kunst Operaseizoen in atmosfeer van een typisch Engels tuinfeest Sublieme opvoering Pelléas et Mélisaiide Componist Oscar van Hemel zeventig jaar waard. Albert et© Klerk; superieur organist in Pieterskerk Vloeiende, romaanse gevoeligheid Glansrol van Guus Hoekman Jpgericht 1 maart 1860 Vrijdag 3 augustus 1962 Derde blad no. 30720 een prettig optreden en enige overtuigingskracht is alles wat U nodig heeft, om van hoge provisie verzekerd te zijn. Eén varude mogelijkheden is ons thuis via Uw eigen telefoon met de werving van nieuwe abon nees te assisteren. Schrijf naar de Verkoopafd, van Bonaventura Postbus 1116 - Amsterdam of bel 02Ö-243082 en U ontvangt nadere inlichtingen. Vermeld In brief of briefkaart wel of geen telefoon en per wanneer beschikbaar. Albert de Klerk concerteerde in de Pieterskerk. Na hem volgen nog Blankenstein en Engels in de uitgestippelde concertenserie. Drie mannen zijn dit met een superieur vakmanschap. Zij hebben alle een onvoorwaardelijk respect voor de compositie gemeen. Misschien is De Klerk van hen de elegantste. De muzikale gratie, de voorkeur voor het fijngelijnde, het welgevormde, het onzware zijn bij hem wel heel opmerkelijk. Het klinkt allemaal zo vloeiend en spontaan, gevoed door een romaanse gevoeligheid. (Van onze Londense correspondent) ELKE namiddag gedurende de zomermaanden kan men op het drukke Victoria Station in Londen het ongewone schouw spel zien van dames en heren in avondkleding, die zich tussen afgejakkerde en hollende forensen, kalm en opgewekt naar de speciale muziektrein begeven, welke hen na anderhalf uur sporen in het tussen Eastbourne en Brighton gelegen historische stadje Lewes brengt. Vandaar dalen zij in bussen de steile heuvels af. aan welker voet, verscholen tussen het groen het achttiende- eeuwse buitengoed Glyndebourne is gelegen, sinds 1934 het centrum van het inmiddels beroemd geworden Opera-festival, dat naar dit vriendelijke woonhuis is genoemd. Het Festival is de schepping van de dezer dagen overleden John Christie. Verj aa rsgeschen k Deze doceerde in zijn jonge jaren natuurkunde aan het vermaarde Eton College, de duurste school van Engeland. Hij erfde een vermogen en stelde dit na zijn huwelijk met de sopraan Audrey Mildmay, die verbonden was aan de Carl Rosa Opera, geheel in dienst van het muziekdrama. Op een goede dag besloot hij zijn vrouw als verjaars geschenk een door hem te bouwen operazaal te geven. Zijn vrienden hadden er weinig vertrouwen in dat op deze afgelegen landelijke plek een operacentrum ook maar enige kans van slagen zou hebben. Maar Christie zette door en zijn excen trieke denkbeeld sloeg spoedig in. Wat Bayreuth voor Wagner deed, wilde Christie in Glyndebourne voor de door hem verafgode Mo zart doen. Met de medewerking van uit nazi-Duitsland verdreven kunstenaars zoals Fritz Busch en Carl Ebert duurde het niet lang of Christie's ideaal werd werkelijkheid. Zijn bijdrage tot herleving en voor al vernieuwing van de opera was enorm. Want in Glyndebourne werd van het begin af pioniersar beid verricht. Ook minder bekende opera's niet alleen van Mozart werden hier opgevoerd en Christie stelde de eis, dat zoveel mogelijk de oorspronkelijke partituren zou den worden gebruikt. Hij zorgde voor een speciale feestelijke glans. Avondtoilet was verplicht. Een avondje Glyndebourne voor twee 1 personen inclusief de reis en de maaltijden, die men er gebruiken kan. kost zeker een kleine honderd gulden. Niet alleen voor miljonairs MAAR men denke niet, dat dit alleen een festival is voor miljonairs, al ruist er de zijde en ivemelt het er van glanzende Rollsen. De échte mu