kussa- ais Hongaarse tok j|& en als Javaanse ramtsusa 'T IS OF JE JE EIGEN MOEDER HOORT ISt Details van de Parijse najaarsmode Tanl4Jük mi Gemakkelijk koken UIT en THUIS overpeinzing MENU VAN DE WEEK ROCOCO Zaterdag 25 augustus 1962 Pagina 3 Mevrouw Van der Veen in haar keuken bezig met het be reiden van kussa Niet alleen mevrouw R. Lotgering Hillebrand is aan het experimenteren geslagen met de nieuwe Nederlandse zomergroente kussa, maar ook een aantal minder bekende keukenprinsessen, zag in de kussa een prettige afwisseling op het zomermenu. Voor mevrouw Van der Veen Burggravenlaan 87. Leiden heeft de kussa weinig geheimen. Me vrouw Van der Veen is namelijk Hongaarse van geboorte en in haar vaderland wordt de kussa, die daar tök heet, veel gegeten. Men heeft in Hongarije een spe ciale schaaf voor de kussa, die lijkt op een komkommerschaaf. In het mes zitten echter weer kleine mesjes, als tandjes, waardoor de vrucht direct in repen kan worden gesneden. Mevrouw Van der Veen kwam (Foto L.D./Holvast) na de eerste wereldoorlog met een kindertransport naar ons land. Zij is nu 31 Jaar getrouwd en heeft vrijwel al die jaren in Leiden ge woond. Natuurlijk is ze wel terug geweest in Hongarije en daar heeft ze van haar moeder geleerd, hoe de tök moest worden bereid. „Alleen", zegt mevrouw Van der Veen, „de kussa wordt hier zo klein afgesneden, het lijkt wel of ze nog niet helemaal volgroeid is. Bij 07is is de vrucht veel gro ter en het is ook lekkerder als de kussa rijp is. De oranjekleu rige kussa is alleen lekker als ze wordt gebakken, de lichtvlesige kussa kan worden gekookt". het een papje wordt. Giet en roer alles voorzichtig door de gekookte kussa en de rest van het vocht Dit alles op een laag vuurtje laten doorkoken tot al het vocht is ge bonden. Voor het opdienen een beetje zure room en fijngehakte kervel door het gerecht roeren. Er wordt gebraden varkensvlees bij gegeven. „Het is heerlijk", zegt me vrouw Van der Veen. In saus Hoi, Ik heb de moeder van Henkie's vriend aan de telefoon. „En toen zei ik nog tegen hem: doe het nu niet, want het gaat tóch niet. Maar dat joch is zo eigenzin nig, dus moest en zou het ge beuren. U begrijpt: er kwam niets van terecht. Builen, schrammen en huilen. Zou je zo'n knaap nu niet? En natuur lijk toas het toch nog ónze schuld. Ik luisterde afwezig. Haar ver ontwaardigde stem klonk zo be kend en alles wat zij vertelde was zo vertrouwd. Buiten geselde de storm de tuin in zomertooi. Regen, kletterde tegen de ramen. Achter mijn rug maakten de kinderen la waai. U bedoelt Henkie toch? vroeg ik plotseling, wat de karakterbeschrij ving die zij daar weggaf van een eigenzinnig jongetje was onze zoon ten voeten uit. Neen! riep de moeder van het vriendje. Natuurlijk niet. Ik heb het over Kees, onzeKe es. O, ja neem me niet kwalijk. En hoe liep het af? Zoals een dergelijk geval altijd a loopt, zei zij. Wij kregen de schuld voor zijn stommiteiten en het knaapje was nog beledigd ook. W)ér had ik het gevoel, dat zij over Henkie (of Adriaan) sprak. Met een zucht maakte ik een eind aan het gesprek en leg de de telefoon neer. Vreemd, dat jongens van een jaar of dertien, veertien zo weinig individuele verschillen vertonen. Altijd wanneer ik Kees moeder spreek, raak ik in de knoop. Over wie heeft ze het nu? Over Henkie, over Kees, over Adriaan of over een buurjongen? Wie bedoelt zij met: die praal hans. dat braniejochie, die herrie maker? Het kost me telkens weer moeite mij te realiseren dat in de grond van de zaak al die jongens in de puber-tijd 't zelfde zijn.de- zelfde dwaasheden