Vele K. en O.-leden bij Nationale Ballet' Eclatante voorstelling van de musical „The Boy-Friend" kunst kaleiöoscöQp Opmerkelijk spel van Prinses Margriet Ned. Kamerorkest uit Amerika teruggekeerd Zee- en kustvisserij was in 1962 35.551.000 kg minder Jungle en Petroesjka spannende nummers FEESTELIJKE V. V.S.L. A VOND Serie aantrekkelijke dansen Nu elke dag twee NIEUWE TELEVISIEOPERA VAN GIANCARLO MENOTTI ]Sa een vermoeiende tournee van veertig concerten December doet in IJmuiden de deur dicht Opbrengst f 20.-miljoen meer; zeevisexport stijgt met bijna 3.000 ton en f 1.5,4 miljoen Straaljager neergestort Ipgericht 1 maart I860 Dinsdag 5 maart 1963 Derde blad no. 30898 De „Toneelclub van Vrouwelijke Studenten' te Leiden, met medewerking van het Leidsch Studenten Tooneel heeft gisteravond in de grote zaal van het Kurhaus te Scheveningen het jaarlijkse V.V.S.L.-bal doen voorafgaan door de opvoering van de musical "The Boy-Friend" van de in 1932 geboren Engelsman Sandy Wilson die, behalve deze musical ook "See You Later" (1953) "The Buccaneer" (1954) "See You Again" en enige sketsches en revues op zijn naam heeft staan. Deze éclatante voorstelling betekent, doordat zü informeel werd bijge- K-oond door Koningin Juliana en Prinses Beatrix en door de daadwerkelijke medewerking van Prinses Margriet ongetwijfeld 'n hoogtepunt in de annalen ran de V.V.S.L., maar overtrof in artistiek opzicht tevens alles wat deze imbitieuze afdeling van de V.V.S.L. tot nu toe presteerde. Levensvreugde! Vlot spel Wij waren getuige van een door de i D_ Hortense vond pelleidster Anne-Marie Prins in Mrrj, vertolkster Eortreffelijke banen geleidde man.- ™,r meXliik «mak estatle van gezonde levensvreugde vrli »an de studerende jeugd, die een lartverwarmende uitwerking op de oeschouwers uitoefende die door het jnthouaiasme van de spelenden mee- Slskll Noordhork Hegt was 'zó verwezenliiken r„. van Madame Dubonnet opgedragen. Zij i Prinses die zich volkomen vrü van plankenkoorts, een zéér dui delijke spreekstem en prettig aan doend enthousiasme van haar taak de jende band produceerden, soms ladrukkelijk. dat enkele scènes her- Daal d moesten worden! „The Boy-Friend" is bedoeld als parodie op de musical uit de twinti ger jaren en speelt ook in die tyd en Hel in de onmiddellijke omgeving van Kice. Het eerste bedrijf in de zitkamer ran de villa „Caprice", Madame Du bonnet's „Finishing School", het tweede op het strand en het derde tijdens een bal masqué op een ter ras. Daar ook de jeugd van de andere sekse vertegenwoordigd is. vindt de ontluikende liefde hier een vrucht bare bodem, blykbaar zó vruchtbaar, dat hij ook een oude liefde weer doet opbloeien. In villa „Caprice" drijft Hortense, het dienstmeisje, de spot met de def tigheid en zelfingenomenheid van de leerlingen. slaagde hierin „cumlaude" door haar vlot en natuurlijk optreden. Haar partner Maarten Ellis als Per- cival Browne, wist zich met z'n droge humor volkomen naast haar te hand haven. Polly Brown van Norah van der Velden en Tony. van Maarten Schulte vormden een uitstekend op elkaar ingespeeld duo. waarvan de liedjes en dansjes terecht insloegen. Verder noemen wü Jan van Dunné als Bobby van Husen, Lord en Lady Brockhurst van Huug Obertop en Katascha Teilegen, Hans Hers en Erica Delgorge als het Tango-dans paar, Arthur Douglas als Al Jolson die