Dagelijks achter zeven uur vleugel in studeren Parijs Odetta en de Blues Wereldrecord limbo 'T IS UIT MET j DE LIEFDEj adviseerde Eet als n mijnwerker Casadesus JAZZ op I.p., e.p. en single (LEIDSCH DAGBLAD Tsjechische jeugd verzot op Radio-Luxemburg Jazz ia Leiden en Leiderdorp VOETREIS NAAR ROME Niet dc hooi gemist ag 16 februari 1963 Hoe is het toch mogelijk zoveel moeilijke muziek uit het hoofd te spelen, zelfs tijdens een concert met een groot orkest, waar iedere halve maat belangrijk is? ..Ik studeer alle stukken in lang zaam tempo in, zodat niets slordig wordt", zegt Mariëtte. ..Na een week studie heb ik het stUK zo intens in mij opgenomen, dat ik het uit m'n hoofc speel". Zorp Speciale zorg voor haar handen hordt Mariette er niet op na. Ze doet maar heel gewoon. Een spe ciale zorg voor Mariëtte hebben haar ouders wel: dat ze maar goed eer „Eet als een mijnwerker, want de zware geestelijke inspanning vereist een lichaam in prima con ditie" heeft Casadesus eens gezegd. Tijdens de vakantie zorgt moeder ervoor, dat Mariëtte aan biefstukjes e d. geen gebrek heeft. De overige tijd moei ze zelf voor een goede ge zondheid «aken. Die heeft ze nodig in het harde leven, dat ze op jonge leeftijd al koos. Een leven, waar dit Noordwykse meisje in ieder geval veel van verwacht. (Van onze Weense correspondent De leiders van de communistische partijen achter het ijzeren gordijn vertonen een steeds grotere vrees voor de zogenaamde infiltraties van uit het Westen door middel van de radio Gevreesd wordt niet zozeer rechtstieekse politiek- propaganda, waarin o.a ..Radio Vrij Europa" te München is gespecialiseerd. Derge lijke acties zijn te direct, hun be doeling is te doorzichtig en de com munis! ische leiders weten dat de jeugd er nauwelijks op reageert, juist omdat de opzet voor de hand ligt Veel, gevaarlijker is volgens hen de sluipende propaganda op kouse- voe'ei- die niet over politiek spreekt, maar die de Westelijke at-« mosfeer, de levensstijl van het Wes ten en zijn cultuur onopvallend in filtreert. De secretaris van het communis tische centrale bureau ir. Bohemen. een zekere Bruno Kohier, heeft op een vergadering van het kader openlijk het volgende gezegd ,.Een gedeelte van de Tsjechische jeugd luistert graag naar Radio-Luxem burg. Aangezien deze zender bijna uitsluitend muziek en liedjes op het programma heeft, windt niemand zich daarover op. Maar juist daarin ligt het gevaar". Welk gevaar is hier bedoeld1 Niets anders dan dit wanneer de jeugd in Tsjecho-Slowakije Radio- Luxemburg aan heeft staan, luis tert zij niet naar de propaganda van dc zenders in Praag of in an dere communistische steden. Een ander motief moet worden gezocht in de zogenaamde funeste invloed van de Westerse muziCK, die de uit drukking moet zijn van een zoge naamde „burgerlijke ideologie". Doch hoe de communistische lei ders he; ook mogen motiveren, het is in alle geval zeker dat de jeugd achtei het ijzeren gordijn genoeg Twee jazzconcerten staan er op het programma. Het eerste, georga niseerd door de Jazzclub Leider dorp. is vanavond in het Leider- dorpse Padvindershuis, waar het kwintet Kees Nix optreedt met als gastsolist Frans Wiennga. De vi- brafonist en pianist Wieringa won in 1961 de tweede prijs op het jazz- concours te Loosdrecht. Volgende week zaterdagavond komt het bekende trio Louis van Dijk voor de Leidse Jazzclub spelen in zaal Mekel aan de Hogewoerd. Terwijl de toeristen op het eiland Jamaica verbijsterd toe zagen. bracht Rudolph China- poo. een Jamaicaanse beroeps danser. het wereldrecord limbo op zijn naam door geblinddoekt onder een brandende houten lat door te ..dansen". Tussen de lat en de vloer was een ruimte van 24 centimeter! Het gebeurde in het Myrtle- bank-hotel. in de binnenstad van Jamaica. Kortgeleden had de Zweed Dan Bergstrom kans gezien om heeft van politiek in welke kleur dan ook. Dat is de reden, waarom zjj naar een zender luistert, die een interessant en afwisselend muziek programma heeft aan te bieden zonder politieke franje. Op de vleugelen der liefde, maar wel met bijzonder sterke voe ten, heeft de 23-jarige Frans man Pascal Vildieu zich naar Rome begeven. De jonge rechtsgeleerde had vo rig jaar