Buning: de „lyricus'
onzer schilderkunst
Der Rosenkavalier
briljant op film
eergaloze bezetting
en rijke montering
„Miss Rund" gekozen
Levend in verleden
maar ook in heden
Meesterwerk
AUPING LEDIKANTEN
Paasverrassing in Lakenhal
Dikbil 2 jaar—uit Brabant
Weelde aan klank en kleur!
ER ROSENKAVALIER" van Richard Strauss.
Ongeveer een halve eeuw geleden ontstond deze verruk-
lijke opera, sindsdien veroverde zij de wereld.
Alleen in ons land bleef zij onbekend: wij hebben dan ook geen
:ra-„traditie", zoals bijv. Oostenrijk, waar de opera met hart
ziel met de bevolking verbonden is.
Maar nu is zij dan toch tot ons gekomen: in de vorm van de
lefilmde" opera, zoals deze in het jaar 1960 opgenomen is in het
tfeue Festspielhaus" te Salzburg.
Wie Salzburg zegt, zegt meteen „muziekcultuur".
Het overtuigende bewijs wordt ook middel van deze film de
rereld ingedragen!
Wij volgen vanzelfsprekend in de
irste plaats met het oor en dan met
;t oog de alleszins verrassende re-
iltaten, welke de vele opname-
jchnici, die een der hoogtepunten
It de opera-lit eratuur moesten vast-
Bgen, wisten te realiseren.
In. gelijk wij reeds annonceerden,
»n weergaloze bezetting onder di-
jctie van de beroemde Herbert von
F
re
rajan.
Zelfs wie, als wij, meermalen „Der
osenkavalier" zag opgevoerd in de
'eense Opera, komt diep onder de
•idruk van het hier gepresteerde in
pn briljante montering en verheugt
|ich bovenal over het feit, dat nu
■ens de „massa in staat gesteld
iordt kennis te nemen van een der
tachtigste Strausswerkenniet al
ten een geniaal meesterwerk op
:hzelf, maar ook in een meester-
ke weergave.
De toeschouwer geniet volop van
it hier in alle perfectie gebodene.
"ectie, zoals uitsluitend en alleen
ialzburg" deze schenken kan: door
ware schittering aan stemmen-,
ior- en orkestmateriaal, door de
feelderige rijkdom aan décors en
istuums en door de bewogen bezie-
g, welke uitgaat van Von Karajan,
(ie deze briljante en grandioze op-
iring doet uitstijgen tot een van
let hoogst denkbare niveau.
Fascinerend
ET IDEAAL lükt bereikt!
Men luistert en ziet toe: additief
en visueel bluft men tot 't einde
geboeid door deze fascinerende
nproduktie van allervoornaamste
ee^Hure.
Daarin zijn de stemmen van wer-
vèelijk grote kunstenaars van inter
nationale bekendheid als Elisabeth
ichwarzkopf, Otto Edelman, Sena
lurinac. Erich Kunz, Anneliese
Mhenberger en vele anderen te be-
-iisteren in een opera, waarin de
tauziek haar oorsprong vond in die,
ttelke Strauss schreef voor Von Hof-
Biannstal's Duitse bewerking van
Molièrre's „Le bourgeois gentil-
pomme".
Wij zullen het verhaal, dat zich
l afspeelt in het oude Wenen tijdens
de regering van Keizerin Maria The-
iresia niet na vertellen, maar het
•biedt voldoende stof om spanning op
te roepen. En Herbert von Karajan
is precies de man, om de juist spiri-
ituele sfeer aan dit wonderbaarlijke
""^geheel te verlenen.
Elisabeth Schwarzkopf
als Prinses von Werdenberg
Dat de vertolkers en vertolksters
der hoofdrollen tevens zulk een emi
nente actie te zien geven voor de
opera al evenzeer een ongewoon
verschijnsel! verhoogt in niet ge
ringe mate de waarde van deze
ware „kunstopenbaring".
Deze opera is alleen in de avond
voorstellingen van het Lidotheater te
zien. „Der Rosenkavalier" wordt niet
geprolongeerd.
H.
Advertentie
80/190
Cleopatra f 52.50; Clipper f52.50;
Cricket f59.Ariëlle f69.
Carroo f85.Libardoo f89.
Wentelbed f79.—.
Auping matrassen, vanaf f 75.
Rubbermatrassen f 134.
