Sutermeisters „Raskolnikoff
schonk een interessante avond
kunst
kaLeiöosq^o.p
Het ski-fenomeen Toni
Sailer toneelspeler
Particuliere bouw
te laag gewaardeerd
„Theater-effect5 5
vierde een triomf
PREMIERE NEDERLANDSE OPERA
Voorzitter Bouwondernemers
Sfeervolle regie van Scharoff
Loffelijk debuut in Zürich
Voor middelbare scholieren
Untea stelt
limieten aan
Indonesië
Opgericht 1 maart 1860
Maandag 5 november 1962
Vierde blad no. 30799
Uitreiking der
Sikkensprijs 1962
I)e Sikkensprijs 1962, toegekend
aan vier kunstenaars en een Inter-
nationaal tijdschrift (elk kreeg
j f 1.000) is zaterdagmiddag tijdens een
I bijeenkomst in de aula van het Ste-
i delijk Museum te Amsterdam uitge
reikt door architect Aldo van Fyck,
een der winnaars van deze prijs in
1961.
I koff troost vindt. Jos. Borelli (beren
leider), Gé Genemans, Lidy van der
Veen. Louis Spaan en Wim van den
Bergh faren in kleinere rollen tevrq-
i denstellend.
De spreekrol van Rasoemichin be
rustte in voortreffelijk Duits bij
Bert Brijnen.
De veel gehoorde uitspraak, dat
operazangers niet acteren kunnen,
kan gerust naar het rijk der fabelen
verwezen worden er is door en door
„menselijk" geacteerd, dank zij ook
een man als Peter Scharoff, die weet
wat „theater" toekomt.
Men behoeft de waarde der muziek
niet op het hoogste niveau te stellen
om er tóch van te kunnen genieten.
En dat is zeker het geval in deze
..Raskolnikoff". waarin zang en ac
tie het volle pond toegewezen kre
gen en ruimschoots voldoende cli
maxen voorkomen, om de toeschou
wer een boeiende avond te bezorgen.
Grondig voorbereid
Deze tot in de finesses grondig
voorbereide voorstelling wie
ook meer enigszins besef heeft
van hetgeen daar allemaal aan
vastzit kan er slechts bewonde
ring voor hebben heeft het ge
hoor tot een minutenlang applaus
en langdurige toejuichingen be
wogen. met een extra hulde aan
componist Sutermeister. regisseur
Scharoff en dirigent Driehuys, die
eveneens bewezen heeft met een
welklinkend orkest en een gedisci
plineerd zingend koor, voor zijn
uitermate zware taak berekend te
zijn.
H.
De kunstenaars, die aldus de
motivering der toekenning met
hun werk een opvallende bijdrage
leverden tot de deze zomer in het
Amsterdamse Stedelijk Museum en
daarna in Zürich gehouden exposi
tie „Experiment in constructie" ziln-
de Amerikaanse schilder Charles Bie
derman uit Red Wing, die niet aan
wezig was bij de prijsuitreiking, de
99
„Van d? miljoen woningen, die na woningwetbouw, dat gemeenten en
de oorlog zijn gebouwd, kwamen 42
procent in de particuliere en niet
minder dan 58 procent In de over
heidssector tot stand. Vóór de oorlog
bedroegen deze percentages resp. 90
en 10. Uit deze cijfers spreekt duide
lijk een overwaardering van over-
heidswoningbouw en -exploitatie en
een onderwaardering van de. in alle
73-jarige Franse schilder Jean Gorin andere bedrijfstakken normaal te
uit Meudon en de Amsterdamse ar- achten en volledig erkende, functie
chitect Dick van Woerkom voor de van de ondernemer. Dat als miljoen-
in samenwerking met de Bussumse ste woning een particuliere woning is
schilder Joost Baljeu geleverde by
drage voor genoemde expositie. Bai-
jeu kreeg voorts ^ie redacteur-uit
gever van het in 1958 door hem opge
richte, tweemaal per Jaar verschij
nende internationale tijdschrift
„Strücture" de aan dit blad toege
kende prijs. Het tijdschrift kreeg de
prijs voor zijn bijdrage in de verbrei
ding van het beginsel der synthese
van kleur en ruimte in de architec
tuur.
