Lois Marshall's zang; gift uit hoger sfeer KEES BRUSSE heeft kleine menselijkheid treffend getekend Films van deze week in Leiden Dr. ir. Lindenbergli nam afscheid als voorzitter „Koninginnedag" Elk lied wordt tot een ware belevenis Sophia Loren Gero-casseffe W. de Gast volgt hem op kantoormachines „KERMIS IN DE REGEN Opgericht 1 maart 1860 Zaterdag 17 maart 1962 Tweede blad no. 30606 l LIDO Hoewel we daar mede tegen een fikse kritische stroom inroeien, menen we toch te kunnen zeggen, dat Kees Brusse met zijn eerste grote speelfilm „Kermis in de regen" knap werk heeft geleverd. De eerste kritieken hebben zijn film opgehangen" aan het zwakke verhaaltje. Zeker niet geheel ten on rechte. Kees Brusse en zijn eega Mieke Verstraete hebben eigenhan dig de detectiveroman van Joop van den Broek tot een scenario omge bouwd. Ze hebben van het oorspron kelijke werk niet veel overgelaten. Maar wat zij ervoor in de plaats hebben gesteld vermag bepaald niet te imponeren. Het draagt alle ken merken van het gebrek aan vak manschap, dat voor zulk specialis tisch werk toch vereist Is. Ze heb ben een wat brokkelig scenario ge produceerd, dat slechts met pijn en moeite enige verband kan leggen tussen de personen, die in de film voorkomen. In de filmische bewer king heeft het slechts in het begin en tegen het einde enige dramati sche allure. Maar daar ging het Kees Brusse kennelijk ook niet om. Integen deel. Wij kunnen ons niet onttrek ken aan de indruk, dat hij met zijn eersteling een tweeledig doel voor ogen heeft gehad. In de eerste plaats geloven wij, dat hij heeft wil len trachten uit te vinden hoe ver zijn eigen capaciteit-en reiken. En daarnaast heeft hij willen bewijzen, dat Nederlandse acteurs zich voor een filmcamara wel degelijk kunnen losmaken van hun toneelstatus en zuiver filmisch kunnen acteren. Voor ons gevoel heeft hij door dat laatste overduidelijk te laten zien tevens bewezen hoe ver zijn gaven als cineast reeds gaan. „Kermis in de regen" heeft ons inziens de weg gebaand naar veel dieper grijpend werk, waarin hij zich kan bezig houden met grotere problematiek dan de kleine menselijkheid, die hij nu zo sfeervol in beeld heeft ge bracht. Schitterend Want deze „Kermis" is een draai molen van kleine mensjes. Van jon gens die min of meer toevallig tot misdaad komen, die de ene schuld met de andere pogen te delgen en van degenen, die zij daarbij op hun pad tegenkomen. Maar hoe schitterend heeft Kees Brusse daarbij b.v. het bankiersecht paar getekend: twee mensen, die met stijve hoofden naast elkaar voortleven zonder een mond open talentvol actrice in „La Ciociara" TRIANON Een scenario be hoeft niet eens veel om het lijf te hebben om toch de basis te vor men voor een film met kwalitei ten. Maar dan moet de regisseur zijn vak verstaan. In dit geval is het niemand minder dan Vittorio de Sica, die erin slaagt een op zichzelf onbetekenend oorlogsver haal van Moravia op een zó boei ende wijze uit te beelden, dat zijn werk op het filmfestival van Can nes 1961 bekroond werd met een grote prijs. Of eigenlijk was het Sophia Loren, die deze prijs kreeg, maar het is duidelijk, dat De Sica de man is, die haar in dit werk tot een actrice van formaat weet te maken. De oudere generatie, die de tweede wereldoorlog bewust heeft meege maakt, zal in de gebeurtenissen van „La Ciociara" weinig nieuws kunnen ontdekken. Een jonge weduwe, be angst voor de bombardementen op Rome, besluit de Italiaanse hoofd stad te verlaten. Met haar dochter tje van 13 jaar, Rosetta, gaat Ce- sira op weg naar haar geboortedorp. Zy ontsnappen ternauwernood aan bombardementen van geallieerde vliegtuigen, worden bedreigd door mannen van de fascistische militie, maar slagen erin zich aan te sluiten bij een groep vluchtelingen, die zich in een klein bergdorp schuilhouden. De reis heen en later de weg terug naar de Italiaanse hoofdstad vormt het onderwerp van deze film, maar hoe