Con Amore herdenkt 50-jarig bestaan met Handels „Sainson" I kunst kaleiöoscoQp Ovaties voor Emmy Verhey -13 - na Tsjaikowsky's vioolconcert Vertrouwd zegenrijk door de jaren heen! Wester:volwaardig artiest in Mozart LIEFDE VOOR DE CHRISTELIJKE ZANG Zelfstrijkend overhemd? A" „Ballade van een soldaat": loodzwaar en toeh vederlicht MUZIKALE SENSATOF Sterk staaltje 2.50 1.25 Vf Opgericht 1 maart 1860 Vrijdag 19 oktober 1962 Zesde blad no. 30785 Advertentie Op 17 december a.s. wordt weder om de traditionele uitvoering van het „Weihnachtsoratorium" gegeven waarvoor de belangstelling als steeds wel weer enorm zal zijn. Solisten zijn dan: Wieb de Rook isopraan», Rijkje Wolleswinkel (alt», Jan Waayer (tenor) en Max van Eg- mong (bas). Stijgend succes Moge „Con Amore", dat ons reeds zoveel schoons op koorgebled heeft geschonken, daarmee op de haar eigen vertrouwde, zegenryke on door talloze gewaardeerde wyze blijven voortgaan. En daarmee de christelijke zang op even waardige als waardebolle wijze blijven eren, zoals deze vereniging dat totnutoe met steeds stijgend succes heeft ge daan! Naar wij zo juist vernamen, is de jubileumuitvoering op vrijdag a.s. reeds geheel uitverkocht. Een prachtig succes voor de ver eniging! let dan op dat dit vervaardigd is van Dit betekent voor u, de ideale zelf strijkende 100katoenen poplin. mevrouw: géén was- en droogproblemen meer en niet meer strijken. Voor u, mijnheer: een overhemd dat altijd zeer correct zit en toch 7 dagen lang een „weekend-gevoel" geeft, zó prettig comfortabel is het. (Van onze Kunstredactie) T? EN van de meest gerenommeerde Leidse koorverenigingen. A-J namelijk de Chr. Oratoriumvereniging ..Con Amore" her denkt op 21 november a.s. haar gouden jubileum. Dit jubileum zal op 26 oktober in de Stadsgehoorzaal herdacht worden met een uitvoering van het contrastrijke oratorium ..Sam- ton" van Handel dat in de Engelse taal gezongen zal worden. Daarbij treedt een aantal eerste rangs solisten op, t.w. Annette de la Bije (sopraan). Aafje Hegnis (alt). Guus Hoekman (bas), David Hollestelle (bas) en Charles Holland (tenor). Hans Philips bespeelt als vanouds het klavecimbel. J. A. S. Ha verkamp het orgel, terwijl het begeleidend orkest het Residentie- Kamer-Orkest is. Het geheel staat onder de deskundige leiding van Jan Pasveer. Van 1950 af Is het bij „Con Amore" traditie geworden een uitvoering te geven van het „Weihnachtsoratorium van Joh. Seb. Bach, zij het een enkele maal onderbroken door Handels „The Messiah". Stroom van werken n verband met 't komende jubileum maakten wij dezer dagen een praatje met de huidige voor- tltter, de heer J. Lubach en de al gemeen-adjunct, de heer Th. Bar nard, beiden enthousiaste zangers zoals trouwens alle leden van „Con Amore" met enthousiasme en liefde voor de christelijke koorzang bezield lijn. De oprichting van „Con Amore" heeft men te danken aan het initia tief van de onderwijzer de heer M. van Wijk, die zelf gedurende ver scheidene jaren als dirigent zijn beste krachten aan de vereniging wijdde. In die eerste tijd werden vanzelf- «prekend nog slechts kleine werken ln studie genomen, doch als gevolg van een gestadige toevloed van leden, begon men zich al spoedig aan het uitvoeren van oratoria te wijden. Het eerste oratorium was „Die Zerstörung Jerusalems", later gevolgd door „Quo Vadis". Bekende en onbekende oratoria volgden. Uit de stroom, welke ten ge hore zijn gebracht vermelden wij: „Saul" van Haydn welk werk een première voor onze stad was, even als diens „Die Schöpfung" en „Die Jahreszeiten". Voorts Mendelssohns „Paulus" „Ein Deutsches Requiem" van Joh. Brahms, de „Grosse Messe" van Bruckner, het „Requiem" van Mozart, „Les Beatitudes" van César Franck, het „Gloria" van Vivaldi, „Psalm 13" van Llszt, de „Messiah" van Handel en diverse kantates van Joh. Seb. Bach. J eranticoord TEGEN KRITIEK OP RAAD VOOR DE KUNST De buitenstaander krijgt wei eens een verkeerde indruk van de werk