Veem me alsjeblieft serieus, KRIS-KRAS TE PAS EN TE ONPAS Sidney Bechet: onbetwiste meester op de sopraansaxofoon Tieners malen niet om raagt „onbeschrijfelijk Richard maaltijden maar (LEIDSCH DAGBLAD Hans Dijkhuis (10) is al met tweede boek bezig Jaterdag 3 november 1962 Het zeven leden tellende orkest speelt aardige, gemakkelijk aan sprekende muziek, waarin de gepo lijste dixieland-klanken overheer sen. Overigens ls het lang niet alles „dixieland" wat de klok slaat. In „La Rosita" knipogen de musici dui delijk naar de Zuidamerlkaanse muziek en In ,3ay Doll" doen zij dito naar de middle Jazz. Al met al een bonte verzameling, deze „Wal lis Collection" - een plaat voor wie dixieland met danöen wil combi neren. Sidney Bechet en Muggsy Spanier „Jazz at Town Hall" (Story- viile SEP 380 - e.pJ China boy - Dear old South land - Royal garden blues - Re- laxin' at the Touro Sidney Bechet en Milton Mezzrow The Mezzrow-Bechet Quin tet" Storyville SEP 402 - e.p.) Revolutionary blues - Blues o the roaring twenties - Bowin the blues. Sidney Bechet, een van de beste propagandisten die de jazz heeft gekend (hij stierf in 1959 te Parijs», wordt hier op twee plaatjes gepresenteerd, waarvan de opnamen nog dateren van voor de tijd waarin hij al teveel offertjes aan het commerciële ging brengen. De meester op de sopraansaxofoon, die in 1923 zijn eerste opnamen maakte met de pianist Clarence Williams, in de dertiger jaren de top bereikte en na de economische crisis in Amerika een grandioze come back maakte, sloot namelijk zijn loopbaan af in Parijs waar hij ten leste de jazz dusdanig „aan paste" aan de smaak van het grote publiek, dat er van echte jazz eigenlijk geen sprake meer was. Maar het is niet de Parijse Bechet die de twee Storyville- e.p.'s ons laten horen. Met name in „Jazz at Town Hall" worden we geconfronteerd met een Ba- chet die de jazzliefhebbers het volle pond geeft en commerciële foefjes achterwege laat. De opnamen dateren uit 1945, '46 en '47, toen er al enkele jaren sprake was van een vernieuwde be langstelling voor de Jazzvormen ..uit die goede, oude tijd" van voor 1920. Het merkwaardige van deze „revi- Milt Jackson John Coltrane Quintet London RE 7119 - e.p.) Bags Trane - Three little words Er is een groot verschil, zeker ook ui sfeer, tussen de verfijning en discipline van het Moderne Jazz Quartet en de robuustheid en eigen zinnigheid van de tenorsaxofonist John Coltrane. Wie daar op af gaande verwacht, dat een samen gaan van Milt Jackson, eens de steunpilaar van het inmiddels ont bonden MJQ, en Coltrane weinig kans op slagen heeft, staat een prettige verrassing te wachten en wel in de vorm van „Bags Trane". Het is verwonderlijk hoe zeer de subtiele klanken die Jack son aan zijn vibrafoon ontlokt har moniëren met het hoekige spel van de experimenteel Coltrane mits beiden om beurten musiceren, het geen in dit nummer dan ook ge beurt. Voor wie de titel enigszina onduidelijk is: Bags is de bijnaam van Milt Jackson en Trane ls een afkorting van Coltrane. In de ever green ..Three little words" lijkt ons de combinatie Bags-Trane overigens iets minder geslaagd. Aparte vermelding verdient de etringbassolo van Paul Chambers in „Bags 6c Trane". De twee andere leden van het kwintet zijn de vin dingrijke pianist Hank Jones en de drummer Connie Kay. Bo Diddley (Funckler AR 45073 A - single) You can't judge a book by the cover - I can tell Bo Diddley is een lang niet on verdienstelijke blueshouter. „You can't judge" en „I can tell" zijn echter twee voorbeelden van die merkwaardige overgangsvorm tus sen jazz en popsong waarvan een zekere Ray Charles al eerder staal tjes heeft gegeven Van beide num mers is ..You can't judge" nog wel het aardigste, ook al is het geen jazz. De bruinogige film- en televisiester Shelley Fabares. ook in ns land welbekend door haar rol van ..Mary" in de populaire tv- ïrie Alles draait om