Venetiaans filmfeest I Prachtige variatie op de klokkengieter Kom er ACHT-er Fraaie speeltecliiiiel<| van Zwitser Besse r~ heeft ook dit jaar weer zijn schandalen en schandaaltjes Orson Welles doet zijn best NIET op tijd klaar te zijn met zijn film I 1 Tiree uitgaven HOE WERKT HET! Kom er ACHT-er ^MICROSCOOP De elektronenmicroscoop werkt met veel„fijnere"elektronenstralen. De elektronen worden uitgezonden door een gloeidraad en door een hoge spanning versneld tot een straal. elektronen kanon gloeidraad Een magnetische objectief vergroot het,, beeld'.' anode 100.000 V lichtend scherm (Van onze Romeinse correspondent) Een filmfestival (Ongepast, we mogen het zo niet noemen. Dit is de internationale tentoonstelling van cinematografische kunst) is niet volledig, wanneer het allemaal op rolletjes loopt. Er moeten ver rassingen zijn en liefst wat schan daaltjes. Venetië heeft het ditmaal alles erg keurig willen doen en erg groot scheeps. Het festijn is dertig jaar oud en dat kroonjaar heeft de nes tor der filmfestivals willen vieren. Hoe doet men dat? Wel met een nog exclusievere keuze en tegelij kertijd met nog meer films. In Ve netië komen, wanneer het om de prijzen gaat, alleen „kunstwerken" aan bod en het enige bezwaar is, dat de Italiaanse heren, die zullen bepalen wat wel en wat niet als kunstwerk mag worden beschouwd respect afdwingende critici, daar niet van toch weer rekening moeten houden met wat de „produ cers" hun voorzetten en niet altijd kunnen krijgen wat zij willen. Nu blijken „producers" wispeltu rige heren. Een der films waarvan men veel verwachtte was „Eva" van Joseph Losey. „Eva" was aangekon digd als tweede der veertien „avondfilms". Zodra de Franse pro ducers dit hoorden, trokken zij de film terug uit de competitie. Het is ons niet helemaal duidelijk of zij het getal twee een ongelukscijfer vinden dan wel of zij van oordeel zijn, dat op de tweede dag. na de inspanning der opening van het festival en in het bijzonder van de late nachtfestijnen, die daarbij ho ren, de festivalisten de kracht niet opbrengen om alweer van een „kunstwerk" te genieten. Storm Er werd een vroom leugentje ge lanceerd: de kopie van „Eva" is niet helemaal gereed. En daarmee brak de storm los. Dus, zo rede neerden de critici, die de keurings commissie verafschuwen, omdat ze menen dat zulk een commissie on mogelijk goed kan zijn, wanneer zij er zelf geen zitting in hebben, de heren hebben de films helemaal niet gezien Wat niet klaar is, kunnen zij niet gezien hebben. En nu verweren de commissieleden zich stuk voor stuk met plechtige ver klaringen, dat zij uit ruim negen tig films, die ze allen hebben ge zien, de veertien besten hebben uit gekozen en dat aan „Eva" alleen een klein deel van de geluidsband ontbrak. Iedereen weet. dat de film wel degelijk klaar was en werd teruggenomen in verband met het getal twee. Maar het is veel aardi ger een strijd te ontketenen tussen de commissie en de critici. „Eva" werd vervangen door een onmogelijke Mexicaanse film „La Bandida": veel bloed, veel prosti tuees. veel folklore, Maria Felix tegen de vijftig als „de schoonste der schonen" en Pedro Armendaris, die we ons ook al uit onze kinder jaren herinneren als dl romantische held. Een tomatenpuree kleurig Mexico en veel doden. Het leek, ook als speeltrant, echt een film uit 1910 met later toegevoegde dialoog. Na middernacht kwam er nog een film. „De smaak van honing" <A taste of honevnatuurlijk ook buiten mededinging. Dit is een uitstekend werk, veel beter dan het toneelstuk, Bridgevraag dezer week: In een parenwedstrijd heeft men (Zuid) Sch. H 5 2, Ha. 7 5 4, Ru. A V 8 3, KI. V 8 2. West, eever. niemand kwets baar. Biedverloop: west 1 schoppen noord past oost past, wat moet zuid doen? Antwoord elders op deze pagina. Het onderstaande spel zag ik de Zwitserse meesterspeler Jean Besse eens afwerken te gen minder