zijn ONZE kinderen Brede schouders slank silhouet 1 grace! VERWEND? Kritiek PARIJS BESLIST: op VROUWEN ZIJN IE ONVERSCHILLIG... DIE kinderen van ons^zijn te veel verwend, meende ader aan het einde van een 'ormachtige dag Dat wil zeg- en: buiten was het windstil eiveest, maar in huis had de ne orkaan na de andere ge~ foed. totdat er geen stoel meer p 2ijn plaats stond en drie kin- eren snikkend in hun bed la- [en. De aanleiding tot al die narig- M was het vooroordeel dat zo enig huisgezin tegenwoordig teis- rt: de mening dat de ouders over li onuitputtelijke bron van wei- art beschikken, een soort tover- hatkist, die nooit leeg raakt, hoe- je er ook uit neemt Een» was er een tijd dat Je je «leren blij kon maken met een ■pje vreemde postzegels, een pop- ijurkje, een bal ot een handvol likkei s D?.t zij zielsgelukkig wegreden op it verroeste afdankertje van oom rie er, een kleurige wollen das bo rn aan nun verlanglijstjes prijkte. U was in die „goeie ouwe tijd" cd armoe troef was. werkloosheid A volk teisterde en de gelukkigen le nog mochten arbeiden driemaal hars loonsverlaging en belasting- irhcglnc kregen. Ja toen moesten kinderen wel *t elke kleinigheid gelukkig zfjn. ent zells de kleinigheden waren üdzaam Hoe rijk zijn wij nu. in vergelü- tog mei ónze ouders dertig jaar P.frin Wat heerlijk is het. Je kinderen Ike dag volop te eten te kunnen geven, ze warm en waterdicht te kunnen kleden, ze op elke hoogtij dag t» kunnen verwennen met li monade gebak en een overvloed aan geschenken Zij stappen, ruim van zakgeld voorzien naar school, berijden fon kelnieuwe fietsen met alles drop en dran, bezitten kasten vol speelgoed, boeken, spelletjes en hobby's. Je be grijp» eenvoudig niet, dat zU zich ooi., kunnen vervelen oi ongelukkig en arm voelen. <^Tloeclerlyk& overpeinzing Toch is dat het geval, ondanks alle welvaart. Het kroost wéét im mers mets van crisis of oorlogstijd. De kinaeren groeien op in een om geving var» betrekkelijke vrede, ta melijke welstand en redelijke vei- ligheiu. Alle verrukkingen die over hen worden uitgestort aanvaarden zij mei een stalen gezicht alsof het zo hoort en zij niet anders hadden verwacht De ellende is natuurlijk dat an dere kinderen het nog beter hebben. Pietje krijgt elke twee jaar een nieuwe fiets en Kees kreeg op zijn zestiende een vuur rode brommer en Annle op haar achtste verjaardag een met chroom versierde poppewagen en Frits hoef» maar te kikken of hjj wordt van fep tol teen In de een of andere dure sporlultrusting gestoken. Bertus gaat met zijn ouders drie weken naar de wintersport, bij An- nemiekc thuis hebben ze twee auto's zodat het kind dagelijks gemotori seerd naai school wordt gebracht. Anton heeft een televisietoestel op zijn kamertje en Joop kreeg een bandrecorder voor zijn talenstudie. Misschien hadden al die kinderen deze dure dingen wel nodig en werd er lanc en iiverig voor gespaard, misschien dachten de ouders: voor uit maar jongens, nu kan het nog, wie weet hoe we er over tien jaar voor staan. En wellicht ook zien sommige mensen hun kinderen als hulpmiddel by het statuszoeken. Een feit is echter dat kinderen precies als grote mensen zijn: wat zij zier. willen zij hebben en wat een ander heeft is een begerens waardig goed. En omdat het tenslotte maar kin deren zijn beginnen zij te verge lijken te zeuren en zich achterge steld te voelen. Wat doe Je daar tegen. Vroeger leerde men zijn kinde ren zich met weinig tevreden tc stellen, teleurstellingen te verwerken, met twee woorden te spreken en dankbaar voor het da gelijks brood te zijn. I)eze streng opeevoede kindertjes zijn de vol wassenen van nu! En zijn wjj. de vruchten van een rlgoureuse opvoe ding nu 7,0 spoedig