een uitstekende imitatie ten beste gaf en een uitzonderiyk lang- en vlugbenige kelner van Floris de Graaf. Tenslotte hulde aan het viertal leerlingen Maisie, Dulcie, Fay en Nancy, onvermoeibaar gespeeld, ge zongen en gedanst door Walthera van Lennep, Heintje Alberts, Heieen Beerman en Mirjam de Kok. Bezielende leiding Maar het meest opvallend was de laaiende geestdrift die het gehele ensemble ten toon spreidde. Dit wijst nadrukkelijk op de bezie lende leiding die van Anne-Marie Prins moet zyn uitgegaan. Zü deelde dan ook terecht in de grootse hulde die het opgetogen publiek de uitvoe renden bracht. Een eenvoudig deel daarvan komt ongetwyfeld Jack Bow toe. die ver- antwoordelük was voor de choreogra fie. De schier onuitputtelüke ver scheidenheid en aantrekkelykheid van de door hem ontworpen en in gestudeerde dansen gaven blük van grote vakbekwaamheid. Hans Eikerbout leidde met vaste hand zijn goed geschoold orkestje en droeg zodoende het zijne by tot het slagen van deze feestelijke, vreugde volle avond! B.H. Nederlandse kunst per KLM naar V.S. Vijfentwintig schilderijen van elf jonge Nederlandse kunstenaars gro tendeels vertegenwoordigers van de nonfiguratieve richting, zijn met een KLM-vrachtvliegtuig naar New York overgevlogen. Onder auspiciën van het de partement van O K en W zul len deze schilderijen in het Joodse Museum te New York worden ten toon gesteld. Jhr. Sandberg, oud directeur van het Stedelyk Museum te Amsterdam selecteerde de werken op de ateliers van de schilders. De waarde van de schilderyen wordt ge- schat op ruim f. 400.000. De kunstenaars, die tot de jongeren in de hedendaagse Nederlandse schil derkunst behoren, exposeren gere geld in het buitenland. Men treft on- der hen namen aan van Benner, Die- deren, Lataster, Wagemaker en Luce- I bert. De groep heeft geen gemeen- I schappelyke stijl. Na de expositie in het Joodse Mu- 1 seum te New York gaan de schilde rden nog op tournee door de V.S. Eerst eind 1964 zullen zü naar Ne- derland terugkeren. Verhogen uw weerstand speciaal tegen griep en verkoudheid! LAMBO-TRAN per flacon van 100 parels vitamine AenO f 3.25 Bij apotheker en drogist Een „symbolische fantasie" De Italo-Amerikaanse componist Giancarlo Mcnotti. animator van het Festival ,.Dei due mondi" in het Italiaanse spoleto. heeft zondag in New York zijn vierde televisie-opera. Labyrinth, ten doop gehouden. Het uit 25 musici bestaande Ned. Kamerorkest is gistermorgen op Schiphol teruggekeerd van een tournee van reven weken door de V.S. Het Kamerorkest, dat onder leiding stond van de dirigent violist Szymon Goldberg, heeft in de V.S. 40 concerten gegeven, waaronder drie in New York. Dirigent Goldberg is nog in Amerika gebleven voor een aantal concerten. Op Schiphol vertelden de heien Thomas Magyar en Piet Nijland. de 'eerste en de plaatsvervangend eerste concertmeester, dat dit tweede optre den van het Kamerorkest in Ameri- ka. dat onder auspiciën stond van de Nederlandse ambassadeur in Wash ington, dr. J. H. van Royen. met een nog groter enthousiasme begroet was dan het eerste optreden, in het na jaar van 1961. „In vooraanstaande Diaden is ons orkest betiteld als een o'er allerbeste kamerorkesten in de wereld", zo zei Magyar niet zonder trots. In verband met de krantenstaking konden zü ui teraard niets zeggen over recensies in de Newyorkse