moeder? (NCRV), is op de Amerikaanse lenager ten voeten uit. Zij houdt van muziek, kan een volmaakte hocoladetaart bakken en is dol op ijs. Sinds kort heeft Shelley ook als zangeres naam gemaakt. Dat eschiedde met haar allereerste liedje dat op de plaat verscheen, lohnny Angel". Zij zong in het in een aflevering van de Donna leed Show en het werd onmiddellijk een succes. Met haar twee- Ie plaat is het nog beter gegaan: beide kanten staan thans hoog jenoteerd op de Amerikanse hitparade. De titels van Shelly's top- <ongs: "Breaking up" en "The things we did last summer" (Col- val", die tenslotte is doodgelopen in wat men gewoonlijk „dixieland" noemt, ls altijd geweest, dat men zonder gewetensbezwaar Newyork- ers, vertegenwoordigers van de Chi cago-sty 1 en representanten van het oude New Orleans in één orkest onderbrachtamateurs werden om ringd met befaamde musici en er kende meester werden omringd met amateurs. Eén van die amateurs in de Jazz is de klarinettist Milton Mezzrow Niet alleen Sidney Bechet, maar ook de andere leden van het Mezz row—Bechet Quintet de pianist Sammy Price, de bassist Pops Fos ter en de drummer Kaiser Marshall steken muzikaal gesproken met kop en schouders boven hem uit. Het zyn oan ook hun by dragen, die deze opnamen interessant maken. Mezzrow beperkt zich ertoe het spel van Bechet. dat op zichzelf welspre kend genoeg is, met nietszeggende frasen aan te vullen. Een plaatje zonder „amateurs" en dus zonder wanklank is „Jazz at lown Hall". Op de ene kuiiI speelt Sidney Bechet, voortreffelijk bege leid door de pianist James P. John son, de bassist Pops Foster en de heerlijk swingende drummer Baby Dodds, „China boy" en „Dear old Southland". Op de andere kant ho ren we een sextet, aangevoerd door de blanke cornettist Muggsy Spa nier, i i Royal garden blues" en „Relaxin' at the Touro". Van het sextet maken onder andere de kla rinettist Pee Wee Russell, de be langrijke Newyorkse tromlonist Miff Mole en de boogie-pianist Art Hodes deel uit. Met name „Dear old Southland" en .Relaxin" zijn twee kostelijke oude-jazzminiatu- rcn. Bob Wallis and his Storeyville Jazzmen The Wallis Collection (PYE Jazz NJL 41 - l.p.) j~\iE MEESTE tieners malen niet om hun U maaltijden. Hun belangstelling voor eten beperkt zich doorgaans tot de croquetten- automaat en de banketbakkerswinkel. Zij eten liever patates frites dan gekookte aardappelen om \over groente maar helemaal niet te praten), drin ken liever limonade of bier dan melk en geven de voorkeur aan een rol drop boven een uitnodigend blozende appel. De maaltyden thuis beschouwen zij vaak als een nood zakelijk kwaad, 's Ochtends vroeg wordt haastig een boterham, bij voorkeur rijkelijk besmeerd met zoetig heid. met een flinke hoeveelheid thee naar binnen gespoeld, 's Avonds wordt zo mogelijk nog haastiger een I warme maaltyd naar binnen geschrokt, zodat onze tieners zich gauw aan „belangrijker" zaken kunnen wüden, zoals het draaien van de nieuwste plaat van Pat Fats Elvis Janus, de televisie, een bezoek aan de bioscoop of in het degelijkste geval het maken van huiswerk. Die tieners doen daar niet verstandig aan. Het is immers een uitgemaakte zaak, dat juist de opgroeiende jeugd meisjes van 12 tot 18 en jongens van 14 tot 20 i jaar goede maaltijden broodnodig heeft. Een goede voeding is voor schoolgaande en vooral voor werkende jeugd zelfs belangrijker dan voor een volwassene die zware arbeid verricht. Het Voorlichtingsbureau voor de Voeding maakt mel- i ding van enkele onderzoekingen die zUn ingesteld naar de „eetgewoonten" van de opgroeiende jeugd. Ook in Leiden is zo'n onderzoek gehouden: hier werden leer- lingen van een lagere technische school ondervraagd en onderzocht. Over het algemeen bleken de Leidse l.t.s.