Hoe moet de perfekle autokaart er uilzien? (tsso) £sso 5allet de Marquis(e) de Cuevas danst een sprookje uit 1890 „La belle au bois dormant" van de choreograaf Petipa OOSTENRIJKERS HERDENKEN SCHNITZLER EN NESTROY Stormachtige ovaties voor Pierre Monteux Esso vroeg aan duizenden automobilisten: Voor vakantie of zakenreis de perfekte autokaart De Esso Dealer levert U de kaart voor slechts 90 cent. Van 5 t/m 10 juni a.s. in theater Carré te Amsterdam BRRun Onthulling van de voosheid en spot met kleinzieligheid NA TUUR SCHOON? Men speelde waarlijk uniek irieht 1 maart 1860 Dinsdag 5 juni 1962 Derde blad no. 30670 Uit de duizenden antwoorden bleek dat de ideale wegenkaart de volgende eigenschappen moet hebben: veel gegevens maar overzichtelijk gemakkelijk leesbaar maar kleurrijk groot maar handig Al spreken de wensen elkaar soms schijnbaar tegen - Esso heeft het onmogelijke mogelijk gemaakt. De perfekte autokaart van Nederland is klaar. Zoekt U een kaart met duidelijk overzicht van het hoofd- verkeerswegennet? Met zoveel mogelijk secondaire wegen zonder verwarrend te worden? Een kaart die indicaties geeft van landschapschoon en die aantrekke lijke routes speciaal aanduidt? Esso heeft deze perfekte autokaart van Nederland voor U - mooier dan ooit een kaart werd gedrukt - compleet met plaatsnamenregister, plattegronden van steden en aanbevolen dagtochten. (Van onze Amsterdamse correspondent) De komst van het wereldberoemde ballet n de Marquis de Cuevas naar Nederland be- I tent, dat er een culturele manifestatie van lang te zien zal zijn nog vóór het Holland |i istival zal zijn begonnen. Als dinsdagavond 5 juni a.s. in theater Car te Amsterdam het doek opgaat zal het niet eerste maal zijn, dat het ballet van de mar ts hier optreedt, maar het zal wel de eerste lal zijn, dat men in ons land kan kennismaken lt de opvoering van het grote sprookjesballet van Petipa "La belle au bois dormant", waar van de inhoud doet denken aan sprookjes als „Doornroosje" en ,,De schone slaapster". Niet alleen is "La belle au bois dormant" een van de weinige oude balletten, die bewaard zijn gebleven, doch het is vóór alles het hoog tepunt geweest van de rijke produktie van Ma- rius Petipa, wiens werk bepalend is geweest voor de latere ontwikkeling van de danskunst is vrijwel de gehele wereld. voorstellingen sprake van een faillis sement. Geschat wordt, dat de pro duktie, die in 1961 is begonnen, een investering van twee miljoen gulden heeft gevergd. „La belle au bois dormant", waar mee de balletgroep thans op tournee is door Europa, heeft alom uitsteken de kritieken gekregen. De hoofdrol van Prinses Aurora wordt gedanst door de 27-jarige, van de Parijse Opera afkomstige Liane Dayde, die nog nooit eerder in ons land optrad. Prins Florimond wordt gedanst door Serge Golovine, een van de beste springers uit de internationale bal letwereld. Tijdens de zes voorstellin gen, die in Amsterdam van „La belle au bois dormant" worden gegeven, zullen de beide hoofdrollen ook wor den gedanst door Genia Melikova en de Deense danser Henning Kron- stam. Marilyn Jones en Georges Go- viloff en Marlyn Jones en Nicolas Polajenko. Muziek voor <le Folies Bergère Aanvankelijk is gepoogd het bal let van de Marquis de Cuevas op te laten treden in het kader van het Holland Festival. Gedurende de festi valperiode bleek de balletgroep ech ter al bezet. Directeur Karei Wun- nink van het theater Carré heeft daarop besloten het ballet voor zijn theater te contracteren. De groep zal optreden in dezelfde kostuums en de cors (ontwerp Raymond Larrain) als van de Parijse première. De begelei ding wordt verzorgd door het Noord- Hollands Philharmonisch Orkest, dat voor deze gelegenheid onder leiding zal staan van Jean Doussard. Toen Tsjaikowski in 1S90 zfjn mu ziek voor „La belle au bois dormant" gereed had, zei hij: „dit is mijn beste partituur". Tsaar Alexander III zei bU de première in dat jaar: „De mu ziek is heel aardig". De Russische kranten schreven echter: „Tsjai- kowski's muziek is eerder geschikt voor de concertzaal, zij is te ernstig en te zwaar." De musici, die de Lon- dense uitvoering van 1921 moesten begeleiden, zeiden: „dit is muziek