de Jazz hoort thuis, zegt niet in kerk jazzmusicus beetj Ds. Honnef: niets tegen jazz in de kerk Velema huiverig Ds. Dronkert: niet in de gewone dienst KEES mee NIX bereid te werken Geen jazz in Mis IN HET KORT Zaterdag 23 maart 1963 Ds. J. P. Honnef, Ned. her vormd predikant te Leiderdorp is een groot voorstander van jazz in de kerk. Voor hem is de volgende vraag belangrijk: Hoe spreken wij de taal van de jongeren? „Wy moeten de jazz in de kerk zien als een onderdeel van het ge heel. Iedere groep beleeft op zijn eigen manier zijn godsdienst en ge loof. Omdat het Jezus de moeite waard was mens te worden, moet het ons de moeite waard zijn de Boodschap te verkondigen. De Nederlandse eredienst ver schilt sterk van die van Frankrijk of Amerika. Toch wordt overal de dienst met dezelfde intentie be leefd. Zoals we onderscheid maken tussen de diverse landen, moeten we ook onderscheid maken tussen ouderen en jeugd. Het kerklied moet door de jeugd gezongen kunnen worden. Ik zie niet in, wat er tegen een jazzcombo in de kerk is". „In de zestiende eeuw waren de mensen tegen het orgel als begelei dingsinstrument van de samenzang, omdat het te modern was. Het is echter toch ingevoerd. Nu vindt men een jazzcombo te modern, maar het is niet uitgesloten, dat de jazzcombo, vooral in jeugddien sten, het orgel gaat verdringen". „We mogen echter nooit de ge vestigde gemeente aantasten, zegt hy verder. „Wat de liederen betreft, is de tekst natuurlijk altyd verre weg het belangrijkste". Ds. Honnef gelooft niet dat met behulp van jazzbegeleiding het kerklied ver nieuwd moet worden, want „het kerklied vernieuwt zichzelf". ,,De jazz is niet Nederlands en zal in de kerk geen ingang vinden. De gereformeerde jeugd wil wel variatie, maar dat behoeft niet op deze ma nier te gebeuren. De jazz is wel geschikt als evangelisatie middel, omdat er dan jongeren in de kerk komen, die anders niet zouden gaan. De preek is echter het belangrijkst." Zo denkt dr. K. Dronkert, gere formeerd predikant te Leiden, er over. Toch is hij niet helemaal te vreden over de gang van zaken in de tegenwoordige kerkdiensten. Hij citeert Gabriel Smit: „Ik mis de vrome geuzenstoerheid." „In plaats van vernieuwing van liet kerklied kunnen we beter eerst de preek vernieuwen", vervolgt ds. Dronkert. „Vooral in een jeugd dienst moet eenvoudiger en pittiger gepreekt worden. Wel ben ik er voorstander van, dat we, wat de kerkliederen betreft. terugkeren naar de oorspronkelijke Franse me lodieën". In de gereformeerde kerk maken we niet zo veel onderscheid tussen een kerkdienst voor ouderen en voor de jeugd. De gehele gemeente moet bij een dienst betrokken zijn. De gereformeerde jeugd is het vaak niet eens met de gang van zaken in de dienst, maar als je vraagt, hoe het anders moet, weet zij het niet". „Ik heb het vraagstuk „jazz in de kerk" met een van myn catechisa- tiegroepen besproken. Ik vond en kele voorstanders, wat meer tegen standers, maar de meesten waren vóór, noch tegen. Als onze jeugd bezwaren tegen de tegenwoordige diensten heeft, geloof ik, dat we dat moeten wijten aan een generatie- verschil". „Ik heb persoonlijk niets tegen de Jazz, maar in de kerk vind ik het ..Eigenlijk ben ik het er niet helemaal mee eens. Jazz hoort niet in een kerk thuis. Ik verleen wel mijn medewerking, omdat ik het toch niet kan tegenhouden. Als ik niet speel, vragen ze een ander, en die is misschien moeilijk te krijgen. Aan de andere