Betere mentaliteit kan verkeer veiliger maken voor de jeugd Films van deze week in Leiden Gaaf Pools meesterwerk over strijd tussen goed en kwaad Kostelijk spel van Laughton Gero-cassette Opvoeding van primair belang KarelI Fa. Boekkooi Opgericht 1 maart I860 Zaterdag 12 mei 1962 Tweede blad no. 30651 Over de film Spartacus, die in Trianon zijn Leidse première be leeft. kan men eigenlijk alleen maar in de overtreffende trap spreken. De schepping van ..Universal International" kostte het lieve sommetje van 45 miljoen gulden, er is liefst dertien maanden aan gewerkt .men heeft gebruik gemaakt van 8000 figuranten en van alle „stunt-men" die Hollywood op dat moment huisvestte. Om niets aan het toeval over te laten, engageerde men zo onge veer de beste acteurs, die voorhanden waren: de befaamde Shake- speare-vertolker Sir Laurence Olivier, Kirk Douglas. Charles Laughton. Peter Ustinov, Tony Curtis. En wat de actrices betrof: de mooie Jean Simmons! Het is dan ook niet verwonderlijk, dat Spartacus een grandioze film is geworden. Met een dergelijke bezet ting en een dergelijk kapitaal kon er al heel moeilijk iets mislopen. Wie „De Tien Geboden" heeft ge zien en „Ben Hur' zal een bekend patroon terugvinden: de enorme massa-scènes, de opstand van de sla ven en de verbazingwekkende luxe en weelde in de paleizen van de vorsten en generaals. Maar hier ein digt de vergelijking met deze films. De geschiedenis van Spartacus, een slaaf uit Thracië, die in Rome tot zwaardvechter werd opgeleid, speelde zich af in 70 v. Chr. Voor het histo rische gedeelte kon de pas 31-jarige regisseur Stanley Kubrick steunen op de kennis van een hoogleraar in de oude geschiedenis. De feiten, die in de film worden verwerkt, zijn dan ook voor het overgrote deel juist voorzover dan Spartacus leven door de schiedschrijvers kon worden ge reconstrueerd. Maar we geloven toch niet dat de professor in kwestie voor élke scène zijn hand in het vuur zou durven steken Spartacus boeiend gebracht door Douglas weet men enkele tiental len collega's te ontsnappen uit de school voor zwaardvechters en slaagt erin een leger van slaven te vormen, die een poging doen om naar hun vaderland terug te keren. Duizenden slaven gelukt het zich bij zijn leger aan te sluiten. De situatie voor de Romeinse machthebbers wordt zo kritiek, dat zij hun roemruchte le gioenen in de stryd moeten werpen nadat zij de eerste schermutselingen tegen Spartacus bloedig hebben ver loren. In een dramatische, „klassieke" veldslag (een filmisch wonderstukje) delft de dappere Spartacus het on derspit tegen de wrede, zelfingeno men Crassus. Maar zijn nederlaag en dood blyken toch niet voor niets te zijn geweest. Crassus wordt ge speeld door Sir Laurence Olivier. Wat moet men van een dergelijke Advertentie Zoekt U een van f 40.— of f 400.—. v. d. WATER, Haarl.straat 207 heeft het. De Gero.specialist. From here to eternity Uitstekend REX De Film „From here to eternity" heeft in de loop der jaren nog niets van zijn glans verloren. En het is niet alleen de glans van uniformknopen en sol datenschoenen. Want de film stelt duidelijk, dat er achter leger- nummers gewone mensen schuil gaan. Steeds weer valt in deze met acht Oscars bekroonde film de nadruk op de mens. De stijfkop (Montgomery Clift), die aan zijn geweldig indivi dualisme ten offer valt. De keiharde sergeant (Burt Lancaster), die bo venal rechtvaardig is en het leger zo lief heeft, dat de „gewone" liefde niet voor hem lykt te zijn wegge legd. De zielige soldaat (voortreffelijk spel van Frank Sinatra), die zich verbergt achter oppervlakkige vro lijkheid en zijn leven voor zijn eer offert. Het zijn stuk voor stuk karak ters, die door het leger in een gewe tens conflict worden gedreven. Een bijzonder goede soldatenfilim. Peter Ustinov (als Lentulus Batiatus) en Jean Simmons (als de