IN KAMER EN TUIN
ONS MENU
r
Ernest Hemingway
Een ster verbleekte
„Avonturen van een jonge man"
ONS WEKELIJKS FOTO-praatje
Doe-het-zelf-cursus
Zijn eigen verhalen
leverden de stof voor
film over jonge jaren
VAN DE WEEK
Zelf een vergrotings
apparaat bouwen?
De auteur Ernest Hemingway.
De vermaarde Amerikaanse
auteur Ernest Hemingway
heeft nooit afkerig gestaan van
de verfilming van zijn werken.
Integendeel, reeds tijdens
zijfi leven gingen er elf films in
première, die gebaseerd waren
op zijn verhalen.
Zijn beroemde roman „A
farewell to arms" werd zelfs
tweemaal op de celluloidband
vastgelegd.
Nu, na zijn dood, is men
bezig aan de twaalfde film:
„Adventures of a young man".
Een titel, die met evenveel
recht zou hebben kunnen lui
den: ,,De avonturen van de
jonge Ernest Hemingway".
Het nadeel van een carrièr
als seks-godin van het witte
doek" is, dat ze zo kort is.
Bijvoorbeeld: Rita Hayworh.
Twaalf jaar geleden was ze
een internationale beroemdheid,
aanbeden en benijd door miljoe
nen en getrouwd met een heuse
prins. Er waren luxueuze villa's,
wereldreizen, en champagnekur-
ken die zo vaak knalden dat het
mitrailleur vuur leek. Alles voor
Rita.
Maar nu zijn we twaalf jaar
later. Het is begin 1962. Rita
haar benen zijn nog steeds wel
gevormd zit moederziel alleen
in de suite van Hotel Chateau
De 20Th Century Fox produk-
tie, die in Verona zijn voltooi
ing nadert, is namelijk geba
seerd op de flick Adams"-ver-
halen van Hemingway, die vol
gens de auteur, zeer veel over
eenkomst vertonen met de erva
ringen in zijn jonge jaren.
In totaal kocht de Amerikaan
se filmmaatschappij negentien
Hemingway-novellen, waaron
der de verhalen over Nick Adams
en een ,#eer korte novelle", die
later door Hemingway is omge
werkt tot zijn farewell to
arms". Uit al deze verhalen heeft
A. E. Hotchner, een man, die
goed bevriend is geweest met de
schrijver, een draaiboek voor de
film geschreven. Hotchner ver
toefde in 1959 en 1960 met He
mingway in Spanje, toen de
auteur werkte aan zijn laatste
stuk „The dangerous summer".
Uit de werken, die hij ter be
schikking had en zijn persoon
lijke ervaringen en herinnerin
gen, heeft Hotchner een beeld
van de jonge Hemingway ge
schapen.
Introductie
De auteur schreef de introductie
voor deze film nog zelf en zou haar
ook voorlezen, maar de dood sloeg
toe, zodat zijn taak nu zal worden
overgenomen door de acteur van
Paul Newman.
De rol van Nick Adams zal wor
den gespeeld door de 22-jarige ac
teur Richard Beymer. De camera's
volgen de jonge man op de voet tij
dens zijn vlucht van huis, zijn avon-
Marmont in Hollywood. De ver
trekken zijn gemeubileerd en
niet te groot. De ramen kijken
uit op de altijd bewegende fi
guur van Bullwinkle Moose uit de
tekenfilms van de televisie.
Rita heeft een elegant pakje
aan. Uit haar ogen straalt moe
heid. Ze is wat in zichzelf ge
keerd.
„Ik ben hier voor de feestda
gen", zegt ze. „Ik heb de kin
deren bij me en had ruimte
nodig. Morgen ga ik in een klei
ner appartement. Het Bel Air
Hotel was te duur voor me. Ik
kan geen duizenden dollars be
steden".
Dit wordt gezegd door een
filmster, die eens getrouwd leek
met het kapitaal
In een hoek van het vertrek
staat een golftas. Ze knikt er
naar en zegt: „Ik speel graag
golf. Morgen weer. Ik heb er nu
tijd genoeg voor".