uithalen, er het zelfde meerdenvaardigheidscom- plex op na houden en allen even onzeker en onstuimig zijn. Zo kan het ook dikwijls gebeuren, dat ik Adriaan een standje geef voor brutaliteiten, die door Henkie waren gedebiteerd, en omgekeerd. Al verschillen hun karakters als de dag en de nacht, er zijn mo menten, dat ik de zoons met elkaar verwar, vooral wanneer zij hun <CfYloeclerlyk& dagelijkse opstandige bui hebben. Want dan vallen alle verschillen weg en is de onhandelbaarheid van Henkie precies gelijk aan die van Adriaan. Het behoeft geen betoog, dat een dergelijke persoonsverwisse ling hun diepe verontwaardiging gaande maakt en zij mij de hef tigste verwijten doen over mijn ..onrechtvaardigheid"Maar kan ik het helpen dat kinderen in de puberteit allemaal eender lijken? Neen dan wij moeders. Wij zijn dat stadium van zekerheid, van aarzelend onze weg zoeken in de banjer van het leven reeds lang te boven. Wij zijn erkende per-, soonlijkheden en niemand zal ons met elkaar verwarren Of toch Op een ochtend kwam Kees on ze zoon afhalen. Henkie treuzelde, kon niets vinden, vond wel even tijd om de poes te knuffelen, zijn zusje te plagen, de boekenkast over hoop te halen en zijn jas te scheu ren. Zo vroeg op de ochtend kan ik dat alles nog niet hebben, dus liep ik braaf te mopperen. Kijk toch, wat je doet. Moet dat nu zo ruw? Berg eerst die rommel op, voordat je weggaat. En laat die kat met rust. Kees stond er zwijgend bij, heel gelaten, alsof ik tegen hém tekeer ging. Toen ik de uitdrukking in zijn ogen zag. bleef ik midden in de klaagzangen steken. Wat denk je nu? vroeg ik nieuws gierig. Eh niets mevrouw, zei hij be duusd. Al dat gemopper klinkt je zeker vertrouwd in de oren? vroeg ik in een moment van inspiratie. Hij knikte stom. Of je je eigen moeder hoort, niet waar? ging ik door. Nu lachte hij, bijna opgelucht. Ja, precies hetzelfde, bekende hij. Daar stond ik. met al mijn zogenaamde individualiteit. Het be zit van een dertienjarige zoon schijnt de moeders toch gelijk te schakelen. Komt dat nu, omdat die kinderen allemaal hetzelfde zijn? Of zijn wij moeders allemaal eender en lijken onze kinderen daarom zoveel op elkaar? Het is een probleem waar ik nog niet uit gekomen ben. THEA BECKMAN. Advertentie gaars Het Hongaarse recept, dat we van haar kregen: Men schilt de kussa en snijdt deze in vier delen. De zaden en eventueel draden bin nenin weggooien en dan de vrucht in dunne repen snijden van onge veer 10 cm lag en 1 cm dik. Met water en zout gaar koken. Doe er niet te veel water op, de kussa moet net onder saaan. Laat dan in een kleine pan 1 ons boter of margarine smelten. Voeg er 1 tot 1 eetlepel meel bij en laat dit mensel onder voortdurend roeren lichtbruin worden. Hak een klein stukje ui fijn en fruit dit mee naar smaak een beetje zoete pa prika-poeder bijvoegen. Giet nu onder voortdurend roeren alweer, kookvocht by het mengsel, zodat MEM ZEGI dat bruine eieren voedzamerzun dari witte ONJUIST De vee. dmgswaarde ispre. cies hetzelfde LEIDEN Cr dat ratten instinc tief schepen verlaten die aaan zinken ON. JUIST Maarzij ontdek ken de lekken eerder dan de bemanning dat SO b „bave Our Souls'"betekent ONJUIST S.O.S is ge woon een afGesprökeo noodsignaal üe bete kenis..Save Our Souls "is er pas veel later aan gegeven. dat katten zich lik. ken om schoon te blij. ven ONJUIST. Het vocht dat katten uit transpireren wordt door het zonlicht om gezet invitamineD. De kat likt dat voor haar gezondheid instinctief op dat macaroni eer. uitvindingvan de Itali anen is. on Juist. Duizenden jarenvoor Christus aten