slavin Varinia) in Spartacus beroemdheid, die een „institution" in de toneel- en filmwereld is, anders zeggen dan dat hij Crassus op zeer knappe, prachtig ingetogen manier op het doek zet? Charles Laughton nog wel bekend als de gewiekste ad vocaat in „Getuige a charge" is als Gracchus, zijn scherpe tegenspe ler in de Senaat, de meester van de intrige en de hanteerder van een kostelijk brok humor. Jean Simmons, die een beetje doet denken aan Elizabeth Taylor maar dan met heel wat minder noten op haar zang, geeft de slavin Varinia bepaald ontroerend gestalte. De film. die de nogal lange „zit" van drie urn- ten volle waard is, bevat vele grootse scènes. Zoals vaak zijn de Amerika nen in de dialoog heel wat minder op dreef. De liefde tussen Sparta cus en Varinia is bijvoorbeeld nog al kinderlijk behandeld en uit gewerkt. Hel van Saipan Goed begin CASINO Saipan is een eiland je, verdwaald in de Stille Oceaan, dat men niet dan met de grootste moei te op de kaart kan vinden. Hoe klein het eilandje ook is, de Amerikanen vonden het groot genoeg om er een hele film aan te wijden. Op Saipan schijnt zich namelijk het verhaal af- gesteeld te hebben van een evenknie van Audie Murphey, de meest onder scheiden Amerikaanse soldaat. Het is een marinier die naar de naam Guy luistert en in de Verenigde Staten is opgevoed door Japanners. Wanneer de vliegtuigen van het Land van de Rijzende Zon hun laf hartige aanval op Pearl Harbour heb ben gedaan, besluit Guy dienst te ne men bij het Amerikaanse leger. Met dit besluit manoeuvreert hij zich in een conflictsituatie: hij moet de men sen gaan doden, die van hetzelfde volk zijn als zijn opvoeders. Tot de komst van Guy op het eilandje loopt de film goed. maar zo dra hij daar voet aan wal heeft ge zet. verdrinkt men in een oceaan van goedkope effecten: er vallen teveel Japanners, de lichte meisjes zijn te licht om echt te zijn en de dialogen zijn te hoogdravend voor mariniers die het vege lijf trachten te redden. Gevaarlijke verhoudingen Drama van een te gevoelig mens LIDO Het drama van een te gevoelig mens. Zo zouden we deze film willen karakteriseren, die als zo dikwijls in ons land een te schreeuwerige titel heeft meegekre- den. Een genaturaliseerde Italiaan is in 1944 uit het Franse leger ge deserteerd, omdat hij de verschrik kingen van de oorlog niet langer kan verwerken. Onder een valse naam leeft hij verder. Een goede ka meraad voor zijn mede-arbeiders en voor de vrouw van wie hij houdt. Maar een toevallige ontmoeting onthult de grote leugen in zijn leven. Op het Boerhaave-ciirsiis besloten De deelnemers aan de Boerhaavecursus voor voortgezette me- I dische vorming van de Leidse Universiteit, welke cursus donderdag i en vrijdag werd gegeven in het Fysiologisch Laboratorium van het j Academisch Ziekenhuis, hoorden gisteren een belangwekkende voordracht van mr. J. C. Hooftman, adjunct-directeur van het Verbond voor Veilig Verkeer, die o.m. de bestrijdingsmogelijk heden van verkeersongevallen bij de jeugd besprak. Dit betoog was meer aangepast bij de Nederlandse omstandigheden dan de overigens eveneens belangwekkende voordracht van de heer R. F. E. Howard-Hodges uit Londen, die als vertegenwoordiger van de Toyal Society for the Prevention of Accidents een overzicht gaf van wat er in Engelan op die gebied wordt gedaan. Advertentie TUSSEN NEUS EN LIPPEN Preventie in twee aspecten De bestrijding van de verkeerson veiligheid omvat preventieve en re pressieve maatregelen, waarvan de eerstgenoemde in het verband van de Boerhaavecursus het uitvoerigst door mr. Hooftman werden bespro ken. Hij zag preventieve mogelijk heden op technisch juridisch en op voedkundig terrein, waarbij ten aan zien van de jeugd vooral laatstge noemd gebied belangrijk moet wor den geacht. Het kind is in het ver keer het meest kwetsbaar. Het is veelal