-ers er niet slecht van te eten. dat wil zeggeniets beter dan de meeste jongeren die elders werden onderzocht. Maar ook in de Sleutelstad zijn de „eetgewoonten" niettemin allesbehalve volmaakt. RICHARD BEYMER Hans Dijkhuis, de tienjarige schrijver van het geschenkboek ja van de kinderboekenweek „Keesje Kruimel", is beslist geen won- derkind. Dat heeft zijn vader, de psycholoog, drs. J. J. Dijkhuis onlangs op een persbijeenkomst in Amsterdam met nadruk ver zekerd. .Jlans heeft gewoon plezier in schrijven en heeft daarin een zekere vaardigheid, zoals er andere kinderen zijn die een tech nische knobbel hebben. Of hij later schrijftalent blijkt te hebben weet ik niet. Wij zullen het maar rustig afwachten". Vader Dijkhuis is niet gesteld op publiciteit. Hij zou het liefst zien dat de icoonplaats van zijn zoon en bijvoorbeeld het feit dat deze in de vijfde klas zit, onbekend zou blijven. Maar in zijn eigen woonplaats Heiloo is het gezin Dijkhuis minder geheimzinnig en weet iedereen alles van Hans en diens schrijverij te vertellen. Trouwens, terwijl vader in Amsterdam verzocht niet te veel drukte om Hans te maken, stond Hans zelf in Heiloo een journa list te woord en vertelde deze onder meer dat hij was begonnen met een nieuw boek over twee jongens en een meisje, die met vakantie naar Engeland gaan. Het grote bezwaar van vader Dijkhuis tegen het op de voorgrond plaatsen van zijn zoon is, dat Hans „bij zijn verdere ontwikkeling mogelijk naar roem zou toeschrijven, hetgeen ten koste van crea tiviteit en spontaniteit zou kunnen gaan". Aanvankelijk is nog overwogen Hans een pseudoniem te geven. Na rijp beraad, waaraan zoals dat in een psychologengezin past ook Hans deelnam, werd besloten onder de echte naam van de jonge schrijver te publiceren. h Tien op de internationale gram- mofoonplatenmarkt hoog geno teerde zangers en zangeressen hebben er in toegestemd ieder een tophit te zullen bijdragen voor een langspeelplaat die ten Make me a pallet on the floor - Baby Doll - Yellow yellow moon - La Rosita - Temptation rag - Dodger - Panama rag - Cornet shop suey - Indiana - Kansas City man blues - Sweet Lorraine - All of me - 's Won derful. De band van Bob Wallis vormt het typische voorbeeld van een groep jong- blanke in dit geval En gelse „revivalists", die zich aan- vankeiyk uitsluitend toelegde op de oude New Orleans jazz, maar gelei- delyk aan haar werkterrein heeft uitgebreid. Wat Wallis' Storeyville Jazzmen nu spelen, is dansmuziek, goede dansmuziek overigens. In de toelichting op de achterzyde van de hoes wordt het trouwens ronduit toegegeven: Wallis' groep is in de eerste plaats een dansorkest en pas in de tweede plaats een jazzband. Gezien deze bescheidenheid wat be treft jazzpretenties. willen we even bescheiden zyn met kritische aan merkingen. bate van de vluchtelingen over de gehele wereld zal worden verkocht. Het hoge commissari aat voor de vluchtelingen te Ge- nève maakte bekend, dat de plaat onder de naam „All Star Festival" begin volgend Jaar op de markt gebracht zal worden. De artiesten hebben hun dien sten belangeloos aangeboden, al dus een woordvoerder van het commissariaat. Hy weigerde hun namen bekend te maken. Vol gens de woordvoerder hadden zy hun medewerking toegezegd, na hiertoe te zyn overgehaald door de filmster Yul Brynner, die als speciaal adviseur aan het commissariaat ls verbonden. „Drink per man driekwart kan" is een gevleugeld woord geworden: desondanks bleek slechts ongeveer de helft van de Leidse l.t.s.