WisT tWist twIst twIsT in Nederland en in Amerika krijgt de jeugd teveel of te weinig zakgeld! «f Verbluffende gelijkenis met rock I VERENIGING KORTEGOLF- I HOBBYISTEN fLEIDSCH DAGBLAD KRIS-KRAS te pas en te onpas Conferentie jonge protestanten Volgende week j de avonden j in Leiden Zaterdag 24 maart 1962 MEN mag de twist onzinnig, zinnelijk of zinvol, een goede lichaamsoefening of zoals een Engelse chirurg schadelijk voor de gezondheid vinden, maar men kan hem moeilijk negeren. De twist is de modedans van dit ogenblik en wie niet voor ouderwets wil doorgaan, hij twiste. Op def tige dansscholen en in clubhui zen, op bruiloften en partijen, overal danst men nu in Neder land de twist. En de platenmarkt wordt overstroomd met twistnum- mers, vaak gebracht door lie den die kortgeleden nog fer vent de rock 'n roll beoefen den. De overschakeling van rock op twist zal de meeste zangers en musici trouwens weinig moeite hebben gekost, want het minieme verschil tus sen het rock- en het twist- idoom is opvallend. Door mu ziek-,,deskundigen" is de twist gekarakteriseerd als „rock met een shuffle", wat ongeveer hier op neerkomt, dat de enigszins vloeiende beweging die in de rock-muziek soms nog viel te onderkennen, in de twist vol komen is verdwenen. Hoe groot de gelijkenis tussen twist- en rock-muziek wel is, be wijst bij voorbeeld een nummer als „Twist around the clock" van Ellis Rex. Dit is letterlijk een kopie van Bill Haley's „Rock around the clock" met dit verschil, dat overal in de tekst het woordje „rock" ver vangen is door „twist". Aan de an dere kant van het plaatje waarop dit „vertwiste" rocknummer staat, vindt men „I wanna twist with eveneens gezongen door de van Willy Rex. Aan de top Samen met tafeltennisster-croo Paul Gimbel staat Ellis Rex wel aan de Nederlandse Ellis is 22 jaar. Na mulo kantoor is zij enige tijd' geleden een accordeonnummer beland (van Jack Smith en Co.) en nu zij het hele land door, al zin gend, tapdansend en accordeon spelend. Ellis zong ock de eerste twist-nummers met Nederlandse teksten (Delta 05-1018) Haar hob by's zijn (uiteraard) 'zingen, basket ball en slobbertruien breien. De jongste opnamen van de Zaanse amateurband „The Rollers (Violetta/Rollers-express) kan men Mgenlijk nauwelijks een twistplaat noemen. Aan de ene kant een mo derne, maar toch nog vrij rustige van het aloude Violetta aan de andere zijde een ritmisch forser uitgevallen compositie de bandleider, Jimmy van der Rustig, ingetogen spel is toch typerend voor dit Zaanse or Misschien is het feit dat de bandleden niet zo piepjong zijn (36, 32, 26, 23. 21 en 18 daar niet helemaal vreemd De Rollers willen dan ook be niet in twist- of roek-hoek geduwd worden. Ze spelen twist, ze spelen rock, maar daarnaast om vat hun repertoire tango's, cha- cha-cha's, rumba's, mambo's en walsen. Wel een rasecht twistplaatje is .,C'm on everybody, twist" van The Jumping Jewels, een gitaarcombo bestaande uit vier jongens van 17 tot 21 jaar. Van dit Nederlandse kwartet zijn al verscheidene EP-tjes verschenen, zoals „Wheels", „Exo en „A hundred pounds of clay". En nu zijn dus ook deze juwelen overgeschakeld op de twist. Aan de keerzijde staat rock", een kras arrange- Een van de grootste idolen van de Nederlandse teenagers, Cliff Richard, komt volgende maand naar ons land. Op 7 en 8 april zal hij optreden in Rot terdam, Amsterdam en Den Haag. Reeds op 6 april zal Cliff voet op Nederlandse bodem zetten, waar hij om te begin nen dagblad-, radio- en tv- verslaggevers zal toezingen. Cliff komt niet alleen. In zijn gevolg reizen „The Shadows", die zijn vaste begeleidingscom bo vormen. De drie concerten die Cliff zal geven, zijn voorlopig als volgt gepland: zaterdagmiddag 7 april in de Rotterdamse Ahoy-hal, zondagmiddag 8 april in Amsterdam en zondag avond in Den Haag. Volgende week hopen we te kunnen vertellen in welke zalen hij optreedt in Amsterdam en Den Haag en wat de aan- vangsuren van Cliffs shows zijn. Cliff werd op 14 oktober 1940 als Harry Webb in Lucknow (India) geboren. Hij