AART BROUWER Siti Baizoera Hoesin .ARTIEST Amerika lonkt naar badmeester verkoper etaleur J WAT JE OOK DOET DOE DAT GOED!" J Oosterse charme in Britse studio's MOEILIJKHEDEN Willem Duys naar Amerika Fotografisch model Eerst naar huis •pgerïclit 1 maart 1860 Derde blad no. 30798 Wat je ook doetdoe dat goed. Het geeft niet wat het is. Als je het met interesse doet. kan je gelukkig zijn in je werk. Dan kan je 's avonds blij weer naar huis [omen. En door dat enthousiasme kan je weer beter werken. Aan deze stelregel heb ik mij altijd gehouden. Ook toen ik nog badmeester was. Ik werd tot de beste van het seizoen uitgeroepen. En zelfs toen ik zakken sjouwde bij de P.T.T. heb ik steeds getracht dat zo stipt mogelijk te doen. Dat gaf mij ondanks dat wellicht nietige werk een gevoel van eigenwaarde. Daarom durfde Ik eens naar de directeur te stappen om te eisen, dat de wasbak- leen niet zo smerig zouden zijn". Aart Brouwer (33) een van de rouwe medewerkers aan René leeswüks Revue „ik hoor zo'n eetje by de inventaris" en een ekende verschoning op de vader- tndse televisieschermen dit sei- pen negen maal in A.V.R.O.'s Music Hall" zegt het met over- oiging. En hü kan vele diploma's verleggen om te bewijzen, dat hü tie simpele levensfilosofie in de raktijk heeft trachten waar te laken. Een wonderlijk lüstje somt hü p: diploma mulo. diploma am- achtsschool electriclen en instru- lentmaker. bevoegd leraar ball- oom-dancing, diploma badmeester. radio-radardiploma, etaleursdiplo ma, middenstandsdiploma en vak diploma schoenenbranche. Een waarlijk zeldzame verzameling voor een artiest. Toevallig Maar ja. al heeft hü in vroeger Jaren misschien wel eens gedroomd van zo'n carrière, deze „zoon van een eerbaar huisschilder en geboren en getogen Mokummer" heeft het aanvankelyk beslist niet in die richting gezocht. Langs vele zü- paadjes leek hü af te stevenen op een toekomst in de schoenen bran che. Via magazünbediende, verko per en etaleur klom hü daarbü op tot souschef. Slechts min of meer toevallig kwam hü op de planken terecht. jongen met zün scherp gesneden gezicht en korte krulhaar in zün gezelschap op te nemen. Precies een jaar werkte Aart Brouwer in Saint Germain des Pres aan het Rembrandtsplein. Toen was inmiddels de vermaarde Amerikaanse pantomime-speelster Lotte Goslar op het toneel ver schenen. Wim Sonneveld had haar in Hollywood al van Aart Brouwer verteld. Zij wilde hem graag mee nemen op haar Europese tournee Maar Brouwer kon by Manders niet weg. Dus ging dat feest niet door. Toen ze hem daarna echter vroeg om mee te gaan naar Ame rika, was Wim Kan zo vriendelyk een inmiddels al getekend contract te verscheuren. Dus kon Aart Brou wer met Lotte Goslar zes maanden door de Verenigde Staten trekken. het Leidse Plein. Aart Brouwer ver telt nog vol enthousiasme over die tüd. Maar toen er tussen hem en Jaap van der Merwe enige moei lijkheden rezen over regie inzich ten. nam hü een aanbod van René Sleeswyk aan. In diens revue zit hü nu nog. Zeker tot 1964. Verrokt ..Met zo'n gek mondje dans te ik de lakei bij Scapino. Prin ses Irene woonde eens de voor stelling bij. Toen ze haar na af- joop vroegen, wat ze het aar digst had gevondenzei ze on middellijk ..De lakei". Ze kon uit eigen ervaring oordelen of mijn parodie goed was". Zo zullen vele kinderen Aart Brouwer nog herinneren van het televisiescherm. „De directe oorzaak was de militaire dienst. Ze