voor de Folies Bergère, beneden de waardigheid van een orkest van naam". Bij dit alles mag niet worden ver geten, dat de samenwerking tussen een choreograaf en een componist een revolutionaire gebeurtenis was. Petipa ivas balletmeester van i$ct Keizerlijk Russische Ballet ton 1862 tot 1910. Hij overleed Jog voor het uitbreken van de lussische revolutie 'en omdat bij Het niet zoals in de muziek een '.hrift bestaat, dat choreografië- voor de toekomst bewaart, zou n beroen\de schepping evenals iele oude balletten verloren zijn iegaan als zich niet enkele toe valligheden hadden voorgedaan. Zo'n toevalligheid was, dat Pe tipa van zijn dansen een be schrijving had gemaakt om tsjaikowski de muziek te kunnen W-en componeren. Deze aanteke ningen zijn bewaard gebleven. Voorts bracht de vroegere re gisseur van het Peterburgse bal- t, Nicolaas Serguejew, zijn we- nschap mee naar het westen en on hij in 1921 "La belle au bois formant" in de oorspronkelijke itvoering instuderen met de Ballets Russes" van Serge de Diaghilew, die hiermee voorstel lingen in Londen gaven. De danseres Carlotta Brianza, die zelf in 1890 de hoofdrol had gespeeld, gaf bij die gelegenheid les aan de dansers. Tenslotte: voor de nieuwe uitvoering, die wij thans kunnen zien cn waarvan in 1961 in Parijs de première plaats had werd het ballet van de Mar- Quis de Cuevas ingestudeerd door Bronislowa Nijinska, die in 1921 viet Serguejew de produktie voor Diagilew regelde. "La belle au bois dormant" wordt gedanst in een sprookjes achtige sfeer, waarvoor Ray mond Larrain decors en kos tuums ontwierp in lichtblauw, paars en lichtgroen. Kostbare produktie Sinds de dood van de markies is het wellicht beter te spreken van het „Ballet de Marquise de Cuevas". Zij is Amerikaanse van geboorte en draagt de beroemde naam Rockefel ler. De markies, die haar in 1927 trouwde, vertelde altijd, dat de grote John D. Rockefeller die talrijke kinderen, kleinkinderen en achter kleinkinderen had haar vergeten had in zijn testament te vermelden. Hij ontdekte dit voor zijn dood en omdat hij opzag tegen het werk van een testamentverandering beloofde hij haar zijn zakgeld als erfenis. Dat moet een royale som zijn geweest, want toen de Marquis de Cuevas bij zijn dood in februari 1961 vrijwel zijn gehele vermogen aan de dans kunst had opgeofferd, bepaalde de markiezin, dat het ballet van de Marquis de Cuevas ondanks de grote verliezen zou blijven voortbestaan. Zij zegde een jaarlijkse schenking van f 400.000 toe, een zeldzaam voor beeld van een belangeloze ondersteu ning aan een kunst, die slechts in overvloed kan gedijen. Kort voor zijn dood bepaalde de markies, dat zijn balletgroep „La bel le au bois dormant" zou instuderen. Het is een uiterst kostbaar ballet. Van de première in 1890 zijn geen financiële bijzonderheden bekend. In 1921 was er ondanks 105 uitverkochte De verdienste staat voor een groot deel op naam van Petipa, die overi gens op deze wijze enkele tientallen sprookjesballetten heeft gemaakt. In zijn werk vindt men weinig senti ment. Hij verenigde de elegante Franse stijl met de virtuoze Ita liaanse techniek. „La belle au bois dormant" is een ballet, dat buiten al zijn verdienste om geschiedenis heeft gemaakt: het was immers de opvoering van dit ballet, die de destijds 8-jarige Anna Pavlova deed besluiten om danseres te worden en het was ook dit werk, dat in Serge Diaghilew de belang stelling voor de danskunst heeft wak ker geroepen. Soiree des ballets De balletgroep van de Marquis de Cuevas die ca 50 danseressen en dansers omvat zal dit ballet van 5 t/m 10 juni a.s. in theater Carré dansen. Voorts worden van 11 t/m 13 juni a.s. voorstellingen gegeven onder de titel „Soiree des ballets". Prijsstop voor de Horecadrankjes Minister De Pous van Economi sche Zaken heeft bepaald, dat de prijzen in de Horecabedrijven voor het verstrekken van dranken niet hoger mogen zijn dan in december 1961. De minister heeft tot deze prijs- beschikking besloten, nadat uit on derzoekingen is gebleken, dat op grote schaal prijsverhogingen zijn doorgevoerd. In vele gelegenheden waren het glaasje bier of jenever en de kopjes koffie, thee en andere al coholvrije