KLEEDT UW KAMER AAN
OVER KINDERACHTIG
GESPROKEN
UIT enj
THUIS
met evenveel zorg als
1u zichzelf kleedt
r
Peking, Mona Lisa
en...de barre kou
A
DROOGTAS VOOR
DE NATTE WAS
*^}Tloeclerlylz<z
overpeinzing
f
Zaterdag 9 februari 1963
Pagina 3
Londen, februari 1963
U gaat binnenkort trouwen
en begint met één of twee
kamers, en „wat er aan die
kamers eigenlijk niet gedaan
zou moeten worden!
U woont op kamers in de
stad en van die kamer die de
uwe niet is zoudt U zo graag
iets gezelligers, iets persoon-
lijkers willen maken.
Het woonkamerplafond ziet
bruin, het behang is grondiq
verschoten, en besloten is dat
het er dit jaar dan maar van
moet komen: de kamer zal wor
den opgeknapt. Zodra het weer
j wat milder wordt, zullen de
schilder en de behanger moeten
1 komen, tenzij de heer des huizes
tijd heeft zelf te behangen en de
vrouw 's avonds met schilderen
wil helpen. U zoudt het werk
eigenlijk best zelf willen doen.
Tenslotte, of je nu pas gaat
trouwen of de koperen bruiloft
al achter de rug hebt, wie met
beide voeten in deze doe-het-
zelf-tijd staat, doet de dingen
I ook zelf. Schilderen en behan-
gen zijn niet de moeilijkste kar
weitjes die de „moderne leek"
zelf kan leren en doen.
Een ander, heel fascinerend
werkjp ls het ontwerpen van het
Interieur, een plan opstellen van
hoe de kamer worden zal. het uit
weken en kopen van iets nieuws.
Een hoogst vrouwelijke aangelegen
heid Of ze nu zichzelf kleedt, haar
eigen garderobe samenstelt, of een
karrer aankleedt, het is in beginsel
precies hetzelfde. Er is eenzelfde
dos's smaak, hetzelfde zorgvuldige
overleg voor nodig.
Helaas echter worden er in een
kamer vaker meer ongerijmde din
gen bijeengevoegd dan in een te
nue ei. te weinig nog wordt er bij
de inrichting van een kamer ge
dacht aan de bijzondere effecten
die zonder extra kosten kun
nen werden verkregen.
Trucjes
Zelfs vrouwen die hoge hakken
dragen en smalle jurken om voor
al maar groter te lijken dan ze
rjjn, vergeten dat ook een kamer
groter kan lijken dan hU is of
hoger, of lager, of korter, breder,
imaller. Zoals ze met behulp van
simpele trucjes in haar kleding dit
of dat effect bereiken, zo kunnen ze
i ook bfj hel aankleden van een ka
mer bepaalde trucjes gebruiken om
een bijzonder voordelig effect te
1 bereik en.
Moet een kamer groter, ruimer
lijken dat hij is, houdt de muren
dan licht <wit, een bleke neutrale
kleur, zachtgroen of zachtblauwi,
schilder ze of gebruik effen behang,
houdt het geschilderde houtwerk in
de toon van de muren. Een te hoge
kame: lijkt minder hoog wanneer
het plafond donker van kleur is en
of de kleur van het plafond ook
voor het bovenste gedeelte van de
muren wordt gebruikt Een lage
kamer zal minder drukkend lijken
wanneei het plafond wit is <of
zachtblauw. zachtgroen- twee kleu
ren die ruimte suggereren), en
wanneer eventueel gepatroneerd
behang een dessin tt zien geeft
waarin een verticaal motief over
heerst.
Een smalle, lange kamer zal zijn
PÜpela-aspect ietwat verliezen
wanneei de lange muren heel licht
en bij voorkeur effen worden ge
houden, terwijl een of belde korte
muren van een veel donkerder en
sterk contrasterende kleur worden
voorzien (door middel van gordij
nen welke de hele breedte van de
muur beslaan, behangselpapier of
een effen geschilderde muur). Zelfs
kan een gedeelte van de beide lan-
pe muren dezelfde kleur krijgen als
de aangrenzende korte wand: dit
kan, mits het in harmonie is met
de rangschikking van het meubi
lair. een bijzonder geslaagd effect
opleveren. Wie een vierkante ka-
mei te vierkant vindt kan hem een
pgenschjjnljjk langwerpiger aanzien
Eeven door eenzelfde kleurencon-
trast te gebruiken als hierboven
voor de te lange kamer is aange
geven, dus: een donkerder kleur
voor de twee tegenovergestelde
wanden die men „naar eikaar toe
wi'. halen" en een veel lichtere
kleur vooi de twee resterende wan
den.