sterke oppositie. Het is een prachtig staaltje van uitstekende speeltechniek, alsmede een goed voorbeeld op welke wijze minder sterke spe lers dikwijls teveel inlichtingen geven over de bestaande kaart- verdeling. Eerst geef ik uitsluitend de nz- spelen en het biedverloop U kunt dan eens nagaan wat uzelf gedaan zou hebben: Sch. H 6 2 Ha. B 8 5 3 Ru. B 4 KI. H V 8 5 n W o z Sch. A 7 3 Ha. AV 9 7 4 Ru. V 3 KI. A 9 2 West was gever, OW stonden kwetsbaar. Het bieden ging: west pas - noord pas - oost pas - zuid i harten - west 2 ruiten - noord 3 harten - oost pas - zuid 4 harten - allen passen. Anna Karina en haar echtgenoot Jean-Luc Godard. hoofdrol speelster en regisseur van de film "Vivre sa vie", een schokkend werk. dat een fiks schandaal in Venetië veroorzaakte. Anna en Jean-Luc pakten van kwaadheid hun koffers. klaar". Er komen drie versies van, een Franse, een Engelse en een Ita liaanse. Het blijkt nu. dat Orson Welles, gewoonlijk geen bescheiden man, op het laatste ogenblik bang is geworden, dat hij geen prijs zal verwerven. Sedert verscheidene ja ren heeft hij niet meer als regis seur gewerkt en „Het Proces" moet zijn „triomfale terugkeer" worden. Hij doet nu zijn best om te zorgen niet op tijd klaar te zijn. Voor de Franse en de Engelse versie, die uit Parijs moeten komen, is hem dat gelukt. In Rome werkt men dag en nacht als bezetenen om de Italiaan se versie op tijd in Venetië te krij gen. Orson Welles is ook in Rome, maar doet alsof de hele film hem niet aangaat. Hij wandelt in de Via Veneto en heeft nog nooit, zoveel tijd beschikbaar gehad voor een ieder, die een praatje met hem wil maken ten. De ondergrond, die men proeft, rust op een solide cultuur, meer wijsgerig dan litterair. En de film zelf is steeds zuivere cinematogra fie. waar elk effect bereikt wordt door middel van de camera. Het verhaal, het leven van een prosti tuee. is verdeeld in twaalf „hoofd stukken", die als in een ouderwetse roman met titels worden aangeduid. Godard benadert die prostituee. Nana (maar hoe ver zijn we hier af van Zola, die voor het eerst die naam vereenzelvigde met het oude beroep!) niet met zijn hart, zelfs niet met zijn vingers. Hij toont ons de prostituee, zoals een bioloog ons vlinders of torren zou tonen, volkomen a-passioneel. Het is een uiterst moedige film, die ons din gen laat zien, waar gewoonlijk angstvallig omheen wordt gepraat. Er dit heeft juist het „schandaal" gewekt. één van die uitzonderlijke films, zo als de Engelsen er ieder jaar een of twee maken. Helaas was er weinig publiek over: alleen taai geduld en sterke zenuwen waren bestand ge bleken tegen „La Bandida". Nieuive Voor de directie van het festival rijzen alweer nieuwe moeilijkheden. Dezer dagen moet „Het Proces" worden vertoond naar de roman van Kafka, door Orson Welles ver filmd. Het is een Frans-Italiaanse coproduktie. Maar zal hij klaar zijn? Die film. dat geeft de com missie toe, was -„nog niet helemaal Ernstiger Het „grote schandaal" is van ernstiger aard. Ook omdat er een film bij betrokken is, die een redelijke kans maakt in de grote prijzen te vallen. Het gaat om „Vi vre sa vie" van Jean-Luc Godard. Reeds in „A bout de scufle" heb ben wij Godard leren kennen als een der belangrijkste jongeren van de „nouvelle vague". „Vivre sa vie", een grijze, trieste film, sterk onder de invloed van Sartres existentia lisme, overtreft zuiver filmtech nisch zelfs dat „grote" voorbeeld, ook al speelt een enkele keer de voorliefde van de fotograaf voor ongewone gezichtshoeken hem par- Met een magnetisch- veld kan men de straal afbuigenhet werkt als,magnetische lens". Een magnetische condensor centreert de bundel op het voor werp. 1 Een projectorlens I vergroot het nog I meer en werpt net I opeen beeldscherm, I als van een TV toestel I Gewone microscoop: het beeld (groep bac- terieën) 700x vergroot. ffrC'V: Elektronenmicroscoop fragment