Textielhandel en Woninginrichting
W.J.ZIRKZEE
VAN 'T HOFFSTRAAT 7—7A
TEL. 24610 - LEIDEN - MIDZA
De directeur van de Lakenhal, drs. J. N. van Wessem, heeft voor een
paasverrassing gezorgd, want. de Amsterdammer Johan Buning is een
onzer grootste figuratieve schilders van wie thans een 30-tal olieverven
en aquarellen de taanden van het museum sieren. Een verademing na
veel hyper-progressieve exposities in onze stad, waarvan de kunstwaarde
uiterst problematisch is.
Nu is het totaal anders: directeur Van Wessem geeft zich niet aan het
experimentover logisch en vanzelfsprekend in zijn positie en
Johan Buning is een gróót kunstenaar: onvoonvaardelijk!
In 1393 in Amsterdam geboren
wijdde hij zich eerst aan diverse be
roepen, pas ongeveer vijfentwintig
jaar geleden ging Buning zich vol
ledig wijden aan zijn kunst.
Men behoeft n et te vrezen dat
deze „verouderd" is. Immers: Johan
Buning hangt wel aan het oude
zoals wij uit zijn mond vernamen is
de „herinnering" men zou ook
kunnen spreken van een zekere nos
talgie naar het verleden bij hem
een sterk levende factor, doch hij be
zit genoegzaam levenskracht om zich
steeds weer te vernieuwen, andere
grandioze technieken toe te passen,
zodat zijn werk immer fris en levend
blijft. Bovenal treffend is bij hem
het uitgesproken kleurgevoel: voor
naam en harmonisch-evenwichtig in
zijn werken tastbaar neergelegd.
„Het Paardje"
Voorts treft de fijnzinnige, verinner
lijkte stemming in alles wat hij weer
geeft met een technische volkomen
heid, die men nauwelijks van een
pur sang autodidact verwachten zou.
Slechts de begenadigden kunnen
zonder leiding zich geheel ontplooien
en dat is bij Johan Buning het ge
val I
Men kan natuurlijk objecties heb
ben tegen de onderwerpen zijner
keuze: daar zijn, uit vroeger tijd,
naar het modern gevoel, „afschuwe
lijke" dingen bij, maar door de in
tense liefde, de verknochtheid die
Buning deze toedraagt, worden zij
toch getransformeerd naar hoger
plan, als het ware gesublimeerd door
zijn frappante gevoeligheid. Of het nu
een stilleven, een verwaarloosd huis,
een tuin, een plant, een landschap,
een oud prieel of een oude boom is:
Buning verleent er de intieme sfeer
aan. die een der meest kenmerkende
facetten van zijn kunst is, vervaar
digd met een genegenheid waaruit
men de volledige vertrouwdheid met
zijn onderwerpen veelvuldig maar
rijk gevarieerd herhaald afleest.
Te interessanter Is deze tentoon
stelling, omdat zij in hoofdzaak wer
ken toont uit de laatste jaren ('60,
'61 en *62). En dan ln die werken
op te merken, hoe Buning met de
tyd is meegegaan, zij het dan dat het I
figuratieve steeds het dominerende
blijft.
HU is er de man niet naar, om
gewild-modern te „doen", afgezien
van de vraag of hy dit zou kunnen.
Omdat de allermodernste stromingen
hem verre liggen. En wie zich daar
aan „contre-coeur" gaat overgeven, is
onherroepelijk verloren.
Hetgeen niet wegneemt, dat duide
lijk waarneembaar is hoe Buning
weer een nieuwe fase is ingegaan:
een fase, die alles belooft, omdat zijn
mogelijkheden talloos vele zyn en de
rijkdommen van zijn onweerlegbaar
kunstenaarschap zich steeds meer
schijnen te vermenigvuldigen.
Hij kan daarmee slechts van harte
geluk gewenst worden!
Gisteravond is deze interessante en
uitermate belangwekkende tentoon
stelling onder zeer grote belangstel
ling geopend.
De heer Van Wessem heette de
talrijke aanwezigen welkom, alsmede
de schilder Buning zelf en wees erop,
dat hy rustig en onberoerd door mo
derne uitingen een eigen weg blijft
gaan, die voor ons blijvend zal zijn.