in Casablanca bij vrienden het Argentijnse meisje Vittoria Zini leren kennen. Bij haar vertrek naar Rome beloofde hij haar. als blijk van zijn liefde, de drie duizend kilometer naar de eeuwige stad te voet af te leg gen. Vildieu vertrok op 15 september uit Casablanca en tippelde aan een stuk door. Het enige deel dat hij niet te voet af legde was de Straat van Gi braltar. Met Kerstmis kwam hij in Lyon aan, waar hij een dag in zijn ouderlijk huis bleef. Op 7 jan. arriveerde hij in Turijn. En met een gemiddelde van veer tig kilometer per dag is hij tenslotte begin deze maand in Rome aangekomen om daar zijn aangebedene weer te vin den. Het veto dat de Gaulle I over de Britse toetreding 9 tot de Euromarkt heeft I uitgesproken, heeft een i nadelige invloed op de En- 9 dels-Franse huwelijks- markt. zich ..per limbo" te verplaatsen onder een lat welke 30 centime ter boven de vloer vastgehouden werd. Dat gebeurde in Stock holm en de Jamaicanen vrees den al dat het wereldkampioen schap limbo Zweeds eigendom zou worden. Rudolph Chinapoo heeft daar een latje voor gestoken en heel Jamaica is hem dankbaar. Nie mand gelooft namelijk, dat een sterveling kans zal zien zijn lichaam door een nog kleinere spleet te uiringen, zoals dat een limbodanser betaamt J Londens huwelijksbureau J 9 leidt, heeft verklaard: 9 I „Momenteel is geen van I mijn klanten bereid om J I iemand van Franse natio- 9 J naliteit als levenspartner J 9 te aanvaarden". 9 I Een meisje gaf een 9 J Fransman de bons, aldus I mej. Jenner, omdat zij J weigerde onder de huidige J 9 omstandigheden in Frank- i I rijk te gaan wonen". I ontbijt, studeer enkele uren, lunch, studeer weer een paar uur. eet, ga naar mijn kamer, lees en praat wat en ga naar bed", zegt ze. „Twee- maai per week heb ik les van de repetitor van Perlemutter. een be kende pianist in Parijs, die Casade sus one aanraadde. Als hij van tournee thuiskomt meestal eens in de twee maanden speel ik voor hèm. Verder heb ik nog les in kunstgeschiedenis en Franse litera tuur". I UARIETTE WIJK woont op het ogenblik in Parijs lrJt Ze heeft daar een gezellige kamer, die ze met drie andere 'f meisjes deelt. In het midden van deze kamer staat een vleugel. Een kostbaar muziekinstrument, waarop het Noordwijkse meisje M dagelijks urenlang studeert. Mariette is het vast van plan: ze wil een beroemd concertpianiste worden. Ze krijgt les van de pianist Perlemutter en die voorspelt haar een grote toekomst. R I Iet is hard werken voor een meisje van amper negentien om l zich boven een heel legertje pianisten, dat zich in de Licht stad heeft gevestigd, uit te worstelen: minstens zeven uur per dag geconcentreerd stu deren. Ze must de warmte en de gezonde maaltijden van thuis haar vader is hoteldirecteur heel erg. Over dat laatste punt kan moeder zich wel eens zorgen maken. Bij een eerste kennismaking .net Mariëtte van Wijk lijkt ze mis schien wel even tè serieus, vooral als het voornaamste onderwerp van gesprek haar studie vormt. De pia no beheerst nu eenmaal sinds haar zevende jaar haar leven. Maar wie langer met haar praat en zich eerst even verwonderd heeft afgevraagd hoe er in zo'n tenger lichaam zo'n energieke geest en zo'n krachtig doorzettingsvermo gen kunnen heersen, zal merken dat Mariëtte toch ook jongemeisjes- illusies heeft. Ze houdt heus wel Tan een dansavondje, van sport, zoals tennissen, ping-pong en paardrijden, waartoe het Noord wykse strand zich uiistekend leent. Ver van huis Mariëtte Is naar Parijs gegaan, omdat de beroemde Franse pianist Robert Casadesus het nodig vond. dat. zij zich daar muzikaal ontwik kelde. Dat zo'n studie ver van huis kostbaar is, spreekt vanzelf. En niet ieder meisje is zó jong al ln staat zelfstandig te zijn. „Ik woon tegenwoordig in een te huis voor meisjes, een „foyer", waar ik een kamer met drie andere meisjes deel" vertelt Mariëtte. „Van uitgaan houd ik niet, bovendien laat m'n studie dat niet toe, zodat ik het gezellig vind 's avonds een paar meisjes om me heen te heb ben". Alieen 's zaterdags gaat Ma riëtte wel eens naar de opera, want op die avond sluit het tehuis om één uur. Als ze op een andere avond een concert bezoekt, moet ze naar huis rennen om voor het