van een der bacterieën,70000x vergroot. Zaterdag 8 september 1962 Pagina 4 Godard heeft van zijn film twee uitgaven gemaakt, een voor de bio scoopzaal en die draait reeds in Frankrijk en een tweede uitsluitend voor festivals en filmliga's. Er is een gedeelte waar Nana, de actrice is de Deense Anna Karina, de ver schillende kamers van een „mai- son close" laat zien met wat zich daar afspeelt. In de voor het ge wone publiek bestemde uitgave heeft men daar bepaalde onderdelen met zwarte rechthoekjes bedekt. In die voor het festival wordt het naakt naakt gelaten. En zo hebben de journalisten de film gezien. Iemand heeft kennelijk daarover zich be klaagd bij de directie. Het gevolg waren vele telefoongesprekken tus sen het „Paleis der Cinematogra fie", Parijs en Rome. En tenslotte is er een besluit ge vallen, dat onmogelyk kan wor den goedgepraat. De voorzitter van het festival heeft aan Godard een schaar in handen gegeven en hein bevolen bepaalde gedeelten weg te knippen: een totaal van ruim drie minuten projectietijd. Dit is wer kelijk ongehoord. Niet de censuur, niet de politie, maar het festival bepaalt, wat de jury en het publiek mogen zien. Met veel zeer heftige Franse krachttermen heeft Godard zich van de opdracht gekweten en on middellijk hebben hij en Anna Ka rina, zijnde mevrouw Godard. hun koffers gepakt om het Lido te ver laten. Zij waren dus 's avonds niet tegenwoordig. Uitverkocht Ondertussen had het bericht, dat er in „Vivre sa vie" tonelen te zien zouden zijn, waarbij „Les Amants" van twee jaar geleden een vermaak voor kostschoolmeisjes werd, de ronde gedaan. Gevolg: een uitverkochte zaal. Dames in hun kostbaarste toiletten, behan gen met juwelen. Heren, die ter- wille van „een grote avond" hun ridderorden op de witte smoking jasjes hadden gespeld. En daarna de algemene teleurstelling: het meest pikante was verdwenen. De journalisten, die „de volledige Na- na mochten zien", gelden sedert die dag als wezens van een hogere orde, algemeen benijd En intussen was „Lolita" aange komen. Sue Lyon, de jonge Ame rikaanse „nimf", die 15 of 16 jaar oud zou zijn maar is zij niet een jaartje ouder?) is iets te paf ferig en ook iets te kunstmatig blond om helemaal Nabokovs Lo lita te kunnen zijn. Maar haar ogen, viooltjesblauw en ieder ogen blik van uitdrukking veranderend, zijn voldoende om te begrijpen, waarom Stanley Kubrick nu juist dit meisje heeft uigskozen. Naar het heet, heeft zij de roman niet gelezen. Zij leest „de interessante boeken, die mijn ouders en mijn lerares mij aanraden". En de per soonlijkheid van Lolita heeft zij begrepen dank zij „wat mijnheer Kubrick mij heeft verklaard". In Amerika heeft zij de film. verbo den voor personen beneden de achttien jaar. ook niet gezien: zij zou dus eigenlijk niet weten, waar om het gaat. Ook in Venetië mogen „personen beneden de achttien" de voorstellingen van het festival niet bijwonen, omdat geen der films de censuur is gepasseerd. Toch onder Sue Lyon zou dus alleen even de zaal binnenkomen voor de film begon en daarna weer by het ap plaus aan het einde. Volgens som mige kranten is het zo toege gaan. Dit is beslist niet waar: Sue Lyon, we hebben er extra op ge let. heeft de hele voorstelling bij gewoond. Is ze misschien toch achttien? In ieder geval heeft Ku brick het boek zo verfilmd, dat de meer erotisch-getinte episodes nau welijks worden aangeduid. Het is (zoals wij al eens schreven - Red. LD.) een „Lolita" voor massa-con sumptie. Een beetje Hollywoodgen- re. James Mason is als professor Humbert Humbert voortreffelijk. De tentoonstelling (Cannes, schrijft men hier, is een festival, bijna een kermis, Venetië is en blijft de enige, werkelijke tentoon stelling) biedt behalve de veertien (na het uitvallen van „Eva", der tien) films, die naar de prijzen dingen, nog veel meer. Er zijn er nog 28 in de informatieve afdeling en daaronder