kunst Theater in Beau rivage JOH. MACKENZIE EN DEBORA LAND (FLUT) (PIANO) I kalei6osQQ9P Expositie G. Iv. F. in Alplien aan den Rijn Spanningsboog bleef niet altijd gekromd DE BOM OP Eregelden voor kunstenaars VERHOGING KUNSTSUBSIDIE OVER DE GEHELE LINIE Joh. Feitkamp warm herdacht Gra fische ontwerper staat tegenwoordig in het centrum ,Gcen wapens aan Papoea's verstrekt Voor toneel f 370.000 meer en voor Ned. film f 150.000; het hollet ontvangt 410.000 Opgericht 1 maart 1860 Vrijdag 28 september 1962 Zesde blad no. 30/65 Première „Free as air" A an Gogh's vliegen Warschau Onder grote belangstelling o.a. waren de Commissaris der Koningin in Zuid-Holland en mevrouw Klaa- sesz aanwezig is gisteravond de musical „Free as air" waarover wij indertijd reeds uitvoerig schreven - ^an G°£ii schilderden van Schiphol naar Gisterochtend is de eerste zending in de grote schouwburg in Rotter dam-zuid officieel ten doop gehou den. In feite draait deze musical al sinds 15 september, maar men had 0 .de gala-première <de officiële ope- InsTJiHo i V°^a n'n" dus' twee weken uitgesteld om speelde Debora Land Handel s Cha- spelers, orkest, koor en verdere deel- conne met Aariaties en ,.L Egyptien- nemers de tijd te geven zich in te van Ramcau. Te weinig voor een spelen Het samenspel was van de zijde der pianiste in het barokke niet over al sluitend, in het moderne daaren- In het programma van het fluitconcert (in de vrijwel geheel ge vulde foyer van de Stadsgehoorzaal), gegeven door Joh. Mackenzie .v met Debora Land aan de vleugel, was een danktoon geweven ter oo^dee, ovcr dfk pianistieke kwaiitei- nagedachten» aan de leermeester Joh. Feitkamp. d,e ons allen kort aa"rd^mT.nTn.".^t Er waren «alr«ke 'b'oemstukken en geieaen ontviel. De begin- en eindcomposities. een dwarsfluit- blijken. In Rameau trof het kundig veel applaus aan het slot, zoda' deze sonate van de Engelsman Filippo Lluge en een andere van de Ita- profi,eren in de stemvoering. rakter had werkelljk feestelUk ka" liaanse Amsterdammer Locatelli zijn immers door speurwerk van Feitkamp aan het licht gekomen# En verder is het aan Feit kamp, dat Willem Pijper z n Sonate voor fluit had opgedraqen. naar Warschau gevlogen. Van 8 tot 18 oktober wordt gelijk gemeld in de Poolse hoofdstad in het natio naal musium een Van Gogh-ten- toonstelling gehouden. Het transport van de kostbare kunstwerken wordt in drie gedeelten uitgevoerd. Zoals gebruikelijk hebben de doeken een plaats voor in de ca bine van het vliegtuig. De heer Jozef Kojdccki. conserva tor van het Nationaal Museum te Warschau reisde met de machine mee. om een wakend oogje op de la ding te houden. De volgende transporten, die op 30 september en 4 oktober naar War schau worden gevlogen, worden resp. begeleid door prof dr. A. M Ham- macher, directeur van het Kröller- Müller museum en door dr C. H. van der Leeuw. Voorzitter van de Króller-Muller Stichting. In een der grote vergaderzalen van het Produktiebedrijf van N. Samsom N.V. aan de Prinses Irenelaan heeft gistermiddag in aanwezigheid van een aantal genodigden Wim Crouwel in zijn kwaliteit als bestuurslid van de Ver. van beoefenaars der ge bonden kunst G.K.F. de expositie, die van 27 september tot en met 6 oktober in enkele zalen van genoemd bedrijf wordt ge houden. officieel geopend. ietlaar expositie n gebouw marge alpben aan den rijn 27 sept t/m 6 okt Voor A. cn O bracht ..THEATER uit Arnhem de thriller Beau Rivage van de Amerikaanse auteur George Batson in een vertaling van Shireen Strooker. Batson. die het in Amerika niet onbekende melodrama Ram shackle Inn op zijn naam heeft staan, had het duidelijke voor nemen om met dit stuk nu eens een potje te vuur