Yul Brynner Pionoffer- of verlies zit vaak vol venijn m m Doe - het - zelf - cursus bouwt voortdurend aan een muur van mysterie I i 1 1 2 i i u s i 2 PW f2 5 „Foefjes" of nief! Duurzame vriendschap met „pupil" Sal Mineo Merkwaardige POSTZEGELS COLUMBUS gebruikte nooit een verrekijker Zaterdag 24 februari 1962 Pagina 2 Wit probeerde nog 4. Td7xc7, Tb7xc75. Pf3d2 maar verloor het eindspel met de kwaliteit achter. Ook in het volgende geval zag wit juist iets verder en won. Wit speelde 1. d5d6 en 't lukte hem zwart hiermee te misleiden. 1Lf8xd6? 2. Ph5f6t. Kg8 g7; 3. Tdlxa6. Td8f8 (niet na tuurlijk Txd6 wegens Pe8t) 4. Lbl— 5fTf8xf6 (op 4. Lxf5- 5. Ph5t. Kg8; 6. g7! enz). 5. Td6xf6. Kg7xf6; 6. g6—g7. Kf6xg7; 7. Lf5xc8 en wit won. LADDERWEDSTRIJD XCVII a b c d e Wit aan zet, wint. XCVIII ab cd e fgli Wit aan zet, maakt remise. Eigen opnamen zelf vergroten met een vergrotingsapparaat al dan niet zelf gebouwd geeft de beste resultaten en dus de meeste voldoening, wanneer men ook de kleine „oneffenheden" van een negatief met simpele hulpmiddelen leert glad te strijken. Wie zo ver is, dat hy de juiste gradatie van zijn vergrotingspapier kan bepalen en de oppervlakte ervan weet aan te passen aan het motief, heeft terecht reden om een beetje trots te zijn op de zelfgemaakte werkstukken. Groter voldoening ondervindt hij, die ook bepaalde ingrepen kent, die in de taal der geheide amateurs aangeduid worden met uitdrukkingen als bijvoorbeeld: een beetje „doordrukken", een ietsje „tegenhouden", een partij wat „afzwakken" of een wolkje „indrukken". de verdeling wat rechttrekken. Om dat u voor een betere verdeling het licht niet kimt wegscheppen, maar wel onderscheppen, zal uw taak niet moeilijker zijn dan om het veel licht doorlatende deel van het negatief een kort poosje af te schermen. Dat kan gebeuren met een stukje zwart papier of karton, maar ook met uw hand. In de lichtstroom, die via het negatief uit de lens van het vergrotingsapparaat stroomt, steekt u het stukje karton of uw hand. Zo als we vroeger als er eens een keer toverlantaarn-plaatjes werden vertoond onze hand in de licht bundel plaatsen en probeerden her- Is vergroten dan niet eenvoudig weg een kwestie van een negatief in de houder van het apparaat leggen, het juiste papier kiezen en de be lichtingstijd vaststellen? Moeten er dan altijd „foefjes" aan te pas komen? Wordt door dit kunstmatig ingrijpen de eigenlijke foto niet veel minder natuurlijk? „Doodgewoon" vergroten is in derdaad alleen maar een negatief nemen, dat in het vergrotingsappa raat plaatsen en door middel van proefstroken de juiste belichtings tijd vaststellen. Al deze eenvoudige handelingen vormen de grondslag van de vergrotingstechniek. Maar om een afgezaagd doch duidelijke term te gebruiken wie er uit wil halen wat er in zit, moet proberen de mogelijkheden, die het mate riaal biedt, uit te buiten. Dat geldt by het vergroten evenzeer als bij het opnemen. Een opname met een geelfilter maken, betekent immers een hulpmiddel gebruiken om een foutje, dat aan het materiaal kleeft te corrigeren. Bij het vergroten van een avond landschap is het „tegenhouden" van een wat donkere voorgrond eveneens niet anders dan een cor rectie op een foutje in het materiaal. Want de contrasten in het negatief tussen het licht van de laagstaande zon en de diepe schaduwen op de voorgrond, zijn zó groot, dat de lichtgevoelige film deze bij de op name niet geheel kon verwerken. De opname zal in de lichtste par tijen overbelicht zijn en in de scha- duwgedeelten aan de krap belichte kant. Legt