middernachte lijke urn thuis te zyn, wat in Pa rijs waar alles laat begint en eindigt weieens lastig is! Mariëtte geeft ook een op somming van haar dagindeling. „Ik IIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIItlllllltlllllltlllllllllllllllli dan wel een impresario in de zaal, die haar een engagement aanbiedt. Het V ook heel wat om op jeugdige leeftijd met die medaille naar een impresario toe te kunnen stappen. Soms ziet iemand „iet:."' in de jonge kunstenaar en maakt hij het deze financieel mogelijk voldoende be- kendheia te verwerven door het or ganiseren van recitals en concer ten en het maken van reclame. Zélf een recital geven is een vrij dure zaak: het Theatre des Champs Elysees vraagt tienduizend gulden voor één avond en dan moet er nog reclame gemaakt worden om bezoe kers te trekken Zilver „Om me goed voor te bereiden voor het concours in Viotti vorige jaar september had ik geen zomer vakantie genomen, maar in die tijd met m'n lerares de voorgeschreven stukken ingestudeerd", vertelt Ma riette. die ongeveer honderd mede dingers uii alle delen van de we- relo aantrof, onder wie zij de jong ste was De meesten waren boven de 25 jaar. ..Meneer Perlemutter had gezegd, dat het al fabelachtig zou zijn ais ik voor dc eerste ronde kwam. Niet te geloven dat ik de zilveren medaille kreeg! Van de ju ryleder., die ons iachtè£.;fee» gordijn beluisterden en onze namen niet kenden, vond één mij zo goed spe- bewezen met een grandioze (ook op de plaat vastgelegde» vertolking van ..Payday at Coal Creek". Op het zelfde hoge niveau staat „Odetta and the Blues". Behalve Odetta en de Blues dienen we de all-star com bo te vermelden die. aangevoerd door Buck Clayton, eminent bege leidt. Ella Fitzgerald. ..Night in Tunisia" (Verve EPV 5190 - e.p.). Night in Tunisia Stella by starlight My reverie Round midnite. Een eerste-klasplaatje, deze nieuwe e.p. van The First Lady of Song. Vier romantische liedjes met als uitschieter Dizzy Gillespie's „Night in Tunisia", superieur vertolkt door Ella, die als geen andere jazzvoca- liste er telkens weer in slaagt dc pure „joy for music" op ons over te brengen. Sarah Vaughan. Maria You're mine you (Roulette RL 21.158 - single). Nu Leonard Bernsteins muziek voor de „West Side Story" allang gemeengoed is geworden en ieder een het populaire liedje uit deze musical. „Maria" zingt, speelt of fluit, heeft Sarah Vaughan zich aan deze „tophit" vergrepen. Nou ja, vergrepenHelemaal een misgreep is het niet geworden, maar we horen Sarah toch heel wat liever in songs als „You're mine you" Als we deze single aanbevelen, is het dus wegens de keerzijde. Rita Reys. Desafinado One note samba (Philips 318.841 PF - single Natuurlijk, het kon niet uitblijven. „Desafinado". door Ella Fitzgerald en Stan Getz de Amerikaanse hit parade binnen gezongen en ge speeld, prijkt nu hoog op de Neder landse bestsellerlijsten dank zij Rita Reys, die terecht een graantje mee wil pikken van de plotselinge haus se in de jazzmuziek veroorzaakt door de bossa nova. Voor de keer zijde heeft men een bossa nova- nummer uitgezocht dat minstens zo goed is als het veel gespeelde „De safinado Dat de begeleiding bij het. trio Pim Jacobs in goede han den is, behooft geen betoog. Mei Tor mé. Comin' home baby Right now (London FL 2052 - single Mel Tormé neemt als zanger een unieke positie in. Doorgaans be vindt hij zich in het niemandsland tussen Jazz en showbusiness zo ook nu. „Comin' home baby" en Ontnuchterd Waar het eind van haar Pa- rijse studie ligt? Mariëtte weet het niet en uitgestudeerd komt ze%nooit! Ze heeft altijd eén groot ideaal gehad: pianiste ivorden. Ze heeft in Parijs ivèl ontdekt, dat het niet zo gemak kelijk is voet aan de grond te krijgen. Parijs heeft haar ont nuchterd op het gebied van de „romantiek"die bij het leven van pianiste zou horen. Maar ze heeft zulke grote gaven, dat iedereen het belachelijk zou vin den als ze haar studie zou opge ven. Mariëtte hoopt nog eens een gou den medaille op een internationaal concours te veroveren, want die heeft grote waarde. Misschien zit er „Right now" zyn twee Ray Charles- achtige nummers, maar hij zingt ze zonder het effectbejag dat voor de tegenwoordige