wijze van de Raad voor de Kunst. De kritiek op de omvang van de raad ziet echter soms over het hoofd dat het eigenlijke werk in de raad In de afdelingen en de dagelijkse raad geschiedt en dat de besluit vorming niet in de plenaire verga dering plaats heeft. De raad bestaat derhalve uit een aantal kleine raden toet als top de dagelijkse raad. Dit zei gistermiddag de staatssecre taris van O. K. en W„ mr. Y. Schol ten, tijdens een bijeenkomst in het ministerie van O. K. en W. ter ge legenheid van het afscheid van de aftredende leden van de Raad voor de Kunst en de verwelkoming van Dieuwe leden. Over de uitgeoefende kritiek be toogde mr. Scholten: „Wij moeten natuurlijk niet blind zijn voor de gevaren die aan het commissie-sys teem verbonden zyn. Maar onze maatschappij is nu eenmaal gewor den tot een zo ingewikkeld bestel, dat de hoeveelheid problemen die zij oplevert niet meer door eenlingen lijn op te lossen. „Wanneer men bet werk van een Raad voor de Kunsi overziet", zo zei de staatsse cretaris, dan moet men niet zozeer kijken naar het niet bereikte, als »aar het wel bereikte" Mi Scholten uitte tenslotte zijn dankbaarheid aan mr. dr. P. J. Wit- teman, die zich bereid heeft 1 Verklaard het veeleisende voorzitter schap nog een jaar te vervullen. Hiernaast het bestuur van het jubilerende ..Con Amore". Zit tend van links naar rechts: mej. C. M. J. A. de Groot, secretares se, Jan Pasveer, dirigent. J. Lu bach. voorzitter, mej. M. P. Jon- gejan, penningmeesteresse Staand van links naar rechts: Jde Koning, tweede voorzitter, mevrouw Chr. Tij ster man-Lag a tweede penningmeesteresse. I C. van Hartingsveldtmuziek- me avond, speciaal voor de koorle- commissaris. Th. Barnard, alge- den. op 27 november in de foyer van de Stadsgehoorzaal. meen adjunct. Chaplin opent pantomime-festival BOB VAN REIJN WERKT MEE Als enige Nederlander is Rob van Reijn uitgenodigd deel te nemen aan het eerste Wereld Festival der pan tomime dat van 1 tot 20 november door de „Akademie der Künste" in West Berlijn wordt gehouden. Hij zal op 7 november optreden voor een publiek dat vrijwel uitsluitend uit mime-spelers zal bestaan. Voor de pauze brengt Rob van Reijn tien nummers uit zijn repertoire. Tot slot zal hij voor het eerst zyn Harlequi nade „Ongeldig gemin". een spel dat drie kwartier duurt, presenteren. Het Festival wordt geopend door Charley Chaplin. Mengeling van moraal enn onchalance De keuze van K. en O.'s eerste „Film van de maand" gister avond in twee voorstelingen in Casino-Theater had zeker slech ter kunnen zijn dan Tsjoechrai's Ballade van een soldaat", met een amusante experimentele film van Tsjechische makelij. „Elle bogen". in het voorprogramma. De zeer knappe fotografie en het uiterst gevoelige camerawerk maken begrijpelijk, dat de Russische film twee jaar geleden in Cannes sterk de aandacht trok en een dubbele prijs verwierf. Anderzijds liet deze „Ballade" een onbe vredigd gevoel achter, hoe boeiend de handeling vaak was en hoe subtiel de accenten waren. Het verhaal is heel eenvoudig: een boerenjongen. Aleksei (Aljosja) Skwortsow. heeft als soldaat-telefo nist aan het front twee tanks buiten gevecht gesteld, niet uit agressieve te vieren door middel van een intie- in deze concerten werkten steeds bekende solisten mee. Wij noemen van hen Jo Vin cent, Annie Woud, Erna Spooren- berg, Aafje Heynis, Wilhelmina Mat- thes, Corry Bijster. Annette de la Bije, Laurens Bogtman, Han le Fè- vre, Arjan Blanken, Henri Welboo- ren. Hans Wilbrink, Herman Schey, David Hollestelle en vele anderen. De begeleidene orkesten waren het Residentie Orkest, het Residentie- Kamerorkest. het Noordhollands Philharmonisch Orkest (de vroegere Haarlemse Orkestvereniging, het Amsterdamse Kunstmaandorkest en het Bachorkest». Steeds was daarbij de leiding van het koor in uitsteken de handen. Enkele jaren na de op richting nam de heer D. Smink, die zich met grote bezieling voor „Con Amore" inzette, de leiding