Herfsttijd is egeltijd Strijd om landstite viertallen ontbrand Openingsfout kan catastrofaal zijn 1 PARIJS IS ALS CHAMPAGNE j 1 1 Stekeltjes op, maar., lief voor kroost HOE WERKT HET? EEN draadloze PERSONEN-OPROEP NSTALLATIE I 4 i 1 I w 1 i 1 i 4 1 a e? 4 a Kom er ACHT-er AVONDBEZOEK IN I ARNAS door Sjouke van der Zee Zaterdag 20 oktober 1962 Pagin naar ik dacht. Maar de egel dacht er anders over. Als een tank had hij de hindernis genomen, be schermd door zijn pennenhamas. en gestuwd door zijn grote spier kracht. Slechts één troostrijke ge dacht bleef mijn deel: ziek was hij in ieder geval niet. En mis schien was het helemaal geen hij. maar een „zij" een moederegel! In dat geval is ze nog net op tijd in huis teruggekomen, om de klein tjes de fles te geven. En daar kan ik toch werkèlijk wel vrede mee hebben. Onze bridgerubriek Of Bridgevraag dezer week: Oostgever, niemand kwest- baar. Viertallenwedstrijd de zuidspeler heeft: Sch. V 6 Ha. 10 9 7 3 KI. H V 4 Ru. H B 5 2 Oost past - zuid past - west één ruiten - noord dou blet - oost drie ruiten. Wat moet zuid doen? Sch. B 9 Ha. - Ru. 8 KI. B 8 Sch. V 8 4 Ha. 7 Ru. 7 KI. H n Sch. li Ha. b Ru. - KI. 9 Dc hoogste afdeling van de NBB bestaat uit een zestal teams, die in de IVIeesterklasse-A elk tien wed strijden spelen, met de titel van landskampioen als inzet. De vorige week is deze compe titie gestart, en écn van de belang wekkendste wedstrijden was die tussen de Amsterdamse Continen- talc'ub en landskampioen Utrecht se Bridge Club. De maximale score waarmee een team kan winnen is 60; in ge noemde wedstrijd bleven de Am sterdammers met 42 in de meer derheid. doch deze kleine zege heeft aan een zijden draad gehangen. Had één der Utrechtse spelers in de laatste fase van de match niet een keer uit de verkeerde hand ge speeld. waardoor een gewonnen contract verloren ging, dan was de stand 33 geweest. Eer. aardig spel uit deze wedstrijd was: Sch. H V 8 4 Ha. 7 5 2 Ru. B 7 4 3 KI. H V Sch B 9 3 Sch. A 7 5 Ha. H V n Ha. B 9 8 6 3 Ru. A 9 8 2 w O Ru. 10 5 KI. B 8 6 2 z KI. 9 5 4 Sch. 10 6 2 Ha. A 10 4 Ru. H V 6 KI. A 10 7 3 Zonder dat OW boden, bereikte de Continentalclub met de gegeven spellen in NZ een contract van 2 Sansatout. West speelde ruiten 2 voor, oosts ruiten 10 werd genomen met rui tenheer door zuid. Zuid speelde schoppen na en legde op tafel- i noord) schoppenht er. die direct dooi oost met schoppenaas werd gewonnen: het is de vraag, of oost er niet beter aan hacl gedaan nog niet te nemen. Oost speelde harten na en de westspeler mocht hartenvrouw en hartenheer maken. Hierna speelde west klaveren 2, in noord gewon nen. noord speelde ruiten 4 na, zuid ruitenvrouw die west nam met rui tenaas. West kon nu ruiten 9 spelen, waardoor overbleven: Sch. 10 6 Ha. A Ru. - KI. A 10 7 Noord is aan slag cn NZ ten nog vijf slagen maken, i ging down. omdat hij een kk schoppen uit noord speelde pende dat oost de boer had winst wordt verkregen, door verenheer te nemen en dan tenaas waarop west een h moet weggooien. Ruimt west schoppen op, dan speelt zuid zes na en als west schoppen! niet heeft, kan noord met de m nemen en ruiten 7 spelen. 1 komt aan slag en moet in de vervork van zuid terugspelen, UBC speelde aan de andere fel 3 SA. West kwam met ruita uit. daar zijn systeem hem verb dc 2 voor te spelen. Dit kostte eet. slag en daar zuid later dwangpositie onderkende, kon negen slagen maken. Bij goed genspel-uitkomt ruiten 2 direct schoppenheer, met het nemen-faalt het contact echter H. YV. FILAR* Antwoord op bridgevraaj lezer week: Op het eerste gezicht lijkt het. dat zuid kar doubleren voor straf maar toch is het beter drie harten te bieden. Het is aanneme lijk dat noord een singleton af renonce in ruiten heeft en zuids ruitenbezit is toch te dun om daarvan