Residentie-Orkest komt weer miiziekseizoen opluisteren! r kunst kaleiöoscogp Herman Fortuin: regisseur van Cocteau's De menselijke stem Acht concerten met rie gastdirigenten: Wet gewetensbezwaar militaire dienst ook door Senaat aanvaard Ellen Vogel morgen onder zijn leiding voor de televisie JAARBEURSGEBOUW - Vredenburg - Utrecht - I2J3 025 ESS 1586 inzendingen, o.a. laitinkMadema en Dorati Vrijbuiteren Hendrik de praterj N' pgericht 1 maart 1860 Woensdag 26 september 1962 Derde blad no. 30766 Advertentie - Grote jaarlijkse beurs voor particulieren Dagelijks van 10 tot 10 uur op: WA 1 0002 meubelshow B^3| Irganisatie: H. H. de Klerk Zn R. S. Stokvis Zonen --*ï- v -few-''T'-o- - V*: •i .-f BS! 03 EES 03 Artifort Zitmeubelen Ster Meubelen Heugafelt Erres Radio - Televisie Fristho Meubelen/Veneta Tapijt/Propos Meubelen Golden Dream Matrassen Luxaflex Inventa Haarden Ploeg Stoffen Erres Wasmachines - Centri fuges j Formule Meubelen Tretford Terrasol Tuin- en Terras Meubelen R.S. Stokvis Sfeerverlichting Nationale Deense Meubel Inzending 7 Weense hulde aan de (Van onze kunstredactie) |BT in onze stad zo geliefde Residentie-Orkest, geeft ondanks de bijzonder grote kosten nu weer de ook voor dit ble zwaar te dragen huurverhoging van de Stadsgehoorzaal! J gelukkig traditiegetrouw ook in het komend seizoen weer een pe van acht abonnementsconcerten. pet orkest speelt hier, gezien de uitstekende akoestiek en de eterde accommodatie van de Stadsgehoorzaal, waarover rteur W. Brederode zich uitermate verheugd betoonde, graag, al omdat men in Leiden kan bogen op een geïnteresseerd itorium, dat zich ieder jaar over het gebodene bijzonder den betoont. De keuze van de te spelen dirken is dit jaar wat voorzich- j uitgevallen, zodat extreem- iressieve composities niet ld worden. Dit houdt verband met de program- s, welke het Residentie- :est tijdens zijn Amerikaanse ee van half april tot half 1963 ten gehore zal brengen, llettemin beloven de concer- genoegzaam interessante ken, welke naast de vijf Ike onder leiding zullen staan Willem van Otterloo, ge- jeerd worden door drie gast- igenten, t.w. Bernard Haitink igent van het Concertge- uworkest, de jeugdige Ita- anse dirigent Bruno Maderna, in korte tijd internationale rmaardheid verkreeg in bijzonder zijn werkzaam- den te Darmstadt trokken rk de aandacht en Antal irati, wiens regelmatig op- den bij het Residentie-Orkest eerder in onze stad grote lardering heeft kunnen oogs- Antal Dorati zal in 1963 or een langere periode het lagse orkest leiden. „Geen zwakke broeders en kan er zich over verheugen, dat de Leidenaars niet als „zwakke broeders" onder het terend publiek beschouwd worden, h dat de leiding van het .R.O. hen volwaardig beschouwt en daar- door middel van de te brengen gramma's getuigenis aflegt. )ok voor het komend seizoen zul- hier solisten van internationale utatie optreden, t.w. de pianisten dolf Firkusny, Shura Cherkassky JMalcolm Frager, de violisten Theo l? if en Christian Ferras, de alt '•'Tista Ludwig „een der beste, hij ooit gehoord heeft", zo ver- erde ons de heer Brederode de p or Richard Lewis die met rati Mahlers „Lied von der Erde" ii len zingen alsmede de Chinese K i Yi-Kwei Sze, die zich o.a. in lerlka grote vermaardheid wist te De cellisten Frans V rijhof f. lartin Zagwijn en de dirigent dens een repeti- verwerven. Hij zal de „Liederen en Dansen van de Dood" van Moessorgs- ky voordragen. De serie De concertenserie wordt geopend op 4 oktober: het onder directie van Willem van Otterloo