een stuk of acht, die ook meedingen naar een der prij zen, die voor „eerste werk van een veelbelovend regisseur". Verder is er de retrospectieve afdeling met veertig films, waar dit jaar de gro te strijd van de stomme en ge sproken Amerikaanse film aan de beurt is. Wie wil, kan van half tien 's morgens tot een uur, half twee 's nachts in de bioscoop zit ten en daarna nog deelnemen aan nachtelijke festijnen met de gro ten en niet-zo-groten van het wit te doek Oplossing bridgevraag dezer weck: Uit het bieden is dui delijk geworden, dat noord óok wel wat heeft, doch ver moedelijk géén lange kleur om iets te bieden. In deze si tuatie beveel ik aan, één Sansatout te bieden en dat. in dit. geval als een niet- sterk bod te beschouwen. Heeft men als zuid wél een sterk spel, dan kan men eerst doubleren Deze techniek is goed als het openingsbod één schop pen of één harten was. Opent de tegenpartij één ruiten of een klaveren en gaat hij verder pas pas dan is een Sansatoutbod juist sterk, omdat het alle andere eénbiedingen overslaat. Een doublet kan in dat tweede geval zwak zijn. Zou west dus met één klaveren hebben ge opend en het gaat hierna: noord pas oost pas, dan kan zuid met het gegeven spel het beste doubleren. r t i t t i t t t t t EU het speuren naar materiaal bi verband met onze beschouwin gen over het klokkengieter- standaardeindspel van Olsen ont dekten wij nog een stand van de Amsterdammer Anton Insbeer uit 1938. Men zie diagram I, waarin wit buitengewoon mooi wint door 41-36. Slaat zwart naar 46, dan volgt de klokkegieter van Manoury- Slaat hij naar veld 41 doen komt het einde met 16-21 en 36-31; ter wijl de fraaie variatie is dat bij het slaan naar veld 37 het offer 36-31 volgt waarna 47-42, 17-21, 16x 27, 26-8, 27-21 en 42-37, met winst. Bovendien ziet men dat eindspel van Olsen er in zit wanneer men na 41-36 gewoon zou vervolgen met 16-49 en het opdrijven van echyf 17 naar 26. Van dezelfde Insbeer «chjjnt ook te zijn da positie: Z. 23 en 45/W. 7, 34, 44, 49, waarin 44-40, 45-50, 34-29, en nu 7-1 wint. Dit soort standen is voor de praktijk van be lang daar Groenteman voor de oorlog eens won door de positie in diagram II op de volgende manier: 19-23, 28x19, 17-22, 27-21, 22-28, 19- 14, 28-32, 14-10, 32-37, 10-5 top 10- 4. 35-40), 37-42, 5-10, 42-48, 21-16, 48-31, en het zag er naar uit dat de party remise zou gaan worden zoals meestal in dit soort standen. Maar nu kwam het raffinement van de sterke speler, die een be hoorlijke dosis eindspelkennis heeft. Groenteman had deze spelgang ge nomen om de kans die in een der varianten ligt. Speelde hij direct, schijnbaar* nonchalant de zet 16-11, dan zou zwart veronderstellen met 31-22 remise te maken. Ja, dat ver onderstelde hijl Groenteman bleek met de ideeën van de trik-trak, hiervoor gegeven.volkomen op de hoogte en won op slag. Zo kan men een partij, die uit de hand dreigt te lopen, met enige geraffineerd heid wederom in zijn macht krij gen. Speelt men in de opening: 32-28, 17-21, 37,32, 21-16, 41-37, 11-17, 31- 27, 19-23, 28x10, 14x23, 34-30, 6-11, 30-25, 1-6. 25x14, 10x19, 33-28, 5-10, 35-30, 15-20, dan kan men zich het motief tot de laatste zet van zwart goed genoeg indenken, want 10-14 wat men gewoonlijk het liefste bij schuift, kan niet door het geraffi neerde 35-30. Aan 9-14 komen doen veel dammers niet graag, dat valt buiten hun opvattingen van „ge woonte-opbouw". Echter wordt dit nu zwaar afgestraft omdat volgt 27-22, 37-31, 30-24 en 39-34 met al tijd dam na!! De stand ziet men in diagram III. Damslagen zyn prachtig, maar oppassen blijft de boodschap want men kan er zich lelyk aan „bran den", zoals een Frans dammer te gen Husson overkwam (zie IV). De laatste deed alsof hij z'n dag niet had en speelde in de diagramstand een beetje domweg 39-34. Zwart dacht niet anders of nu werd hem de winst in handen gegeven. Ieder een kan de eenvoudige dam zien die nu volgde. Maar kunt U ook yoov het bord, zonder aanraken van stukken zien hoezeer de partner zich vergist had? En wat „zijn ein de" was? 1. streep op mouw politieman ont breekt 2. snor politieman 3. maan op omgedraaid 4. paal bord is korter 5. geweer rover is langer 6. onderste raam in huis is kleiner 7. been rover achter hek 8. een kippetje extra No. I Ant. Insbeer 1 2 3 4 5 Z.: 17. 