Dichter Ralph
Hodgson overleden
De dichter Ralph Hodgson is zater
dag in zijn woning te Minerva bij
Canton in de Amerikaanse staat
Ohio op 91-jarige leeftijd overleden.
Hodgson, die in Engeland geboren
werd. werd in 1938 onderscheiden m°t
de (Japanse) orde van de R-.jzende
Zon. Later kreeg hij een toelage van
het Amerikaanse instituut voor Kun
sten en Letteren en in 1954 beloonde
Koningin Elizabeth van Engeland
hem met een gouden medaille. Hodg-
sons jongste werk was een bundel ge
dichten getiteld De Leeuwerik en an
dere gedichten, die in 1959 het Jicht
zag.
(Van onze Kunstredactie)
DE Nederlandse Opera" bracht onder leiding van Leo Drie
huys in de Stadsschouwburg te Amsterdam de première van
„Raskolnikoff"geschreven door de in 1910 in Zwitserland
geboren Heinrich Sutermeister. wiens werken tegenwoordig in het
centrum van veler aandacht staan.
Sutermeister componeerde deze opera, naar de beroemde roman
van Dostojewsky in de jaren 19451947. Zij beleefde haar
oer-opvoering op 14 oktober 1948 in de Kon. Schouwburg te Stock
holm en verscheen sindsdien op vele podia.
Hij betoont zich in dit werk. waarvoor zijn broer het libretto
schreef, van een tamelijk bevattelijke, tonale kant. Van extreme
moderniteiten is geen sprake, evenmin vanzelfsprekend als van het
ouderwetse bel canto. Men dient zich echter toch op een modern
klankenidioom in te stellen.
Geen verveling
Zijn muziek bezit een dienend,
illustratief, haast filmisch karak
ter en stelt aan de uitvoerenden
speciaal de rol van Raskolni
koff is extra moeilijk! zeer
hoge eisen, evenals aan het als
bemiddelaar optredende koor.
Wie verwacht had, kennis te
maken met een getrouwe afspie
geling van het boek „Schuld en
boete", kwam volslagen bedro
gen uit. In het libretto zijn wel
verschillende hoofdfiguren daar
uit gehandhaafd, maar men
maakt b.v. ook kennis met een
nieuwe: Raskolnikoff's „tweede
ik", een vondst, welke, gelijk zo
veel in deze opera, het effect
sterk in de hand werkt.
Het geheel is echt „theater"
geworden, waarvoor Sutermeis-
termeister met zijn dramatisch
vormgevoel een grote voorkeur
heeft.
Toegegeven: er is veel, dat
naar de „draak" riekt en op de
massa speculeert, rfiaar het ge
heel heeft ons toch geen moment
verveeld.
Het genoemde effect is ln velerlei
situaties aanwezig. Het uit zich ook
door middel van de angstaanjagende,
suggestieve achtergrondsmuziekge
noeg om er auditief naast het vi
suele bij te huiveren en te grieze
len. Daarbij wordt een typisch Rus
sische sfeer opgeroepen.
De wel wat veel zich herhalende
muziek, kennelijk met de bedoeling
de nadruk te verhevigen, bevat naast
melodische invallen ook sterke mee
slepende ritmische vondsten, geba
seerd op mazurka en jazz. Ook decla-
matorisch-stuwende passages, maken
deze muziek met haar aan Suter-
meisters leermeester Carl Grff her
innerende instrumentatie (slagwerk!),
pakkend en beeldend.
Daarbij geeft deganse opera een
treffende en uitgesproken gevar.serde
karakteristiek van geestelijk zwaar
belaste mensen.
Wat de inhoud betreft: het eerste
tafereel toont de op een divan doel
loos en volslagen inert liggende pa-
theologische student Raskolnikoff.