Licht
Kies de kleuren voor een kamer
voord in dienst van het licht dat
door r.et raam binnenvalt. Een ka
mer oi het noorden heeft nu een-
maal van nature een heel ander
i licht dan een kamer op het zuiden
en vraagt andere kleuren. In
- het koude, zonloze en onbarmhar
tige licht van een kamer op het
i nooroei. gebruikt u bij voorkeui
i ..warme kleuren": rood, roze en
neutrale kleuren als beige, creme.
grys, brum die ietwat rozig van
tint zijn. In de te zonnige kamer
op het zuiden gebruikt u als domi
nerende kleuren de zogenaamde
„kcuae kleuren": blauw, groen,
grijs
Voor een vertrek op het oosten
zal de dominerende kleur zachtcrè-
me, warmcrème, beige of warm-
grijs (i.e. rozig-grijs Inplaats van
blauwig grijs) z\jn. En achter een
raam op het westen komen vooral
groet., blauw, zachtgrijs en geel tot
hun recht Houdt deze kleuren in 't
oog, wanneer u de aankleding van
de grote vlakken van de kamer, de
muren, de vloer overweegt. Een
rood kussentje in een zuidelijke ka-
mer zal best aantrekkelijk staan,
doch rood moquette op de grond
zal beslist te warm zijn. Evenzo zal
een (nog zo mooi' blauw behang
van een kamer op het noorden een
onbehaaglijke ijskast maken.
Staaltjes
Wanneet u de kleuren voor een
kamer uitzoekt werk dan zoveel
mogelijk met staaltjes (zo groot
mogelijke staaltjes). Leg ze alle bij
een om te zien of ze zich wel met
elkaar verstaan, zeifs als ze in de
kamer niet aan elkaar zullen gren
zen. Beperkt u niet tot staaltjes
van de stoffering, maar haal ook
en vooral de kleurenkaart van de
verf erbij.
Ook a1 zijn de verftinten op zo'n
kleurenkaart zelden juist, beoordeel
de te kiezen kleur dan toch altijd
thuis, niet in de winkel, maar in de
kamer waarvoor hij bestemd is. Be
kijk hem bij dag- èn lamplicht, en
niet op de tafel maar precies op die
plaats waar de verf zal worden
aangebracht: verticaal tegen deze
of gene muur. in een nis, horizon
taal op een plank of waar dan ook.
Verf cp de muur lijkt meestal heel
ander: dan dezelfde verf in het
blik. Ket licht dat erop valt veran
dert de tint en ook belendende
kleuren (van stoffering, behang
etc.) kunnen hun veranderende in
vloed uitoefenen. Waarom gebruikt
u overdag bruine mascara en
's avor.-ds blauwe?
Aantrekkelijke details van een
kamer (mooie ramen, met prach
tig uitzicht, een aardige ingebouw
de hoek. een rustieke schouw) zul
len worden geaccentueerd door er
het belangrijkste punt van de ka
mer van te maken: een contraste
rende of opvallende kleur kan daar
bij helpen. Evenzo zullen onaan
trekkelijke details (een lelijke, maar
niettemin nuttige kast. een lelijke
decoratieve stucco-versiering, lelij
ke deuren enz.) zoveel mogelijk ver
doezeld worden door ze ln dezelfde
kleur te houden als oe omgevende
muur In uw kleding doet u al niet
anders: wie mooie benen heeft,
dank? cc mode voor korte rokjes,
dunne nylons en sierlijk schoeisel;
wfe minaer fraaie benen heeft, trekt
alle aandacht naar een ander punt.
hoed, halslijn of een knap gezichtje.
Voordat er wordt behangen,
wordt er geschilderd, en voordat er
met schilderen begonnen wordt,
wordt er gerepareerd. Vergeet niet
de elektricien vóór het verfblik in
huis te halen indien er een kabel
gelegd of een plafondlicht verwij
derd moet worden. En als er werk
is voor de timmerman, de schoor
steenveger of de ruitenmaker, nodig
hen dan uit voordat de schilder
aan de slag gaat. Het ls eigenlijk
net zo logisch als „eerst dat truitje
aantrekken voordat u uw haar op
maakt".
