laleiöoscoqp Onalledaags program van Simon de Zee PRINSES LEIDSE MARGRIET BEGON N O VITIA ATSTIJD RARITEITEN: ALLES WAT VREEMD. DE KEUKEN"VAN WESKER Olifant gestolen Hier is niets, wat niet is WERELDNAAM VOOR WAS APPARATEN! wasmachines «centrifuges-combinaties droogmachines! 9? Strijd tegen eentonigheid CAPINO BALLET BRENGT DIVERSE PREMIERES Studie van circa drie jaar Joh. Feitkamp 66 overleden ~Jricht 1 maart 1860 rnit )8~: Dinsdag 11 september 1962 Derde blad no. 30753 Het gekste museum ter wereld »E Beierse hoofdstad München, die door haar kunstver- zamelingen, schilderijengalerijen en musea jaar in jaar uit yjerdduizenden bezoekers uit de gehele wereld trektbergt Len haar muren het wel merkwaardigste museum ter wereld: Valetinmuseum". In dit „museum" is alles een beetje md en om met de woorden van de in 1948 gestorven \nchener troubadour en komiek Karl Valetin te spreken U is niets, wat er niet is". Naar deze originele persoon is de feitenverzamelingdie zich bevindt in de toren van de goed Vaard gebleven stadspoort naar de Isar, „de Isartoren"ook otmd. Hg tijdens zijn leven was Karl tin een legendarische verschij- Jonder de T "ünchener zangers fet levenslied. Zijn huidige op- fS komen regelmatig in de „to- foer" van de Isarpoorttoren bij- m de traditie van „hun" on- (elijke Karl Valentin voort te i. Als echte bohémien en in zijn én laten vreemde snulter verza- Karl Valentin tijdens zijn le- tan alles: een oude hoed, een afgetrapte schoenen, een afge- i knoop, een gebroken bierpul, Ifgedankte pruik of een versle- {oge boord. En ieder voorwerp Eg hij van zijn eigen commen- 'waardoor al deze waardeloze D, een bijzondere betekenis kre- deze met liefde vergaarde en [humoristische onderschriften „petits riens" bevonden de nalatenschap van Karl j, ter wiens nagedachtenis op ochener Viktualiënmarkt zelfs .enkteken met fontein is op- De Münchener k uitschilder zanger van het levenslied König ontfermde zich over leine nietigheden", breidde de neling uit en stichtte dit wel zeggen unieke en won- „museum". bij het binnenkomen is men .„rast, daar eraan de deur i van dit Münchener rariteiten een bord is aangebracht, in plaats van de gebruike- [ópeningstüden staat vermeld: Joten van 18.0110.59 u. Boven hnw (dit dier draagt Beieren in lapen) die als deurklink dienst staat: „Niet voederen s.v.p.", knder bord vermeldt: „Negentig en onder geleide van hun ouders. En vrije toegang". Het spreekt {lf, dat een toegangskaartje rond bedrag kost, maar uitge- - (urnee Portugees Studentenkoor Portugese studentenkoor al dos estudiantets da facul- letras da universiadade de braonder leiding van dr. cisco begint eind van deze id zijn Nederlandse tournee tiet koor treedt op onder aus- n van het Instituto Holanda- iigalrBrasil" en de stichting Spaans, Portugees en Ibero- tikaans Instituut". 1954 werd het opgericht met de sling de studenten liefde en be- bij te brengen voor de zang- t en de folklore van Portugal, jaar later begon het zich ook te houden met Portugese volks- en, Sindsdien trad het koor op le Europese steden, het programma voor de tour- in Nederland staan oude en he- aagse Portugese muziek en dansen, op 27 september treedt :oor op in Den Haag in het Cul- !l Centrum, 28 september in de tzaal te Amsterdam, 29 septem- n „De Lantaren" te Rotterdam, etd Ijzen voor Hello S. Haasse Ary Verhaar en Oscar van Hemel !t bestuur van het Algemeen Ne- inds Verbond in Den Haag