Zijn vriend Rasoemichin verschijnt.
Hij brengt'n brief, waarin de komst
van Raskolnikoffs moeder wordt aan
gekondigd. Ook de wegens zijn drank
zucht ontslagen ambtenaar Marme
lade, f komt binnen en vertelt van
zijn misère. De ellendige omstandig
heden waaronder zij moet leven kry-
gen we ook te horen van diens vrouw,
de hospita van Raskolnikoff. De laat
ste haat dit alles en kan er niet meer
tegenop. Nu worden wij geconfron- I
teerd met de duivelse dubbelganger.
Raskolnikoffs „tweede ik", met wie
hij een zware strijd te voeren heeft.
„Hij, die sterk is, doodt de zwakke",
fluistert deze hem in. Raskolnikoff
voelt zich nu tot iets „groots" in staat
Hij gaat naar de Hooimarkt in St.-
Petersburg, waar de jaarlijkse kermis,
met berenleider en beer in volle gang
is en voor een feestelijk en kleurig
bont décor zorgt.
Daar bezoekt hij de gierige woe
keraarster. Zij heeft zo juist de doch
ter van zijn hospita, Sonja, die op
oneerbare wijze op straat haar brood
verdienen moet. doch innelijk on
schuldig is, de deur gewezen en af
gesnauwd, toen zij wat geld wilde
lenen.
Raskolnikoff, die bij de woe
keraarster zijn horloge wil ver
panden, barst in woede uit als ze
er maar twee roebel voor geeft.
Dan komt zijn „tweede ik" in op
stand, hij wil de oude vrouw ver
moorden. De „grote daad" volgt:
Raskolnikoff stormt haar huis bin
nen, snelt naar boven en doodt
de vrouw met een bijl
Dit is een der meest fascine
rende momenten: men ziet de
daad niet, maar volgt haar door
middel van de muziek, welke van
climax naar climax voert.
Daarna stilte
Dan komen we in de huiskamer
van mevrouw Marmeladoff. Haar
man werd tijdens zijn dronkenschap
overreden en wordt binnengedragen.
Hij vraagt vrouw en kinderen vergif
fenis en sterft.
Raskolnikoff is vertwijfeld, niet al
leen als gevolg van de gepleegde
moord, ook door alle hierop volgende
ellende.
Na een ontroerend bezoek van zijn
moeder en een hevige, innerlijke strijd
ziet hij tenslotte zijn „tweede ik", die
hem tot zelfmoord wilde verleiden,
recht in de ogen. Hij biecht Sonja
alles op en aanvaardt met haar
twee diep ongelukkige mensen, die
vrede bij elkaar zoeken de weg tot
boetedoening en naar een „nieuw
leven".
Raskolnikoff, eerst de Godlooche
naar, heeft het kruis van Sonja, dat
1 ij aanvankelijk geweigerd had. aan
genomen. zijn „tweede .x", de demon
der vertwijfeling, is in hem weer op
gegaan.
llu i veritig ivek ken tl
Men ziet het: volop gelegenheid
tot melodramatiek
Het hangt er alleen maar van
af, hoe zij gebracht wordt. En dat
RASKOLNIKOFF
gaat zijn „grote daad" volvoeren
kon tot tevredenheid stemmen.
De huiveringwekkende kracht van
Sutermeisters muziek, zang en
actie, de artistieke décors van
Hans van Horden, die in de gran
dioos gemonteerde pracht van de
kerkhofscène, waarin de beide
hoofdpersonen elkaar eindelijk
vinden, haar hoogtepunt vindt en
de regie van de met de écht rus-
sische sfeer zo door en door ver
trouwde Peter Scharoff, lieten
niet na indruk te maken.
