verkeerd „gesneden"
TURCQ - dammer die
geen voorletter had
Ook in Cannes werd
HET NUT VAN VERKIEZINGEN
Kom er
ACHT-er
o
■OTOGMFIE
Bij de 85-ste verjaardag van
Henriette Reuchlin-Lucar die
Rotterdamse joffer tekende en
schilderde in vele landen
Kom er ACHT-er
WERKT
HET!
Nog 10x ho
gere snelheid
geven twee
tegen elkaar
in roterende
spiegels.
stilstaande
film
beeld
hulp-
lenzen
draaiende
spiegel
objectief
objectief
spiegel
vlakken
roterende
glasplaat
afscherm
kaPJg
elektronische
flitslamp
ontsteekinnchti
met thyratron.
Polariseert ookdooft
reeds gepot, licht.
gekruiste
nicol
Polariseert
het licht.
Objecten die zelf geen licht geven
kan men op cóntinu lopende film
fotograferen bij het licht van een
ultra snelle elektr flitslamp.
objectief
Tot 2500 opnamen per sec. kan
men maken met een camera,
waarin een roterende glasplaat
de lichtstraal doet meebewe
gen met de lopende film.
Hogere snelheden bereikt men
met een roterende spiegel, re
flecterend op een stilstaande
film (I/100000 seconde).
Voor objecten die wel licht geven,
kan men een camera met ultra
snelle sluiter gebruiken, geba
seerd op een Kerr-cel, die licht
polariseert in tempo met een
aangelegde hoogfrequente wis
selstroom.
hoogfrequente
generator
Polariseert indien
onder spanning
laat dan dus
weerfgepolj licht
door
Kunt U de acht afwijkingen in de beide bovenstaande tekeninge
/inden? De juiste oplossing vindt U elders op deze pagina.
Bridgevraag dezer week:
(Zuid) Sch. V, 5; Ha. V, 5;
Ru. 7. 6. 4; Kla. A. B. 9, 6, 4. 2.
Oost gever, niemand kwets
baar parenwedstrijd. Bied-
verloop: oost past - zuid past -
west 3 ruiten - noord 4 ruiten
- oost pas - zuid 5 klaveren -
west pas - noord 5 ruiten -
oost pas wat moet zuid bie
den?? Antwoord elders op deze
pagina.
Het beroemde Franse bridgepaar
Jaï-Trézel is in Cannes wereld
kampioen geworden, vóór de En
gelsen Reese-Shapiro, de Fransen
Bacherich-Ghestem en een verdere
lange lijst met bekende namen uit
de internationale bridgewereld. Ne
derland slaagde erin, zich met alle
vijf deelnemende paren te klasse
ren voor de finales, doch toen was
de koek op. Onze paren vormden
géén bedreiging voor hen, die
vochten om de hoogste plaatsen.
Het best klasseerden zich mr. C.
Kaiser-Van Heusden (63 punten
bijna 4 topscores achter de winaars)
op de 12e plaats.
trachtte zo gunstig mogelijk te wor
den geklasseerd. Een aardig spel uit
de finale was het volgende:
Sch. A, H. V, 5.
Ha. B. 9. 4. 3.
Ru. A, B, 9.
Kla. V, 4.
Sch. B, 10, 8, 3, 2. Sch. 7, 6, 4.
Ha. H, 5. w* Ha. A, 8, 7, 6.
Ru. 8, 7. z ^u- H, 5.
Kla. H, 10, 6, 3. Kla. A, B, 9, 5.
Sch. 9.
Ha. V, 10, 2.
Ru. V, 10, 6, 4, 3, 2.
Kla. 8, 7, 2.
West gever, OW kwetsbaar.
Aan vele tafels opende noord het
bieden met 1 schoppen waarop
iedereen paste en welk contract
als regel tenminste één doVn ging,
vooral omdat troefuitkomst door
oost vrij voor de hand liggend is.