ziekliefhebbers, ongeacht hun financiële status, komen er elk jaar weer. Er zijn talrijken, die er het gehele jaar voor sparen! Want een bezoek aan Glynde bourne is een zeldzame beleve nis. Hier luistert men naar mu ziek en aanschouwt men dra ma's. ver verwijderd van de da gelijkse drukte en het zenuw slopende gejaag van de grote stad, in een romantische omge ving, welke een eenheid vormt met het toneelgebeuren. Men waant zichzelf in de won dere wereld van de opera, speciaal zoals die gesuggereerd wordt door Debussy's subtiele, ragfijne muziek van „Peléas et Mélisande" en Mon- tresors poëtische, impressionistische en wat. de interieurs betreft Rem- brandtieke décors, waarlijke ju weeltjes van ensceneringskunst. Met deze hier zelden opgevoerde opera werd dit jaar het seizoen ge opend. Een mooie zomeravond in Glyn debourne doet aan een andere Hol landse meester denken: Albert Cuyp. In de verstilde atmosfeer van het landgoed, beschenen door de ondergaande zon. staan rondom dromende roodbonte koeien, een combinatie welke onze hier zo ge liefde landschapsschilder steeds weer opnieuw heeft geinspireerd. Ook het water, dat op zijn doeken zo'n grote rol speelt, ontbreekt niet, want daarvoor zorgt het riviertje Glynde. Ideale s feer Engelsen zijn veel minder stijf en formeel, dan hun uiterlijk soms doet denken. Maar een Brit is pas zichzelf, wanneer hij gras onder de voeten voelt, in z'n onvolprezen parken, op het cricket- veld of andere sporttapijten en in de intieme tuinsfeer van Glynde bourne. Hier gaat men als het weer 't toelaat in de lange pauze ongegeneerd in het gras bi) CONCERT IN DE TREIN Na een Mozartopera in Glyndebourne te hebben bijgewoond, reisden wij eens naar Londen met het orkest terug. Zo groot was de geestdrift van de terug kerende toeschouwers en musici, dat een van de laatsten, aangestoken door de algemene atmosfeer van vervoering, zijn in strument, een Cello, weer uitpakte en in de dave rende en rammelende trein begon te strijken. Zijn voorbeeld werd door hoe langer hoe meer or kestleden gevolgd, en bin nen een paar minuten was er in de lange doorlopende wagon een concert aan de gang. De reizigers juich ten. Het was typisch voor de unieke instelling, die Glyndebourne heet. een slootrand picknicken. Voor sommigen betekent dit kip en champagne, voor anderen warme worstjes. Op de paadjes. onder vruchtbomen, op de „lawns" met vijvertjes, doorkijkjes, trapjes en muurtjes welke beide laatste de functie vervullen van onze gehei ligde café-terrasjes, die in Enge land op enkele uitzonderingen na taboe zijn heerst evenals in de boerenschuur-achtige foyers een knusse ongedwongenheid. In deze waarlijk ideale sfeer kan men open staan voor operamuziek op een wijze, welke nauwelijks is te evena ren. Ook al ontmoet men George Christie, die de taak van zijn vader overnam, niet, de bezoekers hebben niettemin het gevoel de gast van de familie te zijn. Alle deuren staan open. Men wandelt door de grote salon met de oude meesters langs de wgnden, waar de Christies vroe ger orgel- en andere concerten in eigen kring gaven en welke nog steeds als particuliere muziekzaal dient. Het gehele complex ademt een vakantieachtige gastvrijheid. Het operagebouw, dat met de kleedka mers en andere bijgebouwen, onop vallend naast het oude herenhuis met zijn uitspringende vleugels, op rijst, biedt plaats aan 600 personen en beschikt over een groot tech- nisch-geperfectioneerd toneel, als mede een afzonderlijk repetitie-to neel van dezelfde afmetingen als het echte. Elke pretentie en elke ba rokke bombast, welke historische operagebouwen vaak kenmerken en iets onnatuurlijks