heeft Visser-Neerlandiaprüs toegekend mevrouw Hella S. Haasse te lerdam voor haar toneelstuk i draad in het donker". Deze zal worden uitgereikt zaterdag- lag 6 oktober in het Parkhotel len Haag. slijktijdig zullen twee Visser- landiaprijzen voor muziek wor- uitgereikt, aan de heren Ary Ver uit Den Haag voor zijn strijk- rekend 59 pfennig. „Kinderen en mi litairen half geld". De toegangskaarten en de „drie talige" catalogus (in het Duits, En gels en „Beiers") worden verkocht door de heer Greif, een gewezen ope razanger. Deze heeft Karl Valentin persoonlijk zeer goed bekend en her innert zich nog heel goed de eerste stomme films, waaraan Valentin meewerkte. Dat was in 1912, in de tijd, dat de Münchener troubadour in het toenmalige Duitsland, zelfs bij de „stugge" Pruisen, ja zelfs in het buitenland al, een grote popula riteit bezat en miljoenen in vervoe ring bracht. De pronkstukken van het museum zijn ongetwijfeld de excentrieke voorwerpen als „De appel, die Adam aan Eva gaf", „de sleutel van de Ze gepoort" (een monument opgesteld in de Isarstad, dat gelijkenis vertoont met de Are de Triomphe) „de steen, waarop Manetje zat", zoals het in een populair liedje heet, de „Kam van de Loreley", een „gesmolten sneeuwplastiek", waarover de directie spijtig mededeelt, dat er helaas maar enkele druppels water van zijn over gebleven, de „koude stoom, afkom stig van een locomotief van een snel trein", „het vijgeblad van Eva", de „tandestoker voor .e winter" (met bont bekleed) of de spijker, waaraan Karl Valentin in 1902 zijn beroep als meubelmaker heeft gehangen om liedjes te gaan brengen". Alles in dit museum, dat wel het gekste ter wereld is, herinnert aan de grillige humor van de Münchener artiest, die 't presteerde in een voor name lingeriezaak te vragen om een „zakdoek voor een vrouwsper soon" en in een der deftigste kap perssalons in Berlijn met een dood ernstig gezicht vroeg of hij ook „rode haren kon knippen". Int. Muziekweek Gaudeamus geopend De veertiende internationale mu ziekweek van de stichting „Gaudea mus" te Bilthoven is gisteren be gonnen. Prins Bernhard heeft het voorzitterschap van het ere-comité op zich genomen in zijn hoedanig heid van president van de Founda tion Europeenne de Ia culture. Het programma van deze interna tionale muziekweek, die geheel in het moderne vlak ligt, bestaat uit een analyse cursus instrumentale en vocale concerten in Bilthoven, Utrecht en Hilversum met medewer king van diverse orkesten, koren en ensembles. Deelnemers zijn de com ponisten, Raijmond Beervoets, Brus sel; Hans Ulrich Lehmann, Bern Zwitserland; Julius Ljuciuk, Krakau Polen; Paulina Oliveros, Houston, Amerika; Folke Rabe, Stockholm; Enrique Raxach, Barcelona; Jurge Rosado Peixinho, Lissabon; Peter Schat, Utrecht; Elmaar Seibel, Det- mold, West-Duitsland; Jan van Vlij men, Rotterdam en Lasse o Mansson Dublin. De burgemeester van De Bilt, de heer K. Fabius, ontving de buiten landse gasten ter verwelkoming bij zich thuis. ACME Landré's „Anagrammen" in Amerika Het symfonieorkest uit Minne apolis, dat jarenlang onder leiding heeft gestaan van Antal Dorati en thans gedirigeerd wordt door de ook in ons land bekende Poolse dirigent Stanislaw Skrowaczewski, zal op 26 oktober de eerste uitvoering in Ame rika geven van de „Anagrammen" van onze landgenoot Guillaume Lan- dré. Deze schreef dit werk in 1960 in opdracht van het Noordhollands Philharmonisch Orkest, dat