Zesde wand
De zesde wand van een kamer ls
de vloer Hy is minstens net zo be
langrijk als de vier verticale mu
ren. doch helaas nog vaak misdeeld.
Misdeeld zelfs als er een onberispe
lijk kleed op ligt, want dat kleea is
maar ai te vaak als de verenhoed
bij het tweed sportman telpak
De vloerbedekking kan meestal
verbeterd worden, ook al zyn de
hoge kosten die dit meebrengt de
rem op bepaalde wensen. Een woud
van meubelpoten op een druk ge-
pa tronecro vloerkleed ls een hoogst
onrustige situatie. Behang met een
overdaad van bloemen en een vloer
kleed met andere dito's doen elkaar
hoegenaamd geen goed. Een karpet,
bijgestaan door een aantal (niet
verwante) kleine kleedjes voor deu
ren. ramen en haard is een beetje
als. afkomstig uit dezelfde lang
voorbije modetijd, de zijden Japon
met kanten kraag. K.-alencollier.
broche, corsage en imitatiemarters.
Toch kan een vloerbedekking, die
meer in overeenstemming met het
budget dan met speciale wensen
gekozen moet worden, in harmonie
zijn met de kamer. Over kleuren
hebben we het hierboven al gehad:
ze gelden ook voor de vloer. Voorts
kan ook de vloerbedekking ruimte
suggereren: een vloerbedekking van
muur tot muur <en het kan duur
zame matting zijn inplaats van
luxe moquette) doet voor de vloer
wat lichte muren voor een kleine
kamer doen. Een effen (of vrijwel
effen) vloerbedekking is rustiger en
moderner, suggereert ruimte en
doet alle meubilair beter uitko
men dan een kleed vol kleurige
guirlandes, blokjes of rozen.
Een Imitatie smyrna vloerkleed
onder een imitatie smyrna tafel-
kleea is van het goede net zoveel te
veel als een bedrukte blouse op een
rok van een andere imprimé Zoals
elke vrouw met smaak ln één tenue
niet meer dan één imprimé ge
bruikt. zo zou ze in één kamer niet
meer dan één oppervlak met een
dessin moeten aanbrengen, of dit
dessin nu op het behang, het kar
pet of de gordijnen voorkomt De
gordijnen of het behang hebben
overigens de voorkeur, aangezien
het dessin op de wanden doorgaans
beter tot zijn recht komt dan op de
vloer. Een goede reden dus om naar
effen vloerbedekking uit te zien.
En r.iet alleen komt een dessin op
de wanden beter tot zijn recht,
maar bovendien kan er profijt uit
worden getrokken. Elke vrouw die
weet hoeveel slanker en langer ze
lijkt ln een verticaal gestreepte
jurk of hoeveel zwaarder en
korter in een dwars gestreepte
zal zich kunnen Indenken hoe ze
een verticaal streepdessin gebrui
ken kan om een kamer hoger, een
wand smaller te doen lijken, ter
wijl ze met een lijn- of streepdes
sin ln horizontale richting een
muur of een raam „verbreden" kan.
Hieruit volgt dus. dat niet alleen
de kleuren van het dessin van be
lang zijn, maar ook de vorm van
het dessin, wanneer een gepatro
neerd behang of een imprimé voor
de overgordijnen wordt uitgezocht
DE leeftijd van je eigen kinde
ren bepalen is altijd moeilijk.
Nu ja, je weet natuurlijk hoe
oud .ze zijn, maar ouderdom en
leeftijd hebben weinig met elkaar
uit te staan. Iemand kan veertig
zijn en het verstand van een kmd
van tien hebben of omgekeerd.
Van het verstand van je eigen
kinderen krijg je nooit hoogte om
de eenvoudige reden dat zij over
datgene wat hen het meest bezig
houdt, het minste spreken. Vooral
tijends de puberteit sluiten zij zich
af. Hun dromen, verlangens en be
langstelling worden angstvallig
voor je verborgen gehouden, want
ouders zijn dermate suf en antiek
en reactionair dut z(j er toch niets
van zouden begrijpen.
Als je veertien bent is elke vol
wassene een potentiële vijand, die
alleen oog heeft voor rapportcij
fers of goede manieren. Daar èn
de goede manieren èn de rapport
cijfers op die leeftijd wel eens iets
te wensen overlaten is het geen
wonder dat je als puber dagelijks
met. de volwassenen overhoop ligt.