tevreden, zo In nig dankbaar, zo voorkomend en tegen elke teleurstelling opgewas sen? Kom nou! Kunnen wij het verkroppen als buurmans auto mooier of nieuwer is dan dc onze? Worden wij niet groen van nijd als neef Piet een bungalow van een ton koopt of wanneer ons vroegei schoolvriendinnetje er een eigen rijpaarc op na blijkt te houden? Afgunst is alleen maar dom. zei ik tegen de mopperende zoons. Zie je. er is altijd wel iemand te vin den die het beter heeft dan Jullie Zelfs eer. multimiljonair loopt van tijd tot tijd tegen iemand op. Jaterdag 16 februari 1963 Pagir de. linnen of organdie. Soms een strik op de halslijn. CEINTUURS: Meestal geplaatst om de heup als bij cowboys of hoog bovei. dc taille. Cardin is de enige ontwerper, die de ceintuurs om het middel plaatst. In veel collecties vertoner» middag- en cocktailjapon- ner een verhoogde taille. JAPONNEN: Mouwloze koker Ja ponnen, los ingenomen bij het mid del. De zakjurk van 1957 maakt een come-back, dit keer echter met gemarkeerde boezem. MANTELS: Bij sommige collec ties wija, maar overwegend slank, met revers of vierkante kragen. Soms ir de voering gemaakt van dezelfde stof als de jurk, die er bij wordt gedragen. De kleuren zijn heloer of wit voor overdag. COCKTAILJAPONNEN: Koker- nauw. soms Ligne Sac, vaak gemaakt van zwarte crêpe met ho rizontale panden of los vallende achterpanden. AVONDJAPONNEN: Veel tot de grond reikende linnen avondtoilet ten. vaak bezet met lovertjes of kraaltjes Bijna in elke collectie de korte japon van citroengele chif fon. SCHOENEN: Niet alleen een op"n hiel. maar ook twee open zij kanten. De riempjes aan beide kan ten afgezet met parels en rijn- steenrje.v Lagere hakken. Zijden en gekleurde schoentjes voor 's avonds en leren voor overdag. HOEDEN: Vaak zo groot als wa genwielen. lEsterel) of kleine pil lendozen van stro (Dior). KAPSELS: Kort haar met een enkcie lok, vallend over elk oor. Voor qc avond de ..Peking Look'' (Alexandre): buitenissige coiffures bestaande uit echt haar gevormd als druiven, kersen, strikken en ci linders. Zy worden boven op het hoofd vastgemaakt. lage puntkragen zelfs op schitte rende avondjaponnen en de kortste rokten, dit tot dusver in Parijs te zien waren. St.-Laurent De jonge Yves Saint Laurent brengt voor deze lente gemakkelijk zittende en comfortabele kleding. St.-Laurent heeft, evenals zijn r»- Zijden sjaals bij vrijwel alle pakjes en bij heel vee' japonnen. Lanvin-Castillo Het huis Lanvin-Castillo lanceer de de X-li)n, „die een hoge buste accentueert". We zagen kokerjapen- nen en mantelpakjes met x-vormi- gen naden aan de voorzijde Het midden van de x bevond zich in het midden van de maagstreek en de bustelijn werd onderstreept door de bovensie naden van de x. Heim Zoals we al zeiden hebben de Pa- rijse ccuturiers dit jaar enkele cen timeters aan de schouderlijn toege voegd. maar ze deden dit heel be scheiden. Niet aldus Jacques Heim, die zonder enige schroom de brede opgevulde ..Joan Crawford"-mou wen ii» ere herstelde. Nu is het wel zo, dat Heims schouder breedte nog overdadiger lykt doordat hij klokvormige mou wen op ellebooglengte introduceert in vrijwel al zfjn creaties. Hij noemt die mouwen „hoornen des overvloeös". Het resultaat is een soort, paddestoel-silhouet. Het op- bollcnoe silhouet boven de taille ac centuerend, liet Heim de jasjes van zijn tailleurs in voor en achterpand zo los vallen, dat het wel positie pakjes leken. Heim gebruikt veel wit, citroengeel, erwtgroen en fram boos. De prachtige avondtoiletten in zijn collectie hadden een oosters tintje. Curven Maaamc Carven brengt kokertoi letten met verticale plooien boven de taille. Kaar van bedrukte zijde gemaakte cocktailjaponnen had den