niet voldoende gevormd, is on beholpen en behoort gemeenlijk tot de meest trefbare categorie van weg gebruikers: de voetgangers. Noch verkeerstechnische maatregelen noch strengere strafbepalingen kunnen een beveiligende invloed op het kind in het verkeer uitoefenen. Spreker achtte daarom twee as pecten van de bescherming van het kind in het verkeer van groot be lang: het kind zelf beter inzicht in het verkeer geven, en de verkeers- omgeving van het kind verbeteren. Mr. Hooftman meende, dat de ver- keersopvoeding reeds op zeer jeugdi ge, zelfs op de kleuterleeftijd moet beginnen. Hij zag op dit gebied voor al een taak bij de ouders liggen. Op verschillende wijze wordt daar op in ons land reeds geattendeerd. Daarnaast moeten de verkeersge- bruikers meer begrip ontwikkelen voor de specifieke moeilijkheden van de jeugd in het verkeer. Hoewel kin derongelukken meestal te wijten zjjn aan grove onvoorzichtigheid van de jeugd zelve, ligt de morele schuld toch ook dikwijls bij andere wegge bruikers, die een ongeval ondanks de schuld van anderen hadden kunnen voorkomen, wanneer zij ten volle ook op de veiligheid van anderen zyn ingesteld. Mentaliteitsverbetering moet daarom byzonder worden na gestreefd. m 20 VOOR EEN GULDEN „MOEDER JOHANNA VAN DE ENGELEN" moment, dat dit het meest nodig is, kan hij de woorden niet vinden om zijn houding aan haar te verklaren. Zij loopt van hem weg. Door deze breuk gebroken geeft hy zich vijf tien jaar na zyn desertatie aan bij de politie in de hoop, dat hij I door de loop van het recht zijn daad van weleer zal kunnen verklaren. In de gevangenis wacht hij echter ver geefs. Zij komt niet. De wil om haar nog eenmaal te spreken wordt een obsessie. Hij slaat zijn bewaker neer en vlucht. Maar de opgejaagde ont snapte kan nergens rust vinden. Zijn j vrienden laten hem in de steek en de politie voorkomt, dat hij zijn ge liefde te spreken krijgt. Rustig, soms wel wat té traag, wordt het verhaal in deze Frans-Italiaanse coproduk- tie naar 'n beklemmende climax ge- Teid. Heel gevoelig heeft Laslo Be- nedek de camera's gebruikt. Gegre- I pen door de menselijke emoties, die 1 dit drama beheersen, heeft hij de ka rakters in zijn werk scherp omlijnd met goed gekozen beelden. De stoere Raf Vallone heeft hij kunnen beteu gelen en gemaakt tot een aangrijpend slachtoffer van de omstandigheden. Emmanuèlle is de onaantastbare vrouw, die tegen haar gevoelens in vecht voor de belangen van haar en haar dochtertje. En Annie Girar- dot speelt het vriendinnetje, dat haar eigen liefde opzij zet voor de hulp aan anderen. Maar ook in de klei ne rollen heeft Benedek zyn figuren raak weten te treffen. Advertentie Studio - Het zien van ..Moe der Johanna van de engelen" is een filmervaring die men niet licht zal vergeten. De Poolse regisseur Kawalerowicz heeft het aangedurfd een onderwerp aan te pakken dat zoveel mogelijk heid tot struikelenin zich borgdat het een wonder mag heten dat zo'n gaaf meesterwerk uit zijn handen is gekomen. Het hoofdthema is de strijd tussen goed en kwaad, een pro bleem zo oud als de mensheid dus. maar zelden zo indringend gesteld als in deze film. Het verhaal speelt in de zeventiende eeuw, waardoor de strijd tussen God en Satan bijzonder aan schouwelijk kon worden ge maakt. In een klein vrouwenklooster in een uithoek van Polen zijn nonnen van de duivel bezeten. Een dorps pastoor is op de brandstapel ter dood gebracht omdat hy aan de duivelse praktijken zou hebben deelgenomen en vier priesters hebben reeds ver geefs getracht de boze geesten te ver drijven, als pater Suryn arriveert. Suryn is een vrome, wereldvreemde asceet. Hij heeft als speciale taak moeder Johanna, d-4 moeder-overste, van de Satan te vei ossen. De pater probeert zich van zijn taak te kwijten in gemeenschappelijk gebed met moeder Johanna. Maar op een gegeven dag