die avond uit te voeren programma bevat het piano concert K. 491 van Mozart en Bruck- ners „Derde Symfonie". Op 1 novem ber dirigeert Van Otterloo de Haydn- symfonie no. 101, de Balletsuite van Max Reger, het Vioolconcert van Benjamin Britten, te spelen door Theo Olof en de Slavische Dansen van Dvorak. Beinard Haitink dirigeert het con cert op 22 november. Dan wordt de Haydnsymfonie no. 99 ten gehore gebracht, waarna de bas Yi-Kwei Sze Moessorgsky's „Lie deren en Dansen van de Dood" brengt, met als grandioos besluit Stra- winsky's „Petrousjka". Op 13 december dirigeert Van Ot terloo zijn „Symphonietta", de virtuo ze Cherkassky hier reeds eerder opgetreden speelt Rachmaninofs Paganini Rapsodie, voorts hoort men de Tweede Symfonie van Saint- Saëns en ten slotte „L'Apprenti sor rier'" van Dukas. Op 24 januari is Bruno Maderna als leider aan de beurt. Onder hem speelt het orkest het Concerto Grosso van zijn landgenoot Geminiani, waarop volgen de Vierde Symfonie van Mendelssohn, het Eerste Vioolconcert van Prokofjew (tc vertolken door Christian Ferras) en Lfv Valse van Ravel. De dirigent op het concert van 14 februari is wederom Van Otterloo. Uitgevoerd worden de met de Van der Leeuw- prijs bekroonde Dansflitsen van Dresden, het pianoconcert K. 415 van Mozart (solist Malcolm Frager) en Schumanns Vierde Symfonie. Het concert op 14 maart wordt ge leid door Antal Dorati: na de On voltooide Symfonie van Schubert volgt Das Lied von der Erde van Gustav Mahler, met als solisten de alt Christa Ludwig en de tenor Ri chard Lewis. De concertenserie wordt op 4 april door Van Otterloo besloten met de Symfonie K. 385, de onpro blematische Derde Symfonie van heer J. J. Mostart „Golden Rathausmann" De Weense Loyalty Club heeft aan de heer J. J. Mostart te Den Haag. de „Goldene Rathausmann" prijs 1962 verleend voor zijn boek „Wenen smeltkroes van Europa". De ze literaire prijs wordt jaarlijks ver leend voor de beste publikatie over Wenen. De heer Mostart is alge meen secretaris van de vereniging Nederland-Oostenrijk. De „Goldene Rathausmann" is een verkleinde gouden kopie van de ijze- Her,k Badings en het Eerste Piano- ren „Rathausmann". een beeld dat concert van Joh. Brahms, te spelen door Nikita Magaloff. Pleitbezorger Het thans uit 102 musici bestaan de R.O. heeft in het komend seizoen wederom twee concert meesters, namelijk Theo Olof en Wil lem Noske. naar bekend de opvolger van Herman Krebbers, die helaas als concertmeester naar het Concertge bouworkest is overgegaan. De cellist Victor Bouguenon. is, na uitnemend geslaagd proefspel, aangesteld als derde aanvoerder van de groep cel listen. tezamen met Martin Zagwijn en Frans Vryhoff. Wederom hebben twee buitenland- se krachten hun intrede gedaan, na- stellingen geven en wel in Amster- melijk Geneviève Jacot (Frankrijk) dam (4 en 5 oktober in het Cen- en E. Kürkcü (Turkije) en wel in de traal Theater). Den Haag <7 en 8 groep tweede violen. j oktober in het Kurhauspaviljoen) en Men kan er zich over verheugen, Rotterdam (6 en 10 okt. in het dat het R.O. sinds talrijke jaren Kunstcentrum 't Venster) de bij uitstek muzikale pleitbezorger Fiesta Gitana is voorts uitgenodigd in onze stad wederom de nodige voorstellingen te geven in het Gaiety luister zal bijzetten aan het muziek- Theatre te Dublin tijdens het daar seizoen 1962'63. 