EEN GOED GAZON IS EEN SIERAAD VOOR HEI HUIS FRANCOIS REICHENBACH Doe-het-zelf-cursus SCHIJN BEDRIEGT Nouvelle - vague - cineast maakt documentaire over de Oceaanreus France Medaille muts voor Sophia Maker van knappe film ,,1'Amerique Insolite" reisde wereld rond als schilderijenhandelaar Zaterdag 17 maart 1962 Pagina 2 het Parijse stadhuis uit gereikt door kolonel Ho ward C. Dulin, de com mandant van de in Parijs wonende Amerikaanse oud-strijders. Niet iedereen wist ove rigens, waaraan ze deze eer had verdiend. Sophia zelf ook niet. ,Jk ben geen soldaat", glim lachte ze. „Maar ik voelde me er wel een, toen ik die medaille kreeg. En ik ben er erg trots op". Kolonel Dulin wilde het wel even uitleggen: „Wel, ziet u, wij menen, dat mevrouw Loren de Frans- Amerikaanse betrekkingen bevordert"Het ontging hem blijkbaar, dat de film actrice Italiaanse is. Een collega-medaille drager was eerlijker: „Ach, we hebben haar onder scheiden, omdat ze een mooie vrouw is". Het zou wel eens kun nen gebeuren, dat „The American Legion" medail les tekort kwam. Men zou geneigd zUn te denken, dat Leslie Caron In Londen moei lijkheden heeft gehad met de poli tie. Haar lachje is nogal geforceerd en de vrouwelijke bobby achter haar kijkt bepaald grimmig. Gelukkig bedriegt deze schijn, al hield de politie wel een extra oogje in het zeil, toen Leslie en de ande re leden van de Engelse vrouwen beweging voor afschaffing van de kernbewapening dezer dagen een betoging hielden. Ze maakten een flinke tippel door Londens straten en voerden op de trappen van de St.-Pauls kathedraal een spel op. Leslie liep voorop in de optocht, maar of ze ook pro Deo haar mede werking aan het toneelstukje heeft gegeven weten we niet. Zij krijgt er elders goed voor betaald! gatief een beetje „gesmokkeld" is. Want glas laat vrijwel alle licht ongehinderd passeren, behalve daar waar u het wilt verhinderen. Een te lichte partij in het nega tief? Op een glasruit, die op halve hoogte tussen papier en lens ge houden wordt, brengt u een af dekkend laagje verf of inkt aan. Het resultaat is begrijpelijk: er vindt een correctie plaats van de Hoeveelheid doorgelaten licht. Zo'n glasplaat kunt u geduren de een tiende gedeelte van de be lichtingstijd, maar ook de helft daarvan in de lichtbundel houden. We herhalen ook hier weer: op en neer bewegen, om de contouren zachtjes te laten vervloeien. Wilt u een paar negatiefgedeelten wat extra lang belichten, welnu de glasplaat wordt donker gemaakt en de stukjes, waardoor licht moet vallen, worden weer blank ge schrapt. Nu eerst de normale be lichtingstijd voor de vergroting toepassen en daarna het bijna zwarte glasplaatje zó houden, dat precies de doorlatende gedeelten corresponderen met de onzichtba re zelfde stukjes op het vergro tingspapier. „Dat is niet zo eenvoudig", zult u misschien opmerken, want de plaats van die onzichtbare stukjes weet ik niet, want ik zie ze niet. Zo somber hoeft u niet te zijn. Er is een gemakkelijk hulpmiddel tjes. De ruit, die zoals we al eerder vertelden liefst groter is dan het gebruikte vel vergrotings papier laten we op beide hand palmen rusten. En onze ellebogen rusten op een vaste plaats op de vergrotingstafel. Nemen we eerst een proef, voordat we de echte vergroting maken, dan kunnen we ter vermijding van voor- en ach terwaartse, maar ook zijdelingse afwijkingen in onze beweging een stapeltje lege doosjes of een paar boeken als richtinggeleiders ge bruiken. Dit alles is heel serieus en heeft met dat zoëven vermelde spel-ele- rnent weinig te maken, zult u zeg gen. Inderdaad: menig hobby krijgt zo'n ernstige inslag, dat ook daar uit weer de vlucht genomen wordt. Dat is dan op die avonden, waarop die zelfde amateur een glasruitje