knap is dit simpele gegeven in beeld gebracht! In feite zijn niet de gebeurtenissen de hoofdzaak, maar de reacties vah Cesira en Rosetta en die van de mensen, met wie zij in aanraking komen. Die reacties nu zyn prachtig getypeerd, waarbij vooral de figuur van Michele in het oog valt, een jonge idealist, die niet bang is zijn omgeving de waarheid te zeggen. Psychologisch is „La Cio ciara" de moeite waard. Een schok kend moment is de brute overval van geallieerde militairen op de twee vrouwen die zich in een kerkruïne verscholen houden. Sophia Loren doet zich daar kennen als een wouw, die weet wat acteren is. Van de ove rige acteurs verdienen Jean Paul Belmondo, Raf Vallone en Eleanora Brown een eervolle vermelding, te doen. Ko van Dijk en Mieke Verstraete zijn zo de heel gewone personen, die we allemaal kennen en die we overal kunen tegenko- Advertentie Zoekt U een van f 40.of f 400. v. d. WATER, Haari.straat 207 heeft het. De Gero.specialist. men. We begrijpen hun handelin gen, we herkennen deze mensen, ze boezemen ons belang is, al is het alleen maar omdat, 'hun houding zo mateloos irritant is. En hoe treffend heeft Kees Brus se de angst laten zien. die de dag diefjes beheerst, wanneer zij zich voor de eerste maal aan een bank overval te buiten gaan. Trouwens, al zijn typeringen zijn even raak: Andrea Domburg als de eenvoudige, wat naieve typiste, die vermoord moet worden omdat zij de toevallige getuige is geweest van een autodiefstal met fatale afloop, Joris Diels als de louche autohande laar, Hetty Blok als de vrolijke juf frouw uit de friteskraam, Guus Ver straete als schiettenthouder-messen trekker, Kees Brusse zelf als de brandkastenbreker en André van den Heuvel als het heel gewone diefjesmaatje. Jammer eigenlijk, dat de hoofd persoon (Guido de Moort) net iets te netjes blijft om precies te pas sen in het misdadige milieu, waar in Kees Brusse hem geplaatst heeft. Ondanks zijn sterk spel kan Guido Mieke Verstraete en Ko van Dijk als het zwijgzame bankiers echtpaar in Kees Brusses Ker mis in de regen". de Moor zich daardoor niet hele maal rechtvaardigen. Bovendien is de fotografie van Ruud Penenga 25) verrassend goed. De muziek is van Cor Lemaire. Dit alies geeft ons zoveel positie- punten, dat we bij deze film voorbü durven gaan aan de onweer legbare zwakheid van het scenario met de daaraan verbonden hiaten in het filmverhaal. Wellicht beter dan welke Nederlandse cineast ook heeft Kees Brusse sfeer weten te creëren en zijn typeringen weten te treffen. Dat vinden wij voor een filmisch debutant knap werk. En het doet ons verlangend uitzien naar het moment, dat Kees Brusse zijn krachten gaat beproeven op een werkelijk goed scenario. „De vreemdeling" H artv erover end Studio Slechts een schrijf' ster en een regisseur, die het kinderhart ten volle begrijpen, kunnen zulk een ontroerende film maken als „De vreemde ling" (Whistle down the wind). Hun namen zijn Mary Hayley Bell en Bryan Forbes. Een film over kinderen, die in een moordenaar Jezus zien. De man is door hen in een schuur ontdekt en op de ontstelde vraag van een meisje: „Wie ben je?", heeft hij geantwoord „Jezus Christus". In dodelijke angst. De gelijkenis is treffend Nu gaan de kinderen voor hem zorgen: in hun ontroerende on schuld denken zij werkelijk dat de Heer op aarde terug gekomen is. Het grote geheim wordt zorgvuldig bewaard, maar door de loslippigheid van één, wordt het toch verder ver breid. Steeds meer kinderen worden er in betrokken. Totdat, hoe kan het anders, ook de ouderen het te we ten komen. Dan is het met de moor denaar gedaan: de politie komt hem arresteren. Dit is een film van onvoorwaarde lijk geloof, dat het grote bezit van kinderen kan zijn. De wijze, waarop dit verhaal is uitgewerkt, is zo hart- veroverend, zo recht uit de ziel opge weld, dat het van de eerste tot de laatste meter, waarin het vervat is, een betoverende indruk op de toe schouwer