u zo'n negatief met vrij zwaar gedekte en heel transparan te delen in de houder van het appa raat, dan moet u een correctie toe passen. Anders wordt het zonnige gedeelte op de foto vrijwel helemaal wit en de schaduwpartijen te roete rig. Ja, natuurlijk ook de keuze van de papiergradatie speelt een rol. Maar de „porties" licht, die de bei de delen van het negatief hebben ontvangen, zijn een beetje aan de erg ongelijke kant. Het ene stukje negatief kon niet alles op en het andere zou best nog een beetje lus ten. Nu komt u als man van de be heerste vergrotingstechniek en gaat kenbare figuren te maken, zo steekt u ook nu uw hand uit, maar zonder de bedoeling een haasje met lange oren als schaduwbeeld te produce ren. Natuurlijk wordt alleen het deel, dat zo sterk lichtend op het vergrotingsbord verschijnt, afge dekt. Pas op: niet de hand vlak bo ven het papier en ook niet direct on der de lens houden. Zo ongeveer op één derde van de hoogte tussen lens en papier, gerekend van de grond plank vari het apparaat af. Karton netje of hand niet stilhouden, maar zachtjes op en neer bewegen over een hoogte-afstand van enkele cen timeters. Zou u de afscherming doodstil op één plaats houden, dan zouden zich de lijnen van die af scherming duidelijk aftekenen. En de bedoeling is, dat niemand ziet, dat een deel van het licht tegen gehouden is. De afschermiAgslijn moet vervloeien. Daarom zachtjes op en neer bewegen, zodat du con touren wazig worde a en een pret tige overgang ontstaat. De volgende week over deze „foef jes" en wat zelf te maken hulp middelen nog iets meer. Onze schaakrubriek Van Maroczy (1870-1951) is de uitspraak, dat vele mees- ters nog wel te verschalken «- zijn met een pionoffer, maar w dat een stukoffer heel nauw te keurig wordt onderzocht eer het wordt aanvaard. Hoe onwaarschijnlijker en onbe- duidender een offer is des te eerder de tegenstander erop in gaat. En N daarbij komt. dan meestal nog de kwestie dat men niet weet of een -■ pion wordt geofferd of dat de te genstander het verlies van een Pion over het hoofd heeft gezien In de volgende stelling (uit de partij SanzDr.Skalicka, Praag 1931) doet zwart een zet, die doet vermoeden dat hjj het pion-verlies niet heeft gezien. In werkelijkheid brengt hij een venijnig pion-offer. ab cd e fgr Zwart speelde 1Lc8d7. Het leek erop, dat hy niet gezien had, hoe nu met 2. Ld5xb7, Tb8xb7; 3. Td2xd7 een pion verloren gaat. Er volgde echter 3e5e4! En nu staan plotseling twee witte stuk ken in nl Pf3 en na Lc7h2t ook Td7. trekkende zigeuners. Zijn filmnaam begon goed in 1956. toen hij met Deborah Kerr de charmante kleu- renrolprent „The King and I" had voltooid. Tevoren had hij met dit stuk al triomfen gevierd op de plan ken van Broadway. Uit die tijd dateert ook zyn vriendschap met Sal Mineo, de zoon van Italiaanse immigranten. Toen nog een jochie van twaalf jaar, dat de rol speelde van de kroonprins. Geen van beiden hadden toen nog voor een filmca mera gestaan. Nu heeft Yul Bryn- ner een Academy Award gewonnen en heeft Sal Mineo tweemaal op de nominatie daarvoor gestaan. Hoewel hun filmwegen uit elkaar zyn gegaan, bleven zij vrienden. Het was Yul Brynner ook, die Pa ramount attendeerde op Sal Mineo, toen deze maatschappij een jong acteur zocht voor een rol in „Esca pe from Zahrain". Door deze voor spraak kreeg Sal de rol van de fanatieke jonge volgeling van een nationalistisch leider in het mo derne Arabië (Yul Brynner). Pupil Men kan Sal Mineo beschouwen als Brynners pupil. In Broadway hield hij hem op weg op het ar tistieke pad en Brynner