In welvaartsjaar 1962: honger,
armoede en geen onderdak
Kerkdiensten Leiden en omgeving
BIJZONDERE TOEWIJZINGEN
SPECIALE GEBIEDEN?
KAMSTEEG'S
ïn de rij voor een hap eten|opbe^kbijh^t
STENCfLWERK
Congres dubbele woningnood
Onevenredig zware belasting
Met RENE CLAIR trad eerst
cineast in Academie Francaise
cy. tcUAC
SNELLE^SERVICE
Leger des Heilshelpenhelpenhelpen
LEIDSCH DAGBLAD ZATERDAG 12 MEI 1962
Advertentie
COPIEERINRICHTING
P. C. Beugelsdijk
Telefoon 0 1710) 34419
Middelstegr. 1 (hk. Nwe RUn)
Leiden.
Zondag 13 mei
Lelden Herv. Gem., Pieterskerk:
10 uur ds. P. Kloek; 7 uur pastoor A.
Glazemaker en dr. P. L. Schoonheim
(Open Deurdienst).
Hooglandse Kerk: 8.30 uur ds. H. J.
van Achterberg; 10.30 uur dr. J. Rie-
mens te Zeist.
Marekerk: 10.30 uur ds. J. M. D. van
den Berg; 7 uur dr. K. E. H. Oppen-
helmer.
Oosterkerk: 10 uur ds. J. Groot.
Bethlehemkerk: 10 uur ds. Joh.
Poort.
Maranathakerk10.30 uur ds. H. J.
van Achterberg.
Bevrijdingskerk: 9 en 7 uur ds. H.
Bouter.
Herv. Ulo-school, Asserstraat: 9 en
10.30 uur ds. D. J. Vossers.
Aula school Marnixstraat: 10 uur
ds. E. Saraber te Voorschoten.
Ver. v. Vrijz. Herv. (Leidse Volks
huls) 10.30 ds. W. J. H. Hubeek.
Egllse Wallonne: 10.30 uur ds. J. de
Watteville.
Acad. Ziekenhuis: 10 uur de heer J.
F G Slerat.
Diaconessenhuls10.30 ds. J. de Wit.
Jeugdkerk (Aula Gymnasium): 10
uur ds. A. J. Lamping (leeftijd 15-21
Jaar).
Zulderkerk: 8 uur Kerkdienst voor
doven.
Geref. Kerk. Zulderkerk: 10 uur dr.
Westerink: 5 uur ds. W. v. d. Linden
te Den Haag.
Petrakerk. Surlnamestraat10 mu
ts. W. v. d. Linden; 5 uur dr. Dron-
k6Kerk Oude Vest: 10 uur dr .Dron-
kert- 5 uur ds. De Boer; 7 uur ds. D.
J Modderaar te Voorschoten.
Maranathakerk: 9 uur ds. De Boer:
5 uur dr Westerink.
Bevrijdingskerk, Aerent Bruunstraat:
10 30 uur ds. De Boer; 5 uur ds. B.
Bouma te Noordw. a/Zee.
Groenhoven: 10 uur ds. D. J. Mod-
^'chr Geref. Kerk: 10 uur (ond. Ver
schil tussen het avondmaal en de mis)
en 5 uur (ond. Wat ls Uw leven?) dr.
VeGeref Kerk (vrijgem.): 10 en 5 uur
ds W. G. de Vries.
Geref. Gem.: 10 en 5 uur leesdlenst
(woensdag 7.30 uur stud. Su ker
Evang. Chr. Gemeenschap (Middel
stegracht 3)10 en 5 uur dhr. Dikkes.
Baptlstengem.: 10 en 5.30 uur dhr.
H. Schouten Jr. (vrijdag 8 uur bid-
Doopsgezlnde Gem.: 10.30 uur dr.
5 E^an|rhLuth. Gem.: 10.15 uur mej.
E. B. Popperljn te Den Haag
Rem. Gem.: prof. dr. G. J. Hoender-
dachrlstlan Science (Steenschuur 4)
10oSdUKrathlenKe^ (Zw. Singel 50)
9.45 uur Hoogmis (woensdag 7.15 uur
AVVrlJemKath. Kerk (Vreewijkstr. 19):
1°^VnesgeS-niOHuuMriSHell1glngs-
dlenst- 6 45 uur openluchtsamenkomst
Gangetje: 7.30 uur opwekkingssamen
komst (alle diensten o.l.v. kapt Van
E Nieuw Apostolische Kerk (Hoee B«n-
dllk 2419.45 e» uur d,enst (don"
derdae 7.45 uur idem).
Aarlanflerveen - Herv. Gem 101 uur
ds. M. H Boogert; 6.30 j}8-
Klusener te Nieuwveen. Geref. Kent.