Rita's laatste film was The
happy thieves". In mei was hij
klaar. Daarna heeft ze niet meer
voor de camera's gestaan. „Ik
ben op zoek naar draaiboeken,
waar wat in zit", zegt ze. „Tot
nu toe heb ik niets gevoeld voor
de televisie. Misschien in de toe
komst. Als je houdt van films
maken, dan is het moeilijk over
te schakelen op televisie en dan
weer terug te keren tot de film".
Rita Hayworth heeft vijf hu
welijken achter de rug. Haar
eerste man was de oliebaron Ed
Judson. De tweede was regisseur
en acteur Orson Welles. De
derde Crooner Dick Haymes, de
vierde wijlen Prins Ali Khan, en
de vijfde de producent James
Hill. Zij is moeder van twee kin
deren, Rebecca Welles van ze
ventien, en Prinses Jasmina van
twaalf.
,floe vindt je het schilderij,
dat Jasmina voor me gemaakt
heeft?", vraagt ze. Het stelt een
dansend paar in een nachtlo
kaal voor. Er spreekt ontegen
zeggelijk verbeeldingskracht en
aanleg uit.
„Jasmina heeft het gemaakt,
toen ze verleden jaar in Zwit
serland was", zegt een trotse
Rita. „Ze is weer terug op school.
Het is een lief klein meisje, dat
ik erg mis".
Als Rita Hayworth uitgaat,
wordt ze vergezeld van de ac
teur cry Merrill, ex-echtgenoot
van Betty Davis. Maar het is
niet, zoals het eens was. De gla
mour ontbreekt. Er zijn geen
champagneflessen, die knallen.
Het is het onontkoombaar lot
van sex-godinnenvan het
witte doek.
rona, gemaakt. In deze Italiaanse
episode is Nick Adams een vrijwil
lige ambulancechauffeur tijdens de
eerste wereldoorlog. HU verwerft
een medaille voor dapperheid, maar
houdt er een ernstige verwonding
van over.
Terwijl Nick Adams in het zieken
huis ligt wordt hU verliefd op de
vrouw, die hem verpleegt. In de
film wordt deze rol van Rosanna
gespeeld door Susan Strasberg. Nick
wil met haar trouwen, maar ze ver
liest het leven tijdens een bombar
dement.
Geen biografie
Regisseur Martin Ritt heeft na
drukkelijk beweerd: „Deze film mag
niet worden beschouwd als een
juiste biografie in beelden van He
mingway. We speculeren daar ook
niet op. Wel hebben we ons zoveel
mogelijk gehouden aan wat hy zelf
heeft geschreven. En omdat deze
verhalen voor een zeer belangrijk
deel autobiografisch zijn, moet de
film in veel opzichten een portret
geven van de jonge Hemingway".
We laten tenslotte Ernest He
mingway zelf aan het woord. Het
zijn de woorden, die hU schreef als
inleiding voor deze film. Ongeveer
de laatsten, die uit zijn pen vloei
den:
„Het moeilijkste, dat op de
wereld bestaat, is het schrijven
van recht-op-de-man-afeerlijk
proza over de mens. In de eerste
plaats moet men het onderwerp
kennen en daarnaast moet men
kunnen schrijven. Om beiden te
leren heeft men een mensenleef
tijd nodig. Goed schrijven is
naar waarheid schrijven. Ver
zint men een verhaal dan zal
het waarheid bevatten naarmate
de kennis van de schrijver van
het leven en naarmate hij ge
wetensvol is, zodat het verzon
nen verhaal de schijn heeft van
waarheid. Het goede en het
slechte, de vreugden, de spijt en
droefenis en de mensen en
plaatsen en hoe het weer was
Ernest Hemingway
Grevillea robusta is een ple
zierige groenblyvene kamerplant
en bovendien een van de weinige
kamerplanten, die men zelf uit
zaad gemakkelijk kan voortkwe-
ken. Niet elke zaadhandel zal dit
zaad in voorraad hebben, doch
men kan het wel voor U bestel
len. Straks is het de goede tijd
om te zaaien en dat kan men
het beste in potten blnndhshuis
doen. Gebruik er fUn gezeefde
bloemistengrond voor en roer er
nog een beetje metselzand door
heen. Het zaad moet vooral niet
te diep in de grond gestopt wor
den; het is voldoende als het
juist onder de oppervlakte zit.
Daarna moet men de grond
overnevelen en kan men de pot
in plastic pakken. Die moet dus
in een zakje zittende atmosfeer
zal dan veel vochtiger blijven en
veel gieten is niet nodig.