heeft hem ook verder de hand boven het hoofd gehouden. Hij zorgde ervoor, dat de jonge Sal bij de televisie kwam en leidde hem veilig langs de vele gevaarlijke klippen, die het filmbe drijf blijkt te bezitten. Als kundig waterskiër leerde hy Sal deze lasti ge sport en gaf hem zijn eerste paar skies. In de latere jaren ar rangeerden zy altijd ontmoetingen als het even mogelijk was. Vorige winter waren Yul Brynner en zyn familie nog de gasten van Sal Mineo in Zwitserland. Zy bezoch ten ook Spanje. Sal Mineo adoreert zijn leermeester-collega en vond het uiteraard heerlijk met hem te wer ken in „Escape from Zahrain". Rekenmachine voorspelt mode anno 1987 In samenwerking met enkele modedeskundigen zyn Amerikaanse mathematici er in geslaagd door middel van een Univac computer de damesmode voor 1987 te voor spellen. Tot dusver was het moge lijk, zoals men weet, met dergelijke machines o.a. verkiezingsuitslagen te berekenen en de ideale levens partner aan te wijzen. Thans heeft men dus ook het terrein van de mode gekozen. Bij het coderen van de verschil lende gegevens gingen de technici van Remington Rand uit van de voornaamste modevormen in de laatste vijfentwintig jaar. Deze modevormen werden teruggebracht tot geometrische afbeeldingen en via codetekens „vertaald" ten be hoeve van het elektrisch brein. Aldus werd de voorspelling ver kregen dat de vrouw van 1987 ge kleed zal gaan volgens een modelijn, die het midden houdt tussen Em- pirelijn en de mode in het Grieken land in de oudheid. De rokken zul len overdag langer en 's avonds korter gedragen worden. De halslijn is overdag hoog gesloten maar de avondkleding vertoont een diep decolleté. De mantels zullen korter zijn dan de rokken maar wijd uit gedragen worden. Een Newyorkse modekunstenaar werkte deze gege vens nader uit en het resultaat was dat de deskundigen de mode anno 1987 smaakvol en verleidelijk noe men en ook voor onze tyd uitste kend geschikt. Al is zijn kale schedel dan zijn handelsmerk, in „Esrape from Zahrainzullen de bewonderaars van Yul Brynner het toch meestal zonder deze glimmende top moeten stellen, zoals men ook op deze foto kan zien. Op de achtergrond letterlijk en figuurlijk Sal Mineo. In ruimschoots voorradige .officiële" en ,,semi-officiële" biografieën kan men lezen, dat de bekende kaalhoofdige film acteur Yul Brynner een Mon gool. een Zwitser, een Frans man, een Rus of een Griek is In de waarlijk officiële .In ternational Motion Picture Almanac" kan men vinden, dat hij geboren werd op het eiland Sachalin, maar waar en wan neer staat er niet bij, zodat men ook daar niet veel wijzer wordt. Want het thans geheel Russische eiland is vroeger ge deeltelijk Japans geweest. Bovendien geeft uiteraard de plaats van geboorte geen uit sluitsel over iemands nationa liteit. En men behoeft er Yul zelf niet naar te vragen, want als hij in een vriendelijke bui was, zou hij alleen maar begrijpelijk glimlachen. Was zijn humeur op dat moment wat minder zonnig, dan zou hij wellicht de vraagsteller bruusk de rug toe keren. Maar hoe dan ook, ant woord werd er toch niet gegeven. Hij vindt het best, hoe of wat men hem ook noemt. Hij gaat er schouderophalend aan voorbij. Maar in zijn vuistje lacht hij hartelijk. Want het past allemaal heel goed in de muur van myste rie, die hij hardnekkig rondom zijn privéleven probeert te hand haven. Yul Brynner in zijn glanzende glorie. Gevolgd advies „Jaren geleden, toen ik nog aan het begin stond van mijn carrière was ik eens in Parijs, waar ik Jean Cocteau ontmoette. Ik zal nooit vergeten, wat