10 en 7 uur ds. W. J. van Hoek. Chr.
Geref. Kerk: 9 30 en 6.30 uur prof. J.
j. van der Schuit te Utrecht.
AlDhen aan <len Rl|n Herv^ Gem
Jullanastraat: 9.30 uur dB W Verwelh
6 30 uur ds. P. A. Lefeber CHftouv
Jonathan: 9.30 uur ds. J H. Bogers.
Kapel Gouwsluls: 6 30 uur ds. J. H
Bogers. Kapel Hooftstrast: 9^30 uur d£
A Breure: 6.30 uur ds. Ia. Kok te
Zegveld Oudshoornseweg: 10 uur ds.
G. Cadée. Martha-Stlchtlng: 10 30 uur
ds J. Veen. Geref. Kerk. Maranatha
kerk. Raadhuisstraat: 10uur ds. P.
Veenhulzen te Hulzen: 6>301 uur ds. W.
Wllma. Salvatorlkerk. W de Zwljger-
laan: 10 uur ds. W. Wijma: 6 39 uur
ds P. Veenhulzen. Hooftstrant: 10 uur
ds A van der KoO«: 6 30 uur ds C
Chr Griffioen belden te Woerden. Ge
ref. Kerk (vrUeem 10 uur leesdlenst:
5 uur ds. H Schol te. Chr. Geref Kerk
Jeruzalemkerk GrMpenstelnatraat: 8 30
en 4.30 uur ds. R. Kok Oud Geref
Gem Van Mandersloostr®at- 9.30 en
4 uur leesdlenst. Rem Geref Gem..
Van Mandersloostrant: Geen dienst ln
verband met streekdae In Nieuwkoop
Bantlstengem.. IJsclutw^nuw: 10 uur
Eredienst: 6 uur ds M Cohen
Benthuizen Herv. Gem 9.30 uur
ds H van Wingerden te Zoetermeer
(HA)- 6 uur ds. Stolk te Schevenin-
gcn Geref. Gem.: 9.30 en 6 uur lees
dlenst.
Bodegraven Herv. Gem.: 10 uur
ds. J. Zwljnenburg te Oudewater; 6.30
uur ds H. Jongebreur te Rotterdam-
Heyplaat. Nleuwerbrug: 10 en 6.30 uur
ti* TTQrtor.»-, werv Evang 9 uur
E. H. Kalkman te Waddlnxveen. Geref.
Kerk: 10 en 6.30 uur ds. L. Loosman.
Nleuwerbrug: 10 en 6 uur ds. C. J.
Tisslnk. Geref. Kerk (vrijgem.)9.30
en 3 uur ds H. Scholte. Geref. Gem.:
10 en 6 uur leesdlenst (woensdag 7.15
uur ds. C. Molenaar te Moerkapelle)
Ev. Luth. Gem.: 10.30 uur ds. J. J.
Slmon. Ev. Kring: 10 uur eredienst;
7 uur Jb. Klein Haneveld.
Boskoop Herv. Gem. (In Geref.
Kerk)8.30 uur ds. W L. Heljmans;
6.45 uur ds. J. H. de Vree te Hoog-
made. Geref. Kerk: 10 en 5 uur ds. W
Tom te Alphen a 'd Rijn. Chr. Geref.
Kerk: 9 30 en 4.30 uur ds. P. J. de
Bruljn. Geref, Gem.: 9.30 en 6 uur
leesdlenst. Rem. Geref. Gem.: g,een
dienst 1 v.m. streekdag te Nieuwkoop.
Hazerswoude Herv Gem 9.30 en
6 30 uur ds. Chr, v. d. Leeden. Geref
Kerk: 9.30 en 6 30 uur ds. N. W. v. d
Hout.
Hillegoni Herv. Gem 10 uur ds
J. Veenendaal; 7 uur ds, J. Groenveld
te Amstelveen (Jeugddienst, onder
werp: De Corsowagen van de Kerk
Geref Kerk: 10 en 5 uur ds. W. Dle-
persloot te IJmulden. Chr. Geref. Kerk:
10 en 5 uur ds majoor R. J van Pa-
geé te Hilversum. Ned Prot. Bond:
geen dienst. Evangelisatie-bijeenkomst
3 uur (gebouw Haven 50) evangelist
J. Zijlstra uit Gouda (donderdag 8 uur
evangelist Van Wierlneen). Maranatha-
samenkomst woensda? 8 uur ln het
Nutsgebouw v. d. Endelaan 52. evan
gelist Th. Dikkes te Lelden.
Hoogniade Herv. Gem 10 uur ds
J. H. de Vree.
Katu-Uk aan den Rijn Herv. Gem
9.30 uur vie. J. Voordouw; 6 uur ds.