te zetten, waar- uit tijdens de voorstelling de minst griezelige dampen zouden op stijgen. Dif programma had zich beperkt tot de 20ste eeuwers Roussel. Ibert en Pijper en tot de 18de eeuwers Lluge. Handel. Blavet. Remeau, Bach en Localelli. De 19de eeuw had begrijpe lijk geen vertegenwoordiging, omdat deze maar weinig fluitmuziek van importantie heeft voortgebracht. In het moderne heeft de concert - gever ons sterker overtuigd dan in het barokke. Het begrip „barokke rustkwam onvoldoende tot gelding, wat in de eerste plaats af te leiden viel uit de versieringsfiguren, die te kort kwamen aan afslijpmg, ruimte lijkheid en welsprekendheid. Wel licht. tengevolge van remmende, aan vankelijke podiumspanningen. De muzikale bewegingsstroom zou ook wel eens hokken, niet in de noten, maar in de mededelingskracht dier t noten ook nog wel in Blavet's i Sonate „la Vibray". En alle langza- me barokke delen 'er was ook een Sonate in A van Bach bij i kregen te weinig karakterverscheidenheid mee: dit ligt waarschijnlijk aan de wijze van toonvorming. Weke toon De toon van deze solist (geen be roepsmusicus) is klein. stil. week, naar het „dolce" geneigd. Het pu bliek hoort meest het \olume en de kloeker klank van grootorkest-flui- tisten. Het lukt zelfs velen onder de laatsten dikwijls niet, een opeenho- ping van barokwerken zonder ver moeienis voor de aandacht te presen teren. Met barokprincipes ware het, zeker niet in strijd geweest als de nu Organist Alareel Dupré concerteert De wereldbefaamde Franse orga nist en improvisator Marcel Dupré. komt naar ons land voor het geven van 4 orgelconcerten op beroemde or gels van ons land. Hij concerteert o.a.: dinsdag 9 oktober in de Grote of Sint Bavokerk te Haarlem en woensdag 10 oktober in de Oude Kerk te Amsterdam. Het programma bevat o.a. werken van: Bach, Handel, Franck, Dupré en een improvisatie over een te ge ven thema. Marcel Dupré werd op 3 mei 1886 geboren in Rouen. Op 7 jarige leef tijd begon hij zijn studie voor orgel en piano bij zijn vader. Op 12-jarige leeftijd werd hij organist van de St.- Vivien te Rouen. Op zeer jeugdige leeftijd behaalde hij eerste prijzen o.a. voor orgel en piano en impro visatie bij Alexandre Guilmant en voor Fuga bij Charles Marie Widor j bij wie hij zijn studie voltooide. Hij werd organist van de Notre Dame te Parijs en volgde Widor op als or ganist van het 5 klaviers orgel in de 1 St.-Sulpice te Parijs. Ondanks zijn 76 -jarige leeftijd wordt hij nog als de grootste orga- j nist en improvisator der wereld be- I schouwcf. Dit jaar besloot hij een concert in de Dom te Keulen en im proviseerde voor 7000 toehoorders een symphonie over een gegeven thema Deze improvisatie duurde een half uur! ZILVEREN VRIENDENKRANS Onder auspiciën der Ned. Ver. „Con- I certgebouw vrienden" is gisteravond het jubileumseizoen 1962/1963 ge opend met een vriendenkrans-con cert in de Kleine Zaal van het Am sterdamse Concertgebouw. Na afloop heeft drs. A. B. M Brans als bestuurslid de onderscheidingen van de Vereniging Concertgebouw vrienden. de „zilveren vriendenkrans" uitgereikt aan de celliste Marijke Verberne. de bariton Meinard Kraak en de hoboist Han de Vries. Deze onderscheiding wordt uitgereikt aan begaafde leerlingen van het Kon. Conservatorium in Den Haag. het Amsterdams Conservatorium en het Conservatorium van het Muziekly- ceum in Amsterdam. Joh. Mackenzie en Debora Land tijdens hun concert. (Foto LD./Holvast) overheersende dynamische versobe ring met een royalere toongeving af wisseling had gevonden. We misten sprekende contrasten. Niet vurig Joh. Mackenzie toonde zich in zijn vertolkingen bepaald geen vurige, de clamerende mgzikantennatuur, die iedere