p WEEDUIZEND POPPEN WERDEN GEBOREN UIT CLOSETPAPIER kleur in uw tailleur Dorp vol zielige honden UIT en THUIS Blouse brengt Amerikaans slaatje TOMADO r j Moederlijke overpeinzingen J V MENU VAN DE WEEK TOMADO HAARDROGER tafelmodel .terdag 7 april 1962 Pagina 3 P!j Aan het huis van mevrouw N. GosligaKlos aan de Katwijkse Kerklaan is van buiten niets bijzonders te zien. Een keurig huis in een keurigerustige straat. Maar in de hal zit op een boomstronk een schalkse Tijl Uilenspiegel van bijna een meter lang te kijken wie er binnenkomt en in de kamerkasten, waar je serviesgoed zou verwachtenverdringen sultans, oude vrouwtjes, zorgelijk gebogen mannetjes en vrolijke paartjes elkaar. Boven in het ateliermerk je pas goed, dat je in het huis van een poppenmaakster bent. Daar zijn alle muren en kasten bezet met poppen, grote, bedeesde, historische figuren en fantastische verzin sels. ..Het is verrukkelijk werk'' zegt mevrouw Gosliga ..ik zou het de hele dag willen doen, maar ik heb m'n huis houden en dit is een groot huis. Ja, je moet wel een grote fantasie hebben, anders loop je zo vast. Weet je, ik verzin zelf verhalen bij de poppen, die ik maak. dat kun je wel zien aan de uitdrukkingen. Karakteruit beelding is fijn. ik hou niet zo van ..flauwekul-poppen Daarom maak ik het liefst oude mensen. Jonge gezichtjes zijn lief en mooi. maar ze heb ben geen expressie". En vertederd verzet zij het oude violistje, dat eenzaam en een beetje moedeloos op een bankje zit. ,.Dit is mijn liefste mannetje, ik wil hem voor geen goudgeld kwijt, hij blijft altijd bij me". raden van vrienden ging ze les ne men bij de beeldhouwer-schilder Hans Petri in Dordrecht. De klei- koppen, die ze toen maakte, staan nog op een plank in het „atelier". Maar het werken met klei voldeed mevrouw Gosliga niet en ze keerde terug naar de poppen. Toen ze met haar man naar Kat wijk verhuisde, was er niemand meer om haar te helpen. „Ik ben toen alles zelf gaan uitvinden". Sinds de oorlogsjaren heeft me vrouw Gosliga ongeveer tweedui zend poppen gemaakt. Daarvan zijn er veel geëxposeerd en zelfs voor de televisie geweest, andere staan al jaren in hun hoekje. „Vroeger borduurde ik veel, maar dit is veel interessanter. Ik raad iedereen aan: als je ouder wordt, ga dan wat doen, anders verlies je zo gauw alle belangstelling". Af en toe geeft mevrouw Gosliga lessen: o.a. Leidse kleuteronderwijzeressen hebben haar de kunst afgekeken. Mevrouw Gosliga. die bijna 65 jaar geleden in Wyk-aan-Zee werd geboren, woont nu al ruim twaalf jaar in Katwijk-aan-den-Rijn. In de oorlog maakte ze voor een buur jongetje lappenpoppen en op aan- Het materiaal voor de poppen is heel simpel: closetpapier en karton voor de gezichten en lijven, stijf sel, plakkaatverf, leukoplast met verbandgaas voor de handjes en lapjes voor de kleren. Het enige ge reedschap bestaat uit een schil- mesje en een stokje. Een poppekop, die los in het lijf komt te zitten, is in het begin niets anders dan een bal closetpapier. Daar wordt model in gebracht en langzamerhand wordt het gezicht gpinndelleerd met heel kleine snip pertjes. Grote maskers zijn ge- voriuu van closetpapier op een ba sis van volièregaas. („Ik maak ze niet te griezelig, anders word ik er zelf bang van"). Advertentie Van boven naar beneden: Het oude violistje, een modern paartje en een drinkebroer. (Foto