bladen, maar wel kre gen zü lof tuigingen via voor de tele visie voorgelezen beschouwingen. De leden van het orkest vonden de tournee ditmaal wel zeer vermoeiend. De vliegreis meegerekend hebben zij in totaal een kleine 30 000 kilometer afgelegd. Zij noemden het plezierig dat beroemde musici, coals de diri gent George Szell. de dirigent van het Cleveland orkest, de concerten had opgeluisterd en. zo zeiden zij. tij dens ieder concert hebben wij enkele werken gebracht van Nederlandse componisten, „Vooral Badings is bü- zonder in de smaak gevallen", aldus de concertmeester. Leo Driehuis, zullen worden hervat. Binnenkort staan uitvoeringen in Den Haag. Amsterdam en Rotterdam op het programma en gaat men zich voorbereiden op het Holland Festival. De heren Magyar en Nüland spra ken hun grote bewondering uit voor de wüze waarop Szymon Goldberg het Kamerorkest gedurende de gehe le tournee heeft geleid. De opera is besteld door de Niatio- nal) Biroadcasting) C(ompany) en is een produktie van Samuel Choltzi- noff, zij wordt geleid door Menotti, Proces rond Alphonse Dautlet In Parijs is gisteren een pro ces begonnen tussen de erfge namen van de schrijver Alphonse Daudet en de uitgevers van diens veelgelezen werken. De erfgenamen van de schrijver van boeken als „Lettres de mon moulin" eisen dat voortaan op het titelblad behalve de naam van Alphonse Daudet. ook de naam van diens echtgenote Julia zal worden vermeld. Zij hebben daartoe stukken overgelegd, waaruit zou moeten blijken, dat mevrouw Daudet veel tot de werken van haar echtgenoot heeft bijgedragen. Voor de werken van Daudet. die leefde van 1840 tot 1897. zün sedert vorig jaar geen auteursrechten meer verschuldigd. Zün echtgenote over leed echter pas in 1940, in de ouder dom van 95 jaar. Als zij wordt aan gemerkt als medeschrüfster van Dau- dets werken, zouden de erfgenamen nog tot het jaar 2005 aanspraak op de auteursrechten kunnen laten gel- den. De uitgevers zün uiteraard niet van mening, dat mevrouw Daudet als medeschrüfster is te beschouwen. De uitspraak zal over twee weken zün. Cultuurprij s 1963 van Hilversum voor Ekvan Zanten De beeldhouwer Ek van Zanten te Naarden heeft gisteravond de cul tuurprijs 1963 van de gemeente Hil versum, bestaande uit een bedrag van f 1.000.- en een oorkonde, ontvangen uit handen van de burgemeester van Hilversum, de heer J. J. G. Boot. Ditmaal werd de cultuurprijs uitge reikt voor de beeldhouwkunst. De voorzitter van de jury. dr. D P. R. A. Bouvy, las het rapport voor, waarin de bewondering van de jury tot uitdrukking werd gebracht voor de eenheid die de kunstenaar in zyn werken tussen conceptie en i uitvoering heeft weten te bereiken. Het was de vierde maal dat de cul tuurprijs Hilversum werd uitgereikt. Ek van Zanten werd in 1933 gebo ren en ontving zün opleiding aan de normaalschool voor tekenleraren, de Rüksacademie van Beeldende Kunsten te Amsterdam en aan de „Ecole nationale d'architecture et des arts decoratives" te Brussel. Hü werkte ojn. op het atelier van Char les Leplae. Ek van Zanten verwierf in 1955 de Prix de Rome en in 1959 een eervolle vermelding voor de sport- prüs. Het gebeuren in de burgerzaal van het Hilversumse raadhuis werd omlüst met vioolspel van Herman Krebbers met pianobegeleiding van Daniele Dechenne. een korte ver handeling over de ontwikkeling van de hedendaagse beeldhouwkunst door dr D. P. R. A. Bouvy en een beiaard concert door Peter Bakker. Dat de balletkunst ook in onze stad meer en meer aanhangers krijgt, bleek gisteravond, toen een groot aantal K. en O.