Aan de tafel van één der Neder
landse paren (NZ) tegen een zeer
sterk Frans paar (OW), opende
noord uit tactische overwegingen
met 1 harten waarna oost en zuid
pasten. Dit contract heeft aanzien
lijke winstkansen en west voelde
er dan ook niet veel voor 1 harten
te laten spelen, daar hij zelf slechts
twee hartens in handen had. West
bood daarom 1 schoppen noord
1 Sansatout oost 2 schoppen
zuid 3 ruiten allen pasten.
NZ hadden met 3 ruiten het
ideale contract gevonden en kre
gen grote kansen toen west (begrij
pelijk) met schoppenboer uitkwam.
De eerste drie slagen waren voor
hoge schoppens (zuid ruimde twee
klavertjes op) zodat zuid hierna
ten hoogste twee hartens, een troef
en één klaverslag behoefde te ver
liezen. Het goede spel zou geweest
zijn, na de schoppens te vervolgen
met ruitenaas en ruiten na ten
einde de kans op een introever in
harten zo gering mogelijk te maken.
Zelfs als ruitenheer goed (bij west)
zou zitten, zou het zeker stellen
van het uitstekende contract, dat
vermoedelijk aan'zeer weinig tafels
behaald zou zijn, te verkiezen zijn
boven het avonturen op een over
slag.
Onderste uit de kan
Zuid wilde helaas het onderste
uit de kan bracht na dp ^rofo
drie schoppenslagen gemaakt te
hebben, zijn eigen hanu hierna au.t
slag met een introever in schoppen
en sneed vervolgens op ruiten
heer. Deze zat mis en hierna faal
den de tegenstanders niet meer;
oost speelde n.l. een kleine harten
na, west maakte hartenheer en
west vervolgde met harten, door
oost genomen waarna oost zijn
partner een introefslag liet maken
in harten. Tot slot konden OW nog
een slag in klaveren incasseren, zo
dat NZ op 3 ruiten één down ge
gaan waren. De score van mini
50 voor NZ was nog niet ze
slecht doch plus 110 zou ei
topscore geweest zijn. Een lee
zaam spel, ter demonstratie
een situatie waarin men bepaal
niet moet snijden.
Antwoord op bridgevraag dezer i
week:
De situatie kwam voor tijdent i
de klasseringsronden om het 1
wereldkampioenschap voor brid-
geparen in Cannes. Het is ze
ker. dat noord een enorm spel
heeft en zuid wil laten kie
zen uit schoppen en harten.
Zuid heeft geen voorkeur
maar heeft wel een bijzonder
waardevol spel mee; er is slechts
één bod, waarmede hij beide
zaken duidelijk aan het licht
brengt - nJ. zes ruiten. Hier
mede geeft zuid de keuze terug
aan noord, waarna noord 6 of
7 schoppen kan bieden (en
maakt). Zes harten gaat down
op een ruitenuitkomst west
had vijf troefjes tegen. Het
noordspel was:
Sch. A, H, 10, 8, 7, 4, 3; Ha.
A, H. B. 10, 3; Ru. Kla. 5.
Noords bieden is een goed voor
beeld hoe men met zo'n spel
te werk moet gaan. na een hoog
bod der tegenpartij.
Zaterdag 12 mei 1962
Veelzijdig werk
(Van onze Brusselse correspondent
André Glavimans)
Dezer dagen om precies
ie zijn: op 28 april j.l. vier
de de Rotterdamse schilderes
Henriette ReuchlinLucardie
haar 85ste verjaardag. In goe
de gezondheid en nog bijna
dagelijks het penseel hanterend
leeft en werkt zij in haar ge
boortestad. Zij werd in 1877
geboren en die omstandigheid
plaatst haar al dadelijk temid
den van haar zusters en broe
ders in de kunst. De Amster
damse joffers" waren, en voor
zover zif nog leven: zijn, vrij
wel van dezelfde leeftijd. De
„Haagse joffers" of die van
Bremmer waren in het alge
mene een jaar of vijf, zes ouder
dan zij. Schilders als Huib
Luns, Kees van Dongen (die
zij al kent van beider jeugd in
Delf shaven)Jan Sluijters, H.