de Egyptenaren het reedg datopUslandp.inw. meer boeken worden gelezen dan in enig ander land JUIST. De heer S. J. P. Donkersloot uit de Antillenstraat te Leider» schreef ons het volgende: „Van morgen zag ik in een groenten- winkel in Leiden een kist met vruchten, die mij deden denken aan de ramtsusa, die wij op Java zo vaak kweekten en aten. Ik dacht, dat deze vrucht er misschien een variëteit van zou zijn. Toen we de vrucht doorsneden, deed ze echter meer denken aan de Latsu puti, die tot dezelfde fa milie behoort als de komkommer en de meloen. Mijn vrouw begreep toen wel hoe ze de vrucht moest klaarmaken. Vanavond kreeg ik deze vrucht, gesneden in dobbelsteentjes van 1 cm3, verwerkt in een saus var» champignons en gekruid met wat rauwe gember en een tikkeltje knoflook bij de rijst. Deze groente mag maar een paar minuten koken, zodat ze niet te zacht wordt. Ik vind de smaak van de kussa minstens even goed als van de ramtsusa en by rijst in verschillende sausen is ze erg lek ker". Met ontbijtspek Uit Den Haag kregen we nog een recept voor kussa met gerookt ont bijtspek en gekookte rijst. Reken per persoon op een ons gerookt ontbijtspek en 250 gram kussa. Neem liever niet de zeer grote kussa's doch die van een lengte van ongeveer 20 cm. Voorts een mespunt kerrypoeder en wat fijngehakte peterselie. Bak het ontbijtspek uit in een koekepan totdat het zachtbruin en knappend is. Haal het spek uit de pan en houd het warm in een apart pannetje op een waxine lichtje of een laag gasvlammetje. Schil daarna de kussa, snijd deze overlangs door en haal indien er pitten inzitten deze eruit. Snijd het vruchtvlees in vierkan te blokjes van ongeveer 2 centi meter, die daarna in het uitgebak ken vet worden gedaan. De kussa op een laag pitje ge durende 5 tot 10 minuten gaar sto ven. Af en toe roeren, zodat de blokjes niet bruin worden. Geen water toevoegen, want dan wordt de kussa hard. Wel kan er een mespunt kerrypoeder of wat fijn gemalen peper bij worden gedaan om de smaak nog te verhogen. In tussen heeft u de ryst gekookt. Re ken op 125 tot 150g ram per per soon en ongeveer 3 dl water per 100 gram rijst, alsmede wat zout. Van de rijst maken we een rijstrand. Dit kan als volgt worden gedaan: Smeer een schaal met schuin op staande randen in met boter. Druk de droge, gekookte rijst stevig tegen de randen van deze schaal en stort de rijst direct daar na op een warme schotel. Vul het midden van de schotel met de ge stoofde kussa en leg het knappen de ontbijtspek er boven op. (Het overgebleven spekvet is een heer lijke jus). Bestrooi het geheel met peterselie en uw smakelijke en goedkope maaltijd is klaar. Een Engels mantelpakje van zwart en grijzeJweed naar een ontwerp van Victor Stiebel. De rok is overslaand. Het hoedje is hetzelfde materiaal als het pakje. Wilt U nog profiteren van de laatste vakantie dagen en er op uit trekken, zorg dan voor praktische en vlug te bereiden maaltijden. Een- pansmaaltijden zijn ideaal en hierbij hoeft U heus niet te denken aan onze stevige winterse stamppotten. ZONDAG: grapefruit, paprika-rijstschotel, vanillevla met rode bessen. MAANDAG: stamppot rauwe andijvie met uit gebakken spek,, schuimige yog- hurtvla. Dank zij Telstar hebben we de eerste plaatjes van de Parijse najaarsmode vroeger dan ooit onder ogen gekregen. Eerder dan ooit denken we dit jaar aan warme, modieuze najaarskleding. die we eigen lijk liever vandaag zouden dra gen dan pas straks in septem ber of oktober. En voordat we straks de nieuwe Parijse lijnen in Nederlandse con fectie vertaald zien, zullen velen van ons