met ze kerheid méér dan één slag te verwachten. Bovendien bestaat het gevaar, da: noord óók lengte in klaveren heeft, zodat in het tegenspel maar één slag in die kleur te winnen is. Tenslotte is he: aannemelijk, dat oost voet zijn sprongbod over ee^ singleton beschikt met troef- lengte. Zelfs als drie ruiten één down zou gaan, is de kans groot dat er drie of vier harten gemist wordt. De praktijk heeft uitgewezen, dat met zulk een zuidspel een strafdoublct meestal een ver liezende onderneming is. Onze schaakrubriek Vaak hoort men. dat een partij verloren gaat als gevolg van een [out. die reeds in de opening werd gemaakt. Meestal is zo'n fout aanvan kelijk nauwelijks als zodanig te herkennen en blijkt pas uit het verdere verloop. Soms echter kan een [out in de opening al dadelijk catastrofaal zijn. olehisaoqu-!j cen-eny-enetaoin Een voorbeeld: Wit (L'Hermet) Kei, Ddl, Tal. Thl; Lel, Lc4; Pc3, Pf3; pi. a2, b2. c2. d2. e4. f4. g2. h2; Zwart (N.N.i Ke8; Dd8; Ta8 Thl: Lf8, Lg4; Pc6, Pg8; pi. a7, b7, cl. d6, e5, f7. g7, h7. Zwart speelde 1Pc6—d4? en werd volkomen verrast door 2. PfSxefil, Lg4 dl: 3. Lc4xf7t, Ke8e74. Pc3d5 mat. Het zelfde thema is veel vaker in ongeveer gelijke stellingen voor gekomen. Wit (Mieses); Kei. Ddl. Tal. Thl. Lel, Lfl: Pc3. Pf3; pi a2, b2, c2, d4. f2, g2. h2. Zwart (Oehquist) Ke8. Dd8; Ta8. Th8; Lf8, Lg4; Pc6, Pf8; pi. a7. b7. c7, el. f7. g7, h7. Mieses speelde 1. d4d5, Pc6 e5? maar b8 terug was 't enige goede) 2. Pf3 e5. Lg4xdl; 3. Lfl— b5;. c7—cfi; 4 d5 c6 en zwart kon opgeven gezien het materiële na deel dat hij heeft. In het tournooi te Wenen 1908 kwam het tussen Rubiunstein en Duras tot de volgende stelling. volgde: 5d Lb5xd7t, Dc7xd7; 5. Kd7 beslist 6Tdl) 6. Pe5 Ldl—ih5 7. Pd7e5 en wit door zijn pionnenmeerderheid eindspel tot winst te voeren. Ladderwedstrijd Dit keer twee problemen. CXXIII 4' Wit geeft mat in twee zetten. CXXIV Zwart i Duras) speelde: 1 b7b5; 2. Pc4—e5, Pc6xe5 en nu volgde het fraaie dame offer: 3. Pf3xe5!, Lg4xdl; 4. Lflxböt, Pf6d7 <op 4Kd8: 5. Txdlt, Kc8: 6 Lafiv, Kb8: 7. Pc6t, Dxc6; 8. Le5-. Dd6; 9 Tel met ondek- baar mat op c8) In de partij ab cd e fgb Wit geeft mat in zetten 1. kleding etalage pop 2. lijn i nderkant winkel 3. oog man 4. rok vrouw zit hoger 5. rechts boven tweede figuur 6. strepen luifel lopen anders 7. man in auto is weg 8. kap van rechtse auto af gebied of gebouw ingleiding ontvongers zender De installatie bestaat meestal uil een zend toestel voor het uitzen den van het signaal, een ringleiding en een aantal zakontvangers. Toen ik onlangs op een avond mijn keuken uitstapte en het buitenlamp- Je aanknipte, struikelde ik bijna over een late bezoeker, die in alle stilte in de duisternis aan het rondscharrelen was. Het was een volwassen egel. die. wie zal zeggen van hoeveel tuinen ver, op speurtocht was gegaan en nu plotseling in het zonnetje werd gezet. Hij reageerde op z'n egels: doodstil zitten, het kopje iets naar beneden teruggetrokken, de natte neus wijzend naar de grond: de stekels naar alle kanten gepriemd. Het sein stond heel duidelijk op onveilig „En nou nog één zo'n opstop per meneer, en ik maak een bal van mezelf!" Wat doe je op zo'n ogenblik na de eerste verba zing! Sympathie is er op staande voet. van één kant althans, en dat is al een goede basis voor een ge sprek, al is dit ook erg eenzijdig. Je gaat op je hurken zitten, tikt zachtjes op z'n kopstekeltjes en zegt vermanend: „Is dat nou nodig vlak voor die deur te gaan zitten, hé sukkeltje, moet je een ongeluk krijgen, schiet es een eindje op". En ,k geef hem een vriendelijk duwtje, maar o nee, niet van ge diend. de puntsnuit zakt dieper en de weerbarstige pennen glissen over de tegels. Mensen praten altijd graag te gen dieren, hoewel ze best weten, dat de vier-of