hebben mü daarin wel eens voorgedragen voor een rang, maar mün straflüst was te lang. Op mijn werk viel niets aan te merken, maar ik was nu eenmaal geen militair. Dus bleef ik soldaat. In die „functie" had ik bar weinig te doen. Ik raakte mün tempo kwüt. Daarom wilde ik. toen ik na mün diensttijd weer in de schoenenzaak stond, daar naast wat pittigers gaan doen. Ik nam balletlessen. Daar bleek, dat ik aanleg had en de noodzakelijke kracht. Dus stapte ik uit de ge wone schoenen in de balletschoen tjes bü Scapino". Geen vette pot Maar het was toen geen vette pot in huize Brouwer. Van 15 gulden per maand kan men niet veel doen. Zelfs büverdien- sten als kelders schrobben en fietsen schoonmaken konden de boterham niet dik genoeg ma ken. Aart Brouwer hing de bal letschoentjes dan ook weer aan de kapstok en ging terug naar de schoenverkoop. Dat duurde tot de dag. dat Scapino de zaak binnenstapte om hem te smeken nog eenmaal de plaats in te nemen van de man, die hem in het ballet had vervangen. Die was ziek gewor den. Snel nam Aart nog enige lessen en op een zondagmiddag danste hü in het matinee. Zo goed, dat Scapino hem meteen een contract aanbood. En toen op heel wat betere voorwaarden. Nog wel geen daverend salaris, maar met het geven van enkele lesjes kon de jonge danser nu toch in zün levensonderhoud voorzien. Maar de beweging alleen bevre digde hem toch niet tenvolle. „Soms had ik gewoon de neiging tijdens de dans geluid te maken". Met de kennis vergaard in spraak lessen, zanglessen en lessen in pan tomime durfde hü bij Wim Kan om een auditie te vragen. Men suc ces. Hij mocht de vacature vervul len, die was ontstaan door Joop Fischers vertrek naar René Slees- wijk. „Bij Wim Kan kreeg ik meteen van alles te doen. Zelfs mocht ik twee nummers regisseren. Heerlijk was dat," herinnert Aart Brouwer zich nog. Toen Wim Kan naar Afrika vertrok, waagde hü een kansje bü Tom Manders. Die had aan een aanbeveling van televisie regisseur Güs Stappershoef vol doende om de lange broodmagere Belevenis „Veertigduizend kilometer heb ben wij door veertig staten gere den. 's Ochtends in de auto, de he le dag rijden en dat 's avonds een of twee voorstellingen. En dat met zeven man in een wagen en daar- bü nog de kostuums en requisieten. Verschrikkelijk vermoeiend, maar een heerlijke belevenis. Op het laatst kon ik de Amerikanen ver tellen, hoe hun land eruit zag"! Eenmaal terug in Nederland weer een paar maanden bü Tom Man ders. Toen met Jaap van dei* Mer we in „Alle gekken küken" aan Aart Brouwer is verrukt over het werk in de revue, zoals hü trou wens over alles wat hü gedaan heeft nog even enthousiast is. „Er zün zoveel perioden geweest in mijn carrière, maar ik heb ze steeds met evenveel genoegen be leefd. Zelfs de tüden van armoe de". ..Maar het ls heerlijk, zoals je In zo'n revue je vak kunt beleven. Het is bijna ideaal. Helemaal wordt het dat nooit. Dat kan ook nieV Anders zou er geen evolutie kun nen zün". Aart Brouwer werkt altüd aan zijn nummer. Nooit is hü tevre den. Steeds is hij aan het probe ren. Een gebaartje, een mimiekje, een kleine verandering in houding. Het kan veel uitmaken. „Stage-ing" noemt hij zoiets. In het buiten land drüft men daar op. Het bren gen van kleur, van persoonlijkheid in een nummer. Zoals büvoorbeeld het bübrengen een bewegingsscala aan een zangeresje of ©en zanger. „Om met vrucht daaraan te wer ken moet je van binnen