Zodra de jonge plantjes te
voorschUn komen, dient men die
plastic zak te verwijderen. De
plantjes moeten dan aan de ka
merlucht wennen. Zodra ze zo
flink zUn, dat men ze met de
vingers kan aanpakken, dient
men elk planitje afzonderlijk op
te potten in goede bloemisten-
grond. Jonge plantjes moeten
veel water en veel zon hebben.
Alleen als het na half april te
warm wordt moet men ze een
weinig beschermen. Gedurende
de zomer kunnen ze flink door
groeien. Dan kunnen ze in dat
kleine potje niet voldoende voed
sel meer vinden en moet men
dus voor een grotere pot zorgen.
Zes weken na het verpotten
dient men ze ook wekelUks een
weinig te bemesten. Voor dit
doel kan men gebruikmaken van
de bekende kamerplantenmest.
De zilvereik kan overigens in
de zomer flink wat ruimte in
beslag nemen. Als men die voor
snijbloemen en andere tere ka
merplanten nodig heeft, mag
men de plant ook na half mei
met pot en al in de tuin ingra
ven. Het gieten en sproeien en
ook de bemesting mag men daai
niet vergeten. Ze kan er tot hali
oktober blUven staan en daarna
kan ze weer naar binnen ge
haald worden. Ze heeft dan niet
zo veel warmte nodig; een zeer
matig verwarmde kamer ismeei
dan voldoende.
G. Kromwijk.
Zaterdag 3 februari 1962
van
turen en zijn terugkomst. Aan het
einde van de film verlaat Nick weer
het ouderlijk huis. Maar dan is hij
een man
De meeste opnamen voor Young
man" werden gemaakt in Amerika
In Hollywood en in de bossen van
Michigan en Wisconsin. Slechts het
laatste stuk werd in Italië, in Ve-
Pagina 2
Nick Adams (Richard Beymer) wordt in een Italiaans hospitaal
verliefd op Rosanna (Susan Strasberg), die hem verpleegt. Zij
komt bij een bombardement echter om het leven. Was dat ook
een bittere herinnering voor Ernest Hemingway?
Gaat het werelddberoemde Duitse
filmbedrijf UFA failliet?
Dat is de bange vraag, die vele
aandeelhouders en filmminnaars
zich stellen, sinds de nieuwe pre
sident-directeur Th. Osterwind de
leiding van het bedrijf heeft
neergelegd. Osterwind werd enige
jaren geleden benoemd, nadat was
gebleken, dat de voorgaande di
rectie door een ongelukkig be
leid verliezen van miljoenen mar
ken had veroorzaakt.
Op een aandeelhoudersvergadering
van de UFA in Düsseldorf is be
sloten geen eigen films meer te
produceren. Dit besluit werd
vooral ingegeven door de overtui
ging, dat de Bondsrepubliek een
slecht afzetgebied is voor Duitse
films, terwijl ook maar weinig
Duitse films sinds de oorlog ia
het buitenland succes hebben ge
boekt.
De jonge acteur Richard
Beymer speelt de rol van Nick
Adams, die nauwelijks volwas
sen zijn koffertje pakt en de
wereld intrekt, het avontuur
tegemoet. Zo moet Ernest He
mingway zelf ook eens gegaan
zijn.
Als besluit van een voedzame
wintermaaltijd hebben wij dikwijls
behoefte aan een friszuur nage
recht, wat niet te machtig is. Yog
hurt leent zich hier bijzonder goed
toe. maar ook karnemelk laat zich
tot zeer smakelijke nagerechten
verwerken. Karnemelk bevat welis
waar geen melkvet meer met de
daarin opgeloste vitaminen, maar
ze is nog rijk aan eiwitstoffen en
mineralen en dus e€n waardevolle
aanvulling van een vleesloze hoofd
schotel.
MAANDAG:
gebakken prei; aardappelpuree
met kaas; sinaasappel.
DINSDAG:
bruine bonen, speksaus, aardap
pelen, gebakken uien; karne-
melkpudding.
WOENSDAG
jachtschotel bruine bonen; flens
jes.
DONDERDAG:
stamppot zuurkool met kaas; yog
hurt met chocoladesiroop.