hij tegen mij zei", liet Brynner zich eens ont vallen. „De Franse meester ver trouwde mij toe: „Als je ooit be roemd wordt, onthul niet alles van jezelf". Dat heb ik in mijn oren geknoopt". Hij heeft zich tot in het extreme aan dit advies gehouden. Zijn privéleven houdt hij zoveel mogelijk buiten de publiciteit. „Volgens mij moest iedere acteur dat doen. Zijn taak is het een illusie te scheppen en dat wordt verbazend moeilijk als iedereen uit het publiek alles van hem weet. De mensen gaan toch immers naar het theater om iets of iemand te zien, dat of die zy in het gewone leven niet tegenkomen: een prinses, een avonturier, een genie, een ma niak, een held. Ik houd van het pu bliek. Dat is dan ook de reden, dat ik myn privéleven niet met hen wil delen". Vriendschap Er is dan ook niet zoveel bekend over deze wonderlijke figuur van het witte doek, die op dertienjarige leeftijd liedjes zong bij een troep In deze voorjaarstijd moet men de plantenschalen aanvullen of geheel vernieuwen. Als de schoonmaak straks achter de rug is, dient men ook de le vende have te verzorgen. Moge lijk dat er in een plantenschaal enkele planten zijn dood gegaan; dan zal men die door andere kunnen vervangen, doch daarbij moet U wel rekening houden met de eisen, welke de planten stellen. Naast cactussen en vet- planten, die over het algemeen de volle zon verlangen, kan geen Tiengebodenplant gepoot wor den. Die kan de felle zon niet verdragen en die verlangt ook een veel vochtiger atmosfeer; ook zal ze 's winters een hogere temperatuur verlangen. Er zijn schalen met een mooie collectie tropische en sub-tro pische planten: de Ficus doet het goed met een Maranta of Tiengebodenplant en dok diverse Bromelia's kunnen bij elkaar ge poot worden. Ook Sansevieria's houden van de warmte. Waar U vooral op letten moet is goede grond. De zaadhandel en ook de bloemist verkoopt goede pot grond. Er moeten ook enkele scherven onder in de schaal ge stopt worden. Wanneer het er om gaat om een half gevulde schaal wat bij te vullen, kan men dus met enkele planten volstaan en dan kan men voor zichtig wat grond uit die schaal wegnemen. De nieuwe planten kunnen er dan voorzichtig tus sen gepoot worden en dan moet men weer aanvullen met verse bloemistengrond. Bloeiende en groene planten doen het samen over het alge meen niet zo goed; bloeiende planten zijn meestal niet blij vend en dan moet men dus tel kens weer verversen en bijvullen en dat is voor de blijvende plan ten niet prettig. U moet ook rekening houden met de nachttempera tuur; plan ten, die flinke warmte verlangen mogen des nachts niet in een koude kamer gezet worden. G. KROMDIJK. De plantenschaal VI Chrlstoffel Columbus is afgebeeld op de postzegels van vele landen. Maar slechts St.-Kitts, gelegen in Brits West-Indië, bleef volharden in een curieuze vergissing. Jaren lang lieten de postzegels van St.- Kitts de grote ontdekkingsreiziger zien met een verrekijker in de hand, maar Columbus gebruikte zo'n instrument nooit in zijn leven! Hij kon dat ook niet, want de ver rekijker werd pas lang na zijn dood uitgevonden. Reeds in de allereerste uitgave van St.-Kitts, in 1903, werd het ont werp gebruikt en het bestond nog in 1938: op verscheidene waarden van de Koning George VI-series staat Columbus met de verrekijker afgebeeld. Het is overigens niet zo, dat aan de ontwerper van de postzegel een verwijt mag worden gemaakt. Hij kopieerde eenvoudig het wapen van de kolonie, waarop de vergissing het eerst was gemaakt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1962 | | pagina 14