muzikaal- en tekstgevoel hebben. Naar bui ten moet je alle theorie en praktü- ken van de beweging beheersen met de gave deze te reduceren tot het minimum. In Amerika heb ik daar veel ervaring mee opgedaan. En ook heb ik veel geleerd van de regie bij Wim Kan en Tom Man ders. Voorts heb ik ook de regie gehad van nieuwjaarswensen bij het Rotterdams Toneel, van het Leidse Plein Cabaret en van het Leids Studenten Cabaret „Knip mü maar". De stilte van Carré wordt vaak 's middags verstoord door trompetgeschal. Het komt uit de kleed kamer. die Aart Brouwer o.a. moet delen met het Cocktail Trio. In alle rust oefent hij daar op zijn trompet. Of anders op zijn gitaar. ..Je kan nooit weten, waar het nog eens goed voor is". Veelzijdig Langzamerhand heeft Aart Brou wer zich zo veelzijdig in het vak ontwikkeld, dat hij met vrucht die kennis op anderen kan overbren gen. Zo komt büvoorbeeld Herman Emmink wel eens een lesje bü hem halen. Hoewel er niet aan verbon den „staged" hij nog steeds het Leidse Plein Cabaret. ..Gewoon uit liefhebberü. Ik geloof, dat de ta lenten. die daar schuilen, niet voor het vak verloren mogen gaan". En toen wü met hem spraken, was hij druk bezig met het gestalte geven aan een gynecologencabaret in Rot terdam. Bob van Henegouwen, zelf gynecoloog. schreef de teksten. „Man. alleen om die te begrij pen, had ik weken nodig. En toen nog vorm geven aan de voordracht door twee semi-profs en twee ama teurs. Het heeft mü een zee van tüd en slapeloze nachten gekost om dat voor elkaar te krijgen. Maar de laatste keer, toen ik in Rotterdam was, „zat" het ineens lekker. Heerlük werk". NAAIMACHINE Een oude zware elektrische op te tillen en op de tafel te plaatsen. Schaf dan een klein model ELEKTRO-MEUBEL afmeting 59x43.5 cm.) aan, waarin wü uw elektr. naaimachine inbouwen, n vele prachtige houtsoorten Prijs slechts f 125.-, f 135.-, f 145.-, enz. WEERPOEL maakt 't U makkelijk, Breestr. 171 - Leiden KAPS goochelt in KBuckingham Palace N De wereldkampioen goochelen Fred Saps heeft een uitnodiging gekregen >P 18 december voor de Engelse ko ninklijke familie in Buckingham Pa- ace op te treden. Dat ter gelegen- leid van de 21ste verjaardag van Prins William, zoon van de Hertog fan Gloucester. Kaps, die als enige Irtiest de party zal meemaken, heeft le uitnodiging te danken aan de En- {else Koningin. Zü had de manipu lator dit jaar op de Oranje zien op deden tüdens het 25-jarige huwe- 4jksfeest van Koningin Juliana en Prins Bernhard. Uiteraard is Kaps Oyzonder verheugd met dit engage ment. Eigenlük zou hij op de acht- tiende december een voorstelling "gnoeten geven met het gezelschap van Rens van Dorth, maar hü heeft die avond vrü kunnen krügen. De twin- r Bgste moet hü weer in Engeland op- j treden. Tot nu toe heeft hü de ne- De organisator van het Grand Gala du Disque, Willem Duys, is gis teravond met het lüntoestel van de KLM van Schiphol naar New York vertrokken ter voorbereiding van het volgende Grand Gala, dat voor ok tober 1963 op het programma staat „Ik ga daar contact opnemen met diverse bekende Amerikaanse arties ten", deelde hü voor zün vertrek mee. „Wie dit zün wil ik nu liever nog niet zeggen, want ze weten het zelf nog niet eens allemaal". Zondagochtend 18 november hoopt Willem Duys uit New York in ons land terug te keren. gen tiende vrü, «odat hü goede hoop heeft enkele dagen ln Engeland te kunnen blyven. I t I I f t I t Bijna 