HERBERT JOEKS NORMAN JAAGT OP NORMAN van zeer vele markten thuis V «ui Weense Uedjes mtur Diehens9 Seroot/e iaat raat FOTO'S W. DIJKMAN pgericht 1 maart 1860 Derde blad no. 30814 Dat goedkoop en goed wel de- gelijk samen kunnen gaan, be wijst „Unsterblich.es Wien", een grote langspeelplaat voor Strauss-lief hebbers, door RCA tegen een sinterklaasprijs in de handel gebracht. Op deze l.p staan de ouvertures Fleder- maus" en Zigeunerbaronde „Annenpolka",Auf der Jagd en „Geschichten aus dem Wie- nerwald" van Johann Strauss en de „Delirienwalzer" van Joseph Strauss, vlekkeloos en met élan uitgevoerd door de Wiener Phil- harmoniker onder directie van niemand minder dan Herbert von Karajan. Niet alleen in ar tistiek, maar ook in technisch opzicht een plaat van uitstekend gehalte (RCA - SVA 1005). Drie paar zingende zusjes, onder wie ook een Nederlands duo, He- lene en Florance. gespecialiseerd in country-liedjes. Helene en Florance maken hun debuut op de plaat met „Two hearts and an arrow", een heel aardige eigen compositie, en het bekende „I wish I'd never seen sushine" (Delta). The Gee Sisters, eveneens voor het eerst op de plaat, hebben zich laten inspireren door de communi catie-satelliet Telstar. De 17-jarige Barbar? en de 15-jarige Annette G<ross) zingen „Telstar, help me" en "Andy" (Palette). Het derde stel zusjes heeft al vele platen gemaakt. Het zyn The Barry Sisters Op een single brengen ztf "Yuh, mein tierre tochter", de Jid dische versie van het erg populaire „Yes, my darling daughter", en „Vyoch tyoch tyoch" (Roulette)* Klasse-werk. Een uitschieter in bet hillbilly- genre is Marty Robbins' „Devil wo man". Het is, ondanks de „duivelse" tekst, een vriendelijk melodietje (de zanger heeft het zelf gecompo neerd) en het wordt sympathiek vertolkt, al heeft Robbins niet zo zeer eeu mooie als wel een aange name stem. Op de andere kant „April fool's day", bU voorkeur op 1 april te draaien (Delta). Country en western van eigen bo dem brengen Hank Peterson and his Four Strangers. Hank Peterson is namelijk het pseudoniem van d« Rotterdammer Henk Pieterson, die met „She's not you" en „I remem ber you'' op de zwarte schijf debu teert (Artone). De 19-Jarlge Amerikaan Tommy Roe, wiens „Sheila" oog in ons land een commercieel succes werd, .heeft de smaak te pakken gekregen. HU heeft nu al een tweede plaatje ge maakt, met „Piddle de pat" en „Su sie darling", waarvan zeker heb laatste nummer een goede kans maakt ook in de hitparade te ko men (ABC-Paramount). Een „hitmaker" is ook Brian Hy- land geworden. Na „Ginny" en „Sealed with a kiss" nu „Warmed over kisses", volgens hetzelfde re cept bereid. Aan de andere kanb „Walk a lonely mile" (ABC-Para mount), Wie van virtuoos accordeonspel houdt, kan veel plezier beleven aan het Imperial-e.p.'tje waarop Johnny Meyer Hongaarse en Roemeense volksmuziek speelt Al is, dunkt ons, de accordeon niet het instrument dat zich het beste leent voor dergelijke mu ziek, het spel van maestro Meyer is ook nu user heel knap en be slist verantwoord. Af gezien van dat ene, persoonlijke bezwaar een voortreffelijk plaatje met op de ene kant ,J)obra dobra" en Hubay's ,Jiora staccato" en op de andere een potpourri van volksmelodieën. Het oude ,3el ami" is terug, zy het ln een wat modernere uitvoe ring. Het wordt in het Duits gezon