onder leiding van Henri Arends de aller eerste uitvoering ervan gaf. Première Nieuw Rotterdams Toneel Het Nieuw Rotterdams Toneel heeft in de Rotterdamse schouw burg zijn debuut gemaakt met de eerste Nederlandse voorstelling van „De keuken (the kitchen), van de Britse schrijver Arnold Wesker. Het stuk geeft uitdrukking aan de strijd van de mens tegen de eentonigheid, een scherpe en vaak ook cynische observatie van het leven van alle dag. Wesker heeft daarvoor zijn figu ren gegroepeerd in de keuken van een groot restaurant in het populaire gsnre, wa»r voor het zeer interna tionale gezelschap koks geen tijd is voor eigen creatieve arbeid, maar he3 werk een jachtige sleur is ge worden, een sleur van routinearbeid die in de spitsuren fysiek en psy chisch het uiterste vergt van de man nen aan de fornuizen, van de aan- en afdravende dienstertjes en ook van de almachtigde eigenaar Maran- go (Richard Flink), voor wie het restaurant het enige wezenlijke van ziin bestaan is. En in die oververhitte, rumoerige ruimte een wereldje op zichzelf •dat gestalte heeft gekregen in so bere maar effectieve décors komt het tot exclamaties van speelsheid en haat, tot voortdurende karakterbot singen tussen de mannen, die murw gemaakt door hun eigen strijd om het bestaan geen interesse hebben voor verdraagzaamheid en begrip. Kleine plagerijtjes groeien uit tot scherpe woede-uitbarstingen, liefde glipt weg in het verlangen elkaar te treffen en te kwetsen. Alleen tijdens de pauze komen de mannen tot rust. Dan worden ze weer individuen met een eigen karakter en ontstaat er een gesprek, waarin ze nader tot el- kaai komen. Beklemmend Coen Flink speelde de vaak be klemmende hoofdrol van de uitbun dige, agressieve Duitse kok, die voortdurend balanceert op de rand van een zenuwoverspanning en ten slotte de strfjd niet meer aan kan. Hij maakt amok en vernielt daarbij de wereld van Marango en zijn me delotgenoten door met een hakmes het interieur kort en klein te slaan. Sterk op de voorgrond traden ook de nieuwe kok Pieter Lutz, Coba Kel- ling, John Lanting, Aart Staartjes en vooral Robert de Vries, die na Oscar van Hemel uit Hilversum voor zijn zesde strijkkwartet. Het is voor de twaalfde maal dat de Visser-Neer- landiaprijzen worden toegekend. In februari werden reeds 19 Visser- rtet „Vivos Voco", opus 58, en Neerlandiapryzen 1962 uitgereikt. Mol kreeg opdracht voor Pinokkio n de eerste helft van december zal in de Rivièrahal te Rotterdam het ipino Ballet de première geven van een folkloristisch ballet van Neder- 'dse volksdansen en -gebruiken, ontworpen door Hans Snoek en Jan *1. De pianist van het ballet, Joop Nuyten, heeft de muziek gecompo- fd en bewerkt. Verdere medewerkenden aan dit ballet zijn mevrouw (kostuums), de Rotterdamse schilderes mej. Ruygrok en Giel de Mfj. tors). het programma van het Sca- Ballet staat voorts het ballet mavalsgrap", waarbij emplooi is onden voor het overschot aan Kostuums. Hieraan werken mee tieren Langeveld (décor), Rebel geografie) en Nuyten (muziek), an Albert Mol is een opdracht 'eend net verhaal van Pinocchio balletvorm te gieten. Hierbij zal heer VI. Lederl het décor verzor- i de muziek is van Cor Lemalre. ballet zal 27 oktober ter gele- heid van de kinderboekenweek fden uitgevoerd. Greetje Donker, assistente van het 'Pino ballet, zal in opdracht van regering het balletstrip vervaar- teo. met medewerking van Jan is (décor en kostuums) en