kant vind ik de jazz-diensten echter wel goed verlopen. Iedereen is serieus en meent wat hij zegt en doet. Ik geloof niet dat we iemand kwaad berokkenen met deze vorm van kerkdienst. Mijn bandleden en ik spelen altijd erg graag in de kerk. Er is veel belangstelling en veel aandacht voor de muziek die we maken Dit zegt de 20-jarige Louis van Dijk. leider van de jazzcombo, die altijd ln de jazzdiensten in de Jeruzalemkerk en in de aula van het Hervormd Lyceum in Amsterdam te horen is. Louis van Dijk is geboren en ge togen in Amsterdam. Hij bezocht enkele jaren de h.b.s. en ging toen naar het conservatorium Hij stu deert piano en orgel en had o m. les van Piet van Egmond. Omdat zijn vader koster van d Amsterdamse Prinsessenkerk is, kan hy naar har telust studeren. Zyn pianotechniek is uitstekend. Hij speelt al vele jaren jazz en vormde een trio, samen met bassist Cees Hamelink (22). en drummer Barry en Siethoff. Ruim een jaar geleden nam Cunnar Nielsen de plaats van Harry in. Het trio speelt vaak samen met Karl Schulze, vi brafoon. In 1960 behaalden ze in het Loosdrecht jazzconcours ae eer ste prijs. Naar aanleiding hiervan werd een plaatje gemaakt met de nummers „It don't mean a thing." ..Dear old Stockholm" en „Straight no chaser". Het trio heeft in de loop der ja ren allerlei combinaties gevormd Het speelde samen met een saxofo nist. een trombonist, en Louis zelf speelt soms als gastpianist in Boys Big Band, die onder leiding van dus alleen maar aanvaardbaar, wanneer het als evangelisatiemid del wordt aangewend", aldus ds. Dronkert. Binnen het kader van de sobere liturgie, die wij in de chr. geref. kerk hebben, past de jazz niet. Hoewel ik er per soonlijk niet direct afwijzend tegenover sta. geloof ik niet, dat de chr. geref. jeugd be hoefte heeft aan jazz in de kerk. Ik ben zeer tevreden over de huidige kerkmuziek. Deze behoeft niet vernieuwd te wor den. Bovendien zijn de meeste vernieuwingen in de liturgie maar betrekkelijk." Dit vertelde ds. W. H. Velema, chr. geref. predikant te Leiden, ons. Ook heeft hy geen behoefte aan een nieuwe psalmberijming. „Ik voorzie bij het invoeren van de nieuwe berijming nog grotere moei lijkheden dan die, welke ontstonden bij de nieuwe bijbelvertaling". „Wij trachten de jeugd in de kerk te krijgen door persoonlijke benadering. In de kerk is het Woord van God het belangrijkste. Het is opvallend, dat de moderne muziek waarmee men evangelisatie be drijft, juist door kerkelijke mensen zo gewaardeerd wordt. De mensen voor wie het eigenlijk is bestemd, komen er vaak niet veel verder door. Daarom ben ik er toch een beetje huiverig voor deze muziek in de dienst in te voeren. De negers gebruiken de jazz in hun kerkdiensten als een middel om hun geloof tc'uiten. Ik heb hier na tuurlijk geen bezwaren tegen, maar ik ben van mening, dat de Neder landse jeugd de jazz niet nodig heeft om zijn geloof te beleven". Trix Hoogendoorn ook hier mogelijk De jazzpianist Louis van Dijk speelt de andere leden van zijn trio een motiefje voor. Cees Hamelink, bas en Har- rif ten Siethoff. drums, luiste ren toe Boy Edgar staat. Louis speelt nooit meer voor lege zalen. Vorig jaar maakte zijn trio een reis naar Ame rika, omdat het aan boord van een schip 's avonds moest spelen. Hij wordt steeds bekender bij jazz minnend Nederland. Zyn meest recente televisie-optreden had 20 februari plaats. Ook in Leidse jazz kringen heeft hij een goede naam: kortgeleden