F. Boot, Jurres, Piet van Wijn-
gaerdt behoorden tot haar ge
neratie.
haar man bracht haar naar Zwit
serland, waar zij veel heeft ge
maakt. Na zijn overlijden vestigde,
zij zich in Parijs. Zij heeft daar
vijftien jaar gewoond en trok van
daar uit de wereld rond. De jong
ste oorlog bracht haar terug naar
Rotterdam waar haar atelier aan
de Wijnhaven in mei 1940 door het
Duitse bombardement werd ver
woest. Tijdelijk heeft zij toen te
Teteringen in Noord-Brabant ge
woond en na de bevrijding kwam
de oude lust tot reizen en trekken
weer boven en in Spanje, in de
V.S. en later in Japan, waar haar
zoon Nederlands ambassadeur was,
heeft zij veel getekend en geschil
derd.
Men kan zeggen dat er wel geen
onderwerp is of zij heeft het ge
schilderd: landschap, stadsgezicht,
stilleven, figuurstuk, portret. In
haar wijze van uitbeelden is zij
steeds trouw gebleven aan de stijl,
die men wellicht het best met Ne
derlands impressionisme kwalifi
ceert en men kan aan haar werk
zien dat zij tot de generatie van
schilders en schilderessen behoort,
die open oog hebben voor het mo
tief, die streven naar het weerge
ven van wat hun oog heeft ge
troffen. Niet behorend tot de zus
terschap van de „Amsterdamse jof
fers" (al heeft zij er altijd goede
relaties mee onderhouden», in stijl
van schilderen evenmin verbon
den met de joffers van Bremmer
en in Rotterdam uit hoofde van
haar leeftijd wat geïsoleerd levend
van de weinige schilderessen, die
men daar heeft gekend en kent, is
mevr. Reuchlin steeds onvervaard
haar eigen weg gegaan. Daarbij is
zij weinig afgeweken van het ar
tistieke pad. dat zij zich eens had
gekozen. Zij heeft veel tentoonge
steld, ook in het buitenland en het
exposeren maakte deel uit van haar
opvatting van de schilderkunst. Zij
wil met haar schilderijen medede
len, zij wil anderen laten delen in
de vreugde en het plezier, de be
zinning ook wel die haar zelf via
oog en penseel deelachtig waren
geworden.
Uiteraard kent het oeuvre van
een schilderes die zoveel heeft ge
maakt als Henriette Reuchlin
Onze damrubriek
De voorletter van de beroemde
Franse componist Turcq is niet be
kend. Een groot aantal onderzoe
kers heeft niet grote vlijt in de ar
chieven gespeurd, doch deze verto
nen in Parijs zulke hiaten dat men
ieder spoor is bijster geraakt. Bijna
altijd ziet men de M als voorlet
ter, maar dat zegt niets want de
Fransen hebben nu eenmaal de ge.
woonte iedereen aan te duiden met
M(onsieur), ongeacht zijn voorlet
ters.
Zo ook met de veel beroemdere
Blonde, die gelijk opspeelde met
Manoury. Zelfs in zijn boeken komt
een enkele stempel voor met binnen
een ovaal „Citoyen Blonde, natu-
riste".
Het jaar 1802 was een jaar van
vele belangrijke ontmoetingen en
composities. Voor de hand ligt dat
ook Turcq In het bekende koffie
huis aan de Schoolkade te Parijs
kwam, doch zeker weten doet men
dat niet.
Nieuwsgierig was men vooral naar
hetgeen deze bekende componist
bekend vooral om de door hem ont.
dekte typische meerslagwending
eigenlijk gemaakt heeft en waar
mee hij het spel heeft, verrijkt.