Nico Jjuit (muziek). pnder auspiciën van het Brabants est zal het Scapino Ballet 20 Dber in de Stadsschouwburg te i'irtr het ballet voor het werk van Karl Orff „Carmina Cutulli" (voor orkest, koor en ballet) uitvoe ren. Koor en orkest staan onder lei ding van dirigent Van Tricht. Arend Hauer heeft de regie en Jan Rebel de choreografie. Deze laatste maakt voorts een ballet voor twee dansers (Ine Rietstap en Bob Ver- brugge), gebaseerd op een Japanse legende en op muziek van Luctor Ponse. Greetje Donker bewerkt nog een ballet; „Modeshow" dat al v/erd gedanst bij een uitvoering van de dansschool van Florrie Rodrigo. Ten slotte staan op het programma de Pas de deux uit „De gelaarsde kat", en een „Divertissement" uit „The sleeping beauty", in Engeland inge studeerd door Tom de Graaf en Ma rijke Hamer, en, vermoedelijk, de 2e akte uit het ballet „Coppelia" van Délibes. Hans Snoek heeft een nieuwe en tree ingestudeerd voor de Scapino figuur. de pauze minder uitbundig dan het eerste gedeelte een prachtige solo gaf in een gesprek tegen de jonge Duitser. Het heeft enige tijd geduurd voor het Rotterdamse publiek zijn schroom tegenover het nieuwe ge Iers van het (oude) „Rotterdams To neel" en het Arnhemse „Theater", had overwonnen. Daarom: geen applaus bij de op komst van Rob de Vries, die nu de leiding heeft over het Rotterdamse kunstleven, en evenmin bijval bij spelmomenten, die daarvoor aanlei ding gaven. Maar tenslotte keerde alles toch ten goede in een minuten lang applaus, dat na afloop uiting gaf aan dankbare waardering voor het spel en de regie van de jonge Brit John Dexter. De eerste voorstelling van het „Nieuw Rotterdams Toneel" werd bijgewoond door o.a. de commissaris der Koningin in Zuid-Holland, mr. J. Klaasesz, burgemeester mr. G. E. van Walsum en diens echtgenote, verschillende wethouders en gemeen teraadsleden en vele prominenten uit zclschap een combinatie van spe- de Nederlandse kunstwereld. Albert de Klerk naar Miiiicheii De Haarlemse stadsorganist Albert Orgelconcert in Voorschoten Man met kunstzinnige smaak DE gast-organist Simon de Zee, verbonden aan de Pauluskerk in Oegstgeest. vermeldde bij elk zijner componisten de natio naliteit. Dit waren er 12, uit Spanje, Italië, Oostenrijk, Duits land, Frankrijk en ons land. Vermoedelijk hadden sommige luisteraars het geschikter gevonden, als inplaats daarvan de jaar tallen waren genoemd. Dat mocht wel, want de Italiaan Gabrieli en de Spanjaard de Cabezón zijn nabij 1500 geboren en de Fransen Dupré. Langlais en Messiaen en onze Albert de Klerk leven nog. Alain behoort ook in deze generatie, maar hij is Jielaas in 1940 ge sneuveld. ,,De speelse mens De eenheid van het programma «grotendeels althans) zouden we wil len vinden in de woorden „home ludens" (een boektitel van prof. Hui- zinga): de speelse mens! Toccata heette Pachelbel's compositie en toc cata betekent „speelstuk": dat is die Toccata in e op een meesterlijke wijze. Speelman, op het eind zelfs guitig kunstemaker, is De Klerk in zijn Variaties op „Heer Jezus heeft de Klerk is voor twee weken naar een Hofken". De klaretten en de München vertrokken waar hij aan- vedelkens doen het daar wonderwel gezocht is als jurylid te fungeren op Maar zij leggen het toch af tegen de de elfde internationale wedstrijd voor vocalisten en instrumentalisten, ge organiseerd door de negen grote ra dio-omroepen van West-Duitsland. Van de organisten wordt een