L.D./Holvast) Londen, april 1962. We willen allemaal wel iets nieuws voor de lente, maar niet allemaal hebben we iets nieuws i nodig en niet allemaal kunnen j we ons een nieuwe aanschaf veroorloven. Parijs maakt het ons ge- 1 makkelijk door met zoveel na- druk de voorjaarsblouse te pre- y senteren, zodat we met betrek- kelijk weinig kosten een over jarig pakje kunnen moderni seren. Wie die blouse zelf naait, kan haar keus afstemmen op het al lerlaatste, dat Parijs uitbracht. Ze kiest een modieuze stof: linnen of zijde. Bij voorkeur crepezijde of an ders twill, sjantoeng. surah, be drukte mousseline voor de middag of misschien wel satijn. Als u imprimé kiest bij een ef fen, lichte tailleur dan zal een aan zienlijk donkerder blouse met de kleur van de tailleurstof, als tweede of derde tint, een heel charmant effect geven. Als voorbeeld: een maiskleurig pakje, een zwart mous seline blouse met groen en mais kleurig bloemdessin. Voor wie meer dan alleen een blouse wil aanschaffen een idee van Dior, de combinatie van twee iden tieke imprimé's, de een in zwart met wit dessin voor het pakje, de ander wit met zwarte tekening voor de bij behorende blouse. Bij de effen blouse wordt de kleur beperkt en bepaald door de tint van de tailleur. Wie nu eens wat anders wil dan het altyd- goede, maar besmettelijke wit, kan te rade gaan bij de Parijse cou turiers. Hun vondsten zijn fleurig en aantrekkelijk en vaak origineel. Is uw tailleurtje rood. pas er dan eens een flesgroene blouse a la Dior by. Is het gedekt blauw, comple teer het dan met een dieproze blouse, een groen hoofddeksel en dito oorknoppen (Dior). Bij een marineblauw pakje past volgens Ricci een gele blouse en een tweed achtig grijs en wit ruitje doet het heel goed met ohjfgroen, zoals Saint-Laurent bewees. De witte tailleur is als voorjaars dracht (van wol) of als zomerte- nu (van linnen) heel populair. Ni- na Ricci voegt er een zwarte trui achtige crepezijden blouse bij. Serge Matta completeert hem met een bruin züden blouse en Capucc voelt meer voor een blouse van zwarte satyn. By de illustraties: 1. Ricci: wit linnen voor het pak je, zwarte crepezyde voor een trui- In het atelier „een kamertje voor mezelf" staat Albert Schweitzer naast Einstein, generaai De Gaulle. vive-la-France roepenc naast Wim Kan („daar heb ik la ter een boer van gemaakt"). He' hoofd van Johannes de Doper lig in een schaal: „ik had geen zilve ren schaaltje, toen heb ik maar eer braadpannetje genomen: wel eei beetje cru. hè?" Er zijn sprookjes figuren. Diogenes ligt languit oj een plank, er is een groep can-can danseressen en onder een stuk witti tule beelden figuurtjes met doods hoofden de Danse Macabre vai Saint-Saëns uit; burgemeester Vai der Werf kykt goedmoedig naa Dorus, een oude nozemjuffrouw ii trui en jeans ziet neer op een man netje-aan-de-galg: een ouderwets' onderwijzer, die de moderne jeugc niet aan kan en zich daarom heef' opgehangen. Mevr. Gosliga bij haar popper. (Foto L.D./Holvast) £-vi§& A; 'i 1 '•SA,, Zh f v-A 1. A Afcvwö*;;*.