A. Makkenze. Kapel Nieuwe Dulweg:
9.30 uur dhr. C. Stroo te Koudekerk
a 'd Rijn Gym lokaal school Narcis
straat: 10.30 uur ds G Moen fe Al
phen a'd Rlln. Geref. Kerk: 0 30 uiy
ds H. de Valk; 5 uur ds. A. Langeler
te Valkenburg.
Katwijk nan Zee Herv. Gem
Oude Kerk: 8 30 uur ds Bo\iman- 10
uur ds. De Vos: 6 uur ds Offpringa
(HD). Ka oei: 10 uur ds. Offerings:
5 uur ds. Bonman. Gr van Prinsterer-
school: 10 uur ds Haeen: 6 uur ds.
Moerenhout Aula N"'e Begr.nl.: 10 uur
ds Tukker Zeehmsnitlum6 45 uur ds
Pttlman Geref Kerk- 10 en S uur ds
Baas te Rotterdam Chr Geref RerV-
10 en 5 uur ds De Jong. Geref. Kerk
(vriieem.) «30 en 3 uur ds. D. K
WleUuga te Rotterdam; 10 30 en 5 uur
ds Rreen. Gerpf. Gem 10 en 5 uur
leesdlenst, Geref. Gem. In Ned 10 en
5 uur leesdlenst.
Koudekerk aan den Rijn Herv.
Gem.: 10 en 7 uur ds Koerselman.
Geref Kerk- 10 en 7 uur ds. W. Dek
ker te Noordwijk/Binnen.
Leiderdorp Herv. Gem.: 10 uur
dhr. J. v. d Hoek; 7 uur (Jeugddienst)
ds M. C. Koole uit Den Haag. Kerk-
zaal Zijlkwartier: 10 30 uur ds J. P.
Honnef. Geref. Kerk: 10 uur ds. Van
Oostrum te De Meern; 6.30 uur ds
F Mlnnema. Kerkzaal: 9 uur ds F
Minnema: 5 uur ds. Van Oostrum. Ver.
Vrijz. Herv. (Gebouw Lindelaan 12a):
Geen dienst.
Leimuiden Herv. Gem.: 9.30 uur
ds. A. M. Knottnerus te Oude Wete
ring. Geref. Kerk: 9.30 en 7 uur ds.
H. J. Koffrle.
Nieuwkoop Herv. Gem.: 9.30 uur
dr. W. H. de Jong; 6 30 uur ds. J. de
Wit te Lelden. Geref Kerk: 9 30 en
6 30 uur ds. G. Mulder te Alphen a/d
RMn. Chr. Geref. Kerk: 9.30 uur Dienst
des Woords; 7 uur ds. R. Kok te Al
phen a/d RUn. Rem Geref. Gem 10.30
uur ds. J. G. Paardekooper (Streek-
dag).
Nieuw Vennep Herv. Gem 9 en
1030 uur ds. J C. J Bronsgeest, Be-
thelkapel: 9.45 uur ds. G. A Alma te
Amsterdam. Pnlël: 10 uur kand. J. A.
H. Brok
Noordwljkerhout Herv. Gem.: 10
uur ds. A. H. Smits. De Zilk (aula
R.-K Meisjesschool): 7 uur ds A. H.
Smits
Oegstgeest Herv Gem Groene
kerk- 10.30 uur wika M A de Vlieger
(Jeugddienst): 7 uur ds. Irlk. Paulus-
kerk: 10 uur ds. G. F. Callenbach.
Geref. Kerk: 10 en 5 uur ds. Kappers
Geref' Kerk (vrijgem): 8.30 en 3 uur
ds. R Brands (HA). Vrijz Herv.:
10.30 uur prof. dr. P. A. H. de Boer
Oude Wetering Herv. Gem.: 9.30
uur ds. D. H. Gilsbers te Leimuiden:
7 uur ds. Van Wieringen te Overschle
(Jeugddienst met kerkkoor). Geref
Kerk- 9 30 en 6.30 uur ds. A G Kor
net Rem Geref Gem geen dienst
I.v.m streekdag te Nieuwkoop.
Rllnsaterwoude Herv. Gem.- 10
uur dhr. J Baart te Utrecht; 7 uur
ds. C. J. Baart. Chr. Geref Kerk: 9.30
uur Dienst des Woords; 2 15 uur ds
C. den Hertog te 's-Gravenhage.
Kijnsbiiig Herv. Gem.: Grote
Kerk: 9.30 uur ds. M. C. Groenewoud;
5 uur ds H. van Gosllga Bethelkerk:
Looft God met bazuingeklank.