maakt. Alan Bates is de moordenaar, in wie de kinderen Christus zien. En Hayley Mills, reeds bekend uit de film „Tiger Bay" is het meisje, dat hem voor het eerste ontmoet en van dat ogenblik af aan helpen gaat. Met haar vriendinnetjes en vriend jes, allen tezamen vormend een groep hulpvaardige kinderen, in wie verering voor de tragisch in het ver borgen levende schurk leeft. Het is haast onbegrijpelijk hoe de regisseur hen tot zulk zuiver, eerlijk en volkomen natuurlijk spel kon brengen. Wellicht juist omdat het hier kinderen betreft, nog niet door het „slechte" aangetast, kon hem dit gelukken. Doch ook de ouderen ver tolken hun rollen met grote en die pe waarachtigheid. Een zéér bijzondere en gevoelige film, zonder dat er ook maar één moment sprake is van sentimentali teit. Als ae man, na de speurtocht met politiehonden, eindelijk gearres teerd is en door de rechercheurs wordt weggevoerd, vraagt een der kinderen: „Is hij nu weg?" En Ka- thy antwoordt „Ja, je bent hem dit maal misgelopen. Maar hij komt te rug, dat heeft hij beloofd". Een film met symbolische betekenis, boeiend van het begin tot het eind. boven dien tot nadenken stemmend. Een film, vèr uitstekend boven het niveau, waarin „de triomf der mid delmatigheid" zegeviert. Men zal er goed aan doen, haar te zien, haar „mee te beleven". En Indien u nog een „hart" hebt, zal zy U zeker niet teleurstellen. Dit is waarlijk een klasse apart! Nooit op zondag Begrijpelijke reprise Casino Het is alweer enige tijd geleden, dat het Leidse bioscooppu bliek kennis maakte met „Nooit op zondag", een kennismaking die nu in het theater aan de Hogewoerd om begrijpelijke redenen vernieuwd wordt. Begrijpelijk, al was het alleen maar om de sprankelende vertolking van Melina Mercouri, die met deze spiri tuele komedie én de titelsong meteen I naar wereldvermaardheid sprong. Van een onstuitbare levensdrift be zeten is haar Ilya. de vrouw, die in de Griekse havenplaats Piraeus van de liefde leeft. Zjj verwacht van het leven alleen maar geluk. Niets kan haar levenswandel en haar geloof in dat geluk veranderen. Even lijkt het een filosoferende Amerikaan te ge lukken. Zij geeft hem twee weken van haar leven. Ze luistert naar klas- sieke muziek, ze zet haar geest open voor andere kunstuitingen en ont wikkeling, maar haar hart blijft uit gaan naar de vlinderachtige vreugde van weleer. Men ziet het. aankomen: de rijke gedachten van Aristoteles of Plato moeten het onderspit delven in hun ongelijke strijd tegen de onblus bare materialistische levensvreugde. Jules Dassin heeft dit wel wat ge waagde eigen ontwerp een filmische vorm gegeven, die nergens stoot. In tegendeel. met een subtiel gevoel voor nuancering en deraillering en fijne humor heeft hij een verrassend frisse, kostelijke komedie gecreëerd, waarin zelfs iets schrijnends als de uit buiters van vrouwen van Ilya's soort nog met, een zekere mildheid aan de kaak gesteld1 worden. Het geheel is van een dergelijk blind optimisme doortrokken, dat men er onwillekeu rig door wordt meegesleept. 'iiniiiiiiiiiiiNiuiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii Terreur van de straat Waarschuwing REX Jeugdcriminaliteit, dood straf, rassendiscriminatie. Drie ver bijsterende vraagstukken, waarmee men in het Amerika van vandaag te kampen heeft. Regisseur John Fran- kenheimer heeft getracht deze drie problemen in de film „Terreur van de straat", die deze week in Rex ver toond wordt, te verwerken. Hij is daar slechts ten dele in geslaagd. Welis waar zijn de problemen nauw met elkaar verweven, maar het is on doenlijk in anderhalf uur een na tuurgetrouw beeld te geven van het wezen van de Newyorkse jeugdbendes en de rassendiscriminatie, waar deze bendes hun ontstaan aan te wijten hebbeii. De film laat enkele flitsen zien van de ontstellende terreur, die de opgeschoten jeugd van de grote Amerikaanse wereldstad in de volks buurten pleegt uit te