re pertoire van elf werken van uiteen lopende stijl geëist benevens een im provisatie ad libitum. Voorzien zijn drie examenzittingen voor de kan didaten indien zij het tot de eind ronde brengen. De uitgeloofde prij zen variëren van 2.000 tot 5.000 Duit se mark, met kansen op optreden bij een van de Westduitse omroepen. In de uit zeven leden bestaande jury voor orgelspel zetelen als niet-Duit- sers, naast Albert de Klerk, Flor Pee- ters uit Antwerpen en Pierre Segond uit Genève. Albert de Klerk is tevens uitgenodigd voor een orgelbespeling voor de Beierse radio. (Van een onder redacteuren) Voor de derde maal in deze eeuw heeft een ..Oranje" zich ingeschreven als studente aan de Leidse Universiteit. Prinses Margriet is begon nen met haar novitiaatstijd bij de VVSL. zoals vóór haar in deze eeuw haar Moeder Prinses Juliana en haar oudste zuster Prinses Beatrix dit deden. Daarmede bevestigde zij een traditionele band tussen Oranje en de Leidse Universiteit, een band die reeds door vele leden uit vorige generaties was gelegd en versterkt. Wanneer Prinses Margriet in het VVSL-gebouw ontgroend wordt, wan neer zij colleges volgt of tentamina aflegt, is zü iemand anders, dan iedere andere nieuw aankomende studente of student. Zij is Prinses. Daarom ook is het, dat wij hierover schrijven. Het Nederlandse vok wil weten, dat Prinses Margriet in Leiden studeert. Zoals indertijd geweten is dat Prinses Juliana en Prinses Beatrix in Leiden studeerden. Daarom ook mag aan deze intrede van Prinses Margriet in de Leidse Universitaire gemeenschap aandacht be steed worden. Maar het moet blijven bij aandacht ter gelegenheid van het begin van haar studiejaren. Die aandacht mag in het openbaar na haar studie eerst weer worden opgevat, desnoods met een enkele uitzondering in de jaren die komen. Want de studietijd zelf moet, zoals indertijd ook voor Prinses Juliana en kortelings voor Prinses Beatrix een tijd van studente onder studenten zijn, niet van Prinses onder Lcidenaren. ben), de economie en de geschiede nis. Het „studie-pakket" is in zekere zin zeer vrij, omdat voorop staat een algemeen gerichte vorming en ont wikkeling in de universitaire sfeer. Vermoedelijk zal zü derhalve slechts tentamina afleggen. De Prinses heeft in Leiden haar in trek genomen in dezelfde studenten kamers als Prinses Beatrix zes jaar geleden betrok: op het adres Rapen burg 45. Indertijd woonde daar mr. J. Drijber, di eechter na het doctoraal examen van Prinses Beatrix als bur gemeester naar Middelburg is ver trokken. Thans woont er mr. A. L. Melai, tutor in het straf- en proces recht. Prinses Margriet woont hier niet samen met studievriendinnen. Prinses Margriet heeft aanvanke lijk een jaar Franse letteren en kunstgeschiedenis gestudeerd aan de Universiteit van Montpellier in Frankrijk, doch heeft er nooit naar gestreefd van die Franse studie een afgerond geheel te maken. Het ligt ook niet in haar bedoeling, deze stu die in Leiden voort te zetten naast de studie in de eerder genoemde weten schappen. Zü zal waarschijnlijk minder repre sentatieve verplichtingen behoeven te vervullen tijdens haar studie, dan haar oudere zuster. Zü heeft er een bü- zonder vermoeiende, maar glorieuze tocht naar de West op zitten, en heeft vooralsnog niets anders in het vooruitzicht dan de opening van de zitting van de Staten Generaal, Prinsjesdag, op 18 september. Dan zal zij de vreemde gewaarwording van Prinses