-...,;-- HET noodlot had weer eens hard toegeslagen. Onze beide poezen kregen kort na elkaar de katteziekte. Ze werden door de snikkende zoons begraven in een stil hoekje van het braakliggende veldje en dat was het dan. Na de ramp werd het stil en leeg in huis. Marian kon niet slapen en als ze sliep, droomde ze van de overleden lievelingen. Adriaan ver loor gedurende drie weken zyn eet. lust en Henkie was onhandelbaar der dan ooit. Alle mensen hebben huisdieren en de onze gaan altijd dood! Ze werden overreden of ziek en juist als we er helmaal aan gewend wa ren, zitten we weer zonder. Hoe komt dat toch, mams? Zórg je er dan niet standig. dan niet goed voor? vroeg op- Ik wist het niet. Als een tijgerin had ik gevochten om de dierbare poesjes door de ziekte heen te ha len. Ik had hun bekjes openge wrongen, hun medicynen en bouil lon ingegoten, tot ik overdekt was met krabbels. Ik had de halve nacht opgezeten naast de stervende Pinkie, ik had stromen tranen ge stort naast de klaagiyk kermende Panda. Maar al mijn pogingen had den niet mogen baten. Een wilde speurtocht in al onze naslagwerken had mij doen ont dekken dat zelfs de geleerden geen middel tegen de katteziekte hadden kunnen vinden en dat de kwaal in de regel een dodelijk verloop had. Was het dan niet onrechtvaardig van de kinderen om mij de schuld te geven? BEGRIJPEN kon ik het echter wel. Verdriet maakt een mens onredelijk en een kind onhan delbaar. Alleen de tijd kan balsem op de wonden smeren en dus zat er niets anders op dan de tijd zijn werk te laten doen. Wanneer krijsen we nieuwe poe. zen? vroeg Marian een week na de begrafenis. Kindlief dat kan voorlopig niet. Het huis is besmet. We zullen zeker drie maanden moeten wachten tot we weer een poes kunnen aan schaffen. Hoe lang is drie maanden? Tot het einde van de lente. Oef! Ik had oprecht met haar te doen. Wat is een Nederlands gezin zon der huisdier? Mams. vroeg Henkie op een koude middag, als we op straat een heel zielig hondje vinden, wat moe ten we daar dan mee beginnen? Hoor eens, ben ik een onmens? vroeg ik verontwaardigd. Dan breng je het mee natuurlijk. Mag dat? Ik dacht dat Ie geen hond wilde hebben riep Adriaan. Ik wil alles wat leuk en aardig is. Ik ben dol op dieren. Dat weet je toch? Ja, je bent verzot op katten. Maar honden zijn heel anders. De hond van de buren Alsjeblieft jongens, praat me niet van dat beest. Het is een schat, maar hij is een meter hoog en zo sterk als een stier. Ik zou niets in te brengen hebben bij zo'n hond; hy zou me omver lopen, over de straat sleuren, al mijn schoenen verslinden en me tot de hongerdood veroordelen. Als je een "zielig" hondje vindt, is dat diertje van harte welkom, maar ik hoop vurig, dat het niet een klein soort koe is. VAN dat moment af bleek het dorp vol loslopende „zielige" honden te zijn. Henkie was de eerste die er een vond: een ko lossale jonge herder, die tegen de krijsende Marian opsprong, haar een lik over haar hoofd gaf. zijn poten aan mijn zondagse mantel afveegde en met zyn staart alle vaasjes van het handschoenen kastje sleurde. Gevonden, vertelde Henkie trots. Hij liep er zo zielig by. De herder blafte luid tegen de radio, tegen de lamp, hapte naar de gordijnen en gaf vader een poot. Om zyn hals zat een keurige hals band. er hingen een belastingpen ning en een adresplaatje aan. Breng hem maar thuis, Henkie. zei ik opgelucht. Dat dier is geen zwerver; hy is gewoon een dagje uit. Zijn baas zal hem wel lopen zoeken. Adriaan kwam een tydje later met een bouvier aan. Een reus van een beest, dat zwaar in de rui was, onmiddellijk op het vloermatje be gon te kluiven en zyn tanden toon- te, toen Marian hem vreesachtig naderde. Hy