oefenen. Het gegeven is nu al zijn gruwe lijkheid zeer simpel. Drie leden van een Italiaanse jeugdbende hebben een jonge blinde Portoricaan, die op zijn beurt deel uitmaakte van een andere benden, overvallen en ver moord. Een keiharde, maar sympathieke of ficier van Justitie (een rol, die ge knipt bleek voor Burt Lancaster) probeert achter de ware toedracht van de moord te komen. Wij zeiden 't reeds, John Frankenheimer is er niet helemaal uitgekomen. Zijn film is in zoverre verdienstelijk, dat zij een waarschuwing inhoudt ook voor de Nederlandse opgeschoten jeugd. Blijft de hoop, dat deze waarschuwing ver staan wordt Can Can Amerikaans amusement LUXOR Can-Can: zwarte kou sen, fonkelende kousenbanden, mu ziek van Offenbach en vrolijk gil lenden danseresjes. Can-Can: licht en bruisend als de champagne in de glazen van de ryke oude heertjes- op-de-eerste-rij. Can-Can: spectacu lair schouwspel van klank en kleur. Wie kent ze niet, de beelden uit het Parijs anno 1890. door Toulouse Lau- trec op tal van doetcen zo meesterlijk vastgelegd? Jammer dat men er in de ruim twee uur durende Holly- wood-film, waarvan de Nederlandse titel „De ondeugende meisjes van Montmartre" luidt, zo weinig van ziet. Slechts aan het slot wordt deze ..onzedelijke" dans wee degeen die er kwaad van denkt! in haar geheel uitgevoerd. Daarvoor wordt zij tot tweemaal toe onderbroken door een inval van de politie, die echter ongetwijfeld ook in die tijd wel eens voor hetere vuren gestaan moet heb ben. Neen het gaat in dit typisch Amerikaanse geval voornamelijk om de strijd, die Simone Pistache, de eigenaresse van het „Bal de Para dis". heeft te voeren voordat ze haar keuze kan bepalen. Deze keuze blijkt dan uiteindelijk toch op de losbol lige advocaat Francois Durnais te vallen en niet zoals het er aanvan kelijk naar uitzag op de meer ambi tieuze jonge rechter Philippe For- restier.. Het is een simpel liefdesver haaltje. vrij langdradig en derhalve weinig boeiend. Ondanks de klinken de namen van de hoofdrolspelers, die hier zeker genoemd dienen te worden. U ziet de geroutineerde Frank Sina tra, de grappige Shirley Maclaine, de grijze Maurice Chevalier, de ge liefde Louis Jordan en de guitige Juliet Prowse (wier huwelijk met Frank zoals U onlangs heeft kun nen lezen niet doorgaat). De muziek bij deze door Walter Lang geregis seerde cinemascope-kleurenfilm is van Cole Porter, ook al een artiest van naam. Al deze medewerkers heb ben de film, waarvan het scenario wel heel erg zwak is, echter niet kun nen redden. Over het sterk erotisch getinte ballet, geinspireerd op het scheppingsverhaaK!) en op gefor ceerde wijze in de film gelast zwij gen we maar liever Bekroning der Kunstkringserie: eindelijk weer eens de zang kunst van de Canadese zangeres Lois Marshall. Een der grootsten van het huidige concertpodium. Wederom voltrok zich het grote wonder: deze gevoelsinnige zang, volkomen van binnen-uit, heeft het auditorium in de Zuider- kerk met haar perfecte akoestiek, twee uren schier ademloos beroerd. Misschien zouden er enkele opmerkingen te maken zijn over kleine technische vocale feilen, maar waarom? Het gaat hier om dingen van oneindig hoger waarde: het indringen tot muziek en tekst, zodat ieder door haar gezongen lied tot een openbaring, een belevenis wordt. De aandoeningen van een zuiver, diep en geëmotioneerd ziéleven wor den door haar met ongekende ziel-adel tot expressie gebracht. In een veelzijdigheid van nuance, kleur en timbre, die welhaast ongeloofwaardig zijn. Men schiet in woorden tekort om I deze zang welke wij overigens reeds herhaaldelijk omschreven te schet sen. Een zang, die naarmate de avond vordert groeit in schoonheid en ex pansie, totdat de totaal ontspannen moeiteloosheid de grandioze overwin ning behaalt op het geringe, dat aan vankelijk nog niet in elk détail ont spannen leek. Het was alsof het zingen van Lois Marshall deze avond nog