Het orgel in de hervormde kerk
te Zwammerdam.
(Foto Leldsch Dagblad)
J. H. Burgy te Den Kaag (jeugddienst).
Geref. Kerk, Petrakerk: 9.30 uur ds.
v. d Linde; 5 uur ds. H. v. d. Burg
te Sassenhelm Rapenburgkerk9.30
uur ds. P. D. Kuiper te Sassenhelm;
5 uur ds. G. O Donner te Schevenln-
gen. Maranathakerk: 9.30 uur ds. G. O.
Donner; 5 uur ds. v. d. Linde. Chr.
Geref Kerk: 10 en 5 uur ds. J. Douma. meente: geen dienst.
Sassenhelm Herv. Gem.: 9 en
10.30 uur ds W, H. Walvaart; 5 uur
ds. A. M. Nortler te Den Haag. Geref.
Kerk: 9.30 uur ds H. van den Berg:
5 uur ds. P. D Kuiper. Chr. Geref.
Kerk? 10 en 5 uur ds. L. S. den Boer.
Ned. Prot. Bond: 10.30 uur dhr. J. P.
Hulsbo6Ch.
Ter Aar 9.30 en 6.30 uur ds.
Lindenburg Geref. Kerk: 10 en 6.30
uur ds. Heyner.
Valkenburg Herv. Gem.: 10 uur
ds. D. Lekkerkerker; 6.30 uur ds. H.
Lj Boonstra te Warmond. Geref. Kerk:
10 en 5 uur ds. Langeler. Geref. Kerk
(vrijgemaakt): 10.15 en 5 uur ds. R.
Brands-
Voorhout Herv. Gem.: 10 uur ds.
De Jong.
Voorschoten Herv. Gem.: 10 uur
ds. M. Ottevanger; 7 uur ds. Zijlstra.
Rijndijk: 10 uur ds. Metjerlng. Hulp en
Heil: 10 uur ds. Zijlstra. Geref. Kerk:
9 en 10 30 uur ds. H. Heule te Lelden;
5 uur ds. Modderaar. Geref. Kerk (vrij
gemaakt) 10 en 5 uur prof. L. Doekes
te Kampen.
Waddlnxveen Herv. Gem.: 9.30
uur ds. L. VroeglndeweiJ te Delft; 6.30
uur ds. J. Verwellus. Esdoornlaan9.30
uur ds. J. Verwellus; 6.30 uur ds. J.
R. Cuperus. Stationsstraat: 9.30 uur
ds. E. H. Kalkman: 7 uur ds. H. M.
Cnossen te Amsterdam (Jeugddienst).
Geref. Kerk: 9.30 en 6.30 uur ds J.
Snoei). Rem. Geref. Gem.: geen dienst.
Chr. Afgesch Gem.: 9.30 en 5 uur ds.
A. P. Verloop.
Warmond Herv. Gem 10 uur ds.
H. L. Boonstra: 7 uur ds. Lekkerkerker
te Valkenburg.
Wassenaar Herv Gem. Dorpskerk:
10 uur dr. Th. C. Frederlkse; 7 uur
ds. J. T. Wlersma. Klevitkerk: 9 uur
Jeugdkerk: 10 uur ds. J. T. Wlersma.
Deylerhuls: 10.16 uur ds. H Beker.
Dorpscentrum: 10 uur Jeugdkerk. Ge
ref Kerk. Bloemcamplaan10 en 5 uur
ds. E. Pijlman. Zijllaan: 10 en 5 uur
i de. A. Vos. Ned. Prot Bond. Lange
Kerkdam: 9 uur Jeugdkerk: 10.36 uur
mej. ds. N. Bossert. NPB 'Rem. Gem
J Doopsgez Gem, Johannahuls: 10.30
I uur ds. B. Nvholt. Soefibeweging. Wal-
deck Pvrmontlaan 6: 11 uur univer
sele eredienst, Herv. Evang, Dornshuls-
10 en 5 uur ds. D. J. van Dijk te
Nleuwerkerk a/d IJssel.
Wouhrugge Herv. Gem 9.30 en
6.30 uur ds. G F. Overgaauw Geref.
Kerk: 9.30 en 6.30 uur da. O. W. J. van
Bleek.
Zevenhoven Herv. Gem.- 9 30 uur
ds. A. van der Kooll te Noorden; 7 uur
ds Kramer te Aalsmeer (Jeugddienst).
Geref Kerk: 9.30 en 7 uur ds. J. W.
Genult.
Zoeterwoude Herv. Gem.: 10 uur
ds. Chr. van der Leeden te HazerB-
woude.
Zwammerdam Herv. Gem.: 10 en
6.30 uur ds. C. L. V. d. Broeck. Geref.