Wanneer er dan nog tantes op
bezoek komen, die ouder ziin dan
vader en moeder en zoveel lerens-
wijsheid hebben opgehoopt dat je
er draaierig van wordt, ga je in
derdaad wel eens naar een onbe
woond eiland verlangen.
Tante Greet, niet gewend een
blad voor de mond te nemen of
van haar grote hart een moord
kuil te maken, keek het gedoe van
onze tieners een dag aan en
schudde toen het grijze hoofd.
Je moet me niet kwalijk nemen,
Thea, zei ze, maar al ga je er prat
op, dat je nogal stoer met je
kroost omspringt ik vind
toch dat die zoons van jou zich
bar kinderachtig gedragen. Ze zit
ten te zeuren en te kibbelen als
kleuters, zij vinden alles belache
lijk en stellen zich afgrijselijk aan.
Gunst, ze zijn toch veertien en
vijftien jaar, al bijna man!
Maar toen zij tien waren ge
droegen zij zich waardiger dan nu!
Ziezo, daar konden wij het mee
doen. De zoons voelden zich niet
in het minst beledigd. Geen en
kele volwassene is in staat een
tiener te beledigen, daarvoor statin
de pubers te hoog en zijn de grote
mensen te dom. Maar ik voelde
me zwaar in mijn eer als opvoeder
aangetast en trachtte mij te ver
dedigen.
Op deze leeftijd zijn zij toch
allemaal zo vervelend, zei ik koel
tjes. Eén brok kritiek en zelfge
noegzaamheid en onzekerheid
Het gaat vanzelf over.
Tante bleef sceptisch en ik wist
dat zij aan haar eigen jeugd dacht
en aan al de mensen van haar ge
neratie. die op de leeftijd van onze
zoons dikioijls al zelfstandig in het
leven stonden of kostwinner waren
of m een dienstje-voor-dag-en-
nacht dagelijks veertien uur in
touw waren.
Toen was er ge ensprake van
dat je op je vijftiende nog ver
velende grapjes kon maken of om
een droppijp liep te zeuren. De
ernst des levens had je in zijn
greep en voor kinderachtigheden
was geen plaats.
De tieners tan nu zijn kinderen.
Zij gaan naar school, schoppen
keet, worden in de hoek of op de
gang gezet, krijgen strafregels te
schrijven: als zij met mooie cijfers
thuiskomen worden zij dienover
eenkomstig beloond; met choco
lade, wat geld-voor-de-spaarpot of
een taartje. In feite is er, sedert
zij de lagere school verlieten waar
zij kinderen móchten zijn, mets
veranderd. Maar hun lichaam ver-
mdert wèl: zij worden geleidelijk
aan mens, met menselijke harts
tochten en driften, zij ontdekken
hun intelligentie, gebruiken oren
en ogen, trachten het onbegrijpe
lijke verschil tussen goed en
kwaad te doorgronden, zij worste
len met aanvechtingen en verlei
dingen waarvan de volwassenen
nauwelijks enig idee hebben.
Die tegenstelling: mankind,
waartussen zij dag in, dag uit ver
Gordijnen
Met overgordijnen kan in een
kamer veel meer goed of kwaad
effect worden bereikt dan mis
schien algemeen verondersteld
wordt Nog veel te vaak wordt er
gewoon maar aan elke kant van
het raam een lap opgehangen, en
air, er twee of drie ramen ln een
muur zitten hangen er vier of zes
van die lappen. Ze hangen er al zo
lang. U bent er aan gewend en
ziet ze eigenlijk niet meer. U ziet
niet hoe onrustig ze aandoen, hoe
zeer zc de wand „breken", de ra
men smaller maken dan ze zijn.
Wie stof uitzoekt voor nieuwe over
gordijnen denkt gewoonlijk voorna
melijk aan de stof; aan de ramen
deiua zc niet verder dan wat de af
metingen (en de benodigde hoeveel
heid stof) aangaat, en de muur, de
muur negeert ze geheel en al.