geven, zijn hier vermeden. Eenheid HRISTIE's doel was om C opera te bieden als een le vende kunstvorm met eigen bestaansrecht, niet als een soort aanhangwagen bij de zang van virtuozen, ook niet als een exo tische en irrationele dramavorm, maar als het zelfstandige mu ziekdrama, dat Gluck en Wag ner propageerden toen zij „Al- ceste" en „De Ring" componeer den. Zang, toneelactie en orkest muziek zag ook Christie als eenheid. Hij was tegen het sy steem van operahelden en hel dinnen, die de planken plachten te beheersen ten koste van al het andere. Hij sputterde tegen zangers en zangeressen, die ac teerden als kleermakers-poppen en zich als machines bewogen. Dit alles werd getolereerd ter wil le van goede zang. Deze acht men natuurlijk ook in Glyndebourne als voorwaarde voor het welslagen van een opera, maar men laat de an dere produktiefactoren minstens zo zwaar wegen. Carl Ebert zorgde voor het juiste evenwicht van alle elementen, welke van levensbelang zijn voor een opera als afgerond kunstwerk. Glyndebourne volgde wat dit betreft de continentale ont wikkeling in dit opzicht. Mozarts opera's waren voor Christie en de zijnen het schoolvoorbeeld van per fectie. Bovendien was het succes van een Mozart-opera van tevoren verzekerd. Later werd het publiek opgevoed tot waardering van Verdi, welke destijds verwaarloosd was. Hoo, g ui ven u Macbeth pakte na enige aarze ling en daarna ging men ex perimenteren met Donizetti's Don Pasquale. Britten's „De ont ering van Lucretia" was de eerste muziek welke na de oorlog in Glyn debourne klonk. Daarna werd het Guus Hoekman als Koning Arkel in Debussy's Pelléas et Mélisande". repertoire, met Mozart als kern, steeds uitgebreid. Glyndebourne heeft prachtig voorbereidend werk verricht voor het Edinburgh Festi val, maar aangezien men niet over kapitalen beschikt, kan men niet altijd alleen topfiguren aantrekken. Desniettemin is de kwaliteit van het gebodene doorgaans zeer hoog. De tijd, dat operasterren, praktisch zonder repetities optraden is voor bij. In Glyndebourne is dat na tuurlijk nooit gebeurd. Het feit, dat men daar opera als gecombineerde kunst beschouwt, betekent, dat de gehele technische uitrusting het op roepen van het totaalbeeld van zang. dans, acteren en orkestmu ziek beoogt. Alles wordt door de muziek bepaald ook en niet in de laatste plaats het décor. De opvat ting, dat de opera een gevaar was voor goede kunst behoort mede dank zij Glyndebourne defini tief tot het verleden. Gebeurtenis De .Relléas et Mélisande" ge produceerd door Carl Ebert, die zich reeds drie jaar geleden heeft teruggetrokken, was een grote artistieke gebeurtenis. Sommigen beschouiven deze opera als de belangrijkste com positie van deze eeuw, omdat zij de brug vormt naar de moder nen. Er zijn natuurlijk talrijken voor wie de fragile schoonheid van Debussy's muziek, zoals deze in de concertzaal tot ons komt voldoende is. Het was een van de eerste oorspronkelijke gelui- De Glynderbourncopera. Het gebouw verrijst achter het met klimop begroeide woon- huis van de Christie's. De Klerck koos Couperin, Bach. Mozart, Alain. Van Couperin zijn twee orgelmis- sen verbreid, een voor de parochie kerk. een voor de kloosterkerk, uit welke laatste het „Offertoire sur les Grands Jeux" ten gehore werd ge bracht. Hoewel deze orgelstukken de gezongen mis vervingen, is van gre goriaanse affiniteit niet zoveel te be merken. Er is een midden tussen dichterlijkheid en wijding, met in dit Offertoire een zich sterk verbredende zegging in het derde deel. Wonderen Bach schreef 6 orgelsonates, waar van de tweede gegeven werd. Wie I)e Klerk al eerder