Kom er ACHT-er Weiss: componist van uitzonderlijk formaat 1 finale om wereldtitel y> i V i i i—lies .kunstenaars nana HOE WERKT HET? Reeds de Romeinen bezochten de hete bronnen aan de Rijn Sensationeel spel uil Kom er ACHT-er WIESBADEN nog altijd zeer in trek hij de buiten landers Bij detonatie slaat het metaal van de voering in druppelvorm samen. Een holle lading bestaat uit j een lading brisante spring stof, bijv. pentoliet, met een kegel vormige holte, bekleed meteen dunne laag (1a 3 mm)| metaal.I 'aal 10000 Voering van dunne metaal plaat, hard (staal) of zacht (lood) al naar het doel. slagpijpje Het was de -toen reeds 50 jaar eerder ontdekte, maar ver geten- holle lading die in W.O.n een infanterist in staat stelde een tank te vernietigen. Bridgevraag dezer week: geen doorslaggevende betekenis be- Bridgevraag dezer week West gever, OW kwetsbaar, parenwedstrijd. De zuidspe ler heeft: Sch. V B 10 9 8 7 4, Ha. 7, Ru. B 6 2, Kla. 8 4. West opent (conventio neel) met 3 klaveren, aan gevende een vrij sterk spel met klaveren noord past en oost zegt 4 harten. Wat moet zuid doen? Antwoord elders op deze pagina. Een sensationeel spel uit de finales der wereldkampioen schappen was een zeer grillig verdeelde uitweg, waarin diverse vermaarde paren ver ongelukten door een tekort aan juiste informaties. Niet, dat de ene partner de ander die informatie had ont houden doch omdat de te genstanders door zeer hoge biedingen het uitwisselen van nauwkeurige inlichtingen on mogelijk hadden gemaakt. Sch. 9 Ha. A H V 10 9 8 3 Ru. KI. A H 6 5 4 ben, in welk geval zuids renonce geen doorslaggevende betekenis be hoefde te hebben. Overigens zou west, na 6 harten van NZ, zeker met 7 ruiten hebben „gered", welk offerbod slechts één down was gegaan en waarvoor NZ dus 100 punten plus hadden kun nen schrijven. Vele malen bleek het NZ-spel ge speeld te zijn in 6 harten soms gedoubleerd gemaakt doch meer nog waren OW in 7 ruiten gekomen en gedoubleerd één down gegaan. De onfortuinlijke Fransen die 7 harten boden stonden overigens niet alleen een drietal NZ-paren prijkten met dit resultaat op de scorelijst. Met nadruk wil ik er nog op wij zen, dat een 2 hartenbod met het noordspel véél betere kansen biedt op een goed eindresultaat, dan zo'n kunstmatig twee-klaverbod. De praktik heeft uitgewezen, dat men de twee-klaver-conventie reserve ren moet voor spellen, die grote kracht in vrijwel alle (of tenmin ste drie) kleuren bezitten. H. W. Filarski. Sch. A H 8 Ha. 2 Sch. V 7 5 3 Ha. Ru. V 10 6 5 4 Kla. B 10 8 3 Sch. B 10 6 4 2 Ha. B 7 6 5 4 Ru. Kla. V 7 2 West was gever, niemand kwets baar. Aan de tafel waar Filarski— Kramer de OW-plaatsen bezetten, begon de Franse noordspeler het bieden met 2 klaveren. Dit was een conventioneel bod, waarop de part ner geacht werd de kleur te bieden waarin hij een Aas bezit en als hij dat niet heeft, twee ruiten te zeggen. Met een dergelijk noordspel is zo'n conventie een naïeve op zet, daar deze ervan uitgaat dat de tegenpartij zijn mond zal hou den. Zulks gebeurde natuurlijk niet, want oost bood na 2 klaveren van noord direct 5 ruiten zuid paste west paste en noord besloot nu een avontuurtje te wagen op een beetje hulp in klaveren bij zuid, waarom noord 6 harten bood. Oost paste en toen moest zuid; hij redeneerde dat hij prachtige hartensteun had en dat zijn part ner evenmin kon weten, dat hij tzuid) geen enkele ruiten had; kortom, zuid overtuigde zichzelf dat hij nu nog wel 7 harten moest bie den en nadat hij dit had gedaan, werd er verder door iedereen ge past. Oost legde in slag 1 schoppenaas op tafel en daarmede was de strijd teneinde 50 punten voor OW. De Fransen in NZ zouden geen Fransen zijn geweest, als