frasering en welving en arti culatie uitbuit. Maar de fluitist stelt daar z'n intelligentie in het stilisti sche tegenover. Moge de kieppen- en vingertechniek dan al sterker zijn gebleken dan embouchure en toon vorming imel name gaf een uitzui ger de laagte expressieverlies door zwakke draagkrachtde intonatie was steeds van ongebroken zuiver heid en over alles lag een merk van voornaamheid. Knappe prestaties Roussel's „Joueurs de flüte", Ibert's „Piece pur flüte seule*' en Pijper's Sonate zijn meer afgestemd op een heldere en glanzende timbrering. Die gaf Mackenzie daar dan ook in on tegenzeggelijk voorbeeldige en zeer knappe prestaties, al hadden we in Roussel meer klank-uitersten ver wacht Maar de doorbraak van mu- zikar.teske durf. de speelse zwier, die zich in Ibert al had aangekondigd, bleef voorbehouden aan het Presto van Locatelli. waarmee het concert (behoudens de toegiften) werd afge sloten. Hier ontstond een prachtige ciselcring en fijne pareling van de snelle tonen m een veerkrachtige vaart, afgewikkeld in een gedreven speelmansdrift. Gepaard gaande niet een levens groot onweer ontlasten deze dampen zich dan gedurende het laatste be drijf en tijdens deze opheldering komt een ontredderde dader te voor schijn. En inderdaad vermocht deze ho- kus-pokus. welke zich afspeelde te midden van een nogal zonderlinge familie, die het ouderwetse en nog al huiveringwekkende plantagehuis „Beau Rivage" bewoont, de aandacht van het publiek zeer gespannen vast te houden. Griezelen Met het oog op de reprise dient de gang van het stuk en de daarbij ho rende zeer verrassende ontknoping hier angstvallig verborgen te blijven. Er kan U slechts worden toever trouwd. dat het gezelschap van som bere bewoners regelmatig op stap gaan om telkens een van de familie leden te begraven. Maar ook buiten deze specifieke plechtigheden is rouw kleding bij nicht Myra veelal in een nogal frivole uitmonstering op „Beau Rivage" de geijkte dracht. Er viel wat te griezelen, en tóch kon dit niet voorkomen dat de span ningsboog niet steeds voldoende ge kromd bleef staan. Was hier wellicht een overdaad aan effecten schuld aan? Werd het publiek niet wat on derschat in zijn vermogens om een deel van de uiterlijke middelen toch als onrecht te ervaren, temeer daar te vaak de ware innerlijke spanning bij de spelers ontbrak? de vereiste strakheid en de nodige ge heimzinnigheid toegerust. Van de mannenrollen droeg Ton Lensink als neef Gerald niet alleen door de lengte van ae rol en van 1 hemzelf, maar vooral door zijn spel. toch een belangrijk deel van de voor stelling. Knap wist hij te balanceren i tussen de impressies van schuld en onschuld, zonder daarbij de rode draad van zijn rolkarakter. de fleg maticus. ook maar een ogenblik uit het oog te verliezen Ene van der Donk wist vaak eer. I reer overtuigende toon te treffen als ci? avonturier Max Wim Grelinger als inspecteur Far- I rar had wat meer „type" kunnen I verdragen. Ton Lensink tekende, naast zijn grote rol. ook nog voor de regie, cie er vooral op gericht bleek het ele ment spanning over het voetlicht heen in de zaal te laten grijpen, in welke opzet hij grotendeels is ge slaagd. Acs Int. advertenties affiches boekverzorging briefpapier brochures gelegenheidsdrukwerk handelsmerken kalenders katalogi tentoonstellingen verpakkingen Hel spel Shireen Strooker gaf bijv. een uiterlijk bijzonder goede uitbeelding van de jonge nicht en weduwe Myra. tamelijk cynisch cn berekenrnd,. matr hier cn daar toch niet overtuigend cn ingeleefd in haar tekst. Ook Marie Hamel „groeide" niet helemaal in haar rol van de zonder linge en vastberaden tante Harriet Natuurlijk was haar prestatie in vele