twee voeters hen niet verstaan, al be grijpen ze hen vaak wonderbaar lijk goed. Zo passeerde ik gisteren nog een hondje, dat bij z'n heftige pogingen 'n al te opdringerig soort- genootje te ontwijken, zijn bazin met de hondelijn enige keren stijf had omsingeld. De dame was echt boos en ik hoorde:, .Dat is de twee de keer vandaag! Ben je nou hele maal mal geworden, moet ik soms vallen?" Ik was op de fiets, dus de rest van de conversatie ontging me, wat jammer was, want wat zou dat hondje daar nu wel op hebben kunnen antwoorden. Toen ik omkeek zag ik de dame Het voedsel van een egel is nog al gevarieerd, al maken ln- sekten en hun larven, wor men en slakken wel het hoofddeel uit van zyn menu. Ook gevallen fruit lust hij, terwijl eieren en jon ge vogels uit grondnesten beslist niet veilig voor hem zijn. Vanwe ge dit laatste zijn er mensen, die de egel niet bepaald gunstig zijn gezind; de wetgever denkt er ech ter anders over, getuige de be scherming, die de wet hem ver leent. Eén voedselbijzonderheid mag ik niet onvermeld laten. n.l. de graag te waarmee de egel slangen eet. Nu is de ringslag geen gelijkwaar dige tegenpartij voor onze geste- kelde vrind, maar wat te zeggen van een giftige adder, die warem- Audrey Hepburn en William Holden spelen de hoofdrollen in Parijs is als champagne" (Pa ris, when it sizzles), die kortge leden in de Franse hoofdstad is voltooid onder regie van Ri chard Quine (De wereld van Su- zie Wong) naar een scenario van George Axelrod. De derde hoofdrolspelerin deze romantische komedie is Parijs zelf. Op de veertiende juli, Fr ank rijks nationale feestdag, ston den zeven camera's op verschil lende punten in de stad opge steld om de festiviteiten op de filmband vast te leggen. Zij stonden op de Champs Elysées, bij de Are de Triomph, in St- Germain, op Montmartre en nog op enkele andere plaatsen in het luid kloppend hart van deze metropool. De bekende Franse toneel- en filmacteur Gregoire Asian treedt ook in deze film op. Nog wel in drie rolletjes. Wij zullen hem in de eerste plaats kunnen zien als een zeer woordenrijke filmproducer. Deze Meyerheim is opdrachtgever van William Holden, die een even welbe spraakte als befaamde Holly- woodse scenarioschrijver moet uitbeelden. Hij is naar Parijs gekomen om inspiratie op te doen voor het scenario van een film, maar hij komt zo onder de bekoring van de stad en Au dreys charmes, dat er van wer ken niet al te veel terecht komt. Voorts verschijnt Asian op het doek tijdens een feestje in het restaurant van de Eiffeltoren. Zijn derde optreden is die van een politie-agent in burger tij dens een scène tn het Btis de Boulogne. En met deze drie rol len heeft Asian precies de hon derd volgemaakt. De jonge generatie heeft in de Parijse filmstudio's ook een graantje kunnen meepikken. In de eerste plaats William Hol- dens achttienjarige zoon West, die in Amerika reeds naam heeft gemaakt als fotograaf. Op de set werkte hij ook in die functie. Hij toonde echter niet zo bijster veel belangstelling voor foto's van zijn vader. Des te meer voor Audrey De zestienjarige zoon Tim van regisseur Richard Quine fun geerde als assistent-rei uisiteur Hij moest om goed met zijn Franse collega's te kunnen sa menwerken zich ijverig verdie pen in studieboekjes van de taal van Marianne. Ook was daar de dertienjarige Jonathan Axelrood, zoon van de scenarioschrijver. Hij was nog nog erg worstelen met haar las so. terwijl het opdringerige rekel tje snelle rondjes maakte. En mUn vrouw heb ik in de keu ken wel eens horen uitvallen tegen een duizendpoot, die zich op het aanrecht met rasse schreden uit de sla verwijderde: ..Hé, he, waar moet dat naar toe. Nee. deze kant op, wat denk je wel, geen beesten in m'n keuken!" Ja. wat zou zo'n duizendpoot toch wel denken! Zo