dan ook al een herfsttoi- letje hebben gemaakt, waarmee ze september in alle behaaglijkheid kunnen afwachten. En het is niet onverstandig ons dan een beetje te laten beinvloeden door wat Parijs onlangs heeft laten zien. We houden in gedachten: de nieuwe split-plooi in Dior's rokken, de pompons, wat langere tailleur- jasjes (langer ook als ze kort zyn), rokken, die niet wijd zijn maar wel berekend op bewegingsvrijheid, niet effen weefsels visgraat, pied de poule, tweeds in gedekte, sombe re najaarskleuren, of een mooie ruit in zwart en bruin of donker grijs- Met zwart zullen we 's avonds niet alleen klassiek, maar ook hoogst modieus zijn, vooral als we dan gehuld zijn in crepe, wol, flu weel of brocaat. Bij straatkleding voor de komen de winter denken we aan hoge kra gen en sjaals, die om hals en kin worden gedrapeerd, aan capes en capekragen, aan capuchons met of zonder bontrand. Met een jurkje als dat van foto 1 zijn we altijd goed gekleed, want niet alleen is het praktischen aan trekkelijk, maar ook up to date dooi de stof waarvan je zou zweren dat hij gebreid is ial kwam hij dan ook van het weefgetouw). De rok die net niet recht is, is een tweede de tail van dit model modieus maakt Ontwerp: Jopp.v. Parijs). Bent u op zoek naar een man telpakje let er dan op dat het jasje wat langer is dan de afgelopen ja ren gebruikelijk was (foto 2). Twee kleurenweefsel werd in dit model van Tiktiner, voor jasje, cape en hoed gebruikt terwijl de tailleurrok effen is. - Donkergijze flanel is niet al leen een van de meest praktische stoffen voor elke garderobe, maar bovendien wordt het in de 'mode van dit najaar weer bij zonder veel verwerkt. Het japon netje van foto 3 werd ontwor pen door Billet. De laatste foto toont een simpel toiletje voor het cocktailuur: een zwarte fluwelen rok en een blouse van witte mousseline, beide heel praktische garderobestukken. J.V. ir DINSDAG: stoofschotel van spitskool, kaas en tomaten, karnemelkse pap. WOENSDAG: tomatensoep, blinde vinken, sla en patates frites. DONDERDAG: macaronischotel met ham en kaas,drie in de pan met appel. VRIJD \(i: omelet a la savoyarde, tomaten- sla of bloemkool met verse worst en aardappelen, watergruel van verse bessen. ZATERDAG: pannekoeken, kruisbessen. Paprika-rijstschotel 250 g rijst. 2 k 3 paprika's, 1 ui, 2 tomaten. 250 g kaas, 100 g cham pignons, 50 g boter, zout, peper, kruiden. De rijst droog en gaar koken (reken voor 1 kopje rijst 2 kopjes water). Was de paprika's, verwijder de zaadjes en snijd ze in smalle reepjes. Bak deze met de gesnipper de ui lichtbruin in de boter de gewassen champignons slechts en kele minuten meebakken. Meng al les door de droge rijst en maak het geheel op smaak af. Alles overdoen in een ingevette vuurvaste schotel. De kaas in plakjes snijden, evenals de tomaat en deze afwisselend op de rijst leggen. De schotel in een vrij warme oven plaatsen, tot de kaas gesmolten is (plm 20 minuten). Stoofschotel van spitskooltomaat en kaas 1 kg aardappelen, kleine spits kool, kg tomaten, u- pd belegen kaas, zout en peper. De in smalle reepjes gesneden spitskool met de in kleine blokjes gesneden aardap- minuten. Op het laatst de pelen gaar koken in - 20 min. Op het laatste de ontvelde en in plak ken gesneden tomaten toevoegen. Het vocht binden met iets maizena of aardappelmeel en afmaken met een klontje boter en de in dobbel steentjes gesneden kaas. Omelet a la Savoyarde 5 eieren ,4 grote rauwe aardappe len, 3 eetlepels melk, 125 g geraspte oude kaas. 50 g boter. De geschilde aardappelen in klei ne dobbelsteentjes snijden, in