VRIJDAG:
visragoüt, rijst of kippepoelet
met champignons en rijst; gebak
ken banaan.
ZATERDAG:
risotto; rödgröd.
ZONDAG:
schelp kalfsvleesragoüt; brussels
lof met ham, aardappelen, boter
saus; hopjesvla.
HOPJESVLA
Vz liter melk, 75 gr. suiker, 25 gr.
custardpoeder, 1 lepel sterk kof-
fieextract, 1 lepel basterdsuiker,
1/8 liter slagroom.
In een pan met dikke bodem 75
gr. suiker zachtjes verwarmen zo
dat alle suiker smelt, en lichtbruin
van kleur wordt. De pan van het
vuur nemen en de caramel met een
custardpoeder met wat koude melk
aanmengen. De rest van de melk
en iets zout aan de caramel toe
voegen, de vloeistof aan de kook
brengen en met custardpoeder bin
den. De vla laten afkoelen, het
koffieextract, de basterdsuiker en
de stijf geslagen room erdoor roeren.
De vla in een vlaschaal overdoen
en garneren met wat achtergehou
den slagroom.
JACHTSCHOTEL MET
BRUINE BONEN
2 kopjes gekookte bruine bonen,
3 dl bonennat, 2 bouillonblokjes,
1 ui, een laurierblad .kerrie, 1 kg.
gekookte aardappelen, roomboter,
Vu liter melk, nootmuskaat, pa-
neermeer.
De ui schoonmaken, wassen, snij
den en samen met de kerrie in
roomboter goudgeel bakken. De bo
nen, het bonenwater, het bouillon
blokje en het laurierblad toevoegen.
De massa ongeveer 10 minuten sto
ven. Van de aardappelen met de
melk (zout en nootmuskaat) puree
maken. De puree en de bovenmas-
sa laag om laag in een vuurvaste
schotel leggen. De bovenste laag uit
aardappelpuree laten bestaan. Des
gewenst op de puree een dun laagje
paneermeel strooien en hier en daar
een klontje roomboter leggen. Het
schoteltje in de oven een bruin
korstje geven.
Begrijpelijk is dat heel veel foto
amateurs hun beste foto's graag
eens op een wat groter formaat
willen zien dan in de afmetingen
van het gewone afdrukje of in het
tegenwoordige printformaat. Door
vergroting wint de foto immers aan
duidelijkheid, terwyl zonder enig
bezwaar kleine storende beeldpartij
en kunnen worden weggelaten.
De lichtverdeling en de gehele
opbouw van de foto kan by het
vergroten sterk beinvloed en daar
door verbeterd worden. Van een
gewoon „kiekje" groeit op deze wy-
ze een echte foto!
Een eenvoudige en gemakkelijke
methode om dit alles te bereiken
islaten vergroten. Maar de
echte liefhebber droomt ervan om
eigen negatieven helemaal zelf af
te werken en dus ook zelf te ver
groten. Een handicap is echter vaak
het gemis aan een eigen vergro
tingsapparaat. We moeten toege
ven, dat de kosten verbonden aan
de aanschaffing van een goed ver
grotingstoestel voor vele amateurs
een hinderpaal kan vormen. De
gedachte aan het goedkopere zelf-
bouwen ervan is dan ook al bijna
zo oud als de fotografie zelf. Ook
daaraan zijn echter bezwaren ver
bonden, die alleen de uiterst secuur
werkende amateur kan ondervan
gen. Wie begint aan de bouw van
een vergrotingsapparaat moet be
denken, dat een van hout in-el-
kaar-gespijkerd kastje met één of
andere condensor en een willekeu
rige lens om te vergroten, nooit
die fraaie resultaten zal kunnen op
leveren, die hij er in z'n gedachten
mee meent te kunnen maken. Ze
ker niet bij het vergroten van klein-
beeldnegatieven, die een uiterst se
cure constructie vragen. Bij 6x6,
of 6x9 negatieven mogen de tole
ranties dan misschien wat groter
genomen worden, maar desondanks
mag men ook hierbij niet in de
geringste mate nonchalant zyn.
Nu kunnen we hier moeilijk een
complete cursus voor de zelfbouw
van vergrotingsapparaten gaan ge
ven. Dat is ook niet nodig, want
er zyn uitstekende handleidingen
verschenen, die de aspirant-zelfbou
wer voldoende gegevens en steun
verstrekken.