heeft nog drie zusters. Zijn vader leerde hem gitaar spelen en legde daarmee de basis voor een carrière die niemand had kunnen voorspellen. Op zijn achtste jaar emigreerde Cliff naar Engeland, waar hij tijdens een jeugdbijeenkomst als zanger debuteerde. In 1958 werd hij in „Shepherd's Bush Gaumont" ontdekt door manager George Ganjou, die hem contracten bezorg de voor radio, tv en Columb'' Records. Zijn eerste hit was „Move it", zijn eerste gouden plaat ver- Op verzoek van vele lezers presenteert „JW" vandaag een artikel met twee foto's over de popu lairste dans (muziek) van dit ogenblik in Amerika en Europa: de twist. Tevens maken we daarbij gebruik van de gelegen heid om vier pas uitge komen twist-plaatjes te bespreken. Het zijn: I wanna twist with you/ Twist around the clock (Delta DS 1019), Bonnie rock/C'm on everybody (Philips 318.688 PF), Rollersexpress Violetta (Delta DS 1020) en Twist talk/Crazy twist (Artone RX 24124). ELLIS REX Nederlandse twist ment van het onsterfelijke en al vele malen bewerkte „My Bonny is over the ocean". Het handige van dit Philips-plaatje is, dat aan de achterzijde van de hoes prakti sche aanwijzingen staan voor de beoefening van de twlst-gymnastiek. Zo denkt de Duitse student er over Duitse studenten zouden hun leven op het spel willen zetten voor „vrijheid, humaniteit en mense lijke waardigheid" of „religieuze idealen". Tenminste, dat ant woordde ruim de helft van een groep ondervraagde studerende jongelui op een desbetreffende vraag. Acht procent is bereid zijn leven op het spel te zetten voor „fami. lie of mensen, die me na aan het hart liggen", zes procent voor .Duitsland, vaderland", vier pro cent voor „kunst en wetenschap". Bijna zeventig procent van de stu denten brengt zijn vrije tijd door met het lezen van boeken, die niet bij de studie horen, ruim vijftig procent brengt de vrije tijd liever door met vrienden en vriendinnen en anderen geven de voorkeur aan musiceren, discus siëren, sport of dansen. Voor bewapening en Bundeswehr is 59 procent van deze Duitse jon gelui, voor ontwapening 27 pro cent; 14 procent „heeft geen me ning". Uit het opinie-onderzoek bleek ver. der, dat 69 procent gemiddeld el ke dag een krant leest (boule vard-pers niet meegerekend); 43 procent koopt daarbij in de loop van de week nog een geïllu streerd blad. ||llllllllllllilllllllllllll!llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllill Op initiatief van twee Hilversum- se Jongelui de 16-jarige ulo-scho lier Leo Hoekstra en de 20-jarige gymnasiast Gerard Peet is een vereniging van kortegolfluisteraars opgericht zoals er reeds enige hon derden over de hele wereld ver spreid bestaan, zo lezen wij in de Philips Koerier. Tot deze dx-club zijn al circa vijftig kortegolf-hob- byisten toegetredenmerendeels omstreeks twintigjarigen doch ook boven-de-zestigers. De jonge club kreeg de hulp van Jaap Vastenhout, chef van de afde ling propaganda van Radio Neder land Wereldomroep, die het voor zitterschap heeft aanvaard. Secre taris-penningmeester is Wim Roe- lofs, Den Haag. Jaap Klein, Am sterdam, zal het clubblad redigeren. Medewerking heeft de club ook gekregen van buitenlandse zuster verenigingen, o.a. uit Zweden waar niet minder dan veertig clubs be staan. Door onderlinge uitwisseling van ervaringen worden vriend schapsbanden gekweekt tussen Ne derland en het buitenland. Zoals elders enkele radiostations uitzendingen aan deze „sport" wij den zal de Benelux-dx-club dat doen in de haar maandelijks ter beschikking gestelde zes minu- tenzendtijd van Radio Nederland Wereldomroep. DE twist moge voor Neder- land nog een nieuwtje zijn, bepaald nieuw is deze modedans toch niet. Al twee jaar geleden werd in Amerika de twist als song en dans door de negerzanger Hank Ballard gelanceerd. Maar Hanks „creatie", die ook op de gramme vond aanvankelijk weinig weerklank. Alleen een handje vol tieners aan Amerika's westkust accepteerde de twist, zonder overigens de rock 'n roll te laten vallen. Een ware rage werd de twist pas door Chubby Checker