Bach heeft horen spelen, wist vanzelf al dat zulke trio- delen door het artistieke registreren, door het voorname fraseren en het ingeschapen gevoel voor verhoudin gen als „muziekwonderen" uit de pijpen moesten komen, al was Bach minder gelukkig in het Allegro dan in de juweeltjes die eraan vooraf gingen (Vivace en Largo). Voor degenen, die verrijking van hun muziekkennis interresseert, treft het dat De Klerk de 2de Orgelfan tasie (Köchel 608speelde, terwijl Stoffel van Viegen verleden maand de eerste iK.V. 495» vertolkte. Ze staan beide in f moll. Mozart heeft wel orgels bespeeld, maar behoort niet tot de orgelcomponisten. Maar hij kon nu eenmaal alles en het gaat hier om transcripties van stukken die bestemd waren voor een „Orgelwal- ze", een muziekautomaat die op boe ken draaide zoals dat bij een draai orgel het geval is. Deze 2de Fantasie is erg pianistisch gedacht: wij menen dat van het kostelijke stuk een versie bestaat voor piano vierhandig Openbaring De „3 Pieces" van Jèhan Alain (een jongeman die' in de eerste we ken van de laatste wereldoorlog sneu velde) waren een openbaring. „Lita nies" is wel meer te horen. De andere waren Variaties op een thema van Clément Jannequin en „Le Jardin Suspendu". Alain wist iets buiten- tijdelijks te scheppen. Men kan er een romantisch waas in vinden en mag het tevens ..mo dern" noemen, zonder het harde, schrille of opzettelijk onconven tionele. In de melodische trekken kan men liefde voor Fauré en Debussy horen. Maar in de ietwat recitati- vische stijl is het vooral de harmo nische taal die de spanningen wekt, het bijwijlen onwezenlijke klanken idioom, hei mystische, het visionaire. V. Roermond krijgt nu ook schouwburg De gemeenteraad van Roer mond heeft gisteravond beslo ten een krediet van f. 2.250.000 te verlenen voor de bouw van een stadsschouwburg. Een uit voerig debat ging aan dit be sluit vooraf. Met 19 stemmen voor en 4 tegen werd tenslotte het voorstel van B. en W. tot de kredietverlening aanvaard. Tegen stemden de twee-mansfrac tie van de PvdA en twee leden van de katholieke fracties. De PvdA- fractie motiveerde haar standpunt met de stelling, dat het begrote ex ploitatietekort van f 150.000 per jaar, zijnde volgens haar berekeningen 27 van alle gemeentelijke belastin gen, niet verantwoord is. Volgens de PvdA-fractie is het onjuist investe ringen te doen, die binnen de eerste 10 jaar nog boven de mogelijkheden van Roermond liggen. „Bouw een schouwburg", zo advi seerde zij de raad, „maar doe dit nu den rond de eeuwwisseling, een reactie op de rhetoriek en de te grote nadrukkelijkheid der voor gaande periode. Maar Beni Montresors hypnoti sche décors versterkten het klank mysterie juist nog in klank en vorm. De tijdeloze wereld van doorzichtig oplichtend groen dom pelde de toeschouwers als het ware fysiek onder in de reeds door mu ziek en zang opgeroepen droom sfeer. Bij deze enscenering werd men zich ervan bewust, dat er on danks de beeld-verzadiging van film en TV niets indringender be staat dan het levende communica tiemiddel van het toneel, indien dit maar op de juiste wijze wordt ge hanteerd. Het sprookje, een mengeling van schoonheid en droefheid, werd hier tastbaar door de sublieme samen werking van alle elementen, maar in werkelijkheid is de Pelléas meer dan een sprookje, namelijk een symbolische behandeling van le vensfilosofie, in simpelste termen vaag aangeduid, maar daardoor niet minder verstaanbaar. Zo „ver taalde" Claude Debussy het drama van Maurice Maeterlinck, dat hij in een boekenstalletje oppikte en waaraan hij tien jaar werkte voor het volmaakt was. Overtuigend De drager