-leden in de bussen stapte, om hen te voeren naar het Gebouw van K. en W. te Den Haag, waar het „Nationale Ballet" van Sonia Gaskell een voorstelling gaf. Deze bevatte voor de rechtgeaarde ballettom. anen weliswaar geen premières, want het programma bestond geheel uit bekende nummers van het overigens uitgebreide repertoire dezer instelling. MARIANNE HILARIDES in „Ydille" „Four temperaments" behoort tot de geükte successen: wü hebben het ook al in de Leidsche Schouwburg gezien. Moderne vaart typeert het, doch nieuwe gezichtspunten werden niet geopend. Het kwam ons zelfs voor, dat dit ballet minder spontaan, geïnspireerd en strak-ritmisch ver liep dan weleer. Misschien het gevolg van een te veelvuldige herhaling? „Ydille", in de choreografie van George Skibine en op muziek van Francois Serrette, bleek niet meer dan een lichtelük zoetelijke liefdes geschiedenis tussen een veulen en een zwarte hengst, tussen -wie zich een sierhjk opgetuigd circuspaard mengt. Als deze echter zijn versierselen ver liest, gaat de aardigheid er voor het vrouwtje gauw af en keert zü terug tot haar oorspronkelüke. échte lief de, de hengst, die intussen héél treu rige ogenblikken heeft moeten door staan Een wat cliché-achtig geval, nei gend naar de kitsch, speels, luchtig en gracieus met een veulentje als een pluimpje, zó vederlicht als het ge danst wordt door Marianne Hilarides, die haar fouettés volvoert met de brille, welke haar eigen is. Imre Va- rady en Ronald Snijders zijn de part ners, die haar hart onrustig doen kloppen. Ware ontspanning ontstond eerst by „Jungle", vervaardigd in opdracht van het Ministerie van O. K. en W. Daarin legt de choreograaf Rudi van Dantzig getuigenis af van grote oor spronkelijkheid. in samenwerking met Henk Badings. wiens interessante elektronische muziek hierby uitste kend past en mede een beklemmende, huiveringwekkende sfeer oproept De suggestie van de mysterieuze jungle sfeer wordt volledig. Dit ballet is ge baseerd op de uitspraak van Anna Blaman: „Ieder mens leeft in een ander klimaat van de jungle die de mensenwereld is". Het is zeker niet verwonderlyk. dat Van Dantzig hiermee de prijs m de wacht sleepte voor de beste choreo grafie van het vorige seizoen. In vier biologerende scènes wordt men ge dompeld in een macabere sfeer, waarin alle vreemde facetten van het oerwoud bewogen en realistisch tot leven komen. In niet geringe mate dragen het décor en de kostuums van Toer van Scha.vk tot de veelszins schokkende indrukken by. De zcvoele erotiek is haast tastbaar, primitieve oerdriften doen hun rechten volledig gelden. De vele medewerkenden waren voor hun veeleisende taak berekend, in een tot in finesses op elkaar toegespitste sa menhang als in een feilloos verlopend raderwerk. Een modern ballet met sprekende inhoud en met vondsten, die nieuwe wegen lijken te openen. Na de pauze Strawinsky s wereld vermaard ,.Petroesja"-ballet. Daarbü weet men niet, wat meer te be wonderen: de muziek van de geniale Rus. dan wel de verblindende choreo grafie van Fokine en de schilderach tige décors en kostuums van Alexan der Benois. Een staal van décoratieve balletkunst, waarin