Kerk: 10 uur ds. J. Wagenaar; 6.30 uur
KapteSJn te Reeuwljk. Rem. Ge
(Van onze correspondent)
Gemeenschappen en gebieden, die onevenredig zwaar te lijden
hebben onder de woningnood hebben recht op bijzondere toe
wijzingen ten einde deze onevenredig zware druk weg te nemen.
Bij de bepalingen in de gemeenschappen en gebieden, zoals overi
gens in het gehele verdelingsgebied. dient aandacht te worden ge
schonken aan de samenwoningen, de krotten en de toeneming van
de woningbehoefte, gerelateerd aan de ontwikkeling van de werk
gelegenheid. Om dit te kunnen verwezenlijken, is een meerjarige
programmering en contingentering van de woningbouw nodig en
wel zodanig, dat een ruime nationale reserve wordt aangehouden,
waaruit voor tussentijds optredende afwijkingen correcties kunnen
worden toegepast.
Deze woorden werden gisteren ge
sproken door mr, F. H. J. J. An-
driessen, directeur van de stichting
„Katholiek Instituut van volkshuis
vesting" op het congres „Dubbele
woningnood", dat in Utrecht werd
gehouden. Het congres is belegd door
gemeenten met 20.000 of meer in
woners. die per 1 januari 1960 een
statistisch woningtekort hadden van
meer dan 5 van de aanwezige wo
ningbehoefte.
De ongewenste samenwoningen
vormen de gronslag van dit statis
tisch woningtekort. De vraag is ech
ter moeilijk te beantwoorden in hoe
verre daarmee de omvang van de
dubbele woningnood volledig is aan
gegeven.
ONJUISTE
CONTINGENTERING
Aangenomen mag worden, dat het
a.ntal ongewenste samenwoningen
sinds 1960 met zeker 45.000 is te
ruggelopen.
Dit betekent echter niet dat er
geen gemeenschappen en gebieden
zijn die onevenredig zwaar belast
worden door de woningnood. Spre
kend over deze onevenredige belas
ting van bepaalde gemeenten betoog
de de heer Andriessen, dat de
oorzaak hiervan moet worden ge
zocht In een onjuiste verdeling van
de woningbouw contingenten over de
gemeenten.
De binnenlandse verschuivingen
van de bevolking, die «rechtstreeks
hun invloed doen gelden op vele
maatschappelijke ontwikkelingen, zo
als ruimtegebrek, werkgelegenheid en
economische expansie kunnen zeker
tot gevolg hebben, dat bij een voort
zetting van deze tendenties juist een
aantal economisch belangrijke ge
bieden onevenredig lang de druk van
deze woningnood in ruimere zin zul
len voelen. Bovendien wordt er na-
1965 een huwelijksgolf verwacht, die
gedurende enige Jaren de toeneming
van de woningbehoeften ver zal uit-
stuwen boven de toeneming van dit
moment. Ten aanzien van het krot-
tenvraagstuk merkt de heer An
driessen op, dat de tijd is aange
broken om de vervanging van krot
ten dringend voor te schrijven.
Dit alles bracht spreker tot de
conclusie dat een meerjarige pro
grammering en contingentering van
de woningbouw nodig is voor die ge
meenten en gebieden die getroffen
worden door deze dubbele woning
nood. Hij stelde zich deze contingen
tering zo voor dat een gedeeltelijke
toewijzing plaats vindt die het de
gemeenten mogelijk maakt om de
woningbouw durend op gang te hou
den en dat aanvullende contingenten
worden verstrekt.
(Van onze Parljse correspondent)
Met de oineast René Clair is voor
het eerst een vertegenwoordiger van
de filmkunst als een der 40 onster
felijke leden toegetreden tot de Aca
demie Fran?alse.
Wel-is-waar hadden Jean Cocteau en
Marcel Pagnol. die eveneens tot de
Academie behoren, incidenteel ook al
Advertentie
AUTOMOBIELBEDRIJF N.V.
Ze zijn met z'n achten en wachten zwijgend
op het binnenplaatsje. Het is twaalf uur. Geen
van hen heeft vanmorgen iets gegeten. Om
kwart over twaalf zullen zij weten of er voor
hen nog iets is achtergebleven in de ketels, waar
in het eten voor de verpleeghuizen van het
Leger des Heils is gekookt. Er is altijd wat
over: de kok houdt immers rekening met zijn
twaalf uur klanten, die al tijdig hun post hebben
ingenomen, als honden voor de deur van een
slagerswinkel.