en Joey Dee. De laatste introduceerde de twist in de „Peppermint Loun ge", de nachtclub van de Newyorkse society. Vele crooners hebben zich met de twist ingelaten, sinds deze zijn opmars door Amerika en Europa is begonnen. Maar al hebben de Amerikaanse zan gers allang niet meer het monopolie, volgens onze tie ners is Amerikaanse twist nog steeds de beste twist. En de llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllüllllllllllllillllU JACK HAMMER ex-Platter platen van Chubby en Joey worden nog steeds het meest verkocht, ook in ons land. Een ernstige concurrent voor deze beide heren is echter nu opge doken in de persoon van. Jack Hammer, wiens naam de Ne derlandse discofielen misschien niet veel zal zeggen, maar# die in Amerika wordt aangespro ken met „Mr. Showbusiness", hetgeen wel iets zegt. Jack Hammer heeft indertijd deel uitgemaakt van de bekende vocal- group „The Platters" („The great pretender" en „Only you")Hij ver liet „The Platters" op aandringen van Sammy Davis jr., die hem op Broadway introduceerde. Hammer is een veelzijdig artiest. Hij speelde in showfilms en trad op in bekende nachtsclubs in Las Vegas, Rome, Parijs en Londen. Tussen de bedrij ven schreef hij songs voor Nat King Cole, Johnny Matis, Nina Simone en Tommy Sands. En nu is deze ex-Platter ook twis ter geworden. Kort achter elkaar zijn drie twistplaatjes van hem uit gekomen. Het laatste is „Crazy twist"/„Twist talk". Een „gek" nummer mag „Crazy twist" wel met recht worden genoemd: er wordt naar hartelust in gegild en geschreeuwd. Nog dwazer is „Twist talk": een duet parlando tussen Jack en een meisje, dat allerlei domme vragen stelt en aan een stuk zeurt, terwijl haar partner niets liever wil dan alleen maar twisten. Met zijn „Twist talk" heeft Jack Hammer wel bewezen dat hij een show-man in hart en nieren is, want hij heeft niet kunnen nalaten twist en „act" te combineren. Een geslaagde combinatie overigens. wierf hij met het liedje „Livin' Doll". Cliff Richard maakte tour nees door Scandinavië, Zuid Afrika Australië en de Verenigde Staten. „Ik zou weieens willen iveten „Ik zou weieens willen weten", heet het informatiebulletin van de Oecumenische Jeugdraad in Neder land, waarvan deze maand het eer ste nummer is verschenen. In dit bulletin worden de oecumenische activiteiten vermeld waarin Jonge ren op enigerlei wijze kunnen mee spelen. Daarnaast is er een arti kelenserie in opgenomen over de oecumenische beweging, bedoeld als oriënterend materiaal. Het eerste nummer van „Ik zou weieens willen weten" is grotendeels gewijd aan het zomerprogramma van conferenties, werkkampen en hulpteams. Zo zal op kasteel „Oud Poelgeest" te Oegstgeest van 18 tot 30 juli het elfde Europese Oecume nische Jongerencongres worden ge houden. Het thema van dit congres, dat openstaat voor deelnemers van 18 tot 30 jaar, is: „Welvaart, instru ment of dirigent in het Europese ensemble?" Voor verdere inlichtingen over het informatiebulletin kan men zich wenden tot het bureau van de raad, Janskerkhof 15 te Utrecht (tel. 030—13492). Jouw (en uw) mening gevraagd „Kunt U me zeggen op hoe veel zakgeld in de week een meisje van zestien recht heeft?" Deze vraag komt van een 16- jarige Leidse, die schrijft dat zij met haar ouders nogal eens onenigheid heeft over deze kwestie. „Ik krijg elke week een rijksdaalder maar alles is zo vreselijk duur tegenwoordig, dat ik er echt niet van kan rondkomen. Als ik één keertje naar de bioscoop ga, ben ik al praktisch door mijn zakgeld heen." Zij vertelt verder, dat haar vriendinnen „veel meer" krijgen en dat zij zich „nooit iets extra's kan veroorloven". We zouden kunnen volstaan met het antwoord, dat een meisje van 16 jaar dat nog op school gaat, zo als deze briefschrijfster, helemaal geen recht kan laten gelden op zakgeld en dat het een gunst van haar ouders is als zij haar weke lijks een rijksdaalder geven. Maar zo eenvoudig liggen de zaken toch niet. Elke jongen en elk meisje, ouder dan vijftien, vindt zakgeld zoiets vanzelfsprekends, dat zij het als een