grauwde naar my, naar Henkie en deed onverwachts een sprong naar de vleespan. Het kostte nogal wat moeite het monster de deur uit te werken, vooral omdat Adriaan styf en strak volhield dat het heus een zwerver was. Niks ^werver, snauwde ik over mijn toeren. Dat dier is van de dominee Ik heb hem er hon derden keren mee zien wandelen. ACH, het dorp was vol loslopen de honden, maar die bleken toch alle de een of andere eigenaar te bezitten. De „zielige zwerver" waarnaar de zoons zo ijverig uitkeken, scheen nog niet geboren te zijn. Vader, zei ik wanhopig, toen Adriaan zyn vijfde vondeling had afgeleverd en er weer mee was weggestuurd, vader, is er dan op de hele wereld niet een dot poets katoen te vinden, die niet hoger wordt dan vijfentwintig centimeter, die niet bromt, piet bijt, niet gaat janken als we plaatjes draaien en die toch in de nijpende behoefte van ons kroost voorziet? Hm, zei vader. Het hoeft geen rashond te zyn, zyn stamboom laat me koud, als-ie maar lief en gezellig en aanhanke lijk is. Als-ie ons maar bewaart voor al die zogenaamde vondelin gen waar de kinderen nu steeds mee thuiskomen! We kunnen eens in het asiel gaan kyken, stelde vader voor. En dat deden wy. De kinderen gingen mee, want vooral Marian meende, dat ze zoiets belangryks als de aankoop van een hond niet aan de domme grote mensen kon overlaten. Zy had gelyk. Toen het er op aan kwam be paalde zy, over de hoofden van de grote broers heen, de keuze En hoe Thea Beekman. Neust u ook wel eens in buiten landse kookboeken om u te verba zen over gerechten, die in andere landen op tafel komen? De Ameri kaanse huisvrouw maakt byvoor- beeld graag slaatjes, die bestaan uit voor ons vaak onbekende com binaties. Met mayonaise aangemaakt en fleurig gegarneerd wordt zo'n slaatje als opening van de warme maaltijd gegeven. Een van die com binaties is de Waldorfsla, waarvan wy u het recept geven. ZONDAG: Waldorfsla. rolladj», spinazie, aardappelen, ryntjes. gevulde manda- achtige blouse, gecombineerd me een strohoed. 2. Saint-Laurent: écru en zwarte wollen stof. een zwarte zijden la- vallière, een nootkleurige zyden blouse en een hoed van de man- telpakstof. 3. Dior: een zwart en witte ruit, een oranjerode blouse boven een zwarte heupceintuur. Baret van dc tailleurstof. 4. Dior: twee imprimé's in zwart en wit met identiek lelietjes-van dalen dessin. Dat van de blouse is wit met zwart, dat van het pakje negatief zwart met wit. J. V. f N De nieuwe manier van haardroger! Nu rustig achter uw toilettafel uw haar drogen en tegelijkertijd uw uiterlijk verzorgen dat is de nieuwe, ideale manier, die het u veel makkelijker maakt. En uw man of verloofde hoeft niet meer zo lang te wachten dus... hij ook blij! warme en matig warme lucht geen onderhoud kan ook worden opgehangen (vaste plaats) haardroogkap wasbaar In lauw water een jaar schriftelijke garantie GEEF 'N CADEAU koud vlees, knolraapjes, aard. pu- rée, broodpannekoek (bonen in de week zetten). DINSDAG: bruine bonen met spek en gefruit uien. aardappelen, bessenvla. WOENSDAG: hutspot met klapstuk, appelmoes. DONDERDAG: kaasomelet, witte kool, rauw ge bakken aardappelen, fruit. VRIJDAG: gebakken vis of gebakken herse nen. sla van biet en veldsla, ryst, havermoutpap. ZATERDAG: Nasi goreng, yoghurt met ba naan. Waldorfsla 1 pond goudreinetten, 1 selderij - knol. 2 bananen, 50 gr. noten, 1 citroen, mayonaise of dikke slasaus. De appelen schillen en in kleine blokjes snyden. Met citroensap be sprenkelen om bruin worden te voorkomen. Selderyknol schillen en raspen of ook in heel kleine stukjes snijden Banaan in schijfjes snij den. de verschillende ingrediënten vermengen en aamaken met wat mayonaise De sla op 1-persoons schaaltjes doen en garneren met vat mayonaise en gehakte noten. Kaasomelet 4 eieren. 