drank die (eejt Kom er ACHT-er WIJ LEVEN VRIJ (i) Kunst van het wijnproeven WOORD VAN BEZINNING II iju fabriek Jfaterdag 3 november 1962 Pagina 1 De bron van alle goeds: de wijndruif, die onze beschaving trouw ver gezeld heeft. Plukkers (Van onze reisredacteur, W. L. Brugsma) Julienas, oktober In de grijze straten komt de geur uit alle kelders: zwaar, prikkelend en benevelend. Zij stijgt op uit het schemerdonker waar in gigantische open tonnen de druiven gisten, stormachtig te keer gaand onder een dek van paars-roze schuim. Het is oktober: de wijn wordt geboren. Al sinds Noach is de wijnoogst een geheimzinnige, opwindende gebeurtenis. Wie over wijn denkt in termen van een vloeistof a^s een andere, als melk, bier of limonade, vergist zich. Wanneer de Romeinen hun wijn oogstten, verlieten de kei zers Rome om het plukken en gisten van de druiven gade te slaan: het openbare leven werd stopgezet. De wijn was het symbool van de vruchtbaar heid: Romeinse soldaten moch ten slechts met wingerds wor den gekastijd. In de joodse eredienst speelt de wijn zijn rol. in de katholieke wordt hij symbolisch substituut voor het bloed van Christus. Onder de zelfde zon en op dezelfde gron den waar hij groeit, zijn alle gedachten en gevoelens ont sproten, die sinds een paar duizend jaar de wereld zijn voorgegaan. De -wijn heeft ze aangemoedigd. De wijn ig vandaag nog een spie gel voor menselijke gevoelens: hij laat zich misbruiken door degene, die er zich dagelijks aan wil be drinken, maar straft tenslotte met een gedroogde lever, een pijnlijke dood. Voor de man daarentegen die zichzelf meester is, verfraait hij niet alleen het leven, maar ook de man zelf. Want wijn is zozeer es sentie der onzelfzuchtigheid, dat men hem het best met z'n tweeen drinkt, met een geliefde, of een vriend, aan wie men zijn kostbaar ste fles offert. Onzelfzuchtiger nog is de vader, die voor zijn zoon een kelder vult, de wijn zal met de jongen mee opgroeien en beter worden. Want zelfs in de gekurkte fles werkt de goede wijn aan zichzelf, streeft on ophoudelijk naar zelfveredeling, een voorbeeld voor de mens die hem drinkt. De wijn leeft, het geen van geen enkele andere drank gezegd kan worden behalve van melk. die meer mans mag zijn, maar snel verzuurt. Met al deze gedachten in het hoofd (zij zijn belangeloos afge staan door de goedgeorganiseerde literaire wynpropaganda, die ver heven maar niet onwaar isi spoedt nien zich door de Franse wijngaar den. waar de „vendages" (de wijn oogst) in volle gang zijn. Over de champagne bij Reims, de Bourgondische heuvels, de hel lingen van de Rhóne, de droge vlakten van de Provence, de lich te grintgronden van de Bordeaux, de Charente waar de wijn een stap verder gaat en zich tot cognac laat sublimeren, over de kastelen van de Loire, stijgt dezer dagen de zon uit zijn bed van herfstnevels en kijkt goedkeurend rond. De win gerds op de heuvels altijd een slag naar het zuidoosten gewend kleuren al naar geel en rood. Tussen de wijnstokken wriemelen de druivenplukkers, het achterste naar de hemel, hoofd en handen naar de met de kleine wijndrui ven volgepakte trossen. De wijnboer en zijn familie iedereen die lopen of kruipen kan hebben hun gelederen versterkt met zigeuners, studenten, boeren arbeiders en iedereen die zijn rug wil krommen, om de oogst binnen te halen waarover die wijnboer sinds de lente met zijn handen en zijn kennis, zijn ziel en zijn zaligheid heeft gewaakt. Want de wijn wordt belaagd door duizend vijanden: insekten. schimmel, nachtvorst, hagel, droogte, regen, zongebrek. Waar zijn kennis niet meer toereikend is. rest de wijn boer slechts het gebed. Als ook dat niet helpt, legt hfj zich bij het onvermijdelijke neer. Wijnboeren zijn vrome, deemoedige mannen. Dezer dagen dan monstert de „vigneron" (het blijft een mooier woord dan wijnboer) de trossen die door de „vendangeurs" en de „vendageuses" worden binnenge bracht. Behalve de stijfheid in hun rug zijn de druivenplukkers zonder zorgen. Zy plukken, vullen en le gen hun emmers, manden of kis ten. En als de zon de eers'e mor genkilte heeft verdreven, maken zij grapjes. Ook vandaag nog heerst Bacchus over de wijngaarden, in iedere man ontwaakt de satir als hy de zon op zyn hoofd en de druiven tussen zijn handen voelt. De drui- venpluksters gichelen en stellen dat eerst de emmers vol moeten. De wijnboer is het daarmee eens. hij kent nog maar één haast: de druiven dienen naar de kelders, naar de „cuvée** om te gisten en goede wijn te maken. En die wijn moet prijzen maken, want vroom heid en deemoedigheid, gildetrots en spiritualiteit ten spijt kent ook de wijnboer het menselijk begeren niet alleen zijn kelders maar ook zijn zakken te willen vullen. Het keuren Zo keurt hy haastig graad van ..pourriture" «verrotting, die soms een aparte smaak aan de wijn kan geven» en vooral suikergehalte van zijn druiven. Dat laatste waarborgt de alcoholgraad, die voor de gewo ne wijn de prijs bepaalt en voor de klassewijn beslist over de vraag of hij de streng gecontroleerde streeknaam mag dragen: Bourgog ne of Bordeaux, Beaujolais of Champagne Hier komt het laboratorium er aan te pas: de chemicus weet hoe suiker zich omzet in alcohol, hij weet van mineralen en etherische oliën, hij kan de wijn in al zijn bestanddelen uiteen doen vallen. Hij weet alles alleen: hij kan geen wijn maken. De wijn maakt zichzelf. De mens kan hem slechts helpen. Beslissend zijn de samensfelling van de grond, die hem zijn duizend smakenm ee geeft, de zon. de „ce- page" «druivensoortt, de entingen, het snoeien. En tenslotte de „cu vée". de gisting, waarbij de wijn boer of op de grote domeinen de ..maitre de chai" «de keldermees ter» als alleenheerser de besluiten moet nemen, die de kwaliteit van de wijn maken of breken. toelaat met grote slokken uit grote glazen. Het is de geliefdste en meest vervalste van alle rede- lyk geprijsde tafelwynen. Zelfs in Frankrijk waar de con trole op de „appelation d'origine" streng en de straffen op on'duiking hoog zijn. wordt hij versneden bij het leven. In Nederland staan de zaken nog erger. Ten eerste houdt de Beaujolais niet werkelijk van reizen. Ten tweede is hij in Neder land vaak zo goedkoop dat hij on mogelijk echt kan zyn. Een een voudige fles Beaujolais Villages van de coöperatie in Julienas kost ter plaatse al drie gulden. De wijn met dezelfde naam die u thuis voor lagere prijs bij kruidenier of su permarkt haalt, heeft dus een aan tal manipulaties ondergaan, want de kasten van het transport, de in voerrechten. de winst van grossier en detaillist moeten óók betaald. De controle op de „appelationbe staat in Nederland niet werkelijk. Men kan de Beaujolais met 50 pro cent goedkopere wijn versnijden zonder dat hij zijn dominerend bouquet verliest. zo uniform als het leger: goede en slechte hellingen, beter en minder verzorgde druiven, alles gaat door elkaar en maakt een wijn van één bouquet en éen kleur onder het wakend oog van een jonge kelder meester op gymschoenen en een zonnebril op. die landbouwkundig Ingenieur is. Het is een stap naar de moderne tijd waarin alles ten slotte misschien goed, maar zeker hetzelfde zal smaken. jaloers Jaar. omdat sommige boeren de Beaujolais van de eeuw zullen maken en anderen een karig en middelmatig produkt. Wat een glorieuze Beaujolais kan zijn. leerde ons de avond. Uit het raam van „Le Coq au Vin" keken wy uit over de heuvels van de Beau jolais waar zware paarden traag de volle karren met druiven naar huis trokken. Toen de heuvels In de avondnevels begonnen te verdwij- Zo jong moe De „cuvée" hebben we dit jaar gezien in Julienas, het land van Clochemerle. in het hartje van de Beaujolais. Het is de streek van het anti-wynsnobisme. Als een pseu- dokenner in Holland u vertelt dat hij een oude Beaujolais in de kel der heeft, kunt u hem uitlachen. De Beaujolais wordt zo jong moge lijk gsdronken, Liefst binnen een jaar en zo de portemonnee het Een officiële handleiding heeft er dit over te zeggen: 1. Het is de vervulling van een heilige rite. 2. Beoefen haar met aandacht, ernst en inkeer. Oeen water, geen zoetigheden, geen sigaretten. 