ervaart hy tot zijn ontsteltenis, dat het niet uitsluitend de liefde voor zijn naaste is, die hij voor moeder Johanna voelt. In ver warring gebracht raadpleegt hij een rabbi. Het gesprek met de rabbi Is de sleutel tot het hele verhaal. De rabbi zegt onder andere: „De liefde speelt een rol in alles wat hier op aarde gebeurt". Voor de pater is dit een aanwijzing: hij laat daarna zijn lief de voor Johanna de hoofdrol spelen in het conflict tussen goed en kwaad en levert zichzelf aan de Satan uit om haar van de duivel te bevrijden. Maar bij nadere beschouwing is het niet alleen de liefde die hem daartoe drijft. De rabbi zegt hem ook: „De demonen zijn reeds uw hart bin nengedrongen" (een zinspeling op zijn menselijke liefde voor Johanna», „Laat de demonen nu ook bezit ne men van uw ziel". Voor de pater is dit tevens een vorm van boetedoening èn een experiment: hü wil weten wie en wat die demonen zijn. Hoofd zaak blijft voor hem echter toch zijn opdracht en hij begaat zelfs een af schuwelijke daad om moeder Johanna voor altijd voor de duivel te behoeden. Dit tweegesprek tussen rabbi en pater een dubbelrol van de acteur Mieczyslaw Voit is het beklem mende hoogtepunt van de film. De regisseur heeft in deze meesterlijke scène een volmaakte eenheid van vorm en inhoud bereikt: de donkere beelden soms zjjn alleen de ogen en een klein deel van het gelaat te onderscheiden sluiten qua sfeer volkomen aan by de dialoog, die in feite een monoloog is, een gesprek van de pater met zichzelf, waarin de kracht van de liefde wordt gesteld tegenover de menselijke ontoerei kendheid. Mogen de publieke duivelsuitban- ningen bij de zusters soms ietwat potsierlijk aandoen, voor de rest be weegt de film zich op hoog niveau De grijze opnamen van het troosteloze landschap en de doelbewust onder belichte scènes in de naargeestige herberg waar de pater logeert, ade men de sfeer van de duistere tijden van mystiek, bijgeloof en heksenver branding. Zowel de hoofd- als de bij rollen zijn uitstekend bezet. De ta lentvolle acteur Voit heeft in Lucyna Winnicka als moeder Johanna een waardige tegenspeelster gevonden. Zo eindigt de film Moeder Johanna van de engelen": moe- VOOR CHEMISCH REINIGEN VERVEN der Johanna, verlost van de dui vel. en een van haar zusters, „verlost" van haar minnaar, troosten elkaar. Kans voor arts Ook voor de huisarts zijn er gro te mogelykheden weggelegd. In zijn nauwe contacten van mens tot mens kan hij op vele gevaarssituaties wij zen. Voorts kan hij in zijn wacht kamer lectuur op dit gebied neer leggen en suggestieve wandplaten aanbrengen. Niet onbelangrijk is voorts, dat de arts zelf als automo bilist een goed voorbeeld kan g.even. In de stadspraktijk is hij veelal (dikwijls min of meer noodgedwon gen) geneigd het met diverse aspec ten van veilig en nauwkeurig rijden en stipte naleving van de regels niet al te nauw te nemen. In zijn vertrouwensrelatie tot de patiënt wordt aan het oordeel van de huisarts een grote, welhaast my stieke waarde toegekend. Van deze omstandigheid kan de arts gebruik maken in dienst van de ongevallen preventie. Engelse discipline De heer Howard-Hodges vertelde uitvoerig over maatregelen, die in Engeland getroffen zijn om het ver keer veiliger te maken voor de jeugd en de jeugd tot een veiliger gedrag in het verkeer te brengen. Ongeveer dertig jaar geleden bedroeg het aan tal dodelijke slachtoffers van het verkeer in de kinderjaren nog on geveer 1700 per jaar, nu bedraagt het, ondanks de veel grotere ver keersintensiteit, ongeveer 700 per jaar. Men heeft dus de voldoening na talloze acties, dat per jaar dui zend kinderlevens worden gespaard. Ten dele is dit een gevolg van de veel vruchtbaarder medische behan delingsmethoden, anderzijds echter ook van de verhoging van de veilig heid, welke vooral door voorlichting en door discipline