2 lepels melk, 50 gr. kaas. 20 gr. boter, zout, paprika. De eieren en de melk loskloppen, 1e geraspte kaas er aan toevoegen, het deeg zo nodig op smaak afma ken met iets zout en paprika en in de boter langzaam in de koekepan bakken. De omelet voor 't opdienen dubbelslaan. Als ilc de stapels boeken zie die zo om me heen, o.a. door m(jn kinderen, gelezen worden, dan ga ik me langzamerhand een volslagen analphabeet voe len! En nu de Boekengids 1962 weer uit is, en de groenwitte boekenweek-vlaggen weer aller- wege hebben gewapperd (ik kan beter zeggen: hebben hangen te druilen in de regen!) is dat on behaaglijke gevoel weer eens des te sterker geworden. 't Is gewoon angstaanjagend als je zo uitdrukkelijk onder ogen krijgt, wat je allemaal zou kunnen lezen en waar je een voudig niet meer aan toe komt. Moet U maar eens horen wat ik voor verrukkelijks opdiep uit de Boekengids: een Japanse lief desgeschiedenis, ongewoon en intrigrerend; het verhaal van 'n priester, die verpletterd wordt onder zijn zondelast. Een mach tig epos met krachtige meester hand geschreven. En daar: het tragische verhaal van een veer tienjarige jongen die zijn vader zoekt. Het huiveringwekkende beeld van het mislukken van de liefde, in intellectuele milieus dat is ook niet mis. En ik lees zowaar ook over milde humor, en over vrolijke en avon- tuurryke verhalen. Hoe moet ik ooit al dit belangrijks door komen?! Maar gelukkig zie ik ook hier in de oplossing van mijn lees probleem: „eindelijk weer eens een verteller Dat is het dusf Alle anderen kunnen er niets van, ze stame len maar wat. 't Zijn prutsers ik hóef het dus allemaal niet eens te lezen! Gelukkig! En daar bedenk ik nog een uitkomst: van de Boe ken Die Men Gelezen Moet Heb ben. en dat zijn meestal juist de dikste en de fraaist uitgevoerde exemplaren, komt immers te zij ner tijd wel een film De boekenweek is om en ik heb in ieder geval de Gids van a tot z uitgespeld. Ik werd er op een gegeven moment moe en draaierig van, dat is te begrijpen als je dat zo allemaal op je in laat werken. En weet U wat ik toen ter verpozing gedaan heb? Ik ben gauw naar de boekhandel gehold om mijn traditionele Boekenweekboek te kopen. Plus de „Muze". Plus met behulp van de waardebon, het fraai uitgevoerde plaatwerk". Plus het Geschenk. Misschien dat ik het allemaal uit heb als de volgende boeken week voor de deur staat en mijn litteraire geweten weer veront rust wordt door de nieuwe boe kengids! Hermine G. Natte wegen en verblin dende koplampen) Als hij opbelt om u te ver- tellen.dat hetlaatwordt, zeg hem dan, dat hij een rustig hotel zoekt waar hem een goede maal tijd en een goede nacht rust wachten. Datis véél verstandiger! Ongezellig voor u, me vrouw, maar wat het zwaarst is, moet het zwaarst wegen. En zijn veiligheid en gezond heid wegen héél zwaar. Uit (gerust)... goed voor heml

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1962 | | pagina 19