zij na afloop niet een enorme discussie opgezet hadden over de oorzaak van hun katastrofe. Zekerheid Naar mijn mening heeft noord zijn spel misschien iets overboden, doch de hoofdschuldige aan het drama is zuid. Eén van de regels voor succesrijk wedstrijdspel is, dat men nooit groot-slem moet bieden als men er niet vrijwel he lemaal zeker van is dat te kunnen maken. Zuid beschikte over te weinig in lichtingen om zijn dubieuze groot- slembod te rechtvaardigen en speciaal de renonce in ruiten was een fata-morgana; noord immers, had best óók renonce in ruiten of het aas van die kleur kunnen heb- 1. gebouw achtergrond, 2. lantaarn links, 3. reclamebord staat omgekeerd, 4. een vrouw is toegevoegd, 5. leuning van auto-bank, 6. band achterop jasje, 7. paraplu is hoger, 8. pet portier. Antwoord op bridgevraag dezer week: Het spel is natuurlijk zéér verleidelijk voor een 4 schoppenbod. Heel veel down zal dat wel niet gaan en daar de tegenpartij kwets baar staat, lijkt, dit bod een voor de hand liggend avon tuurtje. Toch moet zuid het niet doen want hij mis leidt zijn partner ermee. Be ter is te passen en de tegen- panjaj 4 harten te laten spe len. Aan 4 schoppen zitten vele gevaren die duidelijk zullen worden als de tegen partij verder biedt en zuids partner (noord), acties gaat ondernemen die zullen stranden op zuids volkomen gebrek aan hoge kaarten. Het allergrootste gevaar is, dat OW een hoog contract zullen gaan winnen, omdat zuids 4 schoppen al haast wijst op korte hartens zo dat b.v. hartenvrouw der de bij noord uitgesneden kan worden. Wat in de praktijk prompt, gebeurde althans aan de tafels waar zuid zijn mond niet kon houden. De hand van de kunstenaar. Wie dikwijls getuige is van de wanhopige pogingen van tekenaars en schilders, die hun „vak" werkelijk serieus opvatten, weet hoeveel bloed, zweet en tra nen het kost om tot enigszins rede lijke resultaten te komen. Een technisch fundament is ab soluut noodzakelijk. Nu is 't ongeluk, dal men 't dik wijls ook zonder dit wel denkt klaar te spelen. Dat. is tegenwoordig aan de orde van de dag: heus niet alleen in de schilderkunst. Vroeger was dat anders. Wie de grote meesters uit vorige eeuwen bestudeert, weet wat er alzo te pas komt om een waar kunstwerk te maken. Be zie bijv. de Italiaanse tekeningen in het Museum Boymans en ge komt onder de diepe indruk van zo veel groots kunstenaarschap in combinatie met daaraan voorafge gane eindeloze studie, onuitputtelijk geduld, bezielde visie. Tegenwoordig zijn er tallozen, die hun „scheppingen" vel in een uurtje op doek of papier denken te kunnen zetten. Maar de realisatie is er dan ook helaas naar N- aar" in andere betekenis ook. Hoeveel misvormde „por tretten" zijn we al niet tegengeko men? De anatomie legt het loodje, maar dat komt er niet op aanhet gaat om de „geest" en met dit woord /is blijkbaar alles te vergoe lijken. De snelheid, de haast, de on rust, waarmee tallozen tegenwoor dig tewerk gaan, vormen een weer slag van de dynamische tijd, waar in wij leven, maar waarin een zui vere hartslag van de kunstenaar slechts nog sporadisch schijnt te kloppen. Het verbazingwekkende, waar van bovengenoemde expositie in zo ruime mate getuigt, het unieke der gratieus-melodieuze lijn- voering, waarmee naar de essentie van ideale schoonheid gezocht werd, valt tegenwoordig zeidén te ontdek ken. Wij wéten het: een verscheurde wereld als waarin wij thans leven, kan deze wellicht ook niet meer openbaren. Maar waarom men zich in de meeste gevallen uitsluirend door de demonie van deze tijd laat leiden en daarmee goed praat wat er aan werkelijk „kunnen" aan de hand van de kunstenaar ontbreekt, is ons een raadsel. Wellicht