3. Stel uw mond op nul in met een stukje brood, om uw verhemelte voor te bereiden. 4. Vul de glazen slechts ten dele om te voorkomen dat de geur in het niet verdwijnt. 5. Houdt de wijn tegen het licht om zijn „robe", zijn helderheid en zijn schittering te beoordelen. 6. Adem hem in, snuif hem op, terwijl U uw glas wiegt om zijn aroma en zijn bouquet waar te nemen. 7. Proef hem met kleine slokjes, die U moet kauwen, om zijp zacht heid, zijn droogheid, zijn lichaam, zijn lichtheid, zijn frisheid, zijn macht en zijn tederheid naar waarde te schatten. 8. Analyseer tenslotte uw gevoelens en defineer ze, gebruik makend van de vocabulaire der kenners. Zo zult U als uitstekend wijn proever erkend worden. Verhoog die reputatie door anekdotes over de wijnen van Frankrijk te vertellen. (N.B. In werkelijkheid gaat het in Frankrijk doorgaans anders. Men bederft zijn smaak door eerst whisky-soda te drinken, rookt tussen de gangen van het diner, vult de glazen tot aan de rand, drinkt met grote slokken, snuift het parfum van zijn vriendin op en verhoogt zijn reputatie door anekdotes over De Gaulle te ver tellen). De „Vendangeurs' legen hun emmers in de vergaarbakken. Het is een oud vaderlands lied: „Wij leven vrij, wy leven blij, op Neerlands dierb're grond; ontworsteld aan de slavernij". Ik kan mij nog levendig herinneren hoe enthou siast dat lied in onze schoolklas gezongen werd. Dat is lang ge- leaen. O jawel, het wordt nog steeds gezongen, maar vindt u ook niet, da' wij over die vrijheid van ons kleine land een beetje minder enthousiast en minder kinderlijk denken? Ja. inderdaad, wat is vrijheid? Het lijkt gemakkelijk om deze vraag te beantwoorden. Nu ja. vrijheid betekent, dat ik mij van niemand iets behoef aan te trek- Akkoord. Volgt hierop echter de vraag: hoe hebt u zich die persoonlyke vrijheid gedacht? Is deze vrijheid niets anders dan ongebondenheid? Dat zou even- goec een chaos, maar dan in het persoonlijke gedrag en leven, te zien geven. Ieder mens heeft, ook voor zichzelf particulier, re gels en normen nodig. In de bijbel daarop steunt mijn overtuiging, ook omtrent Wie het verschil wil proeven, spoede zich eind november naar Julienas en proeve in „Le Coq au vin" de nieuwe wyn, die we dezer dagen schuimend ter wereld zagen komen. Eerst in de coöperatie van Julienas waarin de helft van de wijnboeren van de streek verenigd zijn. Romantisch is het daar niet: men waant zich in een zuivelfabriek. De druiven gaan via geweldige roodgeschilderde ijzeren contructies naar gigantische „cuveés", die van cement zijn gemaakt, echt waar, van cement waar men ook kaze matten van vervaardigt. Na de gis ting wordt de „mare", de korst van schillen, pitten en stelen naar een onmetelijke rotatiepers gebracht die er de laatste sappen uithaalt. En als de „cuvée" gereed is en de wijn na filtrage tot helderheid is geraakt, gaat het grootste deel per tankwagen op reis. Vaak gaat hy vervolgens zo in de fles zonder ooit een spaander vatenhout op zijn weg te hebben ontmoet. Het resultaat is helaas, zou men zeggen een uitstekende wijn, langs de meest hygiënische weg be reid, waar niets op aan te merken valt. Het is een échte Beaujolais en hij laat het weten. Maar hy is woiden aan de sterke binding van hun wetten. Deze wetten zijn godsdienstige wetten. Zij verbinden het volk en ook de afzonderlijke Israëliet met de God, die hen heeft be vrijd en in vrijheid wil doen blijven. De bijbel laat ons echter ln de geschiedenis