tekent hij de lijnen met potlood en brengt hij diverse kleurtjes aan. Een paar dagen later, als de verf is gedroogd, lakt hij het figuurtje 't Is overigens gauwer beschre ven dan gedaan. Eén ding hindert Bouw: een model op papier kan hij heel goed natekenen, maar als zijn vader tegen hem zegt: ..maak eens een tekening van mij", dan lukt dat hem niet zo best. „Daar zou ik eigenlijk les in moeten krijgen", zegt Bouw. die hoopt dat hij later nog eens voordeel van zijn hobby zal hebben bij zijn werk hij is nu leerling- handzetter) in het grafische vak. Aad van Leeuwen Het Gillespie-Betz-Stitt Sep tet. ..For musicians only" (Verve MGV 9018 l.p.). Be-bop We Dark eyes Lover come back to me. Laat je alsjeblieft niet af schrikken door de ietwat arro gante titel van deze plaat. "For musicians only", want als er na Parker ooit bop (zonder het woordje „hard" er voor) is ge speeld. dan wel door deze com bo van louter topmusici. Sep tetten zijn al niet dik gezaaid in de jazz, maar het septet dat Gillespie voor deze studio-op namen formeerde zal waar schijnlijk nooit zijn weerga vin den. De solisten zijn grandioos en voelen eikaars ideeën per fect aan, de ritme-sectie heeft een enorme „drive", en gezeve nen vormen de musici, die al eerder in verschillende combi naties hebben samengewerkt, een homogene groep. Behalve de drie blazers naar wie het septet is genoemd, maken pia nist John Lewis, gitarist Herb Ellis, bassist Ray Brown en drummer Stan Levey er deel van uit. De plaat begint met het nummer ..Be-bop". een lesje in bop vol vir tuoze schittering, met maar liefst twee solo's van Dizzy, Stan en Son ny ieder. De grote verrassing komt echter in „We" en daarvoor zorgt Getz. Zijn spel is aanmerkelijk har der en klankvoller dan anders, en hij parafraseert zo onorthodox en zo driest dat we de doorgaans "koele" tenorsaxofonist nauwelijks herken nen In „Dark eyes" legt hij er nog een schepje bovenop. Nog indrukwekkender dan de ver bazingwekkende uitstapjes van Getz en de mooie, evenwichtige bijdragen van 'puncher' Stitt (altsax» zijn de solo's van trompettist Gillespie: vol afwisseling, nu eens duizelingwek kend en dan weer beheerst en rus tig. zeer geïnspireerd en technisch volmaakt. Gillespie is het ook, die graag zegt dat hij alleen voor mu sici speelt Vandaar de titel.... Kenners zullen vooral genieten van het magistrale „Dark eyes" met zijn meesterlijke breaks en riffs (vooral tijdens Dizzy's solo» en enkele con- trapuntische passages die tot de beste behoren die op jazzplaten zijn vastgelegd. Louis Armstrong en zijn All Stars. „Satchmo plays King Oliver" Audio Fidelity FBL 145004 l.p.). St. James infirmary I want a big butter and egg man ain't got nobody Panama Doctor Jazz Hot time Fran- kie and Johnny I ain't gonna give Drop that sack Jelly Roll blues Old Kentucky ho me Chimes blues. Voor de liefhebbers van traditio nele jazz: een plaat met recente op namen van Armstrong waarin de grootmeester op de trompet weer 'ouderwets' op dreef is. Niet de min ste aanstellerij en geen commerciële foefjes ditmaal, maar pittige 'ho- nest-tot-goodness' jazz Met zijn All Stars speelt Satchmo die nummers die hij eens, vele jaren geleden, als tweede cornettist heeft mogen mee- blazen in de Creole Jazzbond van King Oliver. King Oliver was de man die al In 1922 (Armstrong was toen nauwe lijks volwassen) het grote talent van de jonge Louis onderkende, hem naar Chicago liet komen en 'm een flinke duw in de goede rich ting gaf. Armstrong is de King daar altijd dankbaar voor gebleven. En uit die dankbaarheid spruit het waarschijnlijk voort, dat hü voor de standaardnummers van het Oliver- repertoire alle respect toont in- plaats van er mee te sollen zoals met de meeste melodietjes die hij tegenwoordig speelt. Niet alleen Satchmo is in vorm Zijn All Stars spelen alsof óók zij eens in de Creole Jazzband hebben gezeten. Soriny Rollins. „The Bridge" (R.C.A. LPM 2527 l.p.). Without a song Where are you John S. The Bridge God bless the child You do something to me. Sonny Rillons' jongste optreden in Nederland moge - blijkens de krantekritieken sterk gemengde indrukken hebben achtergelaten <NB achteraf bleek bovendien, dat hij in Amsterdam beter had ge speeld dan in Den Haag). The Brid ge neemt de geringste twijfel aan zijn capaciteiten weg. Evenzeer als zijn misgrepen in Den Haag bewe zen dat het hem niet altijd lukt. bewijst deze plaat dat hij het wel degelijk kan. „Saxophone Colussus" en „Boss of Tei ors" zijn de bijnamen van Son ny Hollins en hij doet ze in The Bridge eer aan. Zes lange, doch be slist niet nodeloos uitgesponnen nummers tonen aan, dat Rollins de jaren dat hij in retraite is geweest, goed heeft benut. En het eerste dat DIZZY GILLESPIE speelt voor musici opvalt, is zijn aanzienlijk betere techniek. Ook speelt hij zekerder, evenwichter en gaver dan vroeger, waaraan de invloed van de even rustige als vaardige gitarist Jim Hall «die helaas inmiddels vervan gen is door de experimentele trom pettist Don Cherry niet vreemd zal zijn