24 jaar geleden werd Siti Baizoera Hoesin geboren in Koeala Loempoer. In haar geboortestad doorliep deze dochter van een Maleise arts de middel bare school, waarna ze voor verpleegster ging studeren. Maar haar reislust overtroefde deze plannen. Ze pakte haar koffers en stapte op de boot naar Londen. Daar woont ze nu nog en de Britse filmindustrie heeft inmid dels een welgevallig oog laten vallen op haar exotische verschijning. Ze is klein en tenger, maar heeft een bijna vorstelijke houding. Met haar koele elegance en haar oostelijke charme behoeft ze maar een Londens restaurant binnen te stappen of iedereen haast zich om er zeker van te zijn, dat zij voortreffelijk bediend wordt. Ze wordt met de grootst mogelijke achting behandeld. „Vanzelfsprekend doe ik niets om hun de illusie te ontnemen", lacht Siti fijntjes. Siti is in Londen begonnen als fotografisch model. Voor kalenders en modeplaatjes. Ofschoon ze daarbij vaak Europese kleding moest dragen voelt ze zich toch het meest op haar gemak in de kledij van thuis. „Ziet u", zegt ze bescheiden: „Ik ben zo klein, dat het niet meevalt passende Europese kleding te krijgen". Ze heeft nu haar zinnen gezet op een filmcarrière en de filmmensen zien daar wel wat in. Ze heeft nu al twee rolletjes achter de rug. In de musical „Play it cool" speelt ze gastvrouw in een Chinees restaurant en tegenover Bing Crosby en Bob Hope stond ze in „The road to Hongkong". Siti zelf heeft de grootste plannen voor de toekomst, maar ze wil er liever niet over praten. „De huid niet verkopen voor de beer is geschoten," zegt ze zelf. In ieder geval staat er een reisje naar huls op het pro gramma. Maar het staat vast, dat ze niet al te lang in Malakka zal blijven en dat ze spoedig weer in Londen zal terugkeren. Ze heeft er een tweede thuis gevonden, be weert ze. „Ik houd van de Engelse wijze van leven, het voedsel en de mensen". „Vooral van de mannen", zegt ze nadrukkelijk: „Die zijn zo beleefd, tactvol en zo veel breder van begrip dan de mannen ln Malakka....". Haar favoriete mannelijke sterren: Peter Ustinow, Richard Burton en Jack Palance. „De wat ruwe, sterke karakters trekken mij nu eenmaal aan", zo voegt ze bijna verontschuldigend er aan toe. Haar muzikale voorkeur is erg breed. Van gevoelige en sentimentele nummers tot de twist. Het zou wel eens kunnen zijn, dat Siti een leuke toekomst in de filmindustrie tegemoet ging. Ze ziet er aantrekkelijk uit, ze is levendig en intelligent en vastbesloten om de top te bereiken. Haar rolletje in de musical „Play it cool" naast Billy Fury, Helen Shapiro en Bobby Vee ziet ze dan ook maar als een sprinkplankje. Lachertje Maar ook voor zichzelf is hü steeds aan het schaven en polijsten aan zün nummer. Vanzelfsprekend is een verbetering zelden zo specta culair als twee jaar geleden met het „lachertje", zaols hü het noemt. Met zo'n effect had hij al eens gewerkt in het Leidse Plein Ca baret. Als kunstfluiter, die alsmaar moest lachen. „Echt. een giller". „Maar toen hij eens in een scène met Willy Walden in Groningen stond, moest hij opeens echt la chen. Hij kon gewoon niet ophou den. Walden reageerde onmiddel lijk: „Ga jü je salaris maar ha len". Het maakte de zaak alleen maar erger. Aart Brouwer kon zijn lach spieren niet meer in bedwang krü gen. De zaal ook niet. „Ze hebben in Groningen nooit zo gelachen", zei Iemand na afloop. „We zouden dat er wel kunnen inlaten", merkte