over van de heer Van Wijk. Helaas overleed de heer Smink. volkomen onverwacht 'op de Goede Vrydag van 1948, nadat hij nog de avond tevoren een repe titie van zijn geliefd koor had geleid. Een bloeiperiode volgde onder de bekende en bekwame Amsterdamse dirigent-organist Simon C. Jansen, onder wiens directie „Con Amore" zich sterk wist te ontplooien. Sedert 1959 berust de directie by de nog jeugdige Jan Pasveer uit Zaan dam. Deze heeft sindsdien overtui gend aangetoond voor zijn zware I taak berekend te zyn. Ondanks grote financiële zorgen is het gelukt de concertenreeks ononderbroken voort te zetten, vooral dank zij de subsi dies van K. en O. en de steun van donateurs en kunstlievende leden. Het thans uit 115 leden 44 sopra nen, 45 alten, 11 tenoren en 16 bas sen bestaande „Con Amore" dient l de christelijke muziek steeds op ver- antwoorde wijze. Enthousiasme Reeds geruime tijd bereidt het koor zich met groot enthousias- j me voor op dit concert, teneinde de veelszins gunstige indrukken, wel- I ke het in de loop der jaren wist te j vestigen, nog te versterken. Trouwens: wij zeiden het reeds, enthousiasme voor de koorzang ken merkt bij voortduring de leden. Zij wonen zeldzaam getrouw de repeti- 1 ties bij. komen er zelfs bij weer en j ontij uit de buitengemeenten tot zelfs Oude Wetering toe! naar Lei- den voor over. Van de voorzitters, die in de loop der jaren mee hielpen dit enthou siasme te stimuleren, dienen in het bijzonder vermeld de heren P, Sy- besma en J Favier: zij vinden thans in de heer Lubach een waardig op volger. Het komende jubileumconcert wordt met groot vertrouwen en hooggestemde verwachtingen tege moet gezien! Wij kunnen trots zijn op dit koor, dat gedurende 'n halve eeuw de Lei- denaars met zoveel waardevolle com posities in kennis heeft gebracht. Men hoopt het gouden feest mede VANZELFSPREKEND ging aller aandacht op het eerste po pulaire K. en O. concert uit naar het optreden van de 13- jarige Emmy Verhey in niet minder dan het fantastisch zware vioolconcert in D van Tsjaikowsky. Een muzikale „sensatie"? Een afschuwelijk woord, met een bittere nasmaak. Als het alleen te doen is om het feit, dat een 13-jarig meisje het podium betreedt, dan is er iets mis. De opvattingen omtrent een zó vroeg verschijnen in de concertwereld staan diametraal tegenover elkaar. Oscar Back. de beroemde vioolpedagoog, die ook Krebbers en Olof opleidde is blijkbaar van mening, dat het al kan: het brengt immers de nodige podiumervaring. Anderen zijn niet zo gebrand op zulk een vroegtijdig optreden, ze vinden dat eigenlijk maar een griezelige of zielige vertoning. Wij hellen naar de laatste categorie over en zijn na Emmy Verhey's intussen technisch al wonder baarlijk gerijpt spel! in die mening versterkt. We hadden eerst het gevoel, dat de mechanische pop uit „Hoffmann's Erzahlungen" ten tonele was ver schenen. Goed: een mechanische pop, die vlekkeloos speelde, de noten voor- Advertentie LADDERVRIJE NYLONS Iets nie Onze RECLAME NYLONS met en zonder naad. Op onze KOUSENKAART het 13e paar kousen GRATIS. legde op de preciese nog wat schoolse en plichtsgetrouwe wijze, welke de partituur aangeeft, met een fraaie, doorzongen warme en aan grote meesters herinnerende toon. doch waaraan de bezieling en de artistieke volgroeidheid ten enenmale ontbrak. Doch na het Allegro, werd dat in de romantisch-gevoelige Canzonetta toch wel anders: toen sprong duide lijk naar voren, dat dit meisje het op den duur ook in ander dan lou ter technisch opzicht heel ver kan brengen. En in het fonkelende slot- allegro nam het briljante kunnen Haarlemmerstraat 172 - 174 - 179 Herenstraat 9 MIDZA KONINGIN BIJ JURERING Koningin Juliana is gistermiddag enige uren tegenwoordig geweest bij de jurering in Frascatie te Am sterdam van werken die jonge kunstenaars ter verwerving van de Koninklijke subsidie van dit jaar hebben ingezonden. Met name heelt de vorstin de beoordeling gevolgd van 15 der binnengekomen