Beatrix delen, dat zü het ene ogenblik als „nietsnut" wordt be schouwd in Leiden en een enkel uur tje later wordt toegejuicht door dui zenden. wanneer zü naar de Ridder zaal rijdt, daar de Troonrede aan- Rechten, economie en geschiedenis is op het programma Deze intrede van de Prinses in het Leidse leven geeft ons een welkome aanleiding, vooral op dat laatste as pect te wijzen, en iets over de studie- opzet van de Prinses te vertellen, om daarmee de begrüpelijke belangstel ling enigszins te kunnen bevredigen: zozeer te bevredigen dat Leiden hoe vreemd het ook klinken moge de Prinses verder „links laat lig gen". Prinses Beatrix is er nog steeds dankbaar voor, dat Leiden daartoe in haar studietijd bereid bleek. Laat dit ook voor Prinses Margriet het geval zün. Prinses Margriet, die tüdens haar schoolopleiding blijk heeft gegeven van een heel bijzondere intelligentie, heeft een veel vrijere keuze in ver dere universitaire ontwikkeling dan Prinses Beatrix indertüd gehad heeft. Zij is van plan, in Leiden een vrij korte Universitaire opleiding te vol gen. Vrij kort betekent in het huidige universitaire systeem toch altüd nog enkele jaren, twee, drie, of misschien zelfs meer, want een volledig afge ronde studie vergt minstens zes k zeven jaren, wil men meer doen dan vakbekwaamheid verwerven. Het ligt niet in de bedoeling, dat Prinses Margriet examens zal afleggen. De Prinses zal zich vermoedelijk in de eerste tijd vooral bezig houden met studies op liet gebied van het staats recht, het internationaal recht, (zij heeft bijzondere belangstelling voor internationale instellingen, zoals ook haar oudste zuster dit bleek te lieb- Nog nimmer in de geschiedenis leefden op één enkel moment zovele leden van ons Vorsto huis, die een persoonlijke band hebben met de oudste Nederlandse Universiteit: Prinses W;l- helmina die in Leiden een eredoctoraat verwierf, haar dochter aan wie na een studie dezelfde on derscheiding verleend werd, en de Prinsessen Beatrix en Margriet die als studente aan de Leidse Alma Mater verbonden zijn. hoort en nadien een rondrit door de residentie maakt. De volgende dag mag ze weer het jonge aankomende studentje zijn. Leiden hoopt, dat Prinses Margriet, een gewoon vrolijk, in telligent en menselijk Hollands meisje, als normaal studente in de Sleutelstad wil rondgaan in de komende jaren. Leiden wil, door haar na het welkom in deze vorm haar met rust te laten, hier toe de gelegenheid geven. Zoals dat in het verleden gebeurd is met andere leden van het Vorstenhuis. Frieda de Cock plaatsvervangster Margriet de Groot Margriet de Groot zal binnenkort naast Jasperina de Jong een tweede plaatsvervangster hebben als Eliza in „My Fair Lady": de 19-jarige uit Deurne bij Antwerpen afkomstige Frieda de Cock, die eerste under study van de Belgische „Fair Lady" zal worden. In verband met ziekte van Jaspe rina de Jong, die in het ziekenhuis bagatelletjes, drie Flöteneekrstücke van Heydn: muziekjes voor mecha niekjes in uurwerken! Men bemerkt intussen wel, dat Simon de Zee de orgelliteratuur niet van een alledaagse zijde benadert en dat hij een man met kunstzinnige smaak moet zijn. Ook heeft hij een fijne neus voor „wat bij wat" behoort. En hier bedoelen we natuurlijk het orgel van de Voorschotense Herv. Kerk, dat hü door zijn programma a.h.w. timbraai exploreerde en ex ploiteerde, er een avonoiur van ma kend. Zo'n Fugue sur la Trompete te laten horen, een Récit