rijper, doorwrochter, nog bewogener was dan voorheen. De ene verrukking volgde op de andere: elk lied verkreeg de tref fendste belichting, verbeelding en ka rakteristiek. Het contrastrijke pro gramma stelde het gehoor in de ge legenheid kennis te maken met steeds weer wisselende interpretaties, waarin deze stem oprees naar een volstrekt glanzende klaarheid, tot zelfs in de hoogste regionen toe. Wy hebben Lois Marshall eenmaal een „afgezante ener singuliere zang kunst" genoemd. Zo was het ook ditmaal: in Bach's vijf geestelijke liederen, voorgedra gen in grootste devotie, liederen van Wolf en Strauss, waarin men het geniale dezer componisten tot in de nerf kon beluisteren en tenslotte in Robert Schumann's ontroerende lie derencyclus „Dichterliebe", weliswaar typische mannenliederen, doch toch opgedragen aan de beroemde sopraan Wilhelmine Schröder-Devrient, waar om dus ook Lois Marshall het recht heeft, deze te zingen. In al deze liederen zijn wij weder om getuige geweest van het vibre rend-menselijke, waardoor dit prach tige zingen constant gedragen wordt. De kern van dit zingen is het mees terschap, waarmee Lois Marshall met hart en ziel appelleert aan het hoog ste in aller gemoed en de toehoorder maakt tot een beter en gelukkiger mens. Wat dit betekent, is niet gering. En het zal haar zélf ook gelukkig maken dit in volle omvang te kun nen verwezenlijken. De adem der „grootheid" is over allen gestreken, die haar hoorden. Een zeldzame twee-eenheid vormde zy met George van Renesse. Deze heeft Lois Marshall tot iedere tedere gevoelsnuance weten op te vangen en bijgedragen tot het realiseren van een verheven, vèr boven de materie uit stijgende .kunst". Een kunst, welke men in deze tijd slechts zelden te horen krijgt. Het verbaasde niet, dat Lois Mar shall na het enthousiasme nog enige toegiften gaf: het „Hark, hark" van Purcell, „To Sylvia" en de Ierse volkszang „Hay Ho. Hay Hi", waar mee zij ook een vorig maal zulk een overweldigend succes oogstte. Deze avond Is waarlijk een kost baar geschenk uit hoger sferen ge weest. Het door haar gezongen „Habe Dank" van Strauss, herhalen wij als afscheid tot haar: „Habe Dank" voor zoveel schitterende giften! Het welhaast nauwelijks meer be staande heeft zij in volle glorie doen herleven! H. Advertentie jaloezieën bij de vakman Off. dealer D. LADAN MOLENSTEEG 27 bij de Doezastraat TELEFOON 21375 LEIDSE MARKIEZENFABRIEK LOIS MARSHALL Wanneer na 22 mei a s. het ge hele Nederlandse telefoonnet zal zijn fieautomatlseerd. zal het voeren van nterlokale gesprekken vla de telefo niste vermoedelijk duurder worden. De PTT overweegt een toeslag ln te voe ren ter bestrijding van de extra-kosten die aangevraagde gesprekken aan be diening en administratiekosten ver gen. daarmee tegelijk de behoefte aan bedienend personeel remmend. De ge dachten gaan uit naar een kwartje per aangevraagd gesprek, zo deelde men ons bij de PTT mee. Na ruim een kwart eeuw De Vereniging Koninginnedag" zal het in het vervolg zonder de stimulerende leiding van haar voorzitter, dr. ir. P. C. Linden- bergh, moeten stellen. Ruim een kwart eeuw heeft dr. ir. Linden- bergh leiding aan deze vereniging gegeven en menige feestviering tot een geslaagd einde gebracht. Zijn veelvuldig buitenlands ver blijf noodzaakte hem zich van deze functie los te maken. Tijdens een gisteravond in café-restaurant ..In den Vergulden Turk" gehouden vergadering is de heer W. de Gast in zijn plaats benoemd. Oud-voorzitter thans erelid De vice-voorzitter, de heer L. Questroo, die dr. ir. Lindenbergh ook vóór 25 jaar in zijn functie van voorzitter installeerde, zeide, dat het bestuur slechts node van zijn voorzitter afscheid neemt. Wij dan ken veel, aldus spreker, aan uw vlotte en prettige leiding, welke er slechts was om de grote lijnen aan te geven. In deze 25 jaar hebben wij U niet alleen als voorzitter, doch vooral als vriend leren waarderen. Op voorstel van het bestuur