schilder stukken. Volgt J. Paalman Pierre Janssen op? Aai' de gemeenteraad van Schie dam is. als enige kandidaat, de heer J. Paalman uit Den Haag voorgedra gen voor het directeurschap van het Stedelijk Museum. Hij wordt in die functie de opvolger van Pierre Jans sen. die van 1956 af als conservator leiding heeft gegeven aan de activi teiten van het museum. De heer Paalman, die nu 30 jaar is, was van 1952 tot 1960 werkzaam bij het Haagse museum voor het onder wijs. Daar heeft hy zich vooral bezig gehouden met de organisatie van educatieve tentoonstellingen. In maart 1960 werd hy assistent van de Ryksinspecteur voor roerende monu menten. speciaal belast met zaken betreftende 's Ryks verspreide kunst voorwerpen. In Den Haag is de heer Paalman bovendien bekend als lei- 1 der var» volksdansdemonstraties op het Binnenhof en bij het Huis ten Bosch. Het Stedelijk Museum te Schiedam, dal voortkomt uit de plaatselyke Oudheidkamer, is gevestigd in het vroegere Sint-Jaconsgasthuis. Na de oorlog werd het onder het beheer van de conservators C. H. Schwager- man en zyn zoon D. Schwagerman uitgebreid met een belangrijke afde ling moderne kunst. Onder Pierre Janssen werd de edu catieve taak van het museum als een cultureel centrum voor de Schiedam- se bevolking krachtig aangevat. De nieuwe functionaris, de eerste die de titel van directeur zal dragen, komt voor de taak te staan de op til zijn de uitbreiding van het museum met een nog te restaureren vleugel van het oude Gasthuis leiding te geven. voor haar leeftijd welhaast ongeloof waardige afmetingen aan. Verbluffend Hier is onvoorwaardelijk sprake van een „groot" talent. Men breekt zich er het hoofd over, hoe zo iets mogelijk Ls Wij houden echter ons hart vast voor de verdere ontwikkeling: hoe- vele malen is 't niet voorgekomen, dat er van zogenaamde „wonderkin deren" uiteindelijk niets of althans weinig terecht gekomen is Hoe dan ook: de technische weer gave was in èèn woord verbluffend. Mogen de jaren haar een evenwaar dige artistieke rijpheid schenken. Intussen heeft Emmy Verhey. zon der hinder van zenuwen, met vol strekte rust en een grote beheersing haar zware partij voorgedragen, knap begeleid door Flipse en het or kest. dat zich echter :n het eerste deel generlei geluidsbeperkingen wist op te leggen, hetgeen bepaald hin derlijk was. De bijval van het auditorium was ovationeel, doch sprak hierbij het ,sensatie"-element ook niet een woordje mee Wy wensen Emmy Verhey de sterjete en speciaal 't inzicht toe, om in de loop der jaren het niveau der huidige „vioolreuzen" te bereiken: de volkomenheid, welke techniek aan zielsbewogenheid paart. Met bloemen en geschenken is zij haar kranige prestatie, waarin dubbelgrepen en flageoletten en wat er allemaal verder om de hoek kwam kijken voor haar kinderspel bleken te zijn, gehuldigd! Eer aan If ester et een dynamisch gespeelde, schoon wel zeer zwaar bezette Coriolan-ouverture van Beet hoven was de avond ingezet, waar na de eerste klarinettist van het or kest, Herman Wester zijn grote repu tatie alle eer aandeed met zijn fijn- zinnige vertolking van Mozarta Kla rinetconcert in A. K. V. 622. Men weet, dat dit verrukkelijke con cert geschreven is in Mozarts sterf jaar 1791, speciaal voor de virtuoos Stadler, die hem zo schandelijk be drogen en opgelicht heeft. Maar hoe sterk bewijst- het genie Mozart hier, dat. hij volkomen gegroeid was uit zyn aardse misère, zyn grote zorgen en desondanks èèn kon zyn met het verhevene, 't gesublimeerde, om een groet woord te gebruiken, het „he melse". Misschien juist in het aange zicht van de dood .want hy compo neerde dit concert nauweiyks twee maanden daarvoor. Wester betoonde zich tot ln het geringste detail met de absolute en subtiele schoonheid van dit concert versmolten, met een toon, welke geen enkele lacune aanwees en door een rijke veelzydigheid aan timbres frap peerde. Een volwaardig kunstenaar, met wie, Flipse, ja, het ganse