gen dooi Johnny Carton, begeleid door het orkest van Jean Jacques. Een internationaal plaatje dus met aan de andera kant „Mona" (Funckler). of wat dan ook? Ik wist toen al geen antwoord, dus ben ik free lance geworden. Wel eens een con- tractje. Zoals dit jaar met de KRO op tournee voor een bepaald aan tal avonden. Maar voor de rest eigen baas". Herbert Joeks klein van stuk, tenger van gestalte. Al flink kalend. Een lichte bril op een cherp gesneden neus. Een vrij zachtenasale stem. Eigenlijk lijkt hij op alles meer dan op dat- pene, wat hij in werkelijkheid is: een van zijn vak bezeten rasartiest. technisch veel beter hebben gekund. Maar als je met hart speelt, ben Je toch eerlijk". En later zegt hij: „Ik zou die Scrooge graag nog eens een keer doen. Dan zou ik veel, wat ik toen verkeerd h?b gedaan, anders kun nen doen. Maar toch.Ik heb een kaart, waarop een vrouw mij schrijft, dat ze twintig jaar met haar zuster gebrouilleerd was ge weest, maar zich na het zien van deze Christmas Carol weer met haar verzoend heeft. Kijk, zal ik dan Scrooge niet volmaakt hebben uitgebeeld, de mensen heeft het toch iets gedaan In textiel Herman van Hugten heette hij in zijn jonge jaren. En deze Her man was bepaald niet voor artiest in de wieg gelegd. Integendeel, hij ging de textiel in en werd een dege lijk verkoper in 'n herenmodezaak, Wel was hij verwoed amateur-tone list. Van zijn twaalfde jaar af. De verenigingen, waarvan hij lid was, waren goed, beter en best. Niet zo zeer afgestemd op kwantiteit, maar op kwaliteit van de opvoeringen. En aan het einde van het seizoen een cabaret, waarbij de jonge Herman zijn zwak voor Weense liedjes uit leefde. Terwijl zijn vrouw toekijkt, bladert Herbert foeks in zijn (lijvig) foto- en knipselplak boek. Canadezen verbasterden Van Hug ten tot Hughes en dat klinkt als Joeks. Kort maar krachtig. Voor taan dus als Herbert Joeks op de planken. Anderhalf jaar bij Walden en Kievits. Toen drie jaar zuiver cabaret bij Theater Plezier van Floris Meslier. Daarna vijf jaar met heel veel plezier bij Snip en Snap. „Daar werkte ik heel prettig. Maar er zat weinig toekomstmu ziek in. Ik kon toch niet wachten op het pensioen van Muiselaar en Walden. Dus nam ik de uitnodiging aan om in de toneelkern van de NTS te komen. Dat duurde drie jaar. Toen werd die opgeheven. Ik stond op dat moment op het punt, dat ik mijzelf afvroeg: Wat ben ik nu. Cabaretier, zanger, toneelspeler „Hei zou mij niet verbazen als de VARA dat kinderprogramma nog eens liet herleven. Zeker tien duizend brieven hebben we ontvan gen van teleurgestelde kinderen. Er was een bedlegerig jongetje, dat schreef: „Na vijf jaar heb ik mijn grote vriend verloren. Hoe moet dat nu? Komt hij echt nooit meer te rug?". Enorme groepen kinderen ston den voor de studio te wachten na een uitzending of buiten de zaal, waar wij opgetreden hadden. Eens zagen zij gewoon St. Nicolaas niet. Alles brulde om Pipo. Het was een pracht programma. En wij geloof den zelf in die figuren. Daarom heb ik ook eens geweigerd om iets anders te spelen dan de Indiaan Kluk Kluk. Ik kon de kinderen toch niet aandoen, dat ze in een man met bolhoed of snor hun vriend Kluk Kluk zouden her kennen. En we zorgden er wel voor, dat er in iedere uitzending enkele momenten voor de grotere waren. Die keken ook