Ronald Snyders als Petroesjka ide Russische Jan j Klaassen), Panchita de Péri als de Ballerina en Conrad van de Weete ring als De Moor, mét de Tovenaar (Chris Torenboschen talloze ande ren deze boeiende gebeurtenissen, waarin de wanhoop, maar ook de geest van de caprice domineren, spannend ten tonele brengen. „Petroesjka" zal nimmer iets van zijn macht en zijn kracht verliezen, zij het reeds uit hoofde van de meesterlijke partituur van Strawinsky. die daarin zijn eer ste. grandioze, nieuwe ontdek kingen deed. Die partituur, op concerten reeds herhaaldelijk tot triomf gebracht, thans omlijst door het „verhaaltje" maakte dit illustratieve geheel compleet: een auditief zowel als visueel genot van magnifieke orde. Ook het Kunstmaandorkest o.l.v. André Presser gaf er zijn allerbeste krachten aan. De dans speelde hoge troeven uit: het was een fascinerend be sluit! H. met Kirk Browning als televisiedes- kundige. Brownings taak was geen gemakke lijke. aangezien „Labyrinth" een sym bolische fantasie is. die tal van on- gebruikeiyke visuele effecten vergt. Veel scènes, zoals die van het binnen ste van een ruimteschip met zweven de astronaut, werden bereikt door trucfotografie en progressieve elek- tronisch-technische foefjes. Menotti was erg tevreden. Hy zei: „Ze hebben er alles uitgehaald wat ik wist dat erin zat. Ik heb zo het ver moeden dat van een revolutie op het gebied van televisieproduktie kan worden gesproken". Giancarlo Menotti heeft aan het li bretto en de eenvoudige maar doel treffende partituur, twee jaar ge werkt. Drie weken repeteren is erin gaan zitten en in twee dagen was het stuk op band opgenomen voor een be drag van 125.000 dollar. In tegenstel ling tot Menotti's vorige televisie- Op de vraag of het orkest al plan nen heeft voor een derde tournee, antwoordde de heer Nijland dat de maatschappij die de tournee heeft georganiseerd heeft laten doorsche meren dat het Kamerorkest zeker wordt terugverwacht. Voorlopig'gaan de gedachten van de musici echter uit naar de nabüe toekomst, waarin de repetities, onder leiding van de gast- dirigenten Willem van Otterloo en opera's „Amahl and the night visi tors". en ..Maria Golovin", kan ..La byrinth' 'naar alle waarschünlükheid niet op de toneelplanken gebracht worden. ..Al mün ander werk", aldus Me notti, „is aan het toneel aangepast, maar ik heb my „Labyrinth" uitslui tend voorgesteld als televisiewerk. Het zal wel herhaald worden en mis schien opnieuw worden gebracht in Europa. Verfilming is zeker moge lijk". Het verhaal van „Labyrinth" gaat over een bruid en bruidegom die in hun hotel zün zonder sleutel die toe gang geeft tot hun kamer. Dit is symbolisch bedoeld voor de speur tocht van de mens naar de zin van het leven, en de oplossing van de frustraties die het leven biedt, in de dood. In de produktie in New York, wer den de hoofdrollen gezongen door John Reardon van de New York City Opera, en Judith Raskin van de Me tropolitan. Exposities I In het Prentenkabinet van het Rijksmuseum te Amsterdam j wordt op 19 mei een expositie gehouden van prenten van de Franse tekenaar en graveur j Jacques Callot (1592-1635). j Het Prentenkabinet bezit van deze kunstenaar een uitgebreide en oude collectie prenten die reeds deel uitmaakten van de verzameling van Pieter Corne- lisz baron van Leyden (1717- 1788). Daarbij zijn