dranken duurder gewor den. Dit is in strijd met de regels van het prijsbeleid, zoals deze met de organisaties van het bedrijfsleven zijn overeengekomen. Hoewel ook de betrokken organi saties er met klem bij hun leden op hebben aangedrongen bovenbedoelde prijsverhogingen ongedaan te maken, heeft een groot aantal bedrijven hieraan geen gevolg gegeven, terwijl verdere prijsstijgingen werden ge constateerd. Krachtens deze beschikking is hefc de horecabedrijven verboden hogere prijzen voor alcoholvrije dranken, bier en Jenever in rekening te bren gen dan die, welke zij in overeen komstige gevallen laatstelijk in de cember 1961 hebben toegepast. Braun shaver snel-service. Deskundige en snelle service, Leenapparaat beschikbaar. Adres sen en interessante voorlichtings folder 1472 over nat en droog- scheren bij Braun N.Vn A'dam-C., tel. 63957. Uiteenlopende schrijvers (Van onze Weense correspondent) Ofschoon de hedendaagse Oosten rijker wel degelijk met voldoening op moderne prestaties kan terugzien, blijft zijn aandacht toch zeer sterk op het verleden gericht, op een tijd waarin zijn land politiek, economisch en cultureel een zeer belangrijke rol speelde. Daaruit verklaart zich de bijzondere voorliefde voor herden kingen en daarom heeft men in Oostenrijk ook nu weer met beide handen de gelegenheid waargeno men om twee literaire persoonlijk heden te herdenken. In de laat ste weken van mei was het precies honderd jaar gelden dat de een (Johann Nestroy) is gestorven en dat de andere (Arthur Schnitzler) werd geboren. Van hen is Arthur Schnitzler, die in 1862 werd geboren, buiten Oos tenrijk wel 't meest bekend, ook in ons land waar het Burgtheater zijn „Liebelei" en „Anatol" heeft opge voerd. Op het eerste gezicht maken deze stukken alsmede „Reigen", „Ein Abend", „Traumnovelle", „Komtezze Mizzi" enz. een decadente indruk. Zij herinneren aan de schetsen van Maupassant of aan de tekeningen van Toulouse-Lautrec, want zij be schrijven in een fin de siècle-stem- ming een wereld, waarin het wemelt van genieters; vrouwenjagers, dag dieven, zogenaamde cavaliers en vrouwen van lichte zeden. Als con trast-figuur treedt dikwijls een goedgelovig en nog onschuldig volks kind op zoals in „Liebelei" dat door een ontspoorde offcier wordt misleid en dan aan haar lot wordt overgelaten. Toch is Schnitzler allesbehalve op pervlakkig. Het was zijn bedoeling het dunne laagje van zogenaamde cultuur weg te krassen en de daar onder liggende voosheid bloot te leg gen. In dit opzicht vertoont hij ster ke overeenkomst met zijn tijd- en stadgenoot Freud, die in de diepte van de menselijke psyche afdaalde en zodoende de moderne zielkunde inluidde. Ook Schnitzler is in zekere zin een voorloper en men begrijpt zijn werk veel beter, wanneer men bedenkt dat hij, evenals zijn vader, eigenlijk arts van beroep was en ja renlang een praktijk heeft gehad, waarin hij niet alleen het lichame lijke lijden, maar ook psychische afwijkingen van zijn patiënten leer de kennen. Nog steeds actueel Hij wilde niet uitsluitend een de cadente wereld uitbeelden, maar in de eerste plaats de psychische drijf veren blootleggen. Dit is ook de re den waarom zijn stukken nog altijd worden gespeeld en dat ook zijn no vellen en grotere verhalen herhaal delijk worden uitgegeven. Zijn „Ana tol" met Paula Wessely en haar dochter Christine in een van de hoofdrollen houdt nu al jarenlang repertoire in Wenen en tijdens het komende festival zal dit stuk in een nieuwe enscenering over het voet licht komen. Ofschoon de wereld, die door Schnitzler wordt beschreven en gehekeld, ook in Oostenrijk tot het verleden behoort, worden zijn stuk ken toch gespeeld, vooreerst omdat zij de echte onveranderlijke kern van de menselijke psyche onvervalst ontsluieren, vervolgens omdat zij technisch buitengewoon knap zijn geconstrueerd met een strakke com positie, voorbeeldige dramatische spanning en een ongeëvenaarde dia loog. Ander kaliber Van geheel ander kaliber is Jo hann Nestroy, die van 1801 tot 1862 heeft geleefd zodat nu zijn 100ste sterfdag wordt herdacht. Op het re pertoire van het huidige festival staat zijn stuk „Einen Jux will er sich machen", een klucht waarvan Thornton