trouw. Neen, ik ge loof vast, dat ze Pipo nog eens te rughalen". Accent Als Herbert Joeks eenmaal op zijn praatstoel zit, gaat hij door. Kostelijk is het Brabants accent, dat hij nabootst, wanneer hij ver telt, hoe hij eens twee Brabantse militairen moest aankondigen. „En jongens, wat gaan jullie zin gen?" „Nou mijnheer, we beginnen met „Batje Vier". En dan eh „Kangeroe-eiland". En als derde nummer nog iets van het Cocktail Trio. U kent ze misschien wel?" „Ja zeker. Je kunt meteen de schrijver van de liedjes betalen. André Meurs zit achter in de kleed kamer En Herbert Joeks laat zien, hoe beteuterd die twee jongens keken. „Die knapen, van wie ik nog nooit gehoord had en van wie ik ook wel niets meer zal horen, hadden enkele dagen tevoren twee platen gemaakt. Nu vraag ik je toch. Enfin, dat zal mij niet ge beuren. Zo slecht zing ik nu ook weer niet", lacht hij. Tijdens het praten, bladert hij in zijn plakboek. „Kijk eens: hier staat, dat ik elk gewenst mannetje lever. Net alsof ik een winkeltje in manne tjes heb. Ze kunnen het soms gek maken. Toen ik eens een typetje in een stuk van Shakespeare had gespeeld, merkte iemand op: „Dat was je op het lijf geschreven". Dat klopt. Toen Shakespeare het schreef, zal hij vast wel gedacht hebben: „Dat zal Joeks nog wel eens een keer spelen Wat voor een artiest precies? „Eerlijk gezegd: ik weet het z«lf tt. Ik hoor nergens bij. Ik pas iet in een bepaald hokje, zoals to- tel of cabaret. Ik doe alles. En ier in Nederland kan je nu een aal niet veelzijdig zijn en toch >t een bepaald hokje behoren. Als een toneelspeler in Engeland tn rolletje in een revue doet, zegt en: „Gut, die kan toch maar al- s". Hier zeggen ze dan: „Gut, die oet toch ook maar alles". Daarom locht ik, toen ik nog by de toneel- em van de NTS behoorde, ook be- list geen cabaret doen!" Zevenenveertig jaar oud. Negen en jaar in het vak. Van vele arkten thuis. Van Weense-liedjes- inger, via revue-artiest, cabaretier radioconferencier tot de vertol- tr van de zware rol van Scrooge i Charles Dickens' Christmas Ca- ol. Dat was tijdens een van de leer dan tweehonderd televisie- itzendingen, waaraan Herbert »eks heeft medegewerkt. En dat betekent: op de planken, achter de radiomicrofoon (al vier jaar Klaarover met André Meurs) en voor de televisiecamera's. „Vorig jaar heb ik met opzet wat minder televisie gedaan. Ik was wat teveel op het scherm geweest. Dit jaar wordt het weer wat meer. Niet alleen „Stadhuis op stelten", maar ook nog andere stukken. Ik weet nog niet precies welke". Het gesprek vlot heel gemakke lijk in de bovenwoning aan de Haarlemmermeerstraat in Amster dam. Herbert Joeks is een prettig prater en hij heeft heel wat pret tige herinneringen. Van grote televisieprodukties: „Heerlijk als je in een dramatisch stuk een clown hebt uitgebeeld en Elly Strasburger belt je op en zegt: „Jij niet uit een circusfamilie? Je kan my nog meer vertellen. Het zaagsel van de piste zat aan je schoenen!" Of van de uitzendingen van Pi po de clown. Zoals de jeugd zich Herbert Joeks waarschijnlijk nog het beste herinnert. Als de Indiaan Klukkluk uit de avonturen van Pipo de Clown. Door een „lolletje" is hij ln het vak terecht gekomen. In een gele genheid daagden vrienden hem uit iets op de planken te doen. Na veel tegenstribbelen liet hij zich over halen. Het