neemt en er domweg een stel kan tige glazen kralen oplegt. Op een blank vel papier laat hij het licht van het vergrotingsapparaat val len zonder er een negatief in te doen. Het licht valt op de glas kanten en maakt speelse, grillige licht- en schaduwpatronen. Of hij knipt figuurtjes en vormen van dun karton, legt ze op de ruit, die hij enkele malen op verschillende afstanden boven het gevoelige pa pier houdt. Daardoor ontstaat een eigenaardige tekening met typi sche vormvervloeiingen. Soms combineert hij die twee. Nu eens ligt de ruit bijna boven op het pa pier, dan weer houdt hij haar veel hoger. Of hij plakt er stripjes en vlakjes op, waarna hij de ruit om gekeerd met de plakkertjes naar beneden op het vergrotingspapier legt. Dan de ruit een paar keer ver schuiven, tijdens de belichting. Zonder oneerbiedig te willen zijn, speelt hij op deze wijze „mondriaantje" op fotografische wijze. Misschien vindt u wan neer u echt eens spelen wilt nog tal van andere manieren. Maar wilt u het dan niet voor kunst met een grote „K" door la ten gaan? Er zijn er al te veel, die dat proberen! Een goede raad tot slot: Probeer deze dingen eerst eens met enigszins „belegen" papier, waarvan u het zelf niet zo erg vindt als het verknoeid zou zijn. Men moet nu opnieuw het gazon in orde brengen. Als men er in het afgelopen na- Jaar een laag bagger of oude mest overheen gebracht heeft dient men nu de restanten ai te harken; dan ziet het er weei knap uit. Ook de kanten moet men netjes afsteken; rechte lij nen behoren in ieder geval recht te blijven. Heeft het gras dit najaar geen bemesting gehad dan zal men dat nu nog moeten doen, doch dan liever kunstmest in deze tijd van het jaar. Voor dit doel kan men gebruikmaken van de bekende korrelmestsoor- ten. Per tien vierkante metei heeft men ongeveer drie hon derd gram nodig en dan moet men in de loop van het voor jaar en de zomer om de twee weken een lichte overbemesting geven. Gras heeft veel voedsel nodig. In gazons, waarin veel onkruid voorkomt kan men meestal van armoede spreken: er is niet voldoende voedsel in de grond. Als men dan een regel matige bemesting vergeet, zal wel het onkruid groeien, doch het gras zelf niet. Als er dan een paar warme dagen komen, 'zal het gras aan de felle zon ook geen weerstand kunnen bie den. Het zal bruin kleuren en verbranden en dan meent men direct: een te kort aan water en men gaat sproeien. Natuurlijk de grond kan te droog worden, doch dat komt ook al weer door een tekort aan voedsel. Humus kan het vocht veel beter in de grond vasthouden. Nu kan men ook nog een nieuw gazon aanleggen. Meest al doet men dat door middel van zaaien, doch als het slechts een klein stukje betreft, kan men de grond ook beleggen met graszo den. Dat is echter belangrijk duurder dan zaaien. Per vierkan te meter heeft men zestien zo den nodig en die moeten on- kruidvrij zijn. Men dient dus wel te weten waar ze vandaan komen en ze na ontvangst zo spoedig mogelijke te leggen. De grond moet men vóór die tijd tot een flinke diepte los ma ken en dan dient men door de bovengrond een flinke laag mest te spitten. Oude koemest is pri ma, doch ook oude varkensmest kan men er voor gebruiken. Per tien vierkante meter heeft men in ieder geval een flinke volle kruiwagen mest nodig en dat Gazon om het Huis geldt ook als er gezaaid wordt. Voordat men zoden legt en voordat men gras zaait, moet men de los gemaakte grond goed rollen en goed gelijk maken. Nogmaals rollen, de bovengrond iets loshalen en dan zaaien. Daarna opnieuw rollen en nog maals rollen; het moet zo gelijk worden als een biljartlaken. G. Kromdijk. enigde Staten geprikkeld wordt. Zo zal hij nu binnenkort een oogge- tuigeverslag gaan opnemen over de twee laatste