Ray Charles type rend is. Een fijn plaatje voor de kleine, maar trouwe schare fans van Tormé. The Jubilee Four. Swing doivn chariot Hold the wind (Reprise RR 27.022 - single). Geraffineerde zang. aangepast aan de Westerse smaak en gepo- polijst-commercieel En daarom dus verwerpelijk0 Beslist niet! Al zijn de prestaties van dit vocaal kwar tet. niet van commerciële smetjes vrij, pakkend zyn ze wel, bijzonder pakkend zelfs. En (meerstemmig) zingen kunnen de heren als de bes ten. Het is een fijn plaatje, on danks de bedenkingen die jazz- puristen er ongetwijfeld tegen zul len hebben. Deze heren zijn niet in een treintje gestapt omdat ze de boot hebben gemist Integendeel, h kwartet van Marino Marini gespecialiseerd twist en madison. behoort tot de populairste ensembles in Italië. In ons land kan men het kwartet op de (Durium)- plaat beluisteren. 9 9 t 9 9 t 9 9 I a „Haar spel is feilloos, zeker I en voornaam, haar techniek 9 van hoge orde". Dat schreef 4 een van onze muziekrecen- 9 9 senten ruim twee jaar gele- 9 den over de jonge Noord- i 4 «ijkse pianiste Mariette van 4 Wijk. Ook Jouw Wereld heeft toen aandacht geschonken 9 a aan de veelbelovende enn- 9 certpianiste, die voor het 9 eerst in de Nieuwe Kerk in 9 9 Katwijk optrad. Sindsdien 9 9 heeft Mariette tal van con- a 9 certcn gegeven en aan vele a 9 internationale concoursen f deelgenomen. Hoewel ze al j opmerkelijke successen heeft 9 geboekt is ze nog niet aan 9 het eind van haar studie. Ze 9 9 woont nu op een kamer in 9 Parijs en heeft daar les van j 9 de pianist Perlemutter. Hoe a 9 Mariette het in de Lichtstad J 9 maakt, kun je op deze pa- 9 gina lezen. 9 len, dat hij dit seizoen in Parijs een recital voor mij zal organiseren. Daarna geef ik minstens nog een recital". De heer Perlemutter. die cursus sen over Ravel geeft, heeft Mariet te geraagd daarbij de muzikale medewerking te verzorgen, wat vanzelfsprekend een grote eer is. Radio uun Mariette, die dagelijks vinger- gymnastiek moet doen om haar handen lenig te houden, zet na een dag van klassieke muziek wel eens de radio aan voor wat populaire muziek. Lichte muziek spéélt ze niet, maar ze vindt het op zijn tijd wel leuk Van bijna alle klassieke componisten vindt ze eén of meer composities prachtig. Vooral Bach. Mozart. Beethoven. Chopin. Ravel en Debussy hebben haar voorkeur. ODETTA toen. We willen dit enigszins cor rigeren Odetta is behalve een voor treffelijk vertolkster van ballades, wiegeliedjes en spirituals óok een uitmuntende blueszangeres. Zonder haar grote voorgangsters wier werk zij zingt, ook maar één moment te imiteren, dringt zij de luisteraar re gelrecht een vergelijking op met de grootste van allenBessie Smith. Odetta heeft geen wrange, rauwe stem zoals Bessie, de hare is voller, dieper. Maar Odetta evenaart de „koningin van de blues" waar het gevoel voor nuances, onstuimigheid, ontroerend timbre "Oh. mv babe!» en temperament betreft. Met haar expressieve vocalen slaagt zij er voortdurend in de luisteraar deel genoot te maken van wat zij zingt Haar kracht ligt in een indringen de, flexibele voordracht en welke liederen laten zich beter „voordra gen" dan de blues? Weliswaar is deze l p. Odetta's eerste plaat met uitsluitend blues, maar het is niet de eerste keer dat zij blues zingt. Al eerder heeft zij- haar meesterschap op dit terrein Odetta Felious. bani „Odetta and the Blues" (Ri- Bedl ver side RLP 417 - l.p.). ai Hard. oh Lord Believe I'll UI So Oh. papa How long blues Hogan's alley Leavin' this momin' Oh, my babe Yonder come the blues Make me a pallet on your floor Weeping Willoiu blues Go down, sunshine Nobody knoios when you're down and out. De grote klassieke blues uit de jaren twintig, nu eens ge zongen door een vrouw die niet in de schaduw van Ger trude 'Ma' Rainey en Bessie Smith hoeft te staan, maar recht heeft op een plaats naast hen: Odetta Felious. De veelzijdigheid van Odetta ls verbluffend. We hebben al eens eer- )der in deze rubriek de loftrompet over haar zangkunst gestoken naar aanleiding van twee e p.s met me rendeels volksliedjes. Odetta is geen nuD typische jazzvocaliste, schreven we

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1963 | | pagina 9