Wilder de hoofdgedachte heeft overgenomen voor zijn ..Matchmaker" („De koppelaarster" in de vertaling van Bert Voeten). Buiten Oostenrijk is alleen dit stuk en „Der Schwierige" bekend gewor den, alle andere kluchten echter zullen in het buitenland nauwelijks waardering vinden, omdat de krach tige en sappige taal van zijn grap pen en woordspelingen in dialect praktisch niet te vertalen is. In Oostenrijk echter staat zijn werk voortdurend op het repertoire, niet alleen van het Burgtheater, maar ook van de schouwburgen in I den gespeeld. kleinere steden en zelfs in de pro vincie. Ook hij heeft evenals Schnitz ler belangstelling voor de diepere psychische roerselen, maar hij is een veel te harde cynicus en spotter. HU tracht de mensen niet te begrijpen, maar wil hen alleen aan de kaak stellen. Een sociale hervormer is htf dan ook nooit geweest. Hij beschrijft alle mensen rijken zowel als ar men met-hun kleinzielige en be lachelijke hebbelijkheden. Hij is daarbij een zo onbarmhartige rea list, dat hij nergens goede bedoelin gen veronderstelt, ook niet bij zich zelf! Bekend is zijn sarcastische op merking: „Ik geloof van de mensen het slechtste, ook van mijzelf en ik heb me nooit vergist". Volkswijsgeer Voor een buitenlander is het een merkwaardig verschijnsel, dat de kluchten van Nestroy nog altijd in Oostenrijk worden opgevoerd, of schoon zij de weerspiegeling zijn van een wereld, die grotendeels nog voor de revolutie van 1848 ligt. Voor de Oostenrijkers is dit echter geen bezwaar. Wat zij op het toneel wil len horen, zijn de harde waarheden, de bijtende spot en de zure opmer kingen, die al lang deel uitmaken van de volkswijsheid. In dit land, dat geen grote filosofen heeft voortge bracht. speelt Nestroy de rol van volkswijsgeer, ook in deze techni sche tijd. Daarom voelt vrijwel elke toneelcriticus zich gedwongen om zelfs in een bespreking van een mo dern stuk tenminste eenmaal de naam van Nestroy te noemen, een onbarmharig, maar geniaal satiri cus, die 100 jaar geleden stierf, maar wiens werken nog altijd wor- Advertentie Zoak het nl«t te ver, u vindt het In Valkenburg-Houthem In mei en joel is Zuid-Limburg op Z'O mooist Ontdek het in rust Laat o gratis Inlichten ottt natuurschoontochtea. V.V.V. Valkenburg (LX Tel. 04406-2048 Concertgebouworkest in Wenen (Van onze Weense correspondent) In het kader van het Weense Festival is het Concertgebouworkest gisteren met zijn serie van drie concerten begonnen. Op het programma van deze avond stond op de eerste plaats de Derde Symfonie van Willem Pijper, welk werk uitstekend en con brio werd gespeeld, doch waarvoor het Weense publiek slechts weinig enthousiasme kon opbrengen. Achter de lessenaar stond Pierre Monteux, die ook deze symfonie uit het hoofd dirigeerde. De dansers en danseressen van het beroemde Ballet Mar quise de Cuevas zijn gisteren in Amsterdam aangekomen. Van links naar rechts Marilyn Jones. Liane DaydeGeorge Goviloff en Genia Melekova op het pt ron van het Centraal Station. De twee volgende nummers brach ten echter een .triomfaal succes, zo wel voor de dirigent als voor het or kest. Gespeeld werd het Concert voor piano en orkest opus 54 van Schu mann, gevolgd door de Symphonie Phantastique van Berlioz. Het Ween se publiek, dat met goede dirigenten verwend is, raakte zijn zelfbeheer sing kwijt en applaudisseerde storm achtig voor de prachtige vertolking door het Concertgebouworkest, vooral echter voor Monteux, die herhaalde lijk werd teruggeroepen. In de vele jaren, waarin uw correspondent Weense concerten heeft meegemaakt, was hij nog nooit ge+uige van zo'n stormachtige ovatie voor een diri gent. Ons orkest deelde terecht in deze toejuichingen, want het speelde uniek en leverde voor het veeleisende Weense publiek het bewijs, dat het tot de enkele toporkesten van de wereld behoort. Morgen geeft de Nederlandse am bassadeur een receptie voor het or kest, dat tevens door de burgemeester van Wenen wordt ontvangen. RIJ VERKEER: Geef vrije doorgang aan voetgan gers op zebrapaden. Sla niet met 9-ote snelheid een hoek om Direct om die hoek kan een zebrapad liggen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1962 | | pagina 9