weken, die door een Amerikaanse terdoodveroordeelde in zijn cel worden doorgebracht. Trouwens „Un coeur gros comme $a". waarmee hij nu dus de tzeer eervolle) onderscheiding van de Prix Delluc gekregen heeft, kan evenmin als een puur-humoristische film worden aangeduid. Ook de ras senkwestie wordt aangesneden in deze film, waarin de hoofdrol door een neger-bokser wordt gespeeld, die zijn titel tegen een blanke te genstander moet verdedigen. Getroffen De Franse televisie, radio en pers hebben ons de laatste weken zó zwaar met hun recordcijfers en re portages over het schip „France" bekogeld, dat we bij het vernemen van die naam al haast geneigd zijn snel de benen te nemen. Doch niet temin vragen we uit hoffelijkheid ook Reichenbach tenslotte nog maar door welke prestatie of welk aspect hij op zijn laatste reis nu wei het sterkst werd getroffen. De snelheid, de lengte,het comfort? Hij blijkt zich vooral wel twee voorvallen te herinneren. Of drie. Nee eigenlijk vier, en dan borrelt zijn esprit weer over. Die lift, die dertig mensen bergen kan, van wie ieder het knoppen bord mag bedienen. De een drukt „veranda", de ander „promenade dek", nummer drie „bioscoop", waarna het automatisch intellect van die reuzenlift zelf v-oor de rest zorgt. Maar iedereen moet na tuurlijk wel heel goed uitkijken om tijdig en op de bedoelde verdieping uit te stappen, want het tempo van die lift is erg snel en hy kent geen erbarmen en functioneert zonder aanziens des persoons. En als je nu vervolgens de praktijk gadeslaat dan moet je onweerstaanbaar aan een collectieve gag-scène denken, die zelfs de Marx-Brothers niet zouden verbeteren En dan dat laatste beeld, dat hij van de passagiers van de „France" heeft meegenomen. Er was een heel hoogbejaard echtpaar aan boord. Het had de laatste spaarcentjes uit 'n half mensenleven aan die histo rische reis opgeofferd. Vier dagen ademloze extase. In -de haven van New York stonden ze ieder op een dek, zo'n acht meter van elkaar verwijderd, de wederzijdse blikken nog steeds boordevol tederheid. En dan poogt plotseling het besje het geloei van fluiten en de storm te overstemmen met de verontrusten de vraag aan de wederhelft: „Kom jij boven of zal ik beneden komen"? Met' dat soort menselijke trekjes schildert Reichenbach zyn film beelden, en men kan er dus wel zeker van zijn dat ook in zijn do cumentaire over de „France" wéér zo'n vuurwerk door zijn scherpte en spirituele observatievermogen be looft ontstoken te zullen worden. Francois Reichenbach, die kortgeleden voor zijn laatste film „Un coeur gros comme ca" (een moeilijk te vertalen titel, de uitdrukking wordt gebezigd jegens lieden, die zich soms wat flinker willen voordoen dan ze eigenlijk wel zijn) de Prix-Delluc verwierf, is niet zo heel lang op die lauweren blijven rusten. Onmiddellijk na de uitreiking van de prijs scheepte hij zich wéér in voor Amerika. Maar ditmaal ging het niet om de Nieuwe Wereld, die hij nu wel helemaal in zijn zak heeft zitten, het ging om de reis zelf. Nauwkeuriger gezegd: in de gigantische reclame campagne, die werd opgezet om Frankrijks jongste en grootste Oceaanreus „France" alle glorie te be zorgen, die het scheepje toekomt, werd Reichenbach opgedragen een documentaire aan datzelfde onder werp te wijden. Een documentaire vooral van achter de schermen, want Frangois Reichenbach heeft zijn reputatie nu eenmaal als cineastisch pottekijker verworven. „Kinderen spelen nu eenmaal graag" is de steevaste opmerking, wanneer een wat rumoerige troep al te veel rommel maakt en naar hartelust kliedert en knoeit. Maar volwassenen, och, die doen in wezen vaak hetzelfde. Ze hebben immers hun hobby's, waarin naast de ernst, waarmee de liefhebberij wordt