Over het algemeen draagt zijn werk
het karakter van de Napoleontische
en na-Napoleontische tijd, die als
die der restauratie bekend staat.
Van een spaarzaam gebruik van
materiaal is geen sprake en de fi
guranten zijn dan ook legio. Toch
zijn ook die de moeite waard als
zij zulke fraaie eindstanden de.
monstreren als bijv. in diagram III
het geval is. Zoals vaak met top
zware scheppingen Is de ontleding
meestal moeilijk, om niet te zeggen
„onmogelijk". Broekkamp. die om.
trent 1907 de grote man in Neder
land was, vertelt ergens in zijn
werken, dat er in zijn tijd eens
sprake was van een fantasiepro.
bleem dat reeds 10 jaar door Ne
derland en Frankrijk circuleerde
zonder dat iemand de oplossing kon
vinden. Broekkamp vond de oplos,
sing binnen korte tijd, geheel de
weg volgend van de door hem voor
gestane oplosmethode.
Bewondering zal men hebben
voor de ingenieuze wending in
diagram II; wel de interessantste
vorm van de „Coup de Turk", met
de slagkaatsing van onderaf. In
de eerste positie heeft Turcq een
zijner oervormen gegeven, en zelfs
Z.: 5, 15 dam, 39 dam.
W.: 13, 17, 22, 24, 29, 32.
No. II
M. Turcq
Zij heeft les gehad aan de Rot
terdamse Academie van Van
Maasdijk en Van Oldewelt, etsen
leerde zij van Derksen van Ange-
ren en lithograferen van Simon
Moulijn. Ook nadat zij was gehuwd
bleef zij schilderen en tekenen en
kopiëren in Boymans. Ziekte v»n
No. III
M. Turcq
de geroutineerde speler moet daar.
bij nog even uitkijken. Een wonder
lijke fantasie kan aan dit brein
moeilijk ontzegd worden! Fantasie
zit er overigens ook in de vierde
positie, doch men zal tegenwoordig
nog weinig kenners van het dam-
probleem vinden die met een derge
lijke ontleding akkoord gaan.
Hiermede besluiten wij dan onze
beschouwingen over de Turkse slag
en hopen dat de lezers er hun ple.
zier aan zullen beleven. De oplos
singen van deze studie komen in
de volgende rubriek.
No. I
M. Turcq
1 2 3 4 5
Z.: 1. 4/6, 10. 11. 13, 14 dam. 15. 16,
18, 20 dam, 22, 23 dam. 25, 29. 45.
W.: 12, 31 dam, 32, 34, 37/44, 47,
48 dam, 49, 50.
No. IV
M. Turcq
1 2 3 4 5
Z.: 3, 6/8. 10, 12, 13, 15 dam, 20
dam, 22, 25 dam, 28 dam. 48 dam.
W.: 16, 24, 26, 29. 31. 34, 38, 39, 44.
47 dam, 49 dam, 50 dam.
Voor alle standen geldt: „Wit
speelt en wint".
Z.: 3, 4, 7, 15, 17, 26, 37.
W.: 13. 20, 24, 29, 34, 36. 38, 47.
stop op fles links.
tussenstuk voet ezel.
verfroller ligt anders.
emmer is hoger.
linker mouw schilder.
lamp ontbreekt.
haar v^n vrouw.
grotere plas op de grond rechts.
Hij krijgt niet alleen met z'n
mede-juryleden te doen, maar te
vens zou dit het geval kunnen zijn
met de dames, die bij alle charme
meestal toch óók niet op haar
mondje gevallen zijn
Bij de plaatjes of televisie-uit
zendingen. die ons van de
„missen"-keuze onder het oog
kwamen, zijn wij echter totnutoe
gelukkig getroffen door het verheu
gende feit, dat de dames zich bij
de eindkeuze graag neerlegden: de
tweede of derde prijswinnares keek
steeds lieflijk naar de in de eerste
plaats bekroonde.