gevolg was, dat hem een contract voor een week werd aan geboden. Aanvankelijk voelde hij er niets voor, maar toen hem duidelijk werd gemaakt, dat het toch alleen maar voor de avonden was, stemde hy toch maar toe. HU huurde een smoking, maar toen eenmaal het tydstip voor zyn opgaan was aan gebroken, moesten ze hem letter lijk de planken op schoppen. Zo zenuwachtig was hij. Een paar da gen later ging hij van zijn werk naar huis om zich voor zijn optre den te verkleden, toen er een briefje lag te wachten. Hij moest zich maar melden om naar Duitsland te gaan. Het was nog 1943! Herbert holde naar de zaak, kreeg een ont- slagbewijs van een half jaar terug en vertelde de Duitsers, dat hij in middels „Künstler" was geworden. Ze vlogen erin, zyn contract werd verlengd en hij kreeg andere aan biedingen. Maar toen hij zich by „Kraft durch Freude" moest aan sluiten, gaf hy toch maar de voor keur aan onderduiken. Revue Zo rolde hij de oorlog goed door Maar wat daarna? In de textiel was niets te verdienen. En een re pertoire van Weense liedjes was toen helemaal niet te verkopen. Veel te Duits! Gelukkig was Ko van der Heide Weima er, die hij tydens privéfeestjes in de oorlog had leren kennen. Die help hem aan een baantje by Gerard Walden en Berry Kievits, die op tournee gingen voor de Canadezen. Met een revue geheel in het Engels. Daar is toen ook de naam Joeks ontstaan. De Herbert Joeks' 14-jarige ochter Madeleine is dol op de oxer Peter* „Dat dier heeft zo'n grote op. dat ik geen passende \uilkorf heb kunnen vinden", Kerkt Joeks op. Beperkt Veelzydig, maar toch beperkt. Hy er zich goed van bewust. „Ik zou byvoorbeeld een bar echte jeune premier zyn. Ik be- oor nu eenmaal tot de type stin::. Ik heb talloze mannetjes, ispeeld. Er zijn echter maar wei- g stukken, waar een man als ik li hoofdrol kan vervullen. Ik heb en toneelopleiding gehad. Helaas, aak mis je dat. Maar toch is er tn ding. dat je nergens kunt le- n. Je moet een hart hebben. Niet lies kan alleen technisch gespeeld orden. Misschien doe ik bepaalde ngen niet goed. Velen zouden het De gekste dingen zijn niet gek genoeg voor Nor man Wisdom. Deze hardwerkende Brit se filmkomiek is niets te dol. In de idiootste situa ties zijn wij hem al op het witte doek tegengekomen. In zijn nieuwste kome die. die zoals gebruike lijk omstreeks Kerstmis ook in Nederland in pre- de studio's aanwezig wa ren. hebben het geweten. Norman had zo'n plezier in deze scène, dat iedereen in een oogwenk dooriveekt was. ..Sorry", grinnikte de komiek, zelf ook drijfnat: „Maar het xoas heerlijk". Maar in On the beat" speelt hij ook een Itali aanse gangster. Een kari katuur van een misdadi ger. die op nogal vreemde wijze een dameskapsalon drijft om zijn praktijken te camoufleren. Politie man Norman (links) en gangster Norman (rechts) maken elkaar het leven danig zuur. Het is weer van-dik-hout-zaagt-men- planken-humor. Maar al leen de nurks zal er niet om kunnen lachen. mière zal gaan,speelt hij een dubbelrol. In de eerste plaats is Norman een politie-agent. En wat voor één. Als de nederigste dienaar van Scotland Yard doet hij alles, wat hij eigenlijk niet moet doen. Zo spuit hij on der meer een commissaris van de sokken. Degenen, die bij dit waterfestijn in

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1962 | | pagina 5