opzichten van allure, maar die laat- I ste glanspuntjes ontbraken. Enny Mols-De Leeuwe gaf gerou- i tineerd gestalte aan tante Cora het babbelzieke „enfant terrible" van de familie. Haar rol was uitermate dank- baar en bracht de nodige vaart in het toch wel moeizaam op gang ko mende eerste bedrijf. Nicht Tracev docr Ntcnke Sikkema. I miste ook ne£ dat laatste beetje over tuigingskracht. was mt:. te uiterlijk i cm van een gave rol te kunnen spie- I ken Het „dienstmeisje met een achter grond" was door Mia Goossen met Een der directeuren van het bedrijf de heer R H. Samsom sprak een wel komstwoord speciaal tot de vertegen woordiger van het gemeentebestuur wethouder A. J Dekker, de leden van de Kuituurkring Alphen aan den Rijn en de collega drukkers uit Al phen aan den Rijn en omgeving. Platteel en Reeser: COLLECTIE CHABOT TOEGANKELIJK Een belangrijk deel van de collec tie werken van de Rotterdamse beeld houwer en kunstschilder Hendrik Chabot zal toegankelijk gesteld wor den voor het publiek. De eigenaar van deze collectie, de heer D. Tol, heeft namelijk van het gemeentebe stuur toestemming gekregen een flat woning in te richten als expositie ruimte. Een belangrijk deel is „oor- logswerk". door Chabo? dus in de oorlogsjaren gemaakt. Maar ook uit de perioden daarvoor en daarna zijn I belangrijke werken in de collectie I aanwezig Gedurende drie middagen in de week is de collectie te bezich- tigen. Zowl gouverneur Platteel als schout- bij-nacht Reeser hebben in ant woord op vragen met de meeste klem tegengesproken, dat Neue. - landers wapens aan Papoea's zou den hebben verstrekt. Gouverneur Platteel zei: „Ik ben er absoluut var overtuigd, dat dit nooit ge- beurd is". Alle autoriteiten in Holiandia. zowel j civiele als militaire, zijn van me ning. dat de commissie die een on derzoek naar de Indonesische be- schuldiging daaromtrent instellen, zal terugkeren met de zekerheid dat de Nederlanders nooit wapens aan de Papoea's hebben verstrekt, i Schout-bij-nacht Reeser zei. dat het tijdens de afgelopen gevechtshan delingen gebruikelijk was dat Pa poea-gidsen. die de Nederlandse troepen behulpzaam waren, van wapens werden voordien, omdat zij vaa^ de koppatrouilles vormden. „Deze wapens werden na afloop van de patrouilles echter al tijd onmiddellijk weer ingenomen. Nooit heeft de Nederlandse strijd macht ook maar eén wapen voor permanent gebruik aan een Pa poea gegeven", aldus de comman dant strijdkrachten. Gouverneur Platteel zei. dat ook van gouvernementszijde nog noou een wapen verstrekt was. „Dit zou al leen maar een uiterst gevaarlijke situatie hebben geschapen en zou geen enkel nut hebben gehad", al dus de gouverneur, die de journa listen op het hart drukte de ge ruchten hieromtrent met de mees te klem namens hem tegen te spreken. Wim Crouwel schetste het ont staan en het doel van deze expositie. Voorts wees hU er op, dat de GKF, thans niet minder dan 3300 leden telt, die zeven groepen van kunstenaars vertegenwoordigen. Hy prees hen die zich beijverd hebben deze expositie tot stand te brengen waardoor meu een duidelijk beeld krijgt van het peil de rhedendaagse grafische kunstenaars. Tevens schetste hij de positie van de vrije ontwerpers, die op deze expositie hun produkten to nen. Nadat vervolgens verversingen wa ren aangeboden, volgde een rond gang. langs de tentoongestelde mo dellen en voorbeelden van grafische kunst. Deze veelzijdige interessante expo sitie toont overduidelijk aan welk een uiterst belangrijke fuctie de grafische ontwerper tegenwoordig heeft: hü is onmisbaar in het grafisch, proces. ült een kelder aan de Oude Zijds Achterburgwal in de Amsterdamse bin- nenstad zijn 100 originele Afrikaanse zwart houten negermaskers en 8 brum houten beelden gestolen voor een ge- zamenlijke waarde van f 20.000. De maskers en beelden waren in de kol- i der opgeslagen door de in Amsterdam wonende Nigerlaanse koopman S A Thompson. 