de Cromorne en een donkere basmelodie, ontnomen aan een van Couperin's twee orgel missen (de kloostermis) moet de con certgever heerlük gevonden hebben. Allemaal fün van geest. En het leer de ons, dit orgel 't mooist te vinden in het solo-registergebruik. U^ko- mende stemmen krijgen hier een zeer sterk sprekende kracht. Primitiviteit Ook de primitiviteit van Oabrieli's Canzona en Cabezon's Diferencias (variaties) paste bij u'e stijl van het orgel. In hun betrekkelijke eenvoud en toch sterke fantasie (Cabezon vooral) waren die stukken zeer grüp- baar voor de aandacht. Bach daar entegen. niet bepaald een primitief, zal in het algemeen te kort komen op dit instrument, maar de uitge kozen Fantasia in C paste er weer wel bij, hoewel deze Fantasia, zelfs voor Bach's genie niet representatief is. Brahms daarnaast, die eveneens tot de genodigden behoorde, repre senteerde het meest van al het Chris tendom met z'n orgelkoraal „Herz- lich tut mich verlangen", terwijl Couperin en Messiaen meer de kerk representeerden. Messiaen: winst De Zee trof altüd raad in het ka rakteriseren (al is zijn techniek bij wijlen ietwat stroef en al was de superpositie van de bovenstemmen en het pedaal, zoals bij Brahms, soms niet helemaal volledig gaaf). De weergeving van Messiaen's Her ders uit „Le Nativité du Seigneur" en van het prachtige „Nasard van Langlais", behoorden dan ook tot de grote winstpunten van de avond. Dit subtiel genuanceerde Mes- slaen-stuk openbaarde feilloos de ge raffineerd mystische, Franciscus- achtigc instelling van deze theologi serende, visioenen makende aller merkwaardigste musicus, door wiens werk Debussy's impressionisme blijft schemeren. Een mystische atmosfeer scheppen zonder versluiering der no- Kunstflitsen De Nederlandse Comedie heeft in studie genomen het stuk „De lank moedige minnaar" (The complaisant lover» van Graham Greene in de vertaling van Alfred Pleiters. Ank van der Moer voert de regie. De dé cors zijn van Harry Wich. De be langrijkste rollen zullen gespeeld worden door: Ellen Vogel, Ko van Dijk, Guus Oster en Femke Boersma. De toneelgroep „Centrum" zal in het komende seizoen enkele premiè res inde Haarlemse Stadsschouw burg geven. In het afgelopen week einde is „Moordkans" van de Engels man Philip Meckie, de eerste voor stelling gegeven. Het gezelschap, dat zoals bekend vroeger „Puck" heette, is uitgebreid. Mies Bouhuys vertaalde deze thril- ligt, is regisseur Sven Age Larsen ler-komedie in drie bedrijven en begonnen Frieda de Cock te repete- Walter Kous voerde de regie Hep ren voor de Eliza-rol. Ook met Dolf van der Linden neemt zü nu dage- lüks de muziek door. Frieda de Cock heeft na een op leiding aan de muziekschool van Jo zef van Poppel in Deurne een cursus bewegingsleer en privélessen in to neel en zang gehad. Zü zingt „ever greens", klassiek en musicalsongs. In 1961 won zij de tweede prijs op het songfestival in Knokke. Frieda de Cock speelde een hoofdrol in de Vlaamse film „De stille genieter", die in januari van dit jaar in première is gegaan. Op het ogenblik speelt zü al in het koor van de Fair Lady- produktie. Walter Kous voerde de regie, van Delft maakte het décor. Aan de voorstelling werkten mee Luc Lutz, Ann Hasekamp, Peter Aryans, Ellen de Thouars, An Kule- man, Ina van der Molen, Gerard Hartkamp en Jan Hundling. De kunstschilder Eduard Heümans uit Aerdenhout is uitgenodigd voor de „Prix Suisse de peinture abstraite 