De meest verrassende créatie was
die van Cornelis Schell als de oude,
verwaarloosde, „verzopen" Marmela
doff: welk een prachtstem, ook in
het mezza-voce! Imponerend is ook
de zware rol van Raskolnikoff door
Johan van der Zalm gezongen, met
naast hem telkens opdoemend op
de achtergrond een zich natuur
getrouw aansluitende „tweede ik",
uitgebeeld door Paolo Gobin. Ontroe
rend was de zang van Anny Delorie
als Raskolnikoffs moeder (Cantile
ne!). Conohita Gaston daarentegen
vibreerde wel heel sterk en zong
scherp als de radeloze vrouw van
Marmeladokoff. „Poëzie is overal" en
daarvan gaf Marilyn Tyler blijk in
de rol van Sonja, die haar eer ver
loren heeft en eindelijk bij Raskolni-
(Van onze correspondent te Wenen)
Wanneer men met de trein langs Kitzbühel rijdt, ziet men aan
de rand van het stadje een aantal nieuwe pensions, die alle
romantische namen hebben. Eén echter dient zich nuchter en
zakelijk aan als „Toni Sailer" en is daarmee internationaal be
kend. Toen Sailer in Cortina internationaal ski-kampioen was
geworden, kreeg hij van de gemeente dit stukje grond, de bouw
van het pension bekostigde hij zelf. maar de exploitatie is geheel
in handen van zijn familie. Want Toni tot nu toe het grootste
ski-fenomeen, die in Cortina beslag legde op zeven gouden plak
ken heeft de skisport vrijwel vaarwel gezegd en begon met op
te treden in sportfilms.
uitgekozen, als a-premiewoning ge
bouwd door een particuliere onder
nemer, moge er misschien op wfjzen,
dat in de toekomst meer begrip zal
worden opgebracht voor de wezenlij
ke betekenis van de ondernemers
functie in de woningbouw.
Dit zei vandaag in Arnhem de heer
D. J. Beuker in de rede. waann hij
als voorzitter van de Nederlandsche
Bond van Bouwondernemers de
jaarvergadering van de bond opende.
Over de huurwoningen zei hij on
der meer. dat eerst door de premie
regeling 1960 wijziging werd gebracht
in de onnatuurlijke en ongerecht
vaardigde situatie, dat de bouwon
dernemer door de overheid niet in
staat werd gesteld arbeiders- en
goedkope middenstandswoningen te
bouwen.
De wachttijden van gemiddeld
otwee jaar doen. aldus de NBB voor
zitter, thans weer twijfel rijzen om
trent de uitgesproken waardering
voor het particulieren initiatief. Hij
wees erop, dat plannen zyn inge
diend voor de bouw van minstens
60.000 premiewoningen. De heer Beu
ker vroeg zich af. waarom ook voor
1963 50 procent van het totale wo
ningbouwprogramma in de wo
ningwetsector zal worden uitgevoerd.
HU wees er ook op. dat de gemiddel
de huurpryzen van woningen, waar
voor subsidietoekenning in het eerste
halfjaar van 1962 plaats had, in de
drie grote gemeenten bedrogen: voor
de particulieren bouw f 82.41 per
maand en voor de woningwetbouw
f 86.88 per maand. waarbU nog moet
worden opgemerkt, aldus de heer
Beuker, dat de particuliere wonin
gen een aanzienlyk grotere capaci
teit hebben dan de woningwetwonin
gen. Elders in het land is de situatie
ongeveer gelUk, zo zei de voorzitter
van de NBB.
Hij was verder van mening, dat
maatregelen moeten worden getrof
fen dat alleen gezinnen met een in
komen. dat een bepaalde grens niet
overschrydt, de woningwetwonin
gen kunnen betrekken. Het leek hem
voorts niet in overeenstemming te
zUn met de sociale functie van de
Het meeste succes had hU daarbU
in Japan, waar hU echter slechts
weinig behoefde te acteren. TUdens
die filmopnamen kreeg hU echter
toch smaak in het toneelspel en hU
wilde acteur worden. Daar hy wist
dat er heel wat aan zyn opleiding
en ook aan zUn uitspraak ontbrak,
nam hy eerst drie jaar toneelonder-
richt bij Else Bonger in Beriyn. En
met dezelfde yzeren energie en het
stoere uithoudingsvermogen, waar
mee hy vroeger op zUn ski's had ge
oefend. legde hy zich nu toe op het
toneelspelen. De minste moeiiyk-
heden had hy met het beheersen en
het bewegen van zyn lichaam, want
Concertgebouwprijzen
voor Wim Franken en
ir. H. C. King
In het algemeen een
laag peil
De raad van bestuur van het Con
certgebouw N.V. heeft besloten n.a.v.