verkregen werd. Met grote belangstelling werd ge luisterd naar de maatregelen, die in Engeland werden genomen, doch prof. Veeneklaas vertolkte na afloop het gevoel van velen, dat wat in het gedisciplineerde Engeland mogelijk is, tot de onmogelykheden behoort in ons land, waar een dergelyke discipline ver te zoeken is en ver moedelijk niet kan worden geves tigd. Denk om restanten geneesmiddelen De laatste voordracht van deze Boerhaave-cursus was van dr. W. Lammers, als farmocoloog verbonden aan het Rijks Instituut voor de Volksgezondheid te Utrecht, die zijn gehoor bepaalde bij organisatorische maatregelen ter bestrijding van acu te vergiftigingen. Het grootste deel van zijn betoog wijdde hy aan de situtatie in Ame rika, zoals hij die had leren kennen tijdens een studiereis. Men heeft daar in elke stad een „poison con trol centre", dat op het gebied van vergiftiging onschatbare diensten be wijst. De taak van een dergelijk centrum is bij elk vergiftigingsge- val onmiddellyk deskundige hulp te verlenen, de leken voorlichting te geven op het gebied van genees middelen, onderzoekingen te verrich ten ter verkrijging van een juist beeld der symptomen bij bepaalde intoxicaties en van de desbetreffen de therapie. Ook in ons land speelt vergifti ging een belangrijke rol. Dit komt o.m. door het veelvuldig fabriceren van geneesmiddelen, die zonder re cept te verkrijgen zijn en door het toenemend aantal insecticiden, die in land- en tuinbouw worden ge bruikt. Wij hebben een soort van „poison centre" bij het Rijks Instituut voor de Volksgezondheid te Utrecht, dat reeds jaren lang, evenals de Konink lijke Maatschappij van Pharmacie, zich met voorkomen en bestrijden van vergiftiging bezig houdt. Tenslotte deed dr. Tammers een beroep op de aanwezige medici voor al niet te veel geneesmiddelen te verstrekken. Vaak komt het voor dat in huisgezinnen allerlei medicamen ten aanwezig zijn, die zyn overge bleven van therapeutische behande ling van ziektegevallen, en deze vor men mede een belangrijke oorzaak in de vergiftigingsgevallen. die helaas zulk een belangrijke rol in de volks gezondheid spelen. De Boerhaave-cursus werd beslo ten met een kort samenvattend woord van de cursusleider, prof. dr. G. M. H. Veeneklaas. Lezing dr. Minkowski Tenslotte willen wij op één punt het verslag verbeteren, dat wij giste ren gaven van de voordracht van dr. H. Ph. Milikowski over de socio logische achtergronden van de on gevallen by kinderen. In dit verslag stond dat de overheid snel tot de inrichting van crèches en kinder dagverblijven zou moeten overgaan, omdat anders particulieren het ini- titatief zouden moeten nemen. Dr. Milikowski betoogde echter, dat de overheid snel tot deze inrichting zou moeten overgaan, omdat anders het gevaar bestond, dat het initiatief van particuliere zijde zou komen met alle gevolgen van dien: dit particulier inititatief zag hij als een gevaar in plaats van een alternatieve moge lijkheid. Advertentie jaloezieën bij de vakman Off. dealer D. LADAN MOLENSTEEG 27 by de Doezastraat TELEFOON 21375 LEIDSE MARKIEZENFABRIEK Advertentie CHEMISCHE WASSERIJ F.B.l. afdeling moordzaken Eddy Constantine in zijn volle kracht LUXOR Eddy Constantino is er weer. en hoe! We hebben hem de laatste tyd nogal eens gezien in een enigszins gewyzigde gestalte, maar hier, als de vermaarde Lemmy Cau tion van de F.B.I, is hy in zijm vol le kracht. Lemmy levert hier slag met een bende uiterst geraffineerde gouddieven. die er achter zyn ge komen, wanneer een zending van dat kostbare metaal uit Amerika naar Europa verscheept zal worden. Maar dat zij het weten lekt toch nog op het laatste ogenblik uit en Lemmy krygt de moeilijke opdracht uit te zoeken hoe het geheim in de onder wereld bekend is geworden. Nu. hij kent zijn adressen in Casablanca, waar de bende haar hoofdkwartier heeft! Maar