beoefend, ook het spel-element zeer groot is. Want wat is knutselen vaak niet anders dan op een nuttige maar toch, o zo heerlijke wijze knoeien met hout en lijm, schroeven en spijkers? Zelfs een aan de kunst geparenteerde hobby als fotograferen kent haar speelse momenten, waarin de ernst verdwijnt. f Spraken we de vorige keer al H~ü "TIH f"P*OtPT niet over het magische vermogen H.JL l'J. van een doodgewoon stuk glas, dat SjgafgV-JSSSS tracht van wat lichtspelingen en effecten te oeieiKen/ een daarvoor zeer sensibel stukje Nemen we eerst eens de heel papier afbeeldingen van de werke- simpele methode om tal van cor- lijkheid na te bootsen, kan plot- recties in de licht- en schaduw seling daarmee ophouden en uit partijen aan te brengen, zodanig de werkelijkheidsnabootsing vluch- dat het scherpste oog zelfs niet ten naar de fantasie. kan ontdekken, dat, er met het ne- Hij is een man, die nu in de vroe ge tweede helft van zijn vierde le vensdecennium verkeert. Met sluik zwart haar, ironische fijngeslepen lippen en een blik, die wel zo on geveer uitdrukt, dat ge hem nog veel meer kunt vertellen. Reichen bach heeft in de jonge (re) Franse cineastengeneratie, die nog als „nouvelle vague" pleegt te worden aangeduid, dan ook altijd zo zijn eigen partijtje geblazen. In tegen stelling met de meerderheid, kwam hü niet voort uit de jonge intellec tuelen, die de brain-trust en de re dactie vormden van Europa's beste filmtijdschrift. De cineastische cul tuur drukt hem dientengevolge ook wat minder zwaar op de schouders. sende maar ook vaak onthul- lendste elementen te compone ren. In „l'Amerique Insolite", zijn weergaloze filmische reportage over Amerika, die ook in ons land is uit gebracht, heeft hij zo ook de Ame rikanen zelf versteld doen staan over hun eigen vreemde neigingen, hebbelijk- onhebbelijkheden. Bij verdiende ik het dagelijkse brood nog met in- en verkoop van schil derijen. Ik reisde met mijn handel de wereld rond, zag dus veel, want ik gaf mijn ogen goed de kost, en kon daardoor als Bereisde Roel thuis ook veel verhalen. Ik vertel de met behulp van een amateurs camera. Een beroepscineast, die Waarschijnlijk schuilt Juist in deze vrijbuiterij een belangrijke oorzaak van Reichenbachs onaf hankelijke en zeer originele visie op mensen en verschijnselen, waar door hij in staat werd gesteld zijn filmverhalen uit de meest verras- voorbeeld de folklore van de Ame rikaanse begrafenisceremoniën, of wel dat fragment, waarin werd aangetoond hoe diep de televisie nu al is binnengedrongen in de in tiemste verhoudingen der Amerika nen. De heer des huizes, die zich thuis per televisie op de hoogte laat houden van het verloop van de be valling van zijn vrouw, die in een kraamkliniek was opgenomen. Toevallig „Neen", bevestigt Reichenbach, „Als cineast kom ik niet voort uit het filmbedrijf en zelfs niet uit de filmkritiek. Een paar jaren geleden eens toevallig mijn filmverslag over Amerika aanschouwde, gaf me toen dat kleine duwtje, dat ik nodig had om van dilettant beroepsman te worden. Ik heb een half dozijn korte films gemaakt, waarvan de helft over Amerikaanse toestanden. De Yankees in hun worsteling met de techniek die hun leven steeds verder overwoekert en die hun kinderlijke ziel met afwisselend succes in dat gevecht pogen te red den, fascineren me", zegt de cineast (die ook nog neef is van de grote acteur Pierre Fresnay). Niettemin is het niet alleen zijn gevoel voor humor, die in de Ver- medaïlle van het Ameri kaanse Legioen, die op haar borst schittert Deze onderscheiding werd haar deze week in Sophia Loren houdt haar kwartiermutsje goed vast. Het mutsje hoort nu eenmaal bij de gouden

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1962 | | pagina 14