En juist die muur als geheel is
het meest belangrijk, met over
gordijnen kleedt u niet de ra
men, maar de muur. Leg het ac
cent dan ook op de vlakverde
ling die met die gordijnen wordt
bereikt. Heel vaak zal het effect
al aanzienlijk beter zijn wan
neer het gordijn aan één kant
van het raam, inplaats van een
paneel aan elke kant, wordt ge
hangen. En wanneer één breed
raam of enkel afzonderlijke ra
men het grootste deel van de
muur beslaan, zullen gordijnen
over de gehele breedte van de
muur verreweg het beste effect
geven ze worden van 't mid
den naar de zijwanden openge
schoven. Dergelijke gordijnen-
van-muur-tot-muur zijn 'n uit
stekend trucje om een smalle
muur breder te doen lijken en
de hele kamer er ruimer te doen
uitzien.
J. V.
Meer bizar dan fraai, maar in ieder geval opvallend is dit top
zware kapsel, waarmee de Parijse kapper Alexandre het hoofd van
de modieuze vrouw dit voorjaar het liefst getooid zou willen zien.
Het Verre Oosten schijnt hem te hebben geïnspireerd, want zijn
creatie heet Peking Look". Om het vooral maar zo oosters mogelijk
te maken, heelt hij postiches en bloemen gebruikt
«F
morzeld worden moet wel tot
spanningen leiden. Inderdaad
en in zoverre heeft tante Greet
gelijk worden de tieners van he
den te veel als kinderen behan
deld en te weinig als mens gezien.
Diis verkeerd opgevoed. Maar de
omstandigheden zijn er ook naar.
Kun je schooljongens, die zwoe
gen op repetities, sidderen voor
hun leraren, een onvoorstelbare
behoefte aan zoetigheid hebben en
zich voortdurend omringd weten
door kinderen van dezelfde leeftijd
wel als mannen behandelen f
In de ogen van hun docenten
zijn ui kinderen: lastige, domme,
onhandelbare kinderen e>i als zo
danig wordt er tegen hen opge
treden.
Mag het ons dan verwonderen
dat de pubers zich ook werkelijk
als stoute kindertjes gedragen
Hoe goed kan ik mij nog de sen
satie herinneren toen ik als nau
welijks zestienjarige een avond
school bezocht waar de leraren
iedereen met .mijnheer" of Juf
frouwaanspraken, want er zaten
in de klassen ook dertigers en
veertigers.
Het feit, dat ik van de ene dag
op de andere „juffrouw die-en-die"
was geworden versterkte mijn ge
voel van eigenwaarde, ik was
gróót, ik hoorde bij de mensen!
Op slag viel alle kinderachtig
heid van mij af; ik was geen kind
meer, maar een hardwerkende
vrouw, met alle plichten en ver
antwoordelijkheid.
Ik vraag mij af: zou het ook
voor de leraren van de middelbare
scholen niet veel problemen uit de
weg ruimen indien zij er toe kon
den komen de hun toevertrouwde
tieners niet langer als kinderen tc
zien, maar als „heren en dames",
die met respect bejegend moeten
worden.
Wellicht dat althans de kinder
achtigheid van onze pubers zou
verdwijnen en daarmee veel van
de hebbelijkheden die hen zo on
genietbaar maken.
THEA BECKMAN
Een afdoend antwoord op de hevige koude hebben Engelse cou
turiers gegevens met deze ijsmuts, de zogenaamde "Yash-cat", die
exotische associaties oproept, grappig aandoet en tegelijk niet
altijd de sterkste kant van de haute couture de koude praktisch
bestrijdt.
Leonardi da Vinci's beroemde schilderij „Mona Lisa", dat op het
ogenblik in Amerika wordt tentoongesteld, heeft de inspiratie ge
leverd voor deze schepping van de Parijse haute coiffure. Geen
tegengekamdeharen meer. maar natuurlijk, alad haar, in het
midden gescheiden en met een lichte golf in de hals. Dit kapsel
heeft ,fl!ona Lisa 1963".
Iemand die de krant opslaat
en argeloos zijn of haar bloed
eigen stukje gaat lezen komt
soms voor vreemde verrassingen
te staan. Zo verging het mij vo
rige week. want wie schetst mijn
verbazing toen ik las welke
enthousiaste kreet de zetter mij
had laten slaken. ,Ja heren"
stond er „van lopen in de
sneeuw wordt ik altijd helemaal
romantisch en vrolijk". U zult
wel gedacht hebben .fleren"*,
ik zit toch niet per ongeluk de
beursberichten of de voetbaluit
slagen te lezen?" Want wie ver
onderstelt nu, dat via een vrou
wenpagina heren worden aan
gesproken en dan nog wel zo?