de prijsvraag „40 jaar Concertge-
liouw-kamermuziek 19201960" be
loningen toe te kennen aan Wim
Franken (eerste prysi en ir. H. C.
King (eervolle vermelding).
Wim Franken kreeg de beloning
voor zijn twee composities onder de
motto's „Volkswyze" en „Yoeng Poe
Tsjoeng". Het stryktrio onder het
motto „Lest we forget" van ir. King
kreeg de eervolle vermelding.
De Jury, bestaande uit Frank Mar
tin, Felix de Nobel en Jan Odé en
by gestaan door de strykkwartetten
van Zoltan Szekely en Jo Hekster,
voor de stryktrio's door Jan Pasquier
en Nap Klyn en voor de liedcycll
door Laurens Bogtman, vond het peil
van de ingezonden composities teleur
stellend. Het merendeel was volgens
de jury of wel technisch behooriyk
gecomponeerd, maar onpersooniyk, of
wel gecomponeerd op een manier, die
de Jury ten enen-male niet vermocht
te volgen, tenzy een zgn. reeks of
serie aan het werk ten grondslag lag,
die wel te volgen was maar in de
verwerking geen artistieke resultaten
toonde. Een kleiner aantal werken
bieek noch behooriyk gecomponeerd,
noch enige artistieke potentie te
hebben.
Naar het unanieme oordeel van de
jury was van de 139 ingezonden
strijkkwartetten geen enkel werk een
bekroning waard. Van de 67 stryk
trio's kwam alleen het trio „Lest we
forget" voor een bekroning in aan
merking. Als geheel was het peil van
de ingezonden iicdcycli 't laagst.
Dilettanterige pogingen wisselden
volgens de jury af met vlot geschre
ven school- en wandelliedjes. De jury
was dan ook bijzonder getroffen door
de composities van Wim Franken,
die een volkomen persooniyk talent
vertoonden.
T oneelpremières
De vierde première, welke het
Nieuw Rotterdams Toneel sedert zyn
optreden in de Maasstad bracht, was
het blyspel „De magistraat" van de
Portugees-Engelse schryver Arthur
W. Pinero, een spel dat triomfen
oogstte Ln de tyd waarin het speelt,
de tweede helft van de vorige eeuw,
en dat ook door het publiek enthou
siast werd ontvangen.
De vertaling was van Anty Wester
ling, de regie van Coen Flink. Lo
van Hensbergen speelde de onge
lukkige magistraat, die het slacht
offer wordt van een leugentje van
zijn vrouw (Enny Meunier), die hem
wysmaakte vyf Jaar jonger te zyn
dan zy ls, en daardoor noodzaakt
haar zoon uit het eerste huweiyk
(Aart Staartjes) 14 in plaats van 19
Jaar te zyn. Het ls pUnlijk voor de
politierechter zyn eigen vrouw tot
een week hechtenis te moeten ver
oordelen.
Adolf Rykens, Annet Nieuwen-
huUzen. Steye van Brandenberg.
André van den Heuvel en enkele an
deren in min of meer belangryke
rollen dragen er het hunne toe by
de zaal menigmaal hartelUk te laten
lachen om de verwikkelingen in dit
blyspel.
Voor de derde maal In dit seizoen
gaf d« toneelgroep „Centrum" in de
Haarlemse Stadschouwburg een pre
mière. Grote belangstelling bestond
er zaterdag en zondag voor de ko
medie in drie bedrijven „Maribel"
van de Spaanse rchrijver Miguel
Mihuri.