trad hij op in zaal Me- kel voor de leden van de Jazzclub Leiden. Bij een van zijn televisieconcerten van het vorig jaar veroorzaakte hij nogal was opschudding door te ver klaren dat Dave Brubeck geen jazz speelt. Jazzcritici vergeleken hem met Oscar Peterson, zeer tot spijt van Louis van Dijk, want hij wil zilchzelf zijn. „T radities Jeanet v. d. Star 161, 3de klas hbs, is rooms-katholiek. Zij vindt de liederen met jazzbege leiding wel acceptabel, maar ge looft niet. dat dit in een katho lieke kerkdienst is in te voeren „Het karakter van b.v. een H. Mis wordt helemaal bepaald door tradities, en ik geloof niet. dat het verstandig is. dit zomaar te doorbreken. Wel is deze mu ziek bij uitstek geschikt voor een interkerkelijke dienst, zoals die in Rotterdam wel eens wordt ge houden". „Ik niet" „lk houd niet van moderne jazz", zegt Ernst Hellemink 16 3de klas gymnasium en hoofd redacteur van ,,'t Uiltje". „Ik vind de solo's van Louis van Dijk niet in de kerkdienst passen. Ik vind die moderne liederen wel mooi, maar dat zou ik ook vin den, als ze op een andere ma nier, dus niet door een jazzcom bo, begeleid zouden worden. Do nald Jones zingt erg goed. Als in Leiden een jazzdienst zou wor den gehouden, zou ik er wel naar toe gaan. maar niet voor de jazz. Alleen de wetenschap, dat er iets nieuws zou gaan ge beuren. zou mij tot een bezoek aan de kerk kunnen bewegen". Boub Grin grote stap vooruit Lenie van Brussel (journaliste te Leiden, rooms-katholiek) houdt wel van moderne jazz, maar volgens haar is het onmogelijk deze in de H. Mis in te voeren. ..De jazz is iets van deze tijd en het Latijn en Gregoriaans van de mis berust op een eeuwen oude traditie. Als deze twee muziekvormen met elkaar geconfronteerd zouden worden, zou dat enorme botsingen veroorzaken". ..Ik vind de moderne liederen met jazz-bege- leiding wel aanvaardbaar, en de teksten zouden best door rooms-katholieken gezongen kunnen worden, maar dan in een interkerkelijke dienst of tijdens het Lof. Ook Piet Sybrandy en Frans .J van Schaik zouden wel tijdens het Lof kunnen zingen." Voor de jazz ziet Lenie wèl mogelijkheden in een Mis voor jongeren. .Van te voren zou alles dan goed besproken moeten worden. Het zou echter wel een experiment zijn!" Vijf leerlingen van het Rembrandtlyceuin in Leiden hebben, na verscheidene platen beluisterd te hebben, voor „Jouw Wereld" hun standpunt uiteengezet. Vier van hen zijn het er over eens, dat jazz in de kerk wel is toe te juichen, maar toch verschillen de meningen hier en daar. Psalmen taai" Boub Grin (16), 4de klas hbs- B, praeses van de schoolvereni ging MTGS, vindt dat de jazz in de kerk beslist een grote stap vooruit is. „De mensen vinden de psalmen taai. Wat ze nu voorgeschoteld krijgen, grijpt niet terug op het verleden, maar het is iets van deze tijd. Ook ge loof ik, dat het kerklied hard aan vernieuwing toe is. Ik kom zelf niet zo vaak in de kerk, maar als ze er jazz spelen, zou ik veel vaker komen", „Ouderen tegen 9 Hanneke v. d. Spek (17) zit in de 4de klas hbs-A. Zij is muziek - redactrice van ,,'t Uiltje", de schoolkrant van 't Rembrandt- lyceum. „Ik zou het erg fijn vin den. wanneer ze in de Leidse kerken jazz zouden gaan spelen. Ik zou de diensten altijd gaan bezoeken, wat nu niet het geval is. Ik geloof echter niet. dat we spoedig onze zin krijgen, want het is nu eenmaal een feit. dat de ouderen tegen jazz zijn en wij als jongeren kunnen hier weinig