1 te houden Festival. de spits van de toren van het raad huis te Wenen bekroont. Tijdens een feestelijke bijeenkomst te Wenen op 27 oktober zal de heer Mostart de prijs in ontvangst ne men. Hij wordt dan tevens gein- stalleerd als erelid van de Weense Loyalty Club. Hij zal ip Wenen gast j zijn van de plaatselijke V.V.V.. FIESTA GITANA WEER IN ONS LAND Fiesta Gitana, de groep welke reeds meermalen met succes optrad met een programma van gezongen en gedanste flamenco, zal, aangevuld met twee beroemde zangers uit Se- villa, El Perdate en El Nino de San I Bemando, wederom een zestal voor- (Van onze parlementaire redacteur) Met vrijwel de gehele A.R.-fractie tegen alleen prof. Diepenhorst niet heeft de Eerste Kamer gistermiddag zonder hoofdelijke stemming de wet gewetensbezwaren militaire dienst aangenomen. De ministers Visser (Defensie) en Beerman (Justitie» willen met deze nieuwe wet discriminatie in de rechtspositie van de gewetensbe zwaarden ten opzichte van de dienst plichtigen voorkomen. Door het in werking treden van deze wet eindigt het bestaan van de dienstweigerings- wet van 13 juli 1923. „We hadden een bevredigende praktijk met die oude regeling", zei de heer Algra A.R.nostalgisch die in het vuur van zijn betoog niet (Van onze kunstredactie) HET leven heeft vaak andere dingen met de mensen voor dan zij zelf wensen of geloven. Ogenschijnlijk onbelangrijke ge beurtenissen kunnen een lot een volkomen andere draai geven. Wie de nu 51-jarige Herman B. Fortuin een kwarteeuw geleden zou hebben voorspeld dat hij op dit moment een vooraan staand B.B.B.-regisseur zou zijn. had er in de eerste plaats op kunnen rekenen smakelijk door hemzelf te zijn uitgelachen. Hoewel, de journalistiek leidt tot alles Fortuin, die op het ogenblik in ons land is voor de regie van Ellen Vogel, die morgen met Cocteau's ..De menselijke stem" bij de VARA op het scherm komt, heeft ons zijn wat wonderlijke leven verteld als de mild ironische commentator, die een film nog eens voor zich ziet afgedraaid. Toen voor de oorlog een Amsler- doen" vroeg de familie zich bezorgd damse hoogleraar hem verzekerde af. Hij schrijft zo aardig, vond men. dat hij het slechtste kandidaatsexa- jen het lukte dan ook als onbetaald men in de rechten had gedaan, ooit volontair in dienst te komen bij een door hem afgenomen, gaf hij zijn j Haags blad als tweede redacteur studie op. „Wat moet Herman nu 1 voor muziek en begrafenissen. „Muziek en dood" ,Ik ben zowel geïnteresseerd ln muziek als in de dood" zegt hij met een soort nostalgie. Zijn Waterloo in Den Haag werd een militaire begra fenis. Fortuin zag kans alle namen en rangen te verwisselen. „Het hele regiment is komen klagen". In de Residentie voelde Fortuin zich niet erg thuis en hij was eigenlijk wel blij een positie te kunnen aanvaarden als „hoofdconducteur" van de juist in het leven geroepen kleine krant in de Groene. Het kon niet anders of dit satirische krantje in het weekblad kreeg spoedig een anti-nazi-in- stelling. „Bij het inzien T an een groot gevaat kwam je automatisch in die positie. Je zag sterretjes. Geobse deerd door de Duitse ontwikkeling was die reactie automatisch", zegt hij bijna verontschuldigend. Ondertussen was Herman Fortuin, getrouwd met de bekende Duitse ac trice Ernestine Costa, leerlinge van Max Rheinhardt. Haar Berlijnse vrienden, waartoe Tucholsky en Brechï behoorden, verzekerden haar bij het lezen van Fortuins artikeltjes tegen de nazi's: „Als ze hem ooit in handen krijgen, slaan ze hem dooo Ik hen te lui" Muziekfestival van Warschaumodern De Sowjet-Unie staat op het ogen blik minder afwijzend tegenover „ab stracte" en experimentele muziek, die in het westen gecomponeerd wordt. Tot