Mies BouhuUs had het stuk ver
taald, dat onder regie van Luc Lutz
ten tonele werd gevoerd. Het gaf een
beeld van een verlegen chocoladefa
brikant (Piet Römer) uit een afge
legen dorp. die naar Madrid trekt
om daar een vrouw te zoeken. Zijn
moeder en tante, vertolkt door Sara
Heyblom en Nell Knoop, stonden
hem daarbU ter zyde. Ina van der
Molen was Maribel: verder werkten
mee Louis Steets. Dinv Steets. Ben
Hulsman. Elisabeth Versluis. Ria
Vroemen, Marie NUsten en Jan
Hundling.
dat had hy al vroeger geleerd. Gro
tere moeiiykheden traden er op in
de spraaktechniek, want als echte
Tiroler sprak hy het zware, guttu
rale dialect, maar ook dat is hy te-
boven gekomen, zodat men niet eens
meer hoort dat hy een Oostenryker
ls.
En nu staat hy werkelijk op het
toneel en treedt op als Biff in „De
dood van een handelsreiziger" in het
Stedeiyk Theater van Luzem. De to
neelkritiek in Zwitserland en Oos-
tenrijk is vol waardering over zyn
prestaties. Zyn stem is melodieus en
zijn bewegingen zyn natuuriyk en
ongedwongen, alleen kan er nog iets
verbeterd worden aan de uitdrukking
van zyn gelaat. Ziin regisseur is ech
ter zo tevreden met zyn acteren, dat
hy Sailer een nieuwe rol aan het
zelfde theater heeft aangeboden,
nameiyk ln het blyspel „Wolken zyn
er overal" van F. Hugh Herbert. Na
dit debuut schynt het niet uitgeslo
ten dat dit ski-fenomeen een ver-
diensteiyke toneelspeler zal worden.
woningbouwverenigingen huizen
bouwen met huurpryzen, die ln som
mige gevallen ver uit gaan boven
die van particuliere huurwoningen.
HU noemde prUzen van f 120 tot f 175
per maand. De overheid moet. even
als dit geschiedt voor de particuliere
woningbouw, naar de mening van
de heer Beuker ook hier bepaalde
huurgrenzen stellen.
Expositie van
Ned. schilders in Brussel
„Twintig Nederlandse schilders van
nu" is de naam van een tentoonstel
ling, die van 6 november tot 3 decem
ber in 't Paleis van Schone Kunsten
te Brussel wordt gehouden. De expo
sitie vindt plaats onder auspiciën van
het BelgischNederlands cultureel
verdrag.
De tentoonstelling omvat werken
van:
Karei Appel, Gerrit Benner, Kees
van Bohemen, Eugene Brands, Con
stant (C. Nieuwenhuys). Corneille
<C. G. Beverloo), Jef Dieieren. Ed
gar Fernhout, Jan van Heel, Friso
ten Holt, Willem Hussem, Gerard
Lataster, Lucebert (L. van Swaans-
dyk). Jan Meyer, Jaap Nannlnga,
Anton Rooskens. Pierre van Soest,
Gerard VerdUk, Jaap Wagemaker en
Theo Wolvecamp.
De keuze van de geëxposeerde wer
ken is gemaakt door dr. L. J. F. Wy-
senbeek, directeur van het Gemeen
temuseum en dr. H. L. C. Jaffé.
BELONING VOOR BEELD
Voor het terugbrengen van een
2500 jaar oud Grieks beeld, dat af
gelopen week uit het stadhuis van
Castelvetrano op Sicilië werd ont
vreemd, is een beloning van twee
miljoen lire uitgeloofd. Het beeld,
voorstellend een bronzen Jongelin
genfiguur, bekend als Efebe van Sel
Inunte is 500 miljoen lire waard.