verticale plissé's boven de taille van het rugpand om lengte toe te voegen. De pakjes hadden eenvou dige loshangende jasjes. Carven heeft zich aan de natuurlijke schouderlijn gehouden. De rokken vailen net over de knie. Ook haar avondjaponnen zijn geïnspireerd op het oosten. Sinwnelta-Eabiani Een paddestoelhoed met een grote roos van de ontwerper Jacques Esterel. Parijs heeft beslist, dat we leze zomer met bredere schou- lers zullen rondlopen. De neeste couturiers uit de Franse ioofdstad hebben de nieuwe chouderlijn in hun collectie op enomen en we horen dat in- opers uit verschillende landen leze modellen hebben gekocht, t Is natuurlijk nog de vraag of leze dan ongewijzigd aan het mbliek zullen worden doorver- ocht: de verlengde rok van het orige jaar is immers ook niet erder gekomen dan de mode- alons. Bredere schouders dus en veel wdruk op de mouwen. Bij larc Bohan is dat bijvoorbeeld en pofmouw, bij Jacques Griffe en klokvormige mouw). Het ilhouet is mager, soepel en echt. de rokken komen net over \e knie en zijn recht. Alleen bij Herre Cardin zagen we wijde of Iriehockig gevormde rokken. He-, echtpaar Simonetta-Fablani kwam in zijn tweede Parijse col lectie met „de moezjiek", een drie kwart tuniek met ronde halsope ning ei. een ceintuur om het mid del, geaspireerd op de Russische boerenkiel De grote raglanmouwen op hun wijde mantels noemden de Fabiani's „Kaukasische mouwen". ZU ontwierpen hun lijn rond een hoge taille en een hoge. afgeronde schouder. De rokken bedekken juist de knie en zyn meestal recht. Griffe Lage tailles en dsndy-achtige jasjes waren de in het oog sprin gende kenmerken van de voor- jaarsmcaellen van Jacques Griffe, die een praktische en draagbare collectie bracht. De jasjes van de meesic mantelpakjes waren van vo ren als een herenjacquet gesneden, de rokken waren nauw, maar ston den van achteren iets uit. De schouderlijn was normaal. Capucci De Italiaanse ontwerper Roberto Capucci, die een jaar geleden een Parijs modehuis stichtte gebruikte veel zonnige kleuren als geel. bleek rood en oranje voor zijn mantel pakjes Het beste u»t zjjn collectie warer zijn Japonnen, kort en lange van witte, zelfontworpen piqué. Yves St.-Laurent. de rivaal van Mare Bohan. Baton Roland Karl Logerfeld, de ont werper van het huis Patou brengt pakjeu met iets verbrede schouders en langere jasjes. Zijn tot de grond reikende avondjaponnen maken een sportieve Indruk, zoals een toi let van blauwe crêpe met over- hemakraag. De mantalpakjes zijn nooit nauwsluitend, meestal van voren licht getailleerd en var; acli'e—i los van het lichaam vallend. Soms natuurlijke schouders en smalle mouwen, soms de verbrede schou derlijn en wijde mouwen. De kleuren van de pakjes variëren van grijs voor overdag (St.-Laurent) tof heldere kleuren (turkoois bij Balencia&a). BLOUSES: Sommige zijn ge maakt van dezelfde stof als waar mee oe jasjes zijn afgezet. Veel zij- Een ander nieuwtje is het mante.- pak dal niet op een mantelpak lijkt. Balenciaga, Pierre Balmnin en Jacques Griffe maakten elegan te p:ikjes met kragen en jasjes tot op ei' heup, die los om het lichaam sluiten, maar St -Laurent, Gin- rochc en J. F. Crahav brengen Jasjes, in herenoverhemden of oa- rerkielen-styi. Jean Desscs laat kragen en revers eenvoudig weg en knoopt, de jasjes op de Bohen maakt gebruik van wijde la ge halsopeningen, die een fron.je of een bicuse laten zien. Voorjaarshoedjes van Jacques Grif Je. Linksboven een soort ïlband van bedrukte mousseline, daarnaast een creatie van wart Italiaans stro. versierd met een witte orchidee. Onder een 3peline met een opgeslagen rand. waarin zwart stro werd ver kerkt. Dior Het huU Dior heeft voor een sen satie gezorgd met de