Acht 2ijn het er vandaag, soms zijn er vijf.
maar ook wel eens veertien of twintig. Dit ge
beurt in een grote Nederlandse staat middenin
het welvaartsjaar 1962. Er zijn mensen onder
onder ons die honger hebben, mensen voor wie
die hap eten van Het Leger des Heils het enige
voedsel is, dat zij op een dag tot zich nemen.
Honger, armoede, eenzaamheid, geen bed om
te slapen. Het bestaat allemaal nog in deze tijd
van verzorging van wieg tot graf", van brom
fietsen, televisie-toestellen, koelkasten en vakan
tiereizen naar de Middellandse Zee. Er zijn nog
steeds mensen in nood
Een verdiende boterham smaakt beter
dan de biefstuk der weldadigheid
Als wij 's avonds de televisie uitdraaien, de kachel laag zetten en onze
slaapkamer opzoeken, zijn er op datzelfde ogenblik duizenden mensen in
ons land, die trachten een plaatsje voor de nacht te vinden: in een beurt-
vaartschip, 'n hooiberg, een vrachtauto, een beschut portiek. Mensen zonder
huis, thuislozen. Bij een razzia, die de Rotterdamse politie onlangs hield,
werden enige honderden mannen aangetroffen in geparkeerde auto's en zo
inaar langs de weg. Zeker, men heeft in ons land de vrijheid zwerver te
zijn. Ons streven naar perfectionisme heeft echter een administratie in het
leven geroepen, die iedere thuisloze feilloos registreert. Zo weten wij, dat
er 13.000 Nederlanders zijn, die niets meer bezitten dan de kleren die zij
dragen, die iedere dag opnieuw voor het probleem staan hoe zij zullen eten
en waar zij zullen slapen.
Muskee kan uit zijn ervaring vertel
len. dat het aantal jonge thuislozen
de laatste jaren sterk toeneemt. Het
betreft hier meestal onaangepaste
jongeren tot circa dertig jaar. Het
spreekt vanzelf dat het met name
voor deze groep van belang is, dat
zij op een of andere njjie weer ge
schikt worden gemaakt voor het ar
beidsproces.
Mensen verlossen
nit nood
Er 2ljn mensen bij die uit betrek
kelijk vrije wil dit bestaan leiden en
die het uitstervende ras der land
lopers vormen. Maar onder die 13.000
daklozen zijn er maar betrekkelijk
weinig van dit soort zwervers-land-Een zedepreek heeft op zo'n ont-
lopers. De meerderheid wordt ge-1 spoorde geen vat. Maar dat is ook
vormd door thuislozen, die tot ditnjet het wapen van de afdeling
armelijk bestaan zun vervallen door maatschappelijk werk van het Leger
huiselijke omstandigheden, door al-1 Heils. al zal menigeen dit mis
schien hebben verwacht. De doelstel
cohol, door karakterstructuur of
door een crimineel verleden. Zij zijn
geen gelukkige mensen.
Er staat voor de thuisloze een weg
open om zich weer te scharen in de
1 geordende en van de wieg-tot-het-
graf-verzorgde maatschappij. Hij
behoeft daar toe slechts de deur te
ling van het Leger is weliswaar het
verbreiden van het Evangelie, maar
de heilsofficieren en -soldaten zien
het maatschappelijk werk als een
noodzaak, die uit dat primaire doel
is voortgekomen. Als Iemand buiten
zijn schuld in de ellende is terecht
j.£i|li auiuiu in uc ciicuuc ia icicvui
openen van een van de zestien te- I ffpit0mpn heeft nraten ceen zin De
hulzen voor thuislozen diet in Neder.een van de
land zun te vmden Zes van toe te- hutol om onderdak vervoegt, zal .n
huizen worden beheerd door het Le- i pprc;tp niaatc Hp huln nntvaneen
bróa? Z"" I dfe hij verlangteten en "en frftL
eanfsaüe thans 75 jaa? een o£afge- Eerst daarna wordt getracht met be.
1 hulP van een psycholoog en soms
broken hardnekkige strijd levert om insr.ha.kellnir van ppn nsvrhiafpr
de mensen te verlossen uit hun
nood.
Zwervende jongeren
Een van die tehuizen van het heils-
door inschakeling van een psychiater
nog iets van het jonge leven te
maken. Deze mensen zijn moeilijk te
activeren, maar met geduld en liefde
valt veel te bereiken. „Het woord
.hopeloos" kennen wij niet", aldus
sen te kort schieten, is er toch al
tijd nog een grotere kracht". Tien
tallen jongeren zijn op deze wijze,
via het zogenaamde halfwegtehuis,
overgegaan naar een kosthuis en zijn
nijvere burgers geworden, die de
steun van maatschappelijke werkers
niet meer nodig hebben.