stemde de vergadering ermede in om dr. ir. Lindenbergh te benoemen tot erelid van de vereniging. Namens de leden dankte de heer C. J. Eggink de scheidende voorzitter voor al het werk, dat hij voor „Ko- i ninginnedag" op zo verschillend ter- rein had gedaan. Alvorens deze woorden van dank I en waardering werden gesproken, werden in vlot tempo de jaarstukken 1 behandeld. De secretaris, de heer J. i C. J. Lambermont. bracht een uitvoe- rig jaarverslag uit. dat in het bijzon- der aandacht schonk aan de geslaag de Koninginnedagviering in 1961. Het1 financieel overzicht van de penning- i meester, de heer J. F. Voorbij, meld- de een batig saldo van ruim f. 3.190. Bij acclamatie werden de aftredende I bestuursleden, de heren A. v. d. Neut en G. Steinbach. herkozen. Aange zien geen tegenkandidaten waren ge steld. .gaf de verkiezing van een voor zitter geen moeilijkheden. De heer W. de Gast, sinds korte tijd bestuurslid, werd als zodanig met algemene stem men gekozen. Dr. ir. Lindenbergh, die hartelijk dankte voor 'het hem aangeboden erelidmaatschap, dat met een blij vend aandenken gepaard ging. zeide met het bestuur steeds prettig te heb ben kunnen samenwerken. Met grote ambitie heb ik mijn taak temidden van de vereniging vervuld. Zijn op volger, de heer De Gast, wenste hij een lange tijd van vruchtbare samen werking toe. Op zijn beurt dankte de nieuwe voorzitter voor het vertrou wen in hem gesteld. Viering Koninginnedag Na een toelichting van bestuurs zijde. werden de festiviteiten voor de viering van maandag 30 april als volgt vastgesteld: Zaterdag 28 april: Standwerkers concours op de zaterdagse markt; zondag 29 april; herdenking in de kerken; maandag 30 april: 7 uur: reveille door 4 bands. 8.15 uur: Aubade met politiemuziek op het Stadhuisplein; 9.uur: Kinderfeest in Leidse bioscopen en Antonius clubhuis; 9.tot 10.uur; Militaire mars; 9.30 tot 12.uur: Poppen kastvoorstellingen in de grote Burcht- zaa.1; 10.— uur: Kerkdienst in de Pieterskerk; 10.uur: Kinderspelen Kon. onderscheiding j voor hofprediker De grootmeester van het Huis van H. M. de Koningin, J. J. L. Baron van Lynden, heeft gistermiddag na mens Hare Majesteit het officiers kruis van de Huisorde van Oranje uitgereikt aan de hofprediker, ds. G. I. P. A. B. Forget, predikant der Waalse gemeente te 's-Gravenhage. GENERALE SYNODE GEREF. GEMEENTEN De generale synode van de Geref. Gemeenten zal op 23 en 24 mei te Utrecht worden gehouden. In de bidstond, die aan de synode vooraf gaat, zal voorgaan ds. L. Rijksen van Rotterdam, voorzitter van de vorige synode. op het Zoeterwoudsesingelterrein; vanaf 11 uur: Casino-cineac (Oranje films): 10 uur: Kinderfeestje of wed strijden 5 Meilaan, georganiseerd door de Buurtvereniging 10.— tot 12.uur: Carillonspelen fontei nen spuiten. 10.tot 12 uur; Prijsuitreiken aa.n oranjedragende kinderen. 12.— uur: receptie B. en W. in de Burgerzaal. 2uur: Start Oranjewandeltocht „Burcht": 2.tot 4.30 uur: Sport middag. Kikkerpolder; 3.tot 4. uur; Demonstratie K en G en Jong K en G (Kaasmarkt); 4.uur: Openluchtconcert in van der Werff- park; 4— uur: Muzikale rondgang; 4.45 uur: Wandelaarsdefilé by Stad huis. 8— uur: Toneelavond L Chr. Oranjevereniging; 8.uur; Muzikale rondgang; 8.30 tot 9.30 uur: demon stratie van Jeugdorkest en Drumband „De Burcht'' (met kleur belichting op Pieterskerkplein; 10.uur: groot vuurwerk Boshuizerkade. Uit de vergadering werd nog de suggestie gedaan om de hofjesbewo ners ter gelegenheid van het- zilveren huwelijksfeest van het Koninklijk Paar op bruidsuikers te trakteren. Wellicht zouden de Leidse vrouwen verenigingen gedacht werd aan het Leids Vrouwencontact dit initia tief kunnen nemen Na de pauze wer den enkele Zuidamerikaame films vertoond. Dr. ir. P. C. Lindenbergh rechtsoverhandigt de voorzit tershamer aan de heer W. de Gast. (Foto L.D./Holvast)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1962 | | pagina 3