19 dam. W.: 16 dam, 28, 41, 47, 48. No. II Uit de party 1 2 3 4 6 Wit: J. Groenteman Z.: 17. 18.19, 35. W.: 27, 28, 29, 44. No. III Opening 1 2 3 4 6 Z: 2/4, 6/13, 15/19, 23, 26. W.: 27, 28, 32. 35/40, 42/50. Wit speelt 35-30, zwart 15-20? No. IV Uit de party 1 2 3 4 5 Wit: Maurice Husson Z.: 2, 6, 8, 11/14, 16, 19, 24/26, 29. W.: 27. 28. 31/33, 36/40, 43, 45. 46 Hier 39-33? Kunt U de acht afwijkingen in de beide bovenstaande tekeninge n vinden? De juiste oplossing vindt U elders op deze pagina.11 - rti Dl West begon ruitenheer en ruit a aas te maken, waarop oost rt ruiten 2 en ruiten 5 speelde, oi slag 3 speelde west schoppenb w na zuid dacht enige tijd na ij speelde als volgt verder. In no H werd in slag 3 schoppenheer gele oost speelde de negen bij. In i 4 speelde noord (tafel) hartenbi oost dekte met hartenheer, i hartenaas en west harten 6. Z wist natuurlijk al. dat west hart heer niet kon hebben want i die kaart en zijn vermoedelijk i kaart ruiten (kwetsbaar volgbtx zou west wellicht hebben geupt In slag 5 speelde zuid klaveB 9 bij noord de klaveren vrouw D. beide tegenstanders bekenden k ne klaveren. In slag 6 speelde no l harten 3 oost harten 2 11 dacht nog eens even serieus na sneed tenslotte met harten 9, een kleine ruiten! Hiermede 1 Besse de drie hartens van Oost geëlimineerd; in de volgende j werd hartenvrouw gespeeld weer een ruiten, en oost moest h ten 10 inleveren. Het snijden op hartens was logisch want west lange ruitens heeft, is de ki groter dat oost langere hartens I zit. Maar nog was de kous niet air doch er was een fout van de tegy' partij nodig om de zuidspeler n der op weg te helpen. Zuid sp< de n.l. nog één ronde troef m ruimde weer een kleine r op. noord bekende harten, oost speelde een schoppen by, og<j schijnlijk de onschuldige schoppl vijf. Wat concludeerde zuid du uit? Dat oost in elk geval méér dl vier schoppen had gehad, want a een vierkaart in die kleur zou o[ nu zeker niet zijn bezit tot sleet twee schoppen ingekort hebben, j De leider had nu te doen met <1 tegenpartij, die de kaarten bif net zo goed open hadden kuni leggen. Eerst incasseerde zuid schoppenaas, waarop west schoppen 10 bekende en daail ging Besse's scherpe brein even aan het rekenen: oost kennelijk gestart met vijf scha pens, dus had west er maar tri( gehad (wat klopte met het vallll van boer en tien). Wests oor.sprcn kelijke kaartverdeling was dus vit wel zeker geweest: 2 schoppen&p harten, 6 ruitens en dus 4 kijli veren. Zuid speelde nu klavereni na. by oost viel de klaveren I in de volgende slag kwam klaveri 2 uit zuid en toen west de 7 tév speelde, sneed noord met klaver] 1 acht. Dit gelukte en op noords ral terende hoge klaveren kon zuid at schoppentje kwyt: vier harten, vi> gemaakt. li Was u dat tegen de bestaanfi kaartverdeling óók gelukt?! H. W. FILARSl! Een lichtbundel wordt bij overgang van de ene stof in de andere gebro ken, door een ingewikkel de wisselwerking tussen lichtgolven en materie deeltjes. Door die breking is het mogelijk, met een lens een ver groot beeld van een voorwerp te vormen. In een gewone microscoop wordt het voorwerp met een condensor verlicht. Het objectief vormt een vergroot beeld,dat door het ocu lair nog meer wordt vergroot. Doordat licht een golfverschijnsel is, kan een lichtmicroscoop slechts vergroten tot ruim lOOOx. Zeer kleine deeltjes worden door de lichtgolven „omspoeld"

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1962 | | pagina 20