Drs. H. Redeker onderwierp hierop
Buning's kunst aan een uitvoerige
beschouwing, daarbij opmerkend dat
Buning geenszins de ouderwetse ro-
Herbert von Karajan
Al het vereiste vocale kunnen, alle
denkbare inleving, alle rococo-ver-
fyning. al het betoverende, stijlvolle
kleurenpalet aan deze melodieuze
opera inherent, zyn aanwezig tot in
het geringste detail.
Ondersteund door de glans van het
orkest der wereldbefaamde Wienrr
Philharmoniker, dat deze muziek
reeds zovele malen onder superieure
dirigenten ten gehore heeft ge
bracht.
TT aardering
MEN kan van Salzburg dan ook
niet anders verwachten!
Dat deze kostbare en magni
fieke Paul Czinnerproduktie Salz-
burgs' muzikale roem thans voor
tallozen, die daarmee niet bekend
waren tot een hoor- en zichtbare
realiteit maakt en hun de gelegen
heid schenkt ervan te genieten, ver
dient de grootste waardering. Dit
kan niet anders dan de interesse
voor de muziek en speciaal
de liefde voor de opera bevorderen,
hetgeen in het bijzonder voor een
land als het onze een absolute nood.
zaak is.
Deze verfilming is ook een triomf
voor de huidige opname-techniek ge
worden, want de geluidsweergave is
subliem, laat geen wens onvervuld
Ongewoon is vanzelfsprekend het
feit. dat talrijke close-ups, voor een
opera een ongewoon verschijnsel het
geheel buitengewoon verlevendigen
zij geven acteurs en actrices van zó
dichtbij te zien als nimmer in
de zaal mogelijk is.
Eerlijk gezegd, zjjn wjj met een
zeker wantrouwen naar deze ver
filming gegaan, doch dit wantrou
wen Is volledig beschaamd.
manticus ls. als hoedanig hij dikwijls
afgeschilderd werd doch iemand, die
leeft in verleden, heden en toekomst.
Spreker noemde Buning „de lyri
cus" in de Nederlandse schilderkunst
Men heeft Buning ook gerekend tot
de poSt-impressionisten. doch hij
laat zich in geen enkel vakje dwin
gen. Daarom is Buning nog volledig
van „onze tijd". Met de jaren wordt,
het duidelijker, dat bij Buning verf
en kleur, compositie en factuur in
dienst staan van een soort expressi
viteit. Het treffende, het. nieuwe, dat
door deze tentoonstelling geopen
baard wordt, is Buning's sterke ont
wikkeling, waarbij hij steeds jonger
is, naarmate hij ouder wordt. Zijn
kunst rijpt voortdurend meer naar
„zelfstandigheid", de rijkdom van de
peinture groeit en wat hij schept is
thans van een kracht, die zeldzaam
is.
Hij behoort nu tot de meest zui
vere en authentieke schilders van
deze tijd.
Geen weemoedige romanticus
gelijk weleer doch thans een
krachtige persoonlijkheid, die als een
wonder de diepste klanken weet te
vinden, speciaal in znjn aquarellen,
als geen enkele andere aquarellist.
Hierop maakte men van de gelegen
heid gebrnik het werk van Buning,
waarin o.a. ook de impressies van
het hem zo geliefde Canne in België
een voorname plaats innemen, te be
wonderen.
Buning zelf zal deze avond bemerkt
hebben dat zijn kunst velen dierbaar
is en in hun harten leeft!
H.
I/erf Van Vettewinkel
Op Paasveetentoonstelling
(Van onze Amsterdamse correspondent)
Miss Rund 1962 is gekozen! Zij is de weldoorvoede kostgang-
ster van de gebroeders A. en M. Lint uit Zevenbergen, dezelfden
die ook verleden jaar een pleegkind tot Koningin zagen uitgeroe
pen. Miss rund heeft gisteren de gehele middag met een erelint
I rond de schouders te kijk gestaan op de Amsterdamse veemarkt.
Het is geen toeval dat de ver-
i kiezingen van miss Amsterdam, miss
Rund en miss Holland in een maand
tijds plaatshebben. Miss Holland
wordt immers altijd kort na de paas
dagen gekozen en miss Rund is de
trekpleister van de grote Paasveeten
toonstelling vlak voor de feestdagen.