vele zeld zaamheden en fraaie drukken. Voor de tentoonstelling is een keu ze gemaakt uit de collectie waaruit men de gehele ontwikkeling van Cal lot kan volgen van het vroegste werk. dat hy voor Groothertog Cosimo II van Toscane maakte tot een der laat ste prenten, die gemaakt werden voor het Lotharingse Hof te Nancy. Het geheel geeft een gevarieerd beeld van het leven in Italië en Frankrijk in het begin der 17e eeuw. Het geëxpo seerde omvat o. m. etsen van beleger de steden (zün waarschyniyk nooit eerder in ons land tentoongesteld ge weest». Carnavalsfeesten, heiligen, bedelaars, zigeuners, en diverse tafe relen uit het dageiykse leven in die dagen. Voorts worden prenten van Callots leermeesters en tydgenoten, o. m. de graveurs Villamena en Tho massin en de etser Tem pes ta tentoon gesteld. In het Historisch Museum in Rot terdam zal van 29 maart tot en met 20 mei een tentoonstelling worden ge houden over het onderwerp „Ge schreven stad". Geëxposeerd worden handschriften, brieven e. d. van Rot terdamse auteurs van Willem van Hildegaersberg tot Koos Speenhoff. In het Joods Historisch Museum te Amsterdam zal van 11 maart tot 12 april, als tweede in een reeks exposi ties gewüd aan joodse feestdagen, een tentoonstelling worden gehouden over Poerim. De maand december heeft het niet alleen niet meer kunnen ver helpen maar er zelfs nog een schepje bovenop gegooid om de achterstand in de resultaten van de zee- en kustvisserij te vergro ten. Want de 10.313 ton zeevis in de laatste maand van het jaar stonden tegenover 16.157 ton in december 1961. Maar toch was de opbrengst in de laatste maand van het jaar nog f 1.147.000, meer dan in december 1961. En daarmfee is ook eigenlijk het hele jaarbeeld wel geschilderd. Het Produktschap voor Vis en Vis- produkten becijfert, dat in 1962 de zee- en kustvissery in totaal 159.752 ton aanvoerde voor een waarde van f. 127.371.000. tegen 195.303 ton voor f. 107.550.000 in 1961. De aanvoer daalde dus met 35.551 ton en de op brengst steeg met f. 19.821.000. En dat was dan het gevolg van het feit, dat de gemiddelde prüs per kg steeg van f. 0.55 tot f. 0.80. De uitvoer van zeevis bereikte het afgelopen jaar een totaal van 29.740 ton voor een waarde van f. 67.8 mil joen tegen 26.965 ton voor f. 52.4 miljoen in 1961. Vergeleken met 1961 liep de export van gezouten haring terug van 37.010 tot 32.271 ton, ter wijl de opbrengst steeg van f. 27 miljoen in 1961 tot f. 29.9 miljoen in het afgelopen jaar. In 1962 werd voorts 22.588 ton verse haring ge ëxporteerd voor een waarde van f. 13,2 miljoen tegen 25.039 ton voor f. 95 miljoen in 1961. Terwül de aanvoer in de rondvis- sector. behoudens wat onderlinge verschuivingen, geen opmerkeiyke verschillen te zien gaf en in de plat vissector van een duidelüke stüging kan worden gesproken, waren het de haringachtigen. die het afgelopen jaar het marktbleeld in ongunstige zin hebben beheerst. De totale aan voer ln deze groep daalde van 140.275 tot 98 748 ton. maar doordat de ge middelde prils opliep van f 0 35 tot f. 0.58 per kg, kon, ondanks de sterk verminderde aanvoer, de opbrengst toch nog stijgen van f. 49.454.000 tot f. 56.883.000. Verse haring De aanvoer van verse haring daal de van 55.392 ton tot 34.025 ton, maar toch was de opbrengst nog f. 1 miljoen meer. Deze steeg n.l. van f. 15.336.000 tot f. 