Wat, naar we menen, wel nuttig
kan werken, is het verstrekken van
enkele raadgevingen, die in dit ge
val r.eestal het karakter van een
waarschuwing zullen dragen.
Om te beginnen: wie in knutse
len niet zo vlot bedreven is, wag<
zich niet aan het avontuur, tenzij
hij hulp kan kragen van een door
gewinterde liefhebber. Houtcon
structies moeten in verband met
Maar ook zonder dat men geld uit
geeft voor nieuwe films, is de po
sitie van de UFA verre van roos
kleurig. Reeds nu is er een te
kort van 4 miljoen mark.
Een ander aspect van de moeilijk
heden bij de UFA baart velen in
Duitsland zorgen: en wel de plan
nen van buitenlandse filmbedrij
ven (vooral Amerikaanse) om de
UFA op te vangen door financiële
deelneming aan de exploitatie van
de bestaande UFA-films. De
Duitse filmindustrie is door deze
plannen verontrust. Zij vreest dat
de positie van de Duitse film
binnen de gemeenschappelijke
markt er niet beter op zal wor
den als Amerikaans kapitaal bij
de UFA betrokken is.
In de Europese filmwereld is men
steeds zeer huiverig voor de zo
kapitaalkrachtige Amerikaanse
concurrentie. Amerikaanse deel
neming aan de Duitse filmindus
trie zal dan ook samenwerking
tussen Duitse en Franse of Ita
liaanse bedrijven onmogelijk ma
ken, zo meent men. Onheilsprofe
ten spreken in dit verband al
over „een uitverkoop van de
Duitse film in het algemeen".
krimpen en uitzetten door warmte
en vocht van een goede houtsoort
gemaakt worden. Van oude sinaas
appelkistjes een lampenbuis fabri
ceren betekent na tweemalig gebruik
het bezit van een ongewenste sche
merlamp met kieren in de donkere
kamer! Kies dus hout, dat niet di
rect splijt of barst. Zorg voor een
lichtdichte afsluiting zonder het ge
val helemaal luchtdicht te maken.
Want de warmte van de vergro
tingslamp moet afgevoerd kunnen
worden.
Wilt u goede scherpe vergrotin
gen, zorg dan dat in het apparaat
een condensor kan worden geplaatst
Zo'n condensor richt het licht van
de lamp op het negatief. Daardoor
ontstaat niet alleen een betere en
regelmatige verdeling van het licht,
maar bovendien een krachtiger en
prettiger werking ervan.
Vroeger werden veel vergrotings
lantaarns de toenmalige uitdruk
king vooral die voor de grote
formaten 9x12 en nog groter, voor
zien van een lichtverdelend mat-
of opaalglas. De negatieven wer
den wat contrastrijker ontwikkeld,
zodat de vergrotingen niet te zacht
te futloos werden. Tegenwoordig is
de emulsie en daarmee ook de ont-
wikkeltechniek veranderd. De nega
tieven zijn niet zo hard en zonder
condensor neigt een vergroting al
spoedig naar een wat grijs, contrast
loos beeld.
Voor een 6x6 of 6x9 apparaat
komt een z.g. dubbele condensor in
aanmerking, hoewel volstaan kan
worden met een enkele condensor
lens (hals-condensor). Bij klein-
beeld-vergrotingstoestellen verdient
de half-condensor sterk de voorkeur
ter vermijding van te grote contras
ten. Zo'n condensor kiest men in
de grootte, die het negatiefformaat
gemakkelijk kan uitdekken. De dia
gonaal van het negatief mag dus in
geen geval groter zijn dan de mid
dellijn van het condensorglas.
Trekt u van het brandpunt van
zo'n condensor niet al te veel aan.
Theoretisch moet dit zoveel mo
gelijk overeenstemmen met het ne
gatiefformaat, maar wanneer u vol
gens de voorgaande regel uw con
densor kiest, klopt het altijd vrij
aardig. De afwijking moet al erg
groot zijn, wilt u er bepaald hin
der van ondervinden. Twee andere
belangrijke onderdelen van het ver
grotingstoestel zijn de negatiefhou
der en de vergrotingslens, waarvoor
we de volgende keer uw aandacht
vragen.