1962" in Lausanne. Hü neemt deel met het werk „Shanty Town". De 30 mededingende werken van even zoveel kunstschilders zullen van 2 tot 31 oktober worden geëxposeerd in Galerie Kasper te Lausanne, de or ganisator van de Prix. ten is op zich zelf al een knappe prestatie. Tenslotte noemen we nog „Te lucis" uit Dupré's Tombeau en Alain's Choral Dorien, iets te op zichtig op vormgeven bedacht. V. Naar wij vernemen is te Amster dam in de ouderdom van 66 jaar na een langdurige ziekte overleden de internationaal befaamde fluitist Jo- han Feitkamp. Feitkamp, te Leiden geboren, heeft jarenlang met zün concerten de be wondering van tallozen weten af te dwingen met zyn uniek spel. Hij is degeen geweest, die de fluit als solo-instrument weer sterk in het centrum der belangstelling heeft we ten te plaatsen. De beide trio's difi hij vormden, t.w. het trio Feitkamp (fluit)Janny van Weering (klavecimbelPiet Lens (cello di gamba, alsmede Feitkamp (fluitJaniv van Weering (klave cimbel)Piet Ketting (piano) heb ben de muziekminnenden eveneens onvergetelyke uitvoeringen ^eschon- Ken. Joh. JetfKamp was ee> meester op zyn instrument heeft een ganse fluitistenschool gevormd. Vele onzer bekende fluitisten zün leerling van hem geweest. Voor de muzikale wereld betekent zün heengaan een zwaar verlies. Uit de stallen van het Circus Boltini, dat zijn tenten heeft op geslagen op de St.-Jacobsplaats te Rotterdam, isc een kleine oli fant gestolen, luisterend naar de naam „Baby". De dader is naar alle waarschijnlijkheid een lid van het personeel, een kleine donkere Spanjaard met een snor, ongeveer 40 jaar oud. Na de voorstelling van zondagavond verklaarde de Spanjaard n.l. tegen een collega dat hij een speciale opdracht van zijn directeur had gekregen om maandag (gisteren dus) met de olifant te paraderen in de Utrechtse binnenstad. De directie van het circus zegt van een der gelijke afspraak niet te weten. De verdwijning van „Baby" kan voor het circus ernstige gevolgen hebben, want het dier is de leider van een groep van vier olifanten die dagelijks in het circus optrad Sinds de verdwijning van Baby weigeren de andere olifanten hardnekkig te eten. Zolang Ba bynog niet zal zijn teruggekeerd, is het programma-onderdeel, dat door de olifanten wordt verzorgd, in zijn geheel geschrapt, want de dieren treden niet zonder hun leider op. In Den Helder Bioscopen gaan uit protest dicht Als het gemeentebestuur van Den Helder niet binnen drie dagen besluit de vermakelijkheidsbelasting voor de bioscoop te verlagen van 35 tot 20 procent, zal het publiek in de mari- nestad voor onbepaalde tüd van filmvoorstellingen verstoken zün. De directeur van de twee plaatse- lijke bioscopen (Tivoli en Witte), de heer A. Bakker, deelde gisteravond mede, dat hü als protest tegen het züns inziens uitzonderlük hoge tarief vrüdag zün bioscopen zal sluiten. De heer Bakker zei, reeds herhaal- delyk een verzoek om verlaging van het tarief tot het gemeentebestuur te hebben gericht. De enige reactie was tot nu toe: „B. en W. achten geen termen aanwezig uw verzoek in te willigen". De bioscoopdirecteur wil nu door het sluiten van zijn theaters B. en W. op andere gedachten trach ten te brengen. Volgens de heer Bakker zijn er rog maar vier gemeenten, w.o. Den Helder, in ons land. die 35 procent vermakelijkheidsbelasting op film- voorstellinge heffen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1962 | | pagina 5