van Israël ook duitielyk zien dat verwaarlozing van Gods wetten chaos brengt, nationaal en persoonlijk. Verge ving voor afdwaling heeft ook telkens nieuwe binding aan de wetten van de bijbel tot gevolg. Een vernieuwde verhouding tot God én tot de medemens! In deze laatste regels zijn be langrijke gedachten van de by- Helemaal waar uac uox weer niet. De boeren met de beste hel lingen blijven hun eigen wijn ma ken. Ouderwets, in een atmosfeer van oud hout en veel handwerk in een kelder die een koele, lichte schimmelgeur heeft, zoals die van het Chateau Des Capitans Hygië nisch was het er misschien min der: de wijn gist in open va*en. de ..maitre de chai" en de kelder knechten stappen op blote voeten in de „mare" rond en laten er me nige zweetdruppel in vallen als zij de zware pers aandraaien. De maitre de chai waste tenslotte de druivenschillen van zijn voeten in een dikke straal wijn. die uit de mare werd geperst en onderweg daarheen was hij dwars over de stoffige vloer gemarcheerd. Jaloers S9 Hij liet ons ook de nieuwe wijn proeven, zoet nog en zwaar fermen- teerd «een uitstekend laxatief'. Hij taxeerde de oogst als een „jaloers" jaar. plaatselijk zeer verschillende kwantiteit, maar een kwali'eit die van goed tot glorieus verloopt. Een In open tonnen gisten cte druwen onder een dek van paars-roze schuim. nen en de lichten in de gryze hui zen aangingen, werden de gordij nen dichtgetrokken, zodat de aan dacht niet zou worden afgeleid van een maaltijd, die Rabelais zou heb ben verheugd: slakken uit de eigen wingerd, geroosterde andouilette, forel, haan in wijnsaus, artisjok- kenharten en acht kazen. Van begin tot eind heeft een Julienas 1961 die gangen begeleid, geen tedere poëet deze, maar een vriend met een rond en warm hart, die rook naar de zon en een helo zomer. Hoe die avond is afgelopen ligt verscholen ln laten we zeggen de nevelen «He niet meer alleen om de heuvels hingen. ~N J ken; dat ik slechts rekening mag houden met mijzelf en met myn eigen wensen. O neen, hoor ik verschillende lezers mompelen, een dergelijke opvatting over vrijheid is al te simpel. Zulke vrijheid is zelfs fout, want veronderstel, dat leaereen deed waarin hij zelf zin hau, onze samenleving zou heel spoedig een chaos worden. Kijk, dat is het: samenleving. Als mpns kun je niet uitsluitend re kening met jezelf houden. Er zijn vele anderen die naast en met je mee-leven. Goed. laat de maatschappij ons allerlei voorschriften en wetten moeten opleggen, ten slotte ben je persoonlijk vry. vryheid wordt verteld hoe de Israëlieten onder leiding van Mo- zes bevrijd werden uit de sla vernij van Egypte. Zij konden zingen: „Wij leven vrij, **y le ven blij". Dat hebben zij ook gezongen, na de riskante door tocht door de Rode Zee. Maar heel spoedig daarna, als zij hun legerkamp by de berg Sinai op slaan. ontvangen zij verschillen de geboden hoe wonderlijk dit ook klinkt. Zonder wetten zou hun samenleving spoedig een chaos geworden zijn; men mag zeggen, dat de handhaving van Israel tot op vandaag ondanks alle ellende, moord en uitroeiing die dit oude volk te verduren heeft gehad, toegeschreven moet bel, van Israël maar ook van de christelijke overtuiging en van algemene normen die in onze wereld gezag en geldigheid heb ben verkregen, genoemd. Hierover zou ik. ir. een vervolg op dit „Woord van bezinning", nader met u willen spreken. Deze week hebben wy. dunkt my. voldoende aan de gedachte: wie de persoonlijke verbinding kent, niet aan een reeks wetten maar aan God zelf, de Hoogste Wetgever, kan van harte en enthousiast instemmen met het lied: wij leven vry, wy leven biyi Dr. P. L. Schoonheim, pred. Open Deur-werk, Leiden. Kunt U de acht aiwykingen in de beide bovenstaande tekeningen vinden? De juiste oplossing vindt U elders ln dit Byvoegsel.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1962 | | pagina 15