van die filosofie is de oude wijze koning Arkel, op sublieme wijze vertolkt door onze landgenoot, de bas Guus Hoek man. De critici, die hier lang niet mals zijn, loven hem una niem als degene, die deze opera door zijn nobele zang en zijn ontroering droeg, hoewel zijn optreden slechts van korte duur is. Doch hij verschijnt op de voor het drama beslissende momen ten. Hoekman was, zo schreef men, waardig, superbe en ten volle overtuigend. Hij kan over zijn eerste grote optreden in En geland dan ook voldaan zijn. Naast hem moet de Fransman Michel Roux als Golaud, Arkels kleinzoon, worden genoemd voor zijn volkomen natuurlijke zang en spel. De Pelléas van de Frans man Henri Gui schoot helaas door houterigheid tekort. Denise Duval kwam als Mé Lisande ook niet helemaal tot haar recht. De Zweedse sopraan Kerstin Meyer uias voortreffelijk als Geneviève, de moeder van Golaud en Pel léas. niet. maar later wanneer de indus trialisatie werkelijk op gang is ge komen en de bevolking dermate is toegenomen, dat de bouw van een zo groot object is verantwoord. Zoek thans naar een andere oplossing", zo stelde zij de raad voor. Het college van B. en W. en de meerderheid van de raad was echter van mening, dat wil een industriële ontwikkeling slagen, men voor dege nen die daarin werkzaam zijn een klimaat moet scheppen, dat voldoet aan de culturele behoefte. Volgens het Roermondse college van B. en W. is dit een taak voor de overheid. „Het jaarlijkse tekort in de exploitatie van de schouwburg is dit bezit voor de Roermondse be volking waard", zo meende het colle ge van B. en W. Congres over cultureel beleid De Stichting Nationaal over leg voor gewestelijke cultuur houdt op vrijdag 14 en zaterdag 15 september in de Stadsdoelen te Delft een congres over decen tralisatie en centralisatie in het culturele beleid. Vrijdag om tien uur begint de ont vangst van de deelnemers, om half- elf gevolgd door de begroeting door dr. W. Verkade, voorzitter van het nationaal overleg voor gewestelijke cultuur. Mr. J. Klaasesz, Commissaris der Koningin in Zuid-Holland, zal de opening verrichten. Dr. J. P. van Praag, lid van Ged. Staten van Zuid- Holland, houdt daarna een algemene inleiding over het onderwerp van het congres. De congressisten worden 's mid dags om half vijf ontvangen door het gemeentebestuur. In vier Belgische provincies, Luik, Namen. Luxemburg en Limburg, zijn met ingang van 1 augustus de speel automaten in café's verboden. Dit be tekent dat er alleen al in de provincie Luik zeker een 10.000 van deze auto maten. die voornamelijk van Ameri kaanse makelij zijn, zullen moeten ver dwijnen. De liefhebbers van een gokje zullen alleen nog maar muziek voor hun geld kunnen krijgen, want de grammofoonautomaten mogen blijven staan. Vandaag herdenkt, gchik kort gemeld, de componist Oscar van Hemel te Hilversum, zijn zeventigste verjaardag. Hem is indertijd de prof van der Leeuwprtjs toegekend voor zijn scheppend werk. Symfonieën, strijk kwartetten,trio's, liederen en ballades zijn uit zijn hand de muziekwereld ingegaan. Deze gematigd-moderne componist, in wiens compositietrant het stnkt-persoonhjke niet ontbreekt, behoort niet tot degenen, die met luid geschal zichzelf op de voorgrond trachten te plaatsen. Hu is steeds op bescheiden wijze zijn weg gegaan. Naast grote deskundigheid en intel ligentie, munt zijn kunst uit door gevoeligheid en voornaamheid. Vele van zijn werken zijn ten rechte in het. repertoire van vooraanstaande misici opgenomen. Behalve een voortreffelijk componist ook een voortreffeh'k pedagoog!

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1962 | | pagina 5