deze conclusie is men geko men op het jaarlijkse festival van hedendaagse muziek van Warschau, waarvoor musici en critici uit oost en west negen dagen in de Poolse hoofdstad bijeen geweest zijn. Uit veel bleek dat de Sowjet-Unie haar houding gewijzigd heeft en minder star is geworden, verklaarde de Amerikaanse componist Elliot Carter in een vraaggesprek. Dit standpunt werd gedeeld door critici uit Polen en een aantal Westerse landen. Zij houden rekening met de mogelijkheid, dat dit het gevolg is van een beleidsbesluit in Moskou. Het festival van Warschau, volgens Carter het beste bestaande festival van hedendaagse muziek, werd bij gewoond door 15 componisten en mu sicologen uit de Sowjet-Unie alsme de door 100 Russische muziekstuden ten. A een fortuinlijke vlucht in een vissersboot ging Fortuin in Lon- den zijn diensten bij de regering I aanbieden. Het waren een dozijn grijze he ren. die hij vond in Grosvenor House, zittend vlak naast een Zuidamer- kaanse band. Fortuin werd redactiesecretaris van het Londense „Vrij Nederland". I „Géén heel erg goede, ik ben te j lui", zegt hü. merkte, dat. zijn das zich van zijn smetteloos witte overhemd losmaak te, om tenslotte geheel in zijn vest te verdwijnen. Toen dit kleine euvel hersteld was, wilde minister Visser de heer Algra graag toegeven, dat de praktijk met de oude regeling be vredigend was. „Maar, zei hij. „We moesten een dusdanige omschrijving vinden, dat elk formeel misverstand kon worden voorkomen". Omschrijving Die omschrijving is dan de vol gende: „Ernstige gewetensbezwaren zijn de onoverkomelijke gewetensbe zwaren tegen de vervulling van mi litaire dienst van hem, wiens gods dienstige of zedelijke overtuiging hem deelneming aan elk oorlogsge weld verbied". Met deze formule ring is volgens de heer Algra ech ter het hek van de dam. en kun nen pacifistische, anti-militaristische of anarchistische opvattingen tot vrijstelling van dienst leiden, mits zij maar op een bepaalde wijze wor den voorgedragen. „De regering heeft er geen besef van in wat voor gevaren zU zich begeeft, nu overal kweekplaatsen van anti-militarisme ontstaan", verzucht te de heer Algra. En de heer Van Hulst (C.H.U.) klaagde, dat er door het gehele land repetitoren reizen om jonge mannen klaar te stomen voor hun auditie bij de commissie, die de minister moet adviseren over de vraag of hun bezwaren aangemerkt kunnen worden als ernstige gewe tensbezwaren in de zin van de nieu we wet. Deze bezorgdheid vormde voor de heer Van Hulst geen re den om een „tegen" te laten horen. Hij had kennelijk, evenals de A.R. senator Diepenhorst, vertrouwen in het werk van de adviescommissie. Minister Visser maakte trouwens duidelijk, dat de commissie nooit op politieke motieven ontheffing van militaire dienst zal verlenen. In beroep Als een gewetensbezwaarde bericht ontvangt, dat zijn bezwaren niet zijn erkend, kan hij binnen veertien da gen na de datum waarop de afwij zende beslissing aan hem is verzon den in beroep gaan bij de Kroon. Over de taak, die de Raad van Sta te bij een dergelijke beroep heeft, wilde de heer Trhomassen <Pv.d.A) het fijne weten. Minister Beerman gaf, zorgvuldig formulerend, de vol gende taakomschrijving: de Raad van State draagt bij aan de inhoud van de formulering van het „onover komelijke gewetensbezwaar" en het begrip „oorlogsgeweld", en ziet er op toe, dat de commissie de voorgeschre ven procedure goed in acht neemt. Later in de middag verdedigde mi nister Veldkamp met succes het wets ontwerp, dat betere