tegen doen". Beet je medewerking" f „Met een beetje medewerking van de ouderen is de jazz wel in de Leidse kerken in te voe ren", zegt Trix Hoogendoorn 116». Trix zit in de 4de klas hbs- B en is secretaresse van MTGS. „Ik ben zelf hervormd en bezoek de kerk geregeld, maar als er er gens jazz gespeeld zou worden, zou ik natuurlijk naar die kerk gaan. Ik vind de gospels van Do nald Jones erg goed, en als hij in een Leidse kerk zou zingen, zou dit beslist veel meer mensen trekken. De jazzcombo moet in zo'n dienst geen solo's spelen, want die vind ik niet zo ge schikt". Ernst Hellemink houdt er niet van Hanneke van der Spek erg fijn We hebben deze groep middelbare scholieren terloops nog even ge vraagd, hoe ze denken over de „moderne religieuze muziek". Ze vinden de platen van Piet Sybrandy over het algemeen wat te commercieel „Maar", zeggen ze. „hier zal de platenmaatschappij ook wel schuld aan hebben. We vinden zyn liederen wel aanvaard baar, maar we zyn er van over tuigd, dat ze veel meer tot hun recht komen en minder gemaakt klinken wanneer Piet ze in de kerk zingt met uitsluitend begeleiding van zijn gitaar". De vyf scholieren vinden het wel jammer, dat de platen met liederen in de „oude stijl" ('t Ruwhouten Kruis) beter verkocht worden dan de „nieuwe styl" (Jozua en Zoekt uw veiligheid by God». De zang van de Brada's achten ze wel verantwoord, maar de platen van ds. Bodaan vinden ze ook een beetje te commercieel. Bovendien is deze muziek niet modern genoeg naar hun zin. De Troubadour van het Heilig Hart vinden ze wel dapper, maar „zyn liedjes passen niet in de kerk". Op de zang van Frans van Schaik hebben deze scholieren de minste aanmerkingen. ..Hy zingt erg goed. en de begeleiding is ook behoorlijk. Alleen de drummer is hier en daar iets te ritmisch". Het Nederlands Bureau voor Buitenlandse Studentenbetrek kingen koos o.a. het Trio Louis van Dijk uit voor een reis naar Amerika in de zomer van dit jaar. Van Piet Sybrandy, over wie wij de vorige week schreven is een nieuwe religieuze e p. versche nen. Behalve de titelsong „De Heilige Stad" staan er de volgen de liederen op: „Die dag op Gol- cotha". „Ik bouw op U mijn Heiland" en „Myn stervensure nadert". iFontana 463.273 TE'. Piet vertelde ons, dat binnen kort ook weer een nieuwe po pulaire plaat van hem uitkomt, met „Butterfly Baby" teen num mer van Bobby Rydell) en „De koningin van m'n hart" (Neder landse versie van de country- and westernsong „From a jack to a king"). Het enige maandblad in Neder land dat uitsluitend is gewijd aan moderne religieuze muziek, heet „Canto di Vangelo". Admi nistratieadres Tweede Middel landstraat 30 A. Rotterdam. Jeanet van dei Star tradities Kees Nix (20) is in Leidse jazzkringen zeer bekend als pia nist. Kees zit ook nog op het Rembrandtlyceum. Hij zou- al leen voor de muziek een jazz- kerkdienst bezoeken. Hij vindt Louis van Dijk geweldig goed spelen, maar vraagt zich af. of zijn solo's iets met goddienst te maken hebben ..De jazz zou zeer goed kunnen bijdragen tot vernieuwing van de kerkmuziek", zegt hij. „maar toch moeten we de huidige psal men ook handhaven en de men sen leren, deze psalmen beter te zingen. Er zijn hele mooie melo dieën bij". „Ik juich de jazz in de kerk toe. En als ze mij zouden vragen de gemeente te begeleiden. zo,>. mijn combo zich onmiddellijk belangeloos beschikbaar stellen".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1963 | | pagina 7