een doek drogen en in de koekepan in Je boter lichtbruin en gaar oakken met een deksel op de pan om het .aar worden te bevorderen". De eie ren met wat peper en zout kloppen, de melk toevoegen en de geraspte kaas erdoor roeren. Dit mengsel over de gare aardappelen gieten en de omelet goudbruin bakken. Winkelen is een kunst op zich zelf en de grootste kunst is wel, om op het geschikte moment iets NIET te kopen. De meeste mannen zullen dat nooit kunnen begrijpen. Ik zeg: de meeste. Want ik ken er ook die onverdroten de hele stad, en desnoods twee steden, afspeuren tot ze precies hebben gevonden wat ze willen. Dat zijn echter uitzonderin gen. Het merendeel gaat naar de stad om zoals dat hier in de omgeving wel eens kern achtig genoemd wordt een winterjas of een pak „te halen". Dat wil dan zeggen: je gaat naar een zaakdie je min of meer kent en komt er na een kwartier weer uit met een jas. „Jullie met je gezeur van eerst eens hier en daar te willen kij ken? Is dit een behoorlijke jas of niet? Nou danl" Ik ben zelf laatst eens op een handtas uit geweest. Hij moest zijn: een vrij nauwkeurig be paalde tint donkerbruin, een model in de breedte en beslist geen glimmende beugel met al lerlei tierelantijnen. Een tas dudie er gedistin geerd en een tikkeltje duur uit zag ,maar dit laatste in werke lijkheid toch niet al te zeer was als u begrijpt wat ik bedoel. Dat betekende dus winkel in winkel uit om een onnoemelijk aantal tassen te bekijken. De een was mooi, maar te duur; de andere te licht van tint; de der de had een nare, drukke beugel. Tassen bij dozijnen, maar de mijne was er niet bij. Dat is het n.l., vindt u ook niet? Je moet op een gegeven moment ineens zeker weten :dit is mijn tas. Is die er niet bij, dan zeg je uiterst minzaam: ,J)ank u wel voor de moeite, juffrouw, maar ik wil toch graag eerst nog eens verder zien. Dag juffrouw!" Dan wandel je statig de deur uit, en dat is dan 't moment, dat een man tot geen prijs beleven wil. Op die tassenveldtocht kwam ik tenslotte in een winkel, waar 't wel leek of er lijm op de vloer zat, waar de verkooptechnische argumenten als een dicht spin rag om je heen gesponnen wer den. Ik kon er niet weg komenl De verkoopster het leek me de bazin zelf en misschien was het zij dat wel vond me een teut, dat was duidelijk „Me vrouw", zei ze tenslotte enigs zins nijdig, „U kunt niet beslui ten". Daarin had ze ongelijk". Ik had n.l. allang besloten dat mijn tas niet in voorraad was; ik kon alleen maar niet van de vloer los komen. Ik kon niet door dat spinrag heen breken. Toch stond ik even later op straat, zonder tas. Hoe kwam dat". Doordat de verkoopster in eens een fout maakte. Ze ging een tas aanprijzen, die ze me even tevoren grondig had afge raden. „Nu ja een heel aar dige tas voor de prijs, hoor me vrouw". Maar ja géén leer natuurlijk en er gaat toch niets boven echt leer". En toen zou ik ineens een sufferd zijn, die niet wist wat ze versmaadde als ik niet juist die tas nam!! „Nee, mevrouw, dank u wel. Maar ik wil er eerst nog eens over denken". En weg was ik! Een paar dagen later ben ik met nieuwe moed en frisse krachten weer op 't oorlogspad gegaan en nu heb ik een tas. Precies naar m'n zin, in alle opzichten. Nou ja alle! Een béétje aan de dure kant is h\j wel. Maar ja kleur en model kun je op een bepaald moment beschouwen als onwankelbare principes, maar wat is nu wis selvalliger dan de begrippen duur en goedkoopDie kunnen zich soms van de ene dag op de andere wijzigen! Hermine G. Uw modehuis

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1962 | | pagina 13