grote onrechtvaardigheid zouden beschouwen als het hun werd onthouden. De vraag is dus: welk bedrag is normaal als weke lijks zakgeld voor een meisje (of jongen) van 16 jaar (of ouder)? Dit meisje vindt f 2.50 beslist onvol doende. Ds. H. POST [25 teveel Zij vormt geen uitzondering. Er zijn heel wat jongens en meisjes die menen dat zij te weinig zak geld krijgen, dat zij niet genoeg kunnen „meedoen" met leeftijdge noten die een dikkere portemonnee hebben. Daar staat tegenover de mening van vele ouderen, dat de jeugd juist veel te veel zakgeld krijgt. Zo hadden we onlangs een gesprek met ds. H. Post in Rijnsburg, die juist teveel zakgeld een van de din gen noemde die een verkeerde vrijetijdsbesteding in de hand wer ken. Ter illustratie vertelde hij, dat in zijn dorp jongens van nog geen twintig jaar wekelijks 25 gulden krijgen „om zomaar op te maken". Hij vond dit bepaald „onpedago gisch" van de ouders. Graag stellen we de standpunten van ds. Post en onze 16-jarige briefschrijfster tegenover elkaar om de lezers (en niet uitsluitend de jongere!) te vragen: wie van hen beiden heeft gelijk? En dan koppe len we er ook nog deze vraag aan vast: wat vind jü en wat vindt u een „normaal" zakgeld voor jon gens en meisjes in de leeftijd van 16 tot 20 jaar? We zijn zeer benieuwd naar de antwoorden, die u als vanouds kunt sturen naar: Argus, Redactie Leidsch Dagblad, Witte Singel 1 te Leiden. ARGUS Na rugby is de twist de voor naamste oorzaak van verwon dingen bij jonge mensen in En geland, aldus een Londense chi rurg, die wijst op de gevaren van de nieuwe dans. Sinds de twist in de mode is gekomen, zou het aantal ongevallen onder de jeugd sterk zijn toegenomen. Twee jonge Griekse vrouwen heb ben uit jaloersheid een duel op het jachtgeweer uitgevochten. Het ene meisje ligt nu met een schotwond in de schouder in het ziekenhuis, terwijl haar rivale in de gevangenis is opgesloten we gens poging tot moord. De om streden jongeman schijnt nu bij gebrek aan gezelschap zijn troost bij een derde meisje te hebben gezocht. Van woensdag 28 tot en met zater dag 31 maart wordt in het Groot handelsgebouw in Rotterdam de vijfde protestantenconferentie ge houden. De deelnemers, jonge pro testanten met politieke belangstel ling, zijn afkomstig uit Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Zweden, Noorwegen en Nederland. De organisatie van deze con ferentie berust bij de jongerenor ganisaties van de Anti-Revolutio naire Party en de Christelijk-His- torische Unie, de ARJOS en de FCHJG, terwijl de afdeling Rotter dam van de Europese Beweging in Nederland medewerking verleent. Het thema van de conferentie is: „De taak van het protestantisme in de Europese cultuur van vandaag en morgen". De conferentie wordt woensdag avond geopend door de voorzitter van de FCHJG, ëe heer mr. B. van Haersma Buma. Donderdagavond spreekt prof. dr G. C. van Nifterik uit Amsterdam.' Vrijdagmorgen houdt ds. P. Freh- ner uit Zürich een referaat over „De taak van het protestantisme in het tijdperk van de saecularisering". Dr. W. Imhoff uit Hamburg spreekt dezelfde avond over „De taak van het protestantisme t.o.v. het com munisme". Zaterdagmorgen voert de heer M. Chandler uit Londen het woord over „De protestant en de moderne oorlogvoering." Ella Fitzgerald „First lady of song" en het Oscar Peterson Trio treden zaterdag 31 maart op in het Amsterdamse Concertge bouw. Zij geven op deze ene dag twee concerten: om drie uur 's middags en om middernacht. Ook het Paul Smith Trio is van de partij. Louis Prima, de bekende trompet- ziekexpres" enkele „historische ziekexpres" enkele „historsche uitspraken" gedaan. Over talent zei hij onder meer het volgende: „Voordat je opgroeit, moet je le ren kruipen. Jonge talenten moe ten zich ontwikkelen, maar van daag de dag krijgen ze daar weinig kansen voor. 't Is tegen woordig nogal eens zo, dat op maandag een ster plotseling snel omhoog schiet om op dinsdag weer even snel vergeten te zijn".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1962 | | pagina 15