Van afgunst was geen sprake,
althans uiterlijk gezien.
Innerlijk had ieder van haar na
tuurlijk „topfiguur" willen zijn,
maar schoonheid paart zich in ge
vallen als deze aan voldoende in
telligentie, om van teleurstelling
nooit of te nimmer in het open
baar blijk te geven.
Onder de talloze „missen"
heeft zich onlangs een zeer
bijzondere geschaard, zonder
lipstick, rouge of wenkbrauw -
blauw, zonder alle middeltjes, die
de vrouw nader tot het schoon
heidsideaal plegen te brengen:
doodgewoon „miss Rund", zich filo
sofisch zwijgzaam plaatsend voor
de strenge keurmeesters. Hoog
stens heeft de schone even somber
„Boeh!" geroepen, toen zij begreep
de uitverkorene te zijn.
Feestelijk getooid met alle attri
buten van haar waardigheid stond
de 620 kg wegende nieuwe „miss"
hoe dikker, hoe begerenswaardi
ger! in het centrum van lief
kozende veehouders en -handelaren
wier juichende bewondering uit
ging naar deze 2'2 jaar oude malse
biefstuk.
Die was niet „mis"J
Wat lodderig kijkend, waaruit
men afleiden kan. dat zij zelf niet
zeker was van haar verleidelijke
capaciteiten, nam zij de haar ge
brachte hartelijke hulde in ont
vangst.
Wie nu nog niet overtuigd is
van de grote waarde en het
uitgesproken nut dezer
„miss'-verkiezingen, zal wel nim
mer te overtuigen zyn
FANTASI0
Zoals ik reeds voorspelde, deed
Nederland het aanzienlijk beter in
de wedstrijden, waarin onze dames
meespeelden. In een veld van 26
paren behaalde het Haagse dames-
paar Akkerman-Hoogenkamp een
zeer eervolle 4e plaats terwijl het
grootste succes voor Nederland was
weggelegd voor mevr. Hoogenkamp
-A. Kornalijnslijper en mevr. Wes-
terveld-Filarski, die onder 20 lan
denteams in het kampioenschap
voor „mixed teams" de tweede
plaats wisten te veroveren.
Vooral de wedstrijden van de fi
nales voor paren, waren buitenge
woon interessant. Er werd daar
goed bridge gespeeld. De laatste
5eronde was bijzonder spannend
daar vele hooggeplaatste paren el
kaar weinig ontliepen en elk
Pagina 4
Henriette Reuchlin-Lucardie
hoogtepunten en ook wel minder
gelukkige werken. Men kan gerust
naar het eerste oordelen en dan
erkennen dat zij al die jaren te
midden van haar leeftijd- en
richtinggenoten een goede plaats
heeft ingenomen. Dat geldt niet
alleen voor haar schilderijen maar
naar de mening van sommigen,
zoals de betreurde Cornelis Veth,
bovenal voor de ontelbare kleine
reisschetsjes, meest aquarellen uit
aller heren landen en zeker ook
voor de spontane snel neergeschre
ven knappe etsen welke zij in de
loop der jaren heeft gemaakt. Op
haar 85ste verjaardag is er zeker
alle reden dit te getuigen.
Onze bridgerubriek
Levend in de tijd der „missen"
miss „Universe", miss „Hol
land", miss „Bril", miss „Mo-
dinette", miss „Twist" en ga zo
maar door is het voor de res
pectieve jury's een machtige taak
de juiste keuze te doen.
De heren zwoegen dan ook om
een schoonheidsfoutje te ontdek
ken.
Men tovert hun zoveel mooie
dames voor, dat deze taak tot een
diep-verantwoordelijke gerekend
mag worden.
Zij moeten met kennersblik te
werk gaan en wee degeen, die hier
een persoonlijke voorkeur zou la
ten gelden.
A