modellen van ontwerpei Mare Bohan, waarin we eer soort herleving zagen van de oude H-lijn. Bohan zelf omschreef zijn nieuwe creaties als de „toege spitst» lijn", een vloeiende lijn, die de buste accentueert zonder de schouders breder te maken en waarin dc mouwinzet een grote rol speelt Mode-experts spreken van een „radicale omwenteling op het gebied van mode-ontwerpen". Het opvallendst in Bohan's mo dellen zijn de wijde mouwen. Hij laat de schuin ingezette mouw vlak bij de hels beginnen en gebruikt daar voor een ingewikkelde constructie. Zijn mouwloze modellen hebben enorm grote gedrapeerde armsga ten. Ondanks hun grootte zijn de armsgaten zo geconstrueerd dat de lingerie niet te zien is Verder bracht Bohan smalle ceintuurs, die cowboy-achtig laag en los gedragen moet worden, zo merjurken bedrukt als een abstract schilderij, laag uitgesneden pakjes, ultra-vrouwelijke kragen met wit afgezet op de lage hals, tamelijk lange jasjes met 7/8-ste mouwen, ro'.kraagjes op mouwloze cocktail ensembles. zigeunerachtige avond japonnen hangend tot op de enkels, die zijn fortuin me» acht nullen kan schrijven en hem deswege de ogen uitsteekt. Al zou ik jullie alles willen of kunnen geven wat Je verlangt, dan zou je volgende week met nieuwe eisen komen, dan zouden jullie, be halve een televisietoestel, een band- recoraer, ook een filmprojector of eei. telescoop of een skelter willen Genoeg heeft een mens immers nooit Ik hac evengoed tegen de tafel kunnen redeneren, want de con flicten werden er niet door op gelost. Conflicten worden nooit door iets opgelost, zij worden „van zelf" in de loop van de tyd door andere conflicten vervangen, onze kinderen te veel verwend wor den Zij leven in een gouden tijd en profiteren ervan, zoals ook wij dat doen. En dat zij verlangen naar onbereikbare dingen ach, dat doen we allemaal tot onze laatste snik. Misschien is het zelfs een na tuurwet, een gesublimeerd jachtin stinct, dat ons wakker en actief houdt. THEA BECKMAN Z*lfs bi) de collectie van het eer biedwaardige modehuis van Maggv Rouff zijn de schouders van de mantelpakjes iets verbreed. Het is een draagbare collectie met nauwe rokken en los van het lichaam val lende jasjes met een nieuwe lengte: tot hei midden van de heuprondin gen De kragen zijn als die bij over hemden. open aan de hals met een smalle lapel. Twee grote knopen worden meestal gebruikt om de jasjes te sluiten. De mantels heb ben alle driekwart mouwen. Lu roc lie Guy Laroche, met zijn 41 Jaren nog een van de levendigste en smaakvolste couturiers van Parijs, toonde lentepakjes met onconven tionele liinen. Zijn pakjes hebben slank kledende rokken, jasjes met een overhemdsnit- de kleine punti ge kr^ag er. de rij kleine knopen op het voorpand inbegrepen, blousena en zeven centimeter van De mouwen van de jasjes zijn de pols af met een bandje ingeno men. Ook hier de verbrede schouders er. rokken juist over de knie De taille valt bij Laroche in het alge meen hoog van voren, naar achte ren toe de natuurlijke rakend. Mare Bohan. de ontwerper van het huis Dior. tevreden lachend, temidden van zijn mannequins, na afloop van de show. vaal Bchan, de zakjapon-zonder- tallle in ere hersteld. Deze lijn komt vcor in alle creaties, van ztj- den japonnen voor overdag tot crê pes voor de cocktail. De ccllectie is geïnspireerd op de man: er waren pakjes van heren- kostuumstof met visgraatje, ge klede jasjes als herenpullovers. klei ne Derby-hoedjes, japonnen van stropdassenstof en mannelijk aan doende mantels. In het oog springende facetten waren voorts: Wollen sweaterpakjes met los se omslagmouw naar het idee van zijn issersblouse. winter 1962. die de taiileurJasjes van andere ont werpen var» dit