16.503.000 en dat was te danken aan 'n stüging van de gem. prüs per kg van f. 0.28 tot f. 0.49. De aanvoer van gezouten haring liep terug van 58.070 ton tot 41530 ton, maar de opbrengst steeg van f. 27.929 000 tot f. 33.573.000. omdat de gemiddelde prüs van f. 0.48 naar f. 0.81 per kg liep. De aanvoer van makreel liep terug van 24.480 ton tot 18.928 ton, maar doordat hier de ge middelde prüs opliep van f. 0.22 tot f. 0.30 per kg. steeg de opbrengst van f. 5.304.000 tot f. 5.698.000. De sprot zorgde voor de uitzondering op de regel. De aanvoer steeg, en wel van 1.810 ton tot 3.143 ton, de gemiddelde prijs daalde van f. 0.39 tot f. 051 per kg en hierdoor liep de opbrengst, ondanks de gestegen aanvoer, terug van f. 703.000 tot f. 658 000. Platvis De aanvoer van platvis steeg van 28.460 ton tot 34.962 ton. Toch liep de gemiddelde prüs per kg op van f. 1.52 tot f. 1.59 en dit had tot ge volg. dat de totale opbrengst in de platvissector steeg van f. 43.194.000 tot f. 55.440 000. De schol kon. bij een stüging in de aanvoer van 13.866 ton tot 17.179 ton, de gemiddelde prüs van f. 0.57 per kg niet handhaven. Deze liep terug tot f. 0.50 per kg. maar ondanks dat steeg de opbrengst toch nog van f. 7.843.000 tot f 8 608000. Hoe goed de afzetmoge lijkheden voor tong wel waren, be- wüzen de volgende cüfers. De aan voer steeg van 11.661 ton tot 14.627 ton, de gemiddelde prijs liep op van f. 2.74 tot f. ?.23 per kg en daardoor kon de o orengst stügen van f. 31.894 000 tot f. 42.795.000. Terwül de aanvoer van tong dus een elfde deel van de totale aanvoer uitmaakte, betekende de opbrengst een derde deel van het geheel. Rondvis In de rondvissector liep de aanvoer een ietsje terug en wel van 26.568 ton tot 26.042 ton. Een lichte stüging in de gemiddelde prüs per kg. nJ. van f. 0.56 tot f. 0.58, zorgde hier voor voldoende compensatie, zodat de op brengst zelfs nog iets kon stügen en wel van f. 14.902.000 tot f. 15 048.000. De aanvoer van schelvis daalde van 6.675 ton tot 5.799 ton en hoewel de gemiddelde prüs met 5 ct. steeg tot f. 0.58 per kg, liep de opbrengst toch nog terug van f. 3.550.000 tot f. 3.335.000. De aanvoer van kabel jauw daalde van 7.130 ton tot 6.583 ton, de gemiddelde prüs per kg steeg van f. 0.81 tot f. 0.83, maar de op brengst liep toch nog terug van f. 5.797.000 tot f. 5.446.000. Terwül de aanvoer van koolvis vrüwel gelük bleef. 2.297 ton in 1961 en 2.282 ton in het afgelopen jaar. daalde de ge middelde prüs van f. 0.66 tot f. 0.54 en dit had tot gevolg, dat de op brengst duideiyk terugliep van f. 1.512.000 tot f. 1.243.000. De wüting zorgde in deze sector voor de rugge steun. De aanvoer steeg van 8.920 ton tot 9.947 ton. de gemiddelde prüs liep op van f. 0.32 tot f. 0.39 per kg en daardoor ging de opbrengst om hoog van f. 2.826.000 tot f. 3.866.000, Belgische piloot komt om 't leven Een Nederlandse straaljager is gis termiddag omstreeks kwart voor twee neergestort op de scnietterreln bU Helchteren in Belgisch lAmburg. De Belgische piloot, een officier leerling-vlieger. kwam om het leven. Het ongeluk gebeurde tüdens schietoefeningen. Door tot nog toe onbekende oorzaak kon de piloot het vliegtuig na een duik niet meer op trekken. Het vliegtuig viel te pletter. De straaljager was een FM F- Thunderstreak.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1963 | | pagina 5