orkest, dat zich hier voor het eerst onder lei ding van de nieuwe concertmeester Dick de Reus presenteerde, gelukge wenst mag worden. Ook hem vielen langdurige toejui chingen ten deel. Gel aids ba rrières doorbroken Tot besluit: Chabrier. Effectvol in zyn wel zeer luid ruchtig geïnstrumenteerde le vendige orkestrapsodie Espana, geïn spireerd door een reis naar Spanje, muziek, welke wy ult-den-treure kennen en daarom ondanks kwa liteiten naar ons gevoel naar de banaliteit Ls toegegroeid. Het koper, afgezien van een enkel onverwacht ongelukje op z'n best en alle geluids barrières doorbrekend! Soms denken wy, dat Flipse aan al deze forti te zeer zyn hart verpand heeft in een wereld, waarin aan de „zachte klank" ook wel behoefte is. Moge hy aan die wens tegemoet komen! H. dapperheid, maar in zyn doodsangst wanneer de monsters hem naderen en dreigen te verpletteren. Het zit hem mee: hij ziet kans een bazooka te grijpen, schiet en staat verbaasd over het ongedachte resultaat. Hy I laat er zich niet op voorstaan, maar vertelt zyn commandant, die hem voor een onderscheiding zal voordra- j gen, eeriyk dat het de vrees was. die I hem tot zyn heldendaad bracht. Als j beloning mag ny een paar dagen I met verlof naar huls. De film is het j relaas van die reis naar zyn moe der Catherina in het dorpje Sosnow- ka. I Een reisverhaal van een Jonge sol daat met verlof, die allerlei ontmoe tingen heeft en in zyn jeugdig en thousiasme de tyd vergeet, waar door hy zyn moeder maar heel even kan begroeten Was het daar maar bij gebleven, dan zou deze film tot een onvergetelyk meester werk zijn uitgegroeid. Maar de tekst schrijver heeft het wel wat al te mooi willen maken en deze aardige jongen een prachtige rol van Wladimir Iwasjow! die zo echt spontaan kan reageren, al heeft hy dan de verschrikkingen van de oor log nog pas onder ogen gezien, in een soort riddder zonder-vrees-of blaam veranderd, die geen gelegen heid verzuimt om goed voor de dag te komen. Wat in aanleg volkomen aanvaardbaar was, is nu aangedikt tot zwaarwichtige heroïek, die hier en daar de beschryving van 'n heili genleven begint te naderen. Ontmoet Aljosja een verminkte frontsoldaat, die zwaar in de put zit, hij laat zijn trein wegrijden en helpt de man naar de gevreesde ontmoeting met zijn vrouw. Wordt hem gevraagd een klein geschenk naar de echtgenote van een Jonge soldaat te brengen, Aljo6ja is er dadeiyk voor te vin den en als hy ontdekt, dat die vrouw dat geschenk niet waard is, omdat zij intussen andere betrekkingen heeft aangeknoopt, dan verzuimt hy niet het terug te halen en naar de zieke vader van de jonge frontstrij der te brengen. Na een bombarde ment van de trein, waarmee hy reist, redt hy de kinderen van zyn mede reizigers en als een schildwacht hel meisje Sjoera, als wier beschermeling hij optreedt, wil beledigen, ligt de man voordat hy het weet achterover in het hooi. Het merkwaardige is, dat deze film ondanks het ontbreken van die zelf spot, waardoor met name de Engel sen zulk aantrekkelyk werk weten to maken ons toch kon boeien. Het toe val moge dan al eens tot een on- aannemeiyke gebeurtenis leiden en de detaillering moge soms een lang dradige scène tot gevolg hebben, de ze .Dallade" als geheel is vaak mee slepend en vooral psychologisch meermalen zeer interessant. Tsjoech- rai schiep een film, die een hoogst merkwaardige mengeling is van lood zwaar en vederlicht, van moralise rend heldendom en zorgeloos savoir- vivre. Wy, lichtelijk-ironische Neder landers met onze „burgeriyke" in slag, kennen eigenlyk het een noch het ander. Als document van een an dere levensstyi verdiende deze „Bal lade van een soldaat" dan ook in derdaad de belangstelling, die gister avond bleek uit de goedgevulde zaal van het theater aan de Hogewoerd. Dirigent Eduard Flipse met de jeugdige violiste Emmy Ver hey even voor haar optreden. (Foto L.D./Holvast)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1962 | | pagina 17