Maar terwijl het tehuis voor thuis
lozen voor de jongeren vaak een
doorgangsstation naar een nieuwe
kans is, vinden oude mannen hier
meestal het laatste station van hun
leven. Is hij nog flink en sterk, dan
vindt hij in de oudpapier-maga-
zljnen van het Leger werktherapie en
een financiële basis. Hü leert dat een
verdiende boterham beter smaakt
dan de biefstuk der liefdadigheid. En
als h|| niet meer werken kan, is er
de bejaardenafdeling.
Zinvolle taak
Naast de voordeur van huize „De
Wending" aan de Oostmaaslaan te
Rotterdam hangt het embleem van
het Leger des Heils. Tot voor kort
was het gebouw in gebruik als tehuis
voor ongehuwde moeders. Vijftig
Jaar lang heeft het als zodanig
dienstgedaan, tot echter de laatste
Jaren het verschijnsel van het
meisje, dat met een koffertje op de
stoep om hulp kwam, was verdwenen.
De ongehuwde moeder is tegenwoor
dig door de maatschappij geaccep.
teerd en kan vrijwel altijd in eigen
familiekring haar kind ter wereld
brengen.
„De Wending" heeft een nieuwe
bestemming gekregen. Het is een
verpleeghuis voor langdurige zieken
geworden. En daar is met name in
Rotterdam grote behoefte aan. want
van de 90 Rotterdamse verpleeg
huizen zijn er slechts 9 officieel
goedgekeurd.
Als directrice majoor De Vries ver
telt over haar tehuis, dat kort ge
leden in een nieuw huiselijk jasje is
gestoken, gaat de telefoon. Iemand
vraagt of er plaats is voor haar
buurvrouw, een alleenstaande die al
geruime tijd met kanker in bed ligt.
Het is een geval, dat al dagenlang
bovenaan de opnamelljst staat. Maar
nu ls er een bed leeg. Zij kan van-
Leger des Heils
Het Leger des Heils viert van
daag de 75ste verjaardag van de
vestiging in Nederland met een
grote jubileumbijeenkomst in het
Concertgebouw te Amsterdam.
Ter gelegenheid van het 75-
jarig bestaan bracht onze Am.
sterdamse redacteur een bezoek
aan enige instellingen voor
maatschappelijk werk van het
Leger des Heils en werd daarbij
geconfronteerd met het vele
leed, dat wellicht door menige
welvaartsburger van 1962 voor
onmogelijk wordt gehouden.
Op majoor De Vries rust de taak
deze zieken voor te bereiden op de
dood, die zeer nabij is. Zo heeft het
Leger ook in deze sector van het
maatschappelijk werk een zinvolle
taak gekregen.
wel een Jaar overigens allerminst te
verwaarlozen films gemaakt, doch zij
waren indertijd toch allereerst van
wege hun literaire verdiensten tot de
academische waardigheid verheven.
De ruim zestigjarige René Clair,
die eigenlijk Chomette heet, is zijn
carrière indertijd als jeune premier
begonnen na eerst een paar jaar als
verslaggever bij een krant gewerkt te
hebben. Men heeft van hem wel eens
gezegd dat. hij teveel ddstinotie bezat
om als komediant te slagen doch
over teveel humor beschikte om de
aanvechtingen te kunnen bedwingen
zijn rijke fantasie door anderen te
laten vertolken. In elk geval heeft
René Clair met verrukkelijke films
als „Quatorze Juillet", ..Sous les toits
de Paris". „Le Million", en, na de
laatste oorlog. „Les grand manoeu
vres" een aantal werken geschapen,
waardoor hij zich naast een Charley
Chaplin en een Jacques Tati tot de
onbestreden meesters van de film
komedie verheven heeft.
In zijn toespraak tot zijn mede
leden heeft René Clair de Academie
gisteren om haar modernisme gehul
digd. „Ge hebt" aldus de cineast „nu
de film als jongste muze officieel in
uw midden opgenomen. Omdat de
film in tegenstelling met de andere
kunsten, zich niet tot een elite, doch
bewust tot de grote massa wendt,
'heeft men", aldus Clair. in sommige
kringen zijn artistieke en culturele
betekenis te lang onderschat Aan
dat onrecht hebt ge, door rhU als
academicien waardig te keuren, nu
een einde gemaakt". Vooral als ci
neast zei René Clair, voor die erken
ning dankbaar te zijn.
Diah's geven een
jaar van hun leven
Voor interkerkelijke
diaconale arbeid
Direct na de zomervakanties begint
het diaconaal Jaar 1962-1963. dat uit
gaat van het protestants overleg
maatschappelijk werk te Utrecht.
Een nieuwe groep „diah's* (diacona
le helpsters of helpers) gaat dan
weer aan de slag.