Immers niemand!
O ja, wat er dan wel had moe
ten staan? Heel simpel: Ja,
heusDe zetter treft intussen
geen blaam: dat wil ik er na
drukkelijk bij zeggen.
Maar goed het leven gaat
verder en de diverse grote en
kleine mislukkingen ook. De
kranten staan er tenminste vol
van. Het EEG-overleg in Brus
sel is mislukt de uitverkoop is
mislukt... De Uitverkoop???
Maar dat klinkt ongelooflijk,
sinds jaar en dag is de uitver
koop een onuitputtelijke bron
voor verhaaltjes, plaatjes, mop
jes en ivat dies meer zij. over
hordes vrouwen, die de winkels
en elkaar te lijf gaan en zou dat
nu ineens over zijn, die ziekte?
Ik heb 't werkelijk gelezen .de
uitverkoop is van 't jaar mis
lukt", en het kwam door de kou,
de slecht begaanbare straten, en
de hoge kolenrekeningen. Nou
daar zit wat in natuurlijk. Maar
laat ik u dan vertellen dat ik
me in de eerste dagen van de
uitverkoop toch juist verbaasd
heb over de onverschrokkenheid
waarmee de huismoeders uit
Leiden en omgeving alle ele
menten trotseerden.
Dat ze dus blijkbaar een uit
zondering waren verhoogt de
grootte van hun prestaties, over
de dikte van hun portemonnee
waag ik 't niet te oordelen. De
bus waarin ik zat werd n.l. in de
Breestraat bij diverse haltes be
stormd door drommen met pak
en zak beladen vrouwvolk. Het
middenpad was op 't laatst
propvol en niemand wist meer
raad met de pas verworven aan
winsten. „Geef maar hier"
klonk ergens een stem „ik zit
toch" en een willekeurige me
vrouw verzamelde op haar
schoot een hele toren pakjes,
want er heerste een soort sfeer
van verbroedering nou ja
verzustering dan; allemaal
koopjes gehaald, allemaal nu in
iedergeval een lege portemon
nee, allemaal moe. maar vol
daan. En dan te bedenken dat
diezelfde vrouwen volgens de be
staande al of niet geïllustreerde
uitverkoophumor, even te voren
door de begeerte tot koopjes ha
len als hyena's geweest waren,
en de truitjes en badhanddoe
ken zowat in tweeën gescheurd
hadden, 't Was ze beslist niet
meer aan te zien.
Ik zat er maar een beetje ont
heemd tussen, want ik was er
gens geweest waar 't lekker
warm was en rustig en allemaal
pais en vree en waar je je geld
in je zak hield; kortom ik had
me niet in de uitverkoop ge
stort en was dus wellicht mede
de oorzaak van de gesignaleerde
mislukking. Maar daar begon al
een onrustig gevoel te knagen
aan mijn ziel. Wat zou er in al
die tassen zitten, hoe weinig zou
het gekost hebben en wat zou.
verdraaid, mijn neus allemaal
voorbij zijn gegaan??!! En zie
daar de reden dat 't mislukken
van de uitverkoop vast geen
blijvend verschijnsel is: de
kwaal is wat ons, vrouwen,
betreft onuitroeibaar.
Hermine G.
Met deze winterse koude heeft
menige huismoeder de grootste
moeite om haar was droog te
krijgen. In Duitsland heeft men
hier wat op gevonden: een
droogtas die in de warme kamer
kan worden gehangen, zodat de
was heel snel droog is.
De tas, waarop patent is aange
vraagd. is het ei van Columbus. Een
doorzichtig plasticachtige zak met
kleerhanger, waarop het te drogen
kledingstuk kan worden opgehan
gen. De tas ls groot genoeg om een
herenoverhemd te kunnen bergen.
Het afdruipende water wordt onder
in de zak opgevangen. Daar de tas
is afgesloten, kan het natte kle-
dingsuk niet vuil worden. De tas is
bijzonder geschikt voor reizigers, die
in hun hotel wat willen wassen, om
dat ze slechts weinig plaats in de
koffer Inneemt De kosten zijn zeer
laag. ongeveer fl.50.
Het komt ons voor. dat een gro
tere uitgave van de tas. waar meer
dan één kledingstuk in kan hangen,
ook succes zou hebben.