Aart op. „Dat houd je niet vol", meende Walden. Maar een paar dagen la ter hebben ze het geprobeerd. Met daverend sucoes. Het hele seizoen is het gebleven. Wel moeilük, maar erg dankbaar. „Ik kreeg er zelfs ingezonden brieven op', lacht Brouwer nog: „Dat is de enige keer in mün le ven, dat ik blij ben geweest met slechte kritieken". Plaatjes Men kan met Aart Brouwe uren praten over zün werk. Dat hebben we dan ook gedaan. Over de grammofoonplaatjes die hij heeft gemaakt. Hü liet er en kele horen. Over de reclamekastjes, die hü gemaakt heeft. We zagen ze naast Carré hangen. Over zün activiteiten als „ad viseur van de directie' van een groot Amsterdams warenhuis. Voor al op het gebied van festiviteiten. Het is een overgebleven contact uit de tijd, dat hü in het warenhuis verkooplessen gaf. „Naar aanleiding daarvan hebben z® het hele in structiesysteem omgegooid Om te laten zien, wat hü bedoelt, staat hij een ogenblik later met een blik je in zün hand om dat als asbak aan ons te verkopen. Vol enthou siasme, vol overtuiging. En vanzelfsprekend over zün werk voor de televisie. Zoveel an ders dan toneel, zoveel kleiner. Maar ook hier voelt Aart Brouwer zich thuis. Niet voor niets loopt hü al tien jaar mee in het Ne derlandse tv-wereldje. Hü heeft al aan 150 programma's meegewerkt: toneelstukken. balletten, shows, zelfs een elektronischeopera van Henk Badings. „Maar alles met mate. Het pu bliek is bepaald niet overvoerd", meent hü- Toekomst En natuurlük ook over de acti viteiten, die hü nog denkt *e ont plooien. Hü probeert nu wat zelf geschreven tekstjes uit om te zien of hij zo de techniek van het tekst- schrüven onder de knie kan krü gen. Daar zijn woning aan de Nieuwe Prinsengracht niet ver van Carré afligt, kan hü soms 's middags zijn kleedkamer binnenstappen om rustig wat te oefenen op zün trom pet of gitaar. Hü weet niet of hij het bespelen van die instrumenten nog eens dienstbaar kon maken aan zijn beroep. Maar hü oefent gestaag. „Ik heb geen haast, ik kan het rustig aandoen". Dat zegt hü- Maar het zou ons niet verbazen als er toch enig ver band bestaat tussen die trompet of gitaar en het Amerikaanse aan bod, dat nu al twee jaar van kracht is. „Ik kan daar een televisieshow gaan maken. Ik zal het zeker eens doen, maar ik weet nog niet wan neer. Want ik wil dan meteen pro beren om daar vaste voet te krü gen. Daarom moet de start heel goed zün. Ik wil daar wat liedjes brengen, wat dansen en nog meer. Alle fa cet j es laten zien. Veelzüdigheid tentoonspreiden. Ik heb wel een idee en daar werk ik nu langzaam aan. Ik heb de tüd. Ook heb ik nog contacten met Hollywood. Die dateren uit de tüd. dat ik met Lot te Goslar op tournee was. Maar als het zou lukken, zou ik mün tijd over Nederland en Amerika willen verdelen. De markt is daar wel veel groter, maar ik zou nooit Nederland helemaal willen verla ten. Maar ja. om zoiets te verwe- zenlüken, moet de start goed zün", „Veelzijdigheid tentoonspreiden"» zegt Aart. „In de stilte van het veria ten Carré blaast hü op een trompet of grijpen lange, smalle handen de gitaar beet. Dat kan geen toevallige samen loop zijn. Hü mikt op een verre toekomst. Met geduld ©n overleg. Want: „Wat je ook doet, doe dat goed". Uit een grote stapel foto's grijpt Aart Brouwer er i die is uit de tijd. dat ik met Lotte Goslar een tournee rika maakte

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1962 | | pagina 5