Theatre en rondin Carré
(Van onze Amsterdamse redacteur)
Eind januari zal het theater Carré in Amsterdam worden Inge
richt als „Theatre en rond": de zaalruimte zal dan bij het toneel
worden getrokken, zodat een proscenium ontstaat. Het publiek
zal er in de halve cirkel van het amfitheater omheen zitten. Deze
inrichting is noodzakelijk voor de voorstellingen die de Nieuwe
Komedie onder Eric Vos zal geven van het klassieke stuk „De
Perzen" van Aischylos. Er is een regeling met de Ned. Spoor
wegen getroffen om het voor de leerlingen van middelbare scholen
uit het gehele land mogelijk te maken groepsgewijze de voorstel
lingen bij te wonen.
Deze mededelingen deed de direc
teur van het Theater Carré, de heer
K. Wunnink, tydens de algemene
vergadering van aandeelhouders Hy
deelde voorts mee, dat het circus
Strassburger van 20 december tot en
met 27 Januari het theater zal be
spelen.
Het dividend is vastgesteld op 16%
(v. j. eveneens 16%). Over het lopen
de seizoen werd meegedeeld, dat de
voorstellingen van het Ballet van de
Markies de Cuevas een groot succes
Ballet Marjo oogst succes
in Amerika
De leden van de Haagse ballet
groep Marjo, die onder leiding staat
van mevrouw Goekoop-Santhagens,
oogsten op hun tournee door de VS
veel succes. De belangstelling voor
deze Nederlandse dansers is op de
4 merikaanse colleges zeer groot. Voor
de opvoeringen zyn door deze colle
ges verschillende kunstenaars, zoals
beeldhouwers, uitgenodigd Mevrouw
Ooekoop heeft het verZoek gekregen
voor de radio lezingen over de bal
letkunst te houden. De tournee van
het ballet Marjo is reeds voor de
helft voorby. De groep wordt om
streeks 17 november in ons land
terugverwacht.
waren, dat Cyrano de Bergerac met
Guus Hermes volle zalen trok en dat
de mimekunstenaar Marcel Marceau
20 voorstellingen achtereen heeft ge
geven. een speeltyd die voorheen in
dit genre alleen in Parys en Londen
voor mogeiyk werd gehouden. De
Snip en Snap-revue van René Slees-
wyk bespeelt het theater vyf maan
den achtereen.
Het Theater Carré bestaat in decem
ber 75 jaar. Aan dit Jubileum zal al
leen in interne kring aandacht wor
den besteed.
Prinses Margriet bij
Hoofdstad-Operette
Prinses Margriet heeft saterdag-
avond in gezelschap van een tiental
vrienden en vriendinnen In de Kleine
Komedie in Amsterdam een voorstel
ling bUgewoond der Hoofdstad-Ope
rette van „In elner kleinen Kondito-
rel".
Het bezoek was niet aangekondigd.
Voor directeur Meyer Hamel was de
verrassing daarom bUzonder groot
toen hy in de pauze hoorde dat Prin
ses Margriet in de uitverkochte zaal
was. zy heeft zich by zonder ver
maakt. Toen zy in de pauze in de
koffiekamer was, bleef zy zelfs voor
velen nog onopgemerkt.
Militaire burgers
naar Nieuw-Guinea
Het Untea-bestuur in Nieuw-Galnea
zal limieten stellen, zowel wat betreft
de binnenkomst van Indonesische mi
litairen als van Indonesische ambte
naren. OngetwUfeld zal het aantal
van ongeveer 250 Indonesische amb
tenaren. dat thans in het Untea-ap
paraat is opgenomen, in de komende
maanden worden uitgebreid, maar
meer dan enige honderden Indone
siërs zal men zeker niet kunnen ge
bruiken.
Dit wordt van bevoegde zyde ver
nomen naar aanleiding van kolonel
Soedarto's verklaring, dat men in de
komende zes maanden 10.000 z.g. ge
militariseerde burgers aan land zou
zetten. De Pakistaanse generaal Said
Oeddin Khan zei zaterdag, dat hy
tijdens het bezoek, dat hy onlangs
aan Djakarta gebracht heeft, op ver
zoek van dr. Soebandrio erin heeft
toegestemd dat het aantal Indonesi
sche militairen in Nieuw-Guinea ge-
leidelyk zal worden opgevoerd tot de
sterkte van de V.N.-troepen.