1 Zondagavond a s. brengt de N.C.R.V. voor de televisie ..Zon op Hirosjima" van Emanuel van Loggem. De auteur heeft zich in dit stuk verplaatst in het denken van de man. die de eer ste atoombom op Hirosjima heeft geworpen en zich daarbij in hoofdzaak gehouden aan de reali teit. Het is Van Loggems zesde televisie-spel. Robert West (in pij) wordt gespeeld door Peter Holland, rechts Eric van Ingen als de vlie ger Clive Mc Leigh. Het spel zal gevolgd wor den door een discussie over de probleemstelling. Ongetwijfeld zal menigeen belang stellen in dit stuk. dat geïnspireerd is op het leven van de door schuldgevoelens gekwelde Amerikaanse piloot. Het kunstbeleid van de Rijksoverheid, zoals zich dat afspiegelt in de ontwerp-begroting van het ministerie van O. K. en W. voor 1963. toont een consolidatie e"n een verdere uitbouw van wat in de afgelopen jaren is gerealiseerd. De leidende gedachte van de kunst- begroting is dat aan de bevordering van de scheppende kunst ruimere mogelijkheden moeten worden geboden. Zo heeft de minister ook nu weer hogere bedragen uitgetrokken voor posten als de aanvullende honorering van bijdragen aan let terkundige tijdschriften, stjpendia voor componisten en letterkun digen. subsidiering van kunstaankopen en steun aan Nederlandse film. De Rijksbijdrage aan het produktiefonds voor Nederlandse speelfilms is opnieuw met f 100.000.- verhoogd. Voor subsidering van korte films is f 50.000.- meer uitgetrokken dan in het lopende begrotingsjaar. I omstandigheid dat de groeiende be- I langstelling voor deze activiteiten een ruimere financiële armslag noodza- i kelijk maakt. In de muzieksector heeft de mi nister. hangende het overleg in het College van Rijksbemiddelaars, reeds 1 rekening gehouden met de in het Ook de subsidies ten behoeve van de kunstzinnige vorming van de jeugd zullen in 1963 aanzienlijk meer geld vergen dan in voorgaande jaren. De ze stijging wordt zoals alle sub sidie-verhogingen ten dele veroor zaakt door de salarismaatregelen per 1 januari 1962, maar tevens door de derde rapport-Witteman aanbevolen salaris-maatregelen. In de kosten van enkele zeer uitzonderlijke manifesta ties van het Concertgebouworkest, ter gelegenheid van zijn 75-jarig be staan. zal ook door het Rijk worden bijgedragen. Voor subsidiëring van de Neder landse toneelgezelschappen is ruim f 370.000 meer nodig, o.m. in verband met de versterking van de spreidings gezelschappen. Het Nationale Ballet krijgt f718.500 uit de subsidiepot, een bedrag waarin tevens f 91.000 voor de pensioenvoorziening is verrekend; i het Nederlands Dans Theater ont vangt een Rijkssubsidie van f40.000. De Rijksmusea, ae Kon. Biblio- theek en het Ned. Letterkundig Mu seum en Documentatiecentrum ver- gen voor 1963 hogere uitgaven voor het op peil houden van cie collecties, j een dringend noodzakelijke perso neelsuitbreiding en het opvangen van de stijgende kosten. Voor restauratie van monumenten is een half miljoen meer uitgetrokken. Deze post be draagt nu f 17 miljoen Vooral het behoud van molens heeft de aan dacht van de minister. Voor 1963 is tevens voorzien in een verhoging van de eregelden aan verdienstelijke bejaarde kunste naars in verband met de stijgende kosten voor levensonderhoud. Een apart bedrag is voorts uitgetrokken ten behoeve van de tweejaarlijkse Staatsprijs voor filmkunst, die het volgend jaar weer zal worden uitge- reikt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1962 | | pagina 19