voor hy tenslotte de schone medewerkster van de rovers hoofdman in zyn armen kan slui ten. gebeurt er nog heel wat. Want Lemmy mag dan niet bang zyn uit gevallen, onfeilbaar is hy niet en Zilveren penning voor prof. Geijl Van Thorbecke-stichting Het curatorium van de Thorbecke- stichting te Leiden heeft aan de Utrechtse historicus prof. dr. P. C. A. Geyl, de zilveren penning toegekend, inzonderheid voor diens studie over de „geschiedenis van de Nederlandse stam", waarvan het laatste deel en kele jaren geleden is verschenen. De ereprijs zal worden uitgereikt in de namiddag van de vijfde juni de sterfdag van Thorbeckc tijdens een plechtigheid onder erevoorzitter- schap van de rector magnificus in de senaatskamer der Leidse Universi teit, waaraan de genoemde stichting nauw is verbonden. Prof. mr. L. W. G. Scholten zal namens het curatorium waarvan het voorzitterschap berust bij prof. dr. J. H. A. Logemann, de redenen van het besluit uiteenzetten. Tot dusver is de erepenning slechts vyf maal uitgereikt, de laatste maal in 1929 toen prof. mr. E. M. Meyers de penning ontving. De Thorbecke-stichting is in 1878 door vrienden en vereerders van de staatsman en rechtsgeleerde mr. J. R. Thorbecke, opgericht ter bevordering van studiën op het gebied van rechts- en staatswetenschap, sociale wetenschappen en politieke geschie denis onder meer door het toekennen van ereprijzen voor oorspronkelyke werken van Nederlanders op de des betreffende terreinen, gepubliceerd binnen vijf jaren vóór zy in behan deling worden genomen. Beroepsvervoerders gezellige avond bijeen De kring Leiden en Omstreken van de Nationale Organisatie Beroepsgoe- derenvervoer heeft gisteravond in het St.-Antoniusclubhuis voor de ver voerders en hun echtgenoten een feestelyk getinte en alleszins geslaag de contactavond belegd. In zijn ope ningswoord wees de voorzitter de heer G. L. Lolling o.m. op het uiter mate grote belang, dat de vervoerders hebben by een hecht onderling con tact inzake de oplossing van de vele problemen waarvoor zij zich in hun bedryfstak ondanks het z.g. „wel vaartspeil" heden ten dage gesteld zien. „Hoewel wij vanavond onze da gelijkse beroepszorgen enkele uren opzij zetten, hoop ik dat deze con tact-bijeenkomst ermede toe zal bij dragen, dat wy morgen nog eensge zinder dan voorheen samen zullen werken aan de opbouw en de nodige versterking van onze bedrijfstak", al dus de heer Lolling. Hierna hebben de aanwezigen zich enige uren kostelyk geamuseerd met het optreden van het Gouds Caba retgezelschap „De Speeldoos", dat on der regie van Ben van Wingerden de non-stop cabaret-revue „Door 't Dolle Heen" ten tonele voerde, met muzikale omlysting van de pianist Nico v. d. Wouden en zyn kwartet. De woorden van dank, die voorzitter Lolling na afloop tot het gezelschap richtte, werden met een welverdiend applaus en een bloemet je voor de da mes-artiesten extra onderstreept. Een zeer geanimeerd bal met dansmuziek van Nico v. d. Wouden en zyn kwar tet hield de danslustigen nog geruime tyd gezellig byeen. OUDE VEST 189 TEL. 24214 HAARL.STR. 42A TEL. 21797 heel naief loopt hy in een val. Dat kost hem by na het leven, maar Carlotta, de schone, is ondanks de beledigingen, die hy haar naar het hoofd heeft geslingerd, tot over de oren verliefd geraakt op de FBI- man met de harde vuisten. Dank zy haar hulp, zyn eigen sluwheid en zijn stevige hand-van-slaan weet hy de dievenbende op te rollen. Aan span ning geen gebrek, zoals men begrij pen zal. Al wint Lemmy-Eddy dan niet op alle fronten, de eindoverwin ning kan hem niet ontgaan. En dat in dubbele zin, want Carlotta maar alleen al om dat even roman tische als heroike slot boven op de daken, mogen de liefhebbers deze film van de onoverwinnelyke Eddy bepaald niet missen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1962 | | pagina 3