geweest. Rollins wordt verder begeleid door bassist Bob Cranshaw en Ben Riley en H T Saunders die afwisselend achter de drums zitten The Golden Gate Quartet Co lumbia C 41510 e.p.). Ole Time Religion All over this world Roll, Jordan, roll My Lord, what a morning. Het is goed luisteren naar The Golden Gate Quartet. Het feit dat het op deze e.p. spirituals zingt, doet er eigenlijk niet veel toe. Want zouden deze vier uitstekende neger- zangera gospels, blues of ballades brengen, dan zou hun voordracht er niet anders om klinken Hun zang is namelijk op het effect berekend, nogal commercieel dus. maar afge zien daarvan: eersterangs kwartet- muziek Kwintet Jan Morks. Caspar's eye Pourquoi (M.M.P. RPM 1003 single). RaJisey Sweet Georgia brown M.M.P RPM 1012 single) Een nieuwe combo op een nieuw merk: het kwintet Jan Morks op twee MMP-single.s Morks is de vroegere klarinettist van de Dutch Swing College en op deze plaatjes verloochent hij zijn ..afkomst'' niet: samen met gitarist Flip Willemsen. bassist Chris Smildiger, pianist Wim Beekhuizen en drummer Mar- tien Beenen brengt hij vlotte, ball- room-achtige dixieland-nummertjes ten gehore Kortomplezierige pre tentieloze jazz, vooral geschikt om op te dansen Tony Light. The Bell Boys. Engelse namen, waarachter vijf Leidse jongens schuilgaan. En hun echte namen mogen vandaag ook wel in de krant, want ze hebben een grammo foonplaatje gemaakt hun eer ste!), dat deze week van de Bovema-persen is gekomen. Tony Light is Herman Ligtvoet (20». overdag handzetter en na werktijd zanger. The Bell Boys be staan uit solo-gitarist Hans Nagt- zaam (16. leerling Plesman-ulo>, slaggitarist Luc van der Meer (20, in militaire dienst», basgitarist Gijs Krans <25. autohandelaar) en Aad Polanen (20, tuinier» die de trom melstokken hanteert. „Kunt u er een vriendelijk stukje over schrijven?" vroeg Tony, alias Herman, die ons, met het plaatje in de hand. kwam opzoeken. Publi citeit. verduidelijkte hij, ls voor mu sici een belangrijke ruggesteun, ook al zijn het amateurs. Tonv en The Bell Boys zijn amateurs. Nog wel. ..Als er voldoende brood in zit en we hebben het vooruitzicht dat we drie. vier jaar aan het werk kun nen blijven, dan maken we van de muziek ons beroep. Maar dat is nu niet het geval". Wel treedt het kwintet, dat onge veer tweeëneenhalf jaar bestaat ge regeld op. Speelden ze vroeger hoofdzakelijk in Leiden, tegenwoor dig reizen ze bij voorkeur naar an dere plaatse om. zoals Tony zei, „ook buiten Leiden meer bekend heid te krijgen". Hij rekent er zo'n beetje op. dat ook hun eerste gram mofoonplaat daartoe zal bijdragen. We hebben het plaatje gedraaid. En het met genoegen beluisterd. The Bell Boys vormen een „slag vaardige" gitaar-combo en Tony zingt lang niet onverdienstelijk. Aan de andere kant: dit jeugdige vijftal is er zeker nog niet. er zal nog flink geschaafd en veel gestu deerd moet worden. In ieder geval geeft het plaatje alle reden tot op timistische verwachtingen. Aan de ene kant staat ..Ruby Ann" (het nummer dat de schijf moet verko pen i en aan de keerzijde „Twistin" Patricia". Vooral het laatste nummer klinkt erg aardig. Wat de nabije toekomst betreft, vertelde Tony, dat het vijftal van plan is in het najaar een dancing te openen in Leiden. Waar het eta blissement precies komt, weten ze nog niet. .maar het komt er!" ver zekerde Tony ons. En een naam hebben ze voor deze dancing ook al bedacht: „De Wildhoef". De studenten in Brazilië zijn niet erg te spreken over het State Department. Een hoge Amerikaan heeft de opmerking gemaakt, dat Brazilië 100.000 communis tische studenten zou tellen. De leider van de Nationale Bond van Studenten in Brazilië heeft ver klaard. dat de strijd die 100.000 studenten voeren tegen de econo mische achterstand en tegen het imperialisme, nog geen commu nisme is Hij noemde het naïef van de Amerikanen om overal communisten te zien. „Op die manier krijgt ten onrechte alleen het communisme de eer te strij den voor politieke bevrijding en economische emancipatie". k Een van de tien „meest gezochte mannen in de VS", een zekere Jerry Rush (27). is gearresteerd. Hij had namelijk een bank in New Jersey voor ruim 100 000 dollar beroofd om zijn huwelijks reis te financieren k De zoon van Frank Sinatra, de 19-jarige Frank Sinatra, treedt sinds kort als zanger op in de Tommy Dorsey's Band. Zijn be roemde vader heeft van 1939 tot 1941 gezongen in deze band. die nog de naam van de overleden Dorsey draagt maar sinds 1956 door Sam Donahue wordt geleid. Elfduizend meisjes in West- Du itsland werken thans op basis van vrij willigheid voor korte t ijd in ziekenhuizen en verpleeghui zen. Zij helpen de nood te ver lichten die is ontstaan door het enorme vepleegsterstekort in de Bondsrepubliek een euvel waarover men in ons land ook wel kan meepraten. Ongeveer zesduizend van deze meisjes heb ben zich voor een half of een heel Jaar tot deze hulp bereid ver klaard. Zaterdag 30 maart 1963

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1963 | | pagina 15