-jongens 0,7 liter of meer melk per dag te drinken. En wie minder melk dronk, com penseerde dit niet door wat meer kaas te eten het gevolg hiervan is onder meer een tekort aan calcium en eiwitten. Vlees, vis en eieren bleken niet in voldoende mate op het menu voor te komen. Door de meeste jongens wordt niet dagelijks honderd gram fruit gegeten. Nog teveel beschouwt men de appel, sinaasappel en banaan als luxe of lekkernijen en niet als een onmisbaar onderdeel van de maaltyd. Ook het ge bruik van groente laat te wensen over: de meeste jon gens scheppen hun bord vol met aardappelen en nemen heel weinig groente. Het onderzoek in Leiden qaf de volqende resul taten te zien: ruim 80 procent van de onderzochte l.t.s.leerlingen had een goede tot uitstekende ge zondheid; lichte houdingsafwijkingen (gevolg van verkeerde voedingsgewoonten?) kwamen bij on geveer eenderde van de jongens voor; 95 bleek tandcariës ofwel „tandwolf" te hebben. De meeste tieners zullen dit moeten leren: dat een goede gezondheid oneindig veel belangrijker is dan de nieuwste tophit, de beste televisie-show en de spannend ste western, 's Ochtends een paar boterhammen met kaas en een glas (warme) melk en elke dag een warme maaltyd met wat minder aardappelen en meer groente en fruit zyn de eerste stappen op de weg, die leidt naar ..volwassenheid" in de meest letteriyke betekenis van het woord. En wat minstens zo belangrijk is: gun je de tyd om op je gemak te eten Met een salaris van duizend dollar per week geeft filmacteur |chard Beymer ook zelf toe, dat hij eigenlijk geen reden heeft t klagen. Maar de slungelachtige jongen uit Avoca in de Amerikaanse aat Iowa, die carrière maakte als mannelijke hoofdrolspeler in West Side Story", vindt dat men niet veel aan geld heeft als tn het niet kan uitgeven. En daar nu heeft hij de laatste tijd et veel gelegenheid voor gehad. De 23-Jarige acteur kwam ftgeleden naar New York. Hij h, als hij daar zin in had ge il, zichzelf in vier bioscopen an bekijken. Daar draaiden achelor flat", „Five finger ercise", Adventures of a young in" en „West Side Story". weet het wel, hoor", zei ymer, „ik ben goed af. Ik heb li reeks grote rollen in dito Bis gehad. Maar ik geef me er n ook helemaal aan. Als ouwe Fortuna wil. dat ik het ed zal hebben, dan heeft ze er recht op alles te krijgen, wat in me is. En dat krijgt ze ook". Daarom heeft hij niet veel tijd over om van dat goede profijt te trekken. Mooie jongen Beymer weet ook, dat hy be hoort tot de nieuwe oogst „knap pe Jongens" in Hollywood. Maar van dat etiket wil hij af. „Ik ben in wezen een goed ka rakterspeler", beweert hij. „Ze hebben me „onbeschrijfelijk knap genoemd, en „een mooie jongen". Veel te dikwijls al. Te veel jonge acteurs zijn produk- ten van reclametrucs en „fan"- tydschriften. Maar geloof het of niet, ik behoor er niet bij. Ik heb teveel kritiek gekregen om nog tot deze categorie te beho ren". Beyer heeft veel uitste kende kritieken gehad, maar er zijn er ook geweest, die hem „naar", „overgevoelig", „ver wend" en „slap" noemden. „Ik ben", zegt Beymer, „niet te trots om te zeggen, dat ik nog leer. Wat de critici dikwijls ver geten is, dat jonge acteurs veelal rollen krijgen, die slecht in de kritieken onder te brengen zijn en niet noodzakelijk in de smaak vallen bij het publiek". Concurreren Beymer speelt in films sinds zijn elfde jaar. Maar in 1957 trad hij pas op de voorgrond ,toen George Stevens hem een rol gaf in „Het dagboek van Anne Frank", als tegenspeler van Mil lie Perkins. „Ik moest concurre ren met vijfduizend andere ac teurs", aldus Beymer. „Ik heb drie maanden lang proeven en ondervragingen moeten onder gaan, alvorens ik de rol kreeg. Maar sindsdien ben ik ook niet werkloos geweest". Toen Beymer nog een jongen was, kreeg hij een rol in „So big", als piano-protegé van Jane Wyman. Beymer had nooit ach ter een piano gezeten, maar hij leerde spelen op een manier, die de indruk maakte alsof er een virtuoos aan de gang was. Beymer telt onder zijn vrien den Joanne Woodward en haar man Paul Newman. Als hij niet filmt maakt hij olieverfschilde rijen, fotografeert hij en schaaft hij aan een eigen draaiboek. Zoals waarschijnlijk alle men sen, die veel geld verdienen, zegt ook Beymer, dat de duizend dol lar, die 20th Century-Fox hem wekelijks uitbetaalt, hem in feite koud laten. „Ik wil ernstig ge nomen worden

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1962 | | pagina 17