Niet meer
Aangezien er thans ongeveer dui
zend Indonesische militairen in
Nieuw-Guinea zyn betekent dit, dat
Indonesië in de komende zes maan
den slechts 500 militairen uit mag
zenden teneinde op 1 mei van het
volgend jaar ruim 1500 militairen ln
het gebied te hebben.
Volgens generaal Said zullen de
V.N. niet toestaan, dat tydens het
Untea-bewind meer militairen Nieuw-
Guinea binnenkomen.
HierbU kan worden aangetekend,
dat het Untea-bestuur uiteraard wel
kan bepalen hoeveel militairen en
hoeveel ambtenaren Nieuw-Guinea
binnenkomen, maar dat volgens het
akkoord zowel Indonesiërs als Neder
landse burgers het land vry in en uit
kunnen gaan. Volgens bevoegde V.N.-
kringen houdt dit ln, dat Indonesië,
ondanks bovengenoemde limieten.net
zoveel personeel kan zenden als het
wil.
Militairen
Indonesië is uiteraard geheel vry
hoe het dit personeel wil noemen,
maar de twee dagen geleden gearri
veerde „gemilitariseerde burgers"
worden door de V.N. beschouwd als
militairen aangezien zy een militair
uniform dragen en gewapend zyn.
(Indien Indonesië dus van plan is
tydens de V.N.-periode „gemilitari
seerde burgers" naar Nieuw-Guinea
te zenden, zullen dezen ongewapend
dienen te zyn. Ze zullen niet be
schouwd kunnen worden als ambte
naren voor het Untea-apparaat).
Schilderijen van
Sonja Henie
Expositie in Den Haag
Van 22 november tot 6 januari
wordt ln het Gemeentemuseum ln
den Haag de collectie van Sonja He
nie en Niels Onstad (haar man) ge
ëxposeerd. De verzameling omvat on
geveer 100 werken van moderne
schilders, o.a. Picasso en Matisse. De
schilderyen. die eerst In Amerika,
vervolgens in Engeland en nu in een
aantal landen op het Europese con
tinent worden tentoongesteld, zullen
na de tournee ten geschenke wor
den gegeven aan de Noorse staat.
Subsidies voor
vrije schilderkunst
De Jury voor de Koninkiyke subsi
die voor vrUe schilderkunst deelt mee
dat op haar voorstel H M. de Ko
ningin een subsidie van f 2 500 ls toe
gekend aan de volgende Jonge schil
ders: mej. H. Mes Amsterdam, W.
Moerenhout Den Haag. A. F. Orth
Rotterdam, J. Roeland Amsterdam
en L. Smits Maastricht.
Contactweek jonge
gitaristen-luitisten
In huize Queeckhoven" te Breuke-
len zal van 2 tot 9 januari een con
tactweek worden gehouden voor Jon
ge gitarlsen en luitLsten. Deze week,
die onder leiding zal staao van Nar-
clso Yepes en Dick Visser (gitaar) en
van Walter Gerwig (luit), wordt ge-
organLseerd door het internationaal
foonkunstenaarscentrum „Eduard
van Beinum" te Amsterdam.
Elke deelnemer(ster) zal een zelf
gekozen programma spelen, daarna is
er gelegenheid tot een open gedach-
tenwlsseling tussen uitvoerenden en
leiding Voorts zullen voordrachten
•vorden gehouden. Het ligt ln de be
doeling 's avonds Jonge solisten uit
verschihende landen voor de deelne
mers te laten optreden. De week zal
worden besloten met een of meer
openbare concerten. De leiding
za' uit de deelnemers de hiervoor in
aanmerking komende kunstenaars
aanwyzen