Een zware dame, deze tweejarige
dikbil van de gebroeders Lint. want
schoon aan de haak komt zij aan
een gewicht van circa 400 kg. Maar
het is de vraag of zij dit jaar reeds
het erelint door het schietmasker zal
zien vervangen. Miss Rund kan nog
best een Jaartje mee er. de mest-
methoden van de beide broers uit Ze
venbergen zijn van dien aard. dat de
goede zorgen voor hun miss volgend
jaar ruimschoots beloond zullen wor
den door de slagers, die zo'n parade
koetje best voor een duizendje boven
de normale prijs willen kopen. De
briefjes van duizend gingen gister
middag toch in grote aantallen van
koper naar verkoper, want er golden
hoge prijzen voor dit „vee-op-zijn-
paasbest".
„Ieder jaar denken wij: het kan
niet beter. Maar de keurmeesters en
Jury zijn van oordeel, dat zij nog
nooit zulke beste kwaliteit bijeen
hebben gezien als vandaag", aldus
voorzichtter H. W. Bille van het ten-
toonstellingsbestuur. De Amsterdam
se Paasveetentoonstelling, die voor de
30ste keer werd gehouden, telde een
aanvoer van 600 stuks vee van een
kwaliteit die op een internationale
expositie een uitstekend figuur zou
kunnen slaan. Amsterdam is die goe
de kwaliteit trouwens gewend, want
de Paasveetentoonstelling is de laat
ste van een reeks, die in het land
wordt gehouden en dus komen alle
regionale kampioenen naar de hoofd
stad.
Het heeft niemand verbaasd dat
Miss Rund 1962 weer uit Brabant
kwam. Het is bekend dat de Bra
bantse veehouder opmerkelijke pres
taties weet te leveren in de meste-
ry. En hy weet zün dieren te krij
gen in de conditie, die de huismoeder
wenst: veel vlees en weinig vet. juist
genoeg vet voor een klein randje aan
dc runderlap, die by het braden net
de juiste smaak weet te geven.
~^3gericht 1 maart 1860 Vrijdag 13 april 1962 Zesde blad no. 30629
I
Symposion over de
van
veiligheid
mensen
op
zee
Het Scheepbouwkundig Gezelschap
„William Froude" in Delft houdt een
tweedaags Symposion over de veilig
heid van mensen op zee, in verband
met het feit, dat het 50 jaar gele
den is dat de Titanic verging, een
scheepsramp, waarby meer dan 1500
mensen het leven verloren. Het Sym
posion werd gistermiddag geopend
met de vertoning van de speelfilm
over deze scheepsramp.
Daarvoor had de president van het
gezelschap, de heer L. A. van Gun-
steren, een korte uiteenzetting ge
geven van de ramp. die zich in zo'n
korte tijd heeft voltrokken, dat er
maar zeer weinig over bekend is. Veel
legenden doen de ronde over de tra
gische tonelen aan boord van het
zinkende schip.
Het is echter van belang, zo zei de
heer van Gunsteren, uit de geschie
denis de lessen te leren, die voor de
toekomst van belang zijn. Met dat
doel heeft het gezelschap dit Sympi-
sion georganiseerd. Het vergaan van
de Titanic heeft de mens doen be
seffen, dat elk schip kan vergaan en
dat dus maatregelen dienen te wor
den genomen om bij een eventuele
ramp het verlies van mensenlevens I
zoveel mogelijk te becerken.
Deze maatregelen zijn te verdelen
in vier groepen: waterdichte indeling.
lekstabiliteit. brandvrije indeling en
reddingsmiddelen. Bij dit Symposion
worde de brandvrije indeling, die bij
het vergaan van de Titanic geen rol
heeft gespeeld, buiten beschouwing
gelaten.
Over de waterdichte indeling sprak
gisteravond prof. ir. H. E. Jaeger. Het j
onderwerp lekstabiliteit wordt van
daag behandeld door dr. ir. K. KnüD-
ffer uit Hannover. De heer A. P.
Schat, zal spreken over de red
dingsmiddelen.
VOETGANGERS:
Wilt U oversteken op een zebra
pad9 U neeft daai voorrang, maar
sta eerst stil op het trottoir en kijk
uit ot het ruver'ieer U die voorrang
nog geven kan dus tijdig kan rem
men zonder ongelukken te veroor
zaken
4IE9lliaHIBIBBSggHI
LUCKY STRIKE-de échte Amerikaan
van wereldklasse en kwaliteit.
Steek een Lucky op - in alle landen
een graag gezien gebaar.
THE WORLD FAMOUS AMERICAN CIGARETTES