seizoen schijnt te hebber» geïnspireerd. Zedige, antiek aandoende kost schoolmeisjes-schorten met loshan gend vooipand en vastgemaakt op de rug. Dezelfde lijn was toegepast bij wollen er. zijden kokerjaponm'n voor overdag. Bij enkele cocktail japonnen werd de bovenkant van de x gevormd door zachte plooien. Ook Joanne Lanvin's Spaanse ont werper Castillo bracht wijdere mouwen De rokken van de mantel pakjes waren nauw en bestonden veelal uit aan elkaar genaaide stro ken stol met een breedte van onge veer vijf centimeter. De achterkan ten van vele zijden japonnen waren wija. Veel mantels in deze collectie wa ren nauw en werden gedragen op bijpassende rokken of Japonnen. Sommige hadden ceintuurs en an dere halve ceintuurs aan de ach terzijde. Castillo had veel gehruik gemaakt van bleke pastelkleuren. Citroengeel maakt dit seizoen op gang in Parijs. Eer. zachte en vrouwelijke lijn brengt Hubert De Givenchy. De rokken van zijn mantelpakjes zijn recht en van voren iets geplooid, met een band op de zoom van dezelfde stof of opgestikte panden, die een schort-effect geven. Strikken overal ter verzachting van de halslijn of van de Ujillelijn. Deze laatste is vaak gedrapeerd of soms aangege ven door kruislings lopende banden, die van achteren in een losse strik waren geknoopt. De Givenchy's tra ditionele kokerjaponnen zijn nog steeds mouwloos. De jasjes van de mantelpakjes hebben een Iets bredere, maar geen gevulde schouders, volgens de alge mene lijr» in Parijs. De taillelyn is iets \erhoogd. maar nog geen Em- pire-stiji. De Givenchy millllllllllllllllllllllllllllllllllllllMIIIIIIIHilHIIMimtNil Gekroonde hoofden hebben het niet gemakkelijk, want niet alleen de hoofden staan in het middel punt van de belangstelling. Prinse» Grace van Monaco ondervond dat onlangs weer eens bij een bezoek aan Londen. De Londense „Daily Express" verweet haar dat zij alle moderegels overtrad, toen zij in de Engelse hoofdstad winkelde. Vol gens het blad droeg de prinses: Een ouderwetse tulbandvormige hoed. die haar fijn blond haar ver borg; onbetekenende handschoenen, die haar polsen aan de kou blootstel den; een rok, die twee centimeter te lang was om modieus te zijn; oude schoenen met lage hakken en een bril, die op een ouderwetse harlekijnsmasker leek. Het blad. vindt dat de prinses een flatteus met bont afgezet hoed je had moeten dragen „ZU zou handschoenen van de juiste lengte in elk warenhuis hebben kunnen vinden. Ze had hoge Russische laarsjes moeten dragen om zich te gen de kou te beschermen. Prinses Grace had beter kunnen weten en het zeker beter kunnen doen", al dus de Daily Express. In een brochure van de Verenigde Naties, die door de VN-commis- sie voor de status van de vrcuw is opgesteld, wordt gezegd, dat de onverschilligheid van de vrouwen er» hun onvoldoende begrip over de rechten en plichten van bur gers hun verdere emancipatie in de weg staan. Volgens de volkerenorganisatie ver eist een „wezenlijk evenwichtig" nationaal politiek leven gelUke kansen voor vrouwen om, op elk niveau, een openbaar ambt te bekleden. Ceylor. is het enige land ter wereld waar een vrouw aan het hoofd van de regering staat, zo wordt opgemerkt. Dit In tegenstelling tot de meeste andere landen, waar maar weinig vrouwen in de gelegenheid zUn gesteld, verant- wooraeiyke posten tc bezetten. Nu de vrouwen meer verantwoor delijkheid voor zichzelf, hun gezin en hun lang op zich gaan nemen dan ooit tevoren, moeten zU een beter begrip krUgen voor de vraagstukken waar zU mee te maken krUgen bU de beslissingen die genomen moeten worden. „Meer rechten betekent ook grotere lasten", aldus de VN-brochure.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1963 | | pagina 13