formuleringen bevat betreffende de toelating van buitenlandse artsen en tandartsen in. de Nederlandse praktijk dat de wet tot dusver kende. De heer Kranen burg (CJï.U.) vond de waarborgen betreffende het toelaten van tand artsen echter nog niet goed genoeg, en wenste daarom aantekening, dat hy geacht wenste te worden tegen het wetsontwerp te hebben gestemd. Het ontwerp werd zonder hoofdelij ke stemming aangenomen. „Moskou onthoudt zelfbeschikking aan Oost-Europa De Canadese minister van Buiten landse Zaken. Howard Green, heeft gisteren in de Algemene Vergadering der Verenigde Naties de Britse kilo- niale politiek tegen een Russische aanval verdedigd en gezegd dat de Assemblee haar aandacht moet vesti gen op wat de Russen in Oost-Euro pa doen. „Vele miljoenen mensen daar kunnen vandaag de dag het recht op zelfbeschikking niet uitoefe nen. het recht dat de Sowjet-regering wel voor anderen vraagt", zo zei hij. Voor de Nederlandse afdeling van de B.B.C. begon Fortuin ons van Londen als „Vrijbuiter" en „Hendrik de prater" moed in te spreken. Zijn ware naam moest geheim blijven vanwege Duitse represailles in Ne derland. Max Blokzijl noemde hem „een anonieme vuilspuiter uit Lon den". een benaming waarop Fortuin nog steeds erg trots is. De B.B.C.-medewerker nam overi gens ook de Nederlandse kolonie on der schot in zijn weekbladrubriek „Vrijbuiters vrijheden en blijheden". Majoor Kliekjes groeide tot één van zijn vaste figuren. Na de oorlog bleef hij in Engeland. Zijn vrouw had er meer mogelijkheden. Zijn gro te routine met radiowerk maakte hem voor de BBC tot een bruikbare kracht. Hij werd naar Europa uitge stuurd voor een reeks documentaires lover het politiek en economisch her stel „Zij verveelden mij oneindig" zefc Fortuin met afgrijzen. De dra matisch kant trok hem meer aan. Hij heeft nu een indrukwekkende reeks van wereldklassieken als hoor spel gebracht voor oan. het "third program". Levensthema Iïder mens heeft een bepaalde drijfveer, een soort levensthema. Bjj Foruin is dat „Ik lieg altijd, maar het leven liegt beter" In de sketches en hoorspelen, die hij schreef komt dat steeds weer naar voren. Hij is allerminst de arrogante ELLEN VOGEL arrivé. Ook in de positie, die hij zich heeft verworven, blijft hij tasten en zoeken en neemt daardoor voor zich in. „Ik weet nooit wat ik wil. Ik ont dek wat ik niet wil en daar komt een zeer positief beeld uit te voorschijn", zegt de man die zichzelf een natura list noemt. Waarom Fortuin in Engeland ls gebleven? Dit land stelt een grote re uitdaging. Het is beter de minste te zijn in een onbeperkt gebied dan de beste in kleine kring. Door zijn kleine taalgebied kan Nederland niet met dezelfde intensiteit in contact staan met de onbeperkte mogelijkhe den. Kunst is moeilijk Herman Fortuin is In Amsterdam drie weken met Ellen Vogel bezig geweest zijn bewerking in te studeren van Cocteau's monoloog „La voix humaine". Zijn opvatting is dat dit drama het kijken naar een mens moet zijn, een mens. die speelt zowel als gespeeld wordt. Dat ver klaart ook het zeer geringe aantal van 60 shots in ongeveer 55 minuten. Er moet steeds een duidelijk excuus zijn om van camera te veranderen. Met die beperkingen kan men ook pas de nadruk leggen op momenten. Het vertalen en instuderen van „De menselijke stem" in drie «eken verg de een grote inspanning. „Je denkt graag na en wordt liever niet ver rast. Kunst Ls al moeilijk genoeg, maak het je gemakkelijk"

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1962 | | pagina 5