Het betreft hier jongeren van 17
tot 30 jaar, die zich gedurende een
jaar beschikbaar stellen voor het
werk ten behoeve van mensen die
bijzondere zorg nodig hebben. Zij
gaan b.v. naar inrichtingen op het
gebied van de ziekenverpleging, do
bejaardenzorg, de kinderbescherming
en dergelijke, nadat ze een gezamen
lijke voorbereidlngsweek achter do
rug hebben.
In het seizoen 1961-1962 hebben
ruim 100 diah's een Jaar van hun
leven gegeven voor deze interkerke
lijke diaconale arbeid, ln de drie
voorgaande perioden ln totaal 150.
Het secretariaat van de werkcommis-
sie diaconaal jaar ls gevestigd Stad
houderskade 137 in Amsterdam.
Bijdrage kerkbouw
in Hollandia
De generale financiële raad van
da Ned. Herv. Kerk heeft besloten
f 25.000 beschikbaar te stellen als bij
drage aan de bouw van een kerk voor
de Evangelisch Christelijke gemeente
te Hollandia.
Goodwill-arbeid
Tehuizen van het Leger des Heils.
Er zijn er circa veertig in ons land
in gebruik als jeugdhuizen, verpleeg
inrichtingen voor zieken en invali
den, nachtasieis, psychiatrische in
richtingen, bejaardentehuizen, tehui
zen voor Jonge vrouwen, enz.
Ruim 700 kinderen zUn In ons land
In tehuizen van het Leger onderge
bracht. Kinderen van ongehuwde
moeders, wezen, haifweten, verwaar.
loosde kinderen, kinderen uit piep
jonge gezinnen, waarvan pa en moe
al scheiden voor zU 19 jaar zijn. Het
zijn vaak kinderen met een moei
lijke achtergrond, die veel hebben
geleden.
Vele kinderen verblijven jarenlang
in tehuizen, zonder dat de moeder
ooit naar hen omkijkt.
Het maatschappelijk werk, de
hulpverlening aan de mens in nood,
is een zeer belangrijke taak van het
Leger des Heils. omdat het een
rechtstreeks gevolg is van het pri
maire doel: het verkondigen van het
evangelie. Een duidelijk voorbeeld
hiervan is het goodwill-centrum van
majoor Bosshardt op de Amsterdam- ..Schudt ze wakker!" hield de
se walletjes, waar onlangs een twee. stichter van 't Leger M'iiliam Booth,
de gebouw kon worden geopend. Dag vorige eeuw zijn heilsoldaten
en nacht wordt er gewerkt door de "'"J
officieren en soldaten van dit cen
trum. dat niet langer spottend en
wantrouwend door de bewoners van
donker Amsterdam wordt bekeken,
maar allengs eerbied en waardering
heeft gekregen.
De majoor en haar staf hebben
voldoende werkelijkheidszin om ln te
zien, dat zij niet binnen afzienbare
tijd de 3000 prostituees van de walle
tjes in het normale leven terug kun
nen brengen. Maar hun werk reikt
verder over de hoofden van deze
vrouwen en meisjes heen naar de
20000 mannen die dagelijks deze
slachtoffers van een mislukt huwe-
luk van eenzaamheid, van alcohol-
misbruik. Zij zyn mensen in nood en
ook hun wil het. Leger de weg naar
de verlossing wijzen.
„Schudt ze wakker"
Vijfenzeventig jaar legerarbeld In
Nederland. Het was de Engelse ex-
zeeman K. Tyler, die in mei 1887 de
leiding van het werk ln ons land ter
hand nam. Er was veel tegenstand
maar als spoedig konden de eerste
samenkomsten, die in de Gerard
Doustraat te Amsterdam plaatsvon
den, worden uitgebreid tot evangeli
satie-arbeid in andere steden. De
sympathie, die men langzamerhand
verwierf (vooral na de barre winter
van 1890, toen het eerste nachtasiel
werd geopend), werd in niet geringe
mate versterkt door het maatschap
pelijke werk.
steeds weer voor. „Schudt ze wakker
uit hun lauwheid, hun onverschillig
heid, hun zonde!". Om dat te kun
nen doen moest het Leger des Heils
er op uit. de straat op, de stegen in
Vele vormen van strategie uit die
tijd zijn verouderd en vervangen door
andere, die meer kans van slagen
hebben. Maar het doel is hetzelfde
gebleven en ook de oproep van Wil
liam Booth. Het Leger zal ook in de
toekomst nog dikwijls van zich doen
horen, omdat „het geestelijk welzijn
daalt bR het stijgen van de welvaart
en wij de wekker willen zijn, die God
van tRd tot tijd laat afinnen nnt-