jagen wij menigeen met deze stelling in het harnas: het zij zo. Doch liever bezien wij èèn uiting, waarin de zuiverheid triomfeert, dan duizend expressies, die niet an ders dan „voer voor psychologen" zijn. Wij hopen dat de geest, die déze hand bestuurt, deze zuiverheid wél zal kunnen schenken FANTASIO ....en splitst zich dan in I een snelle straal en een| langzame prop. Het gedrag van straal en prop heeft men kunnen bestud. ren met ultra-snelle fotografie. Boven: van tienmilj. sec. Onder: Kerrcel-opnamen met èèn-milj.se tussen de beelden Tegenwoordig vinden hoile la dingen uitgebreide industriële toepassing, bijv. voor het af steken van hoogovens. De aardoliewinning gebruikt er miljoenen per jaar bij het boarwerk. Zaterdag 26 mei 1962 Pagina 4 Onze bridgerubriek Kunt U de acht afwijkingen in de beide bovenstaande tekeningen j vinden? De juiste oplossing vindt U elders op deze pagina. hotels", die voor een deel beschik ken over complete badinrichtingen, bestemd voor de gasten. In de goe de oude tijd konden zelfs kostbare paarden warme baden nemen en wel met goed resultaat, zoals de kroniek van de stad vermeldt. De keizerlijke badplaats ten tijde van de eeuwwisseling is daarna tot een internationale stad van vreem delingen gewonden. En zo bevinden zich op de wandelpromenade, in het „Trinkhallenhaus" of in het Ro meins-Ierse stoombad thans in de maanden juli en augustus meer j Oiize daniriibriek 11 buitenlandse dan Duitse gasten. Dit Romeins-Ierse bad is zeer nauw verwant met het saunabad. Terwijl echter bfj de Finse manier van baden de vochtig-hete lucht door het gieten van koud water op hete stenen stootsgewijs wordt aan gevoerd. is de ruimte van het Ro meins-Ierse stoombad gelijkmatig met een nevel gevuld. Na 't trans pireren zorgen koude sproeibaden. warme baden met een temperatuur van ongeveer 40 gr c en een zwem bassin voor de noodzakelijke „af koeling". Het Kurhaus te Wiesbaden, waarvan het opschrift boven de ingang herinnert aan de Ger maanse volksstam van de Mat tiakers. Bij onze historische onder zoekingen in de literatuur van het damspel stuitten wij ook op een tweetal schitterende problemen van de grote Weiss en wel in het zeldzame genre, waarin het bijna onmogelijk is iets te bereiden: bewerkingen van de z.g. dubbele ..Coup de Turk". Eén er van heeft men reeds gezien in deze rubriek, de tweede spant wel de kroon door de grote verwikkelingen van 'schijven en dammen. Hieronder laten wij de oplossin gen volgen van de standen uit de laatste rebrieken. Partijstand Sonier I: 3338, 48 42, 37x8, 3228, 4338 en wint. Partijstand Sonier II: 2822, 40 20 (15 24 gedw. daar dam volgt), 27—21, 33x22, 35—30, 45—40, enz. wint. Partijstand De Jongh: 2722 (29 X40, gedw.). 25—20, 32 21, 48x39, 2014, 3934, 3732, en wit wint. Partijstand; Auteur 2722, 18 27, 29x 18, 13 22, 32 21 16 27, 36—31, 27x36, 26—21. 17x26, 28 8.2 12. 37—31, 26X27 of?. 42x31, 33 - 27, 38—32, 27 29. 34 3, 25 34. 3x48, en wint. Partij te Amsterdam: Zwart speelt 2429, 33x24 en de stille zet 914, waarna er voor wit niets meer aan te doen is hoe of ook gespeeld wordt. Partijstand Eekhout II: Verras- volgt. 27—21, 16x27 gedw., 38—32 en 2933, wint. Partijstand Ekhoud II: Verras send is hier bovenal de zet die men het minste zou verwachten n.l. 29 23. Er kan niet met 18x29 geslagen worden wegens de dam door 3832 en 47—42. maar op 28 19 volgt 35— 24, 2127 en dam het 2520 en 38—33 M. Turcq: 19—13, 47—33, 28—22, 32x5, enz. met winst op de lange diagonaal. René Ortige: 46—41, 3126, 32 27, 37—31, 43—39. 39x10, 25x1, lx 23, wint. J. Scheeres: 43—39, 27—21, 49— 44, 38—33. 37—32, 33x4, wint. M. Juvenis: 37—31, 29—23, 28—22, 42x2, 2x10. wint. M. Turcq: Men zou niet zeggen dat het hier om de dóódsimpele zet 29—23 gaat, terwijl in tegenstelling met de meeste Turkse slagen hier ook gedemonstreerd wordt dat niet alleen niet drie doch, zelfs' niet eens vier schijven genomen mogen worden. Alleen de combinatie van vijf, lopende over 32, 17, 13 en 23 is volgens het reglement ten aanzien van meerslagen van toepassing. Duidelijker demonstratie van deze regel bestaat niet! M. Turcq: 38—32, 36—31, 47—42 en 2923, met de z.g. achteruitkaat- sing naar het winnende damveld 2. M. Turcq: 31—26, 38—33, 37—31, 43—38. 34—30, 49—43, 42—37, 44— 40, 4338. 48x25, wint. Zwaar van opzet doch belangrijk door de mo tiefstand. M. Turcq: 26—21, 44—40, 38—33, 19—27, 16x9, 50x24, 47x17, wint. En dan nu onze dubbele Coup de Turk. Welk een wonderlijke com pilaties Weiss met dammen weet e maken ziet men in de drie an dere eindstanden, die soms wel eenvoudig zijn, maar lastig voor het oog, ook al berust meestal alles al leen op de inleidingszet. Herinneringen aan de glorie van keizertijd In Wiesbaden, de elegante bad plaats aan de Rijn, doet de lente ieder jaar een paar wekén eerder haar intrede dan in het overige deel van Duitsland. Reeds in april staan ide vele magnolia's in de parken van de hoofstad van Hessen, aan de voet van het Taunusgebergte, in volle bloei. De naar zon hunkerende gasten genieten op de banken van de lang ontbeerde warmte, tewijl in de straatcafé's op de beroemde wandelpromenade van Wiesbaden, de Wilhelmstrasse, de eerste ijskof fie gedronken wordt. Sinds tweeduizend jaren bezoe ken ziéken en gezonden uit de ge hele wereld de geneeskrachtige bronnen van Wiesbaden. De Ro meinen zochten in de hete natrium-chloride bronnen van de Mattiakers (zo heette de Germaan se volksstam, die hier aanvankelijk woonachtig was) genezing voor hun reumatische aandoeningen, die zij tijdens de veroveringstochten in het Germaanse rijk hadden opgelopen. En de woorden „Aquis Mattiacis" kan men ook thans nog boven de zuilenhal van het Kurhaus lezen, al ls dat pas 55 jaren geleden gebouwd. Rond de eeuwwisseling werd deze badplaats de zomerresi dentie van het keizerlijk hof. Be halve een aantal betoverende kas teeltjes in de naaste omgeving heeft de stad aan dit feit te danken, dat er groots opgezette kurhotels en schitterende parken ontstonden en dat Wiesbaden in de zomer concert en theatermetropool werd. Elk jaar weer vinden er in het vroegere hof theater internationale opera- en over de Duise grenzen groe be- toneelfestivals plaats, die tot ver over de Duitse grenzen grote be- deze festivals nemen behalve leidende Duitse gezelschappen ook vele kunstenaars uit andere Euro pese landen deel. Vele eeuwen reeds reist alles wat in Europa van hoge rang en goede huize is voor een drink- en bad kuur naar deze mooie stad aan de Rijn. Goethe bezocht Wiesbaden graag en dikwijls, hij prees de charme en de betovering van het omliggende landschap in vele sita- ten. Overigens bestonden in zijn tijd de badinrichtingen nog niet: de meeste van de ongeveer 30 warme bronnen bevonden zich tot het ein de van de vorige eeuw in particu lier eigendom. Van oudsher werden de „warme baden ter verzachting van de kwalen" in restaurants ge noten. Zo ontstonden de voor Wies- baden zo karakteristieke „bad- No. I. I. Weiss Z.: 32, 41. W.: 18 dam, 33 dam, 42 dam. No. IV. I. Weiss 1 2 3 4 Z.: 29 dam, 37 dam, 42. W.: 4 dam, 32, 39, 41 dam, 50 dam. Voor alle standen geldt: „Wit speelt en wint". Z.: 16 dam, 29 dam, 31, 35. W.: 23 dam, 25, 32, 34, 38, 39, 42, 49. No. III. I. Weiss 1 2 3 4 5 W.: 13, 14, 18, 23, 25, 27, 28, 32, 33, 39, 42, 50. No. II. I. Weiss 1 2 3 4 5

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1962 | | pagina 20