zat ik dan tegen mijn egel te praten, die volkomen onver schillig leek hetde gebeur tenissen liet gebeuren. Ik zette een schotel voor zijn neus en goot er wat melk in Geen reactie. „Niet pel z'n mannetje wel kan staan. Toch laat de egel zich door de adder niet afschrikken, hy atta queert het reptiel net zo lang, tot hij het onder dekking van zijn bliksemsnel reagerend pennenpant- ser, in een snelle ren kan grijpen en stuk bijten met zyn scherp en puntig gebit. Merkwaardig is. dat de egel, mocht hij worden gebeten, aan het addergif niet sterft. Hij beschikt blijkbaar over een aangeboren im muniteit tegen gif. Wat niet waar is, maar wat nog graag wordt verder verteld, is dat de egel ap pels en peren op zijn pennen prikt en ze naarz' n winterbergplaats brengt. Zo'n menselijk denkende en overleggende egel moet nog wor den uitgevonden. Wat het dier wel op z'n rug heeft, niet op. maar tussen zyn stekels, dat zijn vlooien en soms een teek. Nare beesten al lemaal, parasieten waar de egel gastheer maar heel weinig tegen kan doen. Vooral tegen zo'n teek is het slachtoffer machteloos. Een teek is een spinachtig diertje dat zich volzuigt met bloed en dan pas loslaat. Andere vijanden of beter gezegd liefhebbers van egelvlees zijn de vos, de bunzing en honden, hoewel de laatste doorgaans niet verder komen dan verwoed en al woe dender blaffen tegen de ineenge- rolde stekelbal. Ook hieraan is weel een mooi, een al te mooi verhaal tje verbonden, n.l. dat de hond zo'n egel naar het water rolt. om hem tot ontrollen te dwingen. Heeft iemand dit wel eens gezien? En heeft iemand wel eens ge zien, dat een egel muizen ving wat in elk dierkundeboek nog wordt vermeld0 Wordt deze „waarheid" wel gedekt door betrouwbare waar nemingen? Iedereen weet immers hoe ongelofelijk vlug een muis kan zijn. Een egel kan flink draven en ook snel wenden, zeker, maar voor het muizenvangen, is de bliksem actie van een kat nodig. Mijn egelverhaal is intussen abrupt aan een eind geko men. Toen ik n.l. 's avonds laat, gedreven door een voorgevoel, nog even ging controleren, bleek niet alleen de melkschotel, maar ook 't hok leeg te zijn. De oplossing van het raadsel kwam pas de vol gende morgen bij daglicht: een klein gat in het gaas. veel te klein voor het volumineuze ronde dier, Op het zendtoestel bevinden zich druktoetsen. De ontvangers zijn onderscheiden door nummers van twee cijfers. Door indrukken van een tientallen-toets wordt een draag- golf met een bepaalde frequentie opgewekt. Het indrukken van een een heden-toets onderbreekt'deze golf volgens een bepaald ritme,zodat er een signaal tot stand komt dat uit- sluitend geldt voo- één ontvanger. Dit signaal wordt nu door een ring leiding gevoerd. Deze bestaat uit een enkele gesloten ring rondom het te bestrijken gebied. De stroom I van het signaal wekt binnen de ring- f leiding een magnetisch veld op. ontvanger magnetisch veld De antenne in de ontvanger vangt het wisselend magnetisch veld op en transistoren versterken het sig naal Dit wordt door een circuit gevoerd dat gevoelig is voor de golf met tientallen-selectie. Nu wordt de draaggolf verwijderd (demodulatie) en blijft alleen het onderbrekingsritme over. Een relais dat op dit ritme is af gestemd (eenheden-selectie) schakelt een zoemer in, waardoor deopgeroe- pene weet dat men hem zoekt Het is ook mogelijk om te schakelen op FM. (frequentie- modulatie), voor het rechtstreeks overbrengen van gesproken woord. De opgeroepene drukt daartoe na het horen van een bij zonder sigaal op een luistertoets woarna uiteen ingebouwd telefoon tje de stem van de zender klinkt. Bij het verlaten van het gebouw worden de ontvangers in een laod- rek geplaatst waarin de ingebouw- I de accuutjes tijdens de afwezigheid van de drager opgeladen wordt. Nog meer dan de Parijse „cham pagne" is Audreys charme onweer staanbaar voor de Amerikaanse scenarioschrijver (YVilliam Holden), die naar de Franse hoofdstad is ge komen om inspiraties op te doen. Met een achteloos gebaar laat hij zijn werk rondfladderen om al zijn aandacht te geven aan een begroe ting van Audrey. te jong om een technische stu- diopost te bemannen, maar hij wilde toch ook wat doen. Hij heeft zich tijdens de opnamen zeer verdienstelijk gemaakt met het wassen van auto's. En er leuk mee verdiend. De enige, die nog niet in het arbeidsproces, werd ingescha keld was de tweejarige Sean Ferrer, zoon van Audrey en Mei Ferrer. Maar de Fransen, aan vankelijk verbaasd over de werk lust van deze jonge Amerika nen, zouden zich zelfs niet meer verwonderen als ze Sean op een gegeven moment achter een karretje zouden zien staan om ijsjes te verkopen. Of iets der gelijks. In ieder geval heeft hij nog even de tijd in Parijs, want na deze film pakte Audrey nog niet haar biezen. Integendeel, met haar bekende vrolijkheid ging zij opnieuw voor de camera's staan, ditmaal met Cary Grant om de film „Charade" te maken. Stanley Donen regisseert deze rolprent voor Universal Inter national. Het wordt heel ivat anders dan Paramounts „champagne film" „Charade" wordt een ko misch moord-mysterie naar een boek van Peter Stone en Mare Behn. Maar ook ditmaal speelt de stad Parijs een grote rol in het verhaal van een jonge we duwe, die na de dood van haar man in een reeks wonderlijke moeilijkheden en problemen verzeild raakt. van gediend? Ook goed. Misschien als ik het licht uit doe en wegga?" Ik voldeedaan zijn ontuitgespro- ken wens en liet hem me' rust. maar 10 minuten later was het to neel onveranderd. De melk was niet aangeroerd wel vreemd bij zo'n uitgesproken melkliefhebbcr. Toen bekroop me de gedachte, dat hem iets zou kunnen manke ren. Aangereden? Inwendig ge kneusd misschien? Ik heb al zo vaak van die ongelukkige verlam de egels in huis gehad, slachtof fers van het moderne verkeer, dat met langzaam overstekende egels geen rekening kan houden. Dus pakte ik hem voorzichtig op, zette hem met melkschotel en al in de loopren, die al zoveel tijdelijke gasten heeft zien komen en gaan en verbaasde me weer eens over de gespierde- elastische massa .die zo'n egellichaam is. De volgende morgen bij daglicht zouden we dan wel verder zien. Hersttijd is altijd egeltijd, hoewel ze er toch het hele voorjaar plus de zomer ook zijn. Het is. alsof de dieren tegen de tijd. dat hun winterslaap moet beginnen, onrustig worden en al rondscharrelend een geschikt logies voor de moeilijke maanden zoeken. Daarbij komt. dat in deze tijd de jonge egeltjes worden ge boren. die dan extra zorg van het moederdier vergen. Eigenlijk wel vreemd, die egelgeboorte in het tweede deel van het jaar. als de levensomstandigheden er bepaald niet gunstiger op worden. Zo'n stel kleine bleke egelkinder- tjes ligt dan in een kuiltje on der de beschut'ing van een takkebos, oud stro op een erf of, zoals ik ook eensz ag, onder een bergje oud papier, in een hoek van een erf op een hoop gegooid. Hun stekeltjes zijn al direct zichtbaar, maar ze zijn nog week en kleurloos, maar na een week zijn het al echte pennetjes. Dan is hun aanvankelijke blindheid" d w z het gesloten zijn van de oogleden die door een klierafscheiding aan elkaar kleven) ook voorbij en dan duurt het niet lang of het kroost maakt in het kielzog van hun zeer oplettende moeder, de eerste uit stapjes. Eerst nog in de onmiddel lijke